Profil Kewangan Dari Perspektif Bank

Sempena turunnya Overnight Policy Rate (OPR) yang diumumkan oleh Bank Negara Malaysia, ramai yang telah memuat naik status tentang pinjaman bank masing-masing yang dengan jelas menunjukkan penurunan kadar bayaran balik pembiayaan atau pinjaman mereka.

Penurunan OPR dijangka akan menggalakkan orang ramai untuk berbelanja dan merancakkan sektor hartanah yang semakin suram. Dengan kadar baru yang diperkenalkan, ini bermakna kos untuk memiliki rumah juga turun dan menjadi menarik.

Pada 12 Februari 2020, Gabenor Bank Negara juga telah mengeluarkan kenyataan bahawa kadar OPR masih boleh diturunkan lagi berikutan kemerosotan ekonomi pada suku akhir 2019 dan wabak Coronavirus yang menular.

Namun begitu, sekiranya kita berhajat untuk membeli rumah ada beberapa aspek penting yang dinilai oleh pihak bank, sebelum memutuskan untuk meluluskan permohonan pinjaman perumahan kita.

1. Debt Service Ratio (DSR)

Debt service ratio ialah ukuran kemampuan seseorang untuk membayar bayaran bulanan hutang bank kalau kita ingin mendapatkan kemudahan pinjaman perumahan dengan bank.

Pengiraan DSR oleh bank membantu pihak bank untuk memastikan kita boleh bayar semula pinjaman. DSR perlu kurang dari had maksimum yang dibenarkan bergantung kepada polisi bank.

Kebiasaanya DSR yang ditetapkan oleh pihak bank adalah pada kadar 60%. Hanya 60% dari gaji kita boleh digunakan untuk membayar bayaran bulanan komitmen hutang bank.

Permohonan pinjaman kita tidak akan lulus sekiranya komitmen bulanan pinjaman itu akan menyebabkan DSR kita menjadi lebih dari 60%.

2. Net Disposable Income (NDI)

Net disposable income adalah baki pendapatan yang boleh digunakan untuk belanja atau simpanan, setelah ditolak komitmen bulanan dengan bank.

Bank ambil kira kos dengan mengambil kira sara hidup mereka. Baki pendapatan lepas tolak komitmen bulanan perlu lebih tinggi daripada anggaran kos sara hidup.

NDI ini juga berbeza-beza mengikut polisi setiap bank. Tempat kita apply juga berbeza. Kos sara hidup lebih tinggi di bandar, jadi baki pendapatan yang diperlukan juga lebih banyak.

Sekiranya kita bergaji RM2,000 tanpa komitmen dan NDI yang ditetapkan oleh pihak bank ialah RM1,500, ini bermakna permohonan pinjaman rumah hanya akan lulus sekiranya bayaran bulanan rumah adalah kurang dari RM500.

Susah juga tu nak cari rumah dengan instalment bulanan RM500, maknanya kita kena berusaha lebih untuk meningkatkan pendapatan.

3. CCRIS

Central Credit Reference Information System (CCRIS) adalah sistem yang dibina oleh Bank Negara Malaysia untuk mengumpul data pengguna berkenaan rekod kewangan pelanggan bank.

Ini bermakna segala data dan rekod hutang yang kita ada dengan bank serta rekod bayaran bulanan kita dikumpulkan di dalam satu sistem yang sama oleh Bank Negara Malaysia. Ini termasuklah pinjaman peribadi, pinjaman kereta, kredit kad, pinjaman rumah dan juga pinjaman ASB.

Jika kita terlambat bayar bayaran bulanan komitmen bank atau selalu terlepas bayar akan menyebabkan rekod CCRIS menjadi buruk. Maka susah bagi pihak bank untuk meluluskan pinjaman baru, kerana sistem ini mampu menilai samada kita seorang yang bayar hutang tepat pada masanya atau tidak.

4. CTOS

CTOS juga mengumpul data berkenaan rekod hutang peribadi seseorang seperti CCRIS. Bank akan mengambilkira rekod kewangan dari CTOS untuk menentukan samada permohonan pinjaman kita akan diluluskan atau tidak.

Bezanya CTOS diuruskan oleh syarikat swasta. Selain daripada itu, data yang dikumpul oleh CTOS diambil dari sumber-sumber selain daripada institusi kewangan seperti bank.

Di antara data yang dikumpul di dalam CTOS adaalah pemilikan bisnes, maklumat perniagaan, tindakan undang-undang ke atas kita, status muflis dan tunggakan bil.

5. Credit Scoring

Bank akan menilai profil peribadi kita dalam menentukan kemampuan untuk membuat bayaran balik hutang.

Pekerjaan dalam industri yang stabil, pekerjaan tetap, gaji bulanan, kelayakan akademik akan diambil kira dalam menentukan Credit Scoring seseorang.

Secara logiknya, sekiranya kita ingin memberi pinjaman kepada seseorang, sudah tentu lebih selamat untuk beri pinjam kepada seseorang yang mempunyai pekerjaan tetap dan kewangan yang stabil; berbanding yang baru mula bekerja atau masih dalam tempoh percubaan.

Untuk mereka yang bekerja sendiri pula, sila pastikan kita telah mendaftarkan perniagaan, mempunyai lesen perniagaan dan untung berniaga dimasukkan ke dalam bank. Pihak bank akan ambilkira rekod kewangan dalam penyata kewangan akaun bank kita untuk memastikan samada perniagaan kita untung atau rugi.

Semak Sekarang Sebelum Nak Beli Rumah

Kalau kitasudah pasang impian untuk beli rumah dalam masa yang terdekat, kita boleh hubungi ejen hartanah untuk tolong kirakan kelayakan untuk memohon pinjaman rumah dari bank. Pembeli rumah tidak perlu bayar sesen pun kepada ejen hartanah, kerana komisen ejen hartanah dibayar oleh pemilik rumah yang ingin menjual rumah mereka.

Artikel ini ditulis oleh Mohd Arif Irfan, seorang juruaudit di salah sebuah firma audit di Malaysia. Beliau telah lulus kesemua kertas peperiksaan ACCA dan sedang mengutip pengalaman untuk menjadi akauntan bertauliah. Meminati bidang hartanah dan pelaburan serta rajin berkongsi ilmu di FB Arif Irfan.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mengapa Dividen Simpanan Syariah KWSP Sikit Berbanding Konvensional?

Alhamdulillah, baru beberapa hari yang lalu Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah mengumumkan pemberian dividen sebanyak 5.9% bagi simpanan Syariah, manakala dividen sebanyak 6.15% bagi simpanan konvensional.

Kedua-duanya mencatatkan penurunan berbanding tahun lalu, seperti yang dapat dilihat di bawah:

Sumber: Laman Web KWSP

“Eh bro, kenapa dah dua tahun berturut-turut, dividen simpanan Syariah kurang daripada dividen simpanan konvensional?”

Dulu bising KWSP tak patuh Syariah. Sekarang pertikaikan pula keuntungan simpanan Syariah.

Sabar tuan-tuan.

Mengapa Terdapat Perbezaan Pemberian Dividen?

Kedua-dua kadar dividen yang diisytiharkan mencerminkan prestasi sebenar pelaburan bagi kedua-dua simpanan tersebut. Pendapatan pelaburan kasar untuk 2018 adalah sebanyak RM50.88 bilion, di mana RM4.62 bilion dijana bagi Simpanan Syariah, berkadar dengan bahagiannya daripada keseluruhan jumlah aset Syariah; manakala RM46.26 bilion dijana bagi Simpanan Konvensional.

Penurunan pendapatan portfolio Syariah KWSP pada 2018 adalah disebabkan oleh prestasi kurang memberangsangkan untuk sektor telekomunikasi, pembinaan dan minyak dan gas dalam portfolio domestik.

Di antara pelaburan dalam aset bukan Syariah adalah pelaburan dalam perbankan konvensional, pinjaman konvensional dan bon, yang mungkin tidak terjejas seteruk pelaburan Syariah.

Sumber: Laporan Tahunan 2017 KWSP

Bukan semua ya duit KWSP digunakan untuk pelaburan dalam pasaran saham. Sebanyak 51% dilaburkan dalam instrumen pasaran wang yang berisiko rendah, yang keduanya sebanyak 36% dilaburkan dalam pasaran saham yang berisiko tinggi.

Jadi bila indeks FBMKLCI mencatatkan penurunan sebanyak 9.1% sepanjang tahun 2018, ini menandakan pelaburan KWSP dalam pasaran saham juga terjejas.

Tahun 2017: KWSP Untung 7.3%, Beri Dividen 6.9% Untuk Konvensional dan 6.4% Untuk Syariah

Sumber: Laporan Tahunan 2017 KWSP

Agaknya berapa keuntungan KWSP untuk tahun 2018, dengan dividen 6.15% untuk konvensional dan 5.9% untuk Syariah? Sama-sama kita tunggu laporan tahunan 2018 daripada KWSP.

Sekarang KWSP dah ada pilihan simpanan yang patuh shariah, seeloknya sama-sama kita pilih dan bertukarlah ke skim ini. Kalau boleh, rezeki yang kita dapat itu biarlah yang bersih dan suci. Alang-alang nak ke pejabat KWSP tu nanti, bolehlah semak sekali berapa ada dalam akaun 1 & 2. Kalau banyak sangat dalam tu, keluarkan lah sikit untuk kurangkan outstanding hutang rumah. Baca lagi di Jenis-Jenis Pengeluaran KWSP dan Cara-Caranya.

Iklan

7 Perkara Yang Selalu Kita Terlepas Pandang Semasa Menyediakan Bajet Peribadi

Bajet bulanan merupakan salah satu cara untuk kita merancang perbelanjaan dengan teratur. Kalau kita mempunyai bajet, sekurang-kurangnya kita tahu ke mana duit kita akan dibelanjakan; daripada mereka yang langsung takde bajet.

Tetapi ada sesetengah perkara yang kita sering terlepas pandang semasa menyediakan bajet bulanan iaitu:

1. Derma

Kalau kita merupakan seorang yang pemurah dan sering memberikan derma secara tetap kepada mana-mana badan NGO, masjid, sekolah tahfiz dan sebagainya; lebih baik kita masukkannya ke dalam bajet kewangan.

Dengan adanya derma yang konsisten daripada kita, ini bagi membolehkan kita tahu berapa dan ke mana derma tersebut disalurkan.

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

2. Perbelanjaan Isi Rumah Dan Kos Penyelenggaraan

Untuk perbelanjaan isi rumah, selalunya kita akan memasukkan anggaran untuk item seperti makanan, utiliti dan sebagainya. Tetapi boleh dikatakan hampir semua daripada kita tidak memasukkan kos penyelenggaraan di dalam bajet bulanan.

Bayangkan sekiranya paip bocor, kos untuk membaikinya boleh mengganggu poket kita sekiranya kita tidak sediakan bajet tambahan ini. Lebih baik bersedia daripada awal daripada tiada peruntukan untuk tujuan ini.

3. Haiwan Peliharaan

Bagi mereka yang memiliki haiwan peliharaan seperti kucing, ikan, arnab dan sebagainya; kita tahu bahawa ianya merupakan belanja yang agak besar juga setiap bulan. Kita bukan sahaja perlu membeli makanan, vitamin, produk penjagaan seperti syampu dan sebagainya; tetapi kita juga perlu mempersiapkan belanja untuk penjagaan kesihatan mereka.

Kalau haiwan kesayangan kita sakit, pasti kita perlu membawa mereka untuk mendapatkan rawatan di klinik kerajaan mahu pun swasta. Dan kos perubatan mereka boleh tahan juga mahal. Sebab itulah kita perlu meletakkan anggaran kos ini sebagai langkah berjaga-jaga.

4. Kesihatan dan Kecantikan

Penjagaan kesihatan dan kecantikan memang penting untuk semua orang terutamanya kaum Hawa. Kita sanggup berbelanja lebih untuk tujuan ini. Ada yang gemar ke spa atau salon kecantikan, ada yang murah dan ada yang mahal.

Sekiranya kita tergolong dalam golongan ini, wajar untuk masukkan perbelanjaan ini ke dalam bajet bulanan. Ingat, masukkan kesemuanya ke dalam bajet walaupun sekadar tisu muka. Bila ada bajet nanti, senang untuk kita kawal.

5. Hari Jadi Dan Majlis Tertentu

Bila kita tahu yang kita bakal menyambut hari jadi ahli keluarga dan sahabat handai, rancanglah perbelanjaan lebih awal. Masukkan perbelanjaan ini ke dalam bajet.

Begitu juga sekiranya kita mendapat undangan untuk kenduri kahwin yang memerlukan kita untuk membeli hadiah atau pun memberi sumbangan berbentuk kewangan kepada pihak pengantin.

6. Tiket Parking

Jika kita membawa kereta, kita perlu sediakan bajet untuk bayaran tempat letak kereta juga. Kalau kita ada rutin memandu yang tetap seperti bawa kereta ke tempat kerja setiap hari, ia lebih mudah jika kita beli tiket parking bermusim sekiranya ada.

Tetapi jika kita jenis memandu sekali-sekala seperti di hujung minggu sahaja, buatlah anggaran berapa jumlah tertinggi bayaran parking yang kita pernah bayar dalam tempoh sebulan. Jadi senanglah nak buat bajet nanti.

7. Tabung Kecemasan

Masih ramai di antara kita yang tidak menyediakan tabung kecemasan. Ini kerana kita keliru tentang perbezaan tabung kecemasan dengan tabung simpanan peribadi.

Tabung kecemasan ini perlu untuk perkara-perkara yang tidak terduga. Manakala simpanan pula untuk kegunaan kita di masa hadapan. Jadi di dalam membuat bajet peribadi, kita perlu asingkan tabung simpanan peribadi dengan tabung kecemasan.

Sumber Rujukan: Compare Hero

Alah Bisa, Tegal Biasa

Untuk peringkat awal ini, kita mungkin rasa leceh untuk mencatatkan setiap detail perbelanjaan ini. Tetapi lama-kelamaan ia akan menjadi biasa. Kita akan berasa seronok apabila dapat melihat aliran keluar masuk perbelanjaan kita setiap hari.

Nakkan lagi tips, jemput baca:

Iklan

10 Pelan Kewangan Bagi Yang Berusia 40-an

“Life begins at 40”

Orang yang dah masuk umur 40 selalu cakap macam ni.

Ada yang baru nak mulakan hidup dan ada yang nak mulakan hidup baru, namun apa pun, hidup perlu diteruskan.

Ini merupakan beberapa perkara penting untuk mereka yang sudah atau akan masuk usia 40 tahun mengikut panduan daripada Nationwide.com

1. Dana Kecemasan

Perbelanjaan besar boleh terjadi pada bila-bila masa sahaja. Risiko kehilangan kerja pada waktu ini sangat besar kerana boleh jadi syarikat ingin kurangkan kos dengan mengambil pekerja baru dan lebih muda, serta syarikat ingin mengecilkan operasi dan terpaksa tawarkan VSS Scheme kepada pekerja.

Selain daripada itu, isu kesihatan, kerosakan kereta dan juga kos baik pulih rumah juga memerlukan dana yang tinggi.

Kita juga perlu bertanggungjawab dengan orang di bawah jagaan kita, lagi-lagi kalau kita merupakan tempat bergantung untuk mencari sumber rezeki.

Pastikan ada dana kecemasan minimum 3 bulan dan seeloknya 6 bulan untuk kita mula rancang kerja dan penempatan baru jika perlu.

2. Pelan Bebas Hutang

Usia 40 tahun yang penuh dengan hutang adalah fenomena biasa. Adalah luarbiasa pada usia ini jika sudah tiada hutang, sesungguhnya mereka ini insan yang terpilih.

Cuba hapuskan hutang yang remeh seperti hutang kad kredit, hutang perabot, hutang karpet dan hutang kereta. Hutang rumah itu boleh dimaafkan kerana ianya merupakan hutang yang baik.

Pastikan kita langsaikan hutang dengan interest yang tinggi terlebih dahulu, seperti hutang kad kredit dan hutang pinjaman peribadi. (Hutang PTPTN dah habis bayarkan?)

3. Simpanan

Kita sepatutnya bersyukur kerana adanya Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang menyimpan sebahagian daripada gaji kita untuk tempoh persaraan kelak. Dengan kelebihan compounding interest, ianya mampu menambah wang kita setiap tahun.

Tapi bagaimana pula mereka yang sudah berhenti kerja?

Boleh teruskan menyumbang secara online melalui perbankan internet di bawah self-contribution.

Bagi mereka yang tiada langsung akaun KWSP, digalakkan untuk membuka akaun Private Retirement Scheme (PRS). Sama sahaja fungsi dengan KWSP, simpanan terbahagi kepada 2, iaitu Akaun 1 dan Akaun 2.

Baca juga i-Invest KWSP – Ahli Sudah Boleh Beli Sendiri Unit Trust Dengan Kos Yang Lebih Rendah

Sekarang juga sepatutnya simpanan pendidikan untuk anak-anak dah makin bertambah, sebab dah masuk umur 40-an ni majoritinya anak mereka bakal menyambung pelajaran ke pendidikan tinggi tak lama lagi.

4. Melaburlah

Kalau masa umur 30-an tak sempat, sekarang dah masuk 40-an mungkin masa yang terbaik. Boleh mulakan langkah melabur dalam pasaran saham patuh syariah.

Buka akaun CDS hanya RM10 sahaja, dan modal minimum bermula RM1000, paling cantik ada RM3000.

Sebelum bermula, dinasihatkan belajar dengan mereka yang mahir dalam pelaburan saham. Ada sistem yang perlu diikut supaya kita tak ‘sesat’ dan tak selalu rugi. Orang lain boleh untung gila-gila, kau pulak selalu rugi.

Baca 15 Panduan Beginner Pelaburan Saham di Bursa Malaysia

Selain daripada itu, sebagai ibu bapa kita perlu buka akaun SSPN-i sebagai persediaan mereka untuk menyambung ke peringkat pengajian yang lebih tinggi nanti.

5. Sediakan Wasiat

Sediakan dokumen lengkap sebagai persediaan kematian menjemput kita. Perkara pertama yang perlu difikirkan adalah siapa penjaga anak kita selepas kita tiada nanti.

Hidup anak-anak perlu diteruskan dan yang paling penting pembelajaran mereka wajib diteruskan.

Selain itu, fikirkan juga siapa yang akan mengurus dan membuat keputusan bagi pihak kita sekiranya kita sakit dan tak mampu untuk buat keputusan.

Baca juga Kebaikan Wasiat Dan Tiga Perbandingan Adanya Wasiat Berbanding Tiada Wasiat

6. Hibah

Ini juga penting sebagai persediaan untuk diberi kepada waris yang layak. Mereka akan meneruskan kehidupan tanpa kita ianya boleh dianggap sebagai hadiah untuk mereka.

Hibah ini tidak boleh ditentang kerana pemberi sudah bersetuju untuk memberinya ketika masih hidup. Ada borang yang sudah ditandatangan dan akan dilaksanakan mengikut undang-undang.

Baca juga Hibah Sebelum Hiba: Ketahui Perbezaan Di Antara Hibah, Wasiat dan Faraid

7. Review Pelan Takaful

Jika kita meninggal terus, senang cerita. Tetapi bagaimana jika kita ditakdirkan mengalami kemalangan atau sakit teruk sehingga tak mampu untuk bekerja?

Syarikat memang mencarum SOCSO untuk pekerjanya, tapi pastikan kita ada perlindungan Takaful sendiri sebab SOCSO hanya cover masa pergi dan balik kerja sahaja. Walaupun kita mencarum dengan SOCSO berbelas tahun, SOCSO tetap tak cover accident yang berlaku di luar waktu kerja.

Takaful untuk anak-anak pula macam mana? Mak Ayah yang baik akan beli Medical Card Takaful untuk anak-anak. Bukan sebab mak ayah acah-acah kaya nak duduk hospital swasta bila anak sakit, cuma nak anak dapat rawatan cepat dan selesa.

8. Berjumpa Dengan Perancang Kewangan Yang Bertauliah

Bagi mengurangkan kekusutan mengurus kewangan, boleh jumpa mana-mana perancang kewangan yang berlesen dan bertauliah. Mereka ini sudah pastinya mempunyai ilmu dan pengalaman yang cukup untuk menasihati kita tentang pelan perlindungan, simpanan dan juga pelan pelaburan yang sesuai dengan keadaan semasa kewangan kita.

Mereka boleh beri pelan secara holistik mengenai apa yang patut kita lakukan.

9. Gunakan Kelebihan Syarikat Sepenuhnya

Syarikat swasta secara umumnya menawarkan kelebihan ini seperti takaful perlindungan untuk keluarga, percutian hari keluarga yang ditanggung syarikat, elaun telefon, elaun pengangkutan, elaun makan, hadiah bagi anak yang cemerlang dalam peperiksaan atau sumbangan biasiswa untuk anak yang cemerlang.

Ada juga syarikat yang menawarkan pinjaman bagi kakitangan, terutamanya mereka yang bekerja dengan pihak bank. Ini secara tidak langsung banyak membantu kita daripada segi kewangan. Ada juga yang berikan kelebihan waktu kerja yang fleksibel bagi mereka yang telah berkeluarga.

Pada usia ini, carilah syarikat yang boleh beri kelebihan sebegini yang berpanjangan buat diri sendiri dan keluarga. Dalam masa yang sama, kita juga boleh membina kekayaan sebelum kita pencen nanti.

10. Simpan Untuk Rumah Persaraan

Pada usia ini, ramai yang sudah memiliki rumah sendiri. Namun, ada yang ingin berpindah ke luar bandar untuk menikmati usia tua yang lebih tenang.

Ada yang menjual aset-aset yang terkumpul sebelum ini, untuk membeli tanah dan membuat kediaman di tanah lot sendiri.

Walau apa pun yang terjadi, adalah penting untuk kita kurangkan hutang, baru hidup akan berasa lebih tenang.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu.

Iklan

Hak Perwarisan Harta Pusaka Bagi Anak Tak Sah Taraf

Tahukah anda, mengikut statistik Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), dari tahun 2010 hingga 2018, seramai 172,811 anak tak sah taraf beragama Islam yang didaftarkan.

Dan sejak tahun 2019 sehingga bulan Januari 2020 pula, seramai 25,567 anak tak sah taraf telah didaftarkan.

Walaupun, perbahasan mengenai kedudukan perwarisan anak tak sah taraf terpencil, tetapi ianya mesti dibincangkan juga kerana ada dari kalangan masyarakat Muslim di Malaysia yang menghadapi masalah ini.

Isu ini agak sensitif dan perlu dibahaskan secara akademik dan objektif bagi memberi kefahaman kepada masyarakat.

Adakah anak tak sah taraf langsung tiada hak mewarisi harta pusaka?

Jika berhak, harta pusaka siapakah yang boleh diwarisinya?

Jika tidak berhak, adakah anak ini terzalimi kerana disebabkan dosa ‘ibubapanya’?

Sebelum menjawab persoalan-persoalan ini, perlu kita tahu dulu apakah maksud anak tak sah taraf.

Apakah yang dimaksudkan dengan anak tak sah taraf di Malaysia?

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-57 (“Muzakarah Fatwa Kebangsaan”) yang bersidang pada 10 Jun 2003 telah membincangkan mengenai Anak Tak Sah Taraf. Muzakarah telah memutuskan seperti berikut:

  1. Anak Tak Sah Taraf ialah: Anak yang dilahirkan di luar nikah sama ada akibat zina atau rogol dan dia bukan daripada persetubuhan syubhah atau bukan daripada anak perhambaan.
  2. Anak dilahirkan kurang dari 6 bulan 2 lahzah (saat) mengikut Takwim Qamariah daripada tarikh tamkin (setubuh).

Anak tak sah taraf tidak boleh dinasabkan kepada lelaki yang menyebabkan kelahirannya atau kepada sesiapa yang mengaku menjadi bapa kepada anak tersebut.

Bahkan, “bapa” tersebut tidak menjadi mahram bagi si anak (perempuan) dan tidak boleh mewalikan anak ketika anak tersebut ingin bernikah.

Kedudukan Anak Tak Sah Taraf Dalah Hukum Perwarisan Harta Pusaka

Merujuk pada Seksyen 11 (1) Akta Kesahtarafan 1961 [Akta 60]:

11. (1)  Jika, pada atau selepas tarikh yang ditetapkan, ibu seseorang yang tak sah taraf, jika anak itu bukan orang disahtarafkan, mati tak berwasiat berkenaan dengan kesemua atau mana-mana hartanya, dan tak meninggalkan zuriat sah taraf yang hidup dan pada masa dia mati, anak yang tak sah taraf itu, atau, jika dia telah mati, zuriatnya, berhak mengambil apa-apa kepentingan mengenai harta itu yang dia atau zuriatnya akan berhak mengambilnya jika dia telah dilahirkan sah taraf.

Perkara yang jelas, anak dan bapa (lelaki yang menyebabkan ibunya mengandung) tidak boleh saling mewarisi.

Dengan kata yang lebih mudah, jika si anak tidak mewarisi harta pusaka ‘bapanya’ dan begitu juga si ‘bapa’ tidak mewarisi harta pusaka anaknya.

Walaubagaimanapun, anak tak sah taraf tidak terputus hubungan dengan ibunya.

Malah kedua-duanya boleh mewarisi antara satu sama lain. Jika ibu meninggal dunia, dia boleh mewarisi harta ibu dan begitu juga sebaliknya.

Oleh itu, berdasarkan Akta Kesahtarafan 1961, anak-anak yang tak sah taraf hanya boleh mewarisi harta dengan 3 syarat berikut:

  • Harta yang dipusakakan adalah milik ibu
  • Ibu meninggal tanpa wasiat
  • Ibu tak mempunyai keturunan lain yang sah (anak, cucu dll)

Kemudian timbul persoalan, bagaimana jika kedua ibubapa telah bertaubat dan akhirnya bernikah.

Bolehkah anak mewarisi harta pusaka bapanya?

Di sini timbul percanggahan antara hukum perundangan sivil dan syarie.

Menurut hukum perundangan sivil, jika si ibu dan bapa kemudiannya berkahwin, mereka boleh memohon untuk sahkan anak tersebut selepas mendaftarkan perkahwinan mereka secara rasmi.

Hal ini tertakluk di bawah akta yang sama, iaitu Seksyen 4 Akta Kesahtarafan 1961 [Akta 60].

Manakala dari sudut hukum syarak, anak tersebut tetap dianggap anak tak sah taraf walaupun kedua ibubapanya telah berkahwin.

Dan begitu juga dengan hukum perwarisan, si anak dan bapa tetap tidak saling mewarisi.

Apa yang boleh dilakukan adalah dengan membuat wasiat atau hibah antara bapa dan anak semasa hidup.

Kesimpulan

Anak tak sah taraf tidak selayaknya dipersalahkan dengan keadaan mereka. Bukan mereka yang membuat dosa tapi kedua ibu bapa mereka.

Mereka berhak mendapat hak penjagaan, perlindungan dan nafkah, termasuk makan minum, tempat tinggal, pakaian, pendidikan, penjagaan kesihatan serta kebajikan tanpa mengira latar sejarah ibu bapa mereka.

Mereka juga berhak untuk mewarisi harta (seperti yang telah dinyatakan), serta berhak menerima wasiat dan hibah.

______________________________________________________________________________

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang konsultan di sebuah firma runding perancangan harta dan urus pusaka. Beliau mengendalikan laman web fakhrurradzi.com. Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi beliau di sini.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!