Komersial vs Kediaman: Hartanah Mana Lebih Ideal Untuk Pelaburan?

Hartanah dan pelaburan adalah sangat sinonim, dan ramai orang masih di dalam dilema untuk memilih hartanah jenis komersial atau pun kediaman.

Daripada segi jenis projek pula, rata-rata tidak menemui sebarang masalah kerana kita menyaksikan terdapat pelbagai hartanah baru dilancarkan hampir setiap bulan, sehingga 32,810 unit kediaman tidak terjual untuk suku pertama 2019 sahaja.

Baca : 8 Saham Pelaburan Hartanah Di Malaysia

Pokok pangkalnya, hartanah jenis komersial atau kediaman yang mampu menjanjikan pulangan pelaburan yang tinggi?

Untuk menjawab soalan ini, jom kita tengok perbandingan di antara kedua-dua jenis hartanah ini di atas kapasiti pelaburan hartanah.

Komersial vs Kediaman: Mana Lebih Ideal Untuk Pelaburan?

1. Pinjaman Atas Kapasiti Pelaburan

Untuk pinjaman kewangan bagi hartanah jenis komersial, terma dan syaratnya sedikit berbeza berbanding hartanah jenis kediaman.

Akan tetapi, ianya bergantung kepada bank mana yang anda mohon. Di antara perbezaannya dengan syarat pinjaman hartanah kediaman adalah:

(i) Margin pinjaman adalah 70% atau lebih rendah daripada 90% jika anda telah memiliki 2 pinjaman hartanah kediaman.

(ii) Jangka masa pembiayaan pinjaman adalah 25-30 tahun sahaja.

(iii) Bank tidak / sukar membiayai beberapa jenis hartanah komersial seperti kilang dan ruang runcit di dalam pusat membeli-belah.

2. Kos

Kos utiliti hartanah jenis kediaman adalah lebih rendah berbanding hartanah komersial. Misalannya, rumah kediaman menikmati tarif elektrik TNB pada harga RM0.218 setiap kWh berbanding hartanah komersial iaitu RM0.435 kWh untuk 200kWh pertama.

Hartanah kediaman turut menikmati cukai hartanah yang lebih rendah dan dikecualikan daripada GST.

Baca : Nak Beli Rumah Pertama, Fahamkan Kos-Kos Yang Kena Bayar

Ini berbeza dengan hartanah komersial yang kosnya adalah pada kadar 2 kali ganda lebih mahal. Selain daripada itu, caj perkhidmatan dan penyelenggaraan oleh Joint Management Body (JMB) dikenakan GST.

3. Penyewaan

Karakter penyewa hartanah kediaman dan penyewa hartanah komersial pada lazimnya adalah berbeza.

Penyewa hartanah kediaman sukakan rumah yang mempunyai kelengkapan asas seperti katil, perabot, meja makan dan sofa.

Manakala penyewa hartanah komersial sukakan unit yang kosong untuk mereka ubahsuai menjadi pejabat, showroom dan sebagainya mengikut citarasa mereka.

Baca : 4 Pesanan Ahyat Ishak Buat Pelabur Yang Ingin Menyewakan Rumah Kepada Pelajar

Daripada segi tempoh sewaan pula, hartanah komersial biasanya lebih lama berbanding kediaman dan penyewa selalunya kurang bermasalah dan bayaran sewaan bulanan adalah cantik.

Berbeza dengan penyewa jenis kediaman yang kerap meninggalkan rumah dengan bayaran sewa dan bil yang tertunggak, selain daripada mempunyai pelbagai kerenah yang akhirnya menyusahkan pemilik rumah tersebut.

Iklan

4. Risiko Pulangan Modal dan Untung

Untuk hartanah jenis kediaman, risiko dalam pelaburan adalah lebih kepada lokasi hartanah tersebut dan sedikit sebanyak daripada jenis projek tersebut bagi unit apartment atau kondominium.

Baca : 5 Jenis Rumah Yang Rugi Jika Dibeli Tahun 2019

Hal ini berbeza dengan risiko bagi hartanah komersial, yang sangat dipengaruhi oleh keadaan ekonomi semasa.

Apabila berlaku kegawatan ekonomi, permintaan untuk pasaran komersial berkurangan dan ini secara automatik menjejaskan pulangan modal dan keuntungan kita.

Akan tetapi, perkara ini dapat dielakkan jika kita mempunyai unit hartanah komersial di kawasan bandar tumpuan atau kawasan yang telah matang.  

5. Keuntungan Hasil Sewa

Istilah lainnya adalah rental yield. Objektif utama artikel ini adalah untuk mengetahui jumlah perbezaan rental yield di antara kedua-dua jenis hartanah ini.

Secara kasarnya, hartanah komersial mampu mendatangkan rental yield yang lebih tinggi berbanding hartanah kediaman; kerana kadar sewaan unit komersial dipengaruhi oleh harga kaki per segi hartanah tersebut.

Baca : Miliki Hartanah Secara Tidak Langsung Dengan Melabur Ke REIT

Ini jelas sekali berbeza dengan hartanah jenis kediaman, yang bergantung kepada konsep asas ekonomi iaitu permintaan dan penawaran.

Akan tetapi, kos untuk memiliki hartanah kediaman adalah lebih rendah berbanding hartanah komersial walaupun di dalam tanah yang sama.

Manakala kos untuk memiliki hartanah komersial adalah lebih tinggi dan kos-kos keseluruhan yang tersembunyi juga menyebabkan harganya lebih mahal.

6. Takaful

Kita tidak diwajibkan membeli produk Takaful daripada bank apabila kita membeli hartanah tersebut secara tunai.

Akan tetapi, jika hartanah kediaman tersebut adalah jenis strata, kita perlu membayar polisi Takaful yang melindungi daripada kebakaran; kerana ianya merupakan sebahagian daripada syarat utama kebanyakan hartanah jenis strata pada hari ini.

Baca : Apa Perbezaan Takaful Rumah MRTT Dengan MLTT

Untuk hartanah komersial, kita dikehendaki memasang dan mempunyai sistem kebakaran dan pemercik kebakaran (sprinkler) sebagai perlindungan terhadap potensi kecelakaan.

Sebenarnya, agak sukar untuk mengatakan hartanah komersial adalah lebih baik berbanding hartanah kediaman untuk pelaburan hartanah dan sebaliknya.

Jawapan kepada soalan-soalan tersebut bergantung kepada strategi dan objektif kita dalam pelaburan hartanah.

Dan sekiranya kita inginkan Return On Investment (ROI) yang tinggi, maka boleh berkira-kira untuk melabur dalam pasaran hartanah komersial.

Sumber Rujukan:

  1. Loanstreet
  2. Propsocial
  3. Realcomercial
  4. EdgeProp
  5. The Star

Ditulis oleh Mehmed Aezhad, beliau merupakan seorang Digital Marketing Specialist yang berpengalaman luas dalam bidang pemasaran digital hartanah.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

6 Kelebihan Sri Melaka Residensi Yang Perlu Anda Tahu

Bila kita sebut pasal Melaka, semua orang tahu bahawa Melaka adalah merupakan destinasi pelancongan utama Malaysia. Bila hujung minggu atau cuti sekolah, mesti ramai yang berpusu-pusu ke Melaka untuk menghabiskan masa bersama keluarga dan rakan-rakan.

Bila sebut pasal hartanah pula, perkara yang paling penting adalah lokasi. Perkara kedua penting adalah lokasi dan perkara ketiga penting adalah lokasi.

Di Melaka inilah, terletaknya sebuah hartanah yang sangat ‘panas’. Memang menepati mantra “lokasi, lokasi, lokasi” idaman yang dicari-cari selama ini.

Jom kita tengok apa yang bestnya pasal Sri Melaka Residensi ni.

1. Berhampiran Dengan Bandaraya Melaka

Sri Melaka Residensi berada di Bukit Serindit iaitu 3 kilometer daripada bandar Melaka Raya, di mana terletaknya tarikan pelancong seperti Jonker Walk, Mahkota Parade, Dataran Pahlawan dan bermacam-macam lagi. Ianya juga berhampiran dengan kemudahan-kemudahan lain seperti sekolah, hospital, balai polis dan pasaraya terkemuka.

Senang cerita, Sri Melaka Residensi memang terletak di lokasi yang sangat strategik. Sesuai untuk mereka yang bekerja di sekitar Melaka, dekat sangat nak ke mana-mana. Juga bagi mereka yang suka berjalan-jalan, nak pergi ke tempat tumpuan pelancong pun dekat. Nak pergi shopping pun boleh sangat.

2. Dikelilingi Rimbauan Hijau Taman Rekreasi Bukit Serindit

Siapa kata kehidupan di bandar Melaka tak boleh dikelilingi suasana kehijauan? Sri Melaka Residensi ini dikelilingi Taman Rekreasi Bukit Serindit, taman rekreasi yang sangat popular di kalangan orang Melaka.

Setelah penat balik daripada kerja, pastinya terubat dengan pemandangan hijau di sekeliling kawasan. Bagi yang suka beriadah, pastinya ia satu bonus untuk anda. Balik kerja, boleh terus ke taman rekreasi. Tak pun bangun awal pagi, boleh satu dua round keliling taman dulu sebelum ke tempat kerja.

Tak perlu pergi jauh-jauh untuk bersenam lepas ni.

3. Lengkap Dengan Kemudahan Umpama Gaya Hidup Mewah

Kalau nak rasai gaya hidup moden di Melaka, maka Sri Melaka Residensi adalah jawapannya.

Nak senaraikan memang banyak, di antaranya:

  • Komuniti Berpagar (Gated & Guarded)
  • Gimnasium
  • Kolam Renang
  • Gelanggang Bola Keranjang
  • Gelanggang Badminton
  • Gelanggang Futsal
  • Taska
  • Taman Permainan
  • Dewan Serbaguna
  • Deretan Kedai

Boleh dikatakan kemudahan yang disediakan memang cukup lengkap, samada untuk keluarga atau pun yang bujang; tua mahu pun muda. Di sini terdapat bermacam-macam aktiviti yang boleh dilakukan.

4. Harga Tersangatlah Berpatutan

Taknak cakap banyak, tengok saja harga Sri Melaka Residensi berbanding harga projek-projek lain:

Negeri Nama Projek Harga Harga Selepas Diskaun 7% Bumiputera Keluasan Harga / kps Bilik Bilik Air
Melaka Sri Melaka Residensi, Bukit Serindit RM232,000 RM208,800 (Diskaun 10% Bumiputera) 1000 kps RM208 3 2
Selangor Canopy Hills, Kajang RM230,000 RM213,900 590 kps RM362 2 1
Kuala Lumpur M Centura, Sentul RM350,000 RM325,500 650 kps RM500 2 1
Johor Vida Heights, Larkin RM278,000 RM258,540 549 kps RM470 2 1
Penang Utropolis, Batu Kawan RM270,000 RM251,100 500 kps RM502 1 1

Kalau di kawasan bandar-bandar lain seperti Kajang, Sentul, Larkin dan Batu Kawan; memang ada projek perumahan berpatutan iaitu pada sekitar RM300,000.

Tapi tak boleh menandingi daripada segi harga Sri Melaka Residensi yang bermula daripada RM208,800 selepas 10% diskaun untuk Bumiputera. Hanya RM208 saja untuk sekaki persegi. Yang lain hanya mampu menyediakan satu atau dua bilik, Sri Melaka Residensi ada TIGA bilik. Yang lain hanya ada satu bilik air, Sri Melaka Residensi ada DUA bilik air.

Murah pun murah, luas pun luas, memang berbaloi-baloi.

5. Hartanah Di Melaka Yang Semakin Meningkat Naik

Orang ramai mesti ingat hartanah di Melaka ni tak bernilai dan tak meningkat naik sangat kan? Untuk mendapatkan info mengenai hartanah di Melaka, kita akan lihat data yang diperolehi daripada laman web NAPIC (National Property Information Centre) yang merupakan Pusat Maklumat Harta Tanah Negara. Ianya dikeluarkan oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta, sebuah jabatan di bawah Kementerian Kewangan Malaysia.

Lihat sendiri bagaimana harga rumah di Melaka didapati meningkat dari setahun ke setahun. Siapa sangka bahawa harga rumah di Melaka naik sebanyak 52.4 mata dari tahun 2010 sehingga 2017. Kenaikan yang dicatatkan adalah sebanyak 52.4% dalam masa 7 tahun atau 7.49% setahun.

Iklan

Agak-agak tahun 2018 yang lalu harga hartanah naik ke tak? Tahun 2019 ni bagaimana pula?

Siapa lambat, memang makin naiklah hartanah di Melaka.

Siapa lambat beli unit Sri Melaka Residensi ni, jangan menyesal kalau ianya sold-out tak lama lagi. Dahlah harga tak masuk akal.

6. Dibangunkan Oleh Pemaju Yang Berkaliber

Rumah dahlah murah, tapi mesti ada udang di sebalik batu. Boleh percaya ke dengan pemaju Sri Melaka Residensi ni?

Kalau nak tahu, syarikat di sebaliknya adalah Potensi Lestari Sdn Bhd. Mungkin tak pernah dengar, tapi syarikat ini adalah sebahagian daripada Setia Awan.

Alah, Setia Awan pemaju yang terkenal di Perak tu. Di antara projek terkemuka yang telah siap dibina oleh Setia Awan adalah:

  • Taman Lestari Baru
  • Taman Serdang Bestari
  • Taman Wangsa Permai
  • Lekir Apartment
  • D Mall
  • D Hotel
  • Seri Iskandar Business Centre
  • Lavender Heights

Rumah atas tanah ada, rumah bertingkat-tingkat ada, bangunan komersial ada, hotel pun ada.

Jadi anda tak perlu risau, developer memang trusted.

Selain daripada itu, terdapat lagi satu projek hartanah yang konfem ada permintaan sebab ianya disasarkan kepada golongan pelajar universiti.

UniSuites di Kampar, Perak yang sedang dibangunkan oleh Setia Awan ini sangat berhampiran dengan beberapa kolej dan universiti terkenal di sana. Ianya bakal jadi perumahan pelajar-pelajar yang ‘cool’, lengkap dengan kemudahan moden dan boleh jalan kaki saja ke tempat pengajian.

Sesuai sangat untuk pelabur hartanah, senang nak cari penyewa di kalangan pelajar. Dan katanya, harga pun tersangatlah berpatutan.

Ketahui lebih lanjut mengenai UniSuites di sini.

Bertindaklah Hari Ini

Tengok sendiri video Sri Melaka Residensi di bawah:

Apa tunggu lagi? Pergi cepat ke rumah contoh dan tengok sendiri. Untuk maklumat lanjut, layari laman web Sri Melaka Residensi atau Facebook Sri Melaka Residensi untuk dapatkan info terkini berkenaan projek terbaik ini.

 

Iklan

5 Langkah Untuk Mewariskan Hartanah Kepada Anak Kita

Kesedaran masyarakat Malaysia khususnya yang beragama Islam akan kepentingan melakukan wasiat harta pusaka dan hibah adalah sangat rendah.

Mencari harta kekayaan dan mengumpul harta dan wang ringgit sepatutnya mendatangkan kemudahan dan keselesaan kepada waris apabila anda meninggal dunia kelak.

Sebaliknya berlaku buat sebahagian besar rakyat Malaysia apabila data dan statistik yang dikeluarkan oleh Amanah Raya Berhad menunjukkan harta yang dibekukan sepanjang tahun 2006-2016 ada sebanyak kira-kira RM60 bilion!

Baca : Hibah Sebelum Hiba : Ketahui Perbezaan Hibah, Wasiat, Dan Faraid

“Tahukah anda, proses pengagihan harta pusaka tanpa wasiat mampu memakan masa 5 tahun ke atas!”

Pada tahun 2006, harta yang dibekukan mencatatkan angka RM38 bilion dan 90% daripadanya adalah harta orang Islam. Angka ini meningkat 2 bilion kepada RM40 bilion pada tahun 2007.

Menjelang 2012, angka ini terus meningkat kepada RM52 bilion dan data akhir yang diperoleh adalah sebanyak RM60 bilion pada tahun 2016.

Faktor utama masalah ini terjadi adalah kerana kebanyakan pemilik harta khususnya hartanah gagal merancang wasiat dan hibah harta dengan baik kerana tiada ilmu tentang pengurusan harta pusaka.

Apa yang lebih teruk lagi apabila kebanyakan mereka yang mengetahui kepentingan prosedur ini mengambil keputusan menangguhkan proses dan prosedur wasiat dan harta pusaka.

Baca : Bagaimana Hibah Membantu Anda Menguruskan Harta Dengan Cepat

Kesan yang paling besar akibat kegagalan melakukan wasiat atau hibah harta pusaka adalah akan berlakunya perbalahan dan pecah belah antara ahli keluarga si mati dan isteri / suami.

Selain daripada itu, pembahagian harta juga berkemungkinan besar tidak dapat diagihkan dengan adil dan saksama kepada pihak yang lebih layak.

Dan paling kritikal adalah, keluarga yang ditinggalkan tanpa wasiat dan hibah harta pusaka akan jatuh miskin.

Artikel kali ini akan menerangkan secara inklusif tentang cara anda (seorang pemilik hartanah) mewariskan hartanah kepada anak anda.

Cara Untuk Wariskan Hartanah Kepada Anak Kita

Solusi terbaik untuk anda ialah dengan melakukan hibah harta.

Apa itu hibah?

Hibah bermaksud pemberian atau hadiah yang dibuat semasa hidup sebagai tanda kasih dan sayang.

Iklan

Baca : Tatacara Pengurusan Harta Pusaka Untuk Waris Bawah Umur

Hibah juga boleh didefinisikan sebagai satu solusi pengurusan harta benda / pusaka yang paking efektif dan praktikal berbanding proses faraid.

Sebagai pemula, kita boleh ikuti langkah di bawah sebagai cara untuk wariskan hartanah kepada anak kita.

1. Faraid

Kita perlu semak dokumen faraid harta anda untuk mengetahui waris yang layak mendapat harta kita mengikut faraid. Selepas melihat dokumen ini, kita tahu siapa yang sebenarnya layak dan siapa yang kurang layak.

2. Melantik Wasi

Wasi merupakan pentadbir yang akan menguruskan segala dokumen berkenaan perancangan harta pusaka kita. Wasi terbahagi kepada dua iaitu individu dan syarikat amanah.

Untuk aset harta pusaka di bawah RM2 juta, kita dinasihatkan untuk melantik wasi individu dan untuk aset harta pusaka melebihi RM2 juta, kita boleh melantik syarikat amanah untuk mengurusakannya.

Di antara syarikat amanah yang boleh kita lantik adalah :-

  • Amanah Raya Berhad
  • Aas Salihin Trustee
  • Universal Trustee
  • Pacific Trustee

3. Dokumen

Sekiranya kita ingin melakukan wasiat atau hibah hartanah, pastikan kita lengkapkan segala dokumen-dokumen penting dengan bantuan syarikat pengurusan harta pusaka.

Kita juga boleh lakukan proses dokumen dengan bantuan MyPusaka secara online.

4. Dana Waris

Dana waris bermaksud kita melakukan penambahan penama bagi aset kita di KWSP, Takaful dan Tabung Haji kepada waris; supaya proses pemindahan harta dan aset menjadi mudah.

Baca : Pertimbangkan 5 Benda Ini Sebelum Memilih Pelan Takaful

Kelebihannya adalah, waris boleh menggunakan wang yang dipindahkan ke akaun penama dalam masa 2 4 minggu untuk kos pengurusan pusaka dan melangsaikan hutang yang ada.

5. Hibah

Hibah adalah solusi paling praktikal berbanding faraid.

Hal ini kerana, apabila kita melakukan hibah terhadap hartanah, secara automatik hartanah tersebut tidak boleh dituntut oleh waris lain dan tidak menjadi isu perebutan harta di kalangan ahli keluarga.

Kos guaman harta pusaka melalui hibah juga adalah lebih rendah dan kita mampu meninggalkan kediaman buat keluarga kita apabila ketiadaan kita nanti.

Jika kita mempunyai impian untuk melakukan hibah hartanah, pastikan kita hubungi syarikat amanah atau individu pengurusan harta pusaka yang benar dan telus.

Semoga kadar aset dibekukan di kalangan orang Islam menurun dan lebih ramai pemilik hartanah sedar akan kepentingan mewariskan hartanah kepada anak-anak mereka.

Iklan

Nak Tingkatkan Pemilikan Hartanah Bumiputera? Ini Caranya

Kalau hendak dinilai mengikut jumlah dan keluasan tanah rizab Melayu, tanah wakaf dan natif milik Bumiputera di setiap negeri; sepatutnya tidak wujud sama sekali masalah pemilikan hartanah di kalangan Bumiputera.

Baca : Anak Muda, Jangan Tunggu Harga Rumah Turun

Daripada segi bekalan hartanah pula, terdapat kurang lebih 300,000 hektar tanah bekas lombong dan 230,000 hektar tanah pertanian terbiar.

Namun, laporan dari Berita Harian bertarikh 29 Januari 2020 yang lalu menunjukkan pemilikan hartanah Bumiputera adalah sebanyak 18% sahaja.

Baca : Harga Rumah Naik 313% Sejak 2002. Ini 4 Punca Dan 2 Solusinya

Jelas sekali golongan Bumiputera memerlukan satu inisiatif yang proaktif dalam menangani isu pemilikan hartanah ini.

Golongan Bumiputera tidak boleh menuding jari kepada Kerajaan dalam masalah ini, kerana Kerajaan menerusi Kementerian Perumahan Kerajaan Tempatan (KPKT) telah pun melaksanakan pelbagai dasar dan kempen dalam usaha membantu pemilikan hartanah di kalangan rakyat Malaysia.

5 Cabaran Dalam Pemilikan Hartanah Di Kalangan Bumiputera

1. Tidak Mampu Beli Rumah Mengikut Harga Pasaran

Pendapatan isi rumah rakyat Malaysia sepanjang tahun 2007 hingga tahun 2016 hanya meningkat sebanyak 8.3%, sedangkan harga rumah telah meningkat sebanyak 9.8%.

Hampir 50% golongan pekerja di Malaysia mempunyai pendapatan isi rumah kurang daripada RM2,160.

2. Permintaan dan Penawaran Harga Dan Lokasi Rumah Yang Tidak Sepadan

Tahukah anda, pada tahun 2016 dan 2017, terdapat 35% rakyat Malaysia yang sebenarnya mampu memiliki rumah pada harga sehingga RM250,000.

Sayang sekali hanya 24% daripada projek perumahan terbaru yang dilancarkan berada dalam kurungan harga RM250,000 ke bawah.

3. Tiada Sistem Tangani Isu Penawaran Dan Permintaan Rumah

KPKT kekurangan data dan informasi berkenaan jumlah sebenar pendapatan isi rumah, ciri-ciri dan pilihan isi rumah dengan bekalan rumah bagi memenuhi permintaan rumah.

Kesannya, Johor, Selangor dan Kedah mempunyai jumlah rumah tidak terjual yang tinggi, termasuklah rumah mampu milik berbanding negeri – negeri lain.

Baca : ‘Rumah Mampu Milik’ Pun Tidak Mampu Dimiliki

Dengan data dan maklumat yang tepat, Kerajaan dan pemaju hartanah swasta mampu menangani isu permintaan dan penawaran ini.

4. Program Rumah Mampu Milik Yang Tidak Selaras

Terdapat pelbagai rumah mampu milik yang dibangunkan samada menerusi Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri.

Akan tetapi, program rumah mampu milik ini semuanya seolah-olah ‘working in silo’ dan tiada pemusatan dalam penyelarasan bagi membantu lebih ramai rakyat Malaysia memiliki rumah.

Peruntukan dan perlaksanaan program rumah mampu milik ini juga tidak selaras. Kkerana itu jugalah, kos dan syarat kelayakan bagi setiap negeri adalah berbeza-beza.

5. Gagal Dapat Pembiayaan Pinjaman

1 daripada 2 pemohon pembiayaan pinjaman mempunyai rekod skor kredit yang lemah kerana bebanan hutang sedia ada yang tinggi.

Baca : Kadar Pinjaman Rumah Lulus Menurun, Ini 4 Puncanya

Iklan

Nisbah Debt Service Ratio (DSR) juga tidak dipandang serius menyebabkan kebanyakan pemohon gagal di peringkat awal permohonan pembiayaan pinjaman.

Budaya buat hutang baru untuk tutup hutang lama memang begitu sinonim di kalangan rakyat Malaysia.

Pengurusan Kewangan Masalah Utama Golongan Bumiputera

Data daripada Jabatan Perumahan Negara menunjukkan 75% golongan Bumiputera sukar untuk memperoleh RM1,000 bagi keperluan kecemasan.

Baca : Ikut 7 Tips Urus Duit- Pesanan Seorang Otai

Manakala 47% anak muda di Malaysia terlibat dengan peminjaman kad kredit yang melampau dengan nisbah 88.4% keberhutangan isi rumah.

Selain daripada itu, KDNK 2016 juga menunjukkan kenaikan harga rumah yang melangkaui pendapatan menyebabkan golongan Bumiputera kurang berkemampuan untuk memiliki rumah.

4 Solusi Pemilikan Hartanah Di Kalangan Bumiputera

1. Lebih Banyak Rumah Mampu Milik Kepada Golongan Sasaran

Kerajaan dan pemaju hartanah swasta di Malaysia perlu bina lebih banyak rumah mampu milik di bawah harga RM250,000.

Baca : Masalah Kritikal Golongan Muda Nak Beli Rumah Pertama

Semenjak tahun 1960-an lagi, bekalan rumah kos rendah dan rumah mampu milik tidak pernah cukup. Sudah tiba masanya isu ini diselesaikan secara holistik dan proaktif.

2. Ilmu Kewangan

Ilmu pengurusan kewangan di kalangan Bumiputera boleh dikatakan sangat lemah berbanding kaum Cina dan India.

Ilmu kewangan perlu disebar luas dan dijadikan salah satu silibus pendidikan wajib di peringkat sekolah rendah dan menengah.

3. Ilmu Hartanah Di Universiti

Rata-rata anak muda yang masih menuntut di universiti hari ini sedia maklum akan harga rumah yang semakin tidak masuk akal.

Baca : Kenapa Anak Muda Tak Minat Beli Hartanah?

Alternatif rumah mampu milik yang hanya mampu tengok juga menyebabkan mereka hilang punca dan minat dalam ilmu hartanah.

Di peringkat ini, pihak universiti boleh memainkan peranan dengan mewujudkan seminar atau kursus kepada anak muda di universiti tentang ilmu hartanah dan pengurusan aset.

4. Dedah Cara / Teknik Beli Rumah

5 + 5 = 10, begitu juga 3 = 7 : 10. Terdapat pelbagai cara dan teknik untuk beli rumah dan mengumpul aset.

Golongan Bumiputera perlu didedahkan cara yang betul dalam membeli rumah kerana entry cost untuk beli rumah pertama dari pasaran undercon sebenarnya tidaklah tinggi.

Baca : Bila Masa Yang Sesuai Untuk Beli Rumah?

Dengan pendedahan cara dan teknik beli rumah yang sah, sedikit sebanyak dapat membantu pembeli rumah pertama membeli rumah seperti beli rumah dari pasaran lelong atau konsep sewa beli.

Sumber Rujukan:

  1. Jabatan Perumahan Negara
  2. Berita Harian
  3. Ieza Yusof

Iklan

Skim MyHome: Peluang Pekerja Swasta Miliki Rumah Pertama

Satu lagi berita gembira untuk golongan B40 dan M40 yang bekerja dalam sektor swasta untuk memiliki rumah pertama!

Buat pengetahuan anda, Kerajaan menerusi Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) telah melancarkan Skim Perumahan Mampu Milik Swasta (MYHOME) semenjak tahun 2015 lagi.

Skim ini merupakan salah satu langkah kerajaan untuk menggalakkan sektor swasta membina lebih banyak rumah mampu milik.

Baca : 5 Nasihat Untuk Anda Yang Nak Beli Rumah Waktu Market Tengah Down

Apa yang menarik adalah, Skim MyHome menawarkan insentif sehingga RM30,000 seunit yang memberi faedah kepada pembeli-pembeli rumah dan pemaju-pemaju swasta.

Sebanyak 37 projek membabitkan 9,418 unit kediaman dibangunkan menerusi Projek Skim Perumahan Mampu Milik Swasta MyHome.

Pada tahun 2015, kerajaan telah menyediakan peruntukkan sebanyak RM300 juta bagi pembinaan 10,000 unit rumah mampu milik di seluruh negara.

Menurut pembeli dari Johor Bahru yang telah pun memiliki rumah pertama menerusi Skim MyHome ini, proses mendapatkan pinjaman dan semua kelulusan selesai dalam tempoh tiga bulan sahaja.

Baca : Bajet Perumahan Yang Menguntungkan Rakyat

Untuk projek di Lembah Klang, terdapat 20 pemaju hartanah yang terlibat dengan tawaran hartanah bermula RM280,000.

Iklan

Di antara senarai pemaju yang terlibat adalah Pr1ma Corporation Malaysia, Upicon Reagan Sdn Bhd, Golden Armani Sdn. Bhd, Berjaya Golf Resort Berhad, Havana Solaris Sdn. Bhd.

Syarat & Kelayakan Pemohon SKIM MYHOME

Antara syarat-syarat yang ditetapkan oleh KPKT bagi kriteria pemilihan pembeli adalah :

  1.  Warganegara Malaysia berumur 21 tahun ke atas.
  2.  Pembelian rumah pertama bagi satu isi rumah yang merujuk kepada pasangan suami isteri atau bujang sahaja.
  3.  Pasangan suami isteri yang telah memiliki rumah tidak layak untuk memohon skim ini.
  4.  Syarat pendapatan isi rumah adalah RM10,000 ke bawah sahaja.

Baca : 7 Tips Beli Rumah Untuk Golongan Peniaga

Senarai dokumen sokongan yang perlu dimuat naik ke Sistem MyHome bagi pemohon dan pasangan (jika berkenaan):

  • Salinan kad pengenalan pemohon dan pasangan
  • Salinan surat nikah/sijil nikah (Jika berkenaan)
  • Salinan kad OKU/surat pengesahan OKU (Jika berkenaan)
  • Salinan surat akuan sumpah bekerja sendiri
  • Salinan surat pengesahan majikan
  • Salinan penyata gaji terbaru
  • Salinan penyata KWSP atau penyata cukai pendapatan
  • Salinan surat pencen (Jika berkenaan)
  • Salinan kad pengenalan/MyKid/sijil kelahiran
  • Salinan Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat(CCRIS) pemohon dan pasangan

Permohonan pembeli yang telah disemak akan dibawa kepada Jawatankuasa Pemilihan Pembeli Skim MyHome yang dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Pengarah (Pembangunan) JPN, KPKT dan dianggotai oleh Wakil Kementerian Kewangan, Wakil Kerajaan Negeri/ Lembaga Perumahan Berkaitan/ Wakil Bahagian Dasar KPKT dan Wakil Pemaju Perumahan berkaitan.

Spesifikasi Rumah

Unit kediaman bagi Skim MYHOME ini dilengkapi dengan 3 bilik tidur dan 2 bilik air dengan keluasan minimum 800 kaki persegi dan 850 kaki persegi.

Harga pasaran jualan adalah di antara RM80,000 – RM300,000 dan harga sebenar pembeli dijual pada harga 10% – 20% lebih murah.

This image has an empty alt attribute; its file name is Skim-MyHome-Peluang-Pekerja-Swasta-Miliki-Rumah-Pertama2-700x375.jpg

Berminat nak lihat senarai unit kediaman menerusi Skim MyHome?Klik sini.

Sumber Rujukan: KPKT

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!