Bersara Dengan Selesa Atau Seksa? 6 Perkara Yang Boleh Kita Buat Sekarang

“You can be young without money, but you can’t be old without it”

– Tennessee Williams

Menurut Jabatan Statistik Malaysia, jumlah pesara di Malaysia pada tahun 2017 adalah seramai 597,000 daripada 2.01 juta rakyat Malaysia yang berumur 65 tahun dan ke atas.

Malaysia sedang menuju ke arah negara penuaan menjelang 2030, di mana 7% daripada penduduk negara adalah mereka yang berumur 65 tahun ke atas. Menurut Pusat Penyelidikan Kesejahteraan Sosial Universiti Malaya, bilangan rakyat Malaysia yang berusia 60 tahun ke atas dijangka mencecah 3.5 juta pada 2020 dan 6.3 juta pada tahun 2040 – kira-kira 20% daripada jumlah penduduk negara ini.

Apakah Perancangan Kita Menjelang Hari Persaraan?

Ini adalah anggaran kos bersara selesa setiap tahun:

Sumber: Sinar Harian

Secara purata, kita memerlukan RM3,067 setiap bulan apabila nak bersara nanti. Tetapi mengikut statistik, seramai 65% daripada ahli KWSP yang berumur 54 tahun ke bawah hanya mempunyai simpanan RM50,000 ke bawah.

Sudah pasti RM50,000 itu akan habis dalam setahun lebih sahaja. Rata-rata ahli KWSP yang mencapai usia persaraan menghabiskan wang simpanan mereka dalam tempoh 3-5 tahun sedangkan purata jangka hayat rakyat Malaysia semakin meningkat iaitu 75 tahun.

Perlu Ada RM228,000 Ketika Umur 55 Tahun

Oleh itu, pencarum KWSP perlu memastikan mereka mempunyai sekurang-kurangnya RM228,000 ketika berumur 55 tahun bagi membiayai keperluan asas persaraan. Jika dikira bersara umur 55 dan jangka hayat purata 75 tahun, ada 20 tahun yang perlu kita tampung dengan duit persaraan.

Perbelanjaan asas RM11,400 setiap tahun. Hanya gunakan RM950 setiap bulan.

Cukup ke dengan kadar inflasi yang meningkat setiap tahun? Jika tak cukup, terpaksa pula bekerja semula.

Apakah 6 perkara yang boleh kita lakukan?

1. Dipanjangkan Usia Bekerja Sehingga 65 Tahun

Cadangan ini dibantah kerana akan melewatkan kekosongan jawatan bagi sesebuah organisasi. Ada beberapa negara yang menggaji warga emas sehingga mereka berumur 65 tahun seperti Iceland sebanyak 38.3%, Korea Selatan sebanyak 31.5%, Jepun sebanyak 23.5%, dan di Indonesia dengan kadar sebanyak 41.8%

2. Simpan Dan Labur Seawal Usia

Generasi muda kini lebih peka untuk melabur kerana adanya maklumat dan teknologi di hujung jari. Rata-rata baru tersedar untuk melabur ketika usia 30-an dan 40-an.

Kita sebagai ibu bapa boleh mulakan simpanan dan pelaburan untuk anak masing-masing sejak kecil lagi. Boleh buka akaun SSPN-I, Tabung Haji, ASB dan apabila mereka mula bekerja nanti, KWSP pula mampu menampung apa kekurangan yang ada.

3. Beli Aset Ketika Muda

Beli aset yang mampu memberikan keuntungan. Aset yang kita beli boleh sewakan. Hartanah merupakan satu cara mengumpul kekayaan namun perlu diingat, ia mengambil masa untuk dijual atau dicairkan jika kita memerlukan wang tunai.

Ada juga para ibu yang gemar mengumpul emas katanya untuk kegunaan akan datang. Ya, ia aset yang mudah cair dan meningkat nilainya dan boleh digadai atau dijual apabila memerlukan. Ia juga boleh dimiliki sesiapa saja tanpa mengira latar belakang. Tak perlu nak tengok slip gaji atau akaun bank.

Kalau orang dulu-dulu suka beli tanah untuk membuat sawah, tanam cili, pokok getah, pokok kelapa sawit atau durian. Hasilnya dapat bertahun-tahun sehinggalah ke anak cucu walaupun mereka sudah tiada. Hasil tanaman pun dapat, harga tanah pun meningkat.

4. Labur Dalam Pasaran Saham

Ini perlukan modal, ilmu dan keberanian. Jika anda bukan seorang “high-risk taker”, lebih baik kita simpan dan labur dalam instrumen yang lebih tenang dan selamat seperti yang disebutkan di #2 tadi.

Bila orang Cina dapat anak, dia akan belikan 10 lot saham untuk diperam. Contohnya saham Hong Leong Bank. Beli dan peram 10 tahun lepas naik juga dalam 300%. Dividen pun dapat.

Kita boleh buat amalan yang sama. Jangan beli saham Hong Leong Bank pula sebab tak patuh syariah. Belilah saham Bank Islam. (Contohhhh). Kalau nak tahu siapa beli dan peram 10 tahun lepas dah naik dalam 400%.

Ilmu ni mahal, pergilah belajar.

  1. Ini 15 Panduan Beginner Perlu Tahu Tentang Pelaburan Saham di Bursa Malaysia
  2. Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Untung Suku Pertama (Januari-Mac) 2020
  3. Saham Mahal Boleh Naik Lagi Ke Harganya?

5. Berniaga

Berniaga juga tiada had umur minimum atau maksimum, semuanya bergantung kepada usaha masing-masing. Dapat juga kita menjana pendapatan tambahan, selain daripada makan gaji.

6. Carum Takaful

Boleh lah bawa diri berjumpa agen takaful untuk melanggan produk takaful seperti hibah, pelan pelaburan yang sesuai dan kad perubatan. Ini kerana apabila kita semakin tua, semakin banyak sakit yang bakal datang, nauzubillahiminzalik.

Ambillah takaful ketika kita masih sihat dan muda, bayaran premium adalah lebih murah berbanding ketika usia 40-an baru nak ambil.

  1. 5 Perkara Ejen Takaful Tak Beritahu Kita
  2. Perbezaan Takaful Dan Insurans
  3. Alasan Yang Kerap Diberi Untuk Mengelak Mengambil Takaful

Tenang anak muda, jika anda masih mempunyai 10-20 tahun sebelum waktu persaraan, anda masih berpeluang untuk mengubah nasib anda pada masa hadapan. Banyakkan berdoa supaya semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan unit amanah dan takaful di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Tips Bebas Kewangan Yang Kita Kena Mula Dari Usia Muda

Mencapai kebebasan kewangan adalah matlamat bagi ramai orang tetapi tidak semua yang mampu melaksanakannya pada usia muda. Ramai di kalangan golongan muda yang berusaha untuk mencapai kebebasan kewangan tapi kerap kali terlepas pandang beberapa perkara penting ini.

Secara amnya, perkara tersebut adalah simpanan, pelaburan, dan wang tunai yang mencukupi untuk menjalani gaya hidup yang kita mahukan untuk diri sendiri dan juga bersama-sama keluarga tersayang.

Jangan risau, jom kita lihat beberapa tips untuk kebebasan kewangan bermula dari usia muda.

1. Hidup Di Bawah Kadar Kemampuan

Mengamalkan gaya hidup yang sekadar mengikut kemampuan pada hari ini adalah sukar. Terlalu ramai orang yang bersaing siapa punya telefon pintar paling canggih, siapa punya baju atau kasut paling mahal, nak makan di tempat yang mahal, dan bermacam-macam lagi.

Lagi awal kita sedar kesilapan ini dan belajar, lagi cepat kita sedar tentang perbezaan di antara keperluan dan kehendak, lebih cepat kita dapat membebaskan diri daripada perlumbaan yang tiada manfaat ini.

2. Buat Simpanan Secara Automatik

Sekiranya kita seorang yang sukar untuk mengelak daripada godaan berbelanja, adalah disarankan untuk membuat simpanan secara automatik. Wang tersebut akan ditolak siap-siap pada hari sama gaji pun masuk.

Tetapkan jumlah yang harus disimpan, ada yang mencadangkan sebanyak 10% ke 15% daripada gaji bulanan kita seharusnya digunakan untuk simpanan.

3. Mula Melabur Sekarang

Bila dah ada tabiat menyimpan, seterusnya kita perlu melabur pula. Apa yang diperlukan dalam pelaburan adalah kesabaran dan masa untuk meraih keuntungan yang besar.

Ingatlah, kita tidak akan berjaya dalam pelaburan sekiranya tidak mempunyai ilmu yang secukupnya. Jangan bertindak melulu tanpa ilmu dan jangan pula bazirkan masa dengan tidak berbuat apa-apa.

4. Buat Belanjawan

Membuat belanjawan bulanan adalah merupakan salah satu kaedah terbaik untuk bebas kewangan bermula dari usia muda. Ini juga merupakan rutin biasa yang akan meningkatkan tekad menentang godaan untuk berbelanja secara berlebihan dan diluar kemampuan.

Pastikan kita tulis siap-siap berapa nak kena menyimpan, berapa nak kena melabur dan berapa banyak nak kena belanja setiap bulan. Bila dah tulis, maka kita kena ikutlah belanjawan tersebut.

5. Langsaikan Hutang

Bila simpanan dah ada, pelaburan dah mantap, belanjawan pun dah lengkap; seterusnya kita perlu fokus untuk selesaikan hutang. Tetapi hutang ada yang baik, ada juga hutang yang jahat.

Meminjam tidak semestinya perkara yang buruk selagi mana kita membayar bil tepat pada masanya, ini dapat membantu kita membina sejarah kredit yang positif. Namun, terlalu banyak hutang boleh memudaratkan kewangan.

Jadi, langsaikan hutang dengan kadar faedah yang tertinggi dahulu seperti hutang kad kredit dan hutang pembiayaan peribadi.

Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya

Kesimpulannya, adalah amat bijak untuk kita berada di landasan yang betul sejak dari usia yang muda lagi. Barulah perjalanan kita untuk mencapai kebebasan kewangan akan berjalan lancar.

Lagi awal kita mula, lagi mudah untuk kita mencapai sasaran dan berdisiplin dalam melawan godaan.

Sumber Rujukan:

Iklan

Majalah Labur