Buat 5 Perkara Ini Untuk Menyusun Kewangan Peribadi

Kita semua bekerja keras untuk mencari pendapatan demi menyara diri sendiri dan keluarga. Tetapi mengikut statistik:

❎ Hanya 15% Mempunyai Takaful
❎ 3/4 Rakyat Malaysia Tidak Mampu Menyediakan RM1,000 Jika Berlaku Kecemasan
❎ Hampir Sejuta Rakyat Malaysia Kerugian RM3.8 Bilion Disebabkan Penipuan
❎ RM70 Bilion Harta Orang Yang Telah Mati Dibekukan

Di manakah silapnya? Gaji tak cukup kah? Tak pandai kawal perbelanjaan kah? Keutamaan tak betul kah?

Tolong jangan bersemangat sangat nak masuk pelaburan itu ini kalau pengurusan kewangan masih berterabur.

Susun Kewangan Peribadi Dengan Melakukan 5 Perkara Ini

Secara umumnya, pendapatan yang kita perolehi setiap bulan haruslah dibahagikan dengan teratur. Setiap kali masuk saja gaji, boleh buat pembahagian seperti berikut:

30% Perbelanjaan isi rumah
30% Pembayaran hutang
5% Lain-lain
5% Pemberian
30% Lebihan

Jom kita tengok dengan lebih lanjut:

1. 30% Perbelanjaan Isi Rumah

Ini termasuk isi minyak petrol, makan, minum, sekolah anak, belanja dapur dll

2. 30% Pembayaran Hutang

Termasuklah hutang rumah, hutang kereta, hutang pinjaman peibadi, hutang pendidikan dan lain-lain

3. 5% Lain-Lain

Ia mungkin boleh jadi untuk kegunaan perbelanjaan isi rumah atau pembayaran hutang

Nota: #1, #2 dan #3 boleh digabungkan menjadi maksimum 65%

4. 5% Pemberian

Ini terrmasuklah zakat, sedekah, cukai, pemberian kepada ibu bapa dan lain-lain.

5. 30% Lebihan

Lebihan pula dipecahkan kepada 3 bahagian:

Simpanan 10%
Perlindungan 10%
Pelaburan 10%

5.1 Simpanan 10%

Instrumen simpanan mestilah:

a) Tiada caj belian dan caj jualan
b) Tiada risiko
c) Mudah dicairkan

Kenapa perlu ada 3 ciri-ciri ini?

Untuk kegunaan kecemasan, kita boleh keluarkan pada bila-bila masa tanpa sebarang kos sampingan.

Kalau dulu Tabung Haji adalah pilihan utama kerana ia memberikan pulangan yang konsisten, tiada kos tambahan dan sudah siap ditolak zakat. Tapi pulangan TH yang terkini kurang memberangsangkan.

Iklan

Alternatif terbaik adalah ASB. Kekurangannya, tidak ditolak zakat siap-siap seperti TH dan jumlah maksima adalah sebanyak RM200,000.

Sasaran minima simpanan adalah sebanyak 3 ke 6 bulan gaji.

5.2 Perlindungan 10%

Melalui Takaful, perkara yang perlu dilindungi adalah:

a) Perlindungan pendapatan
b) Penyelesaian hutang
c) Pengekalan aset

Ketiga-tiga di atas adalah menghadapi saat-saat musibah seperti kematian, lumpuh kekal dan penyakit kritikal.

5.3 Pelaburan 10%

Kita ada pelbagai instrumen seperti saham, unit trust, hartanah, emas dan lain-lain

Pelaburan ada dua kaedah utama iaitu:

a) Peningkatan nilai modal (capital appreciation), dan
b) Pendapatan pasif

Contoh; Beli rumah untuk pelaburan, keuntungan diperolehi melalui:
– kenaikan harga rumah
– kutipan duit sewa

NOTA:

1. Kami namakan model perancangan kewangan ini sebagai INFAQ, akronim kepada INTELLIGENT & FINANCIAL QUOTIENT dan INFAQ juga merupakan istilah yang dekat dengan elemen kewangan dalam ISLAM.

2. Perbelanjaan isi rumah dan pembayaran hutang boleh digabungkan dengan peruntukan 60% atau digabungkan dengan item “lain-lain” menjadikan jumlahnya 65%.

3. Apabila sudah capai SIMPANAN 3 bulan gaji, peruntukan sebanyak 10% bulanan boleh diagihkan kepada PELABURAN.

4. PERLINDUNGAN takaful dengan peruntukan 10% adalah utk diri sendiri. Untuk takaful anak-anak, ianya berada di bawah item PERBELANJAAN ISI RUMAH.

5. Jika sekarang PERBELANJAAN ISI RUMAH dan PEMBAYARAN HUTANG melebihi 65%, boleh mulakan dengan lebihan yang ada untuk membuat pembahagian SIMPANAN, PERLINDUNGAN dan PELABURAN.

Belajar Lebih Mendalam Ilmu Pengurusan Dan Perancangan Kewangan Daripada Afyan Mat Rawi, Perancang Kewangan Yang Terbaik

Baru-baru ini E-Learning Seminar Bijak Merancang Wang telah dilancarkan yang merangkumi modul mengurus kewangan bermula dengan pembentukan mindset kewangan yang betul dan kemudian diikuti dengan profil kewangan dari mula mendapat gaji, mengumpul harta, menguruskan hutang, membuat simpanan, melanggan takaful, merancang persaraan, membayar zakat sehinggalah kepada pengurusan wasiat dan pusaka.

Ia dibangunkan sejak lebih 10 tahun dan dipersembahkan kepada ribuan peserta melalui siri-siri ceramah, program, bengkel dan Seminar Bijak Merancang Wang #SeminarBMW di seluruh negara, ia turut digunakan oleh para konsultan kewangan di INFAQ Consultancy untuk membantu pelanggan.

Dapatkan E-learning Seminar Bijak Merancang Wang di sini: https://www.majalahlabur.com/ESeminarBMW

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

8 Sebab Kenapa Orang Kaya Bertambah Kaya

Tempoh hari ada terbaca satu quote daripada sahabat Facebook

Ajarkan 2 perkara penting untuk anak-anak untuk kehidupan iaitu: Ilmu agama dan ilmu kewangan

Ilmu agama sudah tentu…

Ilmu kewangan adalah satu pembelajaran sejak kecil yang kita terapkan buat anak-anak.

Anak-anak mendapat pendidikan formal sejak berumur 7 tahun sehingga mereka meningkat dewasa.

Namun, adakah mereka mampu mengurus kewangan mereka apabila sudah masuk ke zaman universiti, alam pekerjaan dan berkahwin nanti?

Mengapa anak orang yang lahir dari keluarga yang kaya masih mampu mengekalkan kekayaan keluarga dan anak keluarga orang biasa berbeza tahap ekonomi mereka?

Ok, saya berikan beberapa sebab yang dikongsi oleh Deep Patel, seorang usahawan dan penulis di entrepreneur.com

1. Pemikiran Kewangan Berkembang

Orang kaya sebenarnya seorang yang kreatif apabila berfikir mengenai bisnes dan mencari pelbagai cara untuk membuat duit. Pemikiran sebegini mampu menjadikan mereka seorang yang berbeza dan membuka peluang kepada ramai orang lain untuk berjaya bersama-sama dengan mereka.

2 .Jalin Hubungan Dengan Orang Berjaya

Kajian psikologi juga menyatakan kita akan menjadi seperti 5 orang yang rapat dengan kita. Mari fikir sebentar dalam tempoh 5 tahun lepas, apa yang kita dapat dengan berkawan dengan rakan yang sama?

Baik, kita boleh ubah dengan hadirkan diri ke majlis ilmu atau sesi minum kopi bersama mereka yang berjaya atau dengan mereka yang sedang menuju kejayaan. Ini adalah pelaburan masa dan wang ringgit yang akan membantu kita pada masa akan datang.

Penulis sendiri ketika baru bermula sangat sibuk hadirkan diri ke majlis dan laburkan wang ringgit bagi perkenalkan diri dan servis yang kita lakukan.

3. Keluar Daripada Zon Selesa

Orang kaya berjaya kerana mereka berani keluar daripada zon selesa. Apabila kita terlalu selesa bermakna kita sudah ‘mati’. Hidup seperti robot dan tiada penambahan kualiti kehidupan dengan perkara baru.

Orang kaya tidak teruja denga masuk ofis jam 9-5 petang, adakala hidup mereka lebih sibuk kerana mereka suka menjadikan idea mereka satu realiti yang dapat membantu lebih ramai orang.

Kita ambil contoh Bill Gates yang sudah kaya-raya menubuhkan Yayasan Bill & Melinda Gates yang membantu ramai orang lagi dengan mewujudkan tandas baru diberi nama ‘Tiger Toilet’ dan air bersih kepada penduduk India,Myanmar dan Uganda. Kenapa Tiger Toilet?

Iklan

Kerana tandas ini menggunakan Tiger Worms atau nama saintifiknya Eisenia Fetida, iaitu binatang yang suka makan najis.

4. Fokus Dengan Pembangunan Diri

10 tahun berlalu, kita masih di tahap yang sama. Ada tak pencapaian dan projek yang berbeza yang dijalankan kita berjaya atau gagal dalam tempoh 10 tahun tersebut?

85% orang kaya membaca 2 atau 3 buah buku setiap bulan, hanya 11% baca bahan hiburan. 94% orang kaya membaca mengenai berita-berita terkini.

5. Tak Pernah Bersara

Jika sejak usia muda mereka suka dengan apa yang mereka lakukan tanpa paksaan, mengapa perlu bersara? Mungkin di usia persaraan mereka tetap bekerja tapi lebih fleksibel kerana perniagaan sudah diambil alih oleh orang lain.

Ketika ini mereka akan bercuti tapi mungkin atas faktor meluaskan jaringan kenalan.

6. Elak Berbelanja Lebih

Ia bukan bermaksud mereka kedekut. Mereka akan membeli barang yang berkualiti sesuai dengan harga dan keperluan akan datang. Jika kita nampak orang kaya membeli kenderaan mewah dan sebagainya, ia mungkin salah satu strategi untuk elakkan syarikat bayar cukai berlebihan.

7. Ambil Masa Untuk Berfikir

Kebanyakan orang kaya adalah seorang yang fokus dan ambil masa dengan diri sendiri setiap hari. Ambil masa dalam 30 minit sehingga satu jam di lokasi yang senyap dan tanpa gangguan membuatkan mereka boleh merancang strategi untuk matlamat mereka.

Ada yang mengambil masa untuk menulis dan merangka idea mereka untuk dijadikan realiti.

8. Sedekah dan Buat Kebaikan

Dalam Islam sendiri ada menyarankan supaya kita bersedekah agar dapat terima ganjaran yang berlipat kali ganda.

Tangan yang memberi itu lebih baik daripada yang menerima. Usah buang masa dengan pemikiran negatif.

Jarang orang kaya bersikap begitu.

Mereka tenang hadapi cabaran.

Terus cari jalan penyelesaian.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

Iklan

Kenapa Netizen Marah Sangat Dekat LHDN?

Baru-baru ini kecoh di media sosial bila syarikat-syarikat yang dimiliki anak Tun Dr Mahathir Mohamad telah ‘diserbu’ pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Ramai yang tak puas hati dengan mengatakan ini tidak patut, seolah-olah pihak kerajaan sengaja cari kesalahan orang lain.

Tidak kurang juga yang berkata LHDN ni berat sebelah. (Eh, tak tahu pula LHDN pernah senaraikan ribuan nama syarikat / individu lain yang pernah disiasat. Habis, macam mana boleh kata mereka berat sebelah? Mana tahu si polan bin si polan tak pernah disiasat?)

Pertamanya tahu tak LHDN tidak boleh sewenangnya mendedahkan maklumat percukaian dan tindakan yang telah diambil ke atas pembayar cukai kerana ianya menyalahi Akta Cukai Pendapatan 1967 Seksyen 138?

Dalam isu ini, pembayar cukai sendiri yang mengaku disiasat.

Petikan laporan Malaysiakini : “Ketika dihubungi hari ini, seorang eksekutif kanan di Crescent Capital Sdn Bhd, sebuah firma modal teroka yang diasaskan dan diketuai oleh Mirzan Mahathir, mengesahkan LHDN menyerbu pejabat itu pada Selasa lalu.”

Lihat sahaja kepada komen netizen berkenaan isu ini yang diambil daripada FB Post Malaysiakini (BM Version) dan lihat sendiri ketidakpuasan hati netizen.

Baru Siasat, Belum Terbukti Salah

Lawatan pemeriksaan (siasatan atau audit) yang dilakukan pegawai-pegawai LHDN ke atas syarikat atau individu adalah amalan biasa yang boleh terjadi kepada sesiapa pun. Mereka bukan calang-calang agensi, pasti ada sistem yang membantu dalam pemilihan kes berisiko tinggi.

Kalau nak tahu, bila LHDN menyiasat sesebuah syarikat atau individu, tak bermakna mereka ini dah terbukti bersalah lari cukai. Logiknya kalau tak jumpa sebarang bukti pelarian cukai, mesti kes itu akan ditutup.

Kalau rasa tidak bersalah, tak perlu takut dengan serbuan yang dilakukan oleh pihak berkuasa. Biarlah pihak yang bertanggungjawab buat kerja mereka, dan dalam kes ini – biarlah LHDN cuba kutip cukai daripada mereka yang terkurang membayar cukai.

Kenapa Sekarang Baru Nak Siasat?

Ada yang komen…“Aku tak marah nak periksa anak Mahathir. Baguslah. Tapi soalannya, kenapa baru sekarang? Kenapa selepas Mahathir menentang Najib baru nak periksa? Kenapa sebelum² ini hanya tutupkan mata? Jangan lupa untuk serbu anak² Najib dan menteri yang lain”

Betul juga tu, kenapa tak siasat sebelum ni ek? Sebab apa ek? Ops….Seperti yang dijelaskan di perenggan atas, kita tak tahu syarikat mana yang telah disiasat oleh LHDN. Jadi macam mana boleh kata mereka-mereka yang lain tu dah disiasat atau tidak? Mana kita tahu LHDN ‘tutup mata’?

Ayat mudahnya, kau tanyalah bagai nak rak dekat pihak LHDN, mereka tak akan jawab atau sahkan sebab dah terikat dengan Seksyen 138 tadi.

Iklan

Ops Patuh: LHDN buru 1,758 Individu, 1,687 Syarikat

Menurut sumber Utusan Malaysia, LHDN memang sedang memburu ribuan individu dan syarikat yang dipercayai tidak membayar atau mengelak daripada membayar cukai yang sepatutnya. Seperti yang dinyatakan tadi, mesti ada sebab-sebab kukuh yang meletakkan mereka ini di dalam radar LHDN.

Dah beribu kot syarikat yang telah disiasat. Cuma bila tak disensasikan oleh media, orang ramai pun tak tahu siapa yang kena. Macam dalam berita yang dilaporkan MStar pada bulan Mei, 13 jutawan diburu LHDN. Ramai tu, tapi tak pula kecoh siapa 13 orang tu.

Kerja Ikut Rangka Kerja Siasatan Cukai

Tahu tak LHDN kena patuh kepada rangka kerja siasatan (framework)? Siasatan rapi perlu dilakukan dengan mengikut kepada lawatan pemeriksaan, semakan dokumen, pengambilan pernyataan dan akhir sekali barulah penyelesaian kes siasatan. Nak saman ke nak penjara ke, malah nak mula lakukan siasatan pun kena ikut rangka kerja ini.

Cuba muat turun Rangka Kerja Siasatan Cukai untuk tahu lebih lanjut bagaimana LHDN menggariskan daripada segi pemilihan kes, prosedur siasatan, kesalahan & hukuman dan sebagainya.

Kutip Cukai Pendapatan Untuk Kesejahteraan Rakyat

Ada juga yang sinis komen kata bayar cukai pendapatan membebankan dan tiada manfaat kepada rakyat. Mereka yang berfikir sebegini mungkin tak nampak hospital kerajaan, sekolah kerajaan, gaji cikgu, gaji polis, masjid, bas percuma dan banyak subsidi-subsidi diberi menggunakan sumbangan cukai tadi.

Jadi sebelum nak hentam pegawai-pegawai LHDN yang buat kerja mereka, tengok diri sendiri dulu. Tanggungjawab kita sebagai rakyat dah ditunaikan atau belum?

Ada tipu tak masa isi borang cukai?

Income bisnes online ratus-ratus ribu tu lapor tak?

Pendapatan part time seperti rumah sewa dilaporkan atau tidak?

Kami Tak Sokong Mana-Mana

Isu ini nampaknya dipolitikkan oleh banyak pihak. Kami tak sokong mana-mana. Kami juga pembayar cukai seperti anda. Kami juga mahu orang lain bayar cukai yang sepatutnya.

Kami Generasi-X yang hidup semasa zaman Tun memerintah. Dulu pun banyak suara-suara yang minta pihak berkuasa seperti LHDN menyiasat mereka yang berkait rapat dengan Perdana Menteri, tak tahulah pula ada atau tidak siasatan diambil, maklumlah dulu mana ada media online.

Iklan

Perubahan Dalam Dunia Kewangan Akan Datang

Pernahkah kita tertanya-tanya, bagaimana agaknya perkhidmatan dalam dunia kewangan untuk tempoh lima ke sepuluh tahun yang akan datang?

Seperti yang kita sedia maklum, bidang kewangan adalah bidang yang relevan sepanjang zaman kerana transaksi kewangan berlaku setiap hari dan pengurusan kewangan amat diperlukan bagi setiap individu.

Namun, bagaimanakah cara pelaksanaan dan kemudahan untuk pengguna pada masa hadapan?

Hikmah pandemik yang berlaku hari ini, kita lihat banyak perkara boleh dilakukan secara online dan ianya memudahkan urusan pelbagai pihak. Ia juga menjimatkan masa, tenaga dan mempercepatkan urusan.

Walaupun ekonomi negara-negara G7 masih mendominasi iaitu Kanada, Perancis, Jerman, Itali, Jepun, Amerika Syarikat dan United Kingdom; negara lain yang sedang membangun menunjukkan peningkatan dan mereka lebih mudah melaksanakan teknologi dalam kewangan berbanding negara yang sudah 40 tahun menggunakan sistem lama yang didapati banyak digunakan negara G7.

Tinjauan telah dijalankan oleh pihak Deloitte yang melibatkan institusi dari 28 buah negara dan 200 responden eksekutif senior. Tinjauan ini mendedahkan bagaimana kesan geografi mempengaruhi perkhidmatan kewangan akan datang dan apa yang mereka rancangkan.

Hasil dari analisis tersebut medapati negara G7 agak skeptikal dengan perubahan yang dilakukan atau akan dilakukan dengan teknologi baru dan kurang berminat untuk melaksanakannya.

Selain itu, keperluan untuk bakat baru juga berbeza. Negara G7 mencari mereka yang berpengetahuan dalam industri namun pihak lain mencari alternatif yang lebih fleksibel dan pelaksanaan lebih mudah

Teknologi akan memberi kesan tetapi pasaran baru teknologi tidak akan mendominasi keadaan sekarang.

Iklan

Tinjauan ini juga menunjukkan 5 kategori responden di negara G7 terhadap pelaksanaan teknologi dalam dunia kewangan contohnya transaksi menggunakan internet, biometrik, matawang kripto, bayaran menggunakan handphone, blockchain, Robotic & Cognitive Automation (R&CA). Hasilnya mendapati bahawa negara G7 menyatakan ia tidak memberi impak yang besar terhadap apa yang dilakukan sekarang.

Dari carta di atas kita lihat penerimaan institusi selain dari negara G7 lebih terbuka dalam menggunakan teknologi baru. Sekarang pun kita boleh nampak kesannya terhadap negara China yang lebih laju dalam menjana ekonomi negara dengan menggunakan teknologi baru.

Namun, negara G7 mengakui kesan teknologi dalam dunia bisnes dalam kebanyakan sektor seperti perkhidmatan pelanggan, pembangunan produk, operasi dan pemilihan bakat baru dalam industri. Mereka lebih memilih pekerja yang mahir dalam sesuatu bidang.

Maka, kita perlu bersedia dengan segala kemungkinan teknologi akan datang. Teknologi adalah bagus namun ia tidak menafikan keperluan interaksi dengan manusia untuk menerangkan mengenai sesuatu produk serta memberi perkhidmatan.

Jangan risau kepada mereka yang menjadi agen dalam servis kewangan kerana perkhidmatan dan kemahiran anda amat diperlukan. Ini kerana dengan adanya teknologi memang ia memudahkan namun membuatkan orang lain akan sibuk juga dengan hal lain.

Akhirnya, kita akan mencari seseorang dalam bidang kewangan untuk uruskan kewangan peribadi seperti simpanan, pelaburan, takaful dan juga urusan wasiat.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan (pelaburan, takaful dan wasiat) di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga sesi konsultansi individu.

Sumber Rujukan:

Iklan

Brexit: Tiga Undian Yang Menentukan Masa Depan United Kingdom Dalam Kesatuan Eropah

Brexit sekali lagi menjadi tumpuan utama pasaran dalam masa terdekat, di mana tiga undian telah dijalankan di Parlimen UK dalam mencari kepastian isu keluarnya United Kingdom dari Kesatuan Eropah (EU).

Selepas mendebatkan tiga usul dalam masa seminggu, akhirnya Parlimen UK memilih untuk melanjutkan tarikh keluar Brexit dari tarikh asal 29 Mac 2019. Terdapat juga kebarangkalian di mana rundingan tergendala selama beberapa bulan bagi memberi laluan kepada referendum baru seperti yang pernah berlaku pada Jun 2016.

Perjanjian Saat Akhir UK-EU Sekali Lagi Ditolak Parlimen Britain

Perdana Menteri Theresa May sekali lagi mencuba nasib di Parlimen UK pada awal pagi Rabu (13 Mac 2019) untuk memujuk ahli parlimen menerima perancangan Brexit beliau (Withdrawal Agreement). Sebelum ini May dimalukan pada Januari yang lalu apabila perancangan Brexit ketika itu ditolak dengan majoriti undian terbesar dalam sejarah kerajaan UK walaupun telah mengambil masa yang begitu panjang berunding dengan pihak Eropah. Sejak daripada itu, May telah berusaha merundingkan semula perjanjian tersebut atas arahan parlimen Britain.

Dengan hanya tinggal dua minggu sebelum Britain meninggalkan EU mengikut tarikh asal, undian kedua perancangan Brexit Theresa May telah ditolak oleh Parlimen UK. Hasil undian tersebut menyaksikan Perdana Menteri kalah teruk di mana 391 wakil rakyat menolak usul tersebut berbanding 242 yang menyokong. Kali terakhir usul perancangan Brexit dibentang adalah pada Januari 2019 yang menyaksikan kerajaan kalah dengan jumlah undian terbesar dalam sejarah Parlimen UK dengan margin perbezaan sebanyak 230 undi.

Pemerhati pasaran telah menjangka kekalahan teruk itu sebulan sebelum undian dijalankan, kerana kelemahan perjanjian UK-EU yang dilihat mampu memerangkap Britain dalam isu sempadan Ireland. Oleh sebab itu, Theresa May pada Isnin (11 Mac 2019) melakukan lawatan saat akhir untuk merundingkan perjanjian bersama Presiden Suruhanjaya Eropah Jean Claude Juncker bagi mengubah undang-undang perjanjian ‘Withdrawal Agreement‘ seperti yang diminta Parlimen UK.

Walaubagaimanapun, peguam negara UK Geoffrey Cox yang membentangkan pendapatnya terhadap perjanjian terbaru itu, menunjukkan ia masih belum cukup melindungi UK daripada tindakan undang-undang di masa hadapan. Sebahagian penentang daripada pihak kerajaan sendiri menyatakan kebimbangan di mana UK berkemungkinan jatuh ke dalam perangkap peraturan perdagangan EU. Selain daripada itu, mereka juga berpendapat Ireland Utara (sebahagian daripada UK) juga mungkin terikat dengan perundangan Kesatuan Eropah walaupun telah keluar secara rasmi.

Oleh sebab usul terbaru itu telah ditolak, dua lagi undian dijalankan bagi mencari penyelesaian untuk memuaskan hati semua pihak di Parlimen UK dalam isu Brexit.

Undian Kedua: Meninggalkan EU Tanpa Perjanjian

Selepas penolakan ‘Withdrawal Agreement‘ yang telah dikaji semula pada hari Rabu, ahli parlimen sekali lagi diminta untuk mengundi sama ada menyokong atau menolak usul keluar (Brexit) tanpa sebarang perjanjian. Mengikut laporan, sebilangan kecil ahli politik menyokong usul ini walaupun penganalisis ekonomi telah memberi amaran tentang kesan buruk terhadap ekonomi UK.

Penyokong-penyokong ‘Hard-Brexit‘ mahukan kebebasan bagi menentukan peraturan dan syarat dalam perdagangan. Walaubagaimanapun, pakar ekonomi memberi amaran ia mampu menghancurkan ekonomi di mana situasi yang mungkin berlaku adalah peningkatan harga barangan import secara mendadak sekaligus mengurangkan perbelanjaan pengguna.

Iklan

Dalam undian kedua ini, jika wakil rakyat UK menolak usul ‘keluar daripada EU tanpa sebarang perjanjian’, kerajaan akan menjalankan satu lagi undian pada Jumaat untuk meminta perlanjutan ‘Artikel 50’ (klausa keluar perlembagaan EU) bagi mendapatkan lebih banyak masa merundingkan perjanjian yang baru bersama Kesatuan Eropah. Sebaliknya, jika Parlimen menyokong untuk keluar daripada EU tanpa sebarang perjanjian, UK secara rasmi akan keluar daripada blok tersebut pada 29 Mac 2019 seperti yang termaktub di dalam Artikel 50.

Hasilnya, undian pada awal pagi Khamis (14 Mac 2019) memberikan natijah seperti yang dijangka apabila Parlimen UK menolak usul ‘keluar daripada EU tanpa perjanjian’. Ini bermakna, majoriti pembuat dasar mahu UK keluar dengan kepastian terhadap perlindungan ekonomi yang mana mendapat perjanjian sewajarnya bersama pasaran tunggal Kesatuan Eropah.

Undian Ketiga: Penangguhan Terhadap Brexit

Majoriti pembuat dasar sudah dijangka menyokong usul dalam undian ketiga. Selepas usul pada Khamis ditolak, ahli parlimen telah membuang undi sekali lagi pada pada awal pagi Jumaat (15 Mac 2019) untuk melanjutkan tempoh keluar (Brexit) UK dari EU dengan 412 menyokong berbanding 202 yang menolak usul tersebut.

Tempoh rundingan bersama Kesatuan Eropah seperti yang termaktub dalam Artikel 50 akan berakhir secara rasmi pada 29 Mac dan EU harus membenarkan tempoh itu dilanjutkan bagi mengelak kesan buruk terhadap ekonomi UK. Walaubagaimanapun, ia memerlukan persetujuan daripada 27 negara ahli EU yang lain. Oleh itu, pihak Eropah mahukan penjelasan yang munasabah mengapa Britain mahukan perlanjutan tempoh Brexit.

Pelanjutan mungkin hanya dalam tempoh kurang daripada tiga bulan kerana Theresa May sudah tentu mahu mengelak daripada menyertai pilihanraya Parlimen Eropah pada 23 Mei 2019.

Laporan menyatakan pihak kerajaan mahu ahli parlimen menyokong usul perlanjutan tersebut tidak melebihi daripada tarikh 30 Jun 2019. Usul ini menunjukkan sebarang perlanjutan lebih daripada tempoh tersebut memerlukan UK mengadakan pilihanraya Parlimen Eropah pada bulan Mei.

May dilaporkan akan cuba membawa sekali lagi usul perjanjian ‘Withdrawal Agreement’ ke parlimen dan jika gagal mendapat kelulusan sehingga 20 Mac, berkemungkinan pelanjutan tempoh Brexit akan melebihi tempoh tiga bulan. Untuk pengetahuan anda, Parlimen UK telah menolak usul ini sebanyak dua kali.

Satu lagi undian penting pada hari sama adalah usul pembangkang bagi mengadakan referendum Brexit yang baru. Namun, ia telah ditolak dengan majoriti yang begitu besar menyebabkan kebarangkalian untuk referendum kedua Brexit semakin rendah. Usul tersebut ditolak dengan 334 undi berbanding 84 yang menyokong.

Selepas usul pada awal pagi Jumaat disokong, parlimen perlu mencari alternatif lain kepada perancangan Brexit secepat mungkin sebelum 20 Mac 2019. Jika tidak berjaya, penyelesaian terakhir mungkin dengan mengadakan referendum baru Brexit atau keluar daripada EU tanpa sebarang perjanjian.

Ditulis oleh Rolandshah Hussin, seorang pelabur runcit dalam pasaran kewangan. Beliau adalah graduan dari Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran, Universiti Malaya dan kini memegang jawatan sebagai penganalisis konten di sebuah syarikat yang berpangkalan di China.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!