10 Jenis Jual Beli Hartanah Yang Berisiko

Jual beli hartanah berisiko

“Aku ingat nak beli rumah lah…”

Anda dah fikir masak-masak untuk beli rumah…atau nak cuba beli tanah dan simpan untuk pelaburan?

“Nak beli tu hati-hati sikit, cuba kau baca dulu nasihat dari peguam yang memang power bab hartanah ni”

Presiden Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam) ingin menasihati orang ramai agar lebih berhati-hati dalam setiap urusniaga jual beli hartanah yang dikategorikan berisiko.

Berikut adalah 10 jenis jual beli yang dikategorikan sebagai berisiko:

1. Beli rumah dengan pemaju tiada lesen pemaju perumahan yang sah

Membeli rumah daripada pemaju yang tidak mempunyai lesen pemajuan perumahan yang sah daripada KPKT. Boleh semak status pemaju di sini

2. Beli tanah lot yang belum ada geran individu

Siapa pemiliknya? Seorang ke ramai? Pening-pening.

3. Beli tanah pemilik dalam geran yang telah meninggal dunia

Nama geran masih belum bertukar iaitu geran belum turun milik kepada pewaris yang sah. Pastikan geran ditukar nama dahulu.

4. Beli rumah yang belum ada hak milik strata dan pemaju telah gulung tikar

Bila pihak pemaju atau penjual tidak jelas, bagaimana transaksi jual beli nak berlaku?

5. Beli rumah subsale yang dalam proses lelongan bank

Nak tahu lebih lanjut, boleh baca 6 Tips Nak Beli Rumah Lelong.

6. Beli rumah di bawah skim-skim yang pelik

Nak beli rumah, tapi kena cari orang untuk sertai skim. Dapat komisen daripada orang yang masuk skim. Ni nak beli rumah ke nak join skim cepat kaya?

7. Beli hartanah yang belum bebas bebanan tanpa guna peguam

Kalau hartanah tersebut telah habis dibayar sepenuhnya, pastikan ada dokumen bagi membuktikannya.

8. Beli hartanah lelong yang ada kaveat

Ni pun satu isu juga, ada syarat-syarat atau klausa-klausa lain yang terlibat.

9. Beli hartanah di bawah tanah penempatan berkelompok

Contohnya membeli tanah Felda atau tanah Felcra.

10. Beli hartanah sambung bayar pinjaman pemilik

Membeli hartanah secara sambung bayar pinjaman bank pemilik tanpa membuat pindah milik kepada pembeli. Alah, yang biasa orang buat dengan kereta tu…

Kredit : Salkukhairi Abd Sukor

Nak beli rumah, kenalah ada ilmu. Jangan main beli je. Beli pula rumah yang berisiko, memang panjang lah ceritanya nanti. Jadi lebih baik kita elakkan daripada 10 jenis jual beli hartanah yang berisiko seperti di atas.

Previous ArticleNext Article

PKNS Akan Bangunkan 7,500 Unit Kediaman Di Cyberjaya, GDV RM3 Bilion

CYBERJAYA, 14 Julai (Bernama) — Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) bersedia untuk membangunkan projek kediaman dengan nilai pembangunan kasar (GDV) RM3 bilion dalam tempoh lapan hingga 10 tahun akan datang, melibatkan 7,500 unit pangsapuri mampu milik, teres dan bertingkat tinggi di Cyberjaya.

Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Datuk Mahmud Abbas berkata sebahagian daripada unit itu merupakan rumah mampu milik yang menyasarkan terutama pembeli generasi muda.

Bercakap kepada pemberita selepas melancarkan Aludra Residensi, iaitu projek ketiga PKNS di Cyberjaya di sini hari ini, beliau berkata PKNS komited untuk memastikan pembeli rumah generasi muda yang mempunyai tahap pendapatan tertentu berpeluang membeli rumah pertama serta menawarkan rumah mampu milik pada harga lebih rendah berbanding pesaingnya.

Aludra Residensi yang terdiri daripada 218 unit rumah bandar, dibangunkan di kawasan seluas 4.52 hektar dengan GDV RM125 juta.

Setiap unit dilengkapi dengan tiga bilik tidur dan dua bilik mandi dengan keluasan antara 1,035 kaki persegi dan 1,055 kaki persegi, dengan harga bermula daripada RM555,000.

Mahmud berkata 60 peratus daripada unit kediaman berkenaan telah terjual.

“Melangkah ke hadapan, kami mempunyai beberapa projek sedang dalam perancangan, dan antara projek utama adalah projek Shah Alam Central,” katanya sambil memaklumkan projek itu melibatkan pembinaan kawasan pusat perniagaan, yang dijangka dilancarkan September ini.

Simpanan tanah PKNS pada masa ini berjumlah 607 hektar.

Aludra Residensi menawarkan kemudahan komuniti berpagar dan berkawal, trek joging, taman permainan kanak-kanak dan kawasan rekreasi berlandskap selain rumah kelab persendirian yang eksklusif serta surau.

Keunikan projek ini terletak pada reka bentuknya serta pemilihan bahan yang menekankan ciri-ciri alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG).

Selain itu, rumah kelab dan rumah pengawal dilengkapi dengan panel solar fotovoltan untuk menghasilkan elektrik rendah karbon.

Terletak di lokasi strategik, Aludra Residensi mudah diakses melalui dua lebuh raya utama iaitu Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE) dan Lebuhraya KL-Putrajaya (MEX).

Selain itu, lokasi projek ini juga berhampiran dengan beberapa bandar utama antaranya Cyberjaya iaitu 4 kilometer (km), Putrajaya (12km), Kuala Lumpur (35km), Shah Alam (28km) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) (26km).

Layari laman sesawang www.pkns.gov.my untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai projek hartanah PKNS.

— BERNAMA