Kelebihan Dan Kekurangan Suami Isteri Buat Joint Loan Beli Rumah

Di Malaysia, ramai individu membuat keputusan untuk membeli rumah selepas berkahwin. Berdasarkan kajian dari Universiti Teknologi Malaysia, kurungan umur pembeli rumah pertama adalah pada usia 24 tahun hingga 34 tahun.

Memandangkan median harga rumah di Selangor adalah pada harga RM479,900 dan di Kuala Lumpur adalah pada harga RM786,800 kebanyakan pembeli rumah pertama memilih untuk membuat perjanjian bersama dengan pasangan mereka.

Data yang dikeluarkan Jabatan Standard Malaysia menunjukkan purata pendapatan isi rumah rakyat Malaysia mengikut golongan adalah RM6,275 untuk M40 dan RM3,000 untuk B40.

Kadar pendapatan isi rumah yang rendah dan tidak selari dengan median harga rumah menyebabkan joint loan dilihat sebagai alternatif yang paling logik untuk mereka memiliki rumah.

Akan tetapi, sejauh mana joint loan ini bagus untuk beli rumah? Adakah terdapat kesan jangka panjang kepada pasangan sekiranya berlaku perkara tidak diingini seperti penceraian dan kematian?

Kenapa Ramai Rakyat Malaysia Memilih Joint Loan?

Antara sebab utama joint loan dijadikan alternatif untuk rakyat Malaysia beli rumah adalah kerana :-

1. Pendapatan Yang Kecil

Mengikut kajian dan kiraan yang dilakukan Hartabumi.com, sekiranya gaji anda adalah RM2,500 sebulan, harga rumah yang layak anda beli adalah tidak melebihi RM196,000 dengan kadar DSR maksimum 60%.

Baca : 10 Idea Menyeronokkan Untuk Menjana Pendapatan Mengikut Personaliti

Pada harga RM196,000 anda tidak mempunyai banyak pilihan rumah melainkan rumah dari pasaran subsale dan lelong yang kita sedia maklum memerlukan entry cost yang lebih tinggi berbanding pasaran undercon.

2. Debt Service Ratio

Senario paling normal di kalangan anak muda di Malaysia baik golongan Bumiputera, Cina dan India adalah membeli kereta dahulu sebelum rumah.

Baca : Ketahui Debt Service Ratio Anda Untuk Harga Rumah Yang Mampu Anda Beli Mengikut Gaji

Apa yang tidak normal adalah apabila graduan muda membeli kereta pada harga yang tidak selari dengan gaji tahunan mereka.

Logiknya, sekiranya pendapatan tahunan anda adalah RM36,000 anda sepatutnya memandu Perodua Bezza dan bukannya Honda City yang berharga RM75,000.

Kadar Debt Service Ratio yang tinggi menyebabkan ramai anak muda memilih untuk melanjutkan hajat mereka membeli rumah pertama.

3. Harga Rumah

Semua orang tahu harga rumah hari ini telah dimonopoli oleh pemaju swasta yang menaikkan harga rumah mengikut acuan mereka.

Apa yang tinggal hanyalah rumah mampu milik dan bekalan rumah tersebut tidak pernah cukup semenjak tahun 1960!

Baca : Harga Median Rumah Teres Di 8 Kawasan Lembah Klang Sepanjang Tahun 2019

Ramai memilih untuk terus menyewa kerana mereka gagal untuk mengumpul 10% deposit dan kos – kos lain dalam pembelian hartanah.

Kelebihan Joint Loan Untuk Membeli Rumah

1. Pendapatan Digabung Lebih Baik

Apabila anda joint loan dengan pasangan anda, secara automatik pendapatan anda yang dicampur dengan pendapatan pasangan anda di atas kertas menjadi lebih tinggi.

Baca : 4 Alasan Kerap Mengapa Permohonan Pinjaman Peribadi Anda Ditolak

Kadar Debt To Income (DTI) juga akan menjadi rendah membolehkan permohonan pembiayaan pinjaman hartanah anda diluluskan oleh bank.

Lebih rendah kadar hutang anda, lebih tinggi peluang anda untuk membeli rumah. Pihak bank menilai anda sebagai seorang peminjam yang berisiko rendah.

2. Skor Kredit Lebih Tinggi

Proses pinjaman akan menjadi lebih mudah sekiranya anda dan pasangan mempunyai rekod skor kredit yang bagus.

Membayar semua bil tepat pada masanya juga adalah satu kelebihan kerana ia akan meningkatkan kepercayaan bank memandangkan anda mempunyai rekod pembayaran yang baik.

Baca : 5 Situasi Yang Membenarkan Anda Mengambil Pinjaman Peribadi

Memandangkan anda dan pasangan telah menggabungkan pendapatan dan rekod skoring kredit, ini akan menjadi satu kelebihan buat anda dan pasangan apabila anda membuat pembayaran balik ansuran pinjaman mengikut tempoh yang ditetapkan bank.

Kesannya, anda dilihat sebagai seorang peminjam yang mampu membayar semula pinjaman mengikut waktu yang ditetapkan.

Logkiknya, jika anda tidak mampu melangsaikan hutang RM500 sebulan kepada bank, bagaimana bank ingin memberikan anda akses pinjaman RM200,000 hingga RM300,000?

3. Rumah Yang Lebih Besar

Antara punca ramai orang melakukan pinjaman bersama adalah untuk membeli rumah yang lebih mahal dan besar.

Memandangkan pendapatan bulanan anda adalah RM2,500 dan anda hanya layak untuk membeli rumah pada harga RM196,000.

Baca : 11 Jenis Rumah Moden Yang Ada Di Malaysia

Kini anda layak untuk membeli rumah pada harga RM376,000 sekiranya pasangan anda mempunyai pendapatan yang sama dengan anda.

Lebih besar pendapatan anda dan pasangan anda, lebih mahal dan besar rumah yang anda boleh beli.

Kekurangan Joint Loan Untuk Membeli Rumah

1. Faraid

Sekiranya salah seorang dari penama pinjaman meninggal dunia, secara automatik bahagian tersebut akan dibayar oleh takaful. Sedangkan baki 50% tadi perlu dibayar seperti biasa oleh si suami/ isteri yang masih hidup.

Baca : Hibah Sebelum Hiba : Ketahui Perbezaan Di Antara Hibah, Wasiat Dan Faraid

Memandangkan salah seorang penama pinjaman telah meninggal dunia, bahagian si mati tersebut akan melalui proses faraid di mana ahli keluarga si mati seperti ibu, bapa, adik – beradik layak menuntut bahagian tersebut.

Sekiranya si suami/ isteri yang masih hiup tadi ingin terus menetap di rumah tersebut, dia terpaksa membayar baki 50% bahagian si mati kepada keluarga si mati.

Kesannya, si suami/ isteri berisiko untuk tidak memiliki rumah.

2. Perkongsian

Rumah tersebut perlu mendapat persetujuan kedua – dua pihak penama sekiranya ingin dijual. Selagi persetujuan kedua – dua pihak tidak dicapai, rumah tersebut tidak mampu dijual.

Ini menjadi punca Aset Tidak Dituntut setakat tahun 2019 yang lalu mencecah RM70 bilion dan 90% daripadanya adalah harta orang Melayu.

Baca : Faraid Kan Ada? Apa Gunanya Buat Wasiat?

Joint loan memang boleh menjadi solusi dan alternatif jangka pendek sekiranya anda bercadang untuk beli rumah pertama. Tetapi, kesan jangka panjangnya sangat luar biasa dan mampu memberi impak sosial juga.

Apa yang paling penting adalah untuk anda sebagai penama melakukan hibah bersyarat terhadap hartanah tersebut seandainya berlaku sebarang perkara yang tidak diingini demi masa depan yang lebih cerah kepada keluarga anda.

Sumber Rujukan:

  1. Hartabumi
  2. UTM
  3. Kauthar Rozmal
  4. Compare Hero
  5. Funtasticko

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

7 Cara Mudah Nak Dapatkan Penyewa

Dalam pelaburan hartanah, di antara perkara yang paling ditakuti oleh pemilik hartanah adalah kesukaran mendapatkan penyewa. Maklumlah, kalau rumah yang dimiliki itu tidak berpenghuni selama berbulan-bulan, boleh berpeluh dahi juga dibuatnya.

Duit dah banyak habis, instalment bulan-bulan tetap jalan. Jadi, untuk mengelakkan rumah tersebut kosong untuk satu jangka masa yang lama, boleh gunakan tips-tips berikut:

1. Harga Mampu Milik

Walaupun unit yang kita miliki itu terletak di kawasan yang strategik, tetapi kalau harga sewanya terlalu mahal, pasti ramai juga yang tak mampu untuk menyewa unit tersebut. Tambah lagi dengan kos sara hidup yang tinggi sekarang.

Kalau dapat keuntungan sedikit tu pun dah dikira okey, daripada tak ada langsung duit yang masuk kan? Sakit juga kalau kita berdepan negative cashflow yang besar dan berpanjangan.

2. Diskaun Jika Bayar Awal

Mungkin boleh cuba untuk tawarkan diskaun kepada penyewa sekiranya mereka bayar awal. Walaupun potongan yang diberikan hanyalah RM20, tetapi para penyewa pasti akan menghargai niat baik kita. Ini juga dapat mengelakkan masalah penyewa liat nak bayar sewa rumah.

3. Warna Cat Yang Menarik

Walaupun sekadar rumah sewa, kondisi rumah tersebut tetap akan diberi perhatian oleh bakal penyewa. Tak kisahlah jika tawaran sewaan unit tersebut murah, tetapi jika kondisi rumah tidak menarik; kita mungkin menghadapi kesukaran untuk mendapatkan penyewa. Di antara perkara yang boleh kita lakukan adalah dengan mengecat unit tersebut dengan cat yang terang dan menarik.

Sudah menjadi naluri manusia untuk sukakan sesuatu yang cantik. Jadi jangan kedekut untuk keluarkan sedikit modal agar rumah tersebut kelihat cantik, tertarik dan menarik.

4. Kelengkapan Asas

Rumah sewa yang lengkap dengan barangan asas seperti perabot dan peralatan elektrik lebih digemari oleh golongan bujang dan juga pasangan yang baru berkahwin. Bila dah sediakan benda-benda tersebut, kadar sewa boleh dinaikkan sedikit, berbanding kadar purata bagi unit yang sama.

Nampak seperti kadar sewa yang ditawarkan sedikit tinggi, tetapi ramai juga yang mencari rumah semi-furnished atau fully furnished.

5. Deposit Rendah

Rata-rata penyewa mempunyai bajet yang ciput sahaja. Jadi, tidak perlulah mengenakan deposit yang tinggi.

Contohnya jika sewa bulanan ialah RM700, maka:

➡ 1+1 : 700 (cagaran) + 700 (sewa bulan pertama) = 1,400
➡ 2+1 : 1400 (cagaran) + 700 (sewa bulan pertama) = 2,100
➡ 2+1+1 : 1400 (cagaran sewa) + 700 (cagaran utiliti) + 700 (sewa bulan pertama) = 2,800

Boleh tawarkan deposit 1+1, pasti ramai yang tertarik untuk menyewa.

Nak tahu lanjut mengenai deposit ni, jemput baca Penerangan Deposit Sewa Rumah.

6. Upah Ejen

Seeloknya, sebulan awal sebelum kita terima kunci rumah atau penyewa sedia ada nak keluar, kita sudah boleh mengupah ejen untuk tolong carikan penyewa. Ini kerana mereka sudah mempunyai pengkalan data untuk individu yang sedang mencari rumah.

Selain daripada itu juga, kita tidak perlu bersusah-payah untuk berurusan dengan calon-calon penyewa yang berbagai ragam.

7. Referral Program

Jika kontrak dengan penyewa hampir tamat atau penyewa ingin keluar daripada unit yang kita sedang sewakan, mesti kita pening kepala memikirkan cara mendapatkan penyewa baru bukan? Memanglah boleh iklankan sahaja di internet melalui pelbagai medium yang ada, tetapi mungkin agak leceh dalam mencari penyewa yang sesuai.

Apa kata jika kita tawarkan sedikit komisen kepada penyewa lama dengan mencadangkan kenalan atau rakan mereka untuk menyewa? Sekurang-kurangnya anda tak payah pening-pening kepala lagi.

Sumber Rujukan:

Permudahkan Urusan Orang Lain, InsyaAllah Urusan Kita Akan Dipermudahkan

Semoga dengan niat kita nak bantu orang lain untuk menjalani kehidupan mereka dalam keadaan ekonomi yang semakin mencabar, semoga urusan kita pula yang akan dipermudahkan nanti.

Tapi Apa Kita Boleh Buat Jika Penyewa Tak Bayar Sewa? Ketahui 1 teknik ‘rahsia’ tanpa melibatkan peguam untuk membuat penyewa keluar.

Iklan

Kadar Asas, BLR dan Kadar Pinjaman Efektif Indikatif Institusi Kewangan setakat 14 Jun 2019

Umum tahu pada awal bulan Mei yang lalu, Kadar Dasar Semalaman (OPR) Turun 25 Mata Asas Kepada 3% Untuk Galakkan Rakyat Berbelanja yang merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan untuk merancakkan ekonomi. Bila instalment bulanan rumah lebih murah, kita ada duit lebih untuk belanja, sekaligus memberikan rangsangan ekonomi negara.

Jom kita tengok siapa yang mempunyai kadar terbaik.

Sumber: Bank Negara Malaysia

Institusi Kewangan Konvensional

1. Kadar Asas Terendah
Public Bank dan Standard Chartered – 3.52%

2. Kadar Pinjaman Asas Terendah
Bank of China (Malaysia Berhad) – 6.60%

3. Kadar Pinjaman Efektif Indikatif Terendah
Maybank dan Public Bank – 4.35%

Institusi Kewangan Islamik

1. Kadar Asas Terendah
Maybank Islamic – 3.00%

2. Kadar Pembiayaan Asas Terendah
Maybank Islamic – 6.65%

3. Kadar Pembiayaan Efektif Indikatif Terendah
Maybank Islamic dan Public Islamic – 4.35%

Institusi Kewangan Pembangunan

1. Kadar Asas Terendah
Bank Pertanian Malaysia (Agrobank) – 3.60%

2. Kadar Pembiayaan Asas Terendah
Bank Simpanan Nasional – 6.75%

3. Kadar Pinjaman Efektif Indikatif Terendah
Bank Simpanan Nasional – 4.45%

Boleh Shopping Dengan Kadar Terendah

Sekarang dah tahu institusi kewangan mana yang menawarkan kadar yang terendah, boleh mula shopping rumah lepas ni. Ini bagi memastikan kita dapat tawaran yang terbaik, maklumlah tempoh pembiayaan rumah biasanya 30 ke 35 tahun. Sudah pasti kita nak kadar yang terbaik, agar dapat berjimat.

This image has an empty alt attribute; its file name is assidq_300x250px_bm01.jpg

Iklan

Ketahui Apa Itu Ar-Rahnu, Dan Mengapa Ianya Lebih Baik Daripada Pembiayaan Peribadi

Saya percaya, ramai yang pernah dengar akan Ar-Rahnu ini. Tapi tahukah anda maksud sebenar dan konsep di sebalik Ar-Rahnu ini?

Apa kita kita sama-sama belajar dan fahamkan apa yang dimaksudkan dengan Ar-Rahnu.

Apa Itu Ar-Rahnu?

Ar-Rahnu adalah satu Skim Pajak Gadai Islam yang berlandaskan shariah. Perkataan Ar-Rahnu adalah berasal daripada bahasa Arab (Rahn) yang membawa maksud gadai.

Objektif Ar-Rahnu adalah sama dengan pembiayaan peribadi, iaitu untuk mendapatkan wang tunai tetapi dengan mencagarkan emas. Sekurang-kurangnya peminjam tidak begitu terbeban jika tidak mampu membayar semula pembiayaan kerana telah dicagarkan dengan emas.

Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam (YaPEIM) adalah pencetus idea dalam memperkenalkan Ar-Rahnu di Malaysia sebelum diikuti institusi lain seperti Kedai Al-Rahn (KAR) yang dimiliki oleh Permodalan Kelantan Berhad dan Muassasah Gadaian Islam Terengganu (MGIT) yang telah ditubuhkan oleh kerajaan Negeri Terengganu.

Ar-Rahnu Semakin Meluas

Pada masa sekarang, bank dan koperasi juga ada menawarkan Skim Ar-Rahnu ini. Apa yang untungnya, peminjam tidak dikenakan kadar keuntungan sebaliknya hanya dikenakan upah simpan, itu pun dengan caj yang minima. Surah al-Baqarah ayat 283 juga ada menerangkan perihal gadaian ketika berhutang.

Konsep Ar-Rahnu ini boleh dikatakan situasi menang-menang di antara pembiaya dan peminjam, kerana pembiaya memegang emas milik peminjam manakala peminjam mendapat wang tunai.

Konsep Ar-Rahnu

Pelaksanaan Ar-Rahnu adalah bersandarkan kepada tiga kontrak iaitu:

1. Qardhul Hasan

Dalam Bahasa Melayu adalah pembiayaan yang tidak mengenakan apa-apa caj selain daripada pembiayaan yang telah diberikan. Tiada keuntungan yang boleh diambil oleh pembiaya terhadap peminjam.

2. Wadiah Yad-Dhamanah

Pembiaya bertanggungjawab menjaga emas yang dipajakkan. Jika berlaku sebarang kehilangan, pembiaya akan bertanggungjawab untuk menggantikan semula emas tersebut.

3. Al-Ujrah

Di dalam kontrak Ujrah, pembiaya dibenarkan mengenakan sedikit caj sebagai upah menjaga emas yang dicagarkan. Dalam konteks Ar-Rahnu, Ujrah adalah upah simpan yang digunakan untuk perlindungan Takaful, gaji pekerja, kos pentadbiran, dan keuntungan kepada institusi
pembiaya.

Kenapa Ar-Rahnu?

Berikut adalah 4 sebab kita perlu memilih Ar-Rahnu:

1. Proses yang mudah dan cepat

Tiada dokumen seperti penyata bank atau slip gaji diperlukan. Wang tunai boleh diberikan segera dan amat sesuai jika berlakunya kecemasan.

2. Kurang risiko ‘Non Performing Loan’

Peminjam diberikan masa sehingga 6 bulan untuk menebus kembali emas yang dipajakkan. Jika tidak mampu, peminjam boleh memanjangkan lagi tempoh lagi 3 ke 6 bulan.

Jika masih tidak mampu, pembiaya akan melelong emas tersebut. Itupun setelah diberikan tiga kali notis.

Pembiaya akan mengambil jumlah pinjaman + upah simpan daripada hasil lelongan tersebut. Sebarang lebihan, akan dikembalikan kepada peminjam. Ini mengurangkan risiko kepada pembiaya dan peminjam pula tiada risiko berdepan tindakan saman atau bankrup jika tiada kemampuan membayar.

3. Pembayaran yang fleksibel

Apa yang menariknya dengan Ar-Rahnu, adalah pinjaman boleh dibayar secara ansuran sama ada mingguan atau bulanan. Asalkan bayaran dilunaskan sehingga tempoh penebusan.

Ini memberikan kelebihan terutamanya kepada peniaga kecil yang memperolehi keuntungan secara harian.

4. Kadar upah simpan yang sangat minimum

Jika anda masih ragu-ragu, boleh buat perbandingan dengan pajak gadai konvensional. Sebagai contoh, Ar-Rahnu Bank Rakyat menawarkan RM0.65 bagi setiap RM 100 nilai marhun (emas) sebulan.

Lihat sendiri perbandingan berikut:

Akhir kata, marilah kita manfaatkan kelebihan Ar-Rahnu ini jika kesempitan wang atau memerlukan tunai dengan kadar segera.

Wallahu’alam bisshawab.

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain, Lulusan Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam, UiTM dan masih bekerja di Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK). Penulisan adalah atas kapasiti individu dan tidak mewakili mana-mana pihak.

Iklan

2 Projek Rumah SelangorKu Berharga RM42,000 Yang Masih Available

Kerajaan Negeri Selangor telah memperkenalkan inisiatif rumah mampu iaitu projek Rumah Selangorku milik khusus kepada Penduduk Negeri Selangor sejak tahun 2015 dalam usaha memastikan golongan rendah dan sederhana berpeluang memiliki rumah yang selesa. Projek Rumah Selangorku ini dikendalikan oleh Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS).

Rumah Selangorku yang diluluskan sama ada akan dibina oleh Kerajaan Negeri melalui syarikat swasta atau anak syarikat (GLC). Harga yang ditawarkan adalah dari RM42,000 hingga RM250,000 mengikut kelayakan pendapatan seisi rumah. Pembinaan Rumah Selangorku melibatkan geran sebanyak RM100 juta menggunakan wang rezab negeri.

 

Lokasi Pertama

Sumber: Sistem Pendaftaran Permohonan Hartanah Negeri Selangor

Kod Projek
06071000013

Nama Projek
JADE HILLS (JENIS A)

Jenis
RUMAH SELANGORKU JENIS A 700 kp

Lokasi
KAJANG

Tarikh Jangka Siap
01 / 05 / 2019

Daerah
HULU LANGAT

Mukim
KAJANG

Nama Pemaju
JADE HOMES SDN BHD

No Tel Pemaju
03-87370122

Harga Seunit
RM42,000

Lokasi Kedua

Sumber: Sistem Pendaftaran Permohonan Hartanah Negeri Selangor

Kod Projek
09031000052

Nama Projek
SETIA ECO TEMPLER (JENIS A)

Jenis
RUMAH SELANGORKU JENIS A 700 kp

Lokasi
PEKAN TEMPLER

Tarikh Jangka Siap
03 / 03 / 2020

Daerah
GOMBAK

Mukim
RAWANG

Nama Pemaju
SETIA ECO TEMPLER SDN BHD

No Tel Pemaju
03-60922288

Harga Seunit
RM42,000

Syarat-syarat Pemohonan:

  1. Apakah syarat-syarat kelayakan untuk memohon rumah ?

Syarat kelayakan untuk memohon rumah adalah seperti berikut:

  • Warganegara Malaysia berumur 18 tahun ke atas;
  • Pendapatan minimum bagi permohonan Rumah Selangorku Jenis B, C dan D ditetapkan RM3001.00 sebulan;
  • Pendapatan isi rumah (suami dan isteri) tidak melebihi RM3,000-00 sebulan sahaja dibenarkan permohonan Jenis A manakala pendapatan isi rumah melebihi RM 3,001-00 sebulan sehingga RM10,000 sebulan dibenarkan permohonan Jenis B, C dan D;
  • Sekiranya pendapatan isi rumah tidak melebihi RM 3,000-00 sebulan adalah dibenarkan juga membuat pilihan Jenis B, C atau D. Bagi pendapatan isi rumah melebihi RM 3,001-00 sebulan, permohonan Jenis A tidak dibenarkan;
  • Pemohon hanya dibenarkan membuat pilihan 1 jenis rumah sahaja sama ada jenis A, B, C, atau D semasa membuat permohonan
  • Pemohon atau pasangan belum memiliki rumah sama ada melalui projek kerajaan atau swasta di Selangor;
  • Permohonan pindahmilik hanya dibenarkan selepas 5 tahun dari Perjanjian Jual-Beli dengan kebenaran Pihak Berkuasa Negeri ;
  • Pembelian rumah untuk didiami dan bukan untuk disewa.
  • Tempoh sah laku bagi setiap permohonan yang didaftarkan adalah selama 2 tahun. Selepas tempoh tersebut data permohonan yang masih SENARAI MENUNGGU akan dikeluarkan dari sistem dan pemohon perlu membuat permohonan baru sekiranya masih berminat untuk memohon RUMAH SELANGORKU
  1. Bagaimanakah cara untuk mendaftar bagi permohonan rumah ?

Pemohon boleh mendaftar secara ‘online’ di laman web LPHS http://lphs.selangor.gov.my

  1. Bolehkah saya mendapatkan Manual proses pendaftaran Rumah sebagai rujukan?

Sekiranya pemohon tidak mengetahui proses pendaftaran secara betul dan tepat, sila rujuk manual proses pendaftaran Rumah Selangorku boleh dirujuk pada laman sesawang LPHS seperti berikut ;http://ehartanah.lphs.gov.my/lphs/index.php?opt=others_manual

  1. Apakah dokumen yang diperlukan bagi permohonan rumah ?

Pemohon perlu muat turun dokumen-dokumen berikut semasa pendaftaran iaitu:

  • Salinan kad pengenalan pemohon dan pasangan;
  • Salinan Surat Nikah/Daftar Perkahwinan/Surat Cerai/Sijil Kematian pasangan;
  • Surat Pengesahan bujang daripada majikan atau Pesuruhjaya Sumpah sekiranya bekerja sendiri bagi pemohon yang belum berkahwin;
  • Penyata gaji terkini atau pengesahan pendapatan daripada Pesuruhjaya Sumpah sekiranya bekerja sendiri;
  • Surat akuan bersumpah daripada pesuruhjaya sumpah sekiranya pasangan tidak bekerja;
  • Penyata KWSP (jika ada); dan
  • Laporan dan rekod pemohon dan pasangan di Central Credit Reference Information System (CCRIS) atau CTOS yang menyatakan laporan dan rekod CCRIS.
  1. Berapakah harga rumah ?

Harga rumah adalah tidak melebihi RM250,000.00 seunit termasuk 6% cukai GST bergantung kepada jenis, keluasan, lokasi dan kemudahan-kemudahan tambahan yang disediakan.

  1. Berapakah keluasan rumah ?

Keluasan rumah adalah diantara 700 kaki persegi(kp) hingga 1000 kaki persegi(kp) bergantung kepada jenis rumah.

  1. Dimanakah lokasi rumah yang boleh dipohon?

Pemohon boleh menyemak senarai projek rumah yang boleh dipohon di laman web LPHS http://lphs.selangor.gov.my

Peringatan ; Sila pastikan lokasi yang dipilih adalah mengikut mukim yang betul dalam sistem pendaftaran.

  1. Kenapa permohonan saya dalam Sistem Pendaftaran Rumah dikategorikan sebagai ‘DRAF’?

Pemohon yang masih belum melengkapkan sepenuhnya permohonan dalam Sistem Pendaftaran Rumah Selangorku akan diletakkan dalam kategori ‘Draf’. Pemohon perlu menyemak semula permohonan dengan melengkapkan maklumat yang wajib diisi dan dokumen dimuat turun yang diperlukan. Sekiranya pemohon gagal melengkapkan maklumat permohonan dan tidak berjaya dihantar dalam tempoh 14 hari, maka pendaftaran ini akan terpadam dan permohonan baru perlu dilengkapkan semula.

  1. Berapa lamakah permohonan saya untuk ditawarkan Rumah dan status masih dalam ‘SENARAI MENUNGGU’?

Pemohon dalam status ‘SENARAI MENUNGGU’ bermaksud pemohon dalam proses untuk ditawarkan rumah namun tertakluk kepada kriteria dan syarat kelayakan pemohon, jumlah permintaan daripada pemohon, stok unit rumah yang ada ditawarkan dan sebagainya yang mempengaruhi proses penawaran dan kelayakan pemohon. Selepas tempoh 2 tahun masih tiada keputusan tawaran maka pendaftaran permohonan baru perlu dibuat semula. Walaubagaimanapun, pemohon boleh menukar lokasi (mukim) permohonan sekiranya merasakan permohonan tersebut telah lama atau tidak berminat lagi.

  1. Apakah yang patut saya lakukan apabila saya ‘LAYAK DITAWARKAN’ Rumah ?

Pemohon yang layak ditawarkan Rumah Selangorku, pihak pemaju berkenaan akan menghubungi pemohon melalui surat pemakluman berhubung status kelayakan pemohon dengan menghendaki pemohon mengemukakan ‘Dokumen Sokongan’ yang diperlukan oleh Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS). Semua ‘Dokumen Sokongan’ pemohon yang telah lengkap akan dikemukakan oleh pemaju kepada pihak LPHS bagi tujuan semakan dan pengesahan sebelum surat tawaran dikeluarkan oleh LPHS. Pemohon boleh mendapatkan surat tawaran tersebut kepada pemaju berkenaan bagi tindakan selanjutnya.

  1. Bolehkah saya mendaftarkan permohonan saya sedangkan projek Rumah belum dilancarkan untuk jualan?

Pemohon boleh berdaftar bila-bila masa dan lokasi mengikut mukim yang dikehendaki walaupun permohonan pendaftaran dalam sistem LPHS bagi Rumah Selangorku belum dibuka. Penawaran nama pemohon akan dibuat setelah pemaju memenuhi syarat permohonan untuk didaftarkan projek mereka dalam sistem pendaftaran Rumah Selangorku.

  1. Bagaimanakah saya hendak mendapatkan katalaluan (password) disebabkan terlupa katalaluan?

Pemohon boleh mendapatkan katalaluan sementara dengan menghantar email ke alamat berikut;

Email ; [email protected]

Pemohon perlu menggantikkan kataluan sementara tersebut kepada kataluan baru oleh pemohon sendiri.

Pemohon juga boleh menghubungi terus ke nombor talian ; 03-5510 2177 atau 03-5510 2122 ext 118 / 119 bagi mendapatkan katalaluan sementara.

  1. Bagaimanakah cara untuk mengemaskini maklumat terkini saya setelah berjaya didaftarkan dalam Sistem Pendaftaran Rumah ?

Pemohon boleh mengemaskini sendiri dalam Sistem Pendaftaran Rumah Selangorku melibatkan perkara berikut ;

  • Pertukaran lokasi projek (mukim) ;
  • Pertukaran jenis Rumah Selangorku (B, C dan D) ;
  • Alamat pekerjaan atau surat menyurat pemohon
  • No Telefon

Jika melibatkan perubahan dari segi taraf perkahwinan, status pekerjaan, jumlah tanggungan dan pendapatan pemohon maka pemohon perlu mengisi borang yang disediakan di kaunter LPHS untuk pengemaskinian maklumat pemohon.

  1. Apakah permohonan saya akan dipertimbangkan sekiranya saya telah memiliki/pembelian kediaman rumah di luar Selangor?

Pemohon (suami/isteri) yang telah dikategorikan sebagai ‘LAYAK DITAWARKAN’ sahaja adalah wajib mengemukakan Salinan Perjanjian Jual-Beli berserta cukai tanah atau cukai pintu sebagai bukti pemilikan kediaman tersebut di luar Selangor. Bagi status permohonan dalam ‘SENARAI MENUNGGU’ tidak perlu dikemukakan dalam proses permohonan pendaftaran ini lagi.

  1. Adakah permohonan saya disenaraihitam sekiranya saya menolak tawaran Rumah yang ditawarkan?

Pemohon yang menolak tawaran akan menyebabkan nama pemohon disenaraihitamkan dalam Sistem Pendaftaran Rumah SelangorKu selama tempoh 2 tahun

Untung Orang Selangor, Bersegeralah Beli Rumah

Tiada alasan lagi untuk tidak membeli rumah, untung betul orang Selangor. Pihak Majalah Labur telah menghubungi pemaju-pemaju ini beberapa hari lepas dan mereka mengesahkan masih ada beberapa unit yang belum terjual.

Soalan Lazim (FAQ) di atas boleh didapati di laman web Sistem Pendaftaran Permohonan Hartanah Negeri Selangor.

Untuk senarai penuh skim Rumah Selangorku ini boleh rujuk di sini.

Sumber Asal: Wira Keyboard

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!