6 Tips Nak Jadi Kaya Dan Semakin Kaya

“Kalau aku kaya
Hari hari hari raya
Bil-bil jiran keluarga
Aku belanja selamba”

Altimet, Kalau Aku Kaya

Macam-macam yang boleh dibuat bila kita jadi orang kaya. Paling menyeronokkan apabila kita dapat bantu orang ramai yang memerlukan.

Menjadi kaya adalah sesuatu yang diimpikan oleh semua orang. Dari satu sudut, anda mungkin sudah kaya tetapi masih mahukan lebih kekayaan.

Jom kita tengok 6 tips untuk jadi kaya dan semakin kaya.

1. Menjadikan Diri Lebih Bernilai

Menjadi kaya memerlukan kita untuk sentiasa mencari jalan untuk menjadi seorang yang lebih bernilai. Dengan cara ini, pendapatan yang dihasilkan juga akan meningkat.

Masyarakat akan menganggap kita menghasilkan sesuatu yang bernilai tinggi sama ada melalui perniagaan yang dimiliki atau hanya sebagai individu yang mempunyai kerjaya tetap.

Oleh sebab itulah, kebanyakan orang yang kaya sentiasa terlibat dalam usaha menolong orang lain sama ada melalui produk, perkhidmatan dan sebagainya.

2. Sentiasa Membina Kekayaan

Kita juga perlu komited untuk menyimpan, mengumpul dan membina harta. Jangan hanya duduk diam mengeluh tanpa usaha dan mengharap bulan jatuh ke riba.

Macam mana nak buat? Kalau nak tahu peluang untuk kita mencipta kekayaan dalam pelaburan saham adalah tinggi.

Budaya masyarakat Cina bila dapat anak, dia akan belikan 10 lot saham untuk diperam. Contohnya saham Hong Leong Bank (saham ini tidak patuh syariah). Beli dan peram 10 tahun lepas naik juga dalam 300%. Dividen pun dapat.

Kita boleh tiru amalan yang sama dengan membeli saham-saham yang patuh syariah.

Baca lagi Untung RM1 Juta Dalam Masa Setahun Lebih Dalam Saham dan Ini 15 Panduan Beginner Perlu Tahu Tentang Pelaburan Saham di Bursa Malaysia

3. Perlu Ada Mentor

Tahukah anda, orang kaya yang berjaya biasanya mempunyai mentor yang dijadikan sebagai rujukan untuk lebih kaya dan berjaya. Belajar dari kesilapan yang pernah dibuat oleh mereka merupakan shortcut kepada laluan kejayaan.

Sebagai contoh, Warren Buffet mempunyai mentornya iaitu Benjamin Graham manakala Mark Zuckerberg pula bermentorkan Steve Jobs.

4. Tetapkan Matlamat Hidup

Kita juga haruslah mempunyai matlamat hidup yang jelas kerana matlamat hidup itu adalah seperti kompas. Tanpa matlamat hidup, kita akan hilang arah dan tidak akan sampai ke destinasi yang ingin kita tuju.

Kekayaan bukanlah sesuatu yang perlu ditunggu atau diberikan oleh pihak lain, tetapi diraih dengan perancangan yang baik. Cabarlah diri untuk buat sesuatu di luar zon selesa. 

5. Simpan Dulu Sebelum Berbelanja

Akhir sekali, tips untuk jadi kaya adalah dengan menyimpan sebahagian daripada baki pendapatan sebelum membelanjakannya. Sama ada pendapatan kita kecil atau besar, boleh amalkan untuk menyimpan 10% daripada pendapatan yang kita terima setiap bulan.

Adalah malang jika gaji atau pendapatan sudah mencecah belasan ribu ringgit tetapi gagal menyimpan walau sepuluh ringgit.

6. Doa Dan Tawakal

Namun, perlu diingatkan bahawa setelah kita berusaha, maka seterusnya doa dan tawakal kepada Allah juga adalah penting untuk kita sebagai umat Islam.

Sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Umar bin al-Khattab R.A, Nabi SAW bersabda: “Seandainya kamu semua benar-benar bertawakkal pada Allah, sungguh Allah akan memberikan kamu rezeki sebagaimana burung mendapatkan rezeki. Burung tersebut pergi pada pagi hari dalam keadaan lapar dan kembali petang harinya dalam keadaan kenyang.”

Baca juga 7 Langkah Memperbaiki Kewangan Tahun 2021

Sumber Rujukan: Urus Insan

Alhamdulillah, terkini kami berjaya terbitkan pula buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

Kenapa Perlu Baca Buku Ini?

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menambahkan pendapatan di pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Miliki Buku Ini Sekarang!!

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Miliki Buku Malaysia Melabur Saham di Shopee

Previous ArticleNext Article

Risiko Yang Akan Dihadapi Sebagai Penjamin

Pak Teh nak tanya satu soalan, anda pernah jadi penjamin untuk sesiapa tak? Biasanya, kita akan jadi penjamin untuk ahli keluarga atau rakan yang rapat dengan kita sahaja. Kalau kenalan yang tidak rapat mungkin sukar untuk kita jadi penjamin. Takut perkara yang tak diingini berlaku, akan menjadi risiko buat diri kita.

Kenapa berisiko? Teka siapa yang perlu tanggung untuk bayar hutang jika peminjam tidak boleh nak jelaskan?  Sudah tentulah penjamin yang perlu tanggung segala hutang peminjam. Sebab itu pentingnya anda untuk baca artikel ni dahulu sebelum bersetuju untuk menjadi penjamin sesiapa sekali pun.

Apa Syarat Nak Jadi Penjamin?

  • Berumur 18 tahun ke atas
  • Tidak diisytihar bankrap
  • Waras dan berupaya untuk faham segala dokumen jaminan yang berkaitan
  • Sanggup menjadi penjamin tanpa ada tekanan daripada keluarga atau rakan

Ada 2 jenis penjamin yang anda perlu tahu iaitu penjamin sosial dan bukan sosial. Untuk makluman, sosial di sini apabila anda menjadi penjamin untuk tujuan pendidikan, perumahan dan kenderaan. Sebab-sebab lain seperti pinjaman perniagaan itu dikira penjamin bukan sosial.

Hak Sebagai Penjamin

Antara hak penjamin sebelum dan selepas tandatangan perjanjian adalah:

  1. Sebelum menandatangan perjanjian:
  • Dapatkan khidmat guaman sebelum anda menandatangan kontrak
  • Minta salinan dan fahamkan segala dokumen yang berkaitan termasuklah surat atau kontrak jaminan

2. Selepas menandatangan perjanjian:

  • Tanya maklumat terkini seperti baki tertunggak akaun peminjam
  • Boleh minta peminjam selesaikan bayaran cepat jadi anda tidak perlu menjadi penjamin dalam satu masa yang lama
  • Minta peminjam untuk bayar balik apa yang anda sudah bayar ke institusi kewangan, jika peminjam tidak dapat selesaikan hutang yang dipinjam

Betul Ke Jika Peminjam Tidak Bayar, Kita Kena Bayarkan?

Ya, betul. Namun tidak semudah yang disangka. Jika diikutkan Akta Kebankrapan 1967, ramai penjamin diserang jika peminjam buat masalah. Tapi, cara ini timbulkan masalah lain pula. Dari tahun 2007 sehingga 2014, hampir 7000 penjamin sosial bankrap sebab mereka tidak mampu bayar semula.

Sebab itu, kerajaan mengemaskini akta tersebut. Jadi tidaklah hanya penjamin perlu tanggung, sedangkan bukan salah penjamin. Sekarang ini, bank akan mencari peminjam dahulu sebelum penjamin. Contohnya seperti sita aset peminjam atau apa sahaja untuk selesaikan hutang sebelum menyita penjamin. 

Jika pihak bank mengenakan tindakan kepada penjamin, perlu ada dan tunjuk bukti bahawa pihak bank sudah buat tuntutan yang sama pada peminjam tetapi tak berjaya. 

Dengan pindaan akta ini juga, bank tidak boleh bankrapkan penjamin sosial. Untuk penjamin bukan sosial, masih boleh dijatuhkan bankrap bergantung pada keputusan mahkamah. Maksudnya, mahkamah perlu rasa puas hati dulu dengan segala tindakan yang pihak bank sudah ambil.

Apa Lagi Risiko Jadi Penjamin?

  1. Skor kredit rosak

Lagi satu, rekod kredit anda juga akan terjejas. Tak kisahlah peminjam bayar tepat pada masa atau lewat. Jika lambat, lagi teruk. Bila rekod kredit tidak cantik, akan menjadi susah kepada anda nak mohon pinjaman atau pelaburan.

2. Aset boleh disita

Bukan itu sahajea, aset anda juga akan disita dan dikawal oleh Jabatan Insolvensi untuk bayar semua hutang tersebut.

3. Boleh muflis (penjamin bukan sosial)

Tak dinafikan yang risiko paling besar apabila menjadi penjamin ini adalah bankrap. Bila kedua-dua pihak tidak mampu untuk bayar semula, jadi itu sajalah caranya. Cuma, bank perlu tunggu 6 tahun selepas tarikh hantar tuntutan pertama ke penjamin sebelum ambil tindakan undang-undang. Kalau nilai hutang sama atau lebih daripada RM50,000(Akta Kebankrapan 1967). 

Antara Soalan Yang Biasa Ditanya

Soalan: Penjamin kena tanggung tak kalau ada perubahan dengan jumlah kena bayar (peminjam mintak ekstra loan)?

Jawapan: Tidak. Nilai yang ditambahkan itu kena ada penjamin yang lain. Jumlah pinjaman sudah lain, jadi perlu ada jaminan yang baru. Anda boleh tolak permintaan peminjam jika diminta untuk menjadi penjamin.

Soalan: Macam mana jika penjamin tiba-tiba nak tarik diri daripada kontrak?

Jawapan: Boleh, tiada masalah. Perlu mendapat pengesahan dahulu daripada institusi kewangan. Mereka boleh bersetuju tanpa syarat atau perlu ganti dengan penjamin baru. Mereka juga boleh untuk tidak bersetuju melainkan peminjam sudah bayar separuh atau dah selesaikan hutang pokok.

Soalan: Kalau ada di antara penjamin meninggal dunia, macam mana? Apa akan berlaku?

Jawapan: Kena tengok semula jenis jaminan. Sama ada jaminan bersama atau jaminan bersama dan berasingan. Jika jaminan bersama, tanggungjawab itu akan disambung oleh penjamin-penjamin yang lain. Tapi, jika jenis jaminan bersama dan berasingan, waris penjamin yang meninggal dunia itu akan selesaikan hutang peminjam.

Faham Dan Semak Kontrak Jaminan Terlebih Dahulu

Selagi tidak 100% faham, jangan tandatangan walaupun satu dokumen. Kalau ada sesiapa yang paksa ada untuk tandatangan, jangan layan. Lagi-lagi jika anda rasa tak sedap hati dari awal. Mungkin anda tahu yang peminjam ini memang tidak mampu untuk bayar semula atau jenis susah nak dibawa berbincang.

Jangan pula anda jadi penjamin tanpa rela kemudian buat tidak tahu. Anda perlu tahu jumlah maksimum yang boleh dijamin, terma dan syarat, dan paling penting sekali perlu tahu siapa penjamin yang lain.

Artikel asal adalah daripada Loanstreet

Baca juga: