Bro, Jangan Lepaskan Si Gadis Yang Ada 7 Sifat Ini

Terbang tinggi burung merpati
Hinggap sebentar di sarang kedidi
Kalau sudah berkenan di hati
Awak nak tunggu apa lagi?

Nak cari calon isteri jangan letakkan kriteria utama yang berdahi licin saja. Pastikan yang mempunyai asas agama kriteria yang pertama.

Tapi zaman dah berubah bro.

Adalah penting untuk kita masukkan lagi kriteria tambahan seperti di bawah. Kalau dalam DNA calon isteri kita ada 7 sifat ini, laju-laju masuk meminang. Ajak kahwin terus lagi bagus.

Antaranya :

1. Minat Menyimpan

Dia jenis yang minat simpan duit. Tak suka membazir kepada perkara yang bukan-bukan. Kalau kita nak belikan hadiah dia akan terus keluar ayat standard, “Tak payahlah B, membazir je”, “Tak payahlah lah sayang, simpan la duit tu”.

Bukannya jenis yang setiap kali keluar dating, asyik perabis duit kita suruh belanja air Starducks atau MekDonal.

2. Tak Apa Kalau Ajak Makan Kedai Biasa-biasa

Kalau kita ajak dia makan kedai biasa atau dekat warung, dia tak kisah. Asalkan makanan sedap dan boleh masuk perut. Bukannya jenis makwe yang konon dah penat berhias pakai tudung lilit, tak ada kelas makan kedai murah. Paling kurang pun MekDonal.

Pakai Kereta Sekadar Berharga Setahun Gaji

3. Naik Kereta Secondhand Kita Pun Dia Tak Segan

Dia jenis tak kisah pun kita pakai kereta apa. Tak malu pun dengan keluarga dan kawan-kawan. Kalau ajak naik MRT pun dia selamba. Bukannya jenis makwe yang setiap hari pressure kita suruh tukar Honda!. Nak nampak ‘class’ kononnya.

4. Tak Minta Hadiah Mahal

Setiap kali hari jadi dia tak minta barang yang ratus-ratu, ribu-ribu harganya. Contohnya tak minta beg tangan LV, jam tangan DKNY, make up SKII atau iPhone. Kalau dapat jenis yang happy asalkan kita ingat untuk wish hari jadi pun dah dikira tip top.

5. Nak Buat Kenduri Kahwin Biasa-biasa Saja

Dia jenis nak buat kenduri kahwin setakat yang mampu. Tak impikan nak buat wedding of the year bagai sampai kena buat pinjaman peribadi. Kalau boleh nak nikah dengan kenduri buat dekat masjid, lebih jimat dan berkat. Hantaran pun tak letak tinggi. Jenis ini akan berlapang dada kata Ijazah adalah untuk minta kerja, bukan sebagai justifikasi untuk minta hantaran RM30 ribu serba satu!

6. Tak Minta Nak Bercuti Sana Sini Sebelum Kahwin

Dia bukan jenis nak ajak pergi bercuti sana sini sebelum kahwin. Nak cipta sweet moment kononnya. Amboi…Ciptalah sweet moment  tu selepas kahwin.

7. Tak Kisah Gaji Kita Sikit

Dia tak kisah pun kalau gaji kita lebih rendah daripada dia. Dia terima kita seadanya. Janji sumber pendapatan kita tu halalan taiyiban. Spesis jenis ni memang susah dah nak jumpa di zaman moden ni, jadi kalau terserempak, jangan lepaskan!

Manusia itu tak sempurna. Kalau masa bercinta dan pasangan kita tiada 7 ciri-ciri di atas, janganlah pula tinggalkan dia. Kita bimbinglah supaya dia lebih bijak menguruskan kewangan. Lengkapkan kekurangan, barulah kehidupan akan lebih bahagia.

Sama-sama belajar ke arah kebaikan. Duit bukan segala-galanya. Tetapi semua benda nak pakai duit. Kalau jenis suka membazir benda bukan-bukan, mungkin kedudukan kewangan masa depan kita akan turut terjejas.

Kalau rasa perkongsian ilmu kali ini cukup bermanfaat, rajin-rajinlah follow Facebook Amir Syahir.

Baca juga 5 Perkara Yang Menjadikan Suamiku Paling Sweet di Dunia

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pertumbuhan Pinjaman Bank Malaysia Kekal Lima Hingga Enam Peratus Pada 2023 — S&P Global

KUALA LUMPUR, 17 Nov  (Bernama) — Pertumbuhan pinjaman sektor perbankan Malaysia dijangka kekal di antara lima hingga enam peratus pada 2023 bersandarkan kepada ekonomi negara yang stabil yang akan menyokong kepercayaan kredit perniagaan dan pengguna Malaysia, kata S&P Global Ratings.

Katanya, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia diunjurkan berkembang pada 6.6 peratus pada 2022 dan purata 4.5 peratus dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Dalam Ulasan Prospek Bank 2023 oleh S&P Global Ratings yang dikeluarkan hari ini, firma penyelidikan itu berkata bank juga boleh mengatasi risiko kualiti aset yang semakin meningkat kerana permodalan yang kukuh dan penimbal peruntukan mampu mengimbangi tekanan kualiti aset.

Permodalan kukuh bank-bank Malaysia setakat 30 Jun, 2022 ialah pada 14.3 peratus nisbah ekuiti biasa Tahap-1, dan penampan peruntukan sebanyak 1.8 peratus daripada jumlah pinjaman akan membantu mereka menyerap peningkatan tekanan kredit yang sederhana, katanya.

Walau bagaimanapun, ia menyatakan bahawa kualiti aset dijangka merosot dan nisbah pinjaman tidak berbayar (NPL) industri mungkin akan meningkat kepada 2.5 hingga 3.0 peratus dalam tempoh dua tahun akan datang daripada 1.8 peratus pada akhir Jun 2022 berikutan tamatnya tempoh program moratorium.

”Pinjaman kepada isi rumah berpendapatan rendah dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang bergelut untuk pulih daripada pandemik mungkin berisiko. Inflasi yang lebih tinggi dan kadar faedah menyebabkan ia menjadi lebih teruk. Penampan peruntukan tinggi bank juga harus mengehadkan keperluan dalam peruntukan tambahan walaupun NPL meningkat.

“Sementara itu, kos kredit pula akan menurun kepada 30 hingga 40 mata asas (bps) tetapi kekal lebih tinggi daripada paras prapandemik kerana institusi perbankan berkemungkinan kekal berhati-hati di tengah-tengah ketidaktentuan global,” katanya.

Ia berkata bagaimanapun, pendapatan bank boleh menghampiri tahap prapandemik bermula 2023, dengan margin yang lebih tinggi, kos kredit yang disederhanakan dan kadar cukai yang dinormalkan akan mendorong dalam peningkatan itu.

“Dalam kes asas kami, kami meramalkan pulangan purata aset sebanyak 1.3 hingga 1.4 peratus, berbanding 1.1 hingga 1.2 peratus yang dianggarkan untuk 2022,” katanya.

S&P Global Ratings juga menekankan bahawa risiko pasaran hartanah harus dikekalkan walaupun isu lebihan bekalan dalam pasaran hartanah kekal sebagai cabaran berstruktur.

“Namun begitu, pertumbuhan sederhana dalam harga hartanah pada beberapa tahun kebelakangan ini, nisbah pinjaman kepada nilai berhemat bank dan pinjaman yang berhati-hati kepada risiko mengehadkan segmen komersial daripada sektor ini,” katanya.

Melangkah ke hadapan, ia berkata pada tahun depan, inflasi dan kadar faedah yang lebih tinggi boleh menjejaskan permintaan kredit dan meningkatkan risiko mungkir bagi sesetengah pengguna yang berpendapatan rendah serta kepada PKS.

“Kami melihat risiko ini sebagai masih boleh diurus. Walaupun ia bukan kes asas kami, peningkatan mendadak dalam pengangguran juga boleh meningkatkan risiko kualiti aset untuk sektor perbankan.

“Beberapa bank digital baharu boleh melancarkan operasi pada 2023. Walaupun kami percaya bank yang besar akan mengekalkan bahagian pasaran mereka, ia akan menjadi menarik untuk melihat bagaimana model perniagaan mereka berkembang untuk bertindak balas dengan persaingan digital,” katanya.

Melihat secara lebih meluas lagi terhadap sektor perbankan global, ia berkata sektor perbankan akan menjadi lebih sukar pada 2023. Walaupun sebahagian besar penilaian bank adalah stabil, S&P Global menjangkakan penimbal penting yang telah dibina oleh bank sepanjang 10 tahun yang lalu akan diuji kali ini.

Margin faedah bersih semakin “gemuk” dalam banyak bidang kuasa berdasarkan kadar faedah yang lebih tinggi. Rangsangan ini, bersama-sama dengan kualiti aset yang kukuh dan permodalan yang teguh, terus menyokong pandangan secara keseluruhan yang stabil merentas sektor perbankan global.

Asas deposit yang kukuh disokong oleh lebihan simpanan hasil daripada pandemik COVID-19 turut membantu, katanya.

Ia juga menekankan bahawa inflasi berada pada paras tertinggi 40 tahun dalam beberapa bidang kuasa perbankan, dan ini memberi kesan kepada kos pinjaman yang lebih tinggi. Inflasi juga bertindak seperti brek pada prospek pertumbuhan ekonomi.

Persamaan bagi bank boleh berubah pada inflasi yang lebih tinggi secara material di luar kes asas semasa S&P Global, atau kemelesetan yang lebih mendalam atau lebih lama mengakibatkan penguncupan pertumbuhan yang lebih teruk daripada jangkaan dan pengangguran yang lebih tinggi, katanya.

“Risiko utama kepada penarafan bank ialah munculnya keadaan ekonomi dan pembiayaan yang lebih teruk daripada kes asas kami. Risiko utama tambahan ialah insolvensi korporat yang berpotensi lebih tinggi diburukkan lagi oleh pinjaman korporat yang besar, pinjaman kerajaan yang tinggi dan sektor hartanah yang melemah.

“Kami menjangkakan peningkatan dalam perbezaan kredit antara yang kuat dan lemah. Cabaran mungkin lebih akut dan pantas untuk institusi kewangan bukan bank, dan bank tertentu di pasaran sedang pesat membangun. Entiti di negara yang paling terdedah kepada sekatan tenaga juga mungkin menghadapi cabaran,” tambahnya.

— BERNAMA

Artikel asal: https://thekapital.my/pertumbuhan-pinjaman-bank-malaysia-kekal-lima-hingga-enam-peratus-pada-2023-sp-global/