4 Sumber Perundangan Islam Yang Diguna Pakar Shariah

Perbankan Islam telah mula bertapak di Malaysia dengan tertubuhnya Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) pada tahun 1983. Pada ketika itu, ianya berada di bawah Akta Perbankan Islam 1983. Bank Islam menawarkan produk-produk yang patuh shariah.

Dalam memastikan produk yang ditawarkan adalah patuh shariah, bank mempunyai Jawatankuasa Shariah yang akan memantau produk tersebut. Dalam membuat keputusan, pakar shariah akan merujuk kepada 4 sumber di bawah:

1. Al-Quran

Digunakan sebagai panduan kerana isi kandungannya yang lengkap merangkumi pelbagai bidang seperti sosial, ekonomi, undang-undang, sains, dan sejarah. Al-Quran mempunyai 30 juzu’ dan 114 surah. Keaslian yang ada pada Al-Quran adalah terjamin, kerana ianya merupakan kalam Allah SWT.

Sebagai contoh, kewajipan berzakat telah dinyatakan dalam Surah Al-Baqarah ayat 43 iaitu ‘Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat, dan rukuklah bersama-sama dengan orang yang rukuk’.

2. Al-Sunnah

Secara teknikalnya, ia merujuk kepada segala perbuatan Rasululah SAW sama ada secara percakapan, riwayat hidup, atau pengakuan. Al-Sunnah diriwayatkan daripada para sahabat dan ditulis oleh para ulama pengumpul hadis. Al-Sunnah dan Al-Quran adalah sumber primer (utama) dalam perundangan Islam.

Sebagai contoh, berniaga adalah merupakan sunnah Rasulullah SAW.

3. Ijma’

Ianya bermaksud kata sepakat di kalangan ulama selepas wafatnya Rasulullah SAW mengenai sesuatu perundangan Islam. Setelah keputusan dibuat, kita sebagai umat Islam wajib mentaatinya. Ini kerana para ulama yang beriman dan bertakwa akan membuat keputusan yang terbaik dan untuk kesejahteraan umat Islam.

Salah satu contoh Ijma’ adalah jual beli dibolehkan, manakala riba diharamkan.

4. Qiyas

Qiyas adalah perbandingan hukum di antara sesuatu yang telah dinyatakan di dalam Al-Quran dan Al-Sunnah dengan perkara baru pada zaman ini. Perkara tersebut mempunyai implikasi yang sama dari segi faedah dan mudaratnya.

Sebagai contoh, dalam Surah Al-Jumuah ayat 9 ada dinyatakan larangan berjual beli ketika azan berkumandang pada Hari Jumaat. Dalam konteks Qiyas, ianya terpakai kepada semua jenis aktiviti perniagaan (bukan jual beli sahaja) kerana ia mempunyai implikasi yang sama.

Wallahu’alam bisshawab.
Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Berkelulusan Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam
Masih bekerja di Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK)
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]
Penulisan adalah atas kapasiti individu dan hanya untuk tujuan pendidikan sahaja

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Apa Hukum Guna Polisi ‘Once Broken Considered Sold’?

Soalan

Assalamualaikum, boleh pejabat mufti ulas sikit tentang polisi once broken considered sold? Adakah polisi ini sah di sisi syarak dan apakah status seseorang dipaksa membeli barang yang dirosakkan itu?

Berdasarkan kepada AL-KAFI #1934: PANDANGAN SYARAK TENTANG POLISI ‘ONCE BROKEN CONSIDERED SOLD’ yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Jawapan Ringkas

Polisi ini adalah sah menurut syarak kerana barang yang dirosakkan dengan sengaja atau tidak sengaja hendaklah diganti semula dengan nilainya. Frasa ‘considered sold’ dalam polisi tersebut tidaklah merujuk kepada berlakunya jual beli tetapi merujuk kepada perbuatan perlu membayar ganti rugi dengan nilai barang yang dirosakkan tersebut.

Huraian Jawapan

Polisi once broken consider sold biasa digunakan di kedai-kedai atau premis perniagaan bagi memberi amaran kepada pelanggan untuk tidak cuai ketika memegang barangan yang ada dalam kedai sehingga boleh merosakkannya. Dalam masa yang sama, pelanggan juga perlu membayar ganti rugi sekiranya barang yang dipegang itu pecah atau rosak. Frasa ‘considered sold’ dalam konteks ini dilihat tidak merujuk pada berlakunya jual beli tetapi lebih kepada makna seseorang yang merosakkannya perlu bayar ganti rugi.

Dalam hal ini, terdapat kaedah yang dinyatakan oleh al-Hafiz Ibn Abd al-Bar bahawa harta seseorang yang dirosakkan perlu diganti.

أن الأموال تُضمن بالعمد والخطأ

Maksudnya: Sesungguhnya harta-harta dijamin daripada kerosakan atau musnah (oleh seseorang) secara sengaja atau tidak sengaja. (Rujuk al-Istizkar 279/7)

Tidak dapat dinafikan bahawa kadang-kadang kerosakan yang berlaku mungkin disebabkan kecuaian yang tidak disengajakan. Dosa kesalahan yang dilakukan kerana tersilap, terlupa atau dipaksa akan diampunkan oleh Allah SWT.

إِنَّ اللَّهَ قَدْ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ، وَالنِّسْيَانَ، وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ

Maksudnya: Sesungguhnya Allah memaafkan kesalahan yang dilakukan umatku kerana tersilap, terlupa atau kerana dipaksa.

Riwayat Ibn Majah (2043)

Namun begitu, hadis di atas tidak bermaksud seseorang tidak perlu membayar ganti rugi kepada pemilik barang. Hal ini adalah kerana ia melibatkan harta orang lain. Saidina Abu Bakar RA meriwayatkan bahawa beliau menyaksikan Rasulullah SAW menyampaikan khutbah ketika Hujjatul Wada’, baginda bersabda:

أَلَا ‌إِنَّ ‌دِمَاءَكُمْ ‌وَأَمْوَالَكُمْ ‌وَأَعْرَاضَكُمْ ‌عَلَيْكُمْ ‌حَرَامٌ كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا

Maksudnya: Sesungguhnya darah-darah kamu, harta-harta kamu dan maruah kamu adalah suci sebagaimana sucinya hari ini…

Riwayat Ahmad (18966)

Oleh kerana itu,  barang yang dirosakkan seseorang perlu diganti sama ada sengaja atau tidak sengaja. Ini adalah kerana permasalahan ini melibatkan hak atau harta orang lain yang perlu dijaga. Namun, perlu difahami bahawa kerosakan yang dilakukan pada harta orang lain secara tidak sengaja adalah tidak berdosa tetapi perlu dibayar ganti rugi. (Rujuk Majmu’ah al-Fawaid al-Bahiyyah h.14[1]Qawaid al-Ahkam 323/2[2]al-Umm 200/2[3]Qawaid wa al-Dawabit al-Fiqhiyyah h.343[4])

Kesimpulan

Polisi ini adalah sah menurut syarak kerana barang yang dirosakkan dengan sengaja atau tidak sengaja hendaklah diganti semula dengan nilainya. Frasa ‘consider sold’ dalam polisi tersebut tidaklah merujuk kepada berlakunya jual beli tetapi merujuk kepada perbuatan perlu membayar ganti rugi dengan nilai barang yang dirosakkan tersebut.

Wallahualam.

Rujukan:

[1] والخطأُ والإكراهُ والنسيانُ … أسقطه معبودُنا الرحمانُ

‌لكن ‌معَ ‌الإتلافِ ‌يَثْبُتُ ‌البدلْ … ويَنْتَفِي التأثيمُ عنه والزَّلَلْ

[2] من وضع يده خطأ على مال غيره لزمه ضمانه

[3] ومن المقرر شرعاً أن كل من أتلف مالاً لمسلمٍ فهو ضامن، ولا اعتبار لكون الإتلاف حصل خطأً أو عمداً، وهذا أمرٌ متفقٌ عليه بين جماهير الفقهاء، قال الإمام الشافعي: ولم أعلم بين المسلمين اختلافاً أن ما كان ممنوعاً أن يُتلف من نفسِ إنسانٍ أو طائرٍ أو دابةٍ أو غير ذلك مما يجوز ملكه، فأصابه إنسانٌ عمداً فكان على من أصابه فيه ثمنٌ يؤدى لصاحبه، وكذلك فيما أصاب من ذلك خطأً لا فرق بين ذلك إلا المأثم في العمد

[4] من أتلف مالا بغير حق وجب عليه ضمانه، سواء أتلفه عمدا أم خطأ