Pelajar Sekolah Rendah di China Diajar Tentang Pasaran Saham

Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Kita di sekolah sibuk belajar untuk menjawab soalan peperiksaan, lagi banyak A yang kita perolehi, lagi bagus.

Kalau tak dapat banyak A dalam peperiksaan, dikatanya budak tersebut tiada masa depan.

Lebih menyedihkan lagi, selama ini kita langsung tak didedahkan dengan subjek perancangan kewangan di peringkat sekolah atau universiti. Disebabkan inilah kita sering ketinggalan di belakang daripada segi ilmu berkaitan kewangan dan pelaburan. Mungkin subjek seperti Sains Kekayaan patut diperkenalkan bagi mendidik anak-anak kita cara yang betul dalam mengumpul kekayaan.

TERKINI : Kami dimaklumkan subjek Matematik Tingkatan 3 tahun ini (2019) mengandungi topik Matematik Pengguna: Simpanan dan Pelaburan, Kredit dan Hutang.

Di negara China, Menteri Pendidikan mereka akan bekerjasama dengan pengawal selia bagi meningkatkan tahap celik kewangan di kalangan anak muda.

Mula Dengan Pelajar Sekolah Rendah

Khabarnya, buku-buku teks sekolah rendah di China bakal mengandungi definisi-definisi terma seperti ROE, PE Ratio, DCF, Dividend Yield dan yang seangkatan dengannya. Ini selaras dengan langkah negara yang sedang mengadakan kempen kesedaran bagi para pelabur.

Kempen ini bertujuan untuk mengubah pandangan rakyat dan meningkatkan pemahaman orang ramai berkenaan pasaran sekuriti dan futures, bermula dengan buku teks peringkat sekolah rendah dan menengah.

Sudah bertahun lamanya, golongan pencen dan kurang ilmu berkenaan pelaburan di China, hilang wang mereka akibat daripada skim-skim pelaburan yang tidak sah. Malah ada juga yang membunuh diri akibat daripada kerugian hampir $40,000 kerana ditipu.

Sumber: The Guardian

Sama Macam Apa Yang Berlaku Di Malaysia

Percaya atau tidak, Malaysia juga mengalami masalah yang serupa di China. Akibat kurangnya ilmu berkaitan kewangan, maka rakyat Malaysia seringkali gagal merancang kewangan sendiri dan keluarga.

1. Tak Percaya Dengan Perlindungan Takaful

Mengikut statistik, Hanya 15% Rakyat Malaysia Ada Takaful. Ianya adalah satu statistik yang sangat menyedihkan. Perlindungan merupakan perkara yang paling asas patut ada, tapi masih ramai lagi yang tidak mempunyainya.

Salah ejen Takaful ke? Atau salah produk Takaful?

2. Tak Percaya Dengan Simpanan

Kita disarankan untuk mempunyai simpanan sebanyak 3-6 bulan daripada gaji bulanan kita. Kalau kita mempunyai gaji sebanyak RM3,000, pastikan ada simpanan sebanyak RM9,000 ke RM18,000 untuk bersedia dengan sebarang musibah.

Tetapi Bank Negara Malaysia (BNM) sendiri menyatakan bahawa: 3 daripada 4 rakyat Malaysia tidak mampu menyediakan RM1,000 jika berlaku kecemasan.

Salah telefon pintar mahal ke? Salah kereta mahal ke? Atau salah gaji minimum?

3. Senang Percaya Dengan Skim Cepat Kaya

Bila bercerita tentang pelaburan, memang mengujakan. Boleh dikatakan topik yang paling hangat untuk dibawa perbincangan adalah topik menggandakan duit (pelaburan). Habis tu kenapa kita masih nak pergi join skim cepat kaya?

Tak dapat beza lagikah antara pelaburan dengan peleburan? Cuba baca lagi berkenaan Kerugian Dianggar RM3.8 bilion. PDRM Dedahkan 30 Syarikat Tawar Skim Tidak Sah. Kalau ada kenalan kita atau saudara mara yang dah kena tipu, janganlah ‘dibodohkan’ mereka, ajaklah mereka baca MajalahLabur.com.

Hampir sejuta rakyat Malaysia tertipu dengan skim-skim penipuan. Ini yang dilaporkan, yang tidak dilaporkan agak-agaknya banyak lagi tak?

Salah scammer ke semua tu?

Berjinak-jinaklah Dengan Pelaburan Saham Patuh Syariah

Kalau betul nak buat duit, kita ada 689 saham PATUH SYARIAH yang boleh dipilih dekat Bursa Malaysia. Nak mula melabur kena ada akaun CDS je. Dah ada akaun CDS ke belum?

Kalau belum, jemput baca Ini 15 Panduan Beginner Perlu Tahu Tentang Pelaburan Saham di Bursa Malaysia.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Rugi Jun 2024

Bulan Jun 2024 menyaksikan sedikit penurunan dalam indeks FBM KLCI. 

Setelah peningkatan yang mendadak pada bulan Mei 2024, bulan Jun tidak berjaya meneruskan kenaikan tersebut.

Indeks FBM KLCI

Sumber: Trading View

Indeks FBM KLCI pula susut sebanyak 0.37% pada bulan Jun 2024. KLCI dibuka pada 1595.94 pada awal bulan dan ditutup pada 1590.09 pada hari terakhir dagangan bulan Jun 2024.

Senarai Saham Patuh Syariah Paling Rugi Jun 2024

1. Seni Jaya Corporation Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Saham patuh syariah paling rugi Jun 2024 adalah Seni Jaya Corporation Berhad yang susut sebanyak 18.75%. Jika dikaji dari sudut fundamental, Seni Jaya mengalami kerugian pada suku terkini sebanyak RM1.7 juta. Sebelum ini, Seni Jaya agak konsisten mencatatkan keuntungan bagi setiap suku tahunan.

2. Reneuco Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Di tempat kedua, Reneuco Berhad susut 15.79% dari pembukaannya pada awal bulan Jun 2024. Reneuco Berhad ditutup pada RM0.08. 

3. Eversendai Corporation Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Eversendai pula jatuh dari RM0.625 kepada RM0.53 atau 15.20% dalam tempoh sebulan. Setelah membuat kenaikan yang banyak pada bulan Mei 2024, pelabur mungkin sudah mula mengambil keuntungan pada bulan berikutnya.

4. MST Golf Group Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

MST Golf juga dilihat membuat downtrend yang kuat sejak pertengahan bulan Mei sehingga akhir bulan Jun 2024. MST Golf jatuh sebanyak RM0.055 atau 15.07% sepanjang Jun 2024.

5. Master Tec Group Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Saham yang baru disenaraikan tahun ini, Master Tec membuat penurunan sebanyak 13.97% namun masih kekal berada di atas RM1.

6. FSBM Holdings Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

FSBM Holdings di tempat keenam dibuka pada harga RM0.375 pada awal Jun dan ditutup pada 0.325 pada akhir Jun. Penurunan ini menyebabkan FSBM kehilangan 13.33%.

7. Omesti Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Omesti Berhad juga susut 13.33% pada Jun 2024. Omesti hanya turun sebanyak 2 sen namun kerana harganya yang murah, ia telah menyebabkan perubahan harganya menjadi sebanyak 13.33%.

8. Microlink Solutions Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Microlink Solutions turut mengalami kejatuhan iaitu sebanyak 11.11%. 

9. HHRG Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Di tempat kedua terakhir dari senarai ini, HHRG Berhad telah susut sebanyak 10.26% pada bulan Jun 2024.

10. KJTS Group Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

Melengkapi senarai ini ialah KJTS Group Berhad yang mana ia telah kehilangan 8.57% daripada harganya pada awal bulan Jun.

Kesimpulan

Adakah anda memiliki saham-saham di atas pada bulan Jun dan juga mengalami kerugian? Jangan risau, dalam pelaburan saham, rugi adalah sesuatu yang pasti. Perkara yang penting adalah anda perlu tahu bagaimana untuk meminimumkan kerugian dan mencari keuntungan dari saham yang lain lagi.

Ramai sangat give up dalam saham. Kawan-kawan kami pun ramai dah give up.

Tapi kenapa give up?

Sebab kita sibuk mencari rahsia, teknik, indikator dan terlalu cepat nak kaya.

Bila dah rugi, mulalah salahkan cikgu, mentor, sifu yang ajar kita.

Hidup ni tak perlu complicated sangat.

Dan tak perlu pun tengok saham ni hari-hari. Cukup sebulan sekali. Yang penting kita tahu caranya dan aplikasikan dengan betul.

Kami suka kongsikan kaedah Swing ini sebab:

  • Kita tak perlu melekat di screen
  • Kita boleh bekerja seperti biasa
  • Kurang risiko untuk rugi
  • Set siap-siap bila nak jual saham tu
  • Kurang stress

Insya-Allah berbaloi……