8 Sebab Kenapa Jangan Beli Tanah Lot Lidi

Kalau anda berniat untuk membeli sebidang tanah, pastikan status tanah tersebut. Adakah ianya tanah lot lidi?

Sekiranya ya, lupakanlah hasrat anda itu. Ini kerana terdapat banyak risiko membeli tanah lot lidi.

Bagi anda yang baru pertama kali mendengar terma lot lidi ini, tanah lot lidi adalah sebidang tanah yang mempunyai geran yang sah tetapi kemudiannya dijual serta dipecahkan kepada lot yang lebih kecil dengan tujuan untuk membina rumah.

Kenapa pula anda tidak digalakkan untuk membeli tanah jenis ini, padahal harganya lebih murah?

1. Nama Pembeli Tiada Di Dalam Geran

Sekiranya anda membeli tanah lot lidi, anda perlu tahu yang nama anda tidak tertulis di dalam geran tersebut sebagai pemilik tanah. Ini kerana untuk tanah jenis ini, hanya ada satu nama sahaja di dalam geran tersebut iaitu nama Pemegang Amanah.

Dan Pemegang Amanah ini selalunya merupakan pemilik asal kepada tanah tersebut. Jadi mengikut undang-undang, tanah ini masih dimiliki pemilik asalnya.

2. Sukar Dipindah Milik

Pemilik lot tidak boleh menjual kembali lotnya kepada orang lain. Ini kerana tidak ada prosedur undang-undang yang sah boleh dilaksanakan oleh pemilik lot untuk urusan jual beli kecuali mereka perlu menjadi Pemegang Amanah yang baru.          

Nak buat Surat Pemegang Amanah yang baru bukan mudah. Anda perlu berbincang dengan Pemegang Amanah sedia ada untuk memohon persetujuan. Prosesnya juga memakan masa yang sangat lama.

3. Masalah Persempadanan

Tidak ada satu persempadanan yang jelas di antara satu lot dengan satu lot yang lain. Jadi ia akan menyukarkan anda untuk melakukan sesuatu di atas tanah tersebut. Anda tidak tahu keluasan sebenar bahagian lot anda itu.

Jadi boleh bayangkan pertelingkahan yang mungkin akan berlaku dengan pemilik lot yang lain?

4. Tidak Boleh Bina Rumah

Sebab apa tak boleh nak bina rumah? Anda dah beli tanah itu, jadi suka hati anda nak buat apa pun kan?

Untuk pengetahuan anda, tanah lot lidi selalunya tanah lot yang bersyarat pertanian. Jika anda membina rumah di atas tanah ini, bermakna anda telah melakukan kesalahan serius seperti yang termaktub di dalam Seksyen 125 Kanun Tanah Negara.

Anda boleh dikenakan denda dan lebih teruk tanah anda boleh dirampas.

5. Tidak Boleh Digadai

Disebabkan nama anda tidak anda di dalam geran, anda tidak boleh menggadaikan tanah tersebut kepada pihak bank untuk mendapatkan pinjaman.

6. Tidak Boleh Diwariskan

Disebabkan nama pemilik tiada di dalam geran, waris pemilik lot tidak berhak untuk menuntut tanah tersebut. Ini kerana secara teknikalnya tanah tersebut masih milik Pemegang Amanah.

Kesian kepada anak isteri dan cucu anda nanti.

7. Tidak Layak Mendapat Pampasan

Katakanlah, pihak kerajaan ingin mengambil tanah tersebut, hanya Pemegang Amanah sahaja yang akan dipanggil untuk sesi pendengaran. Wang pampasan juga hanya akan diberikan kepada Pemegang Amanah.

Jadi jika pemilik-pemilik lot ingin mendapatkan wang tersebut, mereka perlu berurusan dengan Pemegang Amanah sendiri. Bayangkan kalau Pemegang Amanah nak ambil semua duit tersebut seorang diri. Tak ke rugi?

8. Pemegang Amanah Meninggal Dunia

Ini antara risiko terbesar yang perlu dihadapi oleh pemilik-pemilik lot. Mereka masih boleh melantik Pemegang Amanah yang baru, tetapi ia bukanlah sesuatu yang mudah.

Pemilik bukan saja perlu berhadapan dengan prosedur pusaka yang rumit, kos yang tinggi, tetapi masa yang diambil juga adalah lama. Kemungkinan untuk perbalahan juga berlaku adalah sangat besar.

Nampak tak berapa banyak keburukan membeli tanah lot lidi? Jadi jika anda baru bercadang untuk membeli tanah lot jenis ini, lupakan sahaja niat anda itu.

Lebih baik membeli tanah lain yang lebih mahal tetapi lebih selamat dan berbaloi daripada segi pemilikan.

Sumber Rujukan:

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Cara Jual Rumah Kos Rendah (Terkini 2022)

Apa itu rumah kos rendah? Secara praktikal, rumah kos rendah atau rumah mampu biaya merupakan unit kediaman dengan keluasan di antara 700 kaki persegi atau kurang dan lazimnya adalah rumah flat.

Harga jualan setakat artikel ini ditulis adalah RM42,000 ke bawah dan ada syarat-syarat yang ketat untuk memiliki rumah tersebut.

Wujud juga kaveat dalam penjualan rumah kos rendah ini dengan syarat pendudukan minimum 5 tahun dan lebih pada pemilik rumah.

Kenapa Ada Rumah Kos Rendah?

Semenjak tahun 1960-an lagi, kerajaan menerusi Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) secara agresif telah membina rumah kos rendah di kawasan populasi tinggi seperti Georgetown, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur untuk memenuhi permintaan semasa pemilikan hartanah di Malaysia.

Baca : Sejarah Polisi Rumah Mampu Milik Di Malaysia

Rumah kos rendah bukan sahaja dibina di Malaysia, bahkan turut dibina di negara-negara membangun dan negara sedang membangun untuk menampung keperluan pemilikan hartanah di kalangan rakyat mereka yang berpendapatan rendah.

Rumah kediaman yang selesa dan mampu milik adalah kemewahan terbesar yang kerajaan boleh sediakan selepas peluang pekerjaan dengan kadar gaji yang bermaruah.

Perlu anda tahu, rumah kos rendah adalah inisiatif kerajaan dan urusan pembinaan lazimnya diserahkan pada pemaju hartanah awam dan swasta yang dilantik secara sah.

Dengan metode ini, lebih banyak rumah kos rendah dapat dibina Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri meliputi segenap golongan berpendapatan rendah tanpa mengira latar belakang, agama, kaum dan fahaman politik.

Baca : Projek Perumahan Awam Terbaik Di Dunia (Edisi 2022)

Perlu diingat yang flat kos rendah yang dibina di seluruh negeri, bertujuan untuk membasmi dan menempatkan setinggan di unit kediaman dan kejiranan yang lebih selesa dan sistematik di bawah Program Setinggan Sifar.

Bercakap tentang rumah kos rendah, yang paling popular sudah tentunya flat PKNS di Seksyen 7, Shah Alam dan Bangi yang dibina pada era awal 1980-an dengan harga jualan RM25,000 – RM35,000 untuk keluasan sekitar 667 kaki persegi.

Sumber: The KL Chronicle

Terkini, yang paling ikonik di Selangor dan menjadi tumpuan rakyat Selangor dan pemastautin tetap yang bekerja di Selangor adalah Rumah SelangorKu.

Berapa Harga Rumah Kos Rendah?

Harga rumah kos rendah di setiap negeri adalah berbeza mengikut lokasi dan bergantung kepada jenis rumah. Ada rumah kos rendah yang ditawarkan adalah flat dan ada juga teres.

Seperti di Selangor di bawah projek Rumah SelangorKu, unit kediaman yang ditawarkan adalah flat dengan keluasan 700 kaki persegi pada harga bermula RM42,000.

Di Johor pula, Projek Rumah Mampu Biaya menawarkan unit teres dua tingkat dengan keluasan 756 kaki persegi dan turut dijual pada harga RM42,000.

Baca : Pro & Cons Beli Rumah Mampu Milik Di Malaysia

Manakala di Pulau Pinang, sama seperti di Selangor. Rumah kos rendah ditawarkan adalah flat dengan keluasan bermula 700 kaki persegi dan dijual  dengan tanda harga RM42,000.

Syarat Jual Rumah Kos Rendah di Selangor.

Jika anda ingin jual rumah kos rendah di Selangor, syaratnya adalah :-

  1. Pemilikan hartanah mencukupi atau melebihi 5 tahun
  2. Wajib membayar fi sebanyak RM100 untuk permohonan baru, rayuan pertama & seterusnya
  3. Tertakluk kepada kelulusan PBT yakni Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS)

Cara Jual Rumah Kos Rendah (Terkini 2022)

  1. Langkah pertama adalah, cari ejen hartanah berdaftar yang sah dan ada pengalaman untuk urusan jual beli hartanah kos rendah kerana prosesnya berbeza dengan jual beli hartanah subsales biasa.
  2. Iklankan unit kediaman anda samada secara offline atau online dengan menjelaskan secara terperinci jenis rumah ini (kos rendah) dan berikan info penting seperti syarat-syarat untuk menjadi pemilik kediaman kos rendah ini.
  3. Jika pembeli berminat, mereka perlu bayar booking fee sebanyak 3.18% daripada harga rumah dan tandatangan dokumen Offer to Purchase.
  4. Kemudian, pembeli akan memohon untuk dapatkan pinjaman bank dan proses ini lazimnya agak sukar kerana tidak banyak bank yang menawarkan pinjaman untuk hartanah di bawah RM150,000RM200,000.
  5. Jika permohonan pinjaman hartanah pembeli berjaya, mereka akan tandatangan Sales & Purchase Agreement.
  6. Anda dan pembeli perlu buat permohonan pindah milik rumah kos rendah pada PBT. Kalau di Selangor adalah LPHS, kalau di Pulau Pinang adalah LPNPP dan kalau di Johor adalah LPHJ.
  7. PBT akan berikan jawapan balik akan permohonan pindah milik rumah kos rendah anda dalam masa 30 hari – 60 hari dari tarikh permohonan dibuat.

Kesimpulannya, cara jual rumah kos rendah tidaklah sesukar yang disangkakan, asalkan pembeli menepati syarat-syarat yang ditetapkan PBT. Syarat terbesar adalah pendapatan pembeli rumah itu sendiri.

Jangan sesekali cuba untuk menipu pendapatan anda kerana anda boleh disenarai hitam oleh PBT.

Baca : Jangan Tipu Kelayakan Pinjaman Hartanah Anda. Ini Sebabnya

Hal ini kerana, PBT ada kuasa untuk tidak meluluskan permohonan jika pendapatan tidak selari dengan jenis rumah kos rendah yang ingin dibeli dan dokumen yang tidak lengkap.

Banyak perkara yang perlu anda ambil tahu sebelum memiliki rumah. 


InshaAllah, kami berhasrat untuk berkongsi ilmu yang kami ada mengenai hartanah kepada pembaca setia Majalah Labur.

Kunci pertama sebelum beli rumah adalah ilmu, ilmu dan ilmu. 

Lebih awal belajar, lebih cepat dapat menilai sesebuah rumah.

Jika berminat boleh isi borang ini.

PRA-TEMPAH ILMU PREMIUM HARTANAHSEKARANG!