Nak Elak Beri Hutang Kepada Kawan-Kawan? Kongsikan Kepada Mereka 5 Cara Ini

Semua orang nak lari daripada masalah hutang. Semua orang impikan beli kereta secara tunai, beli rumah secara tunai dan berbelanja sana sini tanpa memikirkan masalah tidak cukup duit.

Namun, hanya segelintir sahaja yang dikurniakan rezeki oleh Allah untuk capai impian tersebut. Bila kewangan terdesak, mula telefon atau mesej sana sini untuk berhutang demi meneruskan kelangsungan hidup. Anda pula berada di posisi tidak suka memberi hutang kepada sesiapa pun. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

Nak tolong tapi masih nak elak beri hutang? Kongsikan 5 cara ini kepada mereka:-

1. Cadangkan Cara Jana Pendapatan Sampingan

Terdapat banyak cara untuk jana pendapatan sampingan selain makan gaji setiap bulan. Jika perbelanjaan bulanan tidak dikawal, maka berlakulah senario tidak cukup duit pada pertengahan atau hujung bulan.

Untuk dapatkan tunai cara cepat, anda boleh cadangkan kepada mereka pekerjaan seperti mengajar tuisyen, freelancer, dropship, e-hailing seperti GrabCar atau GrabFood, ambil upah menjahit, jual aiskrim, dan lain-lain supaya dapat menampung lebihan belanja diri dan keluarga.

Jika mereka tidak cukup modal untuk berniaga, anda boleh sedekahkan sedikit untuk menggembirakan hati mereka.

Baca: 10 Idea Menyeronokkan Untuk Menjana Pendapatan Mengikut Personaliti

2. Bantu Nilai Tahap Kewangan

Anda juga boleh tolong menilai tahap kewangan seperti menyemak pendapatan dan perbelanjaan bulanan mereka. Boleh jadi mereka telah berbelanja melebihi kemampuan pendapatan kerana tidak ada pengurusan kewangan yang betul.

Khidmat nasihat Agensi Kaunseling Dan Pengurusan Kredit (AKPK) boleh digunakan sekiranya mereka ingin buat debt consolidation, reschedule atau restructure pinjaman yang pernah dibuat untuk mengelakkan nama mereka disenarai hitamkan atau diisytiharkan bankrap.

Baca: AKPK : Penyelamat Yang Ditakuti

3. Berikan Duit Sebagai Hibah (Hadiah)

Ya, hadiahkan sahaja duit kepada mereka. Contohnya hadiahkan duit sempena sambutan hari lahir atau sambutan hari raya. Sudah tentu mereka sangat hargai pemberian tersebut malah anda pun tak terkejar-kejar nak kutip balik hutang kerana tiada hutang diberikan kepada mereka. Ia juga boleh menjadi asbab untuk Allah gandakan lagi rezeki anda kerana anda telah memudahkan urusan mereka.

4. Jual Atau Gadai Barang Berharga Yang Ada

Jual atau gadai sahaja barang berharga seperti cincin emas, gelang emas, kereta dan motor yang dimiliki oleh mereka merupakan salah satu cara untuk dapatkan duit secara pantas.

Anda boleh tolong mereka pilih barang berharga mana yang perlu dan tak perlu digadai/dijual. Platform online seperti mudah.my, eBay, Facebook marketplace dapat digunakan untuk mencari pembeli barang-barang tersebut.

5. Buat Tabung Kecemasan Secepat Mungkin

Jangan sesekali minta mereka buat pinjaman peribadi dengan bank atau pinjaman wang tidak berlesen kerana dengan cara tersebut lebih menambahkan derita kepada mereka.

Tetapi ajar lah mereka membuat tabung kecemasan di tempat yang selamat seperti Tabung Haji secepat mungkin. Sekiranya musibah yang sama berlaku pada kemudian hari, mereka dapat tangani situasi tersebut dengan baik.

Baca: Dana Kecemasan: Kenapa Anda Perlukannya Sekarang, Dan Bagaimana Untuk Membinanya

Sumber Rujukan:

  1. https://www.moneycrashers.com/refuse-lending-money-family-friends/
  2. https://www.imoney.my/articles/how-to-say-no-to-lending-money-to-family-and-friends
  3. https://freefrombroke.com/lending-money-to-friends-family-saying-no/
  4. https://www.sinarharian.com.my/article/52598/SISIPAN/Sinar-Islam/Roh-tergantung-jika-hutang-tidak-dibayar

Ditulis oleh Wan Mohamad Farhan bin Ab Rahman. Beliau boleh dihubungi melalui emel [email protected]

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tutorial Bergambar Carian Kebankrapan Individu Secara Online

Baru-baru ini kecoh apabila pencalonan calon saudara Fizi Jihat yang ingin bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Pasir ditolak kerana bankrap. Kertas pencalonan beliau ditolak kerana namanya tersenarai dalam rekod Jabatan Insolvensi dan diisytiharkan sebagai seorang yang bankrap.

Tapi hari ini kami bukan nak bercerita pasal politik, sekadar ingin berkongsi cara nak semak samada seseorang itu bankrap atau tidak.

Tutorial Carian Status Kebankrapan Individu

1. Layari laman web e-Insolvensi https://e-insolvensi.mdi.gov.my/

Perlu daftar terlebih dahulu dengan klik Daftar Baru?

2. Masukkan butiran yang diminta (Wajib isi Nama Penuh, E-mel, No. Telefon, Alamat, Poskod, Negara, Id Pengguna, Katalaluan dan Pengesahan Katalaluan). Kemudian tick ‘Saya setuju’ dan klik ‘Hantar’.

3. Sekarang login dengan menggunakan Id Pengguna & Katalaluan semasa pendaftaran tadi. Klik ‘Carian Status Kebankrapan Individu’

4. Masukkan butiran yang diminta seperti Nama, No. KP Baru, No. KP Lama dan lain. Di ruangan No. KP Baru, pastikan tidak ada tanda sengkang atau dash (-). Tekan butang ‘Tambah’

5. Jika kita memasukkan butiran yang sama, tetapi dengan tanda sengkang atau dash (-), pasti keputusannya nampak pelik

6. Cuba perhatikan betul-betul, jika kita masukkan tanda sengkang atau dash (-), sistem hanya membenarkan 12 aksara atau character, maka No. KP Baru jadi tak lengkap. Tetapi sistem masih membenarkannya, malah masih boleh memprosesnya.

7. Untuk maklumat, setiap carian ini akan dikenakan caj sebanyak RM10 bagi setiap nama. Jadi kita ada dua nama, kena bayar RM20.

8. Status carian nama pertama (Nama & No. KP Baru yang betul)

9. Status carian nama kedua (Nama betul, tetapi No. KP Baru salah)

Secara Defaultnya, Status Menunjukkan Tidak Bankrap

Kesimpulannya, secara default kedua-duanya menunjukkan tidak bankrap. Jadi kena pastikan betul-betul bahawa Nama & Nombor Kad Pengenalan adalah betul dan sama seperti yang didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Negara. Kerana, takut-takut kalau satu butiran atau satu ejaan, atau satu nombor tersalah masuk, maka keluarlah status Tidak Bankrap. 

Iklan

22 Cara ‘Elak’ Daripada Kena Bayar Cukai Pendapatan Secara Sah

Jangan salah faham pula ya. Kami bukan nak ajar anda supaya tidak bayar cukai. Tapi kami nak berkongsi cara mengurangkan jumlah cukai yang perlu dibayar (jika layak kena). Walaupun tarikh akhir untuk hantar borang cukai ialah pada 30 April setiap tahun, kami nasihatkan baik anda buat persediaan awal.

Kalau rasa terbeban dengan jumlah bayaran yang perlu dibayar, mungkin anda boleh semak balik belanja-belanja tahun lepas. Mana tahu sebenarnya anda layak untuk dapatkan pelepasan cukai, cuma anda saja yang tak perasan.

1. INDIVIDU DAN SAUDARA TANGGUNGAN

Anda boleh mendapat pengecualian RM9,000 untuk diri sendiri

2. PERBELANJAAN IBU BAPA

Perbelanjaan rawatan perubatan, keperluan khas dan penjaga ibu bapa (Keadaan kesihatan disahkan oleh pengamal perubatan) terhad kepada RM5,000 ATAU anda layak dapat sehingga RM 3,000 iaitu terhad sehingga RM1,500 bagi hanya seorang ibu dan RM1,500 bagi hanya seorang bapa.

3. PERALATAN SOKONGAN ASAS

Peralatan Sokongan Asas (untuk individu kurang upaya, suami/isteri, anak atau ibubapa yang kurang upaya). Boleh dapat pelepasan sehingga RM6,000

4. INDIVIDU KURANG UPAYA

Sumber gambar : DAMAI

Layak dapatkan pelepasan sehingga RM6,000

5. YURAN PENDIDIKAN (Sendiri)

(i) Peringkat selain Sarjana dan Doktor Falsafah – bidang undang-undang, perakaunan, kewangan Islam, teknikal, vokasional, industri, saintifik atau teknologi;
(ii) Peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah – sebarang bidang atau kursus pengajian
Layak untuk pelepasan sehingga RM7,000

6. PERBELANJAAN PERUBATAN PENYAKIT YANG SUKAR DIUBATI

Untuk individu atau suami/isteri atau anak-anak boleh dapatkan pelepasan sehingga RM6,000

7. PEMERIKSAAN PERUBATAN PENUH

Untuk diri sendiri, suami / isteri atau anak layak dapat pelepasan sehingga RM500

8. GAYA HIDUP

(i) Pembelian buku, jurnal, majalah, suratkhabar bercetak dan penerbitan (selain bahan bacaan terlarang) untuk diri sendiri, suami / isteri atau anak;
(ii) Pembelian komputer peribadi, telefon pintar atau tablet untuk diri sendiri, suami / isteri atau anak;
(iii) Pembelian peralatan sukan untuk aktiviti sukan mengikut Akta Pembangunan Sukan 1997 (tidak terpakai bagi jenis basikal bermotor) dan bayaran keahlian gimnasium untuk diri sendiri, suami / isteri atau anak; dan
(iv) Bayaran langganan internet

Yang beli smartphone dan laptop mahal tu, jangan buang resit belian anda kerana layak pelepasan sehingga RM2,500.

9. PEMBELIAN PERALATAN PENYUSUAN

Ibu bapa yang baru dapat anak, beli breast pump pun layak untuk dapatkan pelepasan sehingga RM 1,000.

10. YURAN PUSAT ASUHAN ANAK/ PRASEKOLAH

Bagi ibu bapa yang menghantar anak ke nursery dan taska, berita baik untuk anda sebab layak dapat pelepasan sehingga RM 1,000.

11. TABUNGAN BERSIH DALAM SKIM SSPN

Sumber gambar : PTPTN

Cara pengiraan: Jumlah simpanan dalam tahun 2017 TOLAK jumlah pengeluaran dalam tahun 2017. Layak pelepasan sehingga RM 6,000

12. FAEDAH PEMBELIAN RUMAH (RM10,000)

Faedah pinjaman pembelian rumah untuk S&P bertarikh 10 Mac 2009 – 31 Dec 2010 dan terhad kepada 1 unit rumah sahaja

13. SUAMI/ ISTERI/ BAYARAN ALIMONI KEPADA BEKAS ISTERI (RM4000)

14. SUAMI/ ISTERI KURANG UPAYA (RM3500)

15. ANAK BAWAH 18 TAHUN (RM2000)

16. ANAK ATAS 18 TAHUN, BELUM BERKAHWIN, BELAJAR SEPENUH MASA (RM2000)

17. ANAK BERUMUR 18 TAHUN DAN KEATAS,
tertakluk kepada syarat-syarat berikut:

(i) mengikuti kursus di peringkat diploma dan ke atas di institusi pengajian tinggi dalam Malaysia (tidak termasuk kursus matrikulasi/pra-ijazah).
(ii) mengikuti kursus di peringkat ijazah dan ke atas di institusi pengajian tinggi luar Malaysia.
(iii) kursus dan institusi pengajian tinggi diiktiraf oleh pihak berkuasa Kerajaan yang berkaitan.

18. ANAK KURANG UPAYA (RM6,000)

19. INSURAN/TAKAFUL NYAWA & KWSP (RM6,000)

20. INSURAN/TAKAFUL PENDIDIKAN & PERUBATAN (RM3,000)

21. CARUMAN PERKESO (RM250)

22. Skim Persaraan Swasta dan Anuiti Tertunda (Deferred Annuity) – berkuatkuasa mulai Tahun Taksiran 2012 hingga tahun taksiran 2021.

Untuk rujukan yang lebih mudah, boleh semak pada jadual yang telah disediakan di laman LHDN

Kredit: Facebook Dr Maryam Aziz


Oh ya. Perlu diingat, walaupun anda setiap bulan membayar cukai pendapatan melalui Potongan Cukai berjadual (PCB), namun anda masih perlu menghantar borang cukai. Sekiranya bayaran PCB anda kurang daripada jumlah cukai pendapatan yang perlu dibayar, maka kenalah bayar perbezaan tersebut.

Dah ada fail cukai belum tu? Kalau belum kena daftar dulu dekat LHDN. Tak perlu susah payah nak ke cawangan LHDN bagai, boleh daftar secara online dekat e-Daftar dan sekiranya tak faham, boleh rujuk dekat sini langkah-langkah untuk mengisi borang tersebut. Untuk menyemak status, pergi ke halaman ni. Jika mengalami sebarang masalah, hubungi terus hotline LHDN di 03-8913 3800.

Lagi satu, jangan nak tipu-tipu pula masa isi jumlah pelepasan tu. Sebab LHDN sudah menaikkan kadar penalti bagi mereka yang mengelak membayar cukai dari 45 peratus sedia ada kepada 100 peratus bermula Januari 2018!

Dapatkan 101 Rahsia Penjimatan Cukai Pada Harga Istimewa

This image has an empty alt attribute; its file name is Dapatkan-101-Rahsia-Penjimatan-Cukai-Pada-Harga-Istimewa-700x934.jpg

Bila sebut sahaja LHDN, rata-rata akan tersentap mendengar 4 huruf berbisa ini yang langsung berkait rapat dengan cukai. Topik cukai bukanlah satu isu yang asyik dibincangkan. Malah, mereka yang bukan dari golongan pembayar cukai akan cepat-cepat tutup telinga dan melarikan diri dari isu panas ini.

Sebenarnya, isu cukai adalah topik yang menyeronokkan dan patut diambil berat oleh semua individu yang menjana pendapatan lebih dari RM36,000 SETAHUN, lebih-lebih lagi usahawan dan mereka yang memiliki perniagaan. Kurang daripada itu, anda sebenarnya tak perlu takut.

Apa Kandungan Dalam e-Book Ini Yang Dapat Bantu Saya Kurangkan Cukai?

Dalam e-book yang dikarang khas untuk anda yang bakal membayar cukai dan sedang pening kepala membuat kira-kira, anda akan pelajari 101 pendedahan ilmu pengurangan cukai antara tajuknya:

1. Manfaat Menjadi Seorang Pembayar Cukai

Ketahui 6 kelebihan menjadi pembayar cukai yang sebenarnya menguntungkan anda dan bisnes anda. Anda juga diberikan carta alir panduan pendaftaran cukai pendapatan secara online.

2. Simpan Rekod Anda

Ketahui lebih 20 jenis rekod atau penyata yang wajib anda simpan jika anda mahu menggunakan sepenuhnya fasiliti pengurangan cukai

3. Tak Semua Pendapatan Dikenakan Cukai

Ketahui 13 jenis pendapatan yang dikecualikan daripada dikenakan cukai.

4. Yuran Pendidikan – Belajar Sampai Liang Lahat

Jika anda sedang melanjutkan pelajaran, ketahui jumlah maksimum pelepasan yang anda boleh masukkan.

5. Pelepasan Gaya Hidup – Jangan Terlebih Gaya Sudahlah

5 pelepasan cukai terhadap pembelian atau langganan tertentu yang boleh dituntut.

6. Derma Dibenarkan – Faedah Dunia Akhirat

Ketahui bagaimana untuk menuntut pengurangan cukai melalui derma-derma yang telah dilakukan

Dan banyak lagi kaedah dan cara-cara yang dapat mengurangkan cukai.

Dapatkan e-Book 101 Rahsia Penjimatan Cukai hari ini -> https://www.majalahlabur.com/BijakCukai

Iklan

Cara Syarikat Di Malaysia Lari Cukai (Sila Jangan Tiru)

Seksyen 77A(1) Akta Cukai Pendapatan menetapkan tiap-tiap syarikat, badan amanah atau koperasi supaya menghantar borang cukai dalam tempoh 7 bulan selepas penutupan tempoh perakaunan.

Tahniah kepada mereka yang patuh menghantar borang setiap tahun. Kepada yang masih belum patuh, kami doakan semoga anda cepat-cepat kantoi. Ops!

Peringatan : Artikel kali ini ditulis bukan nak mengajar pembaca cara lari cukai, tetapi ambil iktibar supaya tidak ‘dicekup’ oleh pegawai Lembaga Hasil dalam Negeri Malaysia (LHDN) dan dikenakan penalti yang tinggi.

Hasil sembang-sembang dengan kawan-kawan di firma audit, berikut merupakan cara yang digunapakai oleh syarikat di Malaysia untuk kurangkan bayaran cukai. Mereka ni jenis yang hantar borang cukai tetapi ‘berusaha’ untuk kurangkan bayaran cukai.

1. Buat Syarikat Banyak-Banyak

Sekarang kita dah kembali ke zaman SST menggantikan GST. Bagi cukai SST, ia adalah sejenis cukai yang dikenakan ke atas harga pengeluaran dari kilang.

Syarikat yang semakin membesar biasanya akan sengaja buat tax planning dengan menubuhkan beberapa anak syarikat (subsidiari) dengan niat untuk mengurangkan bayaran cukai.

Syarikat pengilang akan berusaha kurangkan kos di peringkat awal supaya cukai SST yang dibayar adalah rendah. Tetapi dalam masa sama, ia mempunyai syarikat-syarikat lain yang berkaitan antara satu sama lain dan mengambil kesempatan dengan menaikkan kembali harga barang.

Contohnya : Apabila produk telah dikeluarkan, syarikat pengilang A jual kepada syarikat pemasaran B (subsidiari) dengan harga RM20,000.

Kemudiannya, produk tadi akan dijual ke dalam pasaran dengan harga yang lebih tinggi, katakan RM70,000. Jadi, cukai SST yang dikenakan adalah atas RM20,000 bukannya RM70,000.

Syarikat pengilangan A akan dikenakan cukai pendapatan syarikat 18% ke 24% (mengikut modal berbayar syarikat) ke atas kadar untung bersih yang lebih kecil. Yelah, dah dia jual murah-murah je dekat syarikat pemasaran B, sah-sah untung pun lebih kecil.

Syarikat pemasaran B yang ditubuhkan oleh pengilang A tu pula untung dah jadi tinggi . Tapi dia boleh kurangkan cukai dengan tinggikan belanja. Itu kalau dia buat 1 syarikat pemasaran. Kalau 10? Akhirnya tauke kilang A juga yang untung besar.

2. Kaedah-Kaedah Klasik (illegal)

Kaedah klasik yang masih diamalkan adalah seperti :

  • Palsukan perbelanjaan (Contoh : tuntut kos renovasi ofis, walhal itu resit-resit kerja renovasi rumah pengarah)
  • Palsukan pembelian (Contoh : reka invois pembelian palsu dan duit akhirnya masuk ke akaun pengarah syarikat)
  • Beli aset atas nama syarikat (sebenarnya untuk kegunaan peribadi)
  • Aset syarikat dah jual tetapi masih tuntut Elaun Modal

3. ‘Beli’ Barang/Stok Dari Luar Negara

Ini pun kategori memalsukan belian tetapi advance sikit. Konon syarikat beli barang dari luar negara tetapi itu pun syarikat dia jugak. Jenis ni memang confident pihak LHDN takkan check entiti luar negara.

4. Buat 2 Set Akaun

Cara ni agak agresif. Syarikat akan buat 1 set akaun yang betul dan 1 lagi set akaun yang ada unsur penipuan. Yang akan dilapor kepada pihak LHDN sudah tentu set akaun yang tak betul tadi. Di zaman yang serba moden ni kami tak terkejut kalau ada perisian perakaunan yang mampu buat benda ni secara automatik.

.

..

Ops, cukuplah buat masa ini, nanti kami tambah lagi.

Akhir kata, hayati lah pepatah lama, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga..

Dapatkan 101 Rahsia Penjimatan Cukai Pada Harga Istimewa

This image has an empty alt attribute; its file name is Dapatkan-101-Rahsia-Penjimatan-Cukai-Pada-Harga-Istimewa-700x934.jpg

Bila sebut sahaja LHDN, rata-rata akan tersentap mendengar 4 huruf berbisa ini yang langsung berkait rapat dengan cukai. Topik cukai bukanlah satu isu yang asyik dibincangkan. Malah, mereka yang bukan dari golongan pembayar cukai akan cepat-cepat tutup telinga dan melarikan diri dari isu panas ini.

Sebenarnya, isu cukai adalah topik yang menyeronokkan dan patut diambil berat oleh semua individu yang menjana pendapatan lebih dari RM36,000 SETAHUN, lebih-lebih lagi usahawan dan mereka yang memiliki perniagaan. Kurang daripada itu, anda sebenarnya tak perlu takut.

Apa Kandungan Dalam e-Book Ini Yang Dapat Bantu Saya Kurangkan Cukai?

Dalam e-book yang dikarang khas untuk anda yang bakal membayar cukai dan sedang pening kepala membuat kira-kira, anda akan pelajari 101 pendedahan ilmu pengurangan cukai antara tajuknya:

1. Manfaat Menjadi Seorang Pembayar Cukai

Ketahui 6 kelebihan menjadi pembayar cukai yang sebenarnya menguntungkan anda dan bisnes anda. Anda juga diberikan carta alir panduan pendaftaran cukai pendapatan secara online.

2. Simpan Rekod Anda

Ketahui lebih 20 jenis rekod atau penyata yang wajib anda simpan jika anda mahu menggunakan sepenuhnya fasiliti pengurangan cukai

3. Tak Semua Pendapatan Dikenakan Cukai

Ketahui 13 jenis pendapatan yang dikecualikan daripada dikenakan cukai.

4. Yuran Pendidikan – Belajar Sampai Liang Lahat

Jika anda sedang melanjutkan pelajaran, ketahui jumlah maksimum pelepasan yang anda boleh masukkan.

5. Pelepasan Gaya Hidup – Jangan Terlebih Gaya Sudahlah

5 pelepasan cukai terhadap pembelian atau langganan tertentu yang boleh dituntut.

6. Derma Dibenarkan – Faedah Dunia Akhirat

Ketahui bagaimana untuk menuntut pengurangan cukai melalui derma-derma yang telah dilakukan

Dan banyak lagi kaedah dan cara-cara yang dapat mengurangkan cukai.

Dapatkan e-Book 101 Rahsia Penjimatan Cukai hari ini -> https://www.majalahlabur.com/BijakCukai

Iklan

Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2018 – Ekonomi Malaysia Dijangka Kukuh Bagi Menempuh Tahun 2019

Berikut adalah inti pati Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2018 serta Laporan Kestabilan Kewangan dan Sistem Pembayaran 2018 yang dikeluarkan hari ini.

EKONOMI:

Ekonomi Malaysia dijangka kekal pada landasan pertumbuhan kukuh, berkembang antara 4.3 peratus dan 4.8 peratus pada 2019, dipacu oleh aktiviti sektor swasta, pendapatan stabil dan pertumbuhan pekerjaan, serta peningkatan kapasiti perniagaan yang berterusan.

Sektor perkhidmatan dijangka berkembang 5.7 peratus daripada 6.8 peratus pada 2018. Sektor pembuatan akan berkembang pada 4.8 peratus berbanding lima peratus pada 2018.

Sektor pembinaan diunjurkan mencatat pertumbuhan sederhana pada tiga peratus tahun ini berbanding 4.2 peratus pada 2018.​​​​​​​​​​​​​​

Sektor perlombongan dan kuari dijangka berkembang 0.8 peratus, berbanding penurunan 1.5 peratus pada 2018 berikutan pengurangan pengeluaran gas asli.

Sektor pertanian diunjurkan berkembang 2.8 peratus tahun ini selepas susut 0.4 peratus pada 2018.

Kadar pengangguran dijangka kekal hampir tidak berubah pada 3.3 peratus hingga 3.5 peratus tahun ini.

Pelaburan swasta dijangka merekodkan pertumbuhan 4.9 peratus pada 2019. Pelaburan awam diunjurkan susut pada 7.1 peratus khususnya disebabkan pelaburan rendah oleh syarikat awam setelah penyiapan projek berskala besar.

Baki akaun semasa berkemungkinan kekal mencatatkan lebihan, walaupun berkurangan kepada 1.5 peratus – 2.5 peratus daripada Pendapatan Negara Kasar pada 2019.

Eksport Malaysia dijangka merekodkan pertumbuhan 3.4 peratus tahun ini berbanding 6.8 peratus pada 2018.

Import akan disokong oleh permintaan domestik yang berterusan, dengan import kasar dijangka berkembang 4.5 peratus pada 2019 berbanding 4.9 peratus pada 2018 dengan mengambil kira peningkatan semula import perantaraan dan modal.

Inflasi teras Malaysia dijangka pada keseluruhannya stabil dan berpurata antara 0.7 dan 1.7 peratus pada 2019 berbanding satu peratus pada 2018.

Hutang luar Malaysia, yang berjumlah RM924.9 bilion atau 64.7 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) setakat akhir 2018, adalah kekal terurus, meskipun secara relatifnya lebih tinggi berbanding median negara sedang pesat membangun setara.

Bank Negara Malaysia (BNM) mengumumkan dividen RM2.5 bilion kepada kerajaan pada 2018.

BANK:

Ujian tekanan kesolvenan berbilang tahun BNM terus mengesahkan daya tahan bank-bank dan penanggung insurans di bawah simulasi senario tekanan makroekonomi dan kewangan yang teruk.

Bank-bank kekal berkedudukan baik untuk menyerap potensi kerugian menggunakan penampan modal dan pendapatan sedia ada, dengan nisbah modal sistem perbankan selepas ujian tekanan kekal jauh melebihi paras pengawalseliaan minimum.

HUTANG ISI RUMAH:

Hutang isi rumah kepada KDNK Malaysia susut kepada 83 peratus tahun lepas daripada 84.3 peratus pada 2017, didorong langkah berhemat makro dalam memperkukuh daya tahan isi rumah.

Pertumbuhan hutang isi rumah pada 2018 terus berkurangan pada 4.7 peratus, didorong terutama oleh pertumbuhan pinjaman yang diberikan oleh institusi kewangan bukan bank yang lebih perlahan.

Pertumbuhan pembiayaan peribadi, yang mendorong peningkatan pantas hutang isi rumah sebelum ini, telah berkurangan dengan ketara susulan pelaksanaan pelbagai langkah sejak 2012.

Pertumbuhan turun kepada 2.3 peratus pada 2018 daripada 2.8 peratus pada 2017 (paras tertinggi 25.2 peratus pada 2008).

Dalam pasaran hartanah, pertumbuhan harga rumah terus merosot ketika kekurangan permintaan bagi hartanah berharga tinggi, yang kekal tidak mampu dimiliki oleh kebanyakan pembeli selain aktiviti kurang memberangsangkan dalam pasaran perumahan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Ini mendorong penyesuaian bekalan perumahan kepada segmen mampu milik.

-BERNAMA

Sumber: BH Online

Biarlah Gambar Berbicara

Bagi mereka yang berminat nak tahu lebih lanjut, boleh muat turun Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2018 dan Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2018 (Tambahan).

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!