6 Kriteria Untuk Pilih Kontraktor Bina Rumah Sendiri

Isu harga rumah yang semakin tidak masuk akal tidak menjadi halangan untuk rakyat Malaysia berfikir secara kreatif dan kritis dalam usaha memiliki rumah sendiri. 

Solusinya?

Sudah tentulah membina rumah di atas tanah sendiri. Bukan membeli rumah kondominium di pusat bandar dengan harga RM800,000 atau RM4,000 anggaran bayaran pinjaman bulanan pada bank. 

Baca : Harga Rumah Mampu Milik Naik 86% Sejak Tahun 2010

Akan tetapi, bukan semua orang arif dan berpengalaman dalam soal memilih kontraktor untuk membina rumah sendiri. 

Apatah lagi untuk orang yang pertama kali ingin membina rumah sendiri.

Bina rumah sendiri bukanlah aktiviti yang dilakukan setiap tahun, ada orang yang melakukannya sekali seumur hidup sahaja. 

Baca ; Beli Rumah Atau Tanah?

Diburukkan lagi dengan lambakan kisah negatif yang viral di media sosial, melibatkan integriti kontraktor rumah zaman kini. 

Sebenarnya, tiada masalah sama sekali jika anda ingin mengupah kontraktor untuk membina rumah idaman mengikut reka bentuk dan spesifikasi yang anda inginkan. 

Anda cuma kena pastikan kontraktor tersebut melepasi 6 kriteria ini terlebih dahulu. 

Baca : Beli Tanah Kemudian Bina Atau Beli Rumah Dah Siap?

Sebagai pelanggan, anda ada hak untuk menilai hasil kerja mereka dan secara logiknya, anda juga mempunyai hak mendapatkan servis kontraktor yang terbaik. 

Perkongsian ini adalah dari Syamer Aswad Zolkiflee, pengasas MoSaz Construction yang berpangkalan di Subang Jaya, Selangor. 

6 Kriteria Untuk Pilih Kontraktor Sebelum Bina Rumah

1. Sijil CIDB

Bermula tahun 1995, setiap kontraktor tempatan dan antarabangsa wajib berdaftar di bawah Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (LPIPM) dan juga mempunyai sijil CIDB (Construction Industry Development Board). 

“Kad hijau CIDB” secara teknikal adalah lesen rasmi seorang kontraktor yang sah. 

CIDB juga berperanan sebagai indikator bagi menyemak kemampuan kontraktor tersebut berdasarkan jumlah dan nilai projek yang boleh dibina oleh kontraktor tersebut. 

Elak daripada menggunakan servis kontraktor yang tiada CIDB supaya tidak ditipu. 

2. Pengalaman

Walaupun kontraktor tersebut mempunyai CIDB, belum tentu kontraktor tersebut mempunyai pengalaman yang luas dalam pembinaan rumah kediaman. 

Ada kontraktor yang fokus kepada membina infrastruktur dan kemudahan awam. 

Cari kontraktor yang berpengalaman dalam kerja – kerja melibatkan M&E (plumbing & electrical) kerana bidang M&E memerlukan pengalaman dan akan menyusahkan anda di kemudian hari jika tidak dijalankan secara teliti dan profesional. 

Tidak sedikit jumlah pemilik kediaman yang terpaksa ‘top-up’ kerosakan melibatkan plumbing paip, pembentungan dan elektrik dek kerana kontraktor yang tidak berpengalaman dalam urusan M&E rumah kediaman. 

3. Keupayaan

Keupayaan seorang kontraktor biasanya diuji dengan kerja, reka bentuk dan spesifikasi rumah yang diinginkan pelanggan mereka. 

Ada kerja – kerja pembinaan dan seni yang pelik, mustahil, luar biasa dan hanya mampu diselesaikan dengan skill yang tinggi. 

Cara untuk mengetahui keupayaan kontraktor adalah dengan melihat portfolio dan hasil kerja mereka sebelum ini. 

Dari situ, anda dapat menilai dengan lebih holistik keupayaan kontraktor tersebut daripada masa pembinaan, reka bentuk, spesifikasi dan tenaga kerja. 

4. Kontrak Hitam Putih

Bayangkan, anda membeli sebuah tin minuman dari kedai serbaneka pun diberikan resit pembelian, apatah lagi dengan transaksi membina rumah yang melibatkan kos ratusan ribu hingga jutaan ringgit.

10 tahun dahulu, amalan menyediakan sebut harga dan detail kontrak secara hitam putih dilihat tidak penting dan segalanya diselesaikan secara lisan.

Kini, kita perlu menormalkan perkara yang tidak normal suatu ketika dahulu bagi mengelakkan perselisihan faham, pecah amanah dan penipuan. 

Pastikan kontraktor yang anda lantik kelak, menyatakan secara detail sebut harga, upah, jenis bahan dan segala yang berkaitan dalam pembinaan rumah anda. 

5. Waranti

Memandangkan anda bakal berbelanja sehingga ratusan ribu ringgit, pastikan ada waranti atas kediaman anda sekurang – kurangnya 12 bulan. 

Anda juga dinasihatkan untuk memegang retention payment sekurang – kurangnya 6 bulan selepas projek siap. 

Ini penting, supaya kontraktor akan rasa bertanggungjawab sekiranya terjadi apa – apa kerosakan terhadap kediaman anda. 

6. Harga

Harga adalah kriteria yang paling penting di mana anda perlu melihat kadar nilai semasa dan perbandingan harga di antara kontraktor yang ada. 

Sebagai nasihat, elak daripada terpengaruh dengan kontraktor yang menawarkan harga yang terlalu murah kerana risiko bahan mentah binaan yang digunakan adalah gred rendah. 

Tetapi, jangan pula anda pilih kontraktor yang menawarkan harga terlalu mahal melebihi kadar nilai semasa. 

Paling baik, pilih harga median di antara semua kontraktor yang ada.

Baca : Beli Tanah Dan Bina Rumah: Indah Khabar Dari Rupa?

Andai kata anda berminat untuk mengambil kawan dan keluarga menjadi kontraktor rumah anda, gunakan 6 kriteria yang dikongsikan di atas. 

Apa yang paling mustahak adalah, pastikan ada detail kontrak secara bertulis dan semak portfolio mereka secara teliti selepas selesai proses pembinaan rumah idaman anda kelak.

Sumber Rujukan :



Anda Nak Beli Rumah, Skor Kewangan OK atau KO?

Takut-takut skor kita kurang memuaskan, nanti nak apply pembiayaan (loan) tak lepas pula.

Bagaimana pula dengan hutang kad kredit sekarang, bayar tepat pada masanya atau tidak?
Pernah terlibat dengan sebarang masalah undang-undang atau muflis?

Berapa pula Debt to service ratio (DSR)?

Jangan risau sangat. Dengan TechRevo, kini anda boleh dapatkan laporan kewangan dengan cepat dan mudah.

Bukan itu sahaja, semua pengiraan berkenaan dengan permohonan pinjaman / pembiayaan akan dilakukan berdasarkan apa yang bank mahu.

Yang lagi bestnya, di penghujung laporan nanti ada pilihan bank dengan tawaran terbaik khusus untuk anda.

Dengan harga promosi RM14.90, anda akan dapat:

✅ Ketepatan 99% pengiraan DSR + kelayakan pinjaman perumahan
✅ Laporan CCRIS untuk 12 bulan
✅ Kes undang-undang, muflis

Dapatkan laporan TechRevo hari ini juga -> https://tinyurl.com/techrevo

Previous ArticleNext Article

Elak Ditipu Broker Haram

Rakyat Malaysia semakin mendapat kesedaran terhadap hartanah. Dapat kta lihat, sana sini projek perumahan sedang giat dijalankan. Ini menunjukkan satu tanda positif kepada rakyat Malaysia sendiri.

Walaupun begitu, masih ada pihak-pihak yang mengambil kesempatan terhadap individu-inividu yang benar-benar ingin membeli rumah. Penipuan ini kerap dilakukan oleh broker haram di mana mereka ini adalah individu yang tidak berdaftar.

Apakah cara yang boleh anda lakukan bagi mengelakkan diri daripada ditipu hidup-hidup oleh broker-broker yang sama sekali tidak bertanggungjawab ini.

Berikut adalah beberapa cara yang boleh anda lakukan bagi memastikan individu yang anda berurusan itu adalah merupakan ejen atau peruding hartanah yang sah berdaftar dan boleh dipercayai perkhidmatan mereka untuk membuat sebarang urusan hartanah.

Contoh REN Tag

1. Nama REN

Setiap ejen atau perunding hartanah yang sah berdaftar akan memilki dua nama pada kad ahli masing-masing. Jika anda lihat, cetakan yang besar adalah nama panggilan mereka sendiri yang akan digunakan mereka untuk menjalankan sebarang kerja sebagai seorang ejen hartanah.

Manakala, nama yang lebih kecil pula adalah merupakan nama penuh mereka mengikut kepada kad pengenalan ejen hartanah terbabit.

2. Nombor Pendaftaran

Setiap ejen atau perunding hartanah yang berdaftar akan mempunyai nombor pendaftaran mereka yang tersendiri. Dengan adanya nombor REN ini, membolehkan anda sebagai pelanggan untuk membuat semakan pengesahan terhadap mereka sama ada mereka ini adalah ejen yang sah ataupun sebaliknya.

Justeru, ejen hartanah perlu memaparkan nombor REN mereka ketika membuat sebarang urusan perundingan ataupun pemasaran.

3. Agensi

Lihat terlebih dahulu di manakah ajen perunding hartanah ini berdaftar. Dengan mengetahui di manakah ejen ini bernaung, memudahkan anda sebagai pelanggan untuk memuat soal selidik latar belakang agensi. Sekiranya, rekod agensi adalah mencurigakan, anda perlu mengambil langkah berhati-hati supaya tidak ditipu oleh mereka.

4. QR Code

QR code ejen ini boleh disemak melaui telefon bimbit anda. untuk pengetahuan anda, setiap ejen perunding hartanah yang sah berdaftar akan mempunyai QR code mereka sendiri yang unik. Dan QR code ini tiada duanya.

5. Warna Kad

Lihat sahaja kepada warna kad ejen perunding hartanah anda. Terdapat 2 warna untuk ejen perunding hartanah yang sah berdaftar.

Pertamanya, adalah warna biru dan yang kedua adalah warna merah. Untuk kad yang berwarna merah, ia menunjukkan bahawa individu tersebut merupakan perunding hartanah sementara mereka yang memilki kad berwarna biru adalah seorang ejen hartanah yang berdaftar.

Dah tahu macam mana nak kenal ejen atau perunding hartanah yang berdaftar, baru lah anda boleh meneruskan urusan jual beli hartanah dengan mereka.



Anda Nak Beli Rumah, Skor Kewangan OK atau KO?

Takut-takut skor kita kurang memuaskan, nanti nak apply pembiayaan (loan) tak lepas pula.

Bagaimana pula dengan hutang kad kredit sekarang, bayar tepat pada masanya atau tidak?
Pernah terlibat dengan sebarang masalah undang-undang atau muflis?

Berapa pula Debt to service ratio (DSR)?

Jangan risau sangat. Dengan TechRevo, kini anda boleh dapatkan laporan kewangan dengan cepat dan mudah.

Bukan itu sahaja, semua pengiraan berkenaan dengan permohonan pinjaman / pembiayaan akan dilakukan berdasarkan apa yang bank mahu.

Yang lagi bestnya, di penghujung laporan nanti ada pilihan bank dengan tawaran terbaik khusus untuk anda.

Dengan harga promosi RM14.90, anda akan dapat:

✅ Ketepatan 99% pengiraan DSR + kelayakan pinjaman perumahan
✅ Laporan CCRIS untuk 12 bulan
✅ Kes undang-undang, muflis

Dapatkan laporan TechRevo hari ini juga -> https://tinyurl.com/techrevo