5 Kesilapan Kewangan Yang Biasa Dilakukan Golongan Belia

Apabila anda sudah menginjak usia 30 tahun, anda seharusnya matang dan bijak dalam melakukan perancangan kewangan anda. Ada yang kata kehidupan bermula ketika usia 40 tahun, namun pada usia 30 tahun adalah merupakan fasa yang kritikal yang akan menunjukkan samada kita ini matang dalam perancangan kewangan atau pun tidak.

Namun begitu, masih ramai yang melakukan kesalahan yang sebenarnya boleh dielakkan. Semoga kita semua dapat menjauhkan diri daripada kesalahan berikut.

Kesalahan 1: Salah Guna Kemudahan Kad Kredit

Siapa yang tak bangga bila dapat kad kredit pertama? Ada yang berbangga sampai memberitahu semua orang, berapa jumlah had kad kredit yang dimilikinya.

Namun kita harus tahu, bahawa kad kredit jika tidak digunakan dengan sebaiknya akan menjadi beban kepada kita di masa akan datang. Mana taknya, asyik swipe saja untuk semua perkara – kemudian hanya bayar minimum saja setiap bulan.

Kalau nak tahu cara yang sebetulnya, jemput baca 7 Cara Penggunaan Kad Kredit Yang Menguntungkan.

Kesalahan 2: Tidak Memiliki Rumah

Aset merupakan satu perkara yang penting apabila kita menginjak usia 30 tahun. Sekurang-kurangnya kita harus berusaha untuk memiliki aset tetap seperti rumah, tanah atau emas. Aset ini mempunyai nilai yang akan bertambah dari semasa ke semasa.

Namun kebanyakan daripada kita yang melakukan kesalahan dengan menambah liabiliti pula, seperti membeli kereta, telefon bimbit terbaru dan pakaian berjenama.

Biasa dengar pepatah “We buy things we don’t need with money we don’t have to impress people we don’t like“?

Bagi mereka yang memerlukan bantuan, cuba renung-renungkan Bagaimana Membezakan Antara Keperluan Dan Kehendak?

Kesalahan 3: Tidak Mempunyai Simpanan

Simpanan adalah penting dan kita disarankan untuk mempunyai sekurang-kurangnya 3 sehingga 6 bulan gaji bulanan sebagai duit simpanan kecemasan. Namun menurut statistik yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM), 3 daripada 4 rakyat Malaysia tidak mempunyai simpanan RM1,000 yang boleh digunakan ketika berlakunya kecemasan.

Bukan untuk kecemasan saja, kita juga perlu ada simpanan untuk perbelanjaan tahunan seperti memperbaharui cukai jalan dan Takaful kenderaan, simpanan untuk pergi berjalan-jalan dan banyak lagi.

Cuba tengok 5 Jenis Tabung Simpanan Anak Muda Perlu Ada.

Iklan

Kesalahan 4: Bergantung Kepada Satu Pendapatan Sahaja

Di zaman sekarang yang semakin mencabar, kita tidak boleh bergantung kepada hanya satu punca pendapatan sahaja. Jika ditakdirkan kita dibuang kerja, maka habislah kita. Simpanan pun tiada, pendapatan pun tiada.

Rajin-rajinlah membuat pendapatan sampingan, bagi yang tak tahu caranya boleh baca 10 Idea Menyeronokkan Untuk Menjana Pendapatan Mengikut Personaliti.

Kesalahan 5: Menangguhkan Pengambilan Takaful

Kita sepatutnya mengambil Takaful seawal yang mungkin atau apabila kita mula bekerja. Ianya ibarat seperti simpanan, cuma yang membezakannya ialah kita tidak dapat mengeluarkan duit simpanan tersebut hanya apabila terjadinya kejadian yang tidak diingini seperti kemalangan, sakit dan sebagainya.

Malah lagi awal kita mengambil Takaful, lagi murah bayaran bulanan yang perlu kita bayar. Ambil tahu berkenaan 4 Kepentingan Takaful atau Insurans Hayat yang Golongan Muda Perlu Tahu.

This image has an empty alt attribute; its file name is assidq_300x250px_bm01.jpg

Dapatkan Khidmat Nasihat Berkaitan Kewangan Daripada Perancang Kewangan Yang Berlesen

Anda sedang berdepan dengan masalah kewangan dan tak tahu nak tanya siapa? Ada masalah nak menyimpan dan tak tahu nak melabur kat mana?

Zaman sekarang ni, ramai yang claim mereka pakar, tapi berapa ramai yang merupakan Perancang Kewangan atau Financial Planner yang berlesen? Kalau nak tahu di Malaysia, bilangan mereka ini tak sampai pun seribu orang, memang rare sangat.

Memperkenalkan My Personal Finances (MyPF Premier)

Kini anda selangkah saja lagi untuk mendapatkan manfaat bagi mengembangkan kewangan peribadi bagi menuju kebebasan kewangan yang dicari-cari.

Mereka menghubungkan anda kepada Perancang Kewangan yang berdaftar dan boleh membantu daripada segi:

  • Penasihat yang membimbing dalam menetapkan sasaran kewangan, mengulas dan berkongsi ilmu
  • Khidmat nasihat yang kerap dengan berkongsi pengalaman, kepakaran, dan menjawab segala kemusykilan berkaitan kewangan
  • Pembelajaran secara hands-on dalam pelaburan, termasuklah saham, hartanah dan lain-lain

Bila dah kenalpasti masalah yang dihadapi, punca masalah tersebut dan cadangan daripada mereka yang pakar untuk mengatasinya; barulah rasa lega sikit kan? Seolah-olah dah nampak cahaya di hujung terowong.

Jom kita jadi ahli MyPF Premier hari ini juga.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bagaimana Nak Berjimat Kalau Anak Ramai?

Sesetengah pasangan mungkin mengimpikan jumlah anak yang ramai. Lebih ramai, lebih meriah katanya. Tetapi dengan situasi kos sara hidup yang semakin meningkat, kos untuk membesarkan seorang anak juga turut meningkat.

Jadi kalau lebih ramai anak, tentu lebih lagi belanja bulanan yang perlu dikeluarkan bukan? Kali ini kami ingin berkongsi 6 tips berjimat untuk anda yang mempunyai ramai anak atau yang mungkin merancang untuk menambah bilangan ahli keluarga.

1. Warna Baju Unisex

Bagaimana warna baju boleh membantu anda untuk berjimat? Jawapannya mudah saja. Kanak-kanak pada usia 0-2 tahun memang cepat membesar, jadi baju yang telah dipakai oleh kakak atau abang, boleh digunakan oleh adik-adik mereka pula nanti.

Jadi pilihlah warna pakaian yang sesuai dipakai oleh anak lelaki dan juga anak perempuan seperti putih, biru, dan juga kuning. Kiranya warna neutral lah…

2. Beli Pukal

Barang yang dijual borong pada kebiasannya lebih murah harganya berbanding dengan barang yang dijual runcit. Jadi sekiranya anda ingin membeli barangan keperluan untuk ahli keluarga anda yang ramai, seeloknya anda ke pasar raya yang menawarkan anda harga borong. Ini akan menjimatkan lebih banyak duit anda untuk digunakan bagi perkara lain yang lebih penting.

Kita ambil contoh tisu basah, susu tepung kanak-kanak, malah baju pun kalau nak beli – beli terus secara pukal. Harga pun jimat, poket selamat…

3. Beli Barang Yang Berkualiti

Laburkan duit anda untuk membeli barangan yang berkualiti. Walaupun ada sesetengah produk berkualiti itu harganya lebih mahal, tetapi percayalah ialah berbaloi. Ini kerana barang tersebut dapat digunakan lebih lama.

Di antaranya ialah stroller dan barang permainan. Beli mahal sikit pun takpe, asalkan boleh tahan sampai mereka besar. Lepas tu, boleh jual balik kepada mereka yang lebih memerlukan.

4. Masak Sendiri

Air tangan ibu itu lebih sedap dan berkat berbanding dengan makanan di luar. Sekiranya anda memasak sendiri, tentunya ia dapat menjimatkan kos makan kat luar yang lebih mahal. Lagipun makanan yang dimasak sendiri tentunya lebih berkhasiat serta terjamin kebersihannya bukan?

Iklan

Menu-menu ringkas sahaja sudah memadai, asalkan makanan tersebut berkhasiat.

5. Menyusu Badan

Bagi yang mampu menyusu badan, lebih elok sekiranya anda memberikan si manja susu badan sampailah umurnya 2 tahun. Ianya bukan sahaja menjimatkan, tetapi susu ibu memang telah terbukti susu terbaik untuk si manja.

Ia mempunyai segala khasiat yang di perlukan oleh si kecil. Bagi yang sedang hamil, ambillah makanan yang berkhasiat. Sekiranya anda mendapat segala khasiat yang diperlukan ibu mengandung, Insyaallah anda akan mempunyai susu yang cukup untuk diberikan kepada bayi anda.

Banyak tu dapat jimat, sebab susu formula semakin mahal dan pek pula semakin mengecil dari setahun ke setahun.

6. Ajar Anak Henti Pakai Lampin Pakai Buang

Sekiranya mereka telah mencapai umur di mana mereka sudah mampu memahami arahan, biasakan diri mereka untuk ke tandas. Tetapi anda perlu banyak bersabar. Mungkin pada peringkat awal agak sukar, tetapi lama-kelamaan mereka pasti dapat lakukannya.

Lebih cepat anda ajar mereka, lebih banyak duit yang anda mampu jimatkan. Lampin pakai buang pun salah satu barang yang naik harga, malah ada yang dapati kualitinya semakin menipis kerana pengeluar nak cut cost.

Anak-anak itu merupakan anugerah yang tidak ternilai. Ia juga merupakan pintu rezeki kepada pasangan suami isteri. Jadi anda tidak perlu takut dengan berapa ramai jumlah anak yang anda miliki. Insyaallah, rezeki anda tidak akan pernah habis dengan membesarkan mereka dengan penuh kasih sayang.

Tapi apa salahnya nak berjimat, untuk kebaikan seisi keluarga jua.

Rujukan:

  1. http://www.dahtauker.com/keluarga/ini-tip-jimat-untuk-ibu-anak-ramai-yang-penting-kena-usaha-rajin/

Iklan

Apa Kata Pensyarah Ekonomi Tentang Manifesto BN Dan PH?

Bahang Pilihan Raya Umum ke-14 semakin panas. Suruhanjaya Pilihan Raya telah menetapkan tarikh-tarikh penting berikut:

Hari Penamaan Calon : 28 April 2018 (Sabtu)
Hari Mengundi Awal : 5 Mei 2018 (Sabtu)
Hari Mengundi : 9 Mei 2018 (Rabu)

Menariknya juga, Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) telah mengumumkan manifesto masing-masing untuk memenangi hati dan meraih undi.

Dari aspek ekonomi dan pembangunan negara, kedua-dua belah pihak cuba memberi harapan dan perancangan terbaik sekiranya diberi mandat oleh rakyat untuk memerintah negara.

Profesor Madya Dr. Mohd. Azlan Shah Zaidi

Berbicara tentang manifesto yang diumumkan, Pensyarah Ekonomi daripada Fakulti Ekonomi dan Pengurusan Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Madya Dr. Mohd. Azlan Shah Zaidi berkata, sesiapa sahaja yang terpilih menerajui kerajaan, perlu mengotakan manifesto yang telah dibuat.

Mengulas tentang kedua-dua manifesto yang telah dibincangkan, Dr. Mohd. Azlan memberitahu, kedua-dua pihak ada menyatakan manifesto atau usul yang berkaitan dengan ekonomi dan pembangunan negara.

Manifesto BN Menyeluruh Dan Teliti

“Manifesto yang dibentangkan oleh Barisan Nasional (BN) pada Sabtu lalu nampak menyeluruh dan teliti.

“Saya sifatkan manifesto yang dibentangkan sebagai pelengkap kepada program-program yang lain yang telah dilaksanakan oleh BN sebelum ini,” katanya kepada Majalah Labur.

Menyentuh dari aspek ekonomi, Dr. Mohd. Azlan berkata, manifesto yang dibawa merupakan usaha yang menarik dan bagus kerana membela golongan berpendapatan rendah dan menangani isu terdekat dengan mereka iaitu kos sara hidup yang makin tinggi dan masalah perumahan.

Lebih Banyak Rumah Mampu Milik

Mengambil contoh intipati manifesto Kediaman 1Negaraku yang melantik Bank Khas untuk uruskan pinjaman Perumahan Mampu Milik dan Perumahan Kos Rendah RM300,000 ke bawah, beliau menyifatkan ia sebagai usaha yang baik berikutan kos rumah yang semakin mahal belakangan ini.

“Jika tidak, golongan berpendapatan rendah hanya mampu dengar dan tengok sahaja tapi tak mampu nak beli rumah kerana harga yang mahal,” ujar Dr. Mohd. Azlan.

Menurut beliau, dengan manifesto tersebut, ia membawa satu harapan kepada rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah.

Iklan

“Ia juga kesinambungan kepada program yang telah dijalankan sebelum ini seperti Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA) dan rumah Mesra Rakyat,” jelasnya.

Ke Arah Ekonomi Digital

Di samping itu, menyentuh intipati memperkasakan digital dengan mewujudkan 1 juta usahawan digital, menjihadkan ekonomi halal sebagai pemacu pertumbuhan ekonomi negara dan mewujudkan 3 juta peluang pekerjaan, Dr. Mohd. Azlan menyambut baik usaha tersebut yang dilihat mampu melonjakkan ekonomi negara.

Menjanjikan peluang pekerjaan dan menyediakan kemahiran dalam usaha ke arah negara industri berteknologi tinggi, ia adalah usaha yang mampu membawa negara menuju negara maju.

Katanya, dengan kerjasama antara kerajaan dan pihak swasta dalam membincangkan mekanisme upah yang lebih tinggi dan mengurangkan pengambilan pekerja asing, beliau yakin usaha untuk memajukan negara dapat dicapai.

Usaha untuk menyemarakkan industri berteknologi tinggi juga membuka lembaran baru buat pekerja tempatan. Namun Dr. Mohd. Azlan menegaskan, rakyat perlu bersedia ke arah itu dengan diberi latihan dan bimbingan dari institusi pendidikan atau kemahiran.

Manifesto PH Mesra Rakyat

Ketika diminta mengulas manifesto daripada PH iaitu menghapuskan GST dan mengurang kos sara hidup dengan pelbagai inisiatif peduli rakyat, jelasnya manifesto tersebut dari perspektif rakyat adalah baik dan disukai.

Bagaimanapun, PH perlu menjelaskan dengan lebih terperinci adakah sumber pendapatan negara yang lain (untuk gantikan GST dan penghapusan tol) diwujudkan atau akan diperkenalkan sistem percukaian yang baharu?

Menyentuh perihal menstabilkan harga minyak dan memperkenalkan semula subsidi petrol secara bersasar, jika ia melibatkan pasaran domestik sahaja, Dr. Mohd. Azlan berkata, ia mungkin boleh dilaksanakan.

Perlu Cari Pendapatan Lain Untuk Negara

Namun jelasnya, sekiranya GST dihapuskan, satu sumber pendapatan negara yang baru perlu dicari untuk menjadi sokongan apabila pelaksanaan subsidi dilaksanakan. PH perlu menjelaskan dengan terperinci bagaimana sistem percukaian mesra rakyat yang akan diwujudkan.

PH juga ada menyatakan dalam manifesto mereka untuk mengkaji semula kadar cukai pendapatan peribadi dalam usaha mengurangkan beban golongan pertengahan dapat dikurangkan.

Menurutnya, ia adalah langkah yang wajar kerana golongan M40 merupakan golongan yang berada di sempadan yang bila-bila masa sahaja boleh ke bawah atau ke atas.

Secara kesimpulannya menurut Dr. Mohd. Azlan, manifesto BN bersifat pelengkap dan kesinambungan kepada usaha-usaha yang telah dilakukan dan diterangkan secara teliti sebelum ini manakala manifesto PH pula bersifat umum dan perlu dijelasnya dengan lebih lanjut kepada rakyat.

Itu pendapat pakar ekonomi, jemput baca pula pendapat kami di Majalah Labur yang tak seberapa mengenai Manifesto Barisan Nasional, Gagasan Sejahtera dan Pakatan Harapan – Sudut Kewangan.

Iklan

Definisi Dan Fungsi Bank di Malaysia

Mana tempat untuk kita simpan duit, kalau bukan di bank? Apa sahaja perkara yang berkaitan dengan duit, mesti ada kena-mengena juga dengan bank. Gaji masuk pun ke dalam akaun bank kita setiap bulan.

Umumnya, ramai yang tahu bank dikaitkan dengan tempat simpanan duit dan tempat untuk kita keluarkan duit, namun banyak lagi fungsi bank yang ramai tak tahu.

Ketahui Maksud Dan Definisi Bank

Menurut Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka (Edisi Keempat), Bank bermaksud sebuah institusi yang menawarkan khidmat kewangan seperti jagaan wang, pertukaran mata wang, pemberian pinjaman dan juga terimaan bil pertukaran. 

Secara umumnya, banyak peranan bank kepada masyarakat di mana bank juga merupakan perantaraan bagi masyarakat membuat pembiayaan terhadap pinjaman, menerima gaji dan lain-lain lagi.  Fungsinya juga bergantung kepada jenis bank yang berbeza-beza.

Jenis-Jenis Bank Dan Sistem Bank

Terdapat 5 jenis bank yang mempunyai peranannya tersendiri dan sistem bank yang melancarkan perjalanan operasi setiap bank tersebut. 2 sistem bank tersebut adalah konvensional dan Islamik.

  1. Bank Pusat
  2. Bank Perdagangan dan Bank Islam
  3. Bank Saudagar
  4. Bank Badan Berkanun
  5. Bank Koperasi

Sekarang kita dah tahu jenis-jenis bank yang ada, apa pula fungsi yang mereka jalankan?

Fungsi Bank Di Malaysia

1. Fungsi Bank Pusat

Bank pusat negara kita iaitu Bank Negara Malaysia adalah jurubank kerajaan dan bertindak sebagai pengawal wang negara Malaysia. Bank pusat juga membantu melaksanakan dasar kewangan kerajaan.

  • Mengawal mata wang negara
  • Mengawal kiriman wang ke luar negara
  • Mengawal tahap kredit
  • Menetapkan nisbah rizab / aset tunai

2.  Fungsi Bank Perdagangan

Iklan
  • Menerima simpanan – Akaun simpanan / tetap / semasa
  • Menawarkan kemudahan pembiayaan – pinjaman / overdraf
  • Menawarkan kemudahan pembayaran – pindahan kredit / arahan tetap
  • Menawarkan perkhidmatan lain – kad kredit / peti simpanan selamat

3.  Fungsi Bank Saudagar

  • Menawarkan pinjaman
  • Menerima simpanan dari syarikat besar
  • Mengurus pelaburan syarikat berhad
  • Memberi khidmat nasihat korporat
  • Tanggung jamin terbitan syer

4.  Fungsi Bank Badan Berkanun

1. Bank Simpanan Nasional

  • Menawarkan pinjaman pembiayaan rumah / kereta
  • Menawarkan simpanan akaun simpanan / tetap
  • Tawaran Kad kredit: kad visa klasik, kad visa emas
  • Perkhidmatan perbankan Islam (akaun simpanan wadiah)

2. Bank Pembangunan Dan Infrastruktur Malaysia Berhad

  • Membiayai aset tetap untuk bangunan dan tanah
  • Membiayai modal kerja (beli stok niaga)
  • Menyediakan skim kilang bimbingan (modal/nasihat)
  • Menyediakan tabung usahawan baru
  • Menyediakan modal asas Industri Kecil dan Sederhana (IKS)

3. Bank Pertanian Malaysia

  • Menawarkan pinjaman (tanah/mesin)
  • Menawarkan simpanan (akaun tetap/simpanan)
  • Menawarkan kemudahan sewa jentera
  • Menganjurkan kursus/latihan kepada usahawan bumiputera

5.  Fungsi Bank Koperasi

  • Menerima simpanan
  • Memberi pinjaman
  • Menawarkan urusan perbankan Islam

Kemudahan pinjaman yang ditawarkan oleh bank berkaitan termasuklah pinjaman, simpanan, overdraf, saham, buka akaun, pindahan kredit dan lain-lain lagi. Peranan yang dimainkan oleh pihak bank adalah untuk memudahkan dan melancarkan urusan kewangan kita seharian.

Sumber RujukanBunga2Kuntum

Iklan

Minda Kewangan Sebelum Bernikah

Melangkah ke alam perkahwinan pastinya menuntut seribu satu persediaan dan perasaan. Mana taknya, ketika zaman bujang kita hanya fikir pasal diri sendiri dan perut kita.

Bila dah kahwin nanti, jangan sesekali abaikan hal-ehwal pasangan kita.

Maka, bakal raja sehari perlu mempersiapkan diri dengan ilmu kewangan, ilmu rumah tangga, dan ilmu-ilmu lain yang dituntut dalam Islam. Persefahaman perlu wujud supaya tidak berlaku konflik di kemudian hari.

1. Keperluan Atau Kehendak

Photo by Jan Kopřiva from Pexels

Sudah menjadi rutin bagi kebanyakan orang bujang yang berkerjaya sama ada lelaki atau perempuan, setiap kali dapat gaji akan berbelanja barangan seperti beli baju, tiket wayang, tudung, beg tangan, kasut, dan alat solek.

Kalau kita termasuk kategori sebegini, mohon perlahan-lahan belajar untuk membeli barangan yang betul-betul perlu sahaja. Contoh mudah, semasa berjalan-jalan di pusat membeli belah nampak sehelai tudung ni “Ya Allah, cantik sangat!”.

Kalau berlaku situasi begini, jangan terus buat keputusan untuk beli tetapi fikir terlebih dahulu sama ada tudung tersebut keperluan mendesak atau hanyalah sekadar kehendak. Bila kita dah tahu tudung tu hanya kehendak, padamkan dulu niat untuk membeli dan simpan dulu duit tu.

Nak kahwin nanti banyak nak pakai duit.

2) Betulkan Mindset

Photo by Simon Migaj from Pexels

Mindset untuk invest terhadap pasangan masing-masing dalam jangka masa panjang. Bagi golongan lelaki bujang yang sudah terbiasa gunakan duit gaji atau hasil niaga hanya untuk kegunaan diri sendiri, maka kena tetapkan mindset lepas kahwin wajib tunaikan nafkah kepada isteri, walaupun isteri ada pendapatan sendiri.

Bagi golongan wanita yang berkerjaya pula, jika mindset lepas kahwin nanti gaji 100% untuk kegunaan diri sendiri saja, maka cepat-cepatlah istighfar.

Iklan

Isteri yang baik akan sama-sama bantu dan tampung perbelanjaan suami bila dah berkeluarga nanti. Jangan lupa reset minda sebelum hari akad nikah ya.

Zaman sekarang ni memang tak cukup nak harapkan gaji suami sahaja nak tampung semua perbelanjaan.

3. Tukarkan Kemahiran Kepada Pendapatan

Photo by Karolina Grabowska from Pexels

Bagi mereka yang merancang untuk menjadi suri rumah selepas berkahwin, kenal pasti kemahiran yang sedia ada dan asah bakat yang dimiliki. Contohnya, kemahiran memasak, menjahit, reka bentuk poster, menulis, dan lain-lain.

Jika pandai buat kek tapi kurang pengalaman dalam bab hiasan kek, maka sebelum kahwin rajinkan diri menghadiri kelas-kelas menghias kek untuk tingkatkan kemahiran.

Jika suri rumah sepenuh masa pula boleh ambil peluang untuk mendalami ilmu pelaburan saham patuh syariah. Baca juga 5 Sebab Mengapa Wanita Perlu Melabur

Isteri yang bestari sentiasa panjang akal untuk bantu suami tampung perbelanjaan rumah dengan cara memanfaatkan kemahiran yang  ada, di samping dapat memanfaatkan masa yang ada. Jika aktif di laman sosial seperti Facebook dan Instagram, maka boleh atur strategi untuk berniaga secara online.

Baca juga Nak Isteri Gembira Dekat Rumah? Hadiahkan Isteri Benda-Benda Ini

Ditulis oleh Wan Mohamad Farhan bin Ab Rahman
Boleh dihubungi melalui emel
[email protected]

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!