Melabur dalam ASB, ASB2 ataupun Unit Trust?

Melabur dalam ASB atau unit trust?

“Bro, antara ASB, ASB2 ataupun Unit Trust, yang mana lagi elok untuk melabur?”

Selalu juga anak muda yang baru nak berjinak-jinak melabur bertanyakan soalan tu. Biasa la kan. Baru dapat slip gaji. Nak buat pembiayaan perumahan pun deposit rumah belum ada. Jadi, mulakan langkah untuk melabur supaya cepat dapat gandakan duit.

Secara ringkas,

1. Unit Trust / Unit Amanah

Ramai tak tahu apa itu Unit Amanah. Boleh baca dengan panjang lebar di sini.

Ada banyak Unit Amanah yang patuh syariah dan diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti. Dana terkumpul akan dilaburkan dalam pelbagai portfolio. Contohnya ekuiti.

Senarai Unit Amanah patuh syariah boleh download disini (format pdf) : http://tinyurl.com/zd8lphy

Unit Amanah ni kita beli unit. Biasanya harga unit dia berubah-ubah. Maksudnya, hari ni kau beli satu unit harga RM 1. Kau nak jual esok mungkin harga dia RM 1.30 satu unit atau lebih rendah lagi. Harga tak tetap macam ASB.

Setiap dana mempunyai harga unit atau Nilai Aset Bersih (NAB). Dalam English: NAV (Net Asset Value) dan NAB berbeza bagi setiap dana. Keuntungan pula berdasarkan dividen, bonus ataupun capital.

Setiap dana ada perbezaannya. Ada yang tidak diberikan bonus atau dividen setiap tahun. Kang kau meroyan pulak pasal apa takde dividen. Dividen Unit Amanah mengikut harga semasa dan jumlah unit. Keuntungan capital pula adalah mengikut turun naik harga NAB sesuatu dana tersebut.

Nilai NAB ada naik turun setiap hari tetapi tidaklah terlalu drastik seperti pasaran saham di Bursa Malaysia.

Contohnya kau nak buka satu akaun Unit Amanah. Mungkin minima RM 500 untuk pembukaan bagi satu akaun dan kau boleh simpan berapa yang kau nak ataupun kau beli unit setiap bulan. Itu lagi bagus. Dia panggil Ringgit Cost Averaging (RCA). Yang mana jika harga unit NAB semakin menurun juga kau masih boleh menjana keuntungan.

Kaedah RCA beli unit setiap bulan lagi menguntungkan berbanding beli sedebuk terus. Sebab mungkin masa kau beli tu satu unit harga mahal.

Perlu diingatkan kalau kau ada Unit Amanah lepas tu nak jual mungkin ambil masa 10-14 hari. Bukannya dapat balik pulangan pada hari yang kau jual tu.

Potensi keuntungan berdasarkan prestasi terdahulu biasanya antara 10-15% setahun. Unit Amanah ni kau kena layan untuk pelaburan jangka masa panjang. Contohnya 3-5 tahun ke atas. Janganlah kau harap beli unit RM 20,000 tahun ini dan tahun depan nak untung RM 10,000.

Tak. Kau silap besar.

Boleh juga beli Unit Amanah guna daripada duit dalam KWSP Akaun 1 (sekiranya kau layak). Kiraan kelayakan adalah berdasarkan yang ditetapkan oleh pihak KWSP.

Unit Amanah adalah pelaburan untuk jangka masa panjang – pelaburan untuk dana persaraan. Simple.

2. ASB (Amanah Saham Bumiputera)

 

ASB adalah salah satu daripada produk daripada PNB. Banyak lagi produk PNB yang berunit tetap dan juga unit yang berubah. Antara ejen yang menguruskan ASB ialah Maybank, CIMB, RHB, Affin Bank.

ASB merupakan Unit Amanah tetap.

Maknanya kau beli hari ni RM 1 satu unit, jual pada tahun 2020 pun harga tetap sama. Tak berubah dan boleh dapat serta merta jika jual unit.

Ada dua bentuk pelaburan iaitu dalam bentuk buku pelaburan dan juga bentuk sijil. Penambahan minima buku ialah 1 unit. Sijil pula gandaan 1,000 unit. ASB simpanan biasa dan ASB Financing adalah dua perkara yang berbeza. ASB simpanan kau masukkan duit ikut suka. Tak perlu bayar bulan-bulan.

ASB Financing ni kau guna bantuan bank untuk nampak dalam akaun ASB kau ada RM50,000. Tapi mesti bayar ansuran setiap bulan. Jika tidak sijil kena jual. Nama akan tercalar sebab tak bayar pembiayaan.

Tiada caj jualan balik atau caj jualan yang dikenakan. Kalau Unit Amanah mungkin ada caj.

Tahun kewangan berakhir: 31 Disember

Dividen ASB

 

3. ASB2 (Amanah Saham Bumiputera 2)

ASB2 ni tabung dana baru. Tarikh pelancarannya adalah pada 2 April 2014. Dana tabung RM 10 billion unit dan mungkin dah meningkat.

ASB dengan ASB2 berlainan kategori dan portfolio. Lain tabung lain dana. ASB lebih kepada ekuiti dan ASB2 pula lebih kepada aset campuran.

Pelaburan adalah dalam bentuk buku pelaburan, sijil dan juga skim pelaburan ahli KWSP. Tambahan minimum unit melalui Buku: 10 unit, Sijil: Gandaan 1,000 unit dan KWSP: 1,000.

ASB2 juga juga ada financing macam ASB. Sijil boleh dibuat dengan gandaan setiap 1000. Setakat ni hanya Maybank, CIMB dan Affin Bank ada menawarkan perkhidmatan ini.

Kau usha je la laman web:

http://www.asnb.com.my/v3_/asnbv2_0index.php

 

Kesimpulannya, pelaburan mana yang lebih bagus tu adalah subjektif.

Pulangan keuntungan bergantung kepada cara dan kaedah. Ada orang main ASB tapi rasa rugi. Sebab apa? Sebabnya kurang ilmu. Ada main Unit Trust pun tak berapa untung. Sebab apa, sebab labur setahun terus nak tengok untung. Jadi korang kena bijak dan berilmu lah. Belajarlah tentang instrumen pelaburan yang kau minat tu dengan yang pakar.

Instrumen ASB dan ASB2 adalah lebih kepada pengumpulan tunai dengan cepat pada tahun singkat. Unit Trust pula adalah untuk masa depan seperti pelan persaraan.

Yang tak eloknya jika kau masih tak buat apa-apa tindakan. Masih merenung ke luar jendela. Tak berani nak melangkah. Kah!

 

Sumber asal : Amir Syahir

Iklan

Previous ArticleNext Article

ASB Bagi Pengagihan Pendapatan 5.5% Bagi Tahun 2019

Alhamdulillah, Tan Sri Dr Zeti Aziz selaku Pengerusi Permodalan Nasional Berhad (PNB) baru saja mengumumkan pengagihan pendapatan sebanyak 5.5% untuk Amanah Saham Bumiputera (ASB) bagi tahun 2019 iaitu:

5 sen pengagihan pendapatan seunit + 0.5 sen bonus seunit

Para pelabur tetap TAK RUGI walau untung berkurang berbanding tahun lepas serta tahun-tahun sebelum ini (paling rendah dalam sejarah).

Ianya melibatkan sejumlah RM9 bilion bagi para pelabur.

OK lah tu kan? Kalau dilihat kepada prestasi beberapa tahun kebelakangan ini:

Dan baru-baru ini, pihak Permodalan Nasional Berhad telah mengadakan program bertajuk ‘Bicara Santai PNB’ yang telah diadakan di Kuala Lumpur. Pada program tersebut, Encik Jalil Rasheed selaku CEO Kumpulan Permodalan Nasional Berhad (PNB) yang baru memegang jawatan selama dua bulan; berada di atas pentas bagi menceritakan keadaan semasa ekonomi secara keseluruhannya dan dana-dana yang diurus PNB termasuklah ASB secara khususnya.

Menurut Encik Jalil, PNB mempunyai beberapa kekangan dalam memastikan pengagihan pendapatan berterusan tinggi setiap tahun.

1. Dana Di Bawah PNB Sudah Menjadi Terlalu Besar

Jadi agak mustahil untuk meraih pulangan yang tinggi seperti sebelum ini. Kalau nak tahu, dulu dana PNB masa 1997 hanyalah RM30 bilion, dan mungkin mudah untuk mendapat pulangan lebih daripada 10% ketika itu.

Namun kini, dana yang diurus PNB adalah RM310 bilion, jadi kalau nak bagi agihan pendapatan 10% dah berjumlah RM31 bilion.

Malangnya pasaran saham Bursa Malaysia kita tak berkembang dengan pace yang sama.

2. Pengagihan Pendapatan Diambil Daripada Keuntungan Yang Direalisasikan

Analogi mudah, kita beli rumah berharga RM1 juta pada tahun 2014. Lima tahun kemudian, harga rumah telah meningkat kepada RM1.3 juta, iaitu kenaikan sebanyak 30%. Namun jumlah RM300,000 tersebut adalah di ‘atas kertas’, untuk realisasikan keuntungan sebanyak itu – kita perlu jual rumah tersebut terlebih dahulu.

Begitu juga halnya dengan PNB. Untuk bagi pengagihan pendapatan RM31 bilion (10% daripada jumlah dana), mereka perlu menjana keuntungan sebanyak itu dengan menjual pegangan yang dimiliki.

3. Harga ASB Fixed Seringgit

Salah satu daya tarikan untuk kita melabur ke dalam ASB adalah ianya telah ditetapkan pada harga RM1. Kita beli tahun 10 tahun lepas pun singgit, kita beli tahun ni pun singgit.

Kalau dibandingkan dengan unit trust lain, ianya turun naik mengikut pasaran. Bila demand tinggi, harga naik; bila demand kurang, harga turun.

Strategi paling terkenal yang digunapakai untuk melabur bila harga turun dan naik adalah Dollar Cost Averaging. Sepatutnya bila harga rendah atau di paras diskaun, pada ketika itulah kita menambah bilangan unit dengan memborong sakan, kerana harga akan naik pada masa depan.

Kelebihan inilah yang juga merupakan kekangan bagi PNB, kerana merekalah yang absorb sebarang pergerakan harga turun naik dan terpaksa menanggung risiko tersebut.

4. Pasaran Saham Tempatan Yang Lemah

Umum tahu, sejak tahun 2018 Bursa Malaysia menunjukkan prestasi yang kurang memberangsangkan. Dan 70% daripada pelaburan PNB adalah di dalam Malaysia.

Sebenarnya pihak PNB telah pun mengorak langkah untuk melabur ke luar negara untuk mencari peluang baru, namun jumlah dana adalah agak terhad. Ini kerana mereka berhadapan dengan risiko yang lebih besar, seperti tukaran mata wang asing, masalah komunikasi dan banyak lagi.

Untuk mengatasi masalah ini, PNB akan meningkatkan governance syarikat yang dimiliki mereka dalam Bursa Malaysia dan juga meningkatkan jumlah pelaburan di luar negara.

Tak Puas Hati Dengan Pengagihan Pendapatan Ini?

Secara ringkasnya, ASB melabur dalam pasaran saham di Malaysia, yang juga dikenali sebagai Bursa Malaysia. Di sinilah ASB memperolehi keuntungan yang besar, sehingga mampu memberikan pengagihan pendapatan kepada para pelabur ASB. Oh ya, ASB juga melabur dalam pasaran hartanah dan bon.

Secara tidak langsung bermakna, jika anda mahukan keuntungan yang lebih tinggi daripada apa yang ASB tawarkan setiap tahun – belajarlah ilmu pelaburan saham. Tempat yang terbaik untuk bermula, adalah dengan membaca Ini 15 Panduan Beginner Perlu Tahu Tentang Pelaburan Saham di Bursa Malaysia.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!