Apa Itu Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) Yang Orang Dok Sebut Tu?

Sejak kita menyaksikan tampuk pemerintahan bertukar tangan pada Mei 2018 yang lalu, semakin ramai orang yang berminat nak ambil tahu berkenaan dengan isu ekonomi dan kewangan negara.

Pastinya kita pernah dengar istilah Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) kan? Tapi tahu ke tak apa maksud di sebalik KDNK dan apa pula fungsi KDNK tersebut?

Jabatan Perangkaan Malaysia Sebagai Rujukan

Definisi Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK)

KDNK ialah statistik berkenaan pendapatan negara dan ianya juga berkaitan dengan pertumbuhan atau pembangunan ekonomi.

KDNK mengukur jumlah nilai akhir barangan dan perkhidmatan yang dikeluarkan dalam ekonomi bagi sesebuah Negara melalui tiga kaedah iaitu:

  1. Kaedah Pengeluaran iaitu penjumlahan nilai ditambah aktiviti ekonomi (Pertanian, Perlombongan & Pengkuarian, Pembuatan, Pembinaan dan Perkhidmatan termasuk Kerajaan)
  2. Kaedah Perbelanjaan iaitu penjumlahan Perbelanjaan Akhir Isi Rumah, Perbelanjaan Akhir Kerajaan, Pelaburan dan Eksport Bersih
  3. Kaedah Pendapatan adalah penjumlahan Pendapatan oleh faktor Pengeluaran (tanah, tenaga buruh, modal dan keusahawanan) iaitu Pampasan pekerja, Lebihan kendalian kasar dan (Cukai – Subsidi)

Pengukuran KDNK:

i. Dinilai pada harga semasa
ii. Dinilai pada harga malar

Frekuensi pengeluaran data KDNK Kaedah Pengeluaran dan Perbelanjaan adalah secara suku tahunan dan tahunan pada harga semasa dan malar. Manakala bagi data KDNK Kaedah Pendapatan adalah secara tahunan pada harga semasa.

 Adakah ANDA berperanan sebagai penyumbang kepada KDNK?

YA. ANDA juga dikira sebagai penyumbang kepada KDNK. Dalam konteks ekonomi, ANDA sebagai Isi rumah berperanan dalam dua kategori iaitu:

  • Dari segi Penawaran, Isi rumah bekerja di sektor industri dan Kerajaan dan mendapat pendapatan melalui pembayaran gaji dan upah
  • Dari segi Permintaan, Isi rumah berperanan sebagai pengguna kepada barangan dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh mana-mana institusi melalui perbelanjaan harian

3. Adakah semua barangan dan perkhidmatan diambilkira dalam penyusunan KDNK?

TIDAK. Semua perkhidmatan peribadi dan domestik yang dihasilkan dan dimakan dalam isi rumah yang sama (Contohnya pembersihan rumah, memasak, menjaga & mendidik kanak-kanak, dan menjaga orang sakit & orang tua) tidak diambilkira dalam pengiraan KDNK.

Disamping itu, penyelenggaraan & pembaikan rumah kediaman, barangan tahan lama, dan kenderaan yang digunakan oleh ahli Isi rumah juga dikecualikan daripada pengiraan KDNK.

Semua perkhidmatan di atas dikecualikan dalam pengiraan KDNK kerana;

  • Tidak ada harga pasaran yang sesuai yang boleh digunakan untuk menilai perkhidmatan-perkhidmatan ini
  • Sebahagian besar perkhidmatan Isi rumah domestik dan perkhidmatan peribadi tidak dihasilkan untuk tujuan diniagakan dalam pasaran

4. Mengapa KDNK penting kepada Negara?

  • Mengukur prestasi dan kedudukan ekonomi
  • Mengenalpasti dan membuat penilaian keberkesanan dasar ekonomi Kerajaan
  • Analisis data makroekonomi
  • Perbandingan saiz ekonomi di peringkat antarabangsa
  • Insight kepada para pelabur dalam membuat keputusan pelaburan

5. KDNK tidak mengukur taraf hidup dan kesejahteraan kehidupan rakyat. Mengapa?

KDNK merupakan instrumen untuk mengukur prestasi ekonomi, namun ia tidak sesuai untuk mengukur taraf hidup dan kesejahteraan penduduk bagi sesebuah negara.

  • Walaupun Pendapatan Negara Kasar per kapita (PNK per kapita) digunakan sebagai ukuran tanda aras kehidupan penduduk dalam sesebuah negara, ia tidak mengambil kira beberapa faktor penting dalam kesejahteraan rakyat seperti kerosakan pada alam sekitar, bunyi bising yang melampau, pengurangan masa berhibur dan pengurangan sumber asli yang tidak boleh diperbaharui.
  • Selain itu, kualiti kehidupan mungkin bergantung kepada taburan KDNK mengikut penduduk dan bukan diukur secara purata.

Bagi mengambil kira faktor-faktor tersebut, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah membangunkan Human Development Index (HDI) yang merangkumi maklumat KDNK per kapita, jangkaan hayat, literasi dan pendaftaran pelajar ke sekolah.

“Statistik Dan Kehidupan Tidak Boleh Dipisahkan Kerana Berkait Rapat Terutama Dalam Mendepani Kehidupan Yang Semakin Kompleks” – YBhg. Dato’ Sri Dr. Mohd Uzir Mahidin, Ketua Perangkawan Malaysia

Sumber Rujukan: Department of Statistics Malaysia dan DOSM/BPAN/1.2018/Series 3 (Gross Domestic Product) – fail PDF 714kb

Dah tahu apa itu KDNK dan apa fungsinya, ambil tahu juga perkara berikut:

Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ini 4 Cara Untuk Elak RM200 Kena ‘Block’ Bila Isi Minyak Guna Kad Debit Atau Kredit

Bagi mereka yang selalu swipe kad debit untuk isi minyak, pasti pernah dengar isu RM200 ‘dibekukan’ atau ‘dipegang’ untuk beberapa hari oleh bank pengeluar kad. Biasanya perlu tunggu 3 hari bekerja baru baki tersebut dipulangkan.

Ini bermakna kalau kita isi minyak RM50, swipe pakai kad debit, kalau semak transaksi dalam bank akan nampak mereka ‘tolak’ (PRE AUTHORIZED) RM200.

RM150 akan dikembalikan ke dalam akaun bank dalam tempoh beberapa hari selepas itu.

Tak kira jumlah isian kita tu RM40 ke RM70 ke, RM200 akan tetap ‘dibekukan’ sementara.

Ianya menjadi tular semula, apabila ia hangat diperkatan di media sosial dan di dalam suratkhabar:

Sumber: NST

Sebelum itu, kita fahamkan dulu situasi tersebut daripada pihak bank:

Sumber: CIMB Bank

Poin #5 dirujuk, di mana jumlah pra-kebenaran RM200 dicajkan ke akaun simpanan/semasa yang dikaitkan kepada kad debit atas pembelian petrol.

Selain daripada itu, izinkan kami untuk memetik sumber daripada Facebook pula:

Why do you need to block RM200 when a CIMB credit card is used at a self-serve petrol pump? All you need to do is…

Posted by Lemuel L Tay on Khamis, 15 Ogos 2013

Sumber: Facebook CIMB Malaysia

Nampaknya isu ini sudah agak lama berlaku, sejak tahun 2013 lagi. Namun, adakah tiada langsung jalan penyelesaiannya?

1. Guna Kad Debit CIMB Dan Pam Di Petronas

Mungkin ramai yang tak perasan, bermula 8 Februari 2017 lagi, jika anda menggunakan kad debit CIMB di stesen minyak Petronas; tiada lagi RM200 akan ditolak.

Mungkin bank lain juga mempunyai ‘partnership’ dengan stesen minyak yang lain, jadi ianya terpulang juga kepada bank yang mengeluarkan kad debit tersebut.

2. Swipe Kad Debit Atau Kad Kredit Di Terminal Dalam Stesen Minyak

Biasanya, kita pasti akan swipe kad debit atau kad kredit di tempat kita nak isi minyak bukan? Bagi memastikan akaun simpanan/semasa kita ditolak dengan jumlah yang tepat, pergilah masuk ke dalam stesen minyak dan swipe di terminal di dalam.

Kalau biasa kita minta nak isi penuh tanpa meletakkan sebarang nilai, kini kita perlu pula beritahu juruwang tersebut jumlah sebenar yang ingin ditolak. Jadi kalau biasa isi full tank dalam RM60, boleh minta juruwang setkan RM50. Jadi nanti akaun kita akan ditolak RM50 tepat-tepat.

Boleh juga guna kaedah ini jika malas nak ke kaunter:

Jika anda berada di Petron, tengok dekat skrin pam minyak tu, cari menu PRESET. Masukkan amaun yang nak diisi. Contoh RM50. Tekan ENTER. Masukkan kad debit. Tunggu kelulusan.

3. Pakai Wang Tunai

Mungkin tak berapa praktikal nak bawa wang tunai banyak-banyak, lagi-lagi untuk isi minyak. Tapi kalau mampu nak swipe kad debit, pastinya dalam akaun bank ada duit. Jadi keluarkan duit cash untuk bayar.

Untuk kad kredit pula, pastikan ada limit yang mencukupi. Jangan marah terminal kalau dia rejek permohonan nak isi minyak anda, padahal anda tu yang berhutang sampai dah nak over limit kredit yang diberikan.

4. Guna E-Wallet Petronas

Cara ini lagi mudah, pakai e-wallet untuk bayar. Dahsyat betul, tak sangka akhirnya dah boleh bayar guna telefon je semasa nak isi minyak.

Zaman sekarang mana ada orang tak pakai telefon pintar? Dengan aplikasi Setel ni, kita boleh pam dan bayar di stesen minyak Petronas, sambil-sambil kumpul mata ganjaran Mesra.

Sumber: Setel.my

Buat masa ini, bukan semua stesen minyak Petronas boleh gunakan aplikasi ini. Bagi yang berminat nak cuba, boleh muat turun aplikasi Setel tersebut di Google Play Store. Untuk iOS nampaknya belum siap lagi.

Setiap Masalah Ada Jalan Keluar

Tak perlu nak kondem sangat pihak bank, mereka mesti ada sebab perlu meletakkan syarat RM200 tersebut. Takkan mereka suka-suka je kan nak menyusahkan pengguna? Kita sebagai pengguna masih ada beberapa cara seperti di atas untuk elak daripada RM200 ‘dibekukan’ buat beberapa hari. Jadilah pengguna yang bijak!

Iklan

Panduan Menuntut Duit Dalam KWSP, Pastikan Kita Letak Penama

Sebagaimana dilaporkan dalam sebuah keratan akhbar, daripada data yang ada setakat tahun 2016, lebih 10 juta pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) masih tidak meletakkan penama bagi akaun mereka. Ramai yang masih mengganggap ianya sebagai sesuatu yang tidak penting.

Hal ini terjadi disebabkan beberapa faktor. Faktor yang paling utama adalah kerana masih ramai lagi yang tidak tahu tentang wujudnya borang penamaan akaun KWSP dan masalah yang akan timbul jika tidak meletakkan penama.

Sebelum membincangkan tajuk persoalan, lebih baik kita fahamkan dulu apa yang dimaksudkan dengan penamaan.

Penamaan adalah satu pengisytiharan secara bertulis yang dibuat oleh ahli dalam Borang KWSP 4, bagi melantik atau menamakan seseorang atau mana-mana orang sebagai benefisiari (bagi orang bukan Islam) atau wasi/pentadbir (bagi orang yang beragama Islam) ke atas simpanan KWSP apabila ahli tersebut meninggal dunia.

Apakah Fungsinya?

Untuk membolehkan KWSP melepaskan wang simpanan ahli yang meninggal dunia kepada orang yang dinamakan dengan segera tanpa mendapatkan Surat Kuasa Mentadbir.

Untuk membuat penamaan, dokumen yang diperlukan hanyalah;

  1. Borang Penamaan (KWSP 4)
  2. Salinan kad pengenalan pemilik akaun KWSP
  3. Salinan dokumen pengenalan diri penama.

Ada Penama Dan Tiada Penama: Perbezaan Proses Waris Menuntut Wang Simpanan KWSP

Bagi simpanan KWSP yang telah siap diletakkan penama oleh pemiliknya semasa hidup, penama boleh terus ke mana-mana kaunter KWSP dan memulakan proses tuntutan. Cuma kena pastikan tuntutan pengeluaran simpanan KWSP tersebut dibuat dalam tempoh setahun dari tarikh kematian arwah.

Dokumen yang perlu waris bawa semasa membuat tuntutan adalah;

  1. Borang Permohonan KWSP 9KM (AHL);
  2. Sijil kematian ahli KWSP
  3. Kad pengenalan penama
  4. Maklumat akaun bank (Akaun Simpanan/Akaun Semasa/Surat pengesahan maklumat pemegang akaun dari bank/Akaun Harta Pusaka Simati – Nama Simati)

Bagi penama bawah umur 18 tahun, maka pemohon (penjaga kepada penama) perlu juga mengemukakan Surat Rayuan dan Sijil Kelahiran Penama.

Bayaran wang simpanan KWSP tersebut akan terus masuk ke akaun penama yang telah membuat tuntutan.

Manakala bagi simpanan KWSP yang tidak berpenama, maka waris terdekat juga boleh membuat permohonan tuntutan pengeluaran wang simpanan KWSP arwah tetapi memerlukan beberapa dokumen sokongan selain empat dokumen yang perlu waris kemukan. Antaranya adalah;

  1. Dokumen sokongan menunjukkan pertalian hubungan dengan si mati (sijil lahir, sijil nikah dan yang berkaitan)
  2. Surat Kuasa daripada Surat Pentadbiran Mahkamah atau Institusi Perundangan atau Amanah Raya Berhad (ARB).

Jika wang simpanan KWSP adalah satu-satunya harta pusaka arwah, maka Sijil Faraid yang dikeluarkan oleh Mahkamah Syariah juga boleh digunakan untuk membuat tuntutan pengeluaran simpanan KWSP.

Proses ini biasanya mengambil masa berbulan-bulan untuk selesai.

Secara umum kita lihat semasa buat tuntutan pengeluaran, tak banyak perbezaan di antara ada penama dan tiada penama. Cuma perlu dapatkan Surat Kuasa sahaja.

Tapi tahukah anda betapa rumit dan lamanya masa yang diperlukan untuk mendapatkan Surat Kuasa tersebut. Jika tak kena caranya, ada yang makan tahun juga baru boleh dapat Surat Kuasa. Lepas dapat Surat Kuasa baru boleh mohon untuk keluarkan simpanan KWSP arwah.

Berbeza dengan akaun KWSP yang dah ada penama. Selepas pemilik akaun meninggal dunia, penama boleh terus membuat tuntutan dan mengeluarkan wang simpanan tersebut.

Kesimpulannya, sangat penting untuk kita membuat penamaan kepada akaun KWSP kita kerana dua faktor.

  1. Untuk memudahkan dan memendekkan proses pengeluaran.
  2. Mengelakkan sebarang kos dan kerumitan mendapatkan dokumen pihak ketiga dari Pejabat Tanah/Mahkamah. Ya nak dapatkan Surat Kuasa kena keluarkan duit dulu.

Sekiranya nak tahu lebih lanjut mengenai penamaan akaun KWSP ni boleh terus ke mana-mana cawangan mereka atau layari www.kwsp.gov.my.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang konsultan di sebuah firma runding perancangan harta dan urus pusaka. Selain aktif menulis perkongsian mengenai urus pusaka di Facebook, beliau turut menerima jemputan untuk memberikan ceramah berkaitan urus pusaka.

Iklan

7 Sebab Kenapa Graduan Dihimpit Kemiskinan

Tajuk yang mungkin sedikit kontroversi tetapi itulah hakikat yang perlu ditelan sekarang. Ramai graduan yang berjaya menamatkan pengajian di peringkat universiti tetapi ramai yang hidup di dalam kemiskinan.

Ini belum termasuk lagi graduan menganggur yang semakin meningkat dari tahun ke dengan bilangan pelajar yang berjaya menamatan pengajian mereka yang semakin bertambah di universiti awam atau pun swasta dan bilangan pekerjaan yang ditawarkan semakin berkurangan disebabkan persaingan diantara graduan itu sendiri.

Ada yang berjaya mendapatkan kerja tetapi bergaji kecil, tidak setimpal dengan kelayakan yang dimiliki.

Berikut merupakan 7 sebab kenapa graduan masih dhimpit dengan kemiskinan.

1. Sistem pembelajaran yang tidak mengajar ilmu pengurusan wang & sains kekayaan

Majoriti sekolah hanya mengajar cara menjawab kertas peperiksaan sahaja. Ini termasuklah sistem pendidikan di peringkat yang lebih tinggi yang hanya memfokus kepada mendapat segulung ijazah.

Tidak ada sistem yang terbaik untuk mengajar pelajar cara untuk membuat atau menggandakan duit. Sistem yang ada hanyalah ke arah membentuk seseorang itu menjadi pekerja, bukannya seorang usahawan yang mencipta peluang pekerjaan untuk orang lain.

2. Berhenti belajar selepas tamat pengajian

Bagi graduan, asalkan dah dapat segulung diploma atau ijazah dan anggap diri sendiri sudah menjadi seorang yang berilmu. Perkara ini sangat tidak betul kerana manusia yang berjaya adalah manusia yang setiap hari belajar ilmu yang baru.

Ilmu dibaratkan seperti meminum air. Kita perlu meminum air untuk terus hidup dan begitu juga dengan akal fikiran kita yang memerlukan ilmu yang baru. Kita memerlukan illmu yang baru bagi membentuk fikiran yang kreatif untuk menjana pendapatan yang lumayan.

3. Suka kerja bergaji besar

Tak salah untuk mengejar pekerjaan yang mampu menawarkan gaji yang besar, tetapi ianya bukanlah satu-satunya jalan untuk membuat seseorang itu menjadi kaya. Untuk menjadi seorang yang berjaya dan bebas kewangan, kita perlu tahu cara bagaimana supaya duit dapat bekerja untuk kita.

Jika kita hanya pandai mengumpul duit semata-mata, kita tidak akan menjadi kaya melainkan kita belajar cara menyimpan dan melabur di tempat yang betul.

4. Terlalu yakin dengan pencapaian diri sendiri

Kebanyakan graduan terlalu yakin dengan kebolehan diri sendiri yang menyebabkan dirinya berasa ego dan sukar untuk menerima arahan. Ingat dia seorang saja yang betul.

Zaman sekarang ini, dunia tidak lagi memandang kepada berapa banyak ijazah yang kita miliki. Sebaliknya ia lebih kepada berapa efektif kita menjalankan kerja, dan sentiasa mencari jalan untuk memperbaiki sebarang kelemahan yang dimiliki.

5. Banyak habiskan duit kepada liabiliti

Di antaranya, berapa ramai graduan yang baru sahaja tamat pengajian dan terus membeli kereta yang di luar kemampuan. Sedangkan kita tahu bahawa nilai kereta akan menyusut nilai saban tahun, dan bakal menjerat kita di dalam masalah kewangan.

Selain daripada itu juga, ramai graduan yang telah berkeluarga tetapi belum membeli rumah kerana mengutamakan benda lain. Sekali kita tersilap langkah, bertahun-tahun kita terpaksa menanggung padah.

6. Kehilangan kerja disebabkan keadaan ekonomi yang tidak menentu

Perkara ini pernah terjadi kepada industri oil and gas pada tahun 2013-2015 di mana banyak syarikat yang terlibat di dalam industri ini telah membuang begitu ramai pekerja. Ini disebabkan oleh harga minyak mentah yang merudum, sekaligus menyebabkan mereka tidak mampu untuk membayar gaji pekerja yang boleh dianggap tinggi.

Dalam dunia usahawan, perkara ini juga mungkin terjadi tetapi berbeza dengan kes kehilangan pekerjaan. Seseorang usahawan mungkin akan gagal sehingga kehilangan semua modal. Apa yang lebih penting adalah kemampuan untuk bangkit semula selepas menemui kegagalan.

7. Bebanan hutang PTPTN

Pengajian tinggi di Malaysia masih belum percuma. Maka majoriti pelajar yang memasuki pusat pengajian tinggi akan dibebani dengan hutang PTPTN yang wajib dibayar selepas tamat pengajian.

Jika seseorang graduan masih lagi belum mendapat pekerjaan atau hanya mampu mendapat pekerjaan dengan gaji yang sedikit, mereka mungkin tidak akan mampu membayar balik wang pinjaman pendidikan ini.

Sumber Rujukan:

Kita hanya mampu keluar daripada cengkaman kemiskinan dengan adanya ilmu dan kerja keras. Dan ianya berbalik kepada dua cara saja, iaitu tingkatkan pendapatan atau kurangkan perbelanjaan.

Kalau dah tak mampu nak ikat perut lagi, maka kalau terpaksa untuk melakukan dua tiga pekerjaan untuk mengatasi bebanan hidup, maka buatlah. Harus diingat, setiap ujian disertakan sekali dengan kejayaan di penghujungnya. Semoga berjaya!

Iklan

3 Kaedah Nak Selesaikan Hutang Tertunggak

Sama ada golongan muda atau tua, kurangnya ilmu pengurusan wang menyebabkan seseorang itu mudah untuk tersalah langkah. Menurut kajian Pantauan Ekonomi Malaysia Disember 2019, 60% golongan yang muflis adalah daripada golongan muda!

Sudah pasti seseorang itu muflis kerana banyak hutang yang tertunggak sehingga menyebabkan kita tidak lagi mampu untuk membayarnya.

Kajian juga menunjukkan bahawa hutang yang membawa kepada seseorang itu muflis adalah pinjaman kenderaan, pinjaman peribadi dan juga hutang kad kredit.

Bagi mereka yang sedang dalam masalah, masih ada peluang lagi untuk selamatkan kewangan anda.

Jom kita tengok 3 kaedah nak selesaikan hutang yang tertunggak. Walaupun jumlahnya banyak, dengan cara ini kita akan lebih mudah untuk mengurus dan menyelesaikannya.

1. Teknik Avalanche

Photo by eberhard grossgasteiger from Pexels

Avalanche adalah merupakan teknik atau kaedah selesaikan hutang tertunggak yang mudah dan efektif. Ia menekankan kepada pembayaran hutang dengan kadar faedah yang lebih tinggi.

Bagi hutang yang kurang interest, kita boleh bayar pada kadar minimum payment atau cukup sekadar membayar mengikut yang biasa.

Contoh 4 jenis hutang serta faedah interest yang dikenakan:

Jenis Hutang / KomitmenJumlahKadar Faedah
Pinjaman kad kreditRM 7,00018.0%
Pinjaman peribadiRM 5,00010.0%
Pinjaman pelajaranRM 75,0005.5%
Pinjaman keretaRM 25,0004.5%

Cara selesaikan hutang tertunggak menggunakan kaedah Avalanche:

  • Buat bayaran hutang secara minimum bagi setiap akaun.
  • Bayaran pada hutang yang mempunyai kadar faedah paling tinggi perlu diletakkan dalam jumlah yang lebih banyak.
  • Teruskan proses ini sehingga semua hutang dibayar. Kemudian ulang semula untuk komitmen yang kadar interestnya lebih besar pula.
  • Ikut susunan pembayaran yang paling penting seperti ini: Kad kredit, pinjaman peribadi, pinjaman pelajaran dan akhirnya pinjaman kereta.
  • Satu persatu akaun hutang akan ‘runtuh’ namun keburukannya, ia akan memakan masa yang agak lama.

2. Teknik Snowball

Photo by Clay Banks on Unsplash

Snowball adalah konsep menyelesaikan hutang dengan mudah iaitu dengan fokus kepada hutang yang kecil terlebih dahulu. Ia berbeza dengan kaedah avalanche tadi.

Di sini, kita akan membayar hutang yang paling kecil jumlahnya dahulu dengan banyak manakala hutang lain kita akan bayar secara minimum.

Kaedah yang menaikkan motivasi untuk menyelesaikan komitmen ini diperkenalkan oleh Dave Ramsey iaitu seorang pakar kewangan. Cara melakukan kaedah ini adalah seperti berikut.

  • Buat bayaran paling minimum bagi setiap komitmen lain.
  • Letakkan dana yang lebih banyak kepada akaun hutang yang jumlahnya paling rendah.
  • Sehinggalah hutang paling rendah tersebut sudah habis, maka teruskan bayar lebih untuk hutang berjumlah rendah yang seterusnya.
  • Kita boleh melebihkan bayaran mengikut susunan ini: pinjaman peribadi, kad kredit, pinjaman kereta dan juga pinjaman pelajaran.

3. Teknik Snowflake

Snowflake adalah kaedah menyelesaikan hutang tertunggak yang efektif dan sesuai bagi mereka yang tidak berpendapatan tetap. Sekiranya anda seorang freelancer, boleh guna kaedah ini.

Dengan kaedah ini, kita membuat bayaran hutang mengikut kemampuan dengan lebih kerap. Sebagai contoh, setiap kali kita memperolehi pendapatan, kita terus membayar hutang dan baki hutang tersebut. Mudah kan?

Dapat payment untuk sesuatu job, terus bayar hutang tanpa perlu tunggu hujung bulan.

Akhir kata, pilih strategi yang bersesuaian dengan kita. Ia bergantung kepada pekerjaan, jenis hutang dan jumlah komitmen yang ada. Dengan mengikut salah satu kaedah selesaikan hutang ini, lambat laun kita akan terselamat jua.

Sumber Rujukan: Amalan

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!