Kita Tak Akan Jadi Kaya Dengan Hanya Menabung

Nasihat untuk “menjadi kaya” biasanya tertumpu pada wang simpanan, dan memupuk tabiat menabung dari kecil. Memang benar ada individu yang berjaya menabung sampai membeli rumah, tetapi ada juga yang gagal dan terpaksa diisytiharkan sebagai muflis.

Membina kekayaan memerlukan rancangan untuk mengembangkan wang simpanan dan mengatasi kadar inflasi. Terus membaca untuk mengetahui mengapa sikap menabung sahaja tidak mencukupi untuk menjamin masa depan anda.

1. Ia Tidak Menangani Kenaikan Inflasi

Walaupun “simpanan” dan “pelaburan” sering digunakan secara silih berganti, kedua-dua konsep ini mempunyai tujuan yang berlainan.

Simpanan memelihara wang daripada kerugian fizikal, tanpa mengambil kira perubahan nilai wang tersebut.

Walaupun menyimpan wang adalah tabiat yang baik, ia tidak semestinya melindungi anda daripada keadaan pasaran seperti kemerosotan ekonomi atau kadar inflasi yang tinggi, yang mungkin menyebabkan nilai simpanan anda merosot dari masa ke masa.

Sebagai contoh, anda menabung RM10 dalam akaun simpanan. Amaun ini mencukupi untuk membeli satu minuman bubble tea. Tetapi, dalam masa setahun, harga minuman tersebut meningkat ke RM10.30. Walaupun anda masih mempunyai simpanan RM10, barangan yang boleh dibeli dengan jumlah wang tersebut akan berkurangan.

Inilah yang dikatakan inflasi.

Untuk menangani inflasi dan mengekalkan taraf hidup semasa anda, anda perlu menambahkan nilai simpanan anda pada kadar yang sama atau lebih tinggi daripada kadar inflasi semasa.

Beberapa cara untuk mencapai matlamat ini adalah dengan melaburkan wang dalam hartanah, unit amanah, Amanah Pelaburan Hartanah (REIT) dan skim persaraan swasta (PRS).
Pelaburan seperti ini meningkatkan nilai simpanan anda dan melindungi nilai wang tersebut dari kemerosotan ekonomi.

2. Ia Mengambil Masa Lebih Lama Untuk Mencapai Matlamat Anda

Kita dinasihati untuk menabung dari usia muda. Antara sebabnya ialah untuk menjamin masa depan atau untuk memenuhi hasrat membeli rumah atau kereta. Bagi orang ramai, nasihat ini memanglah berbaloi.

Walaubagaimanapun, cara ini memerlukan masa yang panjang untuk mencapai matlamat. Terutamanya bagi mereka yang tidak mempunyai pendapatan yang tinggi.

Contohnya, jika isi rumah anda mempunyai pendapatan median di Malaysia (RM5,000) dan anda dapat menabung 20% dari pendapatan ini bagi tujuan membayar wang pendahuluan untuk rumah yang berharga RM600,000.

Wang simpanan bulanan RM5,000 x 20% = RM1,000
Wang pendahuluan rumah RM600,000 x 10% = RM60,000

Tempoh masa yang diperlukan = RM60,000/RM1,000 = 60 bulan = 5 tahun

Bandingkan jika wang ini dilaburkan dengan kadar 6%:

RM1,000 x 60 bulan x 6% setahun = RM69,485.79.

Dengan ini, anda boleh melihat yang pelaburan dengan kadar yang konservatif mempunyai nilai kewangan 15% lebih tinggi dari hanya menabung. Dengan cara ini, anda boleh mencapai matlamat anda dalam tempoh masa yang lebih pendek.

3. Ia Tidak Menghasilkan Pulangan Yang Tinggi

Pada masa ini, akaun simpanan di bank biasanya memberi hasil pulangan kurang dari 2%. Jika dibandingkan dengan purata kadar inflasi untuk 10 tahun yang bernilai 2.23%, nilai wang anda telah merosot jika hanya menabung sahaja.

Find more statistics at Statista

Menabung melalui Tabung Haji menjadi kebiasaan untuk golongan beragama Islam. Akan tetapi, pulangan yang pada suatu ketika membayar dividen tinggi sudah berkurangan sehingga kadar 3.05% pada 2019 dan 1.25% pada 2018.

Nasihat untuk memupuk tabiat menyimpan wang atau menabung untuk masa depan perlu dikaji semula. Ibubapa mungkin perlu mengambil kira nasihat ini: melabur RM1,000 sahaja, dengan kadar pulangan purata 10% setahun, akan menjadi RM1,465 dalam tempoh lima tahun – ini merupakan pulangan pelaburan lebih 46%!

Tidak ada satu strategi pelaburan yang akan menjamin kejayaan, tetapi sekurang-kurangnya kemungkinan mencapai matlamat anda adalah lebih baik berbanding dengan semata-mata menabung.

Setiap kaedah pelaburan mempunyai ciri dan risikonya tersendiri, dan tertakluk kepada keadaan pasaran yang tidak menentu. Walau bagaimanapun, dalam jangka masa panjang, ketidaktentuan tersebut dijangka bergerak ke arah trajektori yang lebih tinggi dan menghasilkan pulangan kewangan yang besar bagi pelabur.

Artikel ini diterbitkan untuk kali pertama di iMoney Malaysia. Layari laman web iMoney untuk mempelajari cara-cara mengurus kewangan peribadi anda.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Pengajaran Keusahawanan Yang Boleh Dipelajari Daripada Seorang Atlet

Setiap perkara yang berlaku mempunyai pengajaran yang tersirat dan tersurat. Bukan itu sahaja, pengajaran juga boleh diperolehi daripada pergaulan sesama manusia. Pengajaran boleh didapati daripada bagaimana mereka mampu berjaya sejauh itu. Semua itu penting untuk pembangunan kerohanian dan sikap yang patut ada dalam diri seorang usahawan.

Begitu juga dengan pembangunan kerohanian dan sikap daripada seorang atlet. Atlet adalah mereka yang berjuang sebaik mungkin untuk mencatat kemenangan. Malah atlet dan seorang usahawan, tiada beza kerana kedua-dua individu mensasarkan sesuatu yang lebih besar.

Oleh itu, jom tengok 5 pengajaran keusahawanan yang boleh dipelajari daripada seorang atlet.

Pengajaran 1: Tidak Mudah Putus Asa

Seorang atlet tidak mudah berputus asa apabila mereka berhadapan dengan kegagalan. Bagi mereka, kegagalan itu menunjukkan kelemahan mereka dan apa yang perlu dilakukan untuk memperbaiknya.

Begitu juga dengan seorang usahawan. Seorang usahawan tidak terlepas daripada kegagalan, namun begitu mereka harus percaya bahawa kegagalan adalah satu peluang untuk berusaha bersungguh-sungguh untuk berjaya dan berubah.

Pengajaran 2 : Gagal Sekali Tidak Bererti Gagal Selamanya

Ini adalah konsep dan kepercayaan yang digunakan oleh seorang atlet. Kita seringkali melihat atlet begitu mudah memenangi acara yang dipertandingkan, tetapi kita tak nampak berapa banyak kegagalan yang perlu ditempuhi mereka sebelum berjaya.

Seorang usahawan boleh mempraktikkan apa yang diamalkan oleh seorang atlet. Gagal sesekali bukanlah pengakhiran kepada seorang usahawan. Cara yang terbaik ialah bangkit semula dan susun semula strategi.

Pengajaran 3: Kaji Kelemahan Dan Dengar Nasihat Pakar

Setiap apa yang berlaku ada sebabnya. Bagi seorang atlet, jika mereka gagal atau tidak berjaya dalam pertandingan, mereka akan kaji kelemahan mereka dan lihat potensi yang mereka ada. Dapatkan juga khidmat nasihat daripada jurulatih yang berpengalaman.

Begitu juga dengan seorang ahli usahawan. Apabila anda berhadapan dengan kegagalan, kaji titik kelemahan dan cari solusi yang tepat untuk mengatasi kelemahan tersebut. Sebaiknya dapatkan nasihat daripada mereka yang telah berjaya, dan korek rahsia kejayaan mereka.

Pengajaran 4: Berfikiran Positif

Setelah seorang atlet berhadapan dengan pelbagai cabaran dan kegagalan, untuk bangkit semula daripada kegagalan memerlukan pemikiran yang positif. Pemikiran positif akan menjadikan seorang atlet tidak terlalu tertekan dengan apa yang dihadapi mereka.

Begitu juga halnya dengan seorang usahawan. Sebelum seorang usahawan bangkit semula, mindset positif itu perlu agar ianya menjadi dorongan dan tidak takut dengan kegagalan.

Pengajaran 5: Percaya Kepada Diri Sendiri

Seorang atlet perlu percaya kepada diri mereka sendiri kerana apabila mereka di dalam pertandingan, mereka hanya mempunyai diri mereka sendiri untuk bergantung. Apabila yakin dan percaya dengan diri sendiri, maka seorang atlet mampu fokus kepada pertandingan tersebut.

Perkara itu juga boleh diadaptasikan ke dalam diri seorang usahawan. Sebagai seorang usahawan, kepercayaan diri itu penting kerana itulah kunci untuk berjaya dalam dunia perniagaan. Tiada apa yang mustahil bagi mereka yang percaya kepada diri sendiri.

Kesimpulannya, 5 pengajaran ini boleh dipelajari daripada seorang atlet, kerana atlet dan usahawan tiada bezanya. Mereka adalah seorang yang mempunyai fokus dan matlamat untuk dicapai.

Semoga pengajaran ini akan menjadi dorongan kepada anak muda yang mahu “melangkah masuk” ke dalam dunia perniagaan, atau yang telah pun menceburinya.

Jemput baca juga:

Iklan

Khazanah Nasional Berhad Mencatatkan Kerugian Pertama Sejak Tahun 2005

Baru-baru ini, Khazanah Nasional Berhad telah mengeluarkan laporan bertajuk KHAZANAH ANNUAL REVIEW 2019: 2018 in Review & Khazanah’s Refreshed Mandate yang bertarikh 5 Mac 2019. Melalui laporan inilah, kita dapat lihat bagaimana Khazanah berdepan dengan kerugian sebanyak RM6.3 bilion pada tahun 2018, berbanding keuntungan sebanyak RM2.9 bilion pada tahun 2017.

Bagi siapa yang kenal siapa Khazanah ni, Khazanah Nasional Berhad ialah dana pelaburan strategik Kerajaan Malaysia. Mereka diamanahkan untuk menyimpan dan menguruskan aset komersial Kerajaan dan melaksanakan pelaburan strategik untuk negara.

Sumber: Laman Web Khazanah – fail PDF

Mengapa Tahun 2018 Begitu Teruk Sekali?

Daripada positif, bertukar menjadi negatif. Bukan sikit, tetapi banyak. Jadi apakah puncanya?

Sumber: Laman Web Khazanah – fail PDF

Di antara sebab-sebabnya ialah:

  • Pertumbuhan ekonomi dunia yang perlahan
  • Perang perdagangan Amerika Syarikat dan China
  • Kenaikan kadar faedah Federal Reserve
  • Ketidaktentuan harga minyak dunia
  • Brexit

Bukan itu sahaja, pasaran saham Malaysia yang diwakili indeks FBMKLCI mencatatkan penurunan sebanyak 9.16% pada tahun 2018.

Tengok saja pegangan saham Khazanah terhadap syarikat-syarikat terkemuka seperti di atas. Banyak juga syarikat yang tersenarai di pasaran saham. Apabila pasaran saham Malaysia dan antarabangsa tak ‘perform’, maka besarlah kerugian yang dialami Khazanah.

Sumber: Laman Web Khazanah – fail PDF

Tengok saja dalam negara, syarikat-syarikat gergasi di mana Khazanah menjadi pemegang saham yang besar seperti Axiata, Telekom Malaysia (TM), Tenaga Nasional (TNB), IHH Healthcare, CIMB dan Malaysia Airports turut mencatatkan penurunan.

Bawa Bertenang, Pertumbuhan Jangka Masa Panjang Masih Baik

Sumber: Laman Web Khazanah – fail PDF

Bagi pertumbuhan jangka masa panjang Khazanah, kenaikan sebanyak 11.0% setiap tahun adalah buktinya. Jadi tak perlu panik jika setahun rugi, kalau dah bertahun-tahun untung.

5 Strategi Khazanah Untuk Memulihkan Keadaan

Sumber: Laman Web Khazanah – fail PDF

FBMKLCI Pun Ada Kitaran 10 Tahun, Dan 2019 Dijangka Meningkat Naik

Sejarah juga membuktikan bahawa tahun 1989, 1999 dan 2009, pasaran saham Malaysia telah mencatatkan prestasi yang cukup memberangsangkan. Oleh itu, bersama-sama kita doakan agar tahun 2019 ekonomi akan kembali pulih.

Iklan

Yang Suka Beri Kawan Pinjam Duit, Guna Contoh Surat Perjanjian Ini

Alhamdulillah, ramai sebenarnya yang bermurah hati untuk beri pinjam duit. Ada yang beri pinjam kepada adik-beradik, sahabat handai, kekasih pujaan hati dan tidak kurang juga kepada orang yang kita tak berapa kenal.

Bagi pinjam duit biasanya sangat mudah, tapi bila nak mintak balik duit (hutang) memang payah.

Apa kata kita ikut tips daripada seorang peguam mengenai surat perjanjian yang boleh dijiadikan bahan bukti untuk dibawa ke mahkamah, Cukup mudah, boleh buat sendiri di rumah.

See you in court!

1. Letak tajuk “Pinjaman Persahabatan” ini maksud pinjaman tanpa faedah.

2. Perlu ada butiran lengkap seperti nama PENUH, nombor kad pengenalan dan alamat TERKINI Pemberi Pinjam dan Peminjam.

Ini bertujuan perjelaskan identiti untuk tujuan menuntut di mahkamah nanti dan senang hendak ambil tindakan. Dapatkan salinan kad pengenalan dan pulangkan dengan perkataan pinjaman.

3. Nyatakan jumlah pinjaman

Contoh:

Dengan ini saya *nama pemberi pinjam wang* Sudin telah memberikan pinjaman sebanyak RM**** kepada Ajis *nama peminjam*.

4. Cara bayaran bagaimana?

Contoh dalam tempoh berapa bulan? Tahun? Sebulan berapa? Berapa lama?

JANGAN! JANGAN kenakan faedah atau bunga atas pinjaman!

Kerana anda bukan pemberi pinjam wang berlesen! Kalau anda letak juga jumlah faedah dalam perjanjian, perjanjian and mungkin jadi tak laku ATAU silap-silap anda kena denda DAN PENJARA dibawah Akta Pemberi Pinjam Wang dengan faedah tanpa lesen. Minimum denda RM 250,000 dan maksimum RM 1,000,000. Banyak tu!

5. Masukkan terma pengingkaran

Contoh: Sekiranya pemimjam gagal bayar kes akan dirujuk ke mahkamah. Mahkamah mana? Cari yang berdekatan dengan tempat tinggal anda supaya jimat kos perjalanan nanti.

6. Masukkan syarat bahawa surat menyurat untuk menuntut dari peguam dan dokumen-dokumen mahkamah akan dihantar ke alamat peminjam seperti dalam perjanjian akan dianggap serahan yang sempurna. Jadi tidak perlu bayar kos mengiklankan di surat khabar.

7. Masukkan terma perjanjian turut mengikat waris dalam kes kematian

Takdir tuhan siapa tahu kalau peminjam meninggal dunia, bagimana? Sekurang-kurangnya boleh tuntut dari aset si mati.

TETAPI UNTUK PINJAMAN yang bernilai kecil sesuai untuk rangka sendiri. TETAPI jika nilai puluhan atau ratusan ribu ringgit, seelok-eloknya lantik peguam. Bukan apa, kebanyakan kes hutang nilai tinggi ini, bila dibawa ke mahkamah, si peminjam pandai pusing macam-macam alasan dia cari hendak elak bayar hutang. Kemudian dia cabar perjanjian tidak sahlah. Kononnnya dia ditekan suruh tandatanganlah. Kononnya nilai dia terima tak sama dengan perjanjian.

Kalau ada peguam, ada terma-terma khas dan lebih terperinci, malah peguam boleh jadi saksi. Lantik peguam, terutama kes-kes terdapat cagaran hutang.

Sumber Rujukan:

Bagi mereka yang suka sangat bagi pinjam duit, tapi sukar untuk kutip hutang – boleh tengok Iklan Raya AKPK – Jalan Cerita Pasal Nak Kutip Hutang.

Iklan

Dah Beri Pinjam Duit, Tapi Tak Nak Bayar Hutang?

Bila kita beri pinjam duit kepada orang lain samada kawan atau saudara-mara, pasti kita sendiri ada timbul perasaan malu untuk minta duit yang telah kita pinjamkan.

Sebab bila berkaitan bab duit ini, boleh sampai dibawa bergaduh. Mana tidaknya, bila susah datang pinjam duit, tapi bila dah berduit buat-buat lupa nak bayar hutang pula. Itu yang tidak syoknya.

Boleh jadi si pemberi pinjam yang dimarahi peminjam. Sedangkan mereka hanya ingin meminta duit mereka kembali.

Jika anda pernah berada atau sedang berada dalam situasi sebegini pastinya anda juga stress dan tidak tahu tindakan apa yang perlu diambil bagi mengatasi masalah ini.

Bagi mengelakkan situasi menjadi semakin rumit dan mendatangkan kesan yang lebih mendalam, anda boleh kaji terlebih dahulu berkenaan bakal peminjam tersebut.

Lihat Keadaan Sebelum Memberi Pinjam

Biasanya mereka yang datang untuk meminjam duit ini adalah mereka yang sedang berada dalam keadaan terdesak untuk menggunakan duit untuk perkara-perkara tertentu.

Sebelum itu, siasat terlebih dahulu betul ataupun tidak bahawa mereka ini benar-benar dalam kesusahan ataupun sebaliknya. Di antara keadaan yang membolehkan anda untuk bertoleransi mrnberikan pinjaman duit adalah di mana mereka ketika itu sedang sakit dan sangat memerlukan duit, kereta rosak dan sebagainya.

Senang cerita, mereka ketika itu sedang menghadapi keadaan kecemasan.

Apabila selesai menyiasat keadaan peminjam, anda sendiri perlu lihat pada tahap keeangan mereka dan juga tahap kewangan anda. Sebaiknya, berikan duit pinjaman mengikut kepada tahap kemampuan peminjam meskipun anda mampu untuk memberikan pinjaman yang lebih pada ketika itu.

Dikhuatiri, apabila anda memberikan pinjaman lebih daripada kadar kemampuan peminjam untuk membayar balik pinjaman tersebut, ia akan mengakibatkan duit yang telah anda pinjamkan tadi sukar untuk didapatkan kembali.

Tengok Keadaan Semasa Peminjam

Sentiasa rajin untuk bertanya khabar peminjam. Bukan apa, bab hutang ini kadang-kadang memang ada yang sanggup buat-buat lupa. Bagi mengelakkan masalah buat-buat dari si peminjam, sentiasalah ambil tahu keadaan mereka. Jangan sampai hilang contact pula.

Dalam masa yang sama jangan pula memperlihatkan diri anda sedang mendesak peminjam. Dikhuatiri peminjam boleh lari sebab ketika masa anda mendesak peminjam sedang berada dalam keadaan tidak mampu membayar.

Sebaiknya, buatlah seperti tarik rambut dalam tepung. Rambut tak putus, tepung pun tak berselerak.

This image has an empty alt attribute; its file name is suri-rumah-bangkit1.jpg

Anda Berkeinginan Nak Selesaikan Hutang?

Semua orang nak sangat bayar dan selesaikan hutang.

Tapi setiap kali nak bayar, pasti akan ada halangan yang tak dijangka maka pembayaran hutang juga tertangguh.

Hutang yang semakin bertambah dan tidak dapat dibayar akan buat kita semakin stress akibat tekanan yang dihadapi.

Jadi bagaimana cara nak bayar hutang yang ada?

Anda boleh belajar dari kisah seorang suri rumah ni melangsaikan hutangnya sebanyak setengah juta yang ditanggungnya.

Dapatkan eBook Suri Rumah Bangkit Hutang ½ Juta Selesai hari ini.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!