7 Sebab Kenapa Graduan Dihimpit Kemiskinan

Tajuk yang mungkin sedikit kontroversi tetapi itulah hakikat yang perlu ditelan sekarang. Ramai graduan yang berjaya menamatkan pengajian di peringkat universiti tetapi ramai yang hidup di dalam kemiskinan.

Ini belum termasuk lagi graduan menganggur yang semakin meningkat dari tahun ke dengan bilangan pelajar yang berjaya menamatan pengajian mereka yang semakin bertambah di universiti awam atau pun swasta dan bilangan pekerjaan yang ditawarkan semakin berkurangan disebabkan persaingan diantara graduan itu sendiri.

Ada yang berjaya mendapatkan kerja tetapi bergaji kecil, tidak setimpal dengan kelayakan yang dimiliki.

Berikut merupakan 7 sebab kenapa graduan masih dhimpit dengan kemiskinan.

1. Sistem pembelajaran yang tidak mengajar ilmu pengurusan wang & sains kekayaan

Majoriti sekolah hanya mengajar cara menjawab kertas peperiksaan sahaja. Ini termasuklah sistem pendidikan di peringkat yang lebih tinggi yang hanya memfokus kepada mendapat segulung ijazah.

Tidak ada sistem yang terbaik untuk mengajar pelajar cara untuk membuat atau menggandakan duit. Sistem yang ada hanyalah ke arah membentuk seseorang itu menjadi pekerja, bukannya seorang usahawan yang mencipta peluang pekerjaan untuk orang lain.

2. Berhenti belajar selepas tamat pengajian

Bagi graduan, asalkan dah dapat segulung diploma atau ijazah dan anggap diri sendiri sudah menjadi seorang yang berilmu. Perkara ini sangat tidak betul kerana manusia yang berjaya adalah manusia yang setiap hari belajar ilmu yang baru.

Ilmu dibaratkan seperti meminum air. Kita perlu meminum air untuk terus hidup dan begitu juga dengan akal fikiran kita yang memerlukan ilmu yang baru. Kita memerlukan illmu yang baru bagi membentuk fikiran yang kreatif untuk menjana pendapatan yang lumayan.

3. Suka kerja bergaji besar

Tak salah untuk mengejar pekerjaan yang mampu menawarkan gaji yang besar, tetapi ianya bukanlah satu-satunya jalan untuk membuat seseorang itu menjadi kaya. Untuk menjadi seorang yang berjaya dan bebas kewangan, kita perlu tahu cara bagaimana supaya duit dapat bekerja untuk kita.

Jika kita hanya pandai mengumpul duit semata-mata, kita tidak akan menjadi kaya melainkan kita belajar cara menyimpan dan melabur di tempat yang betul.

4. Terlalu yakin dengan pencapaian diri sendiri

Kebanyakan graduan terlalu yakin dengan kebolehan diri sendiri yang menyebabkan dirinya berasa ego dan sukar untuk menerima arahan. Ingat dia seorang saja yang betul.

Iklan

Zaman sekarang ini, dunia tidak lagi memandang kepada berapa banyak ijazah yang kita miliki. Sebaliknya ia lebih kepada berapa efektif kita menjalankan kerja, dan sentiasa mencari jalan untuk memperbaiki sebarang kelemahan yang dimiliki.

5. Banyak habiskan duit kepada liabiliti

Di antaranya, berapa ramai graduan yang baru sahaja tamat pengajian dan terus membeli kereta yang di luar kemampuan. Sedangkan kita tahu bahawa nilai kereta akan menyusut nilai saban tahun, dan bakal menjerat kita di dalam masalah kewangan.

Selain daripada itu juga, ramai graduan yang telah berkeluarga tetapi belum membeli rumah kerana mengutamakan benda lain. Sekali kita tersilap langkah, bertahun-tahun kita terpaksa menanggung padah.

6. Kehilangan kerja disebabkan keadaan ekonomi yang tidak menentu

Perkara ini pernah terjadi kepada industri oil and gas pada tahun 2013-2015 di mana banyak syarikat yang terlibat di dalam industri ini telah membuang begitu ramai pekerja. Ini disebabkan oleh harga minyak mentah yang merudum, sekaligus menyebabkan mereka tidak mampu untuk membayar gaji pekerja yang boleh dianggap tinggi.

Dalam dunia usahawan, perkara ini juga mungkin terjadi tetapi berbeza dengan kes kehilangan pekerjaan. Seseorang usahawan mungkin akan gagal sehingga kehilangan semua modal. Apa yang lebih penting adalah kemampuan untuk bangkit semula selepas menemui kegagalan.

7. Bebanan hutang PTPTN

Pengajian tinggi di Malaysia masih belum percuma. Maka majoriti pelajar yang memasuki pusat pengajian tinggi akan dibebani dengan hutang PTPTN yang wajib dibayar selepas tamat pengajian.

Jika seseorang graduan masih lagi belum mendapat pekerjaan atau hanya mampu mendapat pekerjaan dengan gaji yang sedikit, mereka mungkin tidak akan mampu membayar balik wang pinjaman pendidikan ini.

Sumber Rujukan:

Kita hanya mampu keluar daripada cengkaman kemiskinan dengan adanya ilmu dan kerja keras. Dan ianya berbalik kepada dua cara saja, iaitu tingkatkan pendapatan atau kurangkan perbelanjaan.

Kalau dah tak mampu nak ikat perut lagi, maka kalau terpaksa untuk melakukan dua tiga pekerjaan untuk mengatasi bebanan hidup, maka buatlah. Harus diingat, setiap ujian disertakan sekali dengan kejayaan di penghujungnya. Semoga berjaya!

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Hutang Menurut Perspektif Islam Dan 4 Tips Untuk Melangsaikannya

Kebelakangan ini, isu hutang telah menjadi isu dominan di media massa.

Tidak kira sama ada pinjaman melalui institusi kewangan komersial atau agensi pinjaman kerajaan seperti MARA dan PTPTN, ianya mendapat liputan yang sangat meluas di negara ini. Laporan Kestabilan Kewangan dan Sistem Pembayaran 2016 yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia melaporkan individu berpendapatan RM3,500 dan ke bawah adalah berisiko untuk tidak membayar hutang jika mengalami perbelanjaan di luar jangka seperti menanggung kos perubatan, kereta rosak, atau kos pendidikan anak di pusat pengajian tinggi.

Selain daripada itu, 53% daripada peminjam kumpulan ini akan terkesan terhadap keupayaan membayar balik sekiranya terdapat perubahan pada kadar faedah disebabkan pendapatan yang rendah. Mengikut laporan ini juga, kebanyakan penghutang tinggal di pusat guna utama iaitu Selangor, Johor, Kuala Lumpur, dan Pulau Pinang. Kebanyakan pinjaman dibuat untuk membiayai pembelian kediaman, diikuti pembelian sewa beli kereta, dan seterusnya untuk kegunaan peribadi.

Sementara itu, Laporan Perkembangan Risiko dan Penilaian Kestabilan Kewangan 2017, golongan berpendapatan bulanan RM5,000 dan ke bawah mempunyai bahagian peminjaman yang besar untuk pembiayaan peribadi dan kenderaan bermotor.

Dari perspektif Islam, hutang adalah diharuskan dengan syarat penghutang perlu membayar balik hutang tersebut.

Surah al-Baqarah ayat 282 dengan jelas menyatakan sebarang transaksi muamalat yang tidak menggunakan tunai perlu dicatat dengan terperinci. Ini menunjukkan betapa perlunya hutang itu dibayar. Orang yang berhutang tetapi tidak membayarnya adalah berdosa kerana mereka telah merampas hak milik orang lain.

Hutang adalah suatu akad atau janji, wajib untuk membuat pembayaran dan haram jika tidak menunaikannya. Hutang adalah harus untuk tujuan yang baik tetapi penghutang perlu berniat untuk melunaskannya. Sedangkan Allah pula akan membantu jika kita berniat baik. Umat Islam juga ditegah terlibat dengan hutang yang berunsurkan riba’.

Hadis Riwayat al-Bukhari 2/83 menjelaskan Rasulullah SAW bersabda ‘Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya’.

Riwayat ini dengan jelas menyatakan betapa pentingnya hutang itu dibayar oleh penghutang. Oleh itu, kita perlulah berpada-pada dalam berhutang iaitu untuk keperluan sahaja bukan hanya untuk memenuhi nafsu dan menunjuk-nunjuk. Hutang yang tidak dibayar juga akan menyebabkan hilangnya keberkatan di dalam rezeki yang diperolehi. Rezeki yang tidak berkat menyebabkan rohani dan mental menjadi sempit, ada sebahagiannya tidak sempit dari harta tetapi dari segi ketenangan jiwa.

Sebagai umat Islam, kita digalakkan membaca surah Al-Imran ayat 26 dan 27 ketika dibelenggu hutang. Inshaallah rezeki akan datang dengan bantuan Allah. Walaubagaimanapun sebagai manusia, kita perlulah berusaha dan tidak mengharapkan doa semata-mata.

Di antara tips untuk melangsaikan hutang adalah seperti berikut:

1. Apabila mendapat gaji, langsaikan hutang dahulu sebelum membuat perbelanjaan.

2. Gunakan transaksi tunai dalam pembelian, elakkan penggunaan kad kredit.

Iklan

3. Sebagai umat Islam, jauhi pinjaman ah long dan perbankan konvensional.

Pinjaman tersebut terlibat dengan riba’ dan mengenakan kadar faedah yang tinggi. Selain itu, denda lewat bayar adalah bersifat berganda (compounding) yang sangat membebankan. Pilihlah pembiayaan perbankan Islam yang mengamalkan transaksi patuh shariah berasaskan kontrak Tawarruq, Mudharabah, dan lain-lain lagi. Jika berlaku kelewatan pembayaran, Ta’widh akan dikenakan tetapi tidak bersifat berganda (non compounding) dan wang tersebut akan disalurkan untuk tujuan amal (tidak dikira sebagai pendapatan kepada bank).

4. Jika hutang lama belum selesai, jangan buat hutang baru.

Akhir kalam, kedua-dua pihak iaitu penghutang dan pemiutang perlu bertanggungjawab dalam urusan hutang. Penghutang wajib membayar balik apa yang dipinjam, manakala pemiutang dilarang untuk menindas penghutang.

Wallahu’alam bisshawab.

Ditulis oleh Tuan Azharul Adha Bin Dzulkarnain. Beliau berkelulusan Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam daripada UiTM. Penulisan adalah berdasarkan pengalaman, pengetahuan, dan pembacaan penulis secara peribadi.

This image has an empty alt attribute; its file name is suri-rumah-bangkit1.jpg

Anda Berkeinginan Nak Selesaikan Hutang?

Semua orang nak sangat bayar dan selesaikan hutang.

Tapi setiap kali nak bayar, pasti akan ada halangan yang tak dijangka maka pembayaran hutang juga tertangguh.

Hutang yang semakin bertambah dan tidak dapat dibayar akan buat kita semakin stress akibat tekanan yang dihadapi.

Jadi bagaimana cara nak bayar hutang yang ada?

Anda boleh belajar dari kisah seorang suri rumah ni melangsaikan hutangnya sebanyak setengah juta yang ditanggungnya.

Dapatkan eBook Suri Rumah Bangkit Hutang ½ Juta Selesai hari ini.

Iklan

Ada Klasifikasi Barang Sifar GST, Tetapi Harga Barang Tetap Naik Juga

Rakyat dimaklumkan GST adalah cukai yang terpaksa dikutip akibat kehilangan pendapatan dari petroleum.

Di Malaysia hanya perniagaan yang mempunyai annual turnover atau jualan lebih RM500,000 setahun diwajibkan mendaftar untuk mengutip GST. Perniagaan dengan jualan kurang RM500,000 tidak wajib mendaftar untuk mengutip GST tetapi boleh secara sukarela mendaftar untuk melayakkan mereka menuntut input tax (Bila peniaga beli barang, raw material untuk bisnes dipanggil input tax)

Peniaga pisang goreng kalau jualan melebihi RM500,000 setahun wajiblah daftar GST.

Merujuk kepada laman web PricewaterhouseCoopers, tujuan GST adalah untuk memodenkan sistem percukaian dan meningkatkan kecekapan perniagaan di Malaysia. Ianya diwujudkan bagi menggantikan Sales and Service Tax (SST) berkuatkuasa pada 1 April 2015.

Memetik status Facebook YB Rafizi Ramli:

“Bayangkan setiap barang yang anda beli setiap hari dikenakan 6% cukai dari harga barangan yang dibeli.

Ini status yang mengelirukan. Sistem GST di Malaysia mempunyai dua kadar iaitu 6% dan 0%. Haa, baru tahu ya? Di antara bekalan yang tidak dikenakan GST adalah:

  • Hartanah Kediaman
  • Perkhidmatan Kewangan
  • Perkhidmatan Pendidikan Swasta dan Penjagaan Kanak-kanak
  • Perkhidmatan Penjagaan Kesihatan
  • Perkhidmatan Pengangkutan Awam

Itu baru definisi beserta contoh secara umum, jom kita perhalusi lagi apakah barangan dan perkhidmatan spesifik yang tidak dikenakan GST.

Perkhidmatan Sifar GST

Di antara perkhidmatan yang menikmati sifar GST adalah di dalam sektor pengangkutan antarabangsa, perkhidmatan insurans dan takaful, perkhidmatan telekomunikasi, perkhidmatan penghantaran duit dan suratkhabar atas talian.

Barangan Sifar GST

Manakala barangan sifat GST adalah seperti makanan asas dan keperluan seperti

  • beras, daging, ayam dan telur ayam.
  • makanan laut seperti ikan, ketam, udang.
  • sayur-sayuran, buah-buahan, rempah ratus, tepung, gula, garam, minyak masak, roti, susu bayi dan banyak lagi.
  • semua jenis bahan bacaan, ubat-ubatan, bekalan air dirawat dan bekalan elektrik juga tidak dikenakan GST.

Untuk senarai penuh, boleh muat turun Senarai Barang Bercukai Dan Tidak Bercukai daripada laman web rasmi Kastam Diraja Malaysia.

Pendek kata, banyak barang keperluan asas tak dikenakan GST, ini yang ramai tak tahu. Kalau orang kampung yang tak tahu silap haribulan kena ‘kencing’ dengan tauke kedai runcit. Kita tak mahu ada rakyat yang membayar cukai yang tidak sepatutnya.

Sasaran Kastam Kutip GST Setakat Ini Tercapai

Bagi tahun 2015, Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berjaya mengutip RM27.1 bilion untuk 9 bulan sejak perlaksanaannya pada April 2015.

Bagi tahun 2016 pula, JKDM mensasarkan RM39 bilion hasil daripada kutipan GST. Namun, mereka berjaya memungut RM41.2 bilion pula – 5.6% melebihi sasaran.

Untuk tahun 2017, JKDM mensasarkan RM40 bilion pula. Setakat 30 September 2017, mereka berjaya mengutip RM29.81 bilion – tak jauh daripada yang disasarkan dengan berbaki tiga bulan.

Sisi Lain Bagusnya GST

Peniaga yang dulunya suka lari dari bayar cukai, hari ni tak boleh lari lagi. Peniaga begini boleh tukar kereta beratus ribu setiap tahun dan lapor rugi tiap tiap tahun. Hari ni, dah susah untuk mereka buat begitu sebab JKDM akan kongsi dengan LHDN berapa sebenarnya jualan mereka.

Tahu tak berdasarkan penyata GST setiap syarikat, pihak JKDM boleh tahu berapa margin keuntungan dan kos pengeluaran. Semuanya dalam sistem mereka.

Contoh:

Kalau syarikat A ialah pembekal kepada syarikat B, maka daripada penyata GST syarikat A dan B ini pihak JKDM boleh tahu berapa margin keuntungan dan kos pengeluaran syarikat B. Jika didapati wujudnya manipulasi kos pengeluaran, maka Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan boleh dikenakan kepada syarikat B.

Tapi itu teorinya, perlu ada penguatkuasaan yang sistematik kalau nak ‘perang’ dengan pengedar, pemborong dan peniaga yang naikkan harga sesuka hati. Maksud sistematik dekat sini adalah menggunakan sepenuhnya kecanggihan teknologi. Kalau masih guna pendekatan secara manual kirim salam sajalah.

Tapi Kenapa Harga Barang Naik Juga?

Masih ingat lagi kan kenyataan popular Datuk Ahmad Maslan, Timbalan Menteri Kewangan ketika itu yang berkata, “Harga barang boleh turun kerana GST”.

Secara logiknya, apabila Sales and Service Tax yang lama iaitu pada kadar 5%-15% digantikan dengan GST sebanyak 6%, pastinya harga barang akan turun.

Ditambah pula dengan betapa banyak perkhidmatan dan barangan yang dikecualikan GST, seterusnya pihak Kastam pula mencapai sasaran yang dikehendaki.

Iklan

Menurut contoh yang diberi YB Nurul Izzah – “Harga ikan kembung pada asalnya dijual RM 12 hingga RM 14 sekilogram kini naik kepada RM 18 sekilogram, yakni mencatatkan kenaikan harga ikan kembung paling mahal pada Januari 2018”. Sumber : Malaysiakini

Jadi di manakah silapnya?

Salahkan Kapitalis? Kastam? Penguatkuasaan? Rakyat?

Ada banyak senario.

1. Kalau harga barang tak naik, ada peniaga yang mengurangkan kuantiti barangan. Sebagai contoh kalau dulu susu dipek dalam packaging 1 Kg, selepas perlaksanaan GST; packaging mengecil menjadi 900 gram. Harga susu tersebut tak naik kerana menggunakan taktik ini.

Jadi adakah kita nak salahkan sistem kapitalis yang mementingkan keuntungan?

2. Ada yang kata harga barang keperluan yang sifar GST naik sebab isu kos pengangkutan yang dikenakan GST. Barang-barang tu kena naik lori. Lori pula kena ada tayar, ada bateri yang dikenakan GST. Jika benar ini di antara puncanya, jadi takkan pihak kerajaan tak boleh buat apa-apa? Macam defeat the purpose pula barangan yang sifar GST kalau kos pengangkutan angkut barang-barang tersebut dikenakan GST.

3. Baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kata orang tengah yang main peranan dalam drama harga barang.

“Ertinya kartel memainkan peranan sebagai orang tengah ambil margin (keuntungan) yang banyak, saya tak mahu musuh dengan mereka, tapi saya mewakili rakyat minta kartel atau orang tengah ini jangan salahkan kerajaan dan jangan jadikan rakyat mangsa serta meracuni fikiran mereka untuk membenci kerajaan.”

Sumber Astro Awani

Jika benar ini salah satu puncanya, jadi takkan pihak kerajaan tak boleh buat apa-apa?

Eh, tu ada KR1M, kerajaan dah cuba jual sendiri barang keperluan dengan harga lebih murah dari pasaran.

Ok, rasa-rasa konsep tu dah mula beri kesan atau tidak?

4. Atau nak salahkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) yang gagal mengekang kenaikan harga barang yang tidak terkawal? Ada yang kata zaman teknologi ini sepatutnya pihak KPDNKK sudah mempunyai aplikasi atau pangkalan data harga semasa barang-barang keperluan. Sekarang ni kalau nak banding harga nak guna aplikasi apa?

Kalau nak tahu ada tempat nak buat bandingan harga ni. Bandinglah harga barangan di laman web Price Catcher.

“Situ boleh check harga barang? Tak pernah dengar pun?”…

“Macam tak user friendly je?”…

Boleh tanya di Parlimen kos pembangunan laman web tersebut.

5. Atau salahkan rakyat? Rakyat meluahkan perasaan di Facebook bukan main meriah, tapi nak buat aduan dekat KPDNKK pun segan. Kalau ikut statistik KPDNKK, angka itu nampak suam. Rujuk BILANGAN TRANSAKSI PERKHIDMATAN ONLINE KPDNKK 2018. Ada aplikasi EZ-ADU pun tak digunakan.

“Alah, kalau buat aduan bukan dorang nak ambil tindakan!”…

Adoi, susahlah macam ni.

Hapuskan GST?

Sebelum ada GST, selama ini hanya pembayar cukai sahaja yang ambil kisah apa yang kerajaan buat atau tidak buat dengan duit cukai.

Selepas ada GST, baru nampak ada kesedaran rakyat dalam hal ini.

Boleh dihapuskan jika ada alternatif yang lebih baik dan lebih mudah pelaksanaannya. Arab Saudi yang kaya dengan sumber minyak juga mengikut jejak langkah untuk laksana GST (VAT) di negara mereka.

Akhir Kata

Lihatlah dengan lebih jauh. Malaysia adalah negara kita. Sama-sama jadikan tanahair kita negara yang hebat.

Semua jenis cukai akan berlaku ketirisan dalam menguruskannya, ini hakikat yang perlu diterima. Ia belum sempurna.

Oleh itu, kami sebagai rakyat yang cintakan negara mencadangkan agar rakyat dan pihak kerajaan bersatu untuk memantau dan kalau boleh sehingga di setiap peringkat parlimen perlu ada badan pemantau supaya tidak ada pihak yang berani mengambil kesempatan.

Iklan

4 Sebab Utama Kejatuhan Ringgit Malaysia Selepas Pilihanraya Umum Ke-14

Prestasi Ringgit terus merudum selepas pilihanraya umum ke-14 pada 9 Mei 2018. Jika dilihat secara besar, Ringgit mula merosot sejak daripada awal bulan April lagi iaitu sebulan sebelum pilihanraya umum diadakan.

Kenapa Nilai Ringgit Merosot Selepas PRU Ke-14?

Ada empat sebab utama yang yang kita akan perhalusi untuk mendapatkan gambaran sebenar mengapa Ringgit Malaysia telah merosot dengan banyaknya dalam masa beberapa bulan saja.

Dan pada kebiasaannya, nak tahu RInggit sedang mengukuh atau melemah, kita bandingkan Ringgit Malaysia dengan Dolar Amerika Syarikat disebabkan status matawang ini sebagai rizab matawang asing utama dunia.

Tren kejatuhan Ringgit Malaysia. Sumber: Investing.com

Ringgit mula merosot sejak sebelum pilihanraya lagi dan jelas dilihat sejak pada 3 April 2018 berikutan kebimbangan pelabur terhadap hasil pilihanraya. Hal ini menyebabkan pelabur mengambil langkah berhati-hati dengan membawa keluar modal pelaburan mereka menjelang pilihanraya.

Nampaknya kelemahan Ringgit tidak hanya terhenti di situ, ia jelas dilihat selepas hari pertama pasaran dibuka pada 14 Mei 2018.

Ringgit pada mulanya melemah pada 14 Mei disebabkan reaksi awal terhadap keputusan pilihanraya dengan pasaran biasanya melihat peralihan pentadbiran kerajaan boleh menghasilkan ketidaktentuan polisi. Namun, Ringgit menguat semula pada hari tersebut dengan pasaran dilihat yakin dengan ketelusan kerajaan baru dalam membawa ekonomi menjadi lebih baik.

Walaubagaimanapun, nilai Ringgit merosot selama enam bulan berturut-turut selepas pilihanraya umum khususnya berbanding Dolar AS.

Apa yang menyebabkan kejatuhan Ringgit ini? Bukankah kerajaan Pakatan Harapan dilihat lebih telus? Mari kita bincangkan dengan lebih mendalam.

1. Ketidaktentuan (Uncertainty) Polisi Kerajaan Baru

Selepas daripada 14 Mei, Ringgit melemah secara konsisten sehingga minggu ketiga bulan November 2018. Di antara sebabnya adalah ketidaktentuan polisi dan ekonomi di Malaysia secara keseluruhannya.

Sekejap ada projek mega yang dibatalkan, ada yang ditangguhkan, ada yang disemak semula.

Daripada segi ketidaktentuan polisi, ramai dari kalangan pemain pasaran yang bimbang dengan perubahan polisi daripada pentadbiran Najib Razak kepada Tun Dr. Mahathir. Kebimbangan pasaran ini menjadi kenyataan dan jelas dapat dilihat dengan kejatuhan Indeks Komposit Kuala Lumpur (KLCI) sehingga menutup kenaikan sepanjang tahun ini.

Sumber: Trading View

Kebimbangan pelabur terhadap peralihan pentadbiran kerajaan bukanlah satu perkara yang asing, tetapi ia adalah satu perkara biasa berlaku. Contohnya, semasa pilihanraya Presiden Amerika Syarikat, Perancis dan United Kingdom di mana indeks saham dan matawang tertekan disebabkan ketidaktentuan polisi, politik dan juga Brexit yang hangat diperkatakan.

2. Perang Perdagangan Amerika Syarikat-China

Seterusnya, umum tahu isu perang perdagangan di antara dua kuasa ekonomi terbesar dunia iaitu Amerika Syarikat dan China. Perang perdagangan AS-China ini telah bermula sejak Januari 2018 apabila Presiden Trump mengenakan tarif 30% terhadap panel solar dari luar negara, dimana China adalah pengeluar terbesar dunia barangan tersebut.

Sejak daripada itu, perang dagang kedua-dua negara berlanjutan dan semakin tegang sehingga hari ini dan masing-masing berbalas serangan tarif import dan juga retorik.

Wall Street mencapai paras tertinggi sekitar bulan September dan sejak itu ketiga-tiga indeks utama Amerika Syarikat, Dow Jones, S&P 500 dan Nasdaq berada dalam tren penurunan sekaligus memberi kesan negatif kepada keseluruhan pasaran saham dunia termasuk China dan Malaysia.

Iklan

3. Pengukuhan Dolar Amerika Syarikat

Kelemahan Ringgit sejak tujuh bulan yang lalu bukan sahaja disebabkan oleh faktor ketidaktentuan polisi dan politik di Malaysia, tetapi juga faktor pengukuhan Dolar AS secara keseluruhan.

Tren kenaikan indeks Dollar AS. Sumber: Investing.com

Ada beberapa faktor pengukuhan Dolar AS sejak April lalu. Pertama, potensi kenaikan kadar faedah Federal Reserve (Bank Pusat Amerika) yang lebih tinggi, kedua kelemahan matawang Euro dan ketiga adalah faktor ketidaktentuan politik dan geopolitik dunia.

Potensi kenaikan kadar faedah semakin tinggi selepas data-data ekonomi Amerika Syarikat merekodkan bacaan yang memberangsangkan khususnya sejak dua bulan lalu. Data ekonomi seperti inflasi dan data pekerjaan yang menjadi tumpuan Federal Reserve, merekodkan bacaan yang positif dari bulan ke bulan sejak April; seterusnya meningkatkan jangkaan terhadap bank pusat itu untuk menaikkan kadar faedahnya sebanyak empat kali pada tahun ini.

Untuk pengetahuan anda, peningkatan kadar faedah secara langsung memberi kesan kepada pengukuhan Dolar AS kerana hasil pelaburan yang semakin tinggi di Amerika Syarikat khususnya dalam pasaran bon Amerika Syarikat. Hal ini menjadikan pelaburan ke Amerika Syarikat tampak lebih menarik berbanding beberapa negara ekonomi utama yang lain, lebih-lebih lagi The Fed dalam fasa pengetatan polisi monetari.

Peningkatan kadar faedah lebih jelas dilihat dalam pengumuman polisi monetari The Fed baru-baru ini yang mana menunjukkan kadar faedah berkemungkinan dinaikkan empat kali pada 2018 berbanding unjuran awal The Fed iaitu hanya tiga kali sahaja.

Kejatuhan matawang Euro telah memberi ruang yang lebih besar untuk US dollar menguat kerana faktor kedua-dua matawang yang merupakan rizab matawang utama dunia. Kejatuhan Euro telah menyebabkan pasaran beralih kepada US dolar sebagai rizab asing utama kerana, kedudukan matawang greenback yang lebih stabil.

Kelemahan matawang Euro sejak akhir-akhir ini disebabkan oleh ketidaktentuan politik Eropah khususnya di Itali dengan masalah fiskal mereka. Kedua, adalah ketidaktentuan data terkini ekonomi Eropah dan juga ketidaktentuan Brexit yang secara tidak langsung memberi kesan kepada Kesatuan Eropah.

Ketidaktentuan politik dan geopolitik seperti yang berlaku di Eropah dan perang perdagangan AS-China menjadikan US dollar terus menguat. Hal ini kerana matawang greenback (USD) juga adalah aset selamat (safe-haven) kerana statusnya sebagai rizab matawang terbesar dunia. Disebabkan peralihan pasaran global kepada US dollar ia sekaligus telah menekan matawang Ringgit.

4. Kejatuhan Harga Minyak Mentah Dunia

Faktor terkini yang perlu kita ambil kira kepada kejatuhan Ringgit juga adalah kejatuhan harga minyak mentah dunia, iaitu komoditi utama yang menyumbang kepada hasil pendapatan negara Malaysia.

Kejatuhan harga minyak jelas dilihat dalam tempoh daripada Oktober ke November.

Tren kejatuhan harga minyak mentah dunia. Sumber: Investing.com

Penurunan harga minyak mentah secara langsung mengurangkan hasil negara daripada industri minyak dan gas. Secara teori, ia menjadikan kurangnya aliran masuk matawang asing hasil daripada jualan minyak mentah Malaysia kepada negara luar.

Tren kejatuhan Ringgit Malaysia. Sumber: Investing.com

Oleh itu, jelas di sini beberapa fakor luaran seperti pengukuhan Dolar AS, kejatuhan harga minyak mentah dan perang perdagangan itu juga telah banyak memberi tekanan kepada Ringgit dan bukan hanya disebabkan faktor dalam Malaysia itu sahaja.

Kita berada dalam persekitaran pasaran dunia yang dinamik di mana banyak faktor boleh menggerakkan pasaran khususnya nilai tukaran matawang Ringgit.

Bahan Bacaan Tambahan

Tahniah, kerana anda telah sampai ke penghujung artikel yang sangat ‘heavy’ tetapi penuh dengan maklumat. Kalau berminat nak teruskan, jemput baca:

Iklan

76% Daripada Penjawat Awam Bergaji Kurang Daripada RM5,000 Sebulan

Mungkin ramai yang sedia maklum, kerja dengan kerajaan merupakan jalan selamat bagi kebanyakan orang. Gaji pun OK, benefit pun OK, kerja pun tak stres sangat.

Tapi dengan keadaan ekonomi yang semakin mencabar, adakah cukup dengan gaji sebanyak itu?

Statistik Membimbangkan Daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri

Gaji bagi 76% daripada 1.1 juta penjawat awam dan polis kurang daripada RM5,000, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong.

Data Jabatan Akauntan Negara menunjukkan 866,270 daripada 1,146,222 orang yang sedang berkhidmat dengan kerajaan ialah pegawai gred 44 dan ke bawah, setakat 30 Jun lalu.

“Selain gaji pokok, penjawat awam juga menerima imbuhan tetap serta elaun yang menjadi elemen tambahan tidak tetap mengikut keperluan serta keadaan semasa yang diperuntukkan mengikut kadar atas kelayakan gred dan skim perkhidmatan masing-masing.

“Sekiranya mengambil kira unsur imbuhan tetap dan elauan bulanan yang diperuntukkan, jumlah tersebut (penjawat awam bergaji kurang RM5,000) menurun kepada 742,561 orang atau 65%,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Liew menjawab soalan Ahli Parlimen Nibong Tebal, Datuk Mansor Othman mengenai jumlah dan peratusan penjawat awam bergaji kurang daripada RM5,000 sebulan dan rancangan kerajaan meringankan beban golongan itu dalam keadaan ekonomi sekarang.

Sementara itu, Liew berkata, struktur gaji perkhidmatan awam yang digunakan ketika ini ialah Jadual Gaji Minimum Maksimum (JGMM).

Beliau berkata, penetapan struktur gaji sektor awam berasaskan konsep gaji berpatutan untuk memenuhi keperluan asas iaitu makanan, pakaian dan perumahan.

Iklan

“Gaji yang ditentukan berdasarkan prinsip kadar upahan untuk kerja, kelayakan masuk dan latihan, realitiviti dan pariti.”

Katanya, bagi menjaga kebajikan penjawat awam, kerajaan dari semasa ke semasa menyemak elaun dan gaji penjawat awam berdasarkan prinsip tertentu dalam perkhidmatan.

“Dalam melaksanakan kajian, semakan elaun dan gaji tersebut, kerajaan perlu diberi pertimbangan dan perhatian secara berhati-hati mengambil kira pelaksanaannya memberi implikasi kepada perbelanjaan mengurus yang tinggi serta kedudukan kewangan kerajaan.”

Sumber: Free Malaysia Today

Belanja Lebih Daripada Separuh Gaji Nak Bayar Hutang

Nak lagi statistik yang membimbangkan? Bank Negara Malaysia (BNM) baru-baru ini telah mengeluarkan satu laporan bertajuk Hutang Kakitangan Kerajaan: Risiko dan Pertimbangan Polisi. Menurut laporan tersebut, lebih daripada separuh gaji kakitangan kerajaan digunakan bagi tujuan membayar hutang, ianya lebih tinggi berbanding purata peminjam di Malaysia (⅓ gaji digunakan untuk membayar hutang).

Jumlah hutang penjawat kerajaan adalah RM236 bilion bersamaan dengan 20% daripada hutang isi rumah di Malaysia. Boleh baca lebih lanjut mengenainya di artikel Kakitangan Kerajaan Belanja Lebih Daripada 1/2 Gaji Untuk Bayar Hutang.

Patutlah semakin ramai orang yang membuat 2-3 pekerjaan, demi menampung kos sara hidup yang semakin tinggi. Bagi mereka yang sedang terbeban dengan hutang ini, jemput baca:

Akhir kata, kami doakan supaya anda berjaya meningkatkan kewangan diri dan keluarga anda, agar bebas daripada dibelenggu hutang yang menjerat anda.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!