7 Jenis Skim Popular Yang Sering Digunakan Untuk Menipu Rakyat Malaysia

Jenayah melibatkan penipuan wang sukar untuk dibendung walaupun pihak berkuasa telah cuba sedaya-upaya untuk menghalang mereka daripada terus menipu golongan masyarakat.

Di antara jenayah kewangan pertama dan sangat popular yang berlaku di negara kita adalah melibatkan penipuan skim cepat kaya pada akhir tahun 1980-an yang dilakukan oleh Pak Man Telo yang telah berjaya menipu pelbagai lapisan masyarakat.

Jom kita tengok pula jenis-jenis skim terkini dan popular yang digunakan untuk menipu rakyat Malaysia.

1. Skim Penipuan Wang KWSP

Skim ini beroperasi apabila ahli sindiket membuat tawaran kepada mangsa untuk mengeluarkan wang KWSP. Seperti yang kita tahu, wang simpanan dalam KWSP tidak boleh dikeluarkan tanpa sebab yang kukuh.

Sindiket ini yang menyamar sebagai salah seorang pegawai di KWSP dan akan membantu mangsa untuk mengeluarkan wang KWSP dengan membayar sejumlah wang untuk perkhidmatan tersebut. Pihak KWSP telah memberi amaran kepada pencarum KWSP agar jangan terpedaya dengan penipuan sindiket ini.

2. Skim Pinjaman Wang Tak Berlesen

Sama seperti dengan sindiket KWSP, skim ini menawarkan perkhidmatan pinjaman wang kepada mangsa. Sebelum wang diberikan, mereka akan meminta wang daripada mangsa di atas nama cas perkhidmatan.

Mereka giat mencari mangsa secara dalam talian kerana ianya lebih mudah untuk mereka menipu mangsa.

3. Skim Pelaburan / ‘Money Game’

Ini adalah skim cepat kaya yang paling popular di negara ini. Sistem multilevel marketing digunakan.

Modus operandi skim ini adalah menjanjikan pulangan pelaburan yang sangat luar biasa kepada mangsa mereka. Di antara golongan yang paling ramai menjadi mangsa kepada skim ini adalah pelajar universiti.

Mereka tahu kebanyakan pelajar mempunyai pinjaman PTPTN dan dengan wang pinjaman tersebut, mereka akan memperdaya pelajar ini menyertai program mereka.

4. Skim Jerat Percintaan (Catfishing)

Skim penipuan ini menyasarkan gologan berusia terutamanya janda atau duda yang kesunyian dan mempunyai status kewangan yang baik.

Teknik yang selalu mereka guna adalah dengan memberi janji manis untuk berkahwin dengan mangsa dan apabila mangsa mula mempercayai janji tersebut, pihak sindiket akan memujuk mangsa untuk memasukkan sejumlah duit kepada mereka dengan alasan yang tertentu.

5. Macau Scam

Skim yang sangat membahaya di antara semua skim yang ada di Malaysia. Modus operandi skim ini adalah menyamar sebagai pegawai polis, pegawai bank atau pegawai kastam.

Sindiket ini akan menghantar pesanan ringkas kepada mangsa mereka mengatakan kad kredit atau kad bank mereka telah digunakan oleh pihak ketiga. Mangsa yang terpedaya akan menelefon pihak sindiket dan di sinilah proses penipuan berlaku.

Mangsa yang terpedaya akan memberi maklumat penting kepada pihak sindiket atau mangsa membayar sejumlah wang kepada pihak sindiket untuk menyelesaikan masalah tersebut.

6. Skim Akaun Keldai (Mule)

Pihak sindiket menggunakan akaun peribadi kita untuk melakukan transaksi aktiviti haram mereka. Pihak sindiket yang memujuk mangsa untuk memindahkan wang tersebut kepada akaun yang lain dengan pelbagai alasan yang munasabah.

Kita wajib menjaga privasi akaun peribadi kita dan jangan sesekali membenarkan orang yang tidak dikenali memasukan wang ke dalam akaun kita tanpa alasan yang kukuh kerana dikhuatiri ia digunakan di dalam sindiket penipuan.

Kita boleh disabitkan dengan kesalahan tersebut jika kita tidak bertindak dengan cepat.

7. Skim Gores Dan Menang

Gores dan menang merupakan skim yang paling popular ketika era 1990-an. Walaupun skim ini sudah lapok ditelan zaman, ada sesetengah sindiket yang masih lagi menggunakan teknik ini untuk memperdayakan mangsa mereka.

Mangsa yang dikehendaki menggores kad yang diberi oleh pihak sindiket dan mereka akan ditawarkan dengan hadiah yang luar biasa. Jika mangsa terpedaya, (kebanyakan gologan warga emas) mereka akan membuat pembayaran terlebih dahulu sebelum boleh menebus hadiah tersebut.

Sumber Rujukan: https://www.imoney.my/articles/common-money-scams

Jemput baca juga:

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tertib dalam kewangan. Ikuti langkah yang dikongsikan gadis ini

tertib-dalam-kewangan

 

1. Tidak ramai yang ikut susun atur dalam kewangan, ramai yang ikut suka mereka, jaga-jaga sebelum hutang terbina dengan lebih banyak, atur semula kewangan kita.

2. Tidak ramai yang kisah kan Dana kecemasan, mereka beranggapan dana kecemasan mereka adalah mak, ayah, Adik beradik dan kawan-kawan (pinjam duit). Ubah persepsi, dana kecemasan itu adalah dari usaha kita sendiri.

3. Tidak ramai anak muda kisahkan perlindungan mereka, kata mereka, company ‘jaga’ mereka. Jaga-jaga tidak semua company ‘sayang’ pekerja dalam keadaan ekonomi yang makin mencabar kini, bila-bila masa mereka boleh buang kita.

4. Mula kan pelaburan yang kecil untuk jangka masa yang singkat dalam 3-5 tahun. Ini adalah untuk bina simpanan secara paksa, jika tidak, kita asyik gatal tangan dok survey trivagogo.

5. Sedang kita melabur, simpanan kecemasan jangan terhenti setakat 6 bulan gaji sahaja. Tingkat kan lagi jadi 12 bulan gaji pula. Jika di tempat kerja kena capai target, dalam kewangan kita juga mesti target yang kita boleh capai dengan usaha

6. Beli kereta biasa-biasa, kita bukan tak pandai nak drive kereta memahal tu, kita kasi ‘chance’ orang lain pakai dulu. Esok lusa rezeki kita pula merasa

7. Mula pelaburan jangka masa sederhana seperti Unit Trust – EPF akaun 1. Ia makan masa dalam 5-10 tahun. Saham sekarang banyak yang jatuh, kita ambil peluang ‘shopping’ lebih banyak unit lagi. Harga tengah murah.

8. Satu masa apabila simpanan kita capai target yang kita nak. Anda gunakan lah sebaiknya. Beli Rumah pertama, kahwin, menunaikan umrah atau travel bersama tersayang.

9. Bina pula pelaburan jangka masa panjang untuk cipta Dana Pencen kita. Tua lambat lagi tapi tidak salah jika kita merancang dari sekarang.

10. Bila aset sudah terbina, mula lah apply wasiat/ hibah. Ajal kita tak tahu bila, ini sebahagian persediaan kita sebelum kita ke sana.

Anda punya cara yang lebih baik? Lakukanlah.

Jom SHARE untuk bacaan bersama.

Sumber : Syafieqah A’lya
Gadis muda ini pernah viral dengan posting Facebook beliau yang turut diterbitkan di OhBulan! Baru 24 Tahun, Gadis Cantik Ini Mampu Beli Rumah Superlink & Subaru. Wow. Nak Meminang Boleh?

Iklan

Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2018 – Ekonomi Malaysia Dijangka Kukuh Bagi Menempuh Tahun 2019

Berikut adalah inti pati Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2018 serta Laporan Kestabilan Kewangan dan Sistem Pembayaran 2018 yang dikeluarkan hari ini.

EKONOMI:

Ekonomi Malaysia dijangka kekal pada landasan pertumbuhan kukuh, berkembang antara 4.3 peratus dan 4.8 peratus pada 2019, dipacu oleh aktiviti sektor swasta, pendapatan stabil dan pertumbuhan pekerjaan, serta peningkatan kapasiti perniagaan yang berterusan.

Sektor perkhidmatan dijangka berkembang 5.7 peratus daripada 6.8 peratus pada 2018. Sektor pembuatan akan berkembang pada 4.8 peratus berbanding lima peratus pada 2018.

Sektor pembinaan diunjurkan mencatat pertumbuhan sederhana pada tiga peratus tahun ini berbanding 4.2 peratus pada 2018.​​​​​​​​​​​​​​

Sektor perlombongan dan kuari dijangka berkembang 0.8 peratus, berbanding penurunan 1.5 peratus pada 2018 berikutan pengurangan pengeluaran gas asli.

Sektor pertanian diunjurkan berkembang 2.8 peratus tahun ini selepas susut 0.4 peratus pada 2018.

Kadar pengangguran dijangka kekal hampir tidak berubah pada 3.3 peratus hingga 3.5 peratus tahun ini.

Pelaburan swasta dijangka merekodkan pertumbuhan 4.9 peratus pada 2019. Pelaburan awam diunjurkan susut pada 7.1 peratus khususnya disebabkan pelaburan rendah oleh syarikat awam setelah penyiapan projek berskala besar.

Baki akaun semasa berkemungkinan kekal mencatatkan lebihan, walaupun berkurangan kepada 1.5 peratus – 2.5 peratus daripada Pendapatan Negara Kasar pada 2019.

Eksport Malaysia dijangka merekodkan pertumbuhan 3.4 peratus tahun ini berbanding 6.8 peratus pada 2018.

Import akan disokong oleh permintaan domestik yang berterusan, dengan import kasar dijangka berkembang 4.5 peratus pada 2019 berbanding 4.9 peratus pada 2018 dengan mengambil kira peningkatan semula import perantaraan dan modal.

Inflasi teras Malaysia dijangka pada keseluruhannya stabil dan berpurata antara 0.7 dan 1.7 peratus pada 2019 berbanding satu peratus pada 2018.

Hutang luar Malaysia, yang berjumlah RM924.9 bilion atau 64.7 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) setakat akhir 2018, adalah kekal terurus, meskipun secara relatifnya lebih tinggi berbanding median negara sedang pesat membangun setara.

Bank Negara Malaysia (BNM) mengumumkan dividen RM2.5 bilion kepada kerajaan pada 2018.

BANK:

Ujian tekanan kesolvenan berbilang tahun BNM terus mengesahkan daya tahan bank-bank dan penanggung insurans di bawah simulasi senario tekanan makroekonomi dan kewangan yang teruk.

Bank-bank kekal berkedudukan baik untuk menyerap potensi kerugian menggunakan penampan modal dan pendapatan sedia ada, dengan nisbah modal sistem perbankan selepas ujian tekanan kekal jauh melebihi paras pengawalseliaan minimum.

HUTANG ISI RUMAH:

Hutang isi rumah kepada KDNK Malaysia susut kepada 83 peratus tahun lepas daripada 84.3 peratus pada 2017, didorong langkah berhemat makro dalam memperkukuh daya tahan isi rumah.

Pertumbuhan hutang isi rumah pada 2018 terus berkurangan pada 4.7 peratus, didorong terutama oleh pertumbuhan pinjaman yang diberikan oleh institusi kewangan bukan bank yang lebih perlahan.

Pertumbuhan pembiayaan peribadi, yang mendorong peningkatan pantas hutang isi rumah sebelum ini, telah berkurangan dengan ketara susulan pelaksanaan pelbagai langkah sejak 2012.

Pertumbuhan turun kepada 2.3 peratus pada 2018 daripada 2.8 peratus pada 2017 (paras tertinggi 25.2 peratus pada 2008).

Dalam pasaran hartanah, pertumbuhan harga rumah terus merosot ketika kekurangan permintaan bagi hartanah berharga tinggi, yang kekal tidak mampu dimiliki oleh kebanyakan pembeli selain aktiviti kurang memberangsangkan dalam pasaran perumahan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Ini mendorong penyesuaian bekalan perumahan kepada segmen mampu milik.

-BERNAMA

Sumber: BH Online

Biarlah Gambar Berbicara

Bagi mereka yang berminat nak tahu lebih lanjut, boleh muat turun Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2018 dan Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2018 (Tambahan).

Iklan

Harga Kereta Turun Sebab Tiada GST, Boleh Ke Nak Beli?

Kadar sifar cukai GST yang bermula 1 Jun 2018 telah menyaksikan penurunan harga barang. Ada yang turun banyak, ada yang turun sedikit – tetapi ada juga yang kekal harganya.

Tetapi bagi barang yang mahal seperti kereta, dengan ketiadaan cukai GST 6% memberikan kesan yang besar kepada harga kereta. Dengan penurunan harga kereta yang besar, kita pun berlumba-lumba nak beli kereta sebelum Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) diperkenalkan 1 September 2018 nanti.

Sehubungan dengan berita yang menggembirakan ini, ramai rakyat Malaysia yang teruja untuk menukar kereta lama kepada yang baru. Keputusan ini dibuat tanpa mereka sedar bahawa mereka perlu menanggung bebanan hutang selama beberapa tahun, meskipun harga kereta telah turun buat masa ini.

Sumber: Malaysian Automotive Associationfail PDF

Statistik menunjukkan peningkatan jualan pada Jun 2018 sebanyak 50%, berbanding dengan bulan Mei 2018.

Buat Persediaan Sebelum Membeli Kereta

Kalau anda perlukan peringatan, 3 punca utama rakyat Malaysia bankrap adalah disebabkan faktor berikut:

  1. Sewa Beli Kenderaan – 26,801 kes, atau 27.6%
  2. Pinjaman Peribadi – 22,153 kes, atau 22.8%
  3. Pinjaman Perumahan – 18,819 kes, atau 19.4%

Boleh baca selanjutnya di artikel 100,000 Rakyat Malaysia Bankrap Dan Ini 3 Punca Utama.

Sebab itulah anda perlu buat persediaan awal, bukan main beli saja sebab orang lain beli. Silap haribulan, nanti kereta kena tarik – anda pula diisytiharkan bankrap.

Rule of thumb untuk beli kereta adalah dengan memeli kereta yang berharga 12 kali ganda daripada gaji bulanan. Nak tahu kenapa? Jemput baca Kalau Gaji RM2,500, Belilah Kereta Bernilai RM30,000.

Untuk lebih menakutkan anda lagi (atau memaksa anda berfikir berkali-kali) untuk beli kereta ni, bacalah Ketahui Kos Sebenar Pemilik Kereta Perlu Tanggung. Ini kerana bukan setakat instalment bulanan saja, anda perlu juga bayar Takaful, Cukai Jalan, Duit Minyak/Petrol (Sekarang RM2.20 seliter untuk RON95), Kos Penyelenggaraan/Servis, Tol dan Parkir, serta kos susut nilai.

Persoalannya, masih nak beli kereta sebab ikut orang lain beli ke atau anda dah betul-betul bersedia nak beli kereta?

Iklan

Adakah Bayaran Tempahan (Booking Fee) Proton X50 Tidak Shariah?

Katanya tempahan SUV terbaru Proton X50 telah diterima sebanyak 20,000 buah unit. Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar Sdn Bhd, En. Roslan Abdullah, mereka tidak menjangkakan sambutan yang begitu meriah dan katanya kebiasaan pelanggan hanya akan membuat tempahan apabila melihat sendiri model kereta depan mata.

Kali ini berbeza, ramai yang berbondong-bondong membuat tempahan awal dengan membayar RM500 walaupun tanpa melihat model kereta dan termasuk harga jualan belum diputuskan.

Kredit Gambar: Proton

Oleh kerana itu, ada pihak yang mempertikaikan teknik penjualan ini oleh Proton dengan mendakwa pembayaran ‘booking fee’ sebanyak RM500 itu tidak patuh Shariah kerana harga jualan tidak diketahui. Lantas menjadikan kontrak transaksi itu sebagai Gharar atau adanya ketidakpastian yang dilarang oleh Rasulullah dalam hadis yang bermaksud:

“Rasulullah melarang jual beli al-Hashah dan al-Gharar.”

Tambahan pula Gharar dalam harga jualan merupakan salah satu jenis Gharar yang besar, maka disebabkan itu ia adalah transaksi tidak patuh Shariah. 

Walaubagaimanapun, isu ini boleh dijawab dengan hujah berikut.

‘Booking’ atau tempahan belum dikira sebagai kontrak jual beli namun ia hanyalah satu pernyataan komitmen untuk membeli. Dalam istilah Fiqh Muamalat, ia hanyalah satu Wa’d atau janji bukannya ‘Aqd atau Kontrak.

Malah Proton mengatakan bahawa ‘booking fee’ itu akan dikembalikan sekiranya pelanggan membuat keputusan untuk membatalkan hasrat setelah mengetahui harga jualan sebenar dan tidak berkenan dengan model itu.

Kredit: Paul Tan

Dalam Muamalat, transaksi seperti itu dinamakan sebagai Hamish Jiddiyah iaitu sejumlah wang yang dibayar kepada sama ada penjual aset bagi menunjukkan kesungguhan untuk membeli aset tersebut. Dalam istilah hari ini ia boleh digelar sebagai ‘security deposit’ dan bersifat seperti ‘booking fee’ tadi.

Kebiasaannya ia dilakukan sebelum memeterai kontrak jual beli, dalam kata lainnya, ia dilakukan di luar ‘Aqd utama jual beli. Namun selepas kontrak berjaya dimeterai, jumlah bayaran dari Hamish Jiddiyah ini akan dikira sebagai sebahagian daripada harga keseluruhan aset.

Tetapi sekiranya pelanggan ingin membatalkan hasrat pembelian, para Ulama menyebut bahawa penjual berhak untuk mengambil jumlah yang bertepatan dengan kerugian sebenar yang ditanggung akibat pengurusan tempahan tadi dan bakinya mesti diserahkan semula kepada pelanggan.

Dalam kes di atas, Proton telah bersetuju untuk memberikan 100% jumlah ‘booking fee’ seandainya pelanggan membatalkan hasrat.

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus kepada pengurusan kewangan, pembasmian kemiskinan, dan pembinaan masyarakat madani.

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!