Bro, Jangan Lepaskan Si Gadis Yang Ada 7 Sifat Ini

Terbang tinggi burung merpati
Hinggap sebentar di sarang kedidi
Kalau sudah berkenan di hati
Awak nak tunggu apa lagi?

Nak cari calon isteri jangan letakkan kriteria utama yang berdahi licin saja. Pastikan yang mempunyai asas agama kriteria yang pertama.

Tapi zaman dah berubah bro.

Adalah penting untuk kita masukkan lagi kriteria tambahan seperti di bawah. Kalau dalam DNA calon isteri kita ada 7 sifat ini, laju-laju masuk meminang. Ajak kahwin terus lagi bagus.

Antaranya :

1. Minat Menyimpan

Dia jenis yang minat simpan duit. Tak suka membazir kepada perkara yang bukan-bukan. Kalau kita nak belikan hadiah dia akan terus keluar ayat standard, “Tak payahlah B, membazir je”, “Tak payahlah lah sayang, simpan la duit tu”.

Bukannya jenis yang setiap kali keluar dating, asyik perabis duit kita suruh belanja air Starducks atau MekDonal.

2. Tak Apa Kalau Ajak Makan Kedai Biasa-biasa

Kalau kita ajak dia makan kedai biasa atau dekat warung, dia tak kisah. Asalkan makanan sedap dan boleh masuk perut. Bukannya jenis makwe yang konon dah penat berhias pakai tudung lilit, tak ada kelas makan kedai murah. Paling kurang pun MekDonal.

Pakai Kereta Sekadar Berharga Setahun Gaji

3. Naik Kereta Secondhand Kita Pun Dia Tak Segan

Dia jenis tak kisah pun kita pakai kereta apa. Tak malu pun dengan keluarga dan kawan-kawan. Kalau ajak naik MRT pun dia selamba. Bukannya jenis makwe yang setiap hari pressure kita suruh tukar Honda!. Nak nampak ‘class’ kononnya.

4. Tak Minta Hadiah Mahal

Setiap kali hari jadi dia tak minta barang yang ratus-ratu, ribu-ribu harganya. Contohnya tak minta beg tangan LV, jam tangan DKNY, make up SKII atau iPhone. Kalau dapat jenis yang happy asalkan kita ingat untuk wish hari jadi pun dah dikira tip top.

5. Nak Buat Kenduri Kahwin Biasa-biasa Saja

Dia jenis nak buat kenduri kahwin setakat yang mampu. Tak impikan nak buat wedding of the year bagai sampai kena buat pinjaman peribadi. Kalau boleh nak nikah dengan kenduri buat dekat masjid, lebih jimat dan berkat. Hantaran pun tak letak tinggi. Jenis ini akan berlapang dada kata Ijazah adalah untuk minta kerja, bukan sebagai justifikasi untuk minta hantaran RM30 ribu serba satu!

6. Tak Minta Nak Bercuti Sana Sini Sebelum Kahwin

Dia bukan jenis nak ajak pergi bercuti sana sini sebelum kahwin. Nak cipta sweet moment kononnya. Amboi…Ciptalah sweet moment  tu selepas kahwin.

7. Tak Kisah Gaji Kita Sikit

Dia tak kisah pun kalau gaji kita lebih rendah daripada dia. Dia terima kita seadanya. Janji sumber pendapatan kita tu halalan taiyiban. Spesis jenis ni memang susah dah nak jumpa di zaman moden ni, jadi kalau terserempak, jangan lepaskan!

Manusia itu tak sempurna. Kalau masa bercinta dan pasangan kita tiada 7 ciri-ciri di atas, janganlah pula tinggalkan dia. Kita bimbinglah supaya dia lebih bijak menguruskan kewangan. Lengkapkan kekurangan, barulah kehidupan akan lebih bahagia.

Sama-sama belajar ke arah kebaikan. Duit bukan segala-galanya. Tetapi semua benda nak pakai duit. Kalau jenis suka membazir benda bukan-bukan, mungkin kedudukan kewangan masa depan kita akan turut terjejas.

Kalau rasa perkongsian ilmu kali ini cukup bermanfaat, rajin-rajinlah follow Facebook Amir Syahir.

Baca juga 5 Perkara Yang Menjadikan Suamiku Paling Sweet di Dunia

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Cara Nak Tanggung Anak Di Institut Pengajian Tinggi (IPT) Kalau Tiada Simpanan

Kos untuk menyara pengajian di institusi pengajian tinggi adalah sangat mahal terutamanya kalau menyambung di pusat pengajian swasta. Sebab itulah para ibu bapa berusaha keras untuk mengumpul duit selama bertahun-tahun untuk memastikan mereka dapat menyara anak mereka untuk menyambung pengajian di peringkat yang tertinggi.

Tetapi, bukan semua ibu bapa mampu untuk menyediakan simpanan ini. Ada yang mempunyai masalah sehingga tidak dapat menyediakan wang simpanan untuk pengajian anak mereka.

Kalau tak ada simpanan, macam mana nak menyara kos pengajian mereka di universiti? Adakah anak-anak ini terpaksa melupakan cita-cita mereka untuk menggenggam ijazah?

Berikut merupakan beberapa cara yang boleh digunakan untuk memastikan impian ke menara gading tetap tercapai.

1. Biasiswa

Ini merupakan cara yang paling biasa kita dengar. Kebanyakan pelajar akan cuba memohon untuk mendapatkan bantuan biasiswa sebagai salah satu alternatif untuk membiayai pengajian meraka.

Paling best, penerima biasiswa tidak perlu membayar kembali jumlah bantuan yang mereka terima.

Tetapi, bukan semua pelajar berpeluang mendapat biasiswa. Ada kriteria tertentu yang akan dinilai seperti pencapaian akademik, kokurikulum, kepimpinan dan sebagainya.

Penerima juga perlu bersedia dengan syarat yang diberikan oleh pemberi seperti CGPA minima yang perlu diperoleh, perjanjian untuk bekerja dengan organisasi pemberi dan sebagainya.

Terdapat banyak biasiswa ditawarkan oleh pelbagai badan kerajaan, organisasi swasta, NGO dan sebagainya. Walaupun persaingan untuk mendapatkan biasiswa adalah tinggi, tapi kita masih boleh mencuba.

Mana tahu anak kita layak dan rezeki berpihak kepada anak kita?

2. Geran

Sama juga seperti biasiswa, cuma geran akan diberikan kepada mereka yang benar-benar memerlukan seperti pelajar miskin. Biasiswa pula boleh diberikan kepada sesiapa sahaja asalkan mempunyai pencapaian akademik yang tinggi dan juga aktiviti kakurikulum.

Geran juga boleh diberikan kepada mereka yang mempunyai kebolehan tertentu seperti aktif bersukan atau mereka yang aktif dalam projek komuniti.

3. Dermasiswa (Bursary)

Ini merupakan hadiah dalam bentuk kewangan kepada pelajar cemerlang tanpa mengira latar belakang keluarga. Bursary juga tidak perlu dibayar balik.

Tapi sama seperti biasiswa, geran atau dermasiswa ini; kena pastikan anak kita tamatkan pelajaran dalam tempoh yang ditetapkan. Kalau tidak, berkemungkinan besar kena bayar balik.

4. Pengecualian / Diskaun Pengajian

Kalau nak tahu, IPT turut menyediakan pengecualian atau pemotongan yuran kepada pelajar mereka mengikut merit. Contohnya kepada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dalam pelajaran, sukan serta kepimpinan. Ia boleh diberikan sebelum atau semasa program pengajian.

Pelajar boleh mendapat pemotongan sehingga 25% atau pengecualian sepenuhnya sepanjang pengajian. Tetapi selalunya pihak IPT akan memberikan pemotongan ini pada setiap semester untuk memastikan penerima mengekalkan CGPA mereka.

5. PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional)

Ini merupakan alternatif yang selalu diambil oleh kebanyakan pelajar sekiranya tidak mendapat mana-mana peluang di atas. Di Malaysia, kita mempunyai badan khas yang memberikan pinjaman pendidikan kepada pelajar iaitu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Walaupun ia bermula sebagai satu bentuk pinjaman, tetapi pelajar kini berpeluang menukarkan pinjaman ini kepada biasiswa. Seperti biasa, pelajar perlu menunjukkan pencapaian akademik yang sangat baik sepanjang berada di IPT.

Walau bagaimanapun, adalah merupakan tanggungjawab ibu bapa dalam memastikan pendidikan anak-anak terjaga. Buatlah yang termampu demi masa depan yang lebih cerah untuk mereka.

Sumber Rujukan: MyPF

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!