Bersara Dengan Selesa Atau Seksa? 6 Perkara Yang Boleh Kita Buat Sekarang

“You can be young without money, but you can’t be old without it”

– Tennessee Williams

Menurut Jabatan Statistik Malaysia, jumlah pesara di Malaysia pada tahun 2017 adalah seramai 597,000 daripada 2.01 juta rakyat Malaysia yang berumur 65 tahun dan ke atas.

Malaysia sedang menuju ke arah negara penuaan menjelang 2030, di mana 7% daripada penduduk negara adalah mereka yang berumur 65 tahun ke atas. Menurut Pusat Penyelidikan Kesejahteraan Sosial Universiti Malaya, bilangan rakyat Malaysia yang berusia 60 tahun ke atas dijangka mencecah 3.5 juta pada 2020 dan 6.3 juta pada tahun 2040 – kira-kira 20% daripada jumlah penduduk negara ini.

Apakah Perancangan Kita Menjelang Hari Persaraan?

Ini adalah anggaran kos bersara selesa setiap tahun:

Sumber: Sinar Harian

Secara purata, kita memerlukan RM3,067 setiap bulan apabila nak bersara nanti. Tetapi mengikut statistik, seramai 65% daripada ahli KWSP yang berumur 54 tahun ke bawah hanya mempunyai simpanan RM50,000 ke bawah.

Sudah pasti RM50,000 itu akan habis dalam setahun lebih sahaja. Rata-rata ahli KWSP yang mencapai usia persaraan menghabiskan wang simpanan mereka dalam tempoh 3-5 tahun sedangkan purata jangka hayat rakyat Malaysia semakin meningkat iaitu 75 tahun.

Perlu Ada RM228,000 Ketika Umur 55 Tahun

Oleh itu, pencarum KWSP perlu memastikan mereka mempunyai sekurang-kurangnya RM228,000 ketika berumur 55 tahun bagi membiayai keperluan asas persaraan. Jika dikira bersara umur 55 dan jangka hayat purata 75 tahun, ada 20 tahun yang perlu kita tampung dengan duit persaraan.

Perbelanjaan asas RM11,400 setiap tahun. Hanya gunakan RM950 setiap bulan.

Cukup ke dengan kadar inflasi yang meningkat setiap tahun? Jika tak cukup, terpaksa pula bekerja semula.

Apakah 6 perkara yang boleh kita lakukan?

1. Dipanjangkan Usia Bekerja Sehingga 65 Tahun

Cadangan ini dibantah kerana akan melewatkan kekosongan jawatan bagi sesebuah organisasi. Ada beberapa negara yang menggaji warga emas sehingga mereka berumur 65 tahun seperti Iceland sebanyak 38.3%, Korea Selatan sebanyak 31.5%, Jepun sebanyak 23.5%, dan di Indonesia dengan kadar sebanyak 41.8%

2. Simpan Dan Labur Seawal Usia

Generasi muda kini lebih peka untuk melabur kerana adanya maklumat dan teknologi di hujung jari. Rata-rata baru tersedar untuk melabur ketika usia 30-an dan 40-an.

Kita sebagai ibu bapa boleh mulakan simpanan dan pelaburan untuk anak masing-masing sejak kecil lagi. Boleh buka akaun SSPN-I, Tabung Haji, ASB dan apabila mereka mula bekerja nanti, KWSP pula mampu menampung apa kekurangan yang ada.

3. Beli Aset Ketika Muda

Beli aset yang mampu memberikan keuntungan. Aset yang kita beli boleh sewakan. Hartanah merupakan satu cara mengumpul kekayaan namun perlu diingat, ia mengambil masa untuk dijual atau dicairkan jika kita memerlukan wang tunai.

Ada juga para ibu yang gemar mengumpul emas katanya untuk kegunaan akan datang. Ya, ia aset yang mudah cair dan meningkat nilainya dan boleh digadai atau dijual apabila memerlukan. Ia juga boleh dimiliki sesiapa saja tanpa mengira latar belakang. Tak perlu nak tengok slip gaji atau akaun bank.

Kalau orang dulu-dulu suka beli tanah untuk membuat sawah, tanam cili, pokok getah, pokok kelapa sawit atau durian. Hasilnya dapat bertahun-tahun sehinggalah ke anak cucu walaupun mereka sudah tiada. Hasil tanaman pun dapat, harga tanah pun meningkat.

4. Labur Dalam Pasaran Saham

Ini perlukan modal, ilmu dan keberanian. Jika anda bukan seorang “high-risk taker”, lebih baik kita simpan dan labur dalam instrumen yang lebih tenang dan selamat seperti yang disebutkan di #2 tadi.

Bila orang Cina dapat anak, dia akan belikan 10 lot saham untuk diperam. Contohnya saham Hong Leong Bank. Beli dan peram 10 tahun lepas naik juga dalam 300%. Dividen pun dapat.

Kita boleh buat amalan yang sama. Jangan beli saham Hong Leong Bank pula sebab tak patuh syariah. Belilah saham Bank Islam. (Contohhhh). Kalau nak tahu siapa beli dan peram 10 tahun lepas dah naik dalam 400%.

Ilmu ni mahal, pergilah belajar.

  1. Ini 15 Panduan Beginner Perlu Tahu Tentang Pelaburan Saham di Bursa Malaysia
  2. Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Untung Suku Pertama (Januari-Mac) 2020
  3. Saham Mahal Boleh Naik Lagi Ke Harganya?

5. Berniaga

Berniaga juga tiada had umur minimum atau maksimum, semuanya bergantung kepada usaha masing-masing. Dapat juga kita menjana pendapatan tambahan, selain daripada makan gaji.

6. Carum Takaful

Boleh lah bawa diri berjumpa agen takaful untuk melanggan produk takaful seperti hibah, pelan pelaburan yang sesuai dan kad perubatan. Ini kerana apabila kita semakin tua, semakin banyak sakit yang bakal datang, nauzubillahiminzalik.

Ambillah takaful ketika kita masih sihat dan muda, bayaran premium adalah lebih murah berbanding ketika usia 40-an baru nak ambil.

  1. 5 Perkara Ejen Takaful Tak Beritahu Kita
  2. Perbezaan Takaful Dan Insurans
  3. Alasan Yang Kerap Diberi Untuk Mengelak Mengambil Takaful

Tenang anak muda, jika anda masih mempunyai 10-20 tahun sebelum waktu persaraan, anda masih berpeluang untuk mengubah nasib anda pada masa hadapan. Banyakkan berdoa supaya semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan unit amanah dan takaful di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu.

Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

“Wang” – Dipercayai oleh Semua Manusia

Duit! Duit!
Di mana kau duit
Duit! Duit!
Hutangku membukit

Di dalam konteks umum, wang atau duit dikenali sebagai pertarungan (war) mata wang, revolusi dan sebagainya. Tapi pernahkah terdetik di dalam pemikiran kita apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan wang?

Adakah ianya sebuah pergunungan kekayaan, punca kesenangan? Bagaimanakah kita boleh hidup di dunia di mana kebanyakan wang tidak kelihatan dan sesetengah situasi hanya tertera angka pada skrin komputer atau telefon pintar? Di manakah wang berasal? Dan di manakah semuanya pergi?

Jika dikaji pada sejarah yang lalu, sudah lama kita mengenali wang iaitu sejak beribu-ribu tahun yang lalu. Namun jika kita tanya 10 orang secara rawak tentang maksud dan pemahaman mereka tentang wang, pasti sedikit sebanyak jawapan yang mereka bagi mempunyai beza antara 1 sama lain.

Menurut Yuval Harari: “Wang adalah satu sejarah yang paling berjaya pernah dicipta, kerana ianya dipercayai oleh semua manusia”. 

Sememangnya benar, kehidupan kita tidak lari daripada menggunakan wang. Tanpa wang sebagai medium utama untuk menggerakkan ekonomi, kehidupan kita tidak mungkin selancar seperti hari ini.

Berikut adalah sebab kenapa kita memiliki dan menyakini wang (Fiat money) sebagai salah satu benda terpenting dalam kehidupan kita.

1. Tempat penyimpanan nilai (store of value).

Semasa kita bekerja, atau berniaga, mengikut arahan atau apa jua bentuk cara sekalipun; adalah untuk mendapatkan imbuhan berbentuk wang. Di sini wang berguna sebagai satu instrumen penyimpanan nilai, yang kemudiannya boleh dilaburkan untuk menggandakan wang.

2. Terdapat dalam pelbagai bentuk untuk penggunaan yang pelbagai.

Di antaranya adalah syiling (Coin) yang diperbuat daripada logam, wang kertas (bill) yang dalam bentuk fizikal yang kita boleh. Ianya boleh wujud dalam bentuk digital seperti kad kredit, transaksi online dan lain-lain. Trend terkini adalah dengan menggunakan e-Wallet, bayar dalam bentuk cashless, tak perlu lagi bawa wang tunai ke mana-mana.

3. Wang dapat memenuhi cara pertukaran.

Contohnya kita hendak membeli telefon bimbit, kita boleh menggunakan wang secara tunai atau pun kad kredit. Bayar duit, dapat barang. Cukup mudah dan senang.

4. Selamat dan dilindungi oleh pihak berkuasa.

Wang tidak boleh dicetak sesuka hati atau diterbitkan oleh orang awam, ianya di kawalselia oleh kerajaan dan bank pusat sesebuah negara. Siapa yang menyalahi undang-undang, boleh ditangkap dan didakwa.

5. Mudah dibawa ke mana-mana.

Bayangkan jika wang sebesar batu-bata, semestinya sukar untuk dibawa. Disebabkan wang mudah diurus dan disimpan, maka mudahlah untuk digunakan.

6. Boleh dipecah-pecahkan kepada pelbagai unit.

Daripada sekecil-kecel angka 1 sen sehingga ke sebesar-besar nilai, wang lebih mudah digunakan apabila ia boleh didapati dalam pelbagai unit. Kalau tiada duit kecil untuk menjalankan sesuati transaksi, bayar dengan duit besar pun boleh.

Tahukah anda ketika artikel ini ditulis, RM1 bersamaan dengan 61,142.948 Venezuelan Boliver?

Dah penat bekerja dan dah dapat wang tu, ke mana pula ianya perlu dibelanjakan? Boleh follow tips-tips berikut:

Iklan

Apa Itu Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) Yang Orang Dok Sebut Tu?

Sejak kita menyaksikan tampuk pemerintahan bertukar tangan pada Mei 2018 yang lalu, semakin ramai orang yang berminat nak ambil tahu berkenaan dengan isu ekonomi dan kewangan negara.

Pastinya kita pernah dengar istilah Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) kan? Tapi tahu ke tak apa maksud di sebalik KDNK dan apa pula fungsi KDNK tersebut?

Jabatan Perangkaan Malaysia Sebagai Rujukan

Definisi Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK)

KDNK ialah statistik berkenaan pendapatan negara dan ianya juga berkaitan dengan pertumbuhan atau pembangunan ekonomi.

KDNK mengukur jumlah nilai akhir barangan dan perkhidmatan yang dikeluarkan dalam ekonomi bagi sesebuah Negara melalui tiga kaedah iaitu:

  1. Kaedah Pengeluaran iaitu penjumlahan nilai ditambah aktiviti ekonomi (Pertanian, Perlombongan & Pengkuarian, Pembuatan, Pembinaan dan Perkhidmatan termasuk Kerajaan)
  2. Kaedah Perbelanjaan iaitu penjumlahan Perbelanjaan Akhir Isi Rumah, Perbelanjaan Akhir Kerajaan, Pelaburan dan Eksport Bersih
  3. Kaedah Pendapatan adalah penjumlahan Pendapatan oleh faktor Pengeluaran (tanah, tenaga buruh, modal dan keusahawanan) iaitu Pampasan pekerja, Lebihan kendalian kasar dan (Cukai – Subsidi)

Pengukuran KDNK:

i. Dinilai pada harga semasa
ii. Dinilai pada harga malar

Frekuensi pengeluaran data KDNK Kaedah Pengeluaran dan Perbelanjaan adalah secara suku tahunan dan tahunan pada harga semasa dan malar. Manakala bagi data KDNK Kaedah Pendapatan adalah secara tahunan pada harga semasa.

 Adakah ANDA berperanan sebagai penyumbang kepada KDNK?

YA. ANDA juga dikira sebagai penyumbang kepada KDNK. Dalam konteks ekonomi, ANDA sebagai Isi rumah berperanan dalam dua kategori iaitu:

  • Dari segi Penawaran, Isi rumah bekerja di sektor industri dan Kerajaan dan mendapat pendapatan melalui pembayaran gaji dan upah
  • Dari segi Permintaan, Isi rumah berperanan sebagai pengguna kepada barangan dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh mana-mana institusi melalui perbelanjaan harian

3. Adakah semua barangan dan perkhidmatan diambilkira dalam penyusunan KDNK?

TIDAK. Semua perkhidmatan peribadi dan domestik yang dihasilkan dan dimakan dalam isi rumah yang sama (Contohnya pembersihan rumah, memasak, menjaga & mendidik kanak-kanak, dan menjaga orang sakit & orang tua) tidak diambilkira dalam pengiraan KDNK.

Disamping itu, penyelenggaraan & pembaikan rumah kediaman, barangan tahan lama, dan kenderaan yang digunakan oleh ahli Isi rumah juga dikecualikan daripada pengiraan KDNK.

Semua perkhidmatan di atas dikecualikan dalam pengiraan KDNK kerana;

  • Tidak ada harga pasaran yang sesuai yang boleh digunakan untuk menilai perkhidmatan-perkhidmatan ini
  • Sebahagian besar perkhidmatan Isi rumah domestik dan perkhidmatan peribadi tidak dihasilkan untuk tujuan diniagakan dalam pasaran

4. Mengapa KDNK penting kepada Negara?

  • Mengukur prestasi dan kedudukan ekonomi
  • Mengenalpasti dan membuat penilaian keberkesanan dasar ekonomi Kerajaan
  • Analisis data makroekonomi
  • Perbandingan saiz ekonomi di peringkat antarabangsa
  • Insight kepada para pelabur dalam membuat keputusan pelaburan

5. KDNK tidak mengukur taraf hidup dan kesejahteraan kehidupan rakyat. Mengapa?

KDNK merupakan instrumen untuk mengukur prestasi ekonomi, namun ia tidak sesuai untuk mengukur taraf hidup dan kesejahteraan penduduk bagi sesebuah negara.

  • Walaupun Pendapatan Negara Kasar per kapita (PNK per kapita) digunakan sebagai ukuran tanda aras kehidupan penduduk dalam sesebuah negara, ia tidak mengambil kira beberapa faktor penting dalam kesejahteraan rakyat seperti kerosakan pada alam sekitar, bunyi bising yang melampau, pengurangan masa berhibur dan pengurangan sumber asli yang tidak boleh diperbaharui.
  • Selain itu, kualiti kehidupan mungkin bergantung kepada taburan KDNK mengikut penduduk dan bukan diukur secara purata.

Bagi mengambil kira faktor-faktor tersebut, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah membangunkan Human Development Index (HDI) yang merangkumi maklumat KDNK per kapita, jangkaan hayat, literasi dan pendaftaran pelajar ke sekolah.

“Statistik Dan Kehidupan Tidak Boleh Dipisahkan Kerana Berkait Rapat Terutama Dalam Mendepani Kehidupan Yang Semakin Kompleks” – YBhg. Dato’ Sri Dr. Mohd Uzir Mahidin, Ketua Perangkawan Malaysia

Sumber Rujukan: Department of Statistics Malaysia dan DOSM/BPAN/1.2018/Series 3 (Gross Domestic Product) – fail PDF 714kb

Dah tahu apa itu KDNK dan apa fungsinya, ambil tahu juga perkara berikut:

Iklan

Cabaran Nak Penuhi Jurang 80% Permintaan Produk Halal Dunia

Bersama Hairol Ariffein dalam satu temubual

Apa gambaran anda apabila mendengar perkataan HALAL? Rata-rata dari kita pasti akan membayangkan tentang makanan dan minuman.

Brahims dan Adabi antara produk Malaysia yang popular di pasaran antarabangsa.

Produk Brahim’s

Produk Adabi

Banyak lagi produk halal yang ada dan mendapat permintaan tinggi dalam pasaran dalam atau luar negara seperti :

  • Farmaseutikal/ubat-ubatan/vaksin/Peranti perubatan
  •  Logistik
  • Hospitaliti / Perkhidmatan /Pelancongan
  • Dandanan diri dan kosmetik
  • Kewangan dan perbankan Islam

Berbicara tentang produk halal, Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC) merupakan antara agensi kerajaan yang giat mempromosi pembangunan industri halal negara ini.

Hairol Ariffein Sahari, Naib Presiden Perancangan Strategik dan Pemantauan HDC dalam satu temubual bersama Majalah Labur memberitahu, Pelan Induk Industri Halal 1.0 (2008 – 2020 ) menjadi pemacu utama dan panduan kepada industri halal negara.

Dalam pelan tersebut, beberapa sasaran menjelang 2020 telah ditetapkan antaranya:

Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) – 8.7 peratus
Nilai Eksport – 50 Bilion
Pelaburan Terkumpul – 15 Bilion
Peluang Pekerjaan – 330,000

Menariknya, sehingga tahun lalu, beberapa pencapaian berdasarkan indikator tersebut hampir dipenuhi malah ada yang sudah mencapai sasaran meskipun masih berbaki dua tahun sebelum 2020 seperti :

Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) – 7.8 peratus
Nilai Eksport – RM43 Bilion
Pelaburan Terkumpul – RM13 Bilion
Peluang Pekerjaan – 330,000

Melalui pelan tersebut, pelbagai program telah dijalankan oleh HDC dan mencatat kejayaan yang memberangsangkan.

Halal Penanda Aras Kualiti Produk

Menurutnya, halal itu sendiri merupakan satu penanda aras yang tinggi terhadap sesuatu produk yang berada di pasaran.

“Setiap produk halal mesti menepati piawaian yang telah ditetapkan. Apabila berstatus halal, biasanya ia berserta dengan nilai kebersihan, kualiti dan jaminan keselamatan.

“Secara tidak langsung, pengguna melihat halal merupakan satu nilai tambah kepada produk dan perkhidmatan dan menjadi faktor produk dan perkhidmatan mendapat permintaan tinggi,” jelasnya kepada Majalah Labur ketika ditemui di Pejabat HDC di Petaling Jaya, baru-baru ini.

80% Permintaan Dunia Tak Dipenuhi

Bagaimanapun, dalam usaha memperluaskan pasaran halal tempatan ke luar negara, sebenarnya masih ada jurang 80 peratus permintaan pasaran dunia terhadap produk dan perkhidmatan halal yang tidak dapat dipenuhi.

Hairol Ariffein mengulas, situasi tersebut perlu dijadikan peluang oleh usahawan tempatan untuk memenuhi permintaan industri halal.

“Usahawan perlu bijak merebut dan mencari peluang yang ada. Mereka perlu kreatif dalam memenuhi rantaian industri dan pasaran halal.

“Biasanya ia bermula dengan produk mentah dari bidang pertanian, bahan ramuan, pengilangan, logistik, penjenamaan dan peruncitan.

Pandai ‘Scan’ Peluang

Usahawan kena pandai ‘scan’ di bahagian mana mereka boleh mencelah untuk penuhi rantaian,” ujarnya.

Pada 2030, dianggarkan permintaan terhadap produk halal ialah USD30.6 trilion untuk pasaran dunia melibatkan pengguna Islam dan bukan Islam.

Hairol Ariffein berkata, saiz pasaran produk halal besar kerana produk halal bukan sahaja popular dalam kalangan orang Islam sebaliknya mendapat permintaan tinggi daripada orang bukan Islam.

Menurutnya, antara produk yang boleh diberi perhatian dan semakin mendapat sambutan ialah :

  • Lemak dan minyak (kelapa sawit)
  • Produk dandanan diri organik
  • Produk dandanan diri untuk lelaki
  • Farmaseutikal

Oleh itu, HDC menggesa supaya usahawan tempatan masuk ke dalam sistem halal supaya mereka boleh dibantu untuk mengembangkan perniagaan.

Hairol Ariffein berkata,status halal kini juga sudah bersifat inklusif dan bukan eksklusif hanya untuk muslim.

Oleh itu, kuasa membeli produk dan perkhidmatan halal juga terletak pada pengguna bukan Islam.

Begitupun, logo halal sahaja tidak cukup untuk menjadikan produk atau perkhidmatan yang disediakan mendapat sambutan kerana ia perlu diiringi dengan :

1. Jenama yang bagus
2. Pembungkusan yang menarik
3. Kandungan nutrisi yang seimbang/sihat
4. Harga yang berpatutan

Sehingga kini, Malaysia masih menjadi antara pengeksport terbesar produk halal ke pasaran dunia bersama beberapa negara lain seperti :

Negara Produk Nilai eksport (USD)
Malaysia Produk makanan dan minuman berserta pelbagai produk lain 11 bilion
Australia Daging 10 bilion
Thailand Produk makanan proses berasaskan buah dan makanan laut 5.7 bilion
Brazil Ayam 3.5 bilion
Singapura Pembungkusan semula produk Kurang dari ½ bilion

Sumber : HDC

Nilai Eksport

Malaysia masih menjadi juara jika dibandingkan negara lain. Bagaimanapun, jika dibandingkan dengan nilai pasaran yang belum dipenuhi (80 peratus dari permintaan pasaran), sangat tidak signifikan untuk menggunakan label monopoli.

Oleh itu, Malaysia melalui HDC dengan kerjasama agensi kerajaan yang lain komited dalam usaha melahirkan lebih ramai usahawan yang boleh menyediakan produk dan perkhidmatan halal berdaya saing di pasaran global.

Sehingga kini, terdapat 7,500 syarikat berstatus halal di negara ini melibatkan kira-kira 1,600 daripadanya yang berstatus pengeksport.

Cabaran Penuhi Permintaan Industri Halal Dunia

Hairol Ariffein menegaskan, peluang sentiasa terbuka untuk usahawan dan syarikat tempatan memenuhi permintaan industri halal dunia. Begitupun mereka perlu bersedia memenuhi permintaan berbeza daripada negara tertentu untuk memasarkan produk.

Berikut antara cabaran atau kekangan yang wajib usahawan tempatan tempuh untuk bersaing dan memasuki pasaran antarabangsa (halal) :

  • Berstatus halal
  • Penuhi citarasa dan keperluan pengguna yang berbeza mengikut negara
  • Penuhi standard dan permintaan dari negara pengimport (kandungan, rasa, pembungkusan perlu disesuaikan ikut permintaan)
  • Wajib tahu dan ada ilmu tentang pasaran untuk bersaing

HDC Komited Bantu Usahawan Dan Syarikat

Sejak penubuhannya pada 2006, HDC telah menjalankan beberapa program dan bantuan untuk membantu usahawan dan syarikat tempatan.

Setiap program dijalankan berbeza mengikut keperluan dan kriteria usahawan atau syarikat. Secara umumnya, ada 4 jenis syarikat iaitu :

  • Makro – Syarikat yang baru bermula. Biasanya bantuan yang diberikan berupa pengetahuan asas untuk tingkatkan kefahaman tentang halal dan selok belok perniagaan.
  • Sudah berdaya maju – HDC membantu usahawan/syarikat dapatkan maklumat pasaran tempatan, serantau dan global di samping membantu untuk dapatkan sijil halal dan sijil dari negara luar.
  • Berprestasi tinggi – Bimbing untuk pelbagaikan produk mengikut keperluan pasaran dan tingkat inovasi.
  • Champion ready – Bantu bergerak lebih jauh, tingkatkan pengeluaran, bantu dan tempatkan syarikat untuk bertapak di negara luar.

Program Halal Business Tranformation yang dijalankan bermula 2012 antara program HDC yang paling berjaya. Lebih 3,500 syarikat berjaya mendapat manfaat dengan 40 peratus daripanya berjaya mencatat peningkatan jualan lebih 10 peratus selepas 2 tahun menyertai program.

HDC akan membantu usahawan/syarikat untuk :

  • Mematuhi pensijilan halal dan standard lain
  • Usahasama dengan syarikat besar dan multinasional khususnya untuk dapatkan rakan niaga, menjadi vendor atau cari pasaraya besar untuk pasarkan produk
  • Pembiayaan dari segi pembangunan kapasiti
  • Akses kepada pasaran – kerjasama dengan agensi lain seperti MATRADE untuk buka pasaran baru

HDC dan agensi kerajaan yang lain seperti MATRADE, MITI, MARA dan pelbagai agensi daripada kerajaan pusat mahupun negeri sentiasa ada untuk membantu untuk bersaing!

Iklan

Alhamdulillah, Ada Juga Hibah Tabung Haji Sebanyak 1.25%

Syukur Alhamdulillah, teka-teka terjawab sudah. Pendeposit Tabung Haji pastinya gembira dengan pengumuman hibah sebanyak 1.25% ini. Ia melibatkan jumlah agihan sebanyak RM913 juta kepada para pendeposit Tabung Haji. Ianya dikira berdasarkan baki minima bulanan sepanjang tahun 2018.

Prestasi Hibah Tabung Haji

2012 6.50% Hibah + 1.50% Bonus
2013 6.00% Hibah + 2.00% Bonus
2014 6.25% Hibah + 2.00% Bonus
2015 5.00% Hibah + 3.00% Bonus
2016 4.25% Hibah + 1.50% Bonus
2017 4.50% Hibah + 1.75% Bonus
2018 1.25% Hibah

Hibah Dah Dibayar Zakat

Sumber: FB Tabung Haji

Di kala kedudukan kewangan Tabung Haji yang membimbangkan, dapat juga merasa sedikit daripada tiada.

Bukan itu saja, hibah tersebut telah pun dibayar zakat siap-siap. Sebelum ini ada pelbagai perbincangan yang telah dijalankan, di antaranya:

Kedudukan Kewangan Tahun 2018 Lembaga Tabung Haji Kembali Pulih

KUALA LUMPUR, 5 April 2019: Lembaga Tabung Haji (TH) telah berjaya melaksanakan penstrukturan semula kedudukan kewangannya dengan sokongan penuh Kerajaan. TH telah mencatatkan lebihan aset sebanyak RM1.0 bilion bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2018. Ini menunjukkan kedudukan kewangan yang kembali pulih jika dibandingkan dengan keadaan defisit aset RM4.1 bilion yang dialaminya berdasarkan laporan kewangan yang diaudit bagi tahun 2017.

Setakat 31 Disember 2018, TH merekodkan aset kesuluruhan berjumlah RM76.5 bilion yang lebih tinggi berbanding liabilitinya berjumlah RM75.5 bilion. Pendapatan bagi tahun tersebut adalah RM4.2 bilion manakala keuntungan boleh agih sebanyak RM2.0 bilion.

Walaupun penstrukturan semula telah dilakukan, TH masih perlu merekodkan rosot nilai sebanyak RM1.5 bilion, di mana sebahagian besar jumlah ini sepatutnya dirosot nilai pada tahun kewangan sebelumnya. Ini seterusnya telah mengurangkan jumlah keuntungan boleh agih TH.

Berdasarkan prestasi ini, TH telah berjaya memenuhi dua syarat yang membolehkan pengisytiharkan hibah dibuat, iaitu (i) mempunyai keuntungan boleh agih dan (ii) aset melebihi liabiliti, yang mematuhi Akta Tabung Haji 1995 (Akta TH).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof, pada sidang media hari ini telah mengumumkan agihan hibah sebanyak 1.25% yang melibatkan pengagihan berjumlah RM913 juta kepada semua pendeposit bagi tahun 2018.

“Pelan penstrukturan yang telah dilaksanakan membuktikan keprihatinan Kerajaan bagi menyelamatkan TH demi kepentingan 9.3 juta pendeposit.

“Dalam menzahirkan komitmen ini, Kerajaan akan membuat peruntukan sebanyak RM500 juta pada tahun 2020 dan seterusnya sebanyak RM1.73 bilion setahun sehingga semua sukuk ditebus semula.

“Jumlah keseluruhan peruntukan Kerajaan selama 10 tahun dianggarkan sebanyak RM17.8 bilion. Ini adalah kesan daripada kelemahan dan salah-guna kuasa pentadbiran yang lepas. Manipulasi akaun telah membolehkan hibah diisytiharkan pada kadar yang tinggi walaupun jurang defisit terus meningkat.

“Kerajaan terus komited dalam memastikan ketelusan di dalam operasi dan kedudukan kewangan TH pada masa hadapan. InshaAllah, saya yakin dengan pengurusan TH sekarang, TH akan pulih sepenuhnya bagi melaksanakan amanahnya kepada umat Islam di Malaysia dan menjadi institusi kewangan Islam yang tersohor di kaca mata dunia ”

Dato’ Sri Zukri Samat, Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH yang dilantik pada Julai tahun lepas, menyatakan bahawa kejayaan proses pemulihan TH dalam tempoh yang singkat, iaitu enam bulan, adalah diatas sokongan penuh pihak Kerajaan terhadap perlaksanaan penstrukturan semula TH dalam mengimbangi kedudukan kewangannya.

Ini melibatkan pemindahan aset-aset yang mengalami kejatuhan nilai dan kurang berdaya saing kepada sebuah Syarikat Bertujuan Khas (SPV) milik Kerajaan yang dikenali sebagai Urusharta Jemaah Sdn Bhd (UJSB). “Aset-aset ini yang mempunyai nilai buku sebanyak RM9.7 bilion telah dipindahkan kepada UJSB pada harga RM19.9 bilion bagi membolehkan jurang defisit sebanyak RM10.9 bilion ditutup.”

“Pemindahan ini akan dilangsaikan menerusi Sukuk RM19.6 bilion dan tunai sebanyak RM300 juta.”

“Transaksi pemindahan ini membolehkan TH mencapai dua matlamat – menutup jurang defisit, dan memulihkan kedudukan kewangannya”

“Kami yakin TH akan mencapai prestasi yang lebih baik bagi tahun 2019. Dengan kedudukan kewangan yang kembali kukuh setelah semua rosot nilai dibuat, TH kini lebih stabil untuk menjana keuntungan yang mampan dan mampu mengagihkan hibah yang menepati Akta TH” tambahnya.

Melangkah ke hadapan, tumpuan terhadap penjanaan pendapatan yang mampan akan memastikan TH dapat terus mencapai matlamatnya untuk membantu umat Islam menyimpan dan melaksanakan ibadah haji.

Beberapa inisiatif lain adalah meningkatkan ketelusan dan akauntabiliti menerusi laporan berkala setiap suku tahun mengenai prestasi semasa serta memastikan pengagihan Hibah yang lebih stabil menerusi Rizab Penstabilan Hibah (Hibah
Equalisation Reserve) yang baru saja ditubuhkan.

Para pendeposit boleh menyemak pengkreditan Hibah Tahunan TH 2018 bermula Isnin, 8 April 2019.

Lembaga Tabung Haji

Lembaga Tabung Haji (TH) adalah sebuah badan berkanun yang diperbadankan di bawah Akta Lembaga Tabung Haji 1995 (Akta 535). Aktiviti utama TH adalah dalam pengurusan haji, tabungan dan pelaburan. TH bertekad untuk menyediakan perkhidmatan haji yang cemerlang kepada jemaah Malaysia dan rekodnya yang konsisten ini telah mendapat pengiktirafan dunia sebagai model kepada pengurusan haji yang inovatif. TH mempunyai lebih daripada sembilan juta pendeposit dan 125 cawangan dengan hampir 10,000 touch points, di seluruh negara.

Sumber: Laman Web Tabung Haji

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!