Macam Mana Nak Simpan Lebih Daripada 50% Gaji?

“Simpan duit? Cakap senanglah…Nak buat tu susah”

Kenapa susah nak buat?

Kena ada sesuatu yang trigger kita, baru kita sedar nak belajar menyimpan. Itulah yang biasa berlaku dalam masyarakat kita. Sebabnya menyimpan duit bukan fitrah semulajadi kita. Ini adalah tabiat yang perlu dibiasakan. Kena ulang-ulang buat.

Jadi, macam mana nak simpan gaji lebih daripada 50%? Bunyi macam sembang kari.

Sebenarnya tidak mustahil. Semakin banyak beri alasan dan berbelanja, maka semakin payah untuk menyimpan lebih daripada 50% gaji.

Kalau ada individu lain yang boleh buat, mengapa tidak kita? Ubah sikap dan cara perbelanjaan pasti kita boleh menyimpan mengikut kepada jumlah peratusan tersebut.

Ok, andaikata sikap dan cara perbelanjaan dah ubah, tapi masih lagi tak boleh nak dapatkan simpanan melebihi 50% daripada gaji, apa yang kita perlu lakukan?

Jom tengok beberapa langkah yang boleh dilakukan dengan penuh tertib supaya anda berjaya untuk mendapatkan simpanan 50% daripada gaji.

Tips ini mungkin lebih sesuai untuk mereka yang masih bujang.

1. Cari Tempat Kerja Yang Sesuai

Memang kerja itu rezeki Tuhan, tetapi kita boleh merancang di manakah tempat kerja yang kita mahukan.

Macam mana nak merancang? Carilah syarikat-syarikat yang strategik yang berhampiran dengan pengangkutan awam. Boleh memohon kerja di syarikat yang berdekatan dengan pengangkutan awam ini.

Bukan sahaja memudahkan anda pergi bekerja, malah menjimatkan masa dan petrol kereta tanpa perlu bersesak dalam lalulintas.

Anda sendiri boleh lihat berapa ramai mereka yang bekerja dengan menaiki kenderaan sendiri, merungut apabila pergi dan balik kerja berhadapan dengan kesesakan. Pagi nak ke tempat kerja dah habis masa berjam, pulang dari tempat kerja pun dah habis masa berjam.

2. Cari Tempat Paling Jimat Untuk Sewa

Jika baru nak memulakan kehidupan, sewa bilik sudah memadai.

Bukan anda nak duduk satu keluarga pun. Jimat berlipat kali ganda. Harga bilik dengan harga rumah pun dah agak banyak jurang perbezaannya.

Memadai jika anda menyewa bilik sahaja. Bila rasa dah berjaya kumpul 50% daripada jumlah gaji dan dah selesa dengan pengurusan kewangan pada ketika itu, kalau rasa mampu nak menyewa rumah pun tiada salahnya. Atau kumpul duit terus bayar downpayment rumah.

Untuk permulaan, memang kena rasa sakit dan perit sikit. Tapi rasa itulah yang membawa anda ke jalan yang senang. Oleh itu, bersakit-sakit dahulu dan bersenang-senang kemudian.

Baca juga 10 Senarai Semak Sebelum Nak Sewa Rumah

3. Utamakan Keperluan Ketepikan Kemahuan

Tempat kerja pun berdekatan dengan pengangkutan awam, sekarang boleh fokus kepada simpanan 50% gaji tanpa perlu berfikir untuk membeli kereta. Kalau anda rasa nak sangat guna kereta, beli sahaja kereta terpakai yang boleh anda gunakan untuk bergerak dari lokasi A ke lokasi B.

Jangan pula terus beli kereta mahal. Itu dah tentu-tentu bukan keperluan tetapi lebih kepada kehendak.

Dan tak perlu untuk upgrade telefon pintar tu setiap tahun, boleh je pakai untuk beberapa tahun sampai rosak baru tukar lain.

Line telefon pun boleh jimat dengan adanya pakej data daripada penyedia telekomunikasi. Langgan saja data unlimited untuk kegunaan harian.

4. Berpuasa

Tak semestinya perlu tunggu bulan Ramadan baru nak berpuasa. Mungkin sukar untuk dibuat secara konsisten, tetapi percayalah jika anda mampu bertahan, anda boleh berjimat. Mulakan secara perlahan-lahan, boleh cuba berpuasa pada hari Isnin dan Khamis.

Minta Naik Gaji?

Realiti gaji mereka yang baru bekerja jika nak dibandingkan dengan kos sara hidup memang nampak tak realistik.

RM2,000 = 1998 (tak cukup)
RM2,000 = 2011 (tak cukup)
RM2,000 = 2021 (sangat tak cukup)

Ada yang kata jika gaji dah besar baru boleh menyimpan.

Nak tahu tak bila bertambah gaji, kebiasaan yang berlaku komitmen pun akan semakin bertambah. Kereta bertambah mahal mungkin. Barang-barang dalam rumah juga bertambah. Akhirnya tak mampu nak buat simpanan.

Ingat, menyimpan ini adalah tabiat yang perlu dibiasakan. Kena ulang-ulang buat. Kepada yang bakal menjadi ibu bapa, mulakan tabiat ini dari awal demi masa depan anak-anak anda.

Kita sebagai ibu bapa perlu merancang harta dan kewangan keluarga. Kena mula merancang bagaimana nak mengembangkan pendapatan sekarang menjadi 2 atau 5 kali ganda dalam masa 3 hingga 5 tahun.

Mulakan sekarang.

Biarpun anda berusaha untuk menambah pendapatan peribadi dan keluarga, tapi jangan lupa untuk menambah ilmu pengetahuan. Cara termudah dan termurah untuk mendapatkan ilmu kewangan adalah membaca.

Panduan:


Pada tahun 2020 yang lalu, kami telah pun menghasilkan buku sulung yang bertajuk ‘Malaysia Melabur: 10 Benda Kita Kena Tahu’. Sambutannya begitu menggalakkan sehingga buku ini terpilih sebagai Top 10 di MPH dalam kategori Malay Non-Fiction bagi tahun 2020.

Alhamdulillah, terkini kami berjaya terbitkan pula buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

Kenapa Perlu Baca Buku Ini?

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menambahkan pendapatan di pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Miliki Buku Ini?

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Miliki Buku Malaysia Melabur Saham di Shopee

Previous ArticleNext Article

Bayar Hutang Atau Buat Simpanan, Mana Lebih Penting?

Membayar hutang dan membuat simpanan sememangnya sangat penting bagi setiap individu. Mungkin ia boleh bergantung kepada situasi masing-masing, tetapi mana satu yang lebih penting? 

Mungkin kita akan menerima pelbagai jawapan yang berbeza dari pihak penasihat kewangan mengenai hutang dan simpanan.

Kebanyakan daripada kita akan melakukan kedua-duanya, bayar hutang dan menyimpan.  Tetapi terdapat beberapa faktor untuk dipertimbangkan apabila memutuskan yang mana lebih penting. 

Tidak dapat dinafikan bahawa ia merupakan salah satu cabaran yang besar untuk memilih antara membayar hutang dan membuat simpanan. Baiklah, dalam entri kali ini kami akan kongsikan mengenai bayar hutang atau buat simpanan, mana lebih penting?

1. Kebaikan Membayar Hutang

Sebelum kita masuk kepada topik utama, harus kita fahami kenapa perlu membayar hutang dan apa kebaikannya. Ia penting kerana dapat mengurangkan jumlah faedah yang dibayar dari masa ke semasa. Justeru dengan membayar hutang juga dapat membantu masalah kewangan yang besar seperti kad kredit dengan faedah tinggi. Selain itu, skor kredit kita juga akan meningkat.

Kebaikan membayar hutang yang kedua pula adalah ia dapat menghilangkan beban yang terpaksa ditanggung. Perlu diketahui, emosi juga akan menjadi lebih stabil kerana beban hutang sudah hilang. Selain itu, tahap kesihatan mental kita juga tidak akan terganggu.

Kebaikan terakhir dalam membayar hutang adalah anda boleh memberi tumpuan sepenuhnya kepada matlamat kewangan yang lain. Jadi, segala perancangan dan impian anda dapat direalisasikan dengan ketiadaan hutang.

2. Kebaikan Membuat Simpanan

Anda juga perlu ketahui tentang kebaikan membuat simpanan sebelum kita beralih kepada topik utama. Kebaikan yang diperoleh dalam membuat simpanan adalah dapat membantu menyelesaikan masalah kewangan jika terjadi situasi yang tidak dapat dijangka. 

Antara situasi yang tidak dapat dijangka adalah kemalangan, kerosakan harta benda dan juga masalah kesihatan. Apabila mempunyai wang simpanan, anda tak pening kepala fikirkan bagaimana cara mendapatkan wang lagi untuk tampung hal yang sepatutnya.

Selain itu, membuat simpanan juga dapat membawa anda berusaha dalam mencapai matlamat yang diingini. Jadi, matlamat ini dapat direalisasikan tanpa perlu berhutang ataupun membuat hutang yang baru. Perlu diingatkan juga, semakin banyak anda membuat simpanan, maka semakin baik kehidupan anda kelak.

Bayar Hutang Atau Buat Simpanan, Mana Lebih Penting?

Dalam memilih untuk membayar hutang atau membuat simpanan, boleh dikatakan kedua-duanya mempunyai kelebihan masing-masing dalam kehidupan kita. Mungkin ada dalam kalangan kita memerlukan untuk membayar hutang terlebih dahulu dan ada juga yang memerlukan untuk membuat simpanan terlebih dahulu.

Namun, untuk membantu anda dalam memilih yang mana lebih penting, cuba lihat beberapa point ini:

1. Fikir Mengenai Situasi Pekerjaan Yang Dilakukan

Jika pekerjaan anda tidak memberikan keselesaan kepada anda, anda harus mengutamakan simpanan kecemasan. Ini kerana jika anda membayar hutang secara agresif, kemudian kehilangan pekerjaan. Anda tidak akan mempunyai simpanan walaupun anda tidak mempunyai hutang. 

Sekiranya anda mempunyai simpanan, ia boleh membantu anda mengelakkan daripada terjerumus dalam hutang sekiranya berlaku penutupan tempat kerja atau jika diberhentikan kerja.

2. Tentukan Jumlah Simpanan Yang Perlu Dibuat

Bagi menentukan jumlah yang diperlukan dalam membuat simpanan, biasanya simpanan tersebut haruslah mampu menampung 6 bulan kehidupan anda tanpa gaji. Jika ia tidak dapat menampung 6 bulan kehidupan anda, maka teruskan lagi untuk membuat simpanan. Apabila cukup jumlahnya, barulah anda boleh membayar hutang yang ada secara agresif. 

3. Kenal Pasti Jenis Hutang Yang Ada

Sesetengah hutang mempunyai kadar faedah yang sangat tinggi. Bagi anda yang mempunyai hutang dengan faedah yang tinggi perlu mengutamakan membayarnya. Namun, sekiranya jumlah hutang tersebut agak kecil, maka anda boleh mempertimbangkan untuk tidak terlalu mendesak membayarnya jika simpanan bulanan anda rendah. Jadi, simpanan bulanan juga perlu diteruskan walaupun jumlahnya RM5 sebulan.

Akhir kata, mempunyai hutang dalam jangka masa yang panjang adalah tidak wajar, kerana ia boleh menghalang kemajuan anda ke arah matlamat kewangan. 

Pada masa yang sama, anda juga tidak perlu melengahkan masa untuk membuat simpanan. Fikir dengan bijak dalam menentukan mana satu lebih penting dalam meningkatkan tahap kewangan anda untuk lebih baik lagi.

Baca juga: