Nak Isteri Gembira Dekat Rumah? Hadiahkan Isteri Benda-Benda Ini

Jadi suami, biarlah yang bertanggungjawab. Isteri, nalurinya pasti nak mudahkan suami. Jadi suami kenalah mudahkan isteri juga.

Isteri kita bukan taknak melawa dekat rumah. Tapi macam mana nak melawa kalau nak melawa pun tak sempat?? Biasanya si isteri tak sempat atau tak ada masa sebab banyak kerja rumah nak kena buat.

Harap para suami dapat baca tips ini.

Kami cuma ingin membantu para pembaca ke arah pengurusan rumahtangga yang tip-top dengan sedikit ‘pelaburan’.

Beli alat-alat ini manfaatnya adalah seumpama menghadiahkan isteri kita seorang pembantu rumah (kami bukan ejen mahupun dropship).

Percayalah. Isteri itu anugerah terhebat. Dialah penyeri hidup seorang suami, dialah sumber pahala buat suami. Bila kita ikhlas untuk gembirakan hati isteri kita, Tuhan akan mudahkan urusan kita dan makin bertambah-tambah pula rezeki kita nanti.

1.Phillips Steam Generator Iron

Aktiviti menggosok baju semestinya bukanlah kegemaran para isteri. Peluh mencurah-curah kot. Tak percaya boleh tanya isteri masing-masing.

Tetapi jika ada iron yang mahal dan mantap lain ceritanya. Sebab benda mahal biasanya pasti istimewa. Julat harga model ini dari RM1,000 ke RM1,559. Harga tak masuk akal? Bayangkan betapa gembiranya si isteri bila dapat gosok satu side, sebelah lagi automatik licin. Cuba bayangkan senyuman yang bakal terukir di bibir isteri.

Model ini paling selamat sebab kalau terbiar iron atas baju, dijamin takkan terbakar. Sesuailah untuk para isteri yang ada tudung harga ribu-ribu. Jadi sambil-sambil tengok harga saham dekat smartphone boleh gosok baju dengan tenang. Ia juga dilengkapi dengan teknologi ‘Optimal TEMP’ supaya isteri tak perlu setting suhu dan boleh guna untuk pelbagai jenis kain berbeza. Semuanya automatik.

Jika dulu si isteri perlu peruntukkan lebih kurang 3 jam untuk menggosok baju kita dan anak-anak, sekarang 15 minit semua setel.

2. Vakum Dyson Fluffy V6

Memvakum bukanlah aktiviti mengemas rumah yang menyeronokkan. lebih-lebih lagi jika si isteri terpaksa mengheret pembersih vakum yang berat itu ke sekeliling rumah.

Jadi kami pasti vakum tanpa wayar yang berkuasa tinggi ini pasti memudahkan lagi kerja-kerja mengemas. Senang nak bersihkan sawang dekat sudut-sudut yang lebih tinggi, rendah atau jauh sebab tak perlu terganggu dengan gangguan sambungan wayar. Masa pengecasan bateri pula sesingkat 3.5 jam.

Harga di Lazada dalam lingkungan RM2,500 hingga RM7,000.

3. Noxxa Electric Multifunction Pressure Cooker

Periuk tekanan pelbagai fungsi ini mampu bantu kurangkan tekanan isteri. Julat harga dari RM680 ke RM800. Kata kunci utamanya adalah aktiviti memasak si isteri menjadi lebih cepat dan menjimatkan masa.

Selain dapat rebus daging, tulang dalam masa yang singkat, periuk ajaib ini juga boleh digunakan untuk buat pop-corn, masak kek kukus dan masak dodol .

Antara keistimewan yang lain:

  • Saiz periuknya yang besar sehingga boleh masak sehingga 14 pot nasi. Dengar cerita nasi boleh masak dalam masa 3 minit.
  • Boleh masak 3 ekor ayam sekaligus.
  • Dilengkapi fungsi Stir Fry. Walaupun benda ni kategori periuk tekanan tapi boleh menggoreng semua jenis masakan.
  • Dilengkapi fungsi Delay Timer yang boleh set nak start masak pukul berapa. Nanti dah masak dia berbunyilah.

4. Thermomix® TM6

Sekarang mungkin ramai yang dah dengar produk femes terbaru Thermomix TM6. Especially bila Tuanku Permaisuri kita pun pakai Thermomix. Para artis pun makin ramai yang beli, guna dan suka.

Yang menariknya, Thermomix ni boleh masakkan makanan untuk kita. Ada lebih 55,000+- resepi untuk dicuba. Boleh la try satu menu berbeza setiap hari.

Alat elektronik ini datang dengan fungsi 20 in 1, ia boleh digunakan sebagai
1. Blender
2. Chopper
3. Ice cream maker
4. Steamer
5. Bread maker
6. Air Fryer
7. Slow Cooker
8. Microwave
9. Food processor
10. Rice Cooker
11. Multicooker
12. Mixer
13. Whisker
14. Grinder

Dan macam-macam lagi lah. Nak buat dalgona coffee boleh. Masak nasi dekat bawah, ayam dekat atas sekali gus pon boleh. Siap boleh cuci sendiri lepas guna.

Produk ini tak sama macam alat elektrik lain, ia didatangkan dengan micro chip, mother board, lcd dan sensor.

Harga di Shopee dalam lingkungan RM7,000.

Alah membeli menang memakai. Semoga pembaca kami menjadi suami yang memahami. Jika tak mampu bantu isteri buat kerja rumah, belikanlah dia pembantu!

Baca lagi Nikmat Isteri Zaman WiFi, Melekat di Rumah Juga Boleh ‘Masyuk’

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Risiko Yang Akan Dihadapi Sebagai Penjamin

Pak Teh nak tanya satu soalan, anda pernah jadi penjamin untuk sesiapa tak? Biasanya, kita akan jadi penjamin untuk ahli keluarga atau rakan yang rapat dengan kita sahaja. Kalau kenalan yang tidak rapat mungkin sukar untuk kita jadi penjamin. Takut perkara yang tak diingini berlaku, akan menjadi risiko buat diri kita.

Kenapa berisiko? Teka siapa yang perlu tanggung untuk bayar hutang jika peminjam tidak boleh nak jelaskan?  Sudah tentulah penjamin yang perlu tanggung segala hutang peminjam. Sebab itu pentingnya anda untuk baca artikel ni dahulu sebelum bersetuju untuk menjadi penjamin sesiapa sekali pun.

Apa Syarat Nak Jadi Penjamin?

  • Berumur 18 tahun ke atas
  • Tidak diisytihar bankrap
  • Waras dan berupaya untuk faham segala dokumen jaminan yang berkaitan
  • Sanggup menjadi penjamin tanpa ada tekanan daripada keluarga atau rakan

Ada 2 jenis penjamin yang anda perlu tahu iaitu penjamin sosial dan bukan sosial. Untuk makluman, sosial di sini apabila anda menjadi penjamin untuk tujuan pendidikan, perumahan dan kenderaan. Sebab-sebab lain seperti pinjaman perniagaan itu dikira penjamin bukan sosial.

Hak Sebagai Penjamin

Antara hak penjamin sebelum dan selepas tandatangan perjanjian adalah:

  1. Sebelum menandatangan perjanjian:
  • Dapatkan khidmat guaman sebelum anda menandatangan kontrak
  • Minta salinan dan fahamkan segala dokumen yang berkaitan termasuklah surat atau kontrak jaminan

2. Selepas menandatangan perjanjian:

  • Tanya maklumat terkini seperti baki tertunggak akaun peminjam
  • Boleh minta peminjam selesaikan bayaran cepat jadi anda tidak perlu menjadi penjamin dalam satu masa yang lama
  • Minta peminjam untuk bayar balik apa yang anda sudah bayar ke institusi kewangan, jika peminjam tidak dapat selesaikan hutang yang dipinjam

Betul Ke Jika Peminjam Tidak Bayar, Kita Kena Bayarkan?

Ya, betul. Namun tidak semudah yang disangka. Jika diikutkan Akta Kebankrapan 1967, ramai penjamin diserang jika peminjam buat masalah. Tapi, cara ini timbulkan masalah lain pula. Dari tahun 2007 sehingga 2014, hampir 7000 penjamin sosial bankrap sebab mereka tidak mampu bayar semula.

Sebab itu, kerajaan mengemaskini akta tersebut. Jadi tidaklah hanya penjamin perlu tanggung, sedangkan bukan salah penjamin. Sekarang ini, bank akan mencari peminjam dahulu sebelum penjamin. Contohnya seperti sita aset peminjam atau apa sahaja untuk selesaikan hutang sebelum menyita penjamin. 

Jika pihak bank mengenakan tindakan kepada penjamin, perlu ada dan tunjuk bukti bahawa pihak bank sudah buat tuntutan yang sama pada peminjam tetapi tak berjaya. 

Dengan pindaan akta ini juga, bank tidak boleh bankrapkan penjamin sosial. Untuk penjamin bukan sosial, masih boleh dijatuhkan bankrap bergantung pada keputusan mahkamah. Maksudnya, mahkamah perlu rasa puas hati dulu dengan segala tindakan yang pihak bank sudah ambil.

Apa Lagi Risiko Jadi Penjamin?

  1. Skor kredit rosak

Lagi satu, rekod kredit anda juga akan terjejas. Tak kisahlah peminjam bayar tepat pada masa atau lewat. Jika lambat, lagi teruk. Bila rekod kredit tidak cantik, akan menjadi susah kepada anda nak mohon pinjaman atau pelaburan.

2. Aset boleh disita

Bukan itu sahajea, aset anda juga akan disita dan dikawal oleh Jabatan Insolvensi untuk bayar semua hutang tersebut.

3. Boleh muflis (penjamin bukan sosial)

Tak dinafikan yang risiko paling besar apabila menjadi penjamin ini adalah bankrap. Bila kedua-dua pihak tidak mampu untuk bayar semula, jadi itu sajalah caranya. Cuma, bank perlu tunggu 6 tahun selepas tarikh hantar tuntutan pertama ke penjamin sebelum ambil tindakan undang-undang. Kalau nilai hutang sama atau lebih daripada RM50,000(Akta Kebankrapan 1967). 

Antara Soalan Yang Biasa Ditanya

Soalan: Penjamin kena tanggung tak kalau ada perubahan dengan jumlah kena bayar (peminjam mintak ekstra loan)?

Jawapan: Tidak. Nilai yang ditambahkan itu kena ada penjamin yang lain. Jumlah pinjaman sudah lain, jadi perlu ada jaminan yang baru. Anda boleh tolak permintaan peminjam jika diminta untuk menjadi penjamin.

Soalan: Macam mana jika penjamin tiba-tiba nak tarik diri daripada kontrak?

Jawapan: Boleh, tiada masalah. Perlu mendapat pengesahan dahulu daripada institusi kewangan. Mereka boleh bersetuju tanpa syarat atau perlu ganti dengan penjamin baru. Mereka juga boleh untuk tidak bersetuju melainkan peminjam sudah bayar separuh atau dah selesaikan hutang pokok.

Soalan: Kalau ada di antara penjamin meninggal dunia, macam mana? Apa akan berlaku?

Jawapan: Kena tengok semula jenis jaminan. Sama ada jaminan bersama atau jaminan bersama dan berasingan. Jika jaminan bersama, tanggungjawab itu akan disambung oleh penjamin-penjamin yang lain. Tapi, jika jenis jaminan bersama dan berasingan, waris penjamin yang meninggal dunia itu akan selesaikan hutang peminjam.

Faham Dan Semak Kontrak Jaminan Terlebih Dahulu

Selagi tidak 100% faham, jangan tandatangan walaupun satu dokumen. Kalau ada sesiapa yang paksa ada untuk tandatangan, jangan layan. Lagi-lagi jika anda rasa tak sedap hati dari awal. Mungkin anda tahu yang peminjam ini memang tidak mampu untuk bayar semula atau jenis susah nak dibawa berbincang.

Jangan pula anda jadi penjamin tanpa rela kemudian buat tidak tahu. Anda perlu tahu jumlah maksimum yang boleh dijamin, terma dan syarat, dan paling penting sekali perlu tahu siapa penjamin yang lain.

Artikel asal adalah daripada Loanstreet

Baca juga: