5 Langkah Awal Memulakan Pelaburan Saham

Sejak kebelakangan ini, kesedaran masyarakat terhadap pelaburan saham semakin meningkat. Ini dibuktikan dengan jumlah dagangan yang mencecah angka 12.5 billion pada 20 Julai lepas.

Mungkin kerana banyak kempen, promosi, dan kuasa media sosial yang telah membuka mata masyarakat untuk meningkatkan pendapatan melalui pelaburan saham. Tapi awas! Pelaburan saham bukan skim cepat kaya.

Bukan hari ni labur RM1,000, esok boleh confirm untung RM10,000.

Kita semua sedia maklum bahawa harga saham akan naik dan turun. Apa yang penting adalah belajar berkenaan teknik pelaburan saham untuk meminimakan kerugian.

Bagi yang baru dan berkeinginan untuk melabur saham, disenaraikan 5 langkah awal yang boleh dibuat untuk memulakan pelaburan saham:

1. Belajar Perkara Asas

Sebelum melabur saham, ada baiknya kita belajar perkara asas dahulu. Kenali dulu apa itu IPO, sektor-sektor yang terlibat dalam pelaburan saham, dan bagaimana kita sebagai pelabur dapat menggunakan pelaburan saham sebagai satu platform menjana pendapatan sampingan.

Sekarang ni semua maklumat di hujung jari. Kita boleh tengok video di YouTube, baca artikel, atau boleh hadiri seminar pelaburan asas yang dianjurkan sifu-sifu saham. Kalau boleh pastikan sifu ada ‘cop mohor’ dari Bursa Malaysia.

Bursa Malaysia juga ada menyediakan satu platform iaitu BursaMarketPlace di mana kita boleh membuat trade ‘olok-olok. Di peringkat ini, kita tidak digalakkan hadir ke seminar yang ‘advance’ takut nanti ‘overload’ dan makin pening pula.

Baca juga Dah Beli Saham Olok-Olok Di BursaMarketPlace?

2. Buka Akaun CDS dan Trading

Bila dah faham perkara asas, jangan tunggu lama-lama. Sementara tengah panas dan bersemangat, buka akaun CDS dan trading. Kat mana pulak nak bukak?

Ok, kita boleh buka buka kedua-dua akaun tersebut melalui bank pelaburan atau broker yang berlesen di bawah Suruhanjaya Sekuriti. Pergi je ke mana-mana cawangan untuk membuka akaun tersebut atau boleh menggunakan platform yang disediakan oleh Bursa Malaysia iaitu Bursa Marketplace atau Bursa Anywhere.

Kos yang terlibat pula hanya RM 10.60.

Baca juga Tutorial Buka Akaun CDS Secara Online Guna Aplikasi Bursa Anywhere

3. Modal

Setiap perniagaan perlukan modal, begitu juga dengan pelaburan saham. Modal minima untuk pelaburan saham hanya 100 unit sahaja.

Bermakna jika harga satu unit saham = RM1, modal untuk memulakan pelaburan hanya RM100 sahaja (tidak termasuk kos-kos lain).

Pastikan modal yang digunakan adalah duit yang kita sanggup rugi. Jangan pulak guna duit modal untuk bajet instalment bulanan rumah.

Takut nanti bila mengalami kerugian, menyesal tak sudah dan serik nak melabur saham.

Baca: Siapa Bilang Melabur Saham Kena Modal Besar?

4. Belajar dan Terus Belajar

Apabila kita dah mula melabur saham, pantau prestasi saham tersebut. Belajar sesuatu dari saham tersebut. Paling penting sekali, jangan lupa ‘trading plan’ masing-masing. Rancang bila nak beli dan bila nak jual.

Bila dah mula melabur, mungkin ini waktu yang sesuai untuk hadir ke seminar yang lebih ‘advance’ seperti ‘ technical analysis’. Di peringkat ini, kita dah boleh nampak asam garam pelaburan saham.

Mungkin kita boleh dapatkan mentor yang bertauliah untuk terus maju ke hadapan dalam pelaburan saham.

Baca: Senarai Sifu-Sifu Saham & Kewangan Di Malaysia

5. Jangan Tunggu

Perkara asas dah tahu, akaun dah buka, dan modal pun dah ada, apa yang seterusnya kita perlu buat adalah melabur. Beli kaunter saham bagi merasai ‘feeling’ dalam pelaburan saham.

Jangan layan perasaan takut, nanti sampai ke sudah tak melabur. Bak kata orang kalau tak cuba tak gagal, tapi kalau cuba mungkin berjaya atau jika gagal sekurang-kurangnya kita dapat belajar sesuatu.

Praktikal perlu dalam pelaburan saham supaya kita tidak menghabiskan banyak duit ke seminar melabur saham tetapi masih lagi tidak membuat pelaburan.

Asyik pergi seminar, tapi melaburnya belum juga.

Baca: 10 Tokoh Saham Dunia Yang Mantap Dan Menjadi Idola Ramai

Semoga dengan 5 langkah di atas dapat memberikan sedikit idea kepada pelabur baru yang berhasrat menceburkan diri dalam pelaburan saham. Saham ni memang boleh untung banyak, tetapi rugi banyak pun boleh.

Perkara yang paling penting kita perlu ingat, hanya gunakan duit modal yang kita sanggup rugi bila nak terlibat dalam pelaburan saham.

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]

1,000 Akaun CDS Percuma Dengan Tuan Izrul, Remisier Malacca Securities (M Plus)

This image has an empty alt attribute; its file name is Izrul-Zainal-Abidin1-700x933.jpg

Tuan Izrul berpengalaman luas dalam pelaburan saham sebagai seorang remisier dan pernah memenangi Anugerah Bursa Malaysia Top Remisier pada tahun 2018. Beliau juga merupakan Naib Presiden Persatuan Remisier Bumiputra (PRIBUMI).

Beliau juga pernah menjadi seorang speaker Antarabangsa apabila berucap di Persidangan IFTA tahun 2018. Tuan Izrul juga pernah menjadi hos rancangan Nadi Ekuiti di Bernama News Channel.

Dan khusus untuk pembaca setia Majalah Labur, Tuan Izrul berbesar hati untuk menawarkan 1,000 akaun CDS percuma dengan Malacca Securities atau lebih dikenali sebagai M Plus.

Dapat juga berjimat RM10 dan bernaung di bawah seorang remisier yang hebat dan berpengalaman. M Plus pula merupakan broker yang menawarkan di antara brokerage fee yang terendah di dalam pasaran, memang tak rugi sekiranya anda buka dengan beliau.

Dapatkan CDS percuma anda dengan Tuan Izrul hari ini, cuma ikut langkah-langkah di sini -> https://www.majalahlabur.com/1000CDSPercuma

Secara ringkasnya:

1. Untuk pendaftaran, gunakan link: https://registration.mplusonline.com/?ref-id=R398

2) Semasa mendaftar, masukkan:
DR Code: R398
Reference Code: WM-REMREF-DON

Anda perlu membayar RM10 terlebih dahulu. Apabila akaun dah siap, hubungi Tuan Izrul di 012-9200931 untuk mendapatkan refund tersebut.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kenapa Perubahan Cuaca Bakal Menyebabkan Krisis Ekonomi Yang Dahsyat?

Hari ini, kita dapat melihat dengan mata kita sendiri ekonomi dunia yang semakin meruncing disebabkan krisis Covid-19. Kita di Malaysia pun belum menemui jalan keluar dengan bilangan kes positif yang tidak menampakkan penurunan yang drastik.

Pandemik ini telah menyedarkan ramai orang bahawa krisis ini betul-betul wujud dan memberi impak yang sangat besar terhadap masyarkat terutamanya daripada sudut ekonomi.

Selain dari isu pandemik, ramai yang terlepas pandang bahawa isu bencana alam yang disebabkan perubahan cuaca juga bakal memberi kesan yang sangat buruk kepada ekonomi dunia.

Perubahan cuaca merupakan isu yang besar yang mana dari setahun ke setahun, banyak negara telah mengambil serius dengan melaksanakan undang-undang yang ketat terhadap industri negara terutamanya di negara maju.

Sebelum ini, kita diberitahu bahawa dunia akan menjadi lebih panas jika kesan perubahan cuaca berlaku dan ia adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Namun, sebenarnya kesan perubahan cuaca adalah lebih teruk daripada itu.

Ramai yang tidak mengetahui bahawa kesan pemanasan global juga adalah salah satu faktor yang bakal menjadi pemangkin kepada hujan yang sangat lebat, pembakaran hutan dan berkemungkinan berlakunya ribut taufan.

Bagaimana Perubahan Cuaca Mengakibatkan Bencana Alam?

Bencana alam yang sering dikaitkan dengan perubahan cuaca adalah hujan yang sangat lebat. Bencana alam ini sangat berbahaya dan sering mencetuskan kemusnahan yang besar.

Banjir besar disebabkan hujan yang sangat lebat boleh memusnahkan rumah kediaman.

Kredit Gambar: Tuolumne Fire Safe

Selain itu juga, perubahan cuaca boleh mengakibatkan kebakaran hutan yang berlaku secara spontan akibat pemanasan global. Lapisan ozon yang semakin menipis akan menyebabkan cahaya matahari memancar secara langsung ke arah hutan.

Cahaya matahari yang berlebihan akan ditukar kepada haba dan akan menghasilkan api. Lebih malang jika hutan tersebut berada dalam keadaan kering yang akan memudahkan kebakaran hutan yang marak dengan cepat.

Inilah punca kenapa kebakaran hutan berlaku tanpa disedari oleh pihak berkuasa.

Ribut taufan juga turut dipercayai boleh disebabkan oleh perubahan cuaca yang ekstrem. Walaupun ada kajian mengatakan bahawa saintis mendapati perubahan cuaca merupakan faktor kecil yang menjadi penyebab kepada ribut taufan.

Kredit Gambar: Nikkei Asia

Para saintis tidak menolak sepenuhnya teori ribut taufan yang disebabkan perubahan cuaca ini kerana ada data yang menyokong perkara ini.

Kenapa Bencana Alam Boleh Menyebabkan Krisis Ekonomi?

Seperti bencana yang sering berlaku di mana-mana negara, penduduk yang terjejas akan menanggung kerugian yang besar terhadap kemusnahan harta benda.

Pihak kerajaan juga akan terjejas kerana bantuan yang diberikan kepada penduduk akan menjejaskan kedudukan kewangan mereka bagi menampung kemusnahan yang terjadi disebabkan bencana alam yang merosakkan harta benda penduduk.

Sebagai contoh pada tahun lepas, kemusnahan akibat daripada bencana alam disebabkan perubahan cuaca dunia telah menyebabkan kerugian sebanyak USD2.2 trilion.

Jika perkara ini terus berlaku, ia juga akan menjejaskan sistem perbankan yang ada di negara tersebut. Ini disebabkan orang ramai tidak mampu untuk membayar pinjaman bank terutamanya apabila melibatkan pinjaman rumah dan kenderaan.

Dua pinjaman ini akan memberi memberi kesan yang sangat besar kepada pendapatan bank apabila peminjam tidak mampu membayar pinjaman mereka kepada bank dalam waktu yang ditetapkan dan menyebabkan pihak bank tidak mampu menjana keuntungan yang sepatutnya.

Disebabkan perkara ini, sistem perbankan akan terjejas dan pendapatan negara juga akan turut terkesan dengan situasi tersebut.

Oleh yang demikian, International Monetary Fund (IMF) telah memberi perhatian yang serius terhadap perubahan iklim dunia yang bakal berlaku dalam masa terdekat. Ini bagi mengelakkan krisis besar menimpa negara-negara miskin dan membangun.

Sumber Rujukan:

Majalah Labur