Beli Tanah Kemudian Bina Atau Beli Rumah Dah Siap?

Generasi muda di Malaysia mungkin akan terus berdepan kesukaran untuk membeli rumah sendiri apabila harga rumah semakin hari semakin meningkat. Yang lebih membimbangkan, ramai generasi muda selepas ini mungkin hanya mampu menyewa rumah kerana tidak mampu memiliki kediaman sendiri.

Ekoran daripada permasalahan ini, kadar harga sewa rumah juga akan meningkat dari semasa ke semasa. Apakah kemelut ini benar-benar tiada jalan penyelesaian?

Beli Rumah Dah Siap Atau Beli Tanah?

Nak beli rumah siap yang dibangunkan oleh developer atau beli tanah lot dan buat rumah sendiri atas tanah yang dibeli itu? Rumitkan situasi mcm ni. Nak beli rumah pun mahal, tak kan la beli tanah murah. Mesti mahal juga.

Tapi bila kita fikir–fikirkan takkan selamanya nak menyewa rumah. Takkan nak biarkan kemelut “sewa rumah sampai mati” ini berterusan. Kita boleh buat survey dan perbandingan mana pilihan yang mampu untuk kita.

Pada masa kini harga rumah dan lot tanah naik mencanak-canak dari setahun ke setahun. Nak cari rumah yang harga RM100 ribu lebih memang susah. Rumah perumahan murah pun orang dah booking awal-awal lagi. Kebanyakan harga rumah sekarang RM200-300 ribu ke atas. Terlalu mahal bagi yang bergaji RM3,000 ke bawah.

Kebiasaanya selepas beli rumah, kita perlu buat pengubahsuaian pada bahagian tertentu contohnya tambah bilik, besarkan dapur dan luaskan bahagian parking depan rumah. Dan ini sudah pasti melibatkan kos yang tinggi.

Apa Kata Beli Satu Bidang Tanah Dan Bina Rumah Sendiri?

Memandangkan harga rumah siap dibina semakin tinggi sekarang ni, pilihan yang ada ialah dengan beli tanah lot untuk bangunkan rumah di atasnya. Daripada segi keluasan lebih puas hati untuk buat rumah mengikut citarasa dan rekabentuk sendiri.

Lagipun, kos untuk membina sebuah rumah di atas tanah lot sendiri juga adalah jauh lebih murah berbanding dengan membeli sebuah rumah melalui pemaju.

Ada banyak perkara yang perlu dipertimbangkan untuk beli tanah bagi tujuan bina rumah, antaranya ialah jenis geran tanah. Terdapat 2 jenis geran tanah iaitu hak milik tetap dan hak milik sementara.

Tips Untuk Beli Tanah

This image has an empty alt attribute; its file name is 21143406_23842632729790712_4328644542589829120_n.jpg
  1. Survey terlebih dahulu. Jangan terburu-buru untuk membeli tanah, fahami dan bandingkan harga tanah tersebut dengan harga tanah yang lain.
  2. Kalau boleh elakkan membeli tanah daripada orang tengah, kerana biasanya mereka meletak denga harga yang tinggi. Carilah tuan tanah sendiri yang ingin menjual tanah kerana harganya pasti lebih rendah.
  3. Hati-hati jika berurusan dengan ejen. Elakkan menggunakan ejen hartanah tidak berlesen (haram). Jika menggunakan agen pastikan anda minta nombor telefon tuan tanah dan lebih baik berjumpa dengan tuan tanah.
  4. Pilih tanah dengan lokasi yang strategik seperti berdekatan dengan sekolah, kemudahan awam dan di tepi jalan besar.
  5. Check betul-betul geran dan lokasi tanah. Pastikan no PT, Lot dan lain-lain perkara pada geran sama dengan lokasi tanah.
  6. Periksa kelengkapan geran tanah tersebut adakah ia milik perseorangan atau milik berkumpulan. Jika penama terlalu ramai, maka prosesnya mungkin rumit sedikit.
  7. Periksa dengan pejabat tanah masing-masing adakah penama dan tanah tersebut benar-benar wujud agar kita tidak tertipu. Pastikan kad pengenalan tuan tanah dan pastikan ianya sama seperti dalam geran.
  8. Pilih tanah yang tidak mempunyai apa-apa sekatan. Perkataan ini biasanya tertulis pada geran. Jika ada sekatan, prosedurnya akan menjadi rumit. Kalau ada sekatan, tolong jangan pilih tanah ini, kerana akan menyusahkan kita dan akan melambatkan proses pembinaan rumah.
  9. Buat perjanjian jual beli dan pastikan matikan setem untuk menjaga kedu-dua pihak dan kedua-dua pihak memahami dan setuju terma dan syarat.  

Sumber Rujukan: Bridge Asia Property

Panduan:

Previous ArticleNext Article

Elak Ditipu Broker Haram

Rakyat Malaysia semakin mendapat kesedaran terhadap hartanah. Dapat kta lihat, sana sini projek perumahan sedang giat dijalankan. Ini menunjukkan satu tanda positif kepada rakyat Malaysia sendiri.

Walaupun begitu, masih ada pihak-pihak yang mengambil kesempatan terhadap individu-inividu yang benar-benar ingin membeli rumah. Penipuan ini kerap dilakukan oleh broker haram di mana mereka ini adalah individu yang tidak berdaftar.

Apakah cara yang boleh anda lakukan bagi mengelakkan diri daripada ditipu hidup-hidup oleh broker-broker yang sama sekali tidak bertanggungjawab ini.

Berikut adalah beberapa cara yang boleh anda lakukan bagi memastikan individu yang anda berurusan itu adalah merupakan ejen atau peruding hartanah yang sah berdaftar dan boleh dipercayai perkhidmatan mereka untuk membuat sebarang urusan hartanah.

Contoh REN Tag

1. Nama REN

Setiap ejen atau perunding hartanah yang sah berdaftar akan memilki dua nama pada kad ahli masing-masing. Jika anda lihat, cetakan yang besar adalah nama panggilan mereka sendiri yang akan digunakan mereka untuk menjalankan sebarang kerja sebagai seorang ejen hartanah.

Manakala, nama yang lebih kecil pula adalah merupakan nama penuh mereka mengikut kepada kad pengenalan ejen hartanah terbabit.

2. Nombor Pendaftaran

Setiap ejen atau perunding hartanah yang berdaftar akan mempunyai nombor pendaftaran mereka yang tersendiri. Dengan adanya nombor REN ini, membolehkan anda sebagai pelanggan untuk membuat semakan pengesahan terhadap mereka sama ada mereka ini adalah ejen yang sah ataupun sebaliknya.

Justeru, ejen hartanah perlu memaparkan nombor REN mereka ketika membuat sebarang urusan perundingan ataupun pemasaran.

3. Agensi

Lihat terlebih dahulu di manakah ajen perunding hartanah ini berdaftar. Dengan mengetahui di manakah ejen ini bernaung, memudahkan anda sebagai pelanggan untuk memuat soal selidik latar belakang agensi. Sekiranya, rekod agensi adalah mencurigakan, anda perlu mengambil langkah berhati-hati supaya tidak ditipu oleh mereka.

4. QR Code

QR code ejen ini boleh disemak melaui telefon bimbit anda. untuk pengetahuan anda, setiap ejen perunding hartanah yang sah berdaftar akan mempunyai QR code mereka sendiri yang unik. Dan QR code ini tiada duanya.

5. Warna Kad

Lihat sahaja kepada warna kad ejen perunding hartanah anda. Terdapat 2 warna untuk ejen perunding hartanah yang sah berdaftar.

Pertamanya, adalah warna biru dan yang kedua adalah warna merah. Untuk kad yang berwarna merah, ia menunjukkan bahawa individu tersebut merupakan perunding hartanah sementara mereka yang memilki kad berwarna biru adalah seorang ejen hartanah yang berdaftar.

Dah tahu macam mana nak kenal ejen atau perunding hartanah yang berdaftar, baru lah anda boleh meneruskan urusan jual beli hartanah dengan mereka.



Anda Nak Beli Rumah, Skor Kewangan OK atau KO?

Takut-takut skor kita kurang memuaskan, nanti nak apply pembiayaan (loan) tak lepas pula.

Bagaimana pula dengan hutang kad kredit sekarang, bayar tepat pada masanya atau tidak?
Pernah terlibat dengan sebarang masalah undang-undang atau muflis?

Berapa pula Debt to service ratio (DSR)?

Jangan risau sangat. Dengan TechRevo, kini anda boleh dapatkan laporan kewangan dengan cepat dan mudah.

Bukan itu sahaja, semua pengiraan berkenaan dengan permohonan pinjaman / pembiayaan akan dilakukan berdasarkan apa yang bank mahu.

Yang lagi bestnya, di penghujung laporan nanti ada pilihan bank dengan tawaran terbaik khusus untuk anda.

Dengan harga promosi RM14.90, anda akan dapat:

✅ Ketepatan 99% pengiraan DSR + kelayakan pinjaman perumahan
✅ Laporan CCRIS untuk 12 bulan
✅ Kes undang-undang, muflis

Dapatkan laporan TechRevo hari ini juga -> https://tinyurl.com/techrevo