4 Kriteria Yang Golongan Muda Cari Dalam Sistem Perbankan

Orang muda bergantung kepada akaun simpanan dan perlu memeriksa akaun mereka dari semasa ke semasa untuk menguruskan kewangan. Mereka memerlukan perkhidmatan bank yang efisen dan tidak gentar untuk menukar bank untuk mencari perkhidmatan yang memuaskan.

Apakah ciri-ciri yang menentukan pemilihan bank bagi mereka?

1. Keselesaan

Orang muda ini memerlukan perkhidmatan yang tidak rumit. Mereka juga merupakan pengguna teknologi yang tegar. Majoriti golongan muda adalah pengguna “Online Banking”. Hampir semua transaksi seperti pemindahan wang, pembayaran bil dan pemeriksaan akaun dilakukan secara online.

Tetapi, apa yang menentukan pemilihan bank ini adalah aplikasi online banking yang mesra pengguna. Mereka mungkin tidak akan menggunakan aplikasi jika masa yang diambil untuk sesuatu transaksi terlalu lama ataupun melibatkan proses yang leceh.

Pihak bank perlu mereka bentuk aplikasi yang mudah untuk digunakan kerana aplikasi tersebut bukan sahaja digunakan untuk memeriksa baki akaun semata-mata, tetapi ada segelintir yang menggunakannya untuk menguruskan aset kewangan mereka.

2. Kemudahan

Walaupun sering melakukan urusniaga secara online, kita masih tidak dapat menafikan kepentingan ciri-ciri bank standard seperti kemudahan bank fizikal, jumlah cawangan untuk berurus niaga dan jumlah mesin ATM.

Kemudahan bank fizikal seperti kelulusan pinjaman yang cepat dan kemudahan pembiayaan adalah antara kelebihan yang dapat menarik minat golongan muda ini. Antara kemudahan pembiayaan yang diminati golongan muda semestinya kelulusan kad kredit dan juga pelan ansuran tanpa faedah ataupun Zero Interest Installment Plan (ZIIP).

Rangkaian mesin ATM yang banyak juga penting untuk memudahkan pengeluaran wang di mana-mana sahaja. Pasti tidak sukar hendak mencari mesin ATM jika kita memerlukan tunai dengan segera.

3. Kelebihan

Kelebihan di sini bermaksud faedah ganjaran seperti kadar faedah yang tinggi untuk akaun deposit, cashback untuk setiap pembelian dan juga pengumpulan mata ganjaran untuk menebus hadiah-hadiah yang menarik.

Ramai juga daripada golongan muda menjadikan perbankan tanpa bayaran (no-fee banking) sebagai suatu keutamaan.

4. Pengalaman

Memang tidak dapat dinafikan yang golongan muda sangat suka akan pengalaman yang baru dan menarik. Bank juga perlu memberikan pengalaman dan layanan yang terbaik kepada golongan muda ini.

Pihak bank bukan sahaja bersaing dengan bank-bank lain dalam memberikan pengalaman ini, tetapi perlu bersaing dengan kedai-kedai seperti Sephora dan Apple untuk menarik minat golongan muda. Mereka perlu mencipta pengalaman baru ketika golongan muda ini pergi ke bank.

Antaranya adalah dengan menyediakan permainan yang menarik dan dapat hadiah yang lumayan seperti pakej pelancongan atau tiket konsert.

Bagi golongan muda, bank bukan sahaja dilihat sebagai tempat untuk membuat pelaburan, mengeluarkan wang dan membuat pinjaman. Mereka melihat bank sebagai satu tempat untuk membina asas kewangan yang kukuh dan selamat.

Golongan muda memerlukan bantuan pihak bank untuk menguruskan dan memberikan khidmat nasihat kewangan.

Oleh itu, pihak bank perlu membina hubungan yang baik dengan golongan muda ini dengan mempromosi produk dan perkhidmatan yang sesuai, interaktif dan menyediakan perkhidmatan berasaskan pendidikan kewangan kepada mereka.

Ditulis oleh Abang Yazree Hazwan. Penulis merupakan seorang Eksekutif di sebuah syarikat penyelidikan pasaran di Malaysia. Mempunyai pengalaman dalam bidang insurans/reinsurans di syarikat reinsurans tempatan.

Sumber Rujukan:

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

10 Perkara Anda Perlu Tahu Tentang Cukai Pendapatan Di Malaysia

Cukai pendapatan adalah cukai yang dikenakan ke atas pendapatan daripada penggajian, komisen, kerja lebih masa, elaun, yuran pengarah, dividen, sewa, royalti, pendapatan perniagaan yang diterima oleh individu, syarikat, koperasi, persatuan dan sebagainya pada setiap tahun.

Mulai tahun 2004, pendapatan yang diterima di Malaysia dari luar Malaysia adalah dikecualikan daripada cukai. Jadi jika anda bermastautin atau yang tidak bermastautin di Malaysia dikenakan cukai atas pendapatan yang diperoleh dari Malaysia sahaja.

Bulan untuk hantar borang cukai pendapatan dah nak sampai. Jom kita ambil tahu 10 perkara berkenaan cukai pendapatan di Malaysia seperti berikut:

1. Jumlah Pendapatan Minimum Yang Dikenakan Cukai

Bermula tahun 2015, individu yang mempunyai pendapatan penggajian tahunan melebihi RM34,000 setahun (selepas potongan KWSP) perlu mendaftar fail cukai pendapatan.

Sekiranya pekerja layak dikenakan Potongan Cukai Berjadual (PCB), pekerja dinasihatkan mendaftar fail cukai pendapatan terlebih dahulu sebelum potongan PCB dibuat.

2. Bagaimana Nak Dapatkan Nombor Cukai Pendapatan?

Boleh semak dulu nombor cukai pendapatan anda di http://edaftar.hasil.gov.my/semaknocukai

Kalau belum pernah ada lagi, boleh mendaftar buat kali pertama di http://edaftar.hasil.gov.my

3. Apakah Yang Patut Saya Lakukan Jika Saya Layak Dikenakan Cukai?

Permohonan pendaftaran nombor rujukan cukai pendapatan juga boleh dibuat di cawangan yang berhampiran.

Dokumen-dokumen yang diperlukan untuk pendaftaran:

  • Satu salinan Borang Penyata Pendapatan (Borang EA/EC) terkini / Slip Gaji terkini;
  • Satu salinan kad pengenalan/kad pengenalan polis/kad pengenalan tentera/passport antarabangsa;
  • Satu salinan sijil perkahwinan (jika ada).

Anda juga boleh membuat pendaftaran nombor rujukan cukai melalui e-Daftar seperti di point #2 di atas.

4. Apa Itu e-Daftar?

e-Daftar adalah aplikasi permohonan pendaftaran fail cukai pendapatan untuk pembayar cukai baru mendapatkan nombor rujukan cukai.

Jika anda merupakan warganegara Malaysia yang menjalankan perniagaan, anda juga perlu memuat naik sijil pendaftaran perniagaan. Pendaftaran fail cukai syarikat perlu dibuat sebaik sahaja syarikat telah berjaya ditubuhkan dan didaftarkan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) walaupun syarikat belum memulakan operasi.

* Nota tambahan – Sekiranya tiada dokumen lengkap diterima dalam tempoh 14 hari dari tarikh permohonan dan pemohon dikehendaki membuat semula permohonan baru berserta dokumen yang lengkap

5. Pelepasan Cukai

Pelepasan cukai merujuk kepada perbelanjaan-perbelanjaan atau perkara-perkara yang dibenarkan untuk ditolak daripada jumlah pendapatan tahunan supaya dapat mengurangkan pendapatan bercukai.

Senarai pengecualian cukai ini akan berubah-ubah kerana ia bergantung kepada dasar kerajaan yang diumumkan dalam Bajet Kerajaan pada bulan Oktober setiap tahun.

Sumber: Laman Web LHDN

J.A.N.G.A.N nak tipu-tipu pula dekat bahagian pelepasan ni.

  • Peralatan penyusuan tu pembayar cukai wanita (isteri) saja yang boleh tuntut.
  • Perbelanjaan perubatan penyakit tu untuk sakit yang sukar diubati. AIDS, sindrom Parkinson, barah, penyakit buah pinggang, leukemia dan lain-lain penyakit yang serupa yang lain. ‘Lain-lain penyakit yang serupa’ termasuk serangan jantung, pulmonary hypertension, penyakit hati kronik, fulminant viral hepatitis, trauma kepala dengan defisit nurologikal, ketumbuhan otak dan kecacatan kepada pembuluh darah, melepuh dan melecur yang keterlaluan, pemindahan organ, pemotongan kaki dan/atau tangan. Perbelanjaan ke klinik masa demam selsema biasa-biasa tu jangan pula tuntut.
  • SSPN tu pula silap haribulan LHDN dah ada siap-siap maklumat penabung.

22 Cara ‘Elak’ Daripada Kena Bayar Cukai Pendapatan Secara Sah

6. Kadar Cukai Pendapatan

Secara umumnya, individu yang berpendapatan lebih tinggi akan dikenakan kadar cukai yang lebih tinggi juga setimpal dengan pendapatan yang diperolehi.

Kadar peratusan serendah 1% dan paling tinggi 28%

Sumber: Laman Web LHDN

7. Apa Itu Potongan Cukai Berjadual (PCB)?

PCB adalah satu mekanisme potongan cukai pendapatan secara berjadual. Ia dapat membantu untuk mengurangkan beban membayar cukai kerana bayaran dilakukan secara potongan bulanan, ditolak daripada gaji yang diterima.

Kerja Makan Gaji Perlu Tahu Potongan Cukai Berjadual (PCB)

8. Hantar Borang Online Menerusi e-Filing

Setiap tahun pada bulan Mac dan April, adalah bulan cukai di mana biasanya kita dapat lihat ‘pesta’ di pejabat-pejabat LHDN yang dipenuhi manusia. Tapi sekarang dah moden, boleh saja kita setelkan secara online menggunakan sistem e-Filing.

Jadi apa itu e-Filing?

Aplikasi e-Filing adalah merupakan sistem yang membolehkan pembayar cukai membuat pengisian dan menghantar Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) dan borang anggaran secara dalam talian. BNCP dan borang anggaran yang disediakan dalam e-Filing adalah seperti berikut:

  • Borang B/BT (e-B/e-BT) – Ada Punca Pendapatan Perniagaan/Pekerja Berpengetahuan atau Berkepakaran
  • Borang BE (e-BE) – Tiada Punca Pendapatan Perniagaan
  • Borang P (e-P) – Borang Nyata Perkongsian
  • Borang M/MT (e-M/e-MT) – Borang Nyata bagi Individu Bukan Pemastautin/Pekerja Berpengetahuan
  • Borang E (e-E) – Borang Nyata Oleh Majikan
  • Borang C (e-C) – Borang Nyata Syarikat
  • Layout Maklumat Praisi 2017 – Borang Nyata Koperasi
  • Borang R (e-R) – Penyata Baki 108 Tersemak
  • Borang CP204 (e-CP204) – Borang anggaran cukai Syarikat/Koperasi/Badan Amanah
  • Borang CP204A (e-CP204A) – Borang pindaan cukai Syarikat/Koperasi/Badan Amanah Pindaan ke-6 atau Pindaan ke-9
  • Borang TF (e-TF) – Borang Nyata Pertubuhan
  • e-Permohonan Pindaan BE – e-Permohonan Pindaan BE adalah permohonan pindaan atas kesilapan atau khilaf bagi Borang Nyata Cukai Pendapatan yang telah dikemukakan secara e-Filing atau m-Filing dalam tempoh
  • Semakan Pengesahan – Semakan semula pengesahan penerimaan borang yang telah dihantar secara e-Filing. Pengguna boleh menyimpan ataupun mencetak semula pengesahan tersebut.

 

9. Terlupa Kata Laluan e-Filing?

Haruslah kita terlupa, sebab e-Filing ni setahun sekali saja. Kadang-kadang emel pun dah bertukar, apatah lagi kata laluan terlupa.

Senang je, bila nak login tu akan ada butang ‘Terlupa Kata Laluan’.

Bila kita klik, akan keluar seperti berikut:

Arahan #2 tu kata kalau no. telefon bimbit anda berdaftar dengan LHDNM, boleh mohon Kod Pengaktifan Sementara melalui SMS.

  1. Permohonan Kod Pengaktifan Sementara melalui SMS adalah bagi pengguna MAXIS, Celcom, Digi dan Umobile sahaja. Pengguna perlu mempunyai no. telefon bimbit berdaftar dengan LHDNM.
  2. Cara untuk mendapatkan kod pengaktifan sementara :

    Pengguna sijil digital individu, hantar “HASILEF<jarak>IND<jarak><No Pengenalan>” ke 38888.

    Contoh : HASILEF IND 111111111111

    Pengguna sijil digital organisasi, hantar “HASILEF<jarak>IND<jarak><No Pengenalan>” ke 38888.

    Contoh : HASILEF OEF 111111111111

  3. Setiap SMS maklum balas daripada LHDNM akan dikenakan bayaran RM0.50.

Sumber: LHDN Terlupa Kata Laluan

10. Cara Bayar Cukai Pendapatan

a) Melalui FPX
Perkhidmatan ini menggunakan FPX sebagai gateway untuk pembayaran cukai. Pengguna perlu mempunyai akaun perbankan internet dengan mana-mana bank yang menyertai FPX.

Bank yang menawarkan pembayaran secara FPX

b) Melalui Kad Kredit
Pembayaran melalui kad kredit seperti VISA, Mastercard dan American Express yang dikeluarkan di Malaysia secara online di https://byrhasil.hasil.gov.my/creditcard/

Juga boleh menggunakan perkhidmatan Ezypay untuk pemegang kad kredit Maybank.

c) Melalui Kaunter Bayaran

Bayaran cukai pendapatan juga boleh dibuat di kaunter bayaran LHDNM (Jalan Tunku Abdul Halim, Kuala Lumpur, Kota Kinabalu, Sabah & Kuching, Sarawak).

Sebarang maklumat lanjut, orang ramai boleh melayari portal rasmi LHDN di www.hasil.gov.my atau hubungi Pusat Panggilan di talian 1-800-88-5436.

Membayar Cukai Tanggungjawab Kita Bersama

Bersyukurlah kita tergolong dalam golongan orang yang mempunyai gaji yang besar berbanding kebanyakan orang lain di Malaysia. Oleh itu, jalankan tanggungjawab kita sebagai rakyat Malaysia dengan mengisytihar pendapatan dan juga membayar cukai pendapatan setiap tahun.

Dapatkan 101 Rahsia Penjimatan Cukai Pada Harga Istimewa

This image has an empty alt attribute; its file name is Dapatkan-101-Rahsia-Penjimatan-Cukai-Pada-Harga-Istimewa-700x934.jpg

Bila sebut sahaja LHDN, rata-rata akan tersentap mendengar 4 huruf berbisa ini yang langsung berkait rapat dengan cukai. Topik cukai bukanlah satu isu yang asyik dibincangkan. Malah, mereka yang bukan dari golongan pembayar cukai akan cepat-cepat tutup telinga dan melarikan diri dari isu panas ini.

Sebenarnya, isu cukai adalah topik yang menyeronokkan dan patut diambil berat oleh semua individu yang menjana pendapatan lebih dari RM36,000 SETAHUN, lebih-lebih lagi usahawan dan mereka yang memiliki perniagaan. Kurang daripada itu, anda sebenarnya tak perlu takut.

Apa Kandungan Dalam e-Book Ini Yang Dapat Bantu Saya Kurangkan Cukai?

Dalam e-book yang dikarang khas untuk anda yang bakal membayar cukai dan sedang pening kepala membuat kira-kira, anda akan pelajari 101 pendedahan ilmu pengurangan cukai antara tajuknya:

1. Manfaat Menjadi Seorang Pembayar Cukai

Ketahui 6 kelebihan menjadi pembayar cukai yang sebenarnya menguntungkan anda dan bisnes anda. Anda juga diberikan carta alir panduan pendaftaran cukai pendapatan secara online.

2. Simpan Rekod Anda

Ketahui lebih 20 jenis rekod atau penyata yang wajib anda simpan jika anda mahu menggunakan sepenuhnya fasiliti pengurangan cukai

3. Tak Semua Pendapatan Dikenakan Cukai

Ketahui 13 jenis pendapatan yang dikecualikan daripada dikenakan cukai.

4. Yuran Pendidikan – Belajar Sampai Liang Lahat

Jika anda sedang melanjutkan pelajaran, ketahui jumlah maksimum pelepasan yang anda boleh masukkan.

5. Pelepasan Gaya Hidup – Jangan Terlebih Gaya Sudahlah

5 pelepasan cukai terhadap pembelian atau langganan tertentu yang boleh dituntut.

6. Derma Dibenarkan – Faedah Dunia Akhirat

Ketahui bagaimana untuk menuntut pengurangan cukai melalui derma-derma yang telah dilakukan

Dan banyak lagi kaedah dan cara-cara yang dapat mengurangkan cukai.

Dapatkan e-Book 101 Rahsia Penjimatan Cukai hari ini -> https://www.majalahlabur.com/BijakCukai

Iklan

5 Petanda Anda “Underpaid” Di Tempat Kerja

Sememangnya, apabila kita memulakan sesuatu pekerjaan sudah pastinya gaji adalah faktor yang sangat penting. Persoalannya, adakah gaji anda mencukupi atau lebih tepat disebut sebagai “underpaid”?

Berikut adalah 5 tanda-tanda anda “underpaid”, terpulang samada anda nak berunding dengan majikan untuk meminta gaji yang sewajarnya, mula cari kerja yang baru yang boleh menawarkan gaji yang setimpal, atau berusaha untuk mencari pekerjaan sampingan untuk menambah sumber pendapatan.

Petanda 1: Rakan Di Tempat Lain Mendapat Bayaran Tinggi untuk Pekerjaan Yang Sama

Meskipun syarikat berbeza, tetapi fungsi pekerjaan tetap sama. Apabila mendapati rakan anda daripada syarikat lain yang mempunyai pekerjaan yang sama mendapat bayaran lebih daripada bayaran anda, maka ini merupakan petanda anda dibayar rendah. Mungkin daripada segi benefit atau manfaat pun kurang, jadi ini adalah petanda yang paling berkesan untuk tahu samada anda “underpaid” atau tidak.

Petanda 2 : Rakan Sekerja Anda Mendapat Kenaikan Pangkat

Petanda ini merupakan sesuatu yang jelas apabila anda dan rakan sekerja anda bekerja sekali di dalam syarikat yang sama. Ini terjadi apabila rakan anda mendapat kenaikan pangkat tetapi anda masih ditakuk yang lama. Oleh itu, gaji anda pun tidak meningkat kerana kenaikan pangkat berpengaruh besar dalam menentukan tangga gaji seseorang itu.

Inilah masanya untuk anda mengkaji semula di manakah silap anda dan bagaimana prestasi kerja anda. Pada masa yang sama, dapat juga mengenalpasti kelemahan diri dan berusaha untuk memperbaikinya.

Petanda 3: Anda Mencipta Kemahiran Baru Tetapi Masih Tidak Menerima Bonus

Apabila anda mencipta kemahiran yang baru atau usaha yang baru untuk meningkatkan prestasi jualan syarikat anda, tetapi masih tidak menerima bonus untuk usaha anda. Sepatutnya syarikat untung hasil daripada kerja anda, tetapi seolah-olah anda tidak diberi kredit untuk hasil kerja tersebut.

Jika inilah balasan yang diterima, maka sudah sampai masa nya anda beralih “arah” mencari syarikat yang lebih menghargai kemahiran anda.

Petanda 4: Supervisor Anda Tidak Ambil Peduli

Sama ada dinyatakan secara terang-terangan atau secara tersirat, kita boleh rasa samada apa yang kita usahakan, projek yang telah kita siapkan, penjimatan yang telah kita laksanakan dan bermacam-macam lagi mendapat pengiktirafan. Sebaliknya, rakan sepejabat lain pula yang menjadi sanjungan dan diberikan bermacam-macam manfaat.

Mungkin juga anda telah menjadi mangsa ‘favoritism’, di mana supervisor anda secara tidak langsung menyekat anda daripada berkembang maju – seterusnya mendaki tangga korporat di dalam syarikat.

Petanda 5: Syarikat Anda Menawarkan Gaji Yang Lebih Untuk Pekerja Yang Baru Masuk

Cara terakhir untuk tahu samada anda dibayar gaji rendah atau “underpaid” adalah dengan termenung melihat rakan sejawat yang baru masuk syarikat, tetapi dibayar gaji yang lebih. Lebih sedih sekiranya beliau masih muda dan kurang berpengalaman berbanding anda.

Bukan nak pertikaikan rezeki masing-masing, tetapi memang pun jika mengharap kenaikan gaji tahunan memang pada sekitar 4% setahun. Tetapi apabila kita ‘melompat’ syarikat, boleh mencecah 20% daripada gaji sekarang.

Sudah Tiba Masa Untuk Cuba Sesuatu Yang Baru?

Kalau ada tanda-tanda seperti di atas, mungkin sudah tiba masanya untuk anda mencuba sesuatu yang baru. Sebelum nak tukar kerja, ambil tahu dulu 6 Bidang Kerja Yang Mendapat Permintaan Tinggi di Malaysia, mana tahu rezeki anda ada di sini pula.

Selain daripada itu, kalau nak tambah pendapatan dengan membuat kerja part-time, 3 Pekerjaan Freelance Ini Mampu Menjana Pendapatan Yang Tinggi Kepada Anda.

Tapi kalau dah tekad nak berhenti kerja dan mula berniaga, pastikan anda buat 10 Persediaan Memulakan Bisnes Sebelum Berhenti Makan Gaji.

Iklan

Bagaimana Cara Untuk Mengelak Rumah Pusaka Daripada Terjual Akibat Waris Berebut Bahagian Faraid

Sebenarnya kes urus pusaka akan menjadi sangat mudah apabila semua waris bersepakat dan membuat keputusan secara bersama-sama. Dan apabila satu kata sepakat boleh dibuat oleh semua waris, pengagihan mengikut faraid tidak perlu dilaksanakan pun.

Ini kerana kata muafakat yang telah dipersetujui oleh semua waris yang memudahkan urusan semua pihak.

Tapi masalah akan timbul hanya bila ada seorang sahaja waris yang tak bermuafakat. Maka akhirnya terpaksalah diagihkan harta mengikut bahagian faraid masing-masing.

Abang Tak Mahu Muafakat

Sebagai contoh, seorang ayah meninggal dunia, waris pusakanya adalah 3 orang anak lelaki dan 2 orang anak perempuan. Si ibu telah 10 tahun meninggal dunia.

Arwah hanya meninggalkan sebuah rumah di kampung dan sejumlah wang dalam beberapa akaun simpanan.

Semua adik-beradik sepakat untuk memberikan rumah dan tanah di kampung kepada adik bongsu mereka, kerana dialah yang menjaga arwah ayah di saat akhir hayatnya.

Lagipun, keempat-empat abang dan kakak semua tinggal di bandar. Memang jarang balik kampung pun.

Tetapi, abang yang sulung tidak bersetuju dengan keputusan tersebut. Dia tetap mahukan semua harta pusaka ayah dibahagikan mengikut hukum faraid.

Jadi bagaimanakah sepatutnya pembahagian harta pusaka arwah?

Adakah masih perlu ikut faraid kalau waris lain dah ada kata sepakat cara untuk membahagikan harta tersebut?

Kaedah Umum

Secara dasarnya, apabila seseorang meninggal dunia, harta yang ditinggalkannya menjadi harta pusaka. Sebelum diagih-agihkan, harta pusaka arwah mesti digunakan untuk menyelesaikan urusan arwah dulu.

Contohnya seperti, kos pengurusan jenazah dan membayar semua hutang arwah sekiranya ada. Dan selepas itu, barulah diagihkan kepada waris mengikut hukum faraid, kecuali dalam beberapa keadaan.  

1. Wasiat

Jika arwah ada membuat wasiat, laksanakan dulu wasiat tersebut. Seperti wasiat sedekah kepada masjid dan sebagainya.

Baki harta selepas wasiat dilaksanakan barulah diagihkan kepada waris.

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

2. Hibah

Sekiranya semasa hayat arwah, ada menyatakan hasratnya untuk memberikan sekian-sekian harta kepada sesiapa sahaja selepas kematiannya, maka itupun perlu dilaksanakan.

Tetapi perlu diingat, sekiranya arwah hanya menyatakan hasrat untuk hibah hartanya dengan mulut sahaja, tanpa ada dokumen hitam putih, maka dengan mudah dicabar oleh warisnya. 

Oleh itu pastikan setiap hasrat dan perancangan harta kita semasa di dunia ini didokumentasikan dengan terperinci.

3. Permuafakatan Di Antara Waris

Ini adalah jalan penyelesaian yang lebih baik. Sekiranya SEMUA waris bersetuju dan bersepakat, maka pengagihan pusaka tersebut boleh dilaksanakan. Tetapi jika ada seorang sahaja waris yang tidak bersetuju, maka ia tidak boleh dilaksanakan.

Berbalik kepada masalah pengagihan pusaka tadi, walaupun majoiriti waris berhasrat untuk memberikan bahagian faraid mereka kepada adik bongsu mereka, tetapi apabila abang sulung tidak bersetuju maka ianya (pengagihah mengikut muafakat waris) tidak boleh dilaksanakan.

Oleh itu pembahagian faraid adik beradik ini adalah seperti berikut.

  • 3 anak lelaki x 2 bahagian seorang = 6 bahagian
  • 2 anak perempuan x 1 bahagian = 2 bahagian
  • Jumlah Bahagian = 8 Bahagian

Bahagian faraid abang sulung adalah 2/8 ataupun ¼.

Andaikanlah rumah tersebut dinilaikan berharga RM100,000. Maka bahagian abang sulung ¼ adalah RM25,000.

Oleh itu, bagi memenuhi tuntutan si abang yang mahukan bahagian faraidnya, maka terpaksalah si adik bongsu membayar RM25,000 sebagai pampasan kepada abangnya jika dia mahu juga rumah pusaka tersebut.

Jika si adik tidak mempunyai wang tunai, maka akhirnya terpaksalah dijual rumah tersebut dan dibahagi-bahagikan kepada semua adik beradik mengikut faraid.

Walaubagaimanapun, sebenarnya ada cara lain supaya rumah tersebut tidak perlu dijual, abang sulung mendapat bahagiannya dan si adik dapat duduk rumah pusaka bapanya.

Semasa perbincangan antara waris mengenai pengagihan harta pusaka, cuba dapatkan bantuan kaunselor pusaka, sebagai orang tengah.

Mereka adalah orang yang tidak mempunyai kepentingan dalam harta pusaka tersebut. Jadi tiada isu kalau meraka akan cenderung kepada mana-mana waris.

Kebiasaannya kaunselor akan cuba menasihati waris supaya memahami konsep harta pusaka yang sebenar dan juga konsep hukum faraid yang sering disalahertikan.

Hanya sekadar nak dapatkan hak tapi taknak bertanggungjawab. Apa yang dicapai dalam perbincangan tersebut adalah “win-win situation”.

Kesimpulan

Harta pusaka yang melibatkan hartanah adalah harta yang susah nak diuruskan dan agak sensitif untuk dibicarakan.

Kerana nilai hartanah yang tinggi, seringkali waris sukar untuk bersepakat dalam membahagikan bahagian masing-masing. Akhirnya, seringkali juga rumah-rumah pusaka ini terpaksa dijual untuk waris mendapatkan wang tunai.

Oleh itu, semasa masih hidup rancanglah harta agar dapat memudahkan urusan waris selepas kita meninggal dunia kelak.

Khususnya harta yang dalam bentuk rumah, lebih baik sekiranya kita hibahkan terus kepada waris.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang perunding harta pusaka di bawah Syarikat Pusaka KUDS Sdn Bhd. Selain aktif menulis perkongsian mengenai urus pusaka di Facebook, beliau kadangkala menerima jemputan untuk memberikan ceramah umum berkaitan urus harta pusaka.

Iklan

Taknak Bayar Cukai? Bersedia Untuk Berdepan Dengan 4 Kesan Ini

Kita mungkin tertanya-tanya apa akan berlaku jika tidak membayar cukai yang telah ditetapkan. Ramai tahu bahawa proses pengisytiharan dan pembayaran cukai adalah proses yang mudah tetapi tidak semua orang mahu melakukannya.

Bagi kita yang telah mempunyai fail cukai dan ditolak sebahagian daripada gaji setiap bulan, pastinya kita nak cepat-cepat setel dan mendapat semula ‘refund’ sekiranya kita terlebih bayar cukai.

Walau bagaimanapun, cukai boleh menjadi rumit jika kita mempunyai bisnes bersendirian atau pun bekerja sendiri tetapi tidak pernah mendaftar cukai, apa lagi membayarnya. Sekiranya hal ini berlanjutan, pasti akan ada kesan perlu kita hadapi.

Jom kita tengok 4 kesan sekiranya kita taknak bayar cukai.

1. Hutang Cukai Akan Terus Bertambah

Jika kita memutuskan bahawa kita enggan membayar cukai pada tahun ini, ia hanya akan merumitkan kehidupan. Dalam senario ini, kita akan dikenakan penalti kerana tidak membayar cukai.

Sesetengah penalti yang dikenakan adalah penalti bagi kegagalan untuk tidak menghantar Borang Nyata Cukai Pendapatan (Seksyen 112(1)), tidak melapor pendapatan yang betul (Seksyen 113) dan kegagalan membayar cukai pada waktunya.

2. Kena Penalti

Bagi mereka yang tidak membayar cukai, mereka mungkin akan dikenakan penalti jika sabit kesalahan. Penalti adalah denda bayaran yang cajnya adalah mengikut jumlah yang dikeluarkan oleh pihak mahkamah.

Semakin banyak cukai yang tertunggak, semakin tinggilah penaltinya.

Baca lagi tentang Kesalahan, Denda dan Penalti di sini.

3. Berisiko Dikenakan Tindakan Mahkamah Atau Penjara

Kesan tidak membayar cukai juga menjadikan kita berisiko dikenakan tindakan mahkamah atau dipenjarakan di atas kesalahan tersebut. Harta benda serta semua barang peribadi kita mungkin akan disita oleh pihak kerajaan mengikut berapa banyak nilai cukai yang kita tak bayar.

4. Tidak Dapat Ke Luar Negara 

Paling buruk lagi, kesan tidak membayar cukai juga membuatkan kita dihalang daripada keluar negara oleh Jabatan Imigresen. Sekatan perjalanan ini dikenakan ke atas individu atau pengarah syarikat yang gagal menjelaskan cukai pendapatan, cukai keuntungan harta tanah atau cukai korporat.

Kalau nak keluar juga, kena jelaskan dulu tunggakan cukai. Semakan Sekatan Perjalanan boleh dibuat di sini.

Itulah antara kesan tidak bayar cukai ramai tak tahu. Memang amat buruk kesannya jika kita tidak membayar cukai.

Oleh itu, jom kita sama-sama menjalankan tanggungjawab kita sebagai rakyat Malaysia dengan membayar cukai bagi membangunkan negara.

Baca juga:

Dapatkan 101 Rahsia Penjimatan Cukai Pada Harga Istimewa

This image has an empty alt attribute; its file name is Dapatkan-101-Rahsia-Penjimatan-Cukai-Pada-Harga-Istimewa-700x934.jpg

Bila sebut sahaja LHDN, rata-rata akan tersentap mendengar 4 huruf berbisa ini yang langsung berkait rapat dengan cukai. Topik cukai bukanlah satu isu yang asyik dibincangkan. Malah, mereka yang bukan dari golongan pembayar cukai akan cepat-cepat tutup telinga dan melarikan diri dari isu panas ini.

Sebenarnya, isu cukai adalah topik yang menyeronokkan dan patut diambil berat oleh semua individu yang menjana pendapatan lebih dari RM36,000 SETAHUN, lebih-lebih lagi usahawan dan mereka yang memiliki perniagaan. Kurang daripada itu, anda sebenarnya tak perlu takut.

Apa Kandungan Dalam e-Book Ini Yang Dapat Bantu Saya Kurangkan Cukai?

Dalam e-book yang dikarang khas untuk anda yang bakal membayar cukai dan sedang pening kepala membuat kira-kira, anda akan pelajari 101 pendedahan ilmu pengurangan cukai antara tajuknya:

1. Manfaat Menjadi Seorang Pembayar Cukai

Ketahui 6 kelebihan menjadi pembayar cukai yang sebenarnya menguntungkan anda dan bisnes anda. Anda juga diberikan carta alir panduan pendaftaran cukai pendapatan secara online.

2. Simpan Rekod Anda

Ketahui lebih 20 jenis rekod atau penyata yang wajib anda simpan jika anda mahu menggunakan sepenuhnya fasiliti pengurangan cukai

3. Tak Semua Pendapatan Dikenakan Cukai

Ketahui 13 jenis pendapatan yang dikecualikan daripada dikenakan cukai.

4. Yuran Pendidikan – Belajar Sampai Liang Lahat

Jika anda sedang melanjutkan pelajaran, ketahui jumlah maksimum pelepasan yang anda boleh masukkan.

5. Pelepasan Gaya Hidup – Jangan Terlebih Gaya Sudahlah

5 pelepasan cukai terhadap pembelian atau langganan tertentu yang boleh dituntut.

6. Derma Dibenarkan – Faedah Dunia Akhirat

Ketahui bagaimana untuk menuntut pengurangan cukai melalui derma-derma yang telah dilakukan

Dan banyak lagi kaedah dan cara-cara yang dapat mengurangkan cukai.

Dapatkan e-Book 101 Rahsia Penjimatan Cukai hari ini -> https://www.majalahlabur.com/BijakCukai

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!