Hibah Sebelum Hiba: Ketahui Perbezaan Di Antara Hibah, Wasiat dan Faraid

Sejak kebelakangan ini, perkataan hibah semakin popular di kalangan masyarakat kita. Alhamdulillah, semakin ramai ejen Takaful yang mempromosikan produk hibah kepada orang ramai.

Tapi apakah maksud hibah? Apa pula wasiat dan faraid ni?

Hibah Adalah Hadiah

Hibah adalah pemberian sukarela daripada pemberi kepada penerima yang dibuat atas dasar kasih sayang tanpa mengharapkan sebarang bentuk balasan. Ia boleh diberikan kepada sesiapa sahaja yang kita ingini sama ada waris atau bukan waris.

Kepentingan hibah dalam masyarakat Melayu Islam, adalah sama pentingnya seperti keperluan kita makan nasi setiap hari. Banyak kes berlaku di mana setelah kematian seseorang, harta pusaka tidak dituntut, aset dibekukan, malah banyak keadaan yang tidak diingini berlaku sehingga mencetuskan konflik perebutan waris yang ditinggalkan.

Wasiat Pula Setelah Meninggal Dunia

Wasiat pula merupakan perjanjian semasa pemberi masih hidup, namun pemberian itu hanya diterima setelah pemberi meninggal dunia. Sebagai contoh, Haji Abu mahu memberi wang sebanyak RM10,000 setelah dia meninggal dunia kepada golongan anak yatim. Maka, pemberian itu adalah wasiat.

Namun jika pemberian itu diberikan semasa pemberi masih hidup, itu adalah hibah. Sebagai contoh, Haji Ali mahu memberi wang sebanyak RM50,000 sekiranya dia sakit atau meninggal dunia kepada golongan fakir miskin. Maka, pemberian itu adalah hibah.

Hibah boleh berbentuk wasiat. Tapi tidak semua wasiat boleh menjadi hibah.

Jemput baca 9 Sebab Kenapa Kita Digalakkan Menulis Wasiat.

Faraid Ikut Perundangan Islam

Faraid pula adalah ketetapan hukum pembahagian harta mengikut syarak.

Sebagai contoh, sekiranya Haji Din tidak melakukan sebarang perjanjian bertulis semasa beliau hidup, maka hartanya akan diagihkan mengikut hukum faraid setelah beliau meninggal dunia. Harta seseorang yang meninggal dunia dinamakan sebagai harta pusaka.

Harta pusaka akan diberikan kepada waris yang layak mengikut hukum faraid. Masalah akan timbul jika salah seorang waris tidak bersetuju dengan pembahagian harta pusaka yang telah ditetapkan.

Kalau nak tahu, ada 8 Sebab Harta Pusaka Jadi Rumit. Disebabkan inilah sebanyak RM60 bilion harta orang mati dibeku.

Hibah Melalui Takaful

Hibah ada beberapa jenis. Salah satu hibah untuk waris yang ditinggalkan adalah melalui Takaful. Takaful bermaksud saling menjamin, ianya berasal daripada perkataan Arab – Kafala.

Konsep Takaful bertujuan menggalakkan tolong-menolong dan perpaduan di kalangan para peserta selari dengan konsep ta’awun. Dalam Islam, menolong atau menyediakan bantuan amatlah digalakkan.

Takaful ini seolah-olah macam usaha kita untuk menyediakan payung sebelum hujan. Kita perlu mengambil langkah persediaan yang secukupnya bagi menempuh sebarang perkara tidak diingini.

Malangnya, orang kita mengambil sikap sambil lewa berkenaan dengan Takaful ni. Percaya atau tidak, Hanya 15% Rakyat Malaysia Ada Takaful. Di antara alasan yang diberikan adalah tak mampu dan nanti dulu. Sedih kan?

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mengapa Rakyat Malaysia Masih Gagal Memiliki Takaful?

Ramai yang masih tidak menyedari kepentingan mempunyai perlindungan Takaful. Ini kerana mengikut statistik, Hanya 15% Rakyat Malaysia Ada Takaful.

Masih ramai yang berdegil dan tidak mahu diri mereka dilindungi meski pun telah diberikan penerangan secara mendalam oleh ejen Takaful.

Adakah anda tahu apa itu yang dikatakan pelan perlindungan? Dan apakah manfaat perlindungan ini kepada anda dan juga waris setelah ketiadaan anda kelak? Adakah anda cukup yakin anda mampu hidup dalam keadaan yang sihat tanpa sebarang penyakit sehingga hujung hayat? Adakah anda juga yakin bahawa jumlah simpanan dan pendapatan anda cukup untuk ditinggalkan kepada waris sekiranya anda telah tiada?

Jom kita belajar asas berkenaan Takaful, agar kita lebih faham konsep Takaful ini.

Konsep Mudah Takaful

Apa Itu Kad Perubatan atau Medical Card?

Ianya digunakan ketika anda sakit dan memerlukan rawatan hospital yang menelan belanja besar. Dengan adanya kad perubatan ini anda tidak perlu mengeluarkan duit simpanan untuk menanggung kos perubatan.

Apa Pula Itu Hibah?

Hibah adalah bagi memastikan waris serta keluarga yang menjadi tanggungan anda, memiliki sejumlah wang untuk menampung kehidupan mereka selepas anda meninggal dunia. Hibah ini juga merupakan satu bentuk hadiah kepada mereka.

Ambil tahu juga perbezaan hibah dan wasiat, jemput baca Yang Mana Satu: Hibah Atau Wasiat? (Bahagian 1).

Dah tahu apa itu perlindungan Takaful, ketahui juga sebab-sebab utama masih ramai rakyat Malaysia gagal untuk memilikinya.

1. Pengurusan Kewangan Yang Tidak Kukuh

Bagi ejen Takaful, mungkin ini adalah alasan yang sering mereka terima apabila pelanggan menolak untuk memiliki pelan perlindungan untuk diri sendiri dan juga keluarga. Mengapa alasan ini sering digunakan?

Ini kerana individu tersebut masih tidak mempunyai kewangan yang kukuh.

meletakkan kewangan mereka pada tabung perlindungan khusus bagi diri sendiri juga keluarga.

Apabila tabungan ini tida ini jelas menunjukkan bahawa mereka tidak memilki simpanan sekaligus meletakkan mereka pada bebanan hutang.

Namun kini, terdapat banyak syarikat takaful yang telah menyediakan premium di bawah RM100 yang membawa kepada pelan perlindungan mampu milik.

2. Belum Terbuka Hati

Rata-rata individu beranggapan pelan perlindungan ini adalah satu bebanan kepada diri mereka tanpa mereka sedari bahawa pelan perlindungan ini sebenarnya banyak memberikan manfaat.

Mungkin anda mampu mengatakan sebegini kerana anda masih berada dalam keadaaan yang sihat dan masih mampu mencari pendapatan buat diri sendiri dan juga keluarga.

Namun, menjadi sebaliknya apabila keadaan anda telah berubah di mana anda telah dilanda sakit hingga memerlukan kos perubatan yang tinggi.

3. Super Positif – Benda Buruk Takkan Berlaku Kepada Saya

Biasa kita dengar orang lain yang ditimpa musibah, orang lain yang kemalangan, orang lain yang meninggal dunia. Kita percaya yang kita takkan sakit, takkan ditimpa kemalangan, dan nak mati pun lambat lagi rasanya.

Sebab itulah kita tak perlu sebarang perlindungan Takaful. Tapi bila dah sakit, baru gigih nak cari syarikat Takaful yang boleh bayarkan bil perubatan kita. Dah hilang keupayaan bekerja, baru sibuk nak cari Takaful yang boleh beri kita duit tiap-tiap bulan.

4. Ahli Keluarga Boleh Tolong

Berapa ramai yang rasa ibu dan ayah, atau adik-beradik dapat membantu kita apabila kita susah? Mungkin pada peringkat awal atau dua tiga bulan tu boleh juga, tapi kalau setahun dua?

Apabila kita kurangkan kebergantungan kita kepada ahli keluarga, kita pun tidak merasa kecewa sangat apabila mereka tidak dapat membantu.

5. Redha

Terakhir sekali, kita redha dengan sebarang ketentuan. Dah nak sakit, nak buat macam mana? Dah nak eksiden, bertabah sajalah. Benda dah nak berlaku, terima saja.

Pepatah ada mengatakan, “Sediakan payung sebelum hujan”. Adalah elok sekiranya kita mempunyai persediaan bagi menghadapi sebarang jenis keadaan, yang baik mahu pun yang buruk.

Sekurang-kurangnya kita tidak meminta-minta apabila berlakunya sesuatu yang tidak diingini.

Iklan

Harimau Mati Meninggalkan Belang, Manusia Mati Meninggalkan Hutang

Di dalam bidang perancangan kewangan, saya terlibat secara langsung dalam perkara-perkara seperti pelaburan (bersama iSaham), perlindungan (AIA Public Takaful) dan perancangan pewarisan harta (Wasiyyah Shoppe). Saya juga terlibat secara tidak langsung dengan berkongsi pendapat dan pengalaman bersama sahabat-sahabat yang mencari jalan untuk memperbaiki aliran tunai dengan menambahkan pendapatan ataupun mengurangkan kos perbelanjaan bulanan.

Di antara topik yang sering dibincangkan adalah mengenai aliran tunai (cash flow), dan ini adalah berkenaan tips melangsaikan hutang.

Berikut saya senaraikan ranking setiap topik berdasarkan minat sahabat-sahabat yang bersembang panjang dengan saya selama ini. Turutan ini mungkin tidak tepat, kerana hanya dibuat berdasarkan pemerhatian saya.

1. Pelaburan Saham (Memang mendapat minat tertinggi setakat ini)
2. Pendapatan Sampingan (Idea business yang menjana pulangan berjuta-juta)
3. Harta Pusaka (Penyelesaian kes-kes yang telah berlaku)
4. Selesaikan Hutang
5. Perlindungan Takaful

Apa yang dapat anda lihat daripada pemerhatian ini? Pada pendapat saya berbincang mengenai peluang menggandakan wang memang lebih menyeronokkan. Tambahan pula apabila dikongsikan pengalaman mendapat keuntungan 60% dalam masa 3 hari misalnya, siapa yang tak seronok.

Manakala perkara yang berada pada tiga ranking terbawah misalnya paling tidak digemari kerana seringkali perbincangan mengaitkan soal kematian. Mungkin ini yang menyebabkan tidak ramai suka berbicara tentang perkara ini.

Mana satu yang lebih penting? Memang sukar untuk dijawab. Kedua-duanya juga penting. Sejujurnya saya juga lebih seronok bila berkongsi mengenai perkara 1 dan 2 berbanding yang lain-lain.

Kisah Tragis Depan Mata

Baru-baru ini saya telah menerima berita yang sangat mengejutkan. Salah seorang daripada pelanggan Takaful di dalam group saya, diberitakan meninggal dunia kerana dibunuh dengan kejam. Allahyarham ini baru berusia 23 tahun dan beliau disahkan menemui ajal 3 hari selepas permohonan Takaful beliau diluluskan.

Kejadian ini memang memberi kesan yang sangat mendalam kepada diri saya. Selama ini jika berbicara bersama pelanggan-pelanggan Takaful, saya sering membincangkan secara teori.

Bagaimana agaknya dengan keluarga tersayang sekiranya ajal menjemput lebih awal daripada jangkaan? Kali ini ia bukan lagi sekadar teori.

Saya Manusia Berhutang

Jujur saya akui saya adalah manusia yang berhutang. Kerja keras yang saya lakukan sejak kebelakangan ini, matlamat utamanya adalah untuk melangsaikan hutang duniawi. Alhamdulillah dapat dilangsaikan sedikit demi sedikit.

Namun apa yang saya risaukan adalah andainya kisah ini terjadi kepada diri saya, ajal menjemput tanpa disangka, mungkin esok atau lusa. Sangat tidak adil saya tinggalkan dunia ini dengan hutang yang masih berbaki.

Tanpa berlengah saya terus menambah perlindungan Takaful saya daripada RM200 ribu kepada RM700 ribu. Walaupun jumlah perlindungan awal memadai untuk menyelesaikan baki hutang, namun masih ada hutang dengan Allah yang saya tak tunaikan.

Rukun Islam kelima belum saya tunaikan. Saya rasa perlu juga saya sediakan sejumlah wang untuk keluarga tunaikan Haji bagi pihak saya, juga sebahagian untuk disedekahkan, dan selebihnya untuk dibahagi-bahagikan kepada keluarga tersayang.

Andai di dunia saya tak sempat beri kesengangan kepada keluarga, ini lah hibah yang saya tinggalkan, sebagai tanda kasih sayang untuk keluarga yang sentiasa memberikan sokongan di saat getir dan sukar.

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

Bagaimana Dengan Anda?

Setiap individu pasti memiliki perancangan tersendiri. Andainya anda telah bebas daripada sebarang hutang. Alhamdulillah. Tahniah saya ucapkan. Andainya masih ada hutang yang belum dilangsaikan cuba fikir sejenak…jika ditakdirkan nyawa kita dicabut esok, siapakah yang akan menyelesaikan semua ini. Biarlah kita tinggalkan keluarga tanpa sebarang harta, jangan sesekali menambah duka dengan bebanan hutang kepada mereka.

Andai ada lebihan rezeki, tambahlah sedikit perlindungan Takaful anda supaya ada sejumlah wang yang dapat di hibah kan, sebagai tanda kasih kepada mereka.

Ditulis oleh Suddin Salleh, beliau merupakan jurulatih saham di iSaham Sdn. Bhd. dan perunding Takaful di AIA Public Takaful Berhad.

Tenang dengan Takaful, Untung dengan Saham

Layari http://duitakuhalaku.blogspot.my untuk maklumat lanjut.

This image has an empty alt attribute; its file name is suri-rumah-bangkit1.jpg

Anda Berkeinginan Nak Selesaikan Hutang?

Semua orang nak sangat bayar dan selesaikan hutang.

Tapi setiap kali nak bayar, pasti akan ada halangan yang tak dijangka maka pembayaran hutang juga tertangguh.

Hutang yang semakin bertambah dan tidak dapat dibayar akan buat kita semakin stress akibat tekanan yang dihadapi.

Jadi bagaimana cara nak bayar hutang yang ada?

Anda boleh belajar dari kisah seorang suri rumah ni melangsaikan hutangnya sebanyak setengah juta yang ditanggungnya.

Dapatkan eBook Suri Rumah Bangkit Hutang ½ Juta Selesai hari ini.

Iklan

Adakah Covid-19 Termasuk Dalam Kategori Penyakit Yang Membawa Maut? Bolehkah Pesakit Membuat Wasiat Dan Hibah?

Coronavirus (CoV) atau lebih dikenali sebagai Covid-19 adalah salah satu daripada keluarga virus yang menyebabkan pelbagai penyakit, daripada selsema hingga ke penyakit yang lebih teruk seperti MERS-CoV (sistem pernafasan timur tengah) dan SARS-CoV (sistem pernafasan akut teruk).

Setakat Jam 5 petang, 29 Mac 2020, kes positif Covid-19 di Malaysia telah mencecah 2470 orang dan 34 orang telah meninggal dunia, manakala 388 pesakit lagi telah disahkan sembuh.

Artikel ini akan cuba membincangkan persoalan berkaitan keabsahan wasiat atau hibah bagi seseorang pesakit yang terkena Covid-19.

Marad al-Maut : Penyakit Yang Tiada Harapan Sembuh

Dari sudut bahasa Marad bermaksud sakit atau penyakit, manakala al-Maut pula adalah mati.

Jadi secara mudahnya marad al-maut boleh diertikan sebagai penyakit yang pada kebiasaannya akan membawa kepada kematian si pesakit.

Terdapat tiga ciri-ciri penyakit yang boleh dikategorikan sebagai marad al-maut.

  1. Tak mampu untuk mengerjakan aktiviti harian atau memenuhi kemaslahatan diri sendiri.
  2. Perasaan takut kerana hampir kepada kematian.
  3. Berlaku kematian dalam tempoh tertentu.

Syaikh Muhammad bin Shalih al-‘Utsaimin pula menyenaraikan secara khusus dua belas contoh sakit marad al-maut di dalam bukunya ‘Panduan Wakaf, Hibah dan Wasiat Menurut Al-Quran dan As-Sunnah’ seperti:

  1. Radang otak
  2. Radang selaput dada
  3. Sakit jantung
  4. Cirit-birit yang berpanjangan
  5. Keluar darah dari hidung secara terus menerus
  6. Permulaan lumpuh (stroke)
  7. Akhir dari penyakit Tuberculosis (TB);
  8. Demam yang berpanjangan
  9. Demam yang datang setiap empat hari
  10. Penyakit yang disaksikan oleh dua orang doktor muslim yang adil bahawa ia membimbangkan
  11. Orang yang berada di daerah yang sedang terjangkit penyakit taun
  12. Wanita yang mengalami sakit pada ketika melahirkan anak

Majoriti ahli-ahli fekah (jumhur) selain Syafi’iyyah berpandangan tindakan pesakit yang dalam keadaan marad al-maut dalam urusan dunia adalah tidak sah pada sisi hukum syarak.

Sebagai contoh, ketika dalam marad al-maut, lafaz talak, wasiat atau hibah yang dilakukan adalah tidak sah dan tidak boleh dilaksana.

Ini kerana keadaan marad al-maut, minda pesakit terganggu dan tidak dapat berfikir dengan logik dan waras.

Dalam keadaan ini, dikhuatiri keputusan dan tidakan pesakit tersebut akan menzalimi waris.

Adakah Covid-19 Termasuk Dalam Kategori Marad al-Maut?

Seperti yang telah diketahui umum, penyakit Covid-19 ini lebih memberi kesan terutama kepada pesakit yang mempunyai penyakit kronik dan mereka yang lebih berusia.

Kira-kira 80% kematian yang direkodkan adalah daripada golongan yang berumur 60 tahun dan 75% mempunyai keadaan penyakit kesihatan yang sedia ada termasuk penyakit kardiovaskular dan diabetes.

Walaubagaimapun, menurut laporan daripada WHO, kadar kematian adalah 4% dan mungkin lebih rendah.

Jadi bolehkah Covid-19 dikategorikan sebagai marad al-maut?

Saya secara peribadi berpendapat, penyakit ini bukanlah termasuk dalam kategori marad al-maut kerana kadar kematian yang agak rendah melainkan kepada pesakit yang sedia ada lemah imunisasinya disebabkan penyakit-penyakit lain.

Hal ini disokong pula dengan kenyataan yang dikeluarkan Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah yang mengatakan pesakit Covid-19 yang berada di tahap empat dan lima (iaitu yang perlu dibantu dengan alat pernafasan) juga boleh dirawat serta dipulihkan di unit rawatan rapi (ICU).

Setakat ini, 45 mangsa dilaporkan berada di unit berkenaan dan kesemua mereka dalam keadaan stabil.

Jadi kesimpulannya, penyakit Covid-19 bukanlah satu penyakit yang boleh membawa maut dengan kerana penyakit itu sendiri yang membawa makna marad al-maut.

Jika pesakit Covid-19 membuat wasiat atau hibah, maka ianya masih diiktiraf dan sah tindakannya tersebut. Melainkan jika ada dua orang doktor muslim yang adil yang boleh mengesahkan bahawa pesakit tersebut berada dalam keadaan marad al-maut.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang konsultan di sebuah firma runding perancangan harta dan urus pusaka.

Iklan

4 Kepentingan Takaful atau Insurans Hayat yang Golongan Muda Perlu Tahu

Menurut statistik daripada Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM), industri insurans hayat menyediakan perlindungan insurans berjumlah RM1.30 trilion. Ianya adalah bagi perlindungan untuk semua dasar yang digabungkan pada tahun 2016, dan mencatatkan pertumbuhan sebanyak 5% berbanding dengan tahun 2015.

Memang tidak boleh dinafikan bahawa ramai golongan muda masih menganggap takaful atau insurans hayat sesuatu yang ‘membosankan’ atau satu paksaan yang boleh dielakkan.

Ini disebabkan oleh persepsi seperti:

  • Mahal
  • Ada banyak alat pelaburan lain seperti unit trust dan saham yang lebih menguntungkan
  • Tidak dapat melihat bila dan bagaimana pelaburan berkembang
  • Dilihat sebagai sesuatu yang diperlukan pada masa depan yang jauh dan tidak memerlukan tuntutan segera
  • Kelihatan terlalu rumit untuk difahami sepenuhnya

Memang tidak dinafikan ramai yang cuba mengelak, padahal ianya adalah sangat baik untuk kita semua. Jadi, apakah kepentingan takaful atau insurans hayat ni?

1. Ia Tidak Perlu Mahal

Takaful dan insurans hayat merangkumi kematian dan kurang upaya secara kekal. Terdapat banyak cara untuk mendapatkan perlindungan yang tidak dapat dielakkan. Polisi yang paling asas ialah perlindungan seumur hidup dan perlindungan bertempoh.

Perlindungan seumur hidup cenderung untuk mempunyai faedah kematian yang lebih rendah, lebih mahal, mungkin mempunyai tunai jika anda menamatkan polisi sebelum ini; dan ianya melindungi anda seumur hidup.

Perlindungan bertempoh pula lebih murah, mempunyai manfaat kematian yang jauh lebih besar, tiada komponen tunai dan melindungi kita untuk bilangan tahun yang telah ditetapkan.

Jika tujuannya adalah untuk membantu tanggungan apabila kita tiada lagi, maka penting sekali untuk memikirkan waktu yang paling kritikal untuk mendapatkan perlindungan.

Sebagai contoh, memastikan keluarga kita mempunyai sokongan kewangan jika kita meninggal sebelum usia 65 tahun, lebih penting daripada ketika berumur 80 tahun dan semua anak pun sudah tua.

Mendapatkan perlindungan bertempoh sehingga umur 65 atau 70 tahun akan menjadi pilihan yang lebih baik (dan lebih murah).

2. Pelaburan atau Insurans

Kami percaya bahawa perlindungan takaful dan insurans perlu diasingkan dengan pelaburan. Dapatkan perlindungan takaful atau insurans untuk melindungi diri sendiri. Untuk mengembangkan wang, perlulah melalui pelaburan.

Rancangan berkaitan pelaburan semakin popular di Malaysia, kerana ramai di antara kita sukakan idea untuk mendapatkan pulangan bagi premium yang dibayar. Kita juga mungkin tidak faham tentang pelaburan yang bergerak sendiri.

Tetapi cuba kaitkan pelaburan dengan perlindungan yang akan menambahkan risiko. Bagaimana jika pasaran tidak baik dan kita perlu membayar premium yang lebih tinggi untuk memastikan kedua-dua komponen berjalan aktif?

Sudah pasti kita tidak mahu mengambil risiko untuk menamatkan polisi, hanya kerana terpaksa membayar premium akibat daripada pasaran yang turun naik.

3. Ia Lebih Murah Apabila Kita Masih Muda

Tahukah anda, premium lebih murah apabila kita mengambil pelan perlindungan ketika masih muda dan sihat? Apabila ingin mendapatkan perlindungan pada peringkat umur seterusnya, premium akan menjadi lebih mahal lagi, yang mungkin kita tidak lagi mampu untuk mendapatkannya.

4. Ia Tidak Perlu Rumit

Syarikat takaful atau insurans sentiasa melancarkan produk baru. Tetapi pelan perlindungan, jika kita tidak pernah mengambilnya, boleh menjadi mudah.

Kenal pasti berapa banyak tanggungan jika kita tiada nanti (bukan berapa ramai yang ingin dilindungi atau berapa banyak yang kita mahukan), berapa banyak yang kita mampu bayar setiap bulan atau setahun, dan kemudian dapatkan pelan termurah yang boleh didapati daripada sebuah syarikat yang dipercayai.

Kami berharap anda lebih yakin bahawa takaful atau insurans hayat adalah sesuatu yang kita perlukan, maka ambillah perlindungan tersebut lebih awal sebelum terlambat.

Dikarang oleh BBazaar Malaysia. Disiarkan secara eksklusif di MajalahLabur.

BBazaar Malaysia (BBazaar.my) adalah sebahagian daripada BankBazaar International,pasaran utama dalam talian neutral yang membantu pengguna membuat keputusan mengenai produk kewangan seperti pinjaman, insurans, kad kredit, simpanan tetap, akaun simpanan, dana bersama dan banyak lagi. Perkhidmatan BBazaar Malaysia ditawarkan melalui platform yang selamat, mesra pengguna dan intuitif.

Ditubuhkan pada tahun 2008, BankBazaar bertumpu kepada penggunaan teknologi untuk menyediakan transaksi tanpa kertas dari mula hingga akhir yang memberi keselesaan kepada pelanggan. Hasilnya adalah pemberian tawaran peribadi hingga ke peringkat individu. Dengan bantuan pasukan khidmat pelanggan yang komited dan komuniti pengguna yang semakin meningkat, BankBazaar adalah cara paling mudah untuk orang ramai mencari dan memilih produk kewangan yang tepat secara dalam talian.

BankBazaar disokong oleh pelabur global berkaliber termasuk Walden International, Sequoia Capital, Fidelity Growth Partners, Mousse Partners, Amazon dan Experian.

Di samping menawarkan produk kewangan, BBazaar Malaysia (BBazaar.my) juga menyediakan artikel yang boleh diakses di: https://blog.bbazaar.my, mengenai topik kewangan dan gaya hidup peribadi setiap hari. Artikel artikel dipermudah kan untuk semua orang dari para pemula hinggalah ke pakar. BBazaar Malaysia (BBazaar.my) percaya bahawa setiap orang perlu diberi peluang untuk belajar mengenai dunia kewangan.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!