Hukum Bitcoin Oleh Para Ulama Kewangan Islam

Masih ramai tertanya-tanya adakah harus kita melabur dalam Bitcoin atau mata wang kripto yang lain seperti Ethereum, Ripple dan Litecoin?

Secara ringkasnya, terdapat dua jenis perbincangan dalam isu ini. Pertamanya adalah sama ada Bitcoin atau mata wang kripto ini adalah mata wang dan hukum berkaitan transaksi mata wang atau al-Sarf (jualbeli mata wang) dalam Shariah perlu diaplikasikan.

Kedua, sama ada Bitcoin atau mata wang kripto ini dikategorikan sebagai aset digital dan seperti aset-aset lain dalam pasaran wang, maka ia boleh dilaburkan atau tidak.

Berdasarkan fatwa oleh Majlis Agama di Malaysia antaranya Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan dan Majlis Agama Islam Perlis, masing-masing menetapkan bahawa Bitcoin bukanlah mata wang daripada sudut Shariah, maka hukum al-Sarf (pertukaran mata wang) tidak terpakai. Kedua, didapati bahawa Bitcoin adalah aset digital yang diharuskan untuk kita melabur ke dalamnya.

Di bawah dikongsikan beberapa pandangan ulama Malaysia di dalam bidang kewangan terhadap Bitcoin dengan harapan dapat menambahkan ilmu kita:

Datuk Dr. Mohd Daud Bakar, Pengerusi Majlis Penasihat Shariah Bank Negara Malaysia dan Pengerusi Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia

Dalam satu pembentangan pada 29 November 2017, beliau menyimpulkan bahawa Bitcoin adalah patuh Shariah dan pelaburan dalam Bitcoin adalah harus, dan keuntungan yang diperoleh perlu dikenakan zakat.

Beliau telah menolak hujah mereka yang tidak bersetuju dengan Bitcoin bahawa ia mempunyai elemen Gharar (ketidakpastian) kerana nilai yang sangat tidak stabil dan kemungkinan sistem digital itu sendiri akan runtuh pada bila-bila masa. Bagi beliau itu adalah risiko yang perlu diketahui dan ditanggung oleh para pelabur.

Beliau berkata risiko tidak mempunyai kesan ke atas hukum sesuatu perkara, dan ia harus dibezakan dengan Gharar yang memberi kesan ke atas hukum. Risiko adalah perkara yang normal dalam setiap perkara sama ada pelaburan, perniagaan dan apa jua bidang.

Contohnya pelaburan dalam emas, yang mana nilainya tidak stabil, namun ia tidak bermakna jual belinya perlu diharamkan. Langkah yang perlu diambil adalah memperkenalkan peraturan dan regulasi untuk mengawal kestabilan nilai dan mengurus transaksinya. Hal yang sama juga harus diperkenalkan untuk Bitcoin.

Dr. Zaharuddin Abd Rahman (CEO Elzar Shariah Advisory Sdn Bhd)

Dalam beberapa perkongsian melalui media, Dr. Zaharuddin telah menyebut beberapa perkara penting berkenaan isu ini termasuklah mengakui telah mencuba sendiri Bitcoin ini bagi mendapatkan gambaran yang lebih jelas tentang isu ini.

Menurutnya lagi, elemen Gharar tidak ditemui pada peringkat penciptaan dan penghasilan Bitcoin itu sendiri, tapi ditemui sewaktu peringkat transaksi di dalam ‘exchange’ di mana kita tidak boleh benar-benar memastikan transaksi itu benar-benar telah berlaku tanpa sebarang penipuan.

Walaubagaimanapun, beliau mengharuskan penyimpanan Bitcoin dan mengingatkan bagi sesiapa yang telah melibatkan diri dengan Bitcoin untuk membayar zakat simpanan apabila cukup setahun (Haul). Beliau turut menambah kepentingan kajian yang mendalam bagi sesiapa yang ingin melibatkan diri dengan Bitcoin atau mana-mana mata wang kripto agar tidak terjebak dengan skim penipuan dan SCAM yang banyak muncul atas nama pelaburan Bitcoin yang wujud di kalangan masyarakat.

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus kepada pengurusan kewangan, pembasmian kemiskinan, dan pembinaan masyarakat madani.

Boleh rujuk di sini bagaimana untuk Mulakan Pelaburan Aset Digital Yang Sah Dan Patuh Syariah Hari Ini Dengan Luno.

Bagi mereka yang telah siap akaun Luno dan belum claim bonus RM25 dalam bentuk Bitcoin secara percuma, masukkan kod FVSKG5. Klik di bahagian Rewards dan masukkan kod FVSKG5.

Bila kita deposit dan beli aset digital kita yang pertama bernilai RM250 (tak termasuk fees Luno), nanti dapat RM25 dalam bentuk Bitcoin secara percuma.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Hadis Berkenaan Forex

Hari ini masih ramai yang berbahas mengenai perdagangan mata wang atau FOREX. Apakah itu FOREX?

FOREX pada dasarnya merupakan gabungan dari dua kata dalam Bahasa Inggeris iaitu “foreign” dan “exchange”.

Foreign bermakna “asing” atau “luar negeri” sedangkan Exchange bermakna sebagai “pertukaran”, dalam hal ini yang dimaksudkan adalah pertukaran mata wang.

Dan ketika digabungkan foreign exchange dapat diertikan sebagai sebuah kegiatan perdagangan mata wang asing.

Tanpa melihat kepada Fatwa Kebangsaan tahun 2012 yang menharamkan perdagangan mata wang asing atas talian oleh individu, apakah pengharaman atau mengapa dikatakan FOREX ini haram?

Di sini menarik jika kita amati kenyataan Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin pada tahun 2012 yang mengatakan bahawa terdapat salah faham dan laporan media ketika itu yang menunjukkan seolah semua bentuk FOREX adalah haram.

Apa yang kita faham daripada kenyataan itu adalah ada jenis FOREX yang diharuskan antaranya sekiranya kita ingin ke luar negara, kita perlu menukar mata wang MYR kita ke USD contohnya, itu adalah FOREX namun ia diharuskan dengan syarat-syarat tertentu.

Maka apa syaratnya?

Syarat-syarat inilah yang tidak dapat dituruti dalam sistem perdagangan FOREX atas talian yang banyak hari ini.

Hukum FOREX sebenarnya adalah harus berdasarkan hadis sahih yang diriwayat oleh Ubadah bin Samit RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:

‘Emas yang ditukar dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, tamar dengan tamar, garam dengan garam, (hendaklah) dilakukan secara sama kualiti dan kuantitinya, dan secara tunai (tidak bertangguh). Jika (dilakukan transaksi) berbeza jenis-jenis tersebut, maka lakukanlah jual beli mengikut apa yang kamu kehendaki, dengan syarat dilakukan secara tunai.’

(Hadis riwayat Imam Muslim (no. 1587)

Penggunaan mata wang kertas pada zaman ini mengambil tempat mata wang emas dan perak kerana persamaan pada kegunaannya hari ini sebagai medium pertukaran barang.

Namun begitu, amatlah penting untuk dipastikan jual beli ini dilakukan berdasar syarat-syaratnya yang khusus. Jika tidak menepati syarat, maka transaksi itu menjadi batil dan terlibat dengan riba yang diharamkan.

Secara tunai di dalam hadis di atas merupakan syarat terpenting dalam transaksi pertukaran mata wang hari ini.

Dalam bahawa Arab ia disebut sebagai Taqabudh atau penyerahan secara lani, dalam Bahasa Inggeris pula disebut sebagai Spot.

Maknanya jika kita ingin menukar RM 100 kepada USD 40, kita perlu serah RM 100 dan kita perlu menerima USD 40 pada masa yang sama. Dalam kes FOREX secara atas talian, syarat ini tidak dituruti.

Dengan adanya elemen Leverage, Cross Currency, dan Rolling Interest mendedahkan ramai kepada perkara haram dan yang paling besar adalah pengharaman riba di mana Allah an Rasul-Nya mengisytihar perang kepada mereka yang terlibat di dalam riba.

Semoga penerangan ringkas ini dapat menjawab beberapa persoalan dan ketidakjelasan isu hukum FOREX ini dan semoga kita dapat menjauhkan diri daripada perdagangan mata wang asing atas talian.

Baca juga Forex Online Trading: Perkongsian ‘Orang Dalam’

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan pemegang sijil Islamic Financial Planner (IFP). Merupakan lepasan Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan, Fakulti Ekonomi Universiti Malaya. Beliau boleh dihubungi di [email protected].

Iklan

Majalah Labur