Elak Riba Dalam Tukaran Duit Raya

Hari raya bakal menjelma walaupun dalam kesedihan PKP 3.0 yang dilaksanakan di beberapa tempat. Walaupun perasaan hiba memikirkan hari lembaran yang tidak semeriah dahulu kala, masing-masing masih optimis meneruskan rutin persediaan raya seperti biasa.

Antara rutin biasa adalah menyediakan duit raya dan bagi menggembirakan hati anak-anak.

Tidak kurang institusi dan kedai yang menyediakan sampul raya buat pelanggan mereka dan tidak dilupakan semakin banyak aplikasi yang tersedia terutama oleh bank-bank untuk menyediakan platform saluran duit raya melalui kod QR, atau pemindahan wang secara atas talian yang dikenali sebagai e-duit raya.

Tambahan pula, banyak juga bank-bank seperti Maybank, Ambank, Affin dan lain-lain yang menyediakan khidmat tukaran duit denominasi kecil melalui mesin ATM mereka.

Denominasi serendah RM10 sehingga RM50 boleh didapati dengan nilai maksimum bergantung pada bank masing-masing.

Dalam menyediakan duit raya, ada antara kita yang akan ke bank-bank atau mengirim kepada sahabat-sahabat yang bekerja di bank untuk menukar duit raya dengan denominasi kecil RM1, RM5, RM10 atau mungkin RM20 dan RM50.

Selain itu, tukaran duit juga dilakukan dengan mendapat duit baru seolah ia baru dicetak, sesuai dijadikan sebagai duit raya kepada anak-anak kecil.

Dalam keghairahan kita menukar duit raya, ada satu syarat penting yang perlu diingat. Syarat itu adalah kita perlu memastikan tukaran duit kita dilakukan dengan sama nilai tanpa sebarang pertambahan.

Contohnya kita menukar RM500 untuk denominasi RM5 berjumlah RM450.  Ini merupakan perkara yang perlu dielakkan kerana adanya unsur Riba.

This image has an empty alt attribute; its file name is pexels-abdulmeilk-aldawsari-36704-700x466.jpg

Berdasarkan hadis sahih yang diriwayat oleh Ubadah bin Samit RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:

‘Emas yang ditukar dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, tamar dengan tamar, garam dengan garam, (hendaklah) dilakukan secara sama kualiti dan kuantitinya, dan secara tunai (tidak bertangguh). Jika (dilakukan transaksi) berbeza jenis-jenis tersebut, maka lakukanlah jual beli mengikut apa yang kamu kehendaki, dengan syarat dilakukan secara tunai.’ (Hadis riwayat Imam Muslim (no. 1587))

Hadis di atas menyebut tentang emas dan perak di mana ulama menqiaskannya kepada matawang pada hari ini. Maka transaksi matawang mengikut syarat yang sama.

Syarat bagi mengelakkan Riba daripada berlaku adalah sama nilai ditukar tanpa sebarang pertambahan atau pengurangan.

Namun begitu, sekiranya kawan atau pihak yang menyediakan denominasi kecil itu ingin mengenakan caj bagi tukaran itu, ia perlulah dengan nilai yang munasabah, mengikut kadar berpatutan, dan seboleh mungkin dijustifikasikan kos itu contohnya kos minyak atau kos penghantaran mengikut tempat dan sebagainya.

Tidak boleh dikenakan caj sesuka hati kerana ia akan menjurus ke unsur Riba seperti yang disebut dalam hadis di atas.

Contoh caj yang tidak munasabah adalah dikenakan caj secara peratus contohnya caj 10% bagi setiap tukaran. Tukar RM100 dicaj RM10, tukar RM1000 dicaj RM100. Ini antara contoh unsur Riba yang diharamkan dalam Shariah.

Akhir kata, selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri, Hari Kemenangan dan Hari kita kembali kepada Fitrah di atas jalan yang lurus.

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan pemegang sijil Islamic Financial Planner (IFP). Merupakan lepasan Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan, Fakulti Ekonomi Universiti Malaya. Beliau boleh dihubungi di [email protected].

Previous ArticleNext Article

Apa Hukum Guna Polisi ‘Once Broken Considered Sold’?

Soalan

Assalamualaikum, boleh pejabat mufti ulas sikit tentang polisi once broken considered sold? Adakah polisi ini sah di sisi syarak dan apakah status seseorang dipaksa membeli barang yang dirosakkan itu?

Berdasarkan kepada AL-KAFI #1934: PANDANGAN SYARAK TENTANG POLISI ‘ONCE BROKEN CONSIDERED SOLD’ yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Jawapan Ringkas

Polisi ini adalah sah menurut syarak kerana barang yang dirosakkan dengan sengaja atau tidak sengaja hendaklah diganti semula dengan nilainya. Frasa ‘considered sold’ dalam polisi tersebut tidaklah merujuk kepada berlakunya jual beli tetapi merujuk kepada perbuatan perlu membayar ganti rugi dengan nilai barang yang dirosakkan tersebut.

Huraian Jawapan

Polisi once broken consider sold biasa digunakan di kedai-kedai atau premis perniagaan bagi memberi amaran kepada pelanggan untuk tidak cuai ketika memegang barangan yang ada dalam kedai sehingga boleh merosakkannya. Dalam masa yang sama, pelanggan juga perlu membayar ganti rugi sekiranya barang yang dipegang itu pecah atau rosak. Frasa ‘considered sold’ dalam konteks ini dilihat tidak merujuk pada berlakunya jual beli tetapi lebih kepada makna seseorang yang merosakkannya perlu bayar ganti rugi.

Dalam hal ini, terdapat kaedah yang dinyatakan oleh al-Hafiz Ibn Abd al-Bar bahawa harta seseorang yang dirosakkan perlu diganti.

أن الأموال تُضمن بالعمد والخطأ

Maksudnya: Sesungguhnya harta-harta dijamin daripada kerosakan atau musnah (oleh seseorang) secara sengaja atau tidak sengaja. (Rujuk al-Istizkar 279/7)

Tidak dapat dinafikan bahawa kadang-kadang kerosakan yang berlaku mungkin disebabkan kecuaian yang tidak disengajakan. Dosa kesalahan yang dilakukan kerana tersilap, terlupa atau dipaksa akan diampunkan oleh Allah SWT.

إِنَّ اللَّهَ قَدْ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ، وَالنِّسْيَانَ، وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ

Maksudnya: Sesungguhnya Allah memaafkan kesalahan yang dilakukan umatku kerana tersilap, terlupa atau kerana dipaksa.

Riwayat Ibn Majah (2043)

Namun begitu, hadis di atas tidak bermaksud seseorang tidak perlu membayar ganti rugi kepada pemilik barang. Hal ini adalah kerana ia melibatkan harta orang lain. Saidina Abu Bakar RA meriwayatkan bahawa beliau menyaksikan Rasulullah SAW menyampaikan khutbah ketika Hujjatul Wada’, baginda bersabda:

أَلَا ‌إِنَّ ‌دِمَاءَكُمْ ‌وَأَمْوَالَكُمْ ‌وَأَعْرَاضَكُمْ ‌عَلَيْكُمْ ‌حَرَامٌ كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا

Maksudnya: Sesungguhnya darah-darah kamu, harta-harta kamu dan maruah kamu adalah suci sebagaimana sucinya hari ini…

Riwayat Ahmad (18966)

Oleh kerana itu,  barang yang dirosakkan seseorang perlu diganti sama ada sengaja atau tidak sengaja. Ini adalah kerana permasalahan ini melibatkan hak atau harta orang lain yang perlu dijaga. Namun, perlu difahami bahawa kerosakan yang dilakukan pada harta orang lain secara tidak sengaja adalah tidak berdosa tetapi perlu dibayar ganti rugi. (Rujuk Majmu’ah al-Fawaid al-Bahiyyah h.14[1]Qawaid al-Ahkam 323/2[2]al-Umm 200/2[3]Qawaid wa al-Dawabit al-Fiqhiyyah h.343[4])

Kesimpulan

Polisi ini adalah sah menurut syarak kerana barang yang dirosakkan dengan sengaja atau tidak sengaja hendaklah diganti semula dengan nilainya. Frasa ‘consider sold’ dalam polisi tersebut tidaklah merujuk kepada berlakunya jual beli tetapi merujuk kepada perbuatan perlu membayar ganti rugi dengan nilai barang yang dirosakkan tersebut.

Wallahualam.

Rujukan:

[1] والخطأُ والإكراهُ والنسيانُ … أسقطه معبودُنا الرحمانُ

‌لكن ‌معَ ‌الإتلافِ ‌يَثْبُتُ ‌البدلْ … ويَنْتَفِي التأثيمُ عنه والزَّلَلْ

[2] من وضع يده خطأ على مال غيره لزمه ضمانه

[3] ومن المقرر شرعاً أن كل من أتلف مالاً لمسلمٍ فهو ضامن، ولا اعتبار لكون الإتلاف حصل خطأً أو عمداً، وهذا أمرٌ متفقٌ عليه بين جماهير الفقهاء، قال الإمام الشافعي: ولم أعلم بين المسلمين اختلافاً أن ما كان ممنوعاً أن يُتلف من نفسِ إنسانٍ أو طائرٍ أو دابةٍ أو غير ذلك مما يجوز ملكه، فأصابه إنسانٌ عمداً فكان على من أصابه فيه ثمنٌ يؤدى لصاحبه، وكذلك فيما أصاب من ذلك خطأً لا فرق بين ذلك إلا المأثم في العمد

[4] من أتلف مالا بغير حق وجب عليه ضمانه، سواء أتلفه عمدا أم خطأ