Berlumba Untuk Bersara Awal, Ramai Yang Dah Join ‘FIRE Movement’

Pernah tak kita fikirkan tentang persaraan? Tak ramai orang muda yang dah fikir pasal persaraan. Mereka rasa muda lagi dan banyak masa sebelum sampai umur persaraan samada 60 atau 65 tahun.

Ramai anak muda yang bila gaji masuk dah fikir nak beli apa. Lebih malang bila ada yang membelanjakan duit yang mereka belum ada dengan membuat pinjaman peribadi dan swipe kad kredit untuk berbelanja.

Persaraan bukan berkenaan umur, tetapi keadaan kewangan. Kalau keadaan kewangan kita cukup untuk tak bergantung kepada gaji kerja untuk kehidupan seharian, maka kita dah ada pilihan untuk berhenti kerja dan bersara.

Lebih menyukarkan keadaan kalau kita dah capai umur persaraan pada usia 65 tahun tetapi belum ada keadaan kewangan yang mencukupi untuk kehidupan seharian. Pasti kita terpaksa untuk terus bekerja demi untuk menyara kehidupan kita.

Baca juga Bersara Dengan Selesa Atau Seksa? 6 Perkara Yang Boleh Kita Buat Sekarang & Tuan Norizan Kongsikan Cara Nak Bersara Awal Di Usia 54 Tahun

FIRE (Financial Independence, Retire Early)

FIRE movement adalah gerakan cara hidup dengan 2 matlamat besar iaitu untuk ada kebebasan kewangan dan bersara awal. Apabila kita telah mencapai kebebasan kewangan, kita mempunyai pilihan untuk tidak lagi bekerja dan gunakan wang yang kita ada untuk menjana lebih banyak wang melalui pelaburan.

Ada sesetengah anak muda yang mempunyai visi dan misi luar biasa dengan berazam untuk bersara seawal umur 30 hingga 40 tahun. Adakah matlamat persaraan pada umur yang muda realistik dan boleh dicapai?

Macam mana nak capai FIRE?

1. Simpan Sebanyak Mungkin

Tetapkan matlamat untuk simpan sebanyak yang mungkin ke dalam dana persaraan. Lebih banyak kita menyimpan, lebih cepat untuk capai kebebasan kewangan dan bersara awal. Simpanan secara agresif sehingga 50%-75% daripada gaji membolehkan wang kita dikumpulkan dan digunakan untuk menjana pendapatan pasif.

Simpanan secara agresif boleh dilakukan dengan meningkatkan pendapatan dan mengurangkan perbelanjaan. Carilah pendapatan sampingan pada hujung minggu dan amalkan perbelanjaan berhemah agar lebih banyak simpanan boleh diasingkan.

Baca juga Kakeibo – Teknik Simpan Wang Gaya Jepun Yang Ramai Tak Tahu

2. Pelaburan Untuk Jana Pendapatan Pasif

Gunakan simpanan yang ada untuk menjana pendapatan pasif. Pelaburan seperti saham, hartanah mahu pun unit trust mampu menjana pendapatan pasif tanpa perlu bekerja. Dividen atau agihan pendapatan yang kita dapat boleh dilaburkan semula.

Namun begitu, semua pelaburan memerlukan modal yang besar untuk mendapatkan hasil yang mencukupi. Justeru, penting untuk kita lakukan langkah simpanan terlebih dahulu.

Kita akan capai kebebasan kewangan sekiranya pendapatan pasif telah mencukupi untuk menampung perbelanjaan harian. Sekiranya kita ada sejumlah RM1 juta dan dilaburkan ke dalam unit trust untuk dapatkan pendapatan pasif sebanyak 8% setahun, agihan pendapatan yang ada cukup untuk menampung perbelanjaan sebanyak RM6,600 sebulan.

Baca juga Ini 15 Panduan Beginner Perlu Tahu Tentang Pelaburan Saham di Bursa Malaysia

FIRE Movement Bukan Untuk Semua

Perjalanan hidup seseorang sangat berbeza di antara satu sama lain. Ada yang dikurniakan rezeki berganda dan ada yang hidup sederhana. Ada yang mempunyai komitmen rendah dan ada juga tidak dapat elak daripada komitmen yang tinggi.

Tidak ramai yang mampu untuk menyimpan 50%-75% daripada gaji mereka untuk dana persaraan. Bahkan ada yang terpaksa berhempas pulas setiap hari untuk mencari rezeki yang halal.

Walau apapun keadaan kewangan yang kita hadapi, FIRE movement mengajar kita untuk buat perancangan awal dan berusaha keras untuk dana persaraan kita. Simpan dan laburkan wang yang kita ada untuk dana persaraan nanti.

Semoga Allah mempermudahkan urusan para pembaca sekalian.

Artikel ini ditulis oleh Mohd Arif Irfan, seorang juruaudit di salah sebuah firma audit di Malaysia. Beliau telah lulus kesemua kertas peperiksaan ACCA dan sedang mengutip pengalaman untuk menjadi akauntan bertauliah. Meminati bidang hartanah dan pelaburan serta rajin berkongsi ilmu di FB Arif Irfan.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Syarikat Penerbangan AirAsia Dan MAS Beri Kelongaran Kepada Pelanggan Mereka Yang Terjejas Dengan Covid-19

Industri penerbangan merupakan industri yang terjejas teruk akibat penularan wabak COVID-19 yang melanda dunia buat masa sekarang. Banyak syarikat penerbangan terpaksa membatalkan penerbangan mereka disebabkan sesetengah negara tidak menerima pelancong asing dan disebabkan pelanggan yang mahu wang mereka dikembalikan disebabkan mempunyai alasan yang kukuh untuk tidak menaiki penerbangan pada masa ini.

Buat masa ini, kebanyakan industri penerbangan negara Eropah dan juga Amerika Syarikat mula meminta campurtangan  negara masing-masing bagi memberi suntikan dana untuk syarikat mereka untuk mengelakkan syarikat mereka diisytiharkan muflis akibat Covid-19 yang kini tersebar ke seluruh dunia.

Industri penerbangan yang berniilai $880 bilion akan menghadapi  masalah yang sangat besar jika perkaar ini berterusan. Kerajaan Amerika Syarikat telah memberi suntikan kewangan sebanyak $50 bilion kepada industri penerbangan negara tersebut untuk memastikan ianya dapat bertahan di dalam situasi sekarang.

Industri penerbangan negara kita juga turut terjejas akibat pembatalan penerbangan yang berlaku buat masa sekarang. Banyak penerbangan terpaksa dibatalkan pada saat-saat akhir dan ada berita yang gembira buat pelanggan yang telah menempah tiket penerbangan mereka melalui dua buah syarikat yang mendominasi industri penerbangan negara kita iatiu AirAsia dan juga Malaysia Airlines (MAS).

Kedua-dua syarikat tersebut telah memberi kelonggaran kepada pelanggan mereka mengenai pembatalan penerbangan ke destinasi yang dituju dengan beberapa pilihan.

Bagi AirAsia yang terkenal dengan syarikat penerbangan tambang murah yang paling berjaya di rantau Asia, pelanggan yang telah menempah tiket sebelum 7 Mac sehingga 30 April 2020 ke penerbangan ke Singapura, Australia, China, Hong Kong SAR, Macao SAR, Taiwan, Jepun dan Korea Selatan; mereka boleh membuat pembatalan terhadap tiket berkenaan dan boleh dapatkan kembali wang mereka. Atau boleh membuat pertukaran tarikh lain penerbangan mereka dalam masa 180 hari dari tarikh penerbangan ke destinasi yang sama.

Jika mereka tidak ingin melakukan penukaran tarikh penerbangan atau refund, mereka juga boleh menyimpan duit terbabit ke dalam “AirAsia Big Loyalty Account” untuk digunakan bagi penerbangan yang akan datang menggunakan khidmat penerbangan syarikat ini. Pelanggan yang menggunakan caraini perlulah menebus untuk pembelian tiket yang akan datang dalam tempoh 365 hari dari tarikh penerbangan bergantung kepada kekosongan tempat duduk.

MAS turut mengambil langkah yang sama bagi pelanggan yang telah menempah tiket pernerbangan menggunakan perkhidmatan syarikat tersebut. MAS membenarkan pelanggan yang telah membeli tiket sebelum atau pada 13 Mac 2020 membuat tempahan semula terhadap tiket penerbangan atau refund sebelum atau pada 31 Mei 2020.

Pelanggan yang telah membuat rebooking perlu menaiki penerbangan mereka itu sebelum atau pada tarikh 31 Disember 2020. Mereka juga boleh menukar destinasi lain dengan penambahan wang jika destinasi penerbangan itu harganya lebih mahal berbanding dengan harga tiket asal yang dibeli.

Jika destinasi penerbangan yang dipilih itu harganya lebih murah dari harga tiket yang asal, pelanggan tidak akan diberi pemulangan bagi duit tiket mereka.

MAS juga turut memberi cadangan kepada pelanggan mereka supaya berurusan menggunakan email berbanding dengan membuat panggilan kepada pusat perkhidmatan pelanggan mereka kerana buat masa ini, pusat perkhidmatan pelanggan tidak mampu untuk memberi servis terbaik kerana terlalu ramai pelanggan yang menghadapi masalah yang sama.

Sumber Rujukan:

Iklan

Kodak Berjaya Mendapat Pinjaman Kerajaan Untuk Penghasilan Produk Farmaseutikal

Bagi generasi digital, Kodak mungkin jenama yang asing bagi mereka tetapi syarikat ini pernah menakluk pasaran dunia lebih dari satu abad sebelum munculnya telefon pintar dan kamera digital.

Teknologi tersebut merupakan faktor utama yang menyumbangkan kemusnahan syarikat ini yang pernah menjadi syarikat blue chip di Amerika Syarikat sehinggalah syarikat tersebut diisytiharkan bankrap pada tahun 2012 kerana tidak mampu untuk bersaing dengan perkembangan teknologi digital pada masa kini.

Boleh baca kisah Kodak di sini

Dengan penularan virus Covid-19 yang semakin merebak ke negara tersebut, ia telah memberi peluang keemasan bagi Syarikat Kodak apabila Presiden Donald Trump telah meluluskan pinjaman kewangan kepada syarikat tersebut bagi menghasilkan bahan untuk menghasilkan generic drug untuk menentang virus ini. Donald Trump yang terkenal dengan slogan pilihan raya yang popular yang menaikkan imejnya iaitu “Make America Great Again” dan telah membuktikan bahawa kata-katanya itu bukan sekadar retorik pilihan raya tetapi membuktikan melalui tindakannya.

Dia telah meluluskan pinjaman sebanyak $765 juta untuk membantu kodak dalam menghasilkan produk  generic drug untuk negara Amerika Syarikat. Di dalam perjanjian pinjaman tersebut, Kodak perlu membayar kembali wang pinjaman tersebut kepada Kerajaan Amerika Syarikat dalam tempoh  25 tahun akan datang dan ia merupakan peluang yang terbaik untuk Syarikat Kodak kembali ke persada antarabangsa selepas syarikat itu jatuh muflis pada tahun 2012.

Ini bukan kali pertama Kodak berada didalam industri farmaseutikal. Pada pertengahan tahun 1980-an,syarikat kodak telah membeli sebuah syarikat farmaseutikal yang terkenal pada ketika itu, Sterling Drug dengan nilai pembelian sebanyak $5.1 billion.

Syarikat tersebut kemudianya bekerjasama dengan syarikat farmaseutikal dari Perancis, Sanofi Aventis untuk menghasilkan aspirin pada era 1990-an. Oleh kerana perniagaan farmaseutikal ini tidak menguntungkan perniagaan Kodak, mereka telah menjual perniagaan tersebut kepada Syarikat Hafslund Nycomed dengan harga $450 juta dan selebihnya  kepada syarikat gergasi farmaseutikal dari United Kingdom, GlaxoSmithKline plc pada tahun 1994 dengan nilai penjualan sebanyak $2.9 billion.

Kodak tidak mengambil serius untuk memfokuskan di dalam bidang farmaseutikal kerana bidang fotografi merupakan bidang yang menjana pendapatan yang sangat lumayan bagi syarikat tersebut pada era itu.

Dengan penguguman yang dilakukan oleh presiden Donald Trump terhadap pinjaman yang diluluskan oleh Defense Production Act kepada Kodak, harga saham syarikat kodak naik dengan begitu drastik sekali iaitu dengan kenaikan sebanyak 318% pada kedudukan paling tinggi dalam tempoh sehari yang mana harga meningkat kepada $25.26 dan kembali pada kedudukan yang lebih stabil iaitu $15.

Langkah yang dibuat oleh Donald Trump itu bertepatan dengan situasi yang berlaku sekarang kepada negara tersebut yang mana sebelum ini, hampir 50% produk farmaseutikal negara tersebut bergantung kepada penghasilan produk farmaseutikal dari Negara India dan juga China.

Dengan langkah yang dilakukan oleh Donald Trump, ia akan mengurangkan kebergantungan negara tersebut kepada kedua negara terutamanya Negara China yang mana merupakan negara pesaing utama untuk Amerika Syarikat.

Dengan hubungan yang semakin keruh di antara kedua negara yang mengalami fasa baru didalam perang perdagangan, langkah yang diambil oleh Donald Trump ini merupakan satu langkah yang bijak.

Sumber Rujukan: https://www.bbc.com/news/business-53563601

Iklan

Anak Muda Suka Beli Kereta Dengan Hutang Atau Cash?

Trend anak muda kini lebih mementingkan gaya hidup yang mewah tanpa memikirkan akibat pada masa akan datang.

Lepas graduate terus nak membeli kereta, dan kalau boleh kereta import yang baru. Apa yang menjadi persoalanya di sini, adakah berbaloi bagi mereka yang baru sahaja mula bekerja dan terpaksa mengikat hutang dengan pihak bank?

Berikut adalah perkongsian daripada Tuan Amir Syahir.

Gaji Ciput, Tapi Nak Bergaya

Kenapa perlu kereta baru dan mewah sedangkan kereta terpakai pun mampu sampai ke tempat yang nak dituju?

Tak boleh ke beli kereta secara tunai tanpa perlu berhutang dengan bank?

Tak ke korang terfikir, bagaimana korang mampu bayar ansuran bulanan dan ditambah dengan kos minyak lagi. Sedangkan gaji korang ciput je.

Mesti berkerut-kerut kening fikir tu, kan?

Pihak bank pun tahu korang mampu membayar ansuran setiap bulan. Sebab tu la mereka boleh luluskan pembiayaan kereta korang. Cuma, korang je yang tak berapa pandai uruskan kewangan sendiri.

Korang pasti akan berusaha untuk membayar ansuran kereta setiap bulan walau apa keadaan sekalipun kan?

Sebabnya korang risau bank akan tarik kereta tu. Secara tak langsung, kau orang akan simpan wang untuk membayar ansuran kereta tersebut.

Pelaburan 9 Tahun Yang Tak Menguntungkan

Sanggup ke korang membayar RM600 sebulan selama 9 tahun. Lepas tu tak dapat apa-apa, kecuali besi buruk?

DSR (Debt Service Ratio) dah barai. Pembiayaan perumahan tak mampu nak buat disebabkan pembiayaan kereta tersebut. Jadi, kenalah tunggu selepas habis bayar kereta selama 9 tahun.

Lepas tu, baru la kelam-kabut nak kumpul duit deposit untuk beli rumah. Tengok-tengok, harga rumah dah tak masuk akal. Baru la nak rasa menyesal.

Bak kata pepatah: Masa tu, menangis air mata darah sekalipun dah tak bermakna.

Mesti masa tu, korang rasa nak putar masa kan, nak kembalikan semula 9 tahun yang telah berlalu.

Untuk apa? Untuk betulkan kesilapan yang kau orang dah buat.

Tak Berdosa Pun Beli Kereta Second Hand Secara Tunai

Yang masih belajar ataupun yang masih meniti usia muda, jangan la jadi macam golongan di atas. Sanggup berhutang selama 9 tahun hanya untuk mendapatkan sebuah kereta.

Tolong, jangan ulangi kesilapan mereka.

Sebelum nak beli kereta, korang mesti la dah ada bajet berapa korang boleh bayar ansuran bulanan, kan?

Katakan, korang buat kira-kira. Lepas tu mampu bayar dalam RM600 sebulan dan campur kos berkaitan seperti minyak kereta, kos parking, tol, servis. Jumlahnya mungkin dalam RM1,000.

Kalau korang kumpul RM1,000 dalam Tabung Haji selama 2 tahun dengan dividen 6.3%, korang akan dapat RM25,500. Dan jika disimpan dalam ASB dividen dengan 7.25%, kau orang akan dapat RM25,800.

Dah ada simpanan RM25,000++ tu, beli la kereta terpakai secara tunai. Langsung takde hutang dengan bank, kan?

Banyak kereta terpakai tempatan yang masih elok walaupun ia terpakai. Percaya la. Korang hanya perlu cari betul-betul saja.

Rumah Dapat, Kereta Pun Dapat. Guna Strategi Bijak Ini

Jadi, berkorban saja dalam tempoh 2-3 tahun untuk hidup di bawah kemampuan. Misalnya, tumpang kawan, naik motosikal ke tempat kerja atau guna pengangkutan awam. Kalau tumpang kawan tu, jangan pulak buat-buat lupa bagi duit minyak.

Berhujan panas, awek reject sebab tak ada kereta tu biasa la. Lumrah kehidupan. Kakaka.

Apa salahnya hidup tanpa kereta selama 2-3 tahun daripada berhutang selama 9 tahun sampai tak boleh nak beli rumah.

Tapi ramai yang memilih jalan untuk bayar ansuran kereta RM600 sebulan, bergelut kerja tetapi menyewa rumah. Daripada membayar ansuran bulanan apartment yang bernilai RM120,000 sebanyak RM600 sebulan.

Kemudian, sewakan per bilik (3 bilik) :
• RM400 + RM300 + RM300 =
• RM1,000.

Untung lagi RM400 (lepas tolak dengan ansuran bulanan rumah).

Ada lebihan RM400 sebulan, boleh la kumpul duit untuk beli kereta terpakai tempatan secara tunai, ataupun buat bayar ansuran kereta Axia.

Rumah dapat. Kereta pun dapat. Hati pun senang.

Jenayah Terbesar Dalam Pengurusan Kewangan?

Orang ada 13 hartanah baru berani nak beli kereta. Korang baru kerja dapat gaji RM1,300 pun dah teringin nak beli Honda City. Besar betul kemahuan tu. Ye la kan, nak reward yourself.

Ingat, membeli kereta secara hutang adalah jenayah terbesar dalam pengurusan kewangan.

Otak kena bijak. Takkan semua benda nak kena orang suap ilmu ke korang. Korang hidup 24 jam, tapi tak dapat ilmu baru. Amat la mendukacitakan.

Baiki kewangan dulu. Mindset kena power. Kena disiplin kawal kewangan. Ini tak, nampak sale 70% dah tak tahan nak berbelanja.

Berkawan la dengan orang yang banyak berfikir daripada orang yang banyak berbelanja untuk kemahuan. Banyak membaca. Jangan malas.

Berfikir Luar Daripada Kotak

Usah dilayankan kawan-kawan yang lebih banyak menyesatkan daripada membantu. Cari kawan baru, cari ilmu baru, belajar daripada orang yang dah berjaya.

Mula dengan follow Tuan Amir Syahir ini dulu, yang telah terbukti banyak berkongsi kisah-kisah seperti di atas yang dapat membuka mata kita.

This image has an empty alt attribute; its file name is suri-rumah-bangkit1.jpg

Anda Berkeinginan Nak Selesaikan Hutang?

Semua orang nak sangat bayar dan selesaikan hutang.

Tapi setiap kali nak bayar, pasti akan ada halangan yang tak dijangka maka pembayaran hutang juga tertangguh.

Hutang yang semakin bertambah dan tidak dapat dibayar akan buat kita semakin stress akibat tekanan yang dihadapi.

Jadi bagaimana cara nak bayar hutang yang ada?

Anda boleh belajar dari kisah seorang suri rumah ni melangsaikan hutangnya sebanyak setengah juta yang ditanggungnya.

Dapatkan eBook Suri Rumah Bangkit Hutang ½ Juta Selesai hari ini.

Iklan

Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) Umum Dividen 2 Sen, Berbanding 12.5 Sen Tahun 2017

Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) mengumumkan dividen dua peratus untuk ahlinya bagi tahun kewangan berakhir 2018, dengan jumlah agihan RM161.2 juta.

Dividen berkenaan akan diagihkan pada ahli, minggu ini.

Pengerusi LTAT, Tan Sri Mohd Zahidi Zainuddin, berkata pendapatan bersih (belum diaudit) bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2018 bagi LTAT adalah RM221 juta.

Katanya, ia adalah penurunan ketara sebanyak 51.9% berbanding pendapatan bersih yang dinyatakan semula sebanyak RM459.5 bagi tahun kewangan 2017.

“Penurunan ketara pendapatan LTAT bagi tahun kewangan 2018 disebabkan pelbagai faktor sejak dua tahun kewangan lalu,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Yang turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif LTAT, Nik Amlizan Mohamed.

Mohd Zahidi berkata, LTAT kini berada di bawah pengurusan baharu dan percaya pelan transformasi akan meletakkan LTAT dalam kedudukan yang lebih baik bagi memanfaatkan peluang pelaburan yang menguntungkan, seterusnya memberikan nilai terbaik kepada ahli.

Sementara itu, Nik Amlizan berkata, LTAT sudah memulakan pelan transformasi bagi tempoh lima tahun merangkumi enam teras utama.

Katanya, enam teras itu adalah visi dan misi baharu, memperkukuh tadbir urus korporat, mempertingkat pengurusan pemegang berkepentingan strategik, meningkatkan pulangan pelaburan yang mampan, memperbaiki infrastruktur dan membina pengurusan bakat.

Pada tahun lalu, LTAT mengumumkan dividen sebanyak 12.5 peratus untuk ahlinya. Bagaimanapun, dividen itu dilaporkan berlebihan berbanding pendapatan yang diperoleh lembaga itu.

Khamis lalu, laporan audit oleh firma audit Ernst & Young (EY) ke atas LTAT mendapati wujud pelbagai ketidakpatuhan dan kelemahan tadbir urus kewangan dalam lembaga itu.

LTAT dalam kenyataannya berkata, EY yang menjalankan semakan dan menentukan gambaran kedudukan sebenar LTAT bagi tahun kewangan (TK) berakhir 31 Disember 2017 dan 31 Disember 2018, menyatakan terdapat tujuh aspek ketidakpatuhan dan kelemahan tadbir urus kewangan yang ketara.

Kredit: BH Online

Latar Belakang LTAT

Lembaga Tabung Angkatan Tentera yang lebih dikenali dengan singkatan LTAT, telah ditubuhkan pada bulan Ogos 1972 di bawah Akta Parlimen iaitu Akta Tabung Angkatan Tentera 1973 (Akta 101).

Caruman

Di bawah skim persaraan, pencarum wajib dikehendaki mencarum 10% daripada gaji bulanan kepada LTAT dan kerajaan akan mencarum sebanyak 15% sebagai majikan. Di bawah skim simpanan bagi pencarum sukarela simpanan dibenarkan sekurang-kurangnya RM25 sebulan sehingga had maksimum RM2,000 sebulan. 

Sejarah Pemberian Dividen Dan Bonus LTAT Sejak 1973

Sumber: Laman Web LTAT

Tahun 2017 Isytihar 12.5%

Sumber: Laman Web LTAT

LTAT Untung Bersih RM662 Juta Pada Tahun 2017

Sumber: Penyata Kewangan LTAT 2017

LTAT Ada Ekuiti Bernilai RM19.91 Bilion Pada Tahun 2017

Sumber: Penyata Kewangan LTAT 2017

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!