Hibah Sebelum Hiba: Ketahui Perbezaan Di Antara Hibah, Wasiat dan Faraid

Sejak kebelakangan ini, perkataan hibah semakin popular di kalangan masyarakat kita. Alhamdulillah, semakin ramai ejen Takaful yang mempromosikan produk hibah kepada orang ramai.

Tapi apakah maksud hibah? Apa pula wasiat dan faraid ni?

Hibah Adalah Hadiah

Hibah adalah pemberian sukarela daripada pemberi kepada penerima yang dibuat atas dasar kasih sayang tanpa mengharapkan sebarang bentuk balasan. Ia boleh diberikan kepada sesiapa sahaja yang kita ingini sama ada waris atau bukan waris.

Kepentingan hibah dalam masyarakat Melayu Islam, adalah sama pentingnya seperti keperluan kita makan nasi setiap hari. Banyak kes berlaku di mana setelah kematian seseorang, harta pusaka tidak dituntut, aset dibekukan, malah banyak keadaan yang tidak diingini berlaku sehingga mencetuskan konflik perebutan waris yang ditinggalkan.

Wasiat Pula Setelah Meninggal Dunia

Wasiat pula merupakan perjanjian semasa pemberi masih hidup, namun pemberian itu hanya diterima setelah pemberi meninggal dunia. Sebagai contoh, Haji Abu mahu memberi wang sebanyak RM10,000 setelah dia meninggal dunia kepada golongan anak yatim. Maka, pemberian itu adalah wasiat.

Namun jika pemberian itu diberikan semasa pemberi masih hidup, itu adalah hibah. Sebagai contoh, Haji Ali mahu memberi wang sebanyak RM50,000 sekiranya dia sakit atau meninggal dunia kepada golongan fakir miskin. Maka, pemberian itu adalah hibah.

Hibah boleh berbentuk wasiat. Tapi tidak semua wasiat boleh menjadi hibah.

Jemput baca 9 Sebab Kenapa Kita Digalakkan Menulis Wasiat.

Faraid Ikut Perundangan Islam

Faraid pula adalah ketetapan hukum pembahagian harta mengikut syarak.

Sebagai contoh, sekiranya Haji Din tidak melakukan sebarang perjanjian bertulis semasa beliau hidup, maka hartanya akan diagihkan mengikut hukum faraid setelah beliau meninggal dunia. Harta seseorang yang meninggal dunia dinamakan sebagai harta pusaka.

Harta pusaka akan diberikan kepada waris yang layak mengikut hukum faraid. Masalah akan timbul jika salah seorang waris tidak bersetuju dengan pembahagian harta pusaka yang telah ditetapkan.

Kalau nak tahu, ada 8 Sebab Harta Pusaka Jadi Rumit. Disebabkan inilah sebanyak RM60 bilion harta orang mati dibeku.

Hibah Melalui Takaful

Hibah ada beberapa jenis. Salah satu hibah untuk waris yang ditinggalkan adalah melalui Takaful. Takaful bermaksud saling menjamin, ianya berasal daripada perkataan Arab – Kafala.

Konsep Takaful bertujuan menggalakkan tolong-menolong dan perpaduan di kalangan para peserta selari dengan konsep ta’awun. Dalam Islam, menolong atau menyediakan bantuan amatlah digalakkan.

Takaful ini seolah-olah macam usaha kita untuk menyediakan payung sebelum hujan. Kita perlu mengambil langkah persediaan yang secukupnya bagi menempuh sebarang perkara tidak diingini.

Malangnya, orang kita mengambil sikap sambil lewa berkenaan dengan Takaful ni. Percaya atau tidak, Hanya 15% Rakyat Malaysia Ada Takaful. Di antara alasan yang diberikan adalah tak mampu dan nanti dulu. Sedih kan?

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Takaful Dan Insurans Bukan Sekadar Perlindungan

Ramai yang tak gemar apabila ejen Takaful atau insurans menghubungi mereka. Mereka menganggap pelan yang ditawarkan sekadar perlindungan untuk kematian dan juga penyakit kritikal.

Namun, sekarang tidak lagi demikian.

Syarikat Takaful dan insurans bukan sahaja menawarkan pelan perlindungan tradisional, tetapi hakikatnya lebih daripada itu. Kini, pelan perlindungan datang dengan pakej yang lebih menarik. Kini mereka berusaha untuk mengubah persepsi masyarakat terhadap produk yang ditawarkan.

Mereka mempromosikan program kecergasan dan turut memberi inisiatif menarik kepada pemegang polisi yang mengamalkan gaya hidup sihat.

Inisiatif boleh diberikan dalam bentuk “cashback” atau pun diskaun untuk keahlian gimnasium, pemeriksaan kesihatan dan juga diskaun semasa berbelanja di pasar raya terpilih. Pemegang polisi juga boleh mendapat kadar premium yang lebih rendah jika matlamat kesihatan tercapai.

Dengan ini, pemegang polisi bukan sahaja mendapat manfaat ketika berlaku kemalangan, tetapi turut mendapat faedah lain sebelum berlakunya hal yang tidak diduga.

Perkhidmatan tambahan ini boleh ditawarkan dengan kemajuan teknologi pada masa ini. Terdapat alat canggih seperti “tracker device” dan platform teleperubatan yang boleh diguna pakai untuk menjejak aktiviti yang dilakukan oleh para pemegang polisi.

Salah satu faktor lain perkhidmatan ini ditawarkan adalah disebabkan peningkatan kadar penyakit tidak berjangkit seperti darah tinggi, kanser paru-paru dan kencing manis di negara kita.

Penyakit ini boleh dielakkan jika kita mengamalkan gaya hidup dan pemakanan yang sihat. Dengan adanya program kecergasan ini, para pemegang polisi akan mendapat kesedaran awal betapa pentingnya untuk menjaga kesihatan dan melindungi diri serta keluarga.

Di antara program kecergasan yang ditawarkan di Malaysia adalah seperti Pulse daripada Prudential, AIA Vitality daripada AIA serta Step It Up dan Step It Up+ daripada Axa Affin.

Apa tunggu lagi? Bagi yang belum mempunyai perlindungan takaful atau insurans, ini adalah peluang anda untuk mendapatkan pelan perlindungan serta faedah dan ganjaran yang menarik ini!

Ditulis oleh Abang Yazree Hazwan. Penulis merupakan seorang Eksekutif di sebuah syarikat penyelidikan pasaran di Malaysia. Mempunyai pengalaman dalam bidang insurans/reinsurans di syarikat reinsurans tempatan.

Sumber Rujukan: https://www.theedgemarkets.com/article/insurance-protection-prevention-living-benefits

Iklan

Perbezaan Takaful Dan Insurans

Insurans berkait rapat dengan konsep pemindahan risiko (risk transfer) atau kadang-kala disebut juga sebagai perkongsian risiko (risk sharing). Ini bermakna selepas kita membayar bayaran insurans, risiko kerugian akan ditanggung oleh syarikat insurans.

Ada sebahagian yang lain pula mengatakan bahawa insurans ini satu bentuk perlindungan daripada sebarang risiko kerugian.

Contohnya, sekiranya kita mengambil insurans kesihatan, risiko bebanan kewangan sekiranya kesihatan anda terjejas akan ditanggung oleh syarikat insurans. Syarikat insurans akan menanggung kos perubatan dan bebanan kewangan tidak akan ditanggung oleh pemegang insurans.

Konsep insurans difatwakan haram kerana ada unsur gharar atau ketidakpastian apabila pemegang insurans membayar untuk sesuatu yang tidak pasti. Pemegang insurans sendiri tidak tahu samada bayaran insurans itu akan dibalas dengan apa-apa manfaat.

Selain daripada itu, insurans juga seperti judi kerana pemegang insurans membayar bayaran yang kecil dan mengharapkan wang yang lebih besar. Samada peserta hilang wang sekiranya tiada tuntutan atau syarikat insurans hilang wang untuk membayar tuntutan.

Industri insurans sudah lama bertapak kukuh di Malaysia sebelum konsep takaful diperkenalkan. Justeru, industri insurans lebih terkehadapan dalam menawarkan polisi insurans yang menyeluruh.

Tolong-Menolong vs Perkongsian Risiko

Ramai yang menganggap takaful dan insurans menggunapakai konsep yang sama. Namun begitu, takaful pula mempunyai konsep yang berbeza. Konsep takaful lebih kepada tolong-menolong di antara pemegang polisi takaful itu sendiri.

Pemegang polisi takaful akan menyumbang bayaran polisi yang akan dikumpul bersama ke dalam satu tabung kewangan yang besar. Sekiranya ada ahli yang memerlukan bantuan, wang akan disumbangkan dari tabung kewangan itu.

Konsep tolong-menolong ini mempunyai makna yang lebih mendalam dalam hidup bermasyarakat. Sekiranya pemegang polisi takaful dalam kesusahan insyaAllah bantuan akan sampai. Namun tuntutan hanya terhad bergantung kepada polisi takaful.

Perkembangan industri takaful dilihat mampu untuk melindungi kewangan dan ekonomi umat Islam melalui konsep tolong-menolong yang sangat dituntut dalam Islam. Takaful ini selari dengan kempen #BuyMuslimFirst dalam meningkatkan ekonomi umat Islam.

Disebabkan itu, kita digalakkan untuk menyumbang ke dalam tabung takaful ini. Niatkan sumbangan wang kita untuk tolong-menolong sesama umat Islam. Sekiranya kita tidak membuat sebarang tuntutan sekalipun, percayalah sumbangan kita akan dibalas di akhirat kelak.

Artikel ini ditulis oleh Mohd Arif Irfan, seorang juruaudit di salah sebuah firma audit di Malaysia. Beliau telah lulus kesemua kertas peperiksaan ACCA dan sedang mengutip pengalaman untuk menjadi akauntan bertauliah. Meminati bidang hartanah dan pelaburan serta rajin berkongsi ilmu di FB Arif Irfan.

Iklan

7 Perkara Yang Kita Perlu Tahu Sebelum Mengambil Takaful

Mungkin ramai yang tahu apa itu takaful tetapi adakah kita tahu apa yang takaful tawarkan? Atau kita mengambil takaful hanya sebab ejen adalah dari kalangan keluarga dan kenalan rapat.

Pastikan objektif dan sebab kita mengambil takaful supaya kita boleh memanfaatkannya di kemudian hari. Jangan serahkan bulat-bulat kepada ejen, sebaiknya kita yang memberitahu ejen apa yang kita perlukan sama ada kita perlukan kad perubatan, penggantian pendapatan, atau hibah.

Disenaraikan 7 perkara yang biasanya terkandung dan ditawarkan oleh pengendali takaful bagi memenuhi objektif peserta takaful:

1. Pampasan Kematian / Cacat Kekal

Tujuan pampasan ini adalah sebagai penggantian pendapatan kita apabila berlaku kematian atau cacat kekal terhadap orang yang dilindungi. Sebagai contoh jika seorang suami meninggal dunia, duit pampasan kematian akan diserahkan kepada isteri bagi mereka meneruskan kelangsungan hidup.

Begitu juga jika seorang ketua keluarga ditimpa kecacatan kekal, sudah tentu beliau tidak boleh bekerja dan dari mana sumber pendapatan seterusnya?

Maka pampasan dari sumbangan takaful boleh digunakan untuk meneruskan kehidupan seperti sediakala.

2. Pampasan Penyakit Kritikal

Apabila kita sudah ditimpa penyakit kritikal dan tidak boleh bekerja lagi, di sinilah bergunanya pampasan takaful yang dicarum. Apabila kita sakit pasti memerlukan kos tambahan untuk rawatan perubatan, di sinilah pampasan penyakit kritikal akan memainkan peranan sebagai penyelamat.

Jangan lupa apabila sakit dan tidak boleh bekerja, pembiayaan perumahan, sewa beli dan peribadi masih perlu dijelaskan seperti biasa. Pampasan penyakit kritikal ini pula terbahagi kepada dua iaitu Pampasan Penyakit Kritikal yang hanya melindungi ketika di peringkat akhir dan juga Pampasan Penyakit Kritikal Komprehensif yang melindungi sejak dari peringkat awal lagi.

Contoh penyakit kritikal adalah seperti kerosakan buah pinggang, kanser, dan Parkinson.

3. Waiver

Jika kita disahkan menghidapi penyakit kritikal atau kecacatan kekal, macam mana pulak dengan takaful yang kita ambil? Bila dah tak boleh bekerja, nak kena bayar takaful lagi untuk maintain manfaat yang diambil.

Di sinilah pentingnya, perlindungan waiver di mana kita tidak perlu membayar apa-apa apabila ditimpa musibah penyakit kritikal dan cacat kekal sehinggalah tempoh polisi takaful tersebut matang.

Perlindungan ini amatlah penting dan silalah ambil.

4. Kad Perubatan

Fungsi kad ini adalah bagi kemasukan ke hospital swasta bagi mendapatkan rawatan. Kos rawatan di hospital amat mahal dan di sinilah kad perubatan akan memainkan peranan.

Kadang-kadang kita inginkan sedikit keselesaan untuk mendapatkan rawatan, jadi hospital swasta yang akan menjadi pilihan. Tetapi tidak salah ke hospital kerajaan, cuma mungkin perlu menunggu giliran yang agak panjang untuk berjumpa doktor kerana bilangan pesakit yang ramai.

Jika ada bajet, bolehlah dapatkan manfaat kad perubatan tetapi jika tiada bajet; kita boleh saja ke hospital kerajaan kerana caj perkhidmatannya yang minima.

5. Tempoh Matang Polisi

Kita perlu tahu sampai bila kita akan dilindungi oleh polisi takaful. Sama ada sehingga umur 60 tahun, 70 tahun, atau 80 tahun.

Satu kajian yang dijalankan oleh Universiti Harvard berkenaan jangka hayat penduduk Malaysia menemukan secara purata, jangka hayat lelaki adalah pada umur 73 tahun manakala perempuan adalah pada umur 79 tahun.

Jadi buatlah pilihan yang terbaik.

6. Nilai Tunai

Setiap bulan bayar RM200, jadi bila sampai tempoh matang berapa yang kita akan dapat? Ini mungkin di antara pertanyaan yang sering bermain di fikiran kita apabila ingin mengambil polisi takaful.

Untuk makluman, nilai tunai (cash value) yang akan kita dapat adalah sangat sedikit. Itu pun jika ada, silap-silap kita tak dapat apa-apa. Ianya disebabkan tujuan takaful adalah untuk perlindungan bukannya untuk simpanan atau pelaburan.

Sumbangan bulanan yang kita bayar akan dimasukkan ke dalam tabung tabarru’ yang akan digunakan untuk membantu peserta takaful lain yang ditimpa musibah. Begitu juga halnya jika kita pula yang ditimpa musibah.

Di sinilah kelebihan takaful di mana setiap peserta akan saling bantu-membantu di antara satu sama lain.

Selain itu juga, nilai tunai mungkin akan digunakan untuk menampung kenaikan bayaran bulanan atau jika kita ‘lapsed’ bayaran bulanan.

7. Hibah / Penama

Apabila membuat polisi, ejen akan bertanya siapa yang akan mendapat manfaat apabila berlaku kematian. Di sini kita perlu jelas berkenaan penama dan hibah.

Penama adalah pihak yang bertanggungjawab untuk mentadbir pampasan tersebut mengikut hukum faraid.

Manakala hibah pula adalah hadiah dari pihak yang dilindungi kepada penerima hibah, bermakna penerima hibah adalah pemilik mutlak pampasan tersebut.

Sekarang dah tahu perkara yang perlu kita ambil tahu sebelum mengambil polisi takaful? Pastikan mengambil polisi atau manfaat yang betul-betul perlu sahaja.

Perkara yang paling penting adalah dengan memastikan ianya sesuai dengan bajet kerana polisi takaful ini adalah bersifat komitmen jangka masa panjang.

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]

Iklan

3 Tempoh Penting Dalam Perlindungan Takaful Yang Perlu Anda Tahu

Kesedaran terhadap Kad Perubatan (Medical Card) perlu diberikan penekanan kepada masyarakat. Ia bukan sahaja menjadi pelan perlindungan, tetapi ia juga memberikan keselesaan tempat apabila kita ditimpa sakit. Bukan untuk menyangkal keselesaan yang diberikan oleh hospital kerajaan, namun tiada salahnya jika kita memilih untuk mendapatkan rawatan yang lebih eksklusif dan selesa.

Namun apakan daya, Hanya 15% Rakyat Malaysia Ada Takaful. Nampak sangat tahap kesedaran mengenai Takaful masih terlalu rendah.

Tahniah bagi yang telah menjadi pemegang kad perubatan Takaful, namun anda perlu lalui beberapa fasa atau tempoh yang ditetapkan oleh syarikat Takaful. Ini adalah prosedur yang perlu dipatuhi. Jangan pula baru sahaja memegang kad perubatan, anda jadi tidak sabar untuk terus menggunakannya.

Jom kita tengok 3 tempoh pentin dalam perlindungan Takaful seperti berikut:

1. Tempoh Bertenang

Tempoh bertenang ini adalah selama 15 hari atau lebih. Ia bermula sebaik sahaja permohonan Takaful anda telah diluluskan. Sepanjang tempoh ini, anda perlu memahami setiap item dalam pelan Takaful yang anda ambil. Item ini boleh anda baca di dalam buku polisi yang anda dapat, dan pastikan ejen Takaful anda menjelaskannya.

Sekiranya terdapat ketidakpuasan dalam pelan Takaful yang anda ambil atau rasa tertipu dengan ejen, anda boleh mengambil tindakan dengan membuat aduan kepada syarikat Takaful tersebut. Anda juga boleh meminta refund terhadap bayaran yang telah dibuat jika berasa tidak berpuas hati.

2. Tempoh Menunggu

Ini adalah tempoh di mana anda perlu menunggu sebelum tiba masa yang membolehkan anda menggunakan Kad Perubatan tersebut di hospital-hospital panel. Tempoh menunggu ini ada yang 90 hari dan ada juga selama 120 hari. Ia adalah bertujuan untuk memastikan sepanjang tempoh ini, anda berada dalam keadaan yang sihat tanpa sebarang penyakit-penyakit kritikal.

Namun apabila polisi anda telah lulus, perlindungan terhadap kes kemalangan telah berkuatkuasa serta-merta. Tak perlu tempoh menunggu, kerana kemalangan boleh berlaku pada bila-bila masa saja.

3. Tempoh Siasatan

Tempoh ini biasanya mengambil masa 2 tahun setelah polisi anda diluluskan. Syarikat Takaful anda berhak untuk membuat semakan atau pun membuat kaji selidik berkenaan latar belakang kesihatan diri anda.

Jika didapati dalam tempoh 2 tahun ini anda telah membuat tuntutan penyakit kritikal seperti kanser, kemungkinan tinggi tuntutan anda akan ditolak. Ini kerana, penyakit kritikal tersebut berkemungkinan telah hadir sebelum sejak dari awal lagi, sebelum anda menandatangani polisi Takaful.

This image has an empty alt attribute; its file name is etiqa-motor-takaful.jpg

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!