Ikuti Luahan Terbuka Ikon Pejuang Hartanah – Ahyat Ishak

Ahyat Ishak

Bagi mereka yang belum mengenali Tuan Ahyat Ishak, beliau merupakan penulis buku bestseller “The Strategic Property Investor” dan terbaru sekali ‘40 Pesanan Buat Pelabur Baru’. Beliau juga adalah seorang jutawan di dalam bidang hartanah, pelabur hartanah dan mentor hartanah yang juga pengasas bagi program Strategic Property Investor.

Kenapa Orang Takut Nak Melabur Dalam Hartanah?

Pertama sekali dan yang paling penting, ramai orang tiada kesedaran tentang betapa pentingnya perlu ada ilmu di dalam hartanah. Ini boleh dikesan daripada nenek moyang kita lagi.

Bukan nak salahkan mereka, tetapi cuba kita tanya diri kita sendiri, dulu masa kita kecil, ada tak atuk atau nenek kita beri nasihat kepada kita untuk beli rumah? Pastinya tak ramai kan?

Berbanding dengan bangsa Cina, yang amat menekankan bab pemilikan harta sejak dari kecil lagi. Dah lah disuruh berniaga dari kecil lagi, bila dapat duit je; kena beli rumah dulu. Kedua, beli shoplot. Nampak tak flow dia, berniaga-> beli rumah-> beli shoplot.

Memang bukan konvensional, tetapi itulah yang bermain di minda anak-anak kecil bangsa Cina. Jadi bila dah besar, setidaknya mereka ada inisiatif untuk berniaga terlebih dahulu. Bila dah kumpul duit sikit, baru melabur di dalam bidang hartanah.

Yang lebih menariknya, apabila berkumpul sanak-saudara contohnya bila Chinese New Year; rasa-rasanya apa soalan yang ditanya?

Eh kau berniaga macamana sekarang? Dah berapa rumah kau beli? Kat area mana?”

Cuba bandingkan sikit dengan budaya kita, “Dah kahwin ke belum? Bila nak kahwin?”

Orang yang dah berkahwin pula ditanya, “Sorang je ke anak? Bila nak tambah sorang lagi?”

Begitulah perbezaan yang jelas bagaimana dua bangsa yang berbeza boleh ada jurang yang sangat besar. Disebabkan kita tak dididik dari kecil yang menyebabkan kita tak tahu pun kewujudan & kelebihan pelaburan hartanah ni. Sibuk sangat nak tayang kereta baru, sofa baru, TV baru, langsir baru, tapi itu semuanya dengan berhutang.

Berpandangan Negatif Pasal Hartanah beli rumah usia muda

Ada juga suara-suara sumbang atau negatif pasal hartanah ni.

Kononnya hartanah ni sebahagian daripada sistem kapitalis. Konon-konon zalim lah, dan sebagainya. Ini disebabkan adanya orang yang tamak nak beli sebanyak mana hartanah yang termampu. Sebab mereka inilah harga hartanah naik.

Tapi kalau diikutkan, banyak lagi faktor yang menyebabkan harga hartanah naik; dan bukan semata-mata kerana sifat tamak sesetengah golongan. Memang tidak dinafikan terdapat golongan yang sesuka hati menaikkan harga sehingga menindas orang lain, tapi instrumen pelaburan yang lain pun ada je orang macam ni. Skim cepat kaya sebagai contoh, yang akhirnya tersontot – memang majoriti orang Melayu pun yang join.

Ramai je orang berjaya dalam hartanah ni yang mewakafkan tanah untuk sekolah tahfiz dan rumah anak yatim. Siap bagi duit untuk bangunkan tempat tersebut dan beri duit bulanan lagi. Zalim ke mereka? Bagaimana pula dengan rumah yang sepatutnya disewakan dengan harga RM1,200 tetapi disebabkan tenant yang baru nak masuk ni baru berkahwin, diberinya sewa RM900 je?

Sebab itulah kalau ada sifat sentiasa nak negatif ni, kita susah nak berjaya.

Sikit-sikit fikir negatif, seolah-olah nak carik salah orang lain dan bukan bermusahabah diri sendiri untuk memperbaiki kekurangan.

Belajar Rajin-Rajin, Dah Besar Boleh Jadi Doktor Atau Engineer

Cuba angkat tangan mereka yang telah diprogram sejak kecil oleh ibubapa untuk belajar pandai-pandai untuk dapat kerja yang elok di kemudian hari? Ke ada ibubapa yang suruh belajar tak pandai pun takpe, nanti besar boleh berniaga. Kan ke 9/10 pintu rezeki datangnya daripada perniagaan? Kalau dah diprogram dari kecil untuk buka pintu sebesar 1/10 tadi, sampai bila nak sedar akan wujudnya pintu yang lebih besar?

Nak Melabur Hartanah Perlukan 2S – Sedar dan Senjata

Dah sedar ke belum ni? OK bagi mereka yang dah sedar, anda perlukan ‘S’ yang kedua iaitu Senjata. Umpama kita dah bersemangat nak ke medan perang atau nak melabur hartanah, tapi tanpa senjata memang matilah nak oi.

Kita dapat lihat baru-baru ni, seakan ada suatu gelombang ombak hartanah Melayu yang sudah timbul kesedaran dalam diri & amat memerlukan senjata untuk berjuang. Dan senjata yang dimaksudkan tersebut ialah ilmu pasal bidang pelaburan hartanah.

Siapa dan di mana anda boleh cari ilmu ni? Siapa lagi kalau bukan dari Tuan Ahyat Ishak. Follow Facebook beliau untuk dapatkan nasihat-nasihat percuma.

 

Komen

komen

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Send this to a friend