7 Fakta Dan Cara Penggunaan Kad Kredit Yang Betul

Ramai yang kata kad kredit tidak baik untuk kewangan peribadi. Ianya disebabkan oleh kad kredit mempunyai kadar faedah yang sangat tinggi.

Namun ramai yang tidak sedar ada beberapa kebaikan penggunaan kad kredit sekiranya diuruskan dengan baik. Berikut ialah 7 fakta berkenaan kad kredit dan cara penggunaan yang betul.

1. Kemudahan Pembayaran

Kad kredit merupakan fasiliti yang ditawarkan pihak bank sebagai kemudahan pembayaran kepada pemegang kad. Kad kredit bukanlah sejenis pembiayaan atau pinjaman dari bank walaupun menpunyai fungsi pendahuluan tunai.

Kita sebagai pemegang kad kredit sepatutnya membuat bayaran penuh baki hutang mengikut kitaran bil kad kredit dalam tempoh yang ditetapkan.

Sekiranya anda memerlukan pinjaman, lebih baik anda memohon untuk pinjaman peribadi. Ini adalah kerana kadar faedah yang dikenakan lebih rendah berbanding kadar faedah keatas baki hutang tertunggak kad kredit.

2. Pelan Ansuran Tanpa Faedah

Kad kredit juga membolehkan syarikat atau penjual untuk menawarkan pelan pembayaran ansuran tanpa faedah. Pembayaran ansuran ini akan dikenakan ke atas kad kredit pemegang kad secara bulanan. Kita berhutang dengan bank dan perlu dibayar secara ansuran.

Ini bermakna pemegang kad kredit boleh membuat bayaran ansuran secara bulanan tanpa faedah, sekiranya dibayar sepenuhnya mengikut kitaran bil dan tarikh akhir bayaran yang ditetapkan.

Sekiranya bayaran bulanan telah dikenakan keatas kad kredit namun tidak dibayar dalam tempoh yang ditetapkan, kadar faedah akan dikenakan berdasarkan baki hutang kad kredit.

3. Skor Kredit

Kad kredit boleh digunakan untuk tujuan menghasilkan rekod kewangan atau skor kredit yang baik. Sekiranya kita menggunakan kad kredit pada kadar yang bersesuaian dengan pendapatan dan membayar keseluruhan baki hutang setiap bulan, ini menunjukkan kita mempunyai habit kewangan yang baik.

Rekod kewangan kad kredit akan muncul dalam rekod CCRIS dan CTOS sebagai rekod yang baik sekiranya kita membuat pembayaran minimum setiap bulan. Namun lebih baik sekiranya semua baki hutang dibayar sepenuhnya setiap bulan untuk mengelakkan kadar faedah yang tinggi.

Bank lebih sukar meluluskan permohonan pinjaman kita sekiranya tiada rekod kewangan melalui CCRIS dan CTOS. Ini kerana bank tidak tahu samada kita pembayar hutang yang baik atau tidak.

4. Mata Ganjaran Dan Cashback

Sebahagian kad kredit hadir dengan tawaran mata ganjaran dan cashback. Kita boleh mengumpul mata ganjaran dengan setiap penggunaan kad kredit dan boleh ditebus dengan hadiah-hadiah yang menarik.

Selain daripada itu, terdapat juga kad kredit petrol yang menawarkan mata ganjaran, cashback dan diskaun petrol dari stesen minyak yang terpilih. Contohnya seperti kad kredit Maybank Petronas dan Public Petron. Kad kredit ini dapat menjimatkan perbelanjaan pemegang kad.

5. Yuran Tahunan

Yuran tahunan akan dikenakan kepada pemegang kad bergantung kepada jenis kad yang dipegang. Perlu diingat setiap bank ada tawarkan kad yang berbeza-beza. Setiap kad mempunyai jumlah yuran tahunan yang berbeza.

Ada kad kredit yang tiada yuran tahunan, ada juga yang memansuhkan yuran tahunan sekiranya melakukan banyak transaksi dalam setahun.

6. Kadar Faedah Hutang

Setiap bulan bank akan keluarkan bil penyata kad kredit yang memaparkan ringkasan transaksi dalam sebulan. Baki hutang akhir bulan beserta bayaran minimum yang perlu dijelaskan akan disertakan sekali.

Kebiasaannya bank akan memberi kelonggaran masa selama lebih kurang 20 hari untuk kita membuat bayaran. Sekiranya kita memilih untuk membuat bayaran untuk keseluruhan baki hutang, tiada caj kadar faedah akan dikenakan kerana baki hutang akan menjadi kosong setiap bulan.

Namun begitu, sekiranya kita memilih untuk membuat bayaran minimum sahaja, baki hutang akan dikenakan dengan kadar faedah yang tinggi sekitar 13-18%!

7. Kitaran Bil Kad Kredit

Kitaran bil kad kredit tidak semestinya pada penghujung bulan. Kitaran bil boleh bermula dan berakhir pada awal bulan. Sentiasa pastikan kitaran bil kad kredit untuk mengelakkan kita terlepas tarikh akhir bayaran kad kredit.

Setelah bil penyata kad kredit dikeluarkan, kita menpunyai masa sehingga 20 hari untuk membuat pembayaran. Pastikan kita membuat pembayaran tepat pada masa untuk mengelakkan caj lambat bayar dan juga kemungkinan rekod kewangan yang buruk.

Kesimpulan

Kad kredit mempunyai banyak kelebihan. Namun begitu ia perlu digunakan dengan berhati-hati supaya tidak terlebih belanja yang akan mengakibatkan kewangan anda terjejas.

Ada beberapa tips penggunaan yang boleh kita amalkan. Jangan berbelanja melebihi kemampuan sendiri dan pastikan anda membayar keseluruhan baki hutang setiap bulan.

Bayar baki hutang kad kredit sejurus selepas bil penyata dikeluarkan. Gunakan kad kredit untuk pembayaran petrol dan barangan runcit untuk mendapat cash back dan mata ganjaran.

Kenalpasti kedai yang menawarkan pelan ansuran tanpa faedah seperti kedai perabot dan telefon pintar.

Artikel ini ditulis oleh Mohd Arif Irfan, seorang juruaudit di salah sebuah firma audit di Malaysia. Beliau telah lulus kesemua kertas peperiksaan ACCA dan sedang mengutip pengalaman untuk menjadi akauntan bertauliah. Meminati bidang hartanah dan pelaburan serta rajin berkongsi ilmu di FB Arif Irfan.

Jemput baca juga:

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Fahami CCRIS Dan CTOS Untuk Lulus Pinjaman

Impian memiliki harta sama ada kereta, rumah atau tanah boleh dilaksanakan dengan membuat pinjaman. Apa yang menjadi teka- teki di fikiran kita semua adalah bagaimana cara untuk lulus pinjaman dengan mudah dan lancar?

Jom kita fahami “double C” iaitu CCCRIS dan CTOS.

1. Central Credit Reference Information (CCRIS)

Central Credit Reference Information (CCRIS) ialah satu sistem pangkalan data berkomputer untuk mengutip, memproses, menyimpan dan menghasilkan maklumat kredit seseorang. Ia dikawal selia oleh Biro Kredit Bank Negara Malaysia. Di dalam laporan CCRIS terdapat maklumat-maklumat berikut:

  • Pinjaman tertunggak (outstanding balance)

Semua orang mempunyai komitmen bulanan seperti pinjaman kereta, kad kredit, pinjaman pelajaran dan lain-lain. Laporan CCRIS memaparkan jumlah keseluruhan dan baki pinjaman yang tertunggak, termasuklah kelakuan pembayaran dan status undang-undang. Berdasarkan laporan ini pihak bank akan mengira komitmen bulanan kita kemudian ditambah dengan komitmen yang baru. Sekiranya lebih dari kemampuan pemohon, pihak bank akan minta tambah guarantor atau deposit untuk kurangkan komitmen.

Apakah kelakuan pembayaran?

Kelakuan pembayaran ialah sikap kita terhadap komitmen bulanan untuk tempoh setahun. Pernahkah kita tertangguh membuat pembayaran? Kebanyakan orang gagal memperolehi pinjaman kerana CCRISS memaparkan dengan jelas rekod kelakuan pembayarannya. Berikut merupakan contoh rekod pembayaran dan penjelasan:

 

  • Akaun perhatian khusus (Special attention account)

Akaun perhatian khusus adalah seperti Non-Performing Loan (NPL) atau di bawah jadual pengurusan hutang khas yang dirundingkan oleh Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit  (AKPK). Jika mempunyai rekod ini pihak bank tidak akan proses pinjaman baru sehinggalah pinjaman tersebut selesai.

  • Permohonan pinjaman terdahulu (Previous inquiry)

Laporan ini menunjukkan pinjaman yang pernah di pohon sebelum ini dan status sama ada pending, approve atau reject. Sekiranya terdapat banyak rekod previous inquiry, pihak bank beranggapan bahawa pemohon banyak membuat permohonan tetapi tidak diluluskan pasti ada alasan lain. Sekiranya kita tidak pernah buat pinjaman, maka CCCRIS kita tiada rekod. Kita boleh membuat semakan di mana-mana cawangan Bank Negara Malaysia (BNM) di seluruh negara.

2. CTOS Data Systems Sdn Bhd (CTOS)

CTOS Data Systems Sdn Bhd iaitu sebuah syarikat persendirian yang memberi kemudahan maklumat kewangan seseorang kepada pihak bank dan syarikat pinjaman berlesen.

CTOS ni rekod hutang kita dengan syarikat bukan bank. Contohnya seperti Courts Mammoth, Digi dan lain lain.

Rekod CTOS akan disimpan satu tempoh masa. Terdapat 4 bahagian di dalam CTOS iaitu:-

Kesimpulannya CCRIS dan CTOS hanyalah sistem rujukan yang digunakan untuk menilai status kewangan kita sama ada nama kita disenaraihitam atau tidak, maklumat perniagaan berkaitan dan bayaran ansuran lain yang sedang ditanggung.

Baiki kelemahan dalam membayar balik pinjaman sedia ada untuk mengelakkan masalah membuat pinjaman di masa hadapan.

Guna RAMCI Pun Boleh

Dengan RAM Credit Info, mereka ada produk bernama RAMCI Personal Credit Report Plus (PCRP) yang boleh digunakan untuk mendapatkan laporan lengkap mengenai status kewangan anda secara online.

Laporan ini megandungi maklumat seperti i-Score (skor kredit), CCRIS, SPGA (Skim Potongan Gaji ANGKASA), PTPTN, maklumat bukan berkaitan perbankan dan banyak lagi.

Contoh laporan RAMCI Personal Credit Report Plus (PCRP):

Dapat gred 10 kira dah terbaik, bermaksud kurang risiko untuk pembiayaan tidak dibayar atau default. Agak-agak ada ke bank nak bagi pembiayaan kalau kita berisiko tinggi?

Sama macam CCRIS, kena pastikan lebih banyak angka kosong ‘0’ bermakna bayaran dibuat on-time setiap bulan.

Bukan mahal pun, hanya RM19.50 untuk mendapatkan laporan tersebut secara on-line.

Iklan

4 Strategi Untuk Mengurus Komitmen Pinjaman Dan Kewangan

Dalam keadaan kita terus menghadapi dua krisis iaitu ekonomi dan kesihatan, rakyat Malaysia juga perlu mula mengatur semula keadaan kewangan dan memastikan yang mereka mampu memenuhi tanggungjawab kewangan masing-masing.

Walaubagaimanapun, dalam keadaan di mana masih ramai yang berada dalam situasi yang agak sempit akibat daripada pengurangan gaji dan pemberhentian kerja, menguruskan komitmen kewangan adalah agak mencabar.

Sekiranya anda berada dalam situasi sebegini, di bawah ini adalah beberapa strategi yang dapat membantu anda dalam menguruskan komitmen-komitmen  pinjaman/kewangan serta kad kredit anda.

Sebelum itu, dua perkara  yang perlu anda kira adalah:  pertama, jumlah komitmen bulanan anda – seperti kereta, rumah, ataupun apa-apa pinjaman peribadi yang anda mungkin ada. Jangan lupa, jika anda mempunyai apa-apa pelan ansuran melalui Pelan Pembayaran Mudah (EPP) kad kredit bagi pembelian berjumlah besar yang diambil baru-baru ini, anda haruslah memasukkan jumlah ini sekali  ke jumlah keseluruhan komitmen anda.

Kedua, anda juga perlu mengenal pasti berapa jumlah wang yang anda boleh gunakan untuk pembayaran setiap bulan pada tempoh ini (anggaplah ini sebagai bajet pembayaran balik pinjaman anda). Jika anda sudah tahu akan jumlah-jumlah ini, menentukan langkah seterusnya  akan menjadi lebih mudah untuk anda.

1. Cari Peluang Pendapatan Jangka Pendek

Dalam “norma baharu” kini, perkhidmatan “on demand”, seperti penghantaran makanan ataupun barangan dan “ride-hailing”, semakin mendapat permintaan yang tinggi. Banyak platform-platform sebegini sudah mula aktif mengambil pekerja-pekerja jangka pendek ataupun sambilan untuk memenuhi permintaan ini, secara tidak langsung ianya menjadikan ini satu peluang untuk menjana pendapatan  sementara bagi memenuhi komitmen-komitmen kewangan anda.

Terdapat juga pelbagai peluang pekerjaan secara bebas atau “freelancing” andai kata anda mempunyai kemahiran teknikal yang sesuai dengan kemahuan perkejaan tersebut. Daripada kemahiran kreatif seperti “copywriting” dan fotografi/videografi kepada yang lebih teknikal seperti pengurusan enjin carian (SEO dan pengekodan, pekerjaan-pekerjaan seperti ini biasanya disenaraikan di dalam talian. Kebanyakan tugas “freelance” juga boleh dilakukan di mana-mana sahaja. Ini bermaksud anda boleh berurusan dengan pelanggan yang berpusat di mana-mana sahaja di serata dunia!

Sama ada anda mengalami pengurangan pendapatan gaji ataupun masih mencari pekerjaan yang baru, duit sampingan seperti ini boleh menjadi salah satu cara yang baik untuk menambahkan bajet pembayaran balik pinjaman anda dan juga membantu anda memenuhi komitmen kewangan bulanan anda. Ingatlah bahawa pendapatan ini adalah untuk memenuhi kewajiban kewangan anda, jadi cubalah sedaya upaya agar tidak boros.

2. Tukarkan Kemudahan Pinjaman Berfaedah Tinggi Kepada Pinjaman Berjangka

Photo by Pixabay from Pexels

Jika bajet pembayaran anda kini kurang daripada jumlah komitmen bulanan anda, anda haruslah mencari jalan untuk menguruskan hutang-hutang anda dengan cepat – janganlah hanya membayar jumlah minima untuk kesemuanya dan harapkan yang terbaik!

Ini adalah kerana kemudahan kredit mempunyai terma-terma dan juga kadar faedah/keuntungan masing-masing yang berlainan.

Di dalam keadaan OPR (Overnight Policy Rate[1]) atau dikenali sebagai Kadar Dasar Semalaman yang rendah yang kita sedang lalui pada masa ini, pinjaman/pembiayaan rumah yang sedia ada sebenarnya boleh menjadi “lebih mampu” disebabkan oleh kadar faedah/keuntungan yang lebih rendah.

Akan tetapi, kad kredit adalah langsung tidak terjejas oleh OPR dan mula mengenakan faedah/keuntungan sekiranya anda tidak membayar keseluruhan baki tunggakan pada tarikh yang ditetapkan – setakat ini, kad kredit merupakan kemudahan kredit yang paling mahal untuk dimiliki sekiranya anda tidak dapat membayar balik secara penuh.

Anda haruslah mengambil langkah-langkah yang sepatutnya bagi memastikan anda tidak mengabaikan kewajiban ke atas pinjaman-pinjaman anda dan jika anda tidak mampu untuk melakukannya, anda haruslah meminta pertolongan dan bertanya akan pilihan-pilihan yang ada untuk anda dari pihak bank.

Matlamatnya adalah untuk menguruskan situasi kewangan anda dengan betul agar anda dapat menjelaskan hutang dengan lebih cepat mengikut kemampuan masing-masing.

Kad kredit adalah satu instrumen pembayaran yang berguna dan dengan adanya instrumen ini, ianya adalah amat bermanfaat, terutama di kala urusniaga “tanpa sentuhan” adalah pilihan ramai akibat daripada wabak pandemik yang sedang berlaku kini.

Walaubagaimanapun, berbelanja secara bijak adalah amat penting supaya anda tidak menambahkan lagi hutang dan juga hilang jejak akan perbelanjaan yang anda sendiri mungkin tidak mampu bayar. Sekiranya anda berada di dalam situasi tersebut, sila ambil maklum bahawa terdapat pilihan untuk mengubahnya menjadi pinjaman berjangka dengan kadar faedah yang lebih rendah.

Oleh itu, ianya adalah amat penting untuk menyelesaikan perkara ini dengan pihak bank anda dan juga menguruskan hutang kad kredit anda secepat mungkin. Masalah dengan kad kredit tidak akan hilang begitu sahaja walaupun anda mengabaikannya. Ianya mungkin boleh mempengaruhi rekod CCRIS (Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat) anda dan juga kelayakan kredit anda.

Pembiayaan rumah, pinjaman peribadi dan pinjaman sewa beli biasanya akan dibayar berdasarkan jadual pembayaran balik bulanan. Namun begitu, disebabkan oleh situasi pandemik ketika ini, adalah wajar untuk anda mencari pilihan-pilihan alternatif pembayaran balik pinjaman sekiranya anda tidak dapat menyambung komitmen pembayaran balik pinjaman yang diperolehi sebelum pandemik ini berlaku.

Sekali lagi, adalah  penting bagi anda untuk menilai situasi kewangan anda agar anda dapat menguruskannya dengan sebaik mungkin.

Sebarang kemungkiran dalam pembayaran balik pinjaman boleh mempengaruhi kelayakan kredit anda dan juga boleh menghalang anda untuk mendapatkan pinjaman daripada pihak bank pada masa akan datang. Jangan ambil mudah akan perkara ini  kerana ianya boleh menjejaskan keupayaan anda untuk mendapatkan pembiayaan yang diperlukan pada masa depan kelak.

3. Terlalu Rumit? Bincang Dengan Pihak Bank Anda

Image by Bryan Santos from Pixabay

Mendapatkan pertolongan yang betul dari pihak bank adalah tidak merumitkan langsung. Tetapi, anda masih perlu berbincang dengan pihak bank agar anda boleh membuat pilihan yang paling sesuai berdasarkan situasi keadaan anda pada masa ini.

Ini merupakan waktu-waktu yang amat mencabar, namun begitu, industri bank sedia membantu sekiranya anda mengalami kesukaran membuat pembayaran balik pinjaman.

Bantuan pembayaran balik bersasar kini ada disediakan untuk rakyat Malaysia yang layak dan  terkesan dengan pandemik Covid-19. Prosesnya adalah mudah. Setakat ini, 98% daripada kesemua permohonan bantuan pembayaran balik pinjaman bersasar sudah diluluskan – bukti komitmen industri perbankan dalam membantu golongan yang terjejas akibat pandemik.

Bank-bank akan menyediakan kepada pelanggan-pelanggan mereka, pilihan-pilihan dari segi bantuan pembayaran balik pinjaman, seperti pengurangan ansuran bulanan yang merangkumi jangka masa yang lebih lama, ataupun lanjutan moratorium pinjaman selama 3 bulan untuk pelanggan yang kehilangan pekerjaan pada tahun 2020 disebabkan oleh pandemik.

Tambahan lagi, sebarang bantuan pembayaran balik pinjaman bersasar yang diambil dalam tempoh ini  tidak akan menjejaskan kesihatan kredit anda, kerana ianya tidak akan direkodkan dalam CCRIS.

Sehingga 19 Oktober 2020, sebanyak 640,000 permohonan untuk bantuan pembayaran balik pinjaman telah diterima oleh industri perbankan. 40% daripada jumlah ini terdiri daripada golongan yang memerlukan bantuan lanjutan moratorium disebabkan kehilangan pekerjaan pada tahun 2020 dan perniagaan daripada sektor yang terjejas akibat pandemik, manakala 60% yang lain telah menerima kelulusan bagi pengurangan ansuran pembayaran balik pinjaman.

Setelah anda selesai menguruskan pelan pembayaran balik pinjaman dengan pihak bank anda, pastikan anda membuat pembayaran mengikut jadual pembayaran baru bagi mengekalkan kelayakan kredit anda dan juga terus berusaha untuk mengurangkan hutang-hutang anda.

4. Kekal Positif Dan Bertanggungjawab

Mudah bagi kita untuk mengalami tekanan dan juga berputus asa pada waktu-waktu sebegini – tiada sesiapa pun dapat meramalkan keadaan ekonomi akan terjejas sebegitu besar. Namun ianya adalah amat penting bagi kita untuk ingat bahawa kita tidak keseorangan dalam keadaan ini, dan adalah penting bagi kita untuk membuat tindakan yang tegas l bagi mengawal situasi kewangan kita.

Pastinya, tidak semua orang akan selesa untuk mencuba strategi-strategi yang dikongsi di atas. Ianya nampak menakutkan, dan  kita mungkin juga akan membuat kesilapan. Sekiranya anda merasa seperti ini, anda haruslah menghubungi bank anda secepat mungkin.

Mengenai Mohd Kauthar Rozmal

This image has an empty alt attribute; its file name is Mohd-Kauthar-700x698.jpg

Mohd Kauthar Rozmal adalah Editor-In-Chief di The Outlook Asia, sebuah portal digital yang memaparkan berita kewangan, pandangan, dan analisis yang berkaitan dengan masyarakat Melayu. Beliau pakar dalam topik-topik yang melibatkan kewangan dan pelaburan.

[1] OPR merupakan kadar faedah di mana sebuah bank memberi pinjaman kepada bank yang lain, yang ditetapkan oleh Bank Negara Malaysia. OPR yang lebih rendah bermakna kadar faedah yang lebih rendah dah juga pulangan yang lebih rendah untuk akaun simpanan dan deposit -deposit tetap. Pengurangan dalam OPR memberikan rangsangan tambahan bagi mempercepatkan langkah pemulihan ekonomi.

Iklan

Ambil Tahu 5 Perkara Ini Sebelum Nak Buat ASB Financing (ASBF)

Alhamdulillah, rakyat Malaysia semakin celik dengan dunia kewangan dan pelaburan. Dan ASB Financing (ASBF) baru-baru ini hangat diperkatakan, ada yang kata bagus, ada yang kata tak bagus. Ada yang kata melaburlah pakai duit sendiri, ada yang kata gunakanlah leverage yang ada.

Tak kisahlah kita golongan yang mana, ambil tahu dulu 5 perkara penting ni sebelum nak mulakan ASB Financing. Dengarkan kupasan Tuan Azmir Harif mengenai topik ini:

1. Beza ASB Financing Dengan ASB Loan

ASB financing ni islamik dan patuh syariah, manakala ASB Loan ni dia konvensional. Halatuju duit dijamin. So yang Muslim tu, better amik yang islamik, dah banyak bank buat patuh syariah ni, jenuh nak jawab kat akhirat nanti.

2. Kadar Keuntungan VS Kadar Dividen

Kadar keuntungan ialah kadar peratus yang bank akan caj daripada total pinjaman ASB (cari nilai yang paling rendah). Lagi rendah, lagi untung.

Kadar dividen ialah kadar peratus keuntungan yang korang akan dapat dari Simpanan ASB, (purata 7%) tapi tak tentu juga sebab haritu turun (tapi tetap akan untung selagi tiada penurunan drastik yang mana sukar untuk berlaku)

3. Amaun Dan Tempoh Pinjaman

Selalu jumpa ayat macam ni tak? “NAK BELI KERETA DAN KAHWIN DALAM MASA 3 TAHUN? AYUH MAKSIMUM KAN PINJAMAN ANDA SEHINGGA RM200K, LEPAS 3 TAHUN ANDA DAPAT KAHWIN DAN BELI RUMAH SEKALIGUS”

Tak tau la macam mana boleh percaya, akhirnya kita tak akan mampu nak bayar sebab gaji tak cukup dan komitmen tinggi sangat. Nak buat loan kereta/rumah pun sangkut.

Untuk amaun, tak perlu start terus nak up buat banyak-banyak, start dengan RM50k dulu, atau pun max jangan lebih RM100K, yang mana bulanan dalam RM250++ dan RM500++ (purata)

*Jangan mudah terpedaya dengan muslihat sesetengah pihak. Untuk tempoh pinjaman tu, tarik panjang pun tiada masalah, sebab kita nak menyimpan, bukan nak melabur. Menyimpan kan kena lama, bukan simpan harini esok dapat hasil dah (seeloknya max sampai 30 tahun je).

4. Pengiraan

Pengiraan ni penting untuk kita ambil tahu, senang cerita terbahagi kepada 3 jenis pengiraan yang penting iaitu:
– Bayaran bulanan
– Nilai serahan (surrender value)
– Kadar dividen peroleh setiap tahun

Pengiraan ni boleh je Google untuk tahu lebih lanjut, tengok YouTube pun boleh.

5. Kemampuan

Kita kena tahu tahap kewangan masing-masing, jangan pernah samakan dengan rakan lain. Kalau mampu RM200, buat sahaja yang bayaran bulanan RM200. Lain org lain jumlah komitmen bulanannya.

JANGAN TAMAK

Yang paling penting, jangan mudah terpedaya dengan muslihat yang suruh max kan pinjaman untuk dapat keuntungan banyak, MENGARUT.

Ambil tahu secara keseluruhan daripada segi pengiraan, keuntungan, risiko kerugian dan maklumat terperinci sebelum mula buat ASB Financing ni.

Sumber: Twitter Azmir Harif

Ilmu Adalah Penting, Tetapi Tindakan Lagi Penting

Sekarang dah tahu sikit sebanyak pasal ASB Financing ni, buatlah perbandingan dengan instrumen-instrumen lain yang ada di Malaysia.

Tapi jangan asyik sibuk buat perbandingan, sampai tak melabur dan menyimpan sampai bila-bila.

Baca yang ni juga:

Iklan

Pembiayaan Rumah Dan Kereta Lebih Senang Lulus Bila OPR Turun?

Pada 22 Januari 2020 yang lalu, Bank Negara Malaysia (BNM) menurunkan kadar dasar semalaman atau overnight policy rate(OPR) dari 3.0% kepada 2.75%.

Kadar OPR sekarang adalah merupakan kadar yang terendah sejak 9 tahun yang lalu iaitu pada Mac 2011. Ia juga penurunan kali kedua dalam tempoh 6 bulan.

Ini agak mengejutkan ramai pakar ekonomi yang menjangkakan kadar OPR akan kekal selepas diturunkan pada Mei 2019.

Apa Itu OPR, Kenapa BNM Turunkan OPR Dan Apa Impak Kepada Rakyat Marhaen?

OPR ialah kadar faedah yang dikenakan untuk pinjaman di antara bank.

Contoh kalau bank A tak cukup duit sebab ramai withdraw dalam sehari, bank A akan pinjam dari bank B. Sekiranya ramai deposit duit, bank A akan pulangkan semula duit pinjaman sekali dengan faedah (interest).

OPR ini menjadi kos kepada bank-bank. Sekiranya OPR turun, kos bank akan berkurang dan bank mampu untuk tawarkan pembiayaan dan pinjaman (loan) dengan kadar faedah yang lebih rendah.

Secara umumnya, Bank Negara menurunkan kadar faedah untuk meningkatkan ekonomi negara. Apabila kos pinjaman dan bayaran bulanan berkurang, rakyat akan ada lebihan duit untuk berbelanja. Ini secara tidak langsung dapat merancakkan ekonomi negara.

Selain daripada itu, pasaran hartanah akan lebih rancak kesan daripada kadar faedah rendah yang ditawarkan oleh pihak bank. Pembeli rumah yang baru akan dapati kadar faedah yang bank tawarkan lebih murah dan menarik. Justeru, pasaran hartanah akan mendapat impak yang positif kesan daripada penurunan OPR.

Kalau anda ada ASB Financing yang dimulakan agak lama, kemungkinan kadar feadah ketika itu agak tinggi sehingga lebih 5%. Kalau anda masih mahu meminjam ASB Financing, mungkin boleh cuba tanya semula bank tentang kadar faedah yang ditawarkan sekarang dan mulakan semula.

CIMB Bank adalah di antara yang terawal telah membuat pengumuman untuk mengurangkan kadar asas bank untuk pengiraan faedah pinjaman bermula 30 Januari 2020.

Ini bermakna kalau anda nak apply loan dari bank, boleh cuba selepas 30 Januari ini untuk dapatkan kadar faedah lebih rendah. Bayaran bulanan pastinya akan jadi lebih murah.

Walaupun bayaran bulanan pinjaman rumah akan jadi lebih murah, ini tidak bermakna permohonan pinjaman akan jadi lebih mudah. Cuma kos yang ditanggung untuk bayaran pinjaman akan berkurang.

Kalau anda berniat untuk beli rumah, mungkin ini masanya untuk beli rumah yang sesuai dengan kemampuan kewangan peribadi anda.

Sama juga halnya dengan pembiayaan kereta, pastinya kadar instalment bulanan juga akan jadi lebih murah. Tapi jangan pula pergi angkat kereta Mercedes, sedangkan banyak lagi pilihan yang lebih berbaloi-baloi dan menjimatkan.

Sumber Rujukan:

Artikel ini ditulis oleh Mohd Arif Irfan, seorang juruaudit di salah sebuah firma audit di Malaysia. Beliau telah lulus kesemua kertas peperiksaan ACCA dan sedang mengutip pengalaman untuk menjadi akauntan bertauliah. Meminati bidang hartanah dan pelaburan serta rajin berkongsi ilmu di FB Arif Irfan.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!