Kajian Menunjukkan Harga Rumah Bakal Turun Sampai Tahun 2021

KUALA LUMPUR: Harga hartanah kediaman dijangka akan terus susut dalam tempoh satu hingga dua tahun akan datang berikutan lambakan unit rumah tidak terjual di Malaysia yang kini mencecah nilai sebanyak RM29.47 bilion.

Pengarah Penyelidikan dan Perancangan Strategik di Rahim & Co International, Sulaiman Saheh, berkata trend penyusutan itu dijangka berterusan sehingga 2021 sehingga pasaran kembali pulih dengan peningkatan kadar pembelian rumah.

“Trend penurunan harga rumah bermula sejak 2016 pada kadar satu hingga lima peratus bergantung kepada faktor lokasi serta nilai hartanah di kawasan itu.

“Harga rumah terus merosot disebabkan kadar pembelian yang kurang, dipengaruhi beberapa faktor antaranya ketidakmampuan kewangan pembeli, kesukaran mendapatkan pinjaman dan kelemahan elemen nilai tambah hartanah terbabit seperti kekurangan kemudahan pengangkutan dan jaringan lebuh raya yang baik,” katanya pada taklimat media liputan pasaran hartanah Malaysia oleh Rahim&Co International Sdn Bhd dan tinjauan prospek 2019, di sini, hari ini.

Hadir sama, Pengerusi Eksekutif Rahim&Co, Tan Sri Dr Abdul Rahim Abdul Rahman. Berdasarkan laporan syarikat perunding hartanah itu, terdapat 149,889 transaksi bernilai RM67.74 bilion dicatatkan pada separuh pertama 2018.

Melihat kepada tiga tahun sebelum, trend penurunan sudah menyusut dengan ketara sejak tempoh separuh pertama 2015/separuh pertama 2016 di mana peratusan penurunan adalah setinggi 12 hingga 16 peratus bagi bilangan dan nilai transaksi.

Laporan itu menyatakan, ia menunjukkan petanda baik bagi 2019 dan ia dijangka dapat menghasilkan pergerakan positif walaupun tidak ketara.

Bagi suku ketiga 2018, pergerakan bertambah perlahan dilihat dengan bilangan transaksi mengalami penurunan kepada -0.3 peratus, manakala nilai kepada -1.4 peratus.

Sementara itu, Abdul Rahim berkata pasaran hartanah pada tahun ini dijangka masih mendatar tetapi mempunyai harapan berterusan ke arah pemulihan.

Beliau berkata, pasaran dijangka akan pulih dengan adanya pengenalan dasar dan insentif baharu yang menyasarkan kepada pasaran hartanah seperti Dasar Perumahan Negara (DRN) 2.0 dan platform pendanaan awam hartanah (property crowdfunding).

“Secara keseluruhan, tindak balas bercampur dilihat dalam pasaran hartanah Malaysia mencerminkan pasaran berada dalam fasa penyesuaiannya dengan persekitaran ekonomi dan politik semasa.

“Justeru, secara kolektif, kesinambungan kepada sentimen tunggu dan lihat serta kesukaran berterusan pembeli bagi mendapatkan pinjaman perumahan menyumbang kepada kemerosotan pasaran dan kenaikan tahap inventori,” katanya.

Sumber: BH Online

Betul Ke Pasaran Hartanah Akan Crash?

Lain pula data yang diperolehi daripada laman web NAPIC (National Property Information Centre) yang merupakan Pusat Maklumat Harta Tanah Negara. Ianya dikeluarkan oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta, sebuah jabatan di bawah Kementerian Kewangan Malaysia.

Tengok sendiri harga rumah di seluruh negara dari tahun 2009, di mana pada ketika itu paras harga rumah negara berada pada RM204,470.

Dalam masa 8 tahun sahaja, iaitu pada tahun 2017 – harga melonjak naik ke paras RM404,643. Kenaikan sebanyak RM200,173 atau 97.9% dicatatkan sepanjang tempoh tersebut, atau 12.24% setahun.

Harga Rumah Pernah Jatuh Teruk Pada Tahun 1998 & 1999

Jika dilihat kepada indeks harga rumah Malaysia mengikut jenis rumah pula, kejatuhan harga pernah berlaku pada tahun 1998 dan 1999. Kita semua sedia maklum bahawa ekonomi Malaysia dan dunia jatuh teruk akibat daripada Krisis Mata Wang Asia yang sedang berlaku pada masa itu.

Bagi mereka yang nak tahu lebih lanjut, boleh rujuk Katanya Sektor Hartanah Nak Crash – Nak Beli Rumah atau Sewa Saja?

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

6 Tips Usahawan Muda Perlu Tahu Sebelum Melabur Dalam Hartanah

Setiap usahawan muda harus mengetahui perkara yang patut dilakukan dan perkara yang tidak patut dilakukan. Ini kerana, semua perkara tersebut akan membantu usahawan muda dalam menyesuaikan diri dengan dunia perniagaan yang mencabar. Oleh itu, di dalam artikel ini kami akan menyenaraikan 3 perkara yang sepatutnya dilakukan oleh usahawan muda apabila ingin melakukan pelaburan tanah dan 3 perkara yang sepatutnya tidak dilakukan dan harus dielak apabila ingin melakukan pelaburan tanah.

1. Harus dilakukan : Merancang matlamat kewangan anda

Sebelum anda membeli harta pertama atau melakukan analisis pertama anda, tentukan apa yang anda harapkan dari pelaburan anda. Apakah matlamat kewangan anda? Konsep “masa dan wang” harus dititik beratkan iaitu keuntungan jangka masa panjang dan jangka masa pendek atau kerugian jangka panjang dan  jangka masa pendek. Ini bermakna anda harus menoptimakan masa anda untuk memahami matlamat yang ingin dicapai dan memastikan setiap pelaburan adalah satu langkah ke arah pencapaian yang anda inginkan. Jika anda tidak pasti bagaimana untuk mencipta matlamat kewangan, anda boleh bertemu dengan penasihat kewangan anda.

2. Harus dilakukan : Analisis kewangan yang menyeluruh

Jadi lebih realistik dengan lihat alternatif dari sudut yang berbeza untuk menentukan keuntunggan hasil pelaburan kewangan  dalam hartanah. Dan jangan sekali-kali membeli harta pada harga yang lebih tinggi atau dengan istilah yang kurang menarik daripada analisis anda. Malah, berhati-hati dengan penjual yang cuba menaksir lebihan nilai harta tersebut melalui data pro-forma (anggaran). Walaupun anda pastinya boleh menggunakan pro-forma untuk memulakan perbualan, pastikan anda mengetahui nilai sebenar.  Lihat pulangan cukai tahun sebelumnya, bil cukai hartanah, rekod penyelenggaraan, dan lain-lain untuk mendapatkan idea yang baik mengenai pendapatan dan perbelanjaan sebenar.

3. Harus dilakukan : Melihat kepelbagaian

Jangan memandang pada harta pertama yang anda lihat kerana terdapat pelbagai jenis hartanah yang boleh anda labur. Terlalu banyak pelabur membeli satu jenis hartanah kerana mereka mahu “kelihatan bagus,”, mahu menunjuk harta mereka atau mengambil ringan hal ini. Beri diri anda pelbagai pilihan, kemudian pilih hartanah yang ingin dilaburkan berdasarkan kriteria  dan matlamat yang anda sudah tetapkan untuk diri anda sendiri. Pelaburan dalam kepelbagaian hartanah akan memberikan ruang kepada anda untuk melihat keuntungan dari sudut berbeza.

4. Tidak harus dilakukan : Belanja untuk buku, pita dan seminar tetapi tidak guna

Anda membeli sejumlah rujukan untuk mebantu anda dalam pelaburan tanah. Ya itu adalah tindakan yang bagus tetapi anda tidak mengoptimakan penggunaan mereka dan “masukkan” semua maklumat tersebut di rak. Anda benar-benar perlu belajar beberapa asas sebelum menceburi bidang pelaburan. Oleh itu, pastikan anda melakukan beberapa kajian, tetapi jangan biarkan maklumat “membeli dan mengumpul” .

5. Tidak harus dilakukan : Menangguhkan pelan pelaburan anda

Ya, anda sibuk sebagai seorang usahawan muda. Banyak perkara yang ingin dilakukan tetapi anda jangan sesekali menangguhkan pelan pelaburan anda. Ingat pada konsep “masa dan wang” yang dibincangkan di atas. Ini lah konsep mengenai “masa dan wang” yang bererti semakin lama anda menagguhkan pelan pelaburan anda, semakin banyak masa yang diabaikan dan jumlah wang akan menjadi semakin sedikit. Pelaburan hartanah melibatkan konsep “masa dan wang” dimana semakin cepat anda memulakan pelan pelaburan masa anda, semakin banyak jumlah wang akan anda perolehi. 

6. Tidak harus dilakukan : Jangan beli harta yang tidak minat dijual oleh sang penjual

Konsep ini mudah sahaja. Cari penjual yang minat menjual hartanah kerana anda boleh mendapatkan potongan wang atau harga. Malah, urusan jual beli menjadi lebih mudah dan tidak menyusahkan anda. Apabila anda berminat pada harta yang tidak minat dijual oleh sang penjual, anda mungkin akan kehilangan peluang untuk mendapatkan potongan harga yang dikehendaki.

Iklan

Rumahku Syurgaku, Tapi Rumah Awak Patuh Syariah Tak?

“Rumahku Syurgaku”, ayat yang sering disebut-sebut oleh semua orang. Tapi, sejauh manakah rumah kita menjadi syurga buat kita?

Mendengar ceramah Imam Muda Ashraf baru-baru ini, saya terpanggil untuk menulis tentang rumah patuh syariah. Rumah adalah keperluan asas untuk melengkapkan kehidupan kita. Rumah adalah tempat privasi untuk berehat dan juga sebuah tempat perlindungan. Kebiasaanya, dalam isu pembelian rumah kita sering pertimbangkan halal-haram dari sudut pembiayaan perumahan. Kita menolak pinjaman konvensional kerana ianya tidak patuh syariah.

Namun, kita terlupa untuk melihat dari sudut pembinaan sesebuah rumah itu. Apa yang biasa kita lakukan ialah mengira berapa jumlah bilik, keluasan dan ada juga yang menitikberatkan tentang ‘feng shui’ rumah tersebut. Selain daripada itu, kita juga mementingkan tentang infrastruktur dan kemudahan yang lengkap serta jarak yang dekat ke tempat kerja.

Islam Pun Ada Kriterianya Sendiri

Betul la tu kriteria-kriteria yang kita tetapkan untuk mebeli atau membina sebuah rumah, namun tahukah anda bahawa Islam juga telah meyediakan garis panduan untuk asas rekabentuk bagi ruang kediaman?  Jom kita fahami tiga konsep utama semasa memilih atau membina rumah.

1. Konsep Perhubungan

a) Hubungan individu

Seseorang individu perlu diberikan ruang peribadi dan terlindung untuk melakukan aktiviti harian seperti mandi, bersolat, membuat kerja-kerja peribadi dan sebagainya.

b) Hubungan Kekeluargaan

i) Tanggungjawab terhadap ibu bapa

Anak-anak (terutamanya anak lelaki) dipertanggungjawabkan untuk menjaga hubungan dengan ibu bapa lebih-lebih lagi apabila orang tua tidak sihat atau terlantar sakit.

Sebuah rumah harus mempunyai ruang bersesuaian untuk:

  • memandikan orang tua yang sakit
  • ruang untuk mereka beribadah
  • kemudahan lain untuk orang kurang upaya seperti ruang untuk laluan kerusi roda dan sebagainya.

ii) Penambahan bilangan ahli keluarga

Bilik atau ruang secukupnya perlu difikirkan lebih awal untuk pelan jangka masa panjang seperti apabila berlakunya penambahan bilangan ahli keluarga. Ini bukan hanya tertakluk kepada kelahiran anak sahaja, malah kehadiran menantu atau ibubapa yang bakal tinggal sebumbung. Dalam Islam, anak lelaki dan perempuan WAJIB dipisahkan tempat tidur apabila salah seorang daripada mereka menjangkau usia 10  tahun.

Selain daripada itu, ruang sewajarnya harus diberikan kepada pembantu rumah yang diambil bekerja. 

iii) Ahli keluarga yang bermalam atau berziarah

Sesebuah rumah kediaman harus mampu menampung kehadiran tetamu dari kalangan ahli keluarga yang datang melawat. Apabila tiba musim cuti sekolah atau sambutan perayaan, kemungkinan saudara yang sudah berkeluarga akan datang menziarah. Mereka ini juga perlukan privasi dan ruang tersendiri untuk menukar pakaian, mandi, tidur dan sebagainya.

c) Hubungan Kejiranan

Dalam Islam, seseorang Muslim mempunyai tanggungjawab untuk menjaga perhubungan dengan jiran di sekeliling mereka. Antara amalan kejiranan yang perlu dipraktikkan adalah seperti mengucapkan salam kepada jiran, berbuat baik dengan mereka, bersabar sekiranya diganggu dan menziarahi jiran sekiranya ditimpa kemalangan atau kematian. Disebabkan itu, anda perlu memilih dan mengenali jiran tetangga sebelum membuat keputusan untuk berpindah.

2. Konsep Ruang

a) Memenuhi keperluan ibadah

Sebagai seorang Islam, anda perlu menitikberatkan keperluan ibadah seharian termasuklah bersolat, membaca Al-Quran, berzikir, belajar, membuat kerja dan sebagainya. Aktiviti beribadat akan menjadi keutamaan kerana arah Qiblat akan mempengaruhi kedudukan dan orientasi rumah supaya mendapatkan ruang maksima untuk mendirikan solat secara berjemaah.

Selain itu, arah Qiblat juga akan menentukan arah pintu masuk, arah ruang tandas, kedudukan katil atau tilam dan juga kedudukan jenazah apabila berlaku kematian.

b) Susun atur ruang

i) Pintu masuk: Rumah yang patuh syariah menekankan pembinaan pintu masuk yang boleh menghadang penglihatan dari orang luar yang berdiri di pagar ataupun di hadapan rumah. Selain itu, pintu masuk juga tidak boleh dibina betul-betul bertentangan dengan jiran di hadapan.

Cara/arah bukaan pintu juga memainkan peranan dalam privasi. Pastikan ruang di belakang pintu (seperti ruang makan, ruang rehat atau ruang tamu) tidak boleh dilihat dari luar secara direct.

ii) Tingkap di tingkat atas: Tingkap di aras atas dibina hanya untuk menerima angin dan cahaya matahari. Kedudukan tingkap ini seharusnya direka agar tidak boleh melihat terus ke dalam rumah jiran.

Sekiranya tingkap atas anda membolehkan anda melihat dengan jelas bahagian dalam rumah jiran, anda perlu menutup atau menghadangnya untuk memberikan privasi dan rasa selamat kepada jiran.

iii) Tingkap bawah : Sebaik-baiknya, pembinaan tingkap pada aras bawah dibina lebih tinggi daripada paras penglihatan. Sekiranya tingkap dibina rendah, anda perlu menghadangnya dengan langsir yang tebal untuk mengelakkan pandangan daripada orang luar.

iv) Laluan: Seelok-eloknya, penghuni wanita mempunyai laluan berasingan yang memudahkan mereka ke tandas atau dapur tanpa menayangkan aurat. Pembinaan laluan transisi atau double circulation di antara ruang tamu dan ruang peribadi memberikan privasi kepada penghuni rumah. Ini bertujuan untuk menjaga aurat dan mengelakkan pandangan mata dari yang bukan mahram.

v) Bilik: Pembinaan bilik perlu mengambil kira aurat dan jantina para penghuni di dalam sesebuah rumah. Sebaik-baiknya bilik tidur boleh dimasuki oleh penghuni wanita tanpa melalui para tetamu. Dalam Islam juga, bilangan bilik yang perlu ada dalam sebuah kediaman adalah sekurang-kurangnya tiga buah untuk membolehkan pengasingan mudah tempat tidur antara anak lelaki dan perempuan apabila mereka menjangkau usia 10 tahun.

vi) Tandas

  • Pintu: Pintu tandas hendaklah dibina agar ia boleh dibuka menggunakan tangan kanan. Oleh itu, secara automatik kaki kiri yang akan melangkah dahulu untuk masuk ke tandas.
  • Tandas cangkung: Seperti kita sedia maklum, Rasulullah SAW dah ajar kita dari awal lagi cara buang air yang betul. Kini, kajian moden juga telah mendapati lebih banyak kebaikan sebenarnya membuang air menggunakan tandas cangkung berbanding tandas duduk.
  • Arah tandas: Kedudukan tandas tidak boleh menghadap atau membelakangkan Qiblat.
  • Tempat berwuduk: Sebaik-baiknya tempat berwuduk dipisahkan daripada tandas.

3. Konsep Kebersihan

Carilah rumah dengan sistem pembuangan sampah yang efektif dan tidak menyebabkan gangguan binatang perosak atau bau menular ke rumah jiran tetangga. Selain daripada itu, jika anda dapat perhatikan rumah pada zaman dahulu, ia mempunyai tandas yang terletak berjauhan dan berasingan daripada bangunan rumah. Ini sebenarnya merupakan salah satu contoh aspek kebersihan dalam Islam, kerana tandas boleh menyebarkan jangkitan kuman dan bakteria ke dalam kawasan rumah. Lagipun, tandas merupakan salah satu tempat kegemaran syaitan. Namun, rata-rata rumah zaman moden kini mempunyai tandas yang dibina bersebelahan dapur atau bilik agar lebih mudah diakses.

Garis panduan Lembaga Arkitek Malaysia tidak pernah meletakkan sebarang kewajipan bagi pembinaan rumah yang berteraskan Islam. Oleh itu, agak sukar untuk kita memperoleh rumah yang betul-betul patuh syariah. Walaubagaimanapun nak seribu daya kan, jadi berusahalah untuk memiliki rumah patut syariah.

Sumber Rujukan:

  1. Iluminasi.com
  2. Islamic Guiding Principle (Shari’ah Law) for Architectural Intrepretation of Housing
  3. Privasi Rumah Kediaman dalam Islam
  4. Prinsip Islam di Kediaman Apartmen
  5. Prinsip Islam dalam Ruang Kediaman.
  6. JAKIM
  7. Majalah Al-Islam

Iklan

7 Langkah Perlu Diambil Sebelum Memulakan Bisnes Sublet Hartanah

Bagi mereka yang tidak memiliki hartanah sendiri, rumah sublet adalah cara terbaik untuk mereka menjana pulangan lumayan. Sebab itulah kini, ramai yang mula menunjukkan minat untuk memulakan bisnes sublet ini.

Sebelum ini, kita ada bawakan 4 Cara Jana Pendapatan Tanpa Memiliki Hartanah Sendiri Guna Teknik Sublet. Hukumnya adalah haram, tetapi jadi harus sekiranya kita meminta izin tuan rumah untuk memulakan perniagaan sublet ini.

Jom kita tengok 7 langkah penting bagi mereka yang berminat nak mulakan bisnes sublet hartanah ini.

1. Lokasi

Pemilihan lokasi adalah penting bagi menjamin hartanah yang bakal disewakan itu mendapat sambutan. Cari hartanah yang berhampiran dengan kemudahan awam seperti stesen LRT, stesen MRT, pusat membeli-belah dan sebagainya.

Pilih kawasan yang ‘hot’ seperti kawasan tempat pengajian universiti atau kolej.

2. Buat Analisis

Sebelum memilih mana-mana hartanah untuk dijadikan sublet, kita haruslah membuat sedikit research terlebih dahulu. Contohnya, jenis kaedah sewaan yang manakah yang lebih sesuai? Fully furnished? Per head?

Ambil tahu juga berapakah kadar sewaan yang bersesuaian. Ketahui juga jenis unit yang bagaimanakah yang disukai penyewa.

3. Berhubung dengan Pemilik

Ini merupakan di antara langkah yang paling penting. Jangan lupa untuk mendapatkan persetujuan daripada pemilik terlebih dahulu. Berundinglah dengan pemilik agar masing-masing berada dalam keadaan win-win situation.

Jika tak kenal pemilik hartanah tersebut, boleh meminta pertolongan daripada ejen hartanah untuk berunding mengenai hal ini.

4. Perjanjian

Sekiranya pemilik bersetuju dengan tawaran yang kita offer, maka bolehlah sediakan Tenancy Agreement (Perjanjian Sewaan). Catatkan segala terma dan syarat (Terms and conditions) yang dipersetujui di dalamnya.

Kalau boleh ikatlah perjanjian minima selama 3 tahun. Ini bagi kepentingan jangka masa panjang kita juga.

5. Perabot

Anda perlu decide sama ada ingin menyewakan unit tersebut secara fully furnished, partly furnished, mahu pun unfurnished. Sekiranya anda memilih untuk menyediakan perabot, anda boleh membeli perabot terpakai sahaja untuk menjimatkan kos.

Lagipun taklah terkilan sangat kalau perabot itu rosak nanti.

6. Iklan

Ada yang mencadangkan supaya kita mengiklankan unit tersebut 2 minggu lebih awal sebelum dapat kunci rumah. Nak tahu kenapa? Ini bagi mengelakkan unit tersebut kosong tanpa penyewa untuk satu tempoh masa. Kita juga yang rugikan?

Ini kerana kita tetap perlu membayar sewa sebenar kepada pemilik. Tetapi anda tetap boleh mengiklankan unit tersebut setelah selesai segala urusan.

7. Sewa

Setelah selesai segala urusan, bolehlah kita sewakan unit tersebut kepada pihak lain dengan kadar sewaan berpatutan yang kita mahukan. Yang paling penting, tenancy agreement di antara kita dengan penyewa mestilah tidak lebih daripada tempoh tenancy agreemant di antara kita dengan pemilik.

Sebagai contoh, tenancy agreement di antara kita dengan penyewa adalah selama 3 tahun, tetapi tenancy agreement kita dengan pemilik adalah selama 2 tahun sahaja. Itu cari nahas namanya.

Apa-apa pun sebelum terjun dalam bidang sublet haratanah ini, jangan lupa untuk penuhkan ilmu di dada dulu ya? Apa pun, banyakkan bersabar dalam situasi ini, kerana kita perlu menanggung beban dalam melayan kerenah pelbagai penyewa nanti.

Sumber Rujukan:

Iklan

Belia Tanpa Slip Gaji Boleh Miliki Rumah Sendiri Menerusi RBN (Rumah Bina Negara)

Para belia luar bandar yang tidak mempunyai slip gaji kini berpeluang memiliki kediaman sendiri menerusi skim Rumah Bina Negara (RBN) yang diperkenalkan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW).

Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR) membuka peluang bagi masyarakat memiliki rumah sendiri melalui Program Rumah Bina Negara kepada yang layak berasaskan syarat berikut:

  • Warganegara Malaysia.

  • Generasi kedua luar bandar.

  • Bermaustatin di luar bandar.

  • Berumur 19 hingga 45 tahun.

  • Pendapatan seisi rumah sebulan RM4,000 dan ke bawah.

  • Sudah berkahwin.

  • Sebagai rumah pertama.

  • Tanah milik sendiri / ibubapa (terhad kepada dua penama sahaja).

  • Hanya 1 lot 1 unit rumah.

  • Setuju cagarkan tanah.

  • Kos penyediaan tapak ditanggung oleh pemohon.

  • Kemudahan penyambungan dan pemasangan utiliti.

  • Pengesahan oleh pemimpin tempatan.

Kepada yang berminat atau keterangan lanjut, sila hubungi Ibu pejabat KESEDAR atau terus ke Pejabat Operasi Berhampiran.

Sumber: KKLW Hari IniLembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR)

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!