Tips membeli rumah melalui ejen hartanah

Beli hartanah guna ejen?

Urusan jual beli rumah subsale akan lebih mudah jika menggunakan khidmat ejen hartanah.

Setelah memeriksa rumah dan berminat dengan rumah tersebut, ejen akan meminta bayaran 3% @ 3.18% deposit daripada harga rumah sebagai earnest deposit / wang tanda jadi.

Ada juga yang perlu membayar “lock fee” terlebih dahulu sebagai tanda setuju untuk membeli rumah tersebut. Jumlahnya bergantung kepada agensi ejen tersebut. Kemudian, baru selesaikan lagi baki 6.82% @ 7% deposit semasa menandatangani SPA.

Apa yang kita perlu tahu apabila berurusan dengan ejen hartanah:

1. Pastikan berurusan dengan ejen hartanah yang berdaftar. Booking hendaklah dibayar ke akaun bank agensi ejen tersebut. Bukannya transfer duit booking ke akaun persendirian atau membayar tunai kepada ejen. Kalau ejen tersebut kita sudah kenal tak jadi masalah. Kita boleh mengambil tindakan terhadap agensi sekiranya berlaku sebarang perkara yang tidak diduga.

Macam mana nak kenal dengan ejen hartanah yang berdaftar?

  • Biasanya ejen hartanah mempunyai kad kuasa tag berwarna merah. Dalam kad tersebut mengandungi nama, No. K/P dan nombor ID REN.
  • Semak di web Lembaga Penilai, Pentaksir & Ejen Harta Tanah Malaysia : http://lppeh.gov.my/. Klik “Search”.

Dapatkan nombor telefon beliau dan nombor telefon pejabat. Dapat bisnes kad lagi bagus. Berhati-hati, ada juga kes REN dah berhenti kerja lepas tu menyamar jadi REN. Sahkan sama ada REN tersebut masih bekerja di agensi tersebut.

2. Bayaran booking boleh dibuat menggunakan cek, bank draf, melalui mesin deposit, secara online ataupun melalui mesin ATM. Pastikan simpan segala bukti pembayaran.

3. Sebelum bayar booking, pastikan ada perjanjian antara kita dengan penjual. Ia dikenali sebagai Letter of Offer To Purchase (OTP). OTP ni borang persetujuan hitam putih antara penjual dengan pembeli di atas harga jualan hartanah tersebut.

4. Pastikan di OTP tersebut ada maklumat:
i. Jenis hartanah.
ii. Alamat penuh hartanah.
iii. Jumlah nilai booking yang perlu dibayar.
iv. Harga beli yang telah dipersetujui.
v. Tarikh.
vi. Tandatangan penjual dan pembeli berserta saksi (ejen hartanah).

5. Antara syarat lain yang terdapat dalam OTP ialah tempoh di antara tarikh booking dan tarikh menandatangani Perjanjian Jual Beli (SPA), biasanya antara 14-21 hari bekerja.

6. Dapatkan kepastian dengan ejen hartanah sekiranya pembiayaan perumahan tidak diluluskan. Kita perlu tahu apa akan jadi dengan duit booking tersebut. Sama ada dipulangkan ataupun hangus begitu sahaja. Biasanya jika pembiayaan perumahan oleh pihak bank tak lepas, deposit akan dipulangkan semula. Jadi, kena tanya ejen betul-betul.

7. Pastikan mendapat salinan OTP ini untuk simpanan.

8. Setelah peguam siapkan SPA, penjual dan pembeli akan menandatangani SPA ini. Sebagai pembeli kita perlu membayar baki 6.82%-7% sebagai baki wang deposit 10% kepada penjual.

Baki 90% harga jualan rumah pula perlu dibayar dalam masa 3 bulan daripada tarikh SPA ataupun mengikut tarikh yang dipersetujui.

9. Proses siapkan SPA akan dilakukan oleh peguam. Sentiasa follow up dengan peguam tersebut.

10. Peguam akan pastikan bahawa rumah yang dibeli tidak mempunyai tunggakan bil cukai pintu, cukai tanah, air, elektrik, penyelenggaraan dan sebagainya.

Setelah selesai kesemuanya, peguam akan menyerahkan baki harga jualan 90% kepada penjual dan dalam masa yang sama, penjual perlu menyerahkan kunci kepada peguam. Setelah itu, kunci akan diserahkan kepada pembeli.

Ingat, buat persediaan awal. Semak dulu CCRIS dan DSR sebelum beli hartanah. Semak kelayakan pembiayaan yang bank boleh bagi mengikut pendapatan. Takdelah lepas dah bayar booking, bank tolak permohonan loan kita.

Sumber asal : Amir Syahir

Anda Nak Beli Rumah, Tapi Adakah Anda Tahu Tahap Kewangan Anda?

Takut-takut ianya kurang memuaskan, nanti nak apply pinjaman tak lepas pula.

  • Bagaimana pula dengan hutang kad kredit, bayar tepat pada masanya atau tidak?
  • Pernahkah anda terlibat dengan sebarang masalah undang-undang atau muflis?
  • Berapa pula Debt to service ratio (DSR) anda?

Dengan TechRevo, kini anda boleh dapatkan laporan kewangan dengan cepat dan mudah.

Bukan itu sahaja, semua pengiraan berkenaan dengan permohonan pinjaman akan dilakukan berdasarkan apa yang bank mahu.

Yang lagi bestnya, di penghujung laporan nanti ada pilihan bank dengan tawaran terbaik khusus untuk anda.

Dengan harga promosi RM14.90, anda akan dapat:

✅ Ketepatan 99% pengiraan DSR + kelayakan pinjaman perumahan
✅ Laporan CCRIS untuk 12 bulan
✅ Kes undang-undang, muflis

Dapatkan laporan TechRevo hari ini juga -> https://tinyurl.com/techrevo

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

7 Cara Buat Duit Dengan Hartanah

Dalam skop pelaburan, hartanah adalah segmen yang sangat unik kerana siapa sangka di sebalik batu-bata dan konkrit ini, pelaburan hartanah mampu menjana kekayaan dan aliran tunai positif yang tinggi.

Akan tetapi, rupa-rupanya masih ramai lagi pemilik hartanah yang gagal buat duit dengan hartanah walaupun sudah bertahun-tahun memiliki sesebuah hartanah.

Baca:

Di manakah silapnya? Adakah lokasi? Adakah jenis rumah? Atau sasaran pasaran yang salah? Jika anda menghadapi masalah ini, bergembiralah kerana anda sedang membaca artikel yang tepat!

“Pelaburan hartanah adalah permainan jangka panjang dan kurang sesuai untuk mereka yang inginkan keuntungan dalam tempoh masa terdekat.”

Jom kita tengok 7 cara untuk buat duit dengan hartanah seperti berikut.

1. Homestay

Kaedah yang paling mudah dan universal untuk menjana pendapatan daripada hartanah adalah dengan menyewakan kediaman tersebut sebagai homestay.

Kita boleh sewakan kediaman secara harian, mingguan mahupun bulanan sebagai homestay menerusi pelbagai platform online.

Baca : Apa Itu Airbnb?

Cara yang paling efektif untuk menggalakkan lebih ramai orang untuk menyewa kediaman adalah dengan melengkapkan kediaman tersebut dengan kelengkapan rumah yang selesa seperti sofa, katil, mesin basuh, peti sejuk, internet, wifi, penapis air dan juga permainan video seperti PS4!

2. Sublet

Sublet bermaksud menyewakan sebuah kediaman mahu pun sebuah bilik mengikut jumlah individu.

Sublet mendatangkan keuntungan yang lebih tinggi berbanding sewaan sebuah kediaman kerana dua faktor iaitu, jumlah individu di dalam kediaman mampu dimaksimumkan (bergantung kepada saiz rumah) dan kedua kerana tempoh sewaan yang lebih panjang berbanding sewaan homestay.

Akan tetapi, kita perlu menyediakan kelengkapan asas yang cukup seperti katil bertingkat, mesin basuh dan peti sejuk; kerana golongan yang menyewa konsep sublet lumrahnya adalah pekerja-pekerja di kawasan industri dan juga pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi.

Baca: 7 Langkah Perlu Diambil Sebelum Memulakan Bisnes Sublet Hartanah

3. Pembiayaan Semula (Refinance)

Refinance bermaksud pembiayaan semula pinjaman rumah sedia ada dengan pinjaman baharu di bawah syarat dan juga terma yang berlainan daripada pinjaman pertama.

Kita mampu mendapatkan sejumlah wang sehingga 90% daripada harga semasa kediaman tersebut untuk pelbagai tujuan lain seperti renovasi rumah, menambah perabot dan utiliti dalaman rumah mahupun sebagai modal untuk pembelian hartanah baru.

Kelebihan refinance adalah kita mampu mengurangkan ansuran bulanan kediaman, dan juga mampu melanjutkan tempoh pinjaman atau memendekkan pinjaman rumah.

Baca:

4. Jual Kembali

Kebanyakan pelabur hartanah menggunakan teknik jual kembali atau flipping ini apabila mereka berjaya membeli sebuah hartanah di bawah harga pasaran.

Sebagai contoh, harga sebuah rumah teres dua tingkat di Wangsa Maju dijual pada harga RM350,000 yakni 30% di bawah harga pasaran. Maka kita secara automatik telah untung sebanyak RM150,000 apabila kita menjualnya pada harga pasaran!

Hari ini, terdapat lambakan kediaman yang dijual di bawah harga pasaran merangkumi pasaran baru (undercon), sekunder (subsale) dan juga lelong.

5. Lelong

Hartanah lelong merupakan pasaran yang paling sibuk di Malaysia dengan hampir 1,000 hartanah diiklankan untuk dilelong oleh pihak bank mahu pun pihak mahkamah.

Hartanah lelong secara amnya ialah rumah yang dijual oleh pihak bank secara lelongan termasuklah kediaman seperti flat, kondo, banglo dan lain-lain.

Apa yang menarik ialah hartanah lelong dijual sehingga 50% di bawah harga pasaran.

Sungguhpun begitu, pelabur hartanah yang berminat untuk membeli hartanah lelong dinasihatkan untuk membeli hartanah lelong yang dijual sekurang – kurangnya 30% – 40% di bawah harga pasaran sebagai modal untuk kos membaik pulih dan renovasi dalaman rumah yang berkemungkinan rosak.

Baca:

6. Capital Appreciation

Pelaburan jenis ini memerlukan seorang pelabur untuk mempunyai kesabaran yang tinggi dan juga modal yang tinggi.

Hal ini kerana, dalam konsep ini, seorang pelabur harus membeli harga rumah tersebut pada harga rendah dan menjualnya selepas lokasi kediaman tersebut matang.

Dalam proses menunggu sesebuah kawasan itu matang, pelabur tersebut berkemungkinan perlu menunggu bertahun-tahun lamanya.

7. Lot Tanah

Pelaburan jenis ini biasanya memerlukan pelabur berkelompok di mana para pelabur akan membeli sebuah lot tanah sebelum dipecahkan kepada beberapa lot untuk dijadikan kediaman, lot komersil dan sebagainya.

Sungguhpun begitu, pelaburan jenis ini memerlukan modal yang besar dan juga memerlukan kelulusan daripada pihak berkuasa seperti Majlis Perbandaran, Pejabat Tanah dan sebagainya.

Baca:

Bukan Semuanya Indah Dalam Hartanah 

Banyak Cara Untuk Jana Pendapatan Dengan Hartanah

Seperti yang kita dapat lihat, pelaburan hartanah tidak mempunyai jalan pintas untuk menjana pendapatan.

Kita bukan sahaja memerlukan kesabaran dan modal yang tinggi, bahkan juga wajib mengetahui potensi lokasi, booster hartanah dan juga polisi-polisi Kerajaan yang bakal memberi kesan dalam industri hartanah.

Akan tetapi, pelaburan hartanah akan senantiasa menjadi satu bentuk pelaburan yang unik, kerana di sebalik batu bata dan konkrit tersebut tersimpan rahsia untuk menjana pendapatan jika kena dengan caranya.

Takut-takut ianya kurang memuaskan, nanti nak apply pinjaman tak lepas pula.

  • Bagaimana pula dengan hutang kad kredit, bayar tepat pada masanya atau tidak?
  • Pernahkah anda terlibat dengan sebarang masalah undang-undang atau muflis?
  • Berapa pula Debt to service ratio (DSR) anda?

Dengan TechRevo, kini anda boleh dapatkan laporan kewangan dengan cepat dan mudah.

Bukan itu sahaja, semua pengiraan berkenaan dengan permohonan pinjaman akan dilakukan berdasarkan apa yang bank mahu.

Yang lagi bestnya, di penghujung laporan nanti ada pilihan bank dengan tawaran terbaik khusus untuk anda.

Dengan harga promosi RM14.90, anda akan dapat:

✅ Ketepatan 99% pengiraan DSR + kelayakan pinjaman perumahan
✅ Laporan CCRIS untuk 12 bulan
✅ Kes undang-undang, muflis

Dapatkan laporan TechRevo hari ini juga -> https://tinyurl.com/techrevo