Senarai 58 Bank Yang Wujud Di Malaysia

Urusan menjadi lebih mudah dan pantas apabila kita benar-benar fahami prosedur dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh bank-bank di Malaysia. Sebelum ini kita dah tengok Definisi Dan Fungsi Bank di Malaysia, semoga semakin ramai orang faham kenapa wujudnya begitu banyak bank.

Produk bank terdiri daripada produk Islamik dan produk Konvensional adalah bergantung kepada jenis bank tersebut. Ada bank yang hanya menawarkan produk konvensional dan ada juga bank yang menawarkan semua jenis produk.

Paling penting sekali, bank yang wujud di Malaysia ini haruslah disahkan dan diluluskan oleh Bank Negara Malaysia. Jom lihat senarai bank yang wujud di Malaysia menurut Bank Negara Malaysia.

1. Bank Komersial

Bank komersial adalah bank umum yang lengkap dengan segala perkhidmatan transaksi wang dalam negara dan luar negara serta mempunyai produk kewangan yang membantu orang ramai menguruskan kewangan masing-masing.  Menurut sumber Berita Harian, bank komersial juga aktif dalam menyalurkan pinjaman dan perniagaan serta mendapatkan pembiayaan yang mudah. Berikut adalah senarai bank komersial yang wujud di Malaysia.

  1. Affin Bank Berhad
  2. Alliance Bank Malaysia Berhad
  3. AmBank (M) Berhad
  4. BNP Paribas Malaysia Berhad
  5. Bangkok Bank Berhad
  6. Bank of America Malaysia Berhad
  7. Bank of China (Malaysia) Berhad
  8. CIMB Bank Berhad
  9. China Construction Bank (Malaysia) Berhad
  10. Citibank Berhad
  11. Deutsche Bank (Malaysia) Berhad
  12. HSBC Bank Malaysia Berhad
  13. Hong Leong Bank Berhad
  14. India International Bank (Malaysia) Berhad
  15. Industrial and Commercial Bank of China (Malaysia) Berhad
  16. J.P. Morgan Chase Bank Berhad
  17. MUFG Bank (Malaysia) Berhad
  18. Malayan Banking Berhad
  19. Mizuho Bank (Malaysia) Berhad
  20. OCBC Bank (Malaysia) Berhad
  21. Public Bank Berhad
  22. RHB Bank Berhad
  23. Standard Chartered Bank Malaysia Berhad
  24. Sumitomo Mitsui Banking Corporation Malaysia Berhad
  25. The Bank of Nova Scotia Berhad
  26. United Overseas Bank (Malaysia) Bhd.

Bank Perbankan Islam (Dalam Dan Luar Negara)

Bank perbankan Islam atau dikenali sebagai bank Islam merujuk kepada sistem

perbankan yang menurut prinsip Islam iaitu undang-undang syariah.  Ia menggunakan konsep kewangan Islam dalam setiap urusniaga. Antara konsepnya adalah ijarah (sewaan), musyarakah (perkongsian), mudharabah (perkongsian keuntungan) dan banyak lagi.

  1. Affin Islamic Bank Berhad
  2. Al Rajhi Bank
  3. Alliance Islamic Bank Berhad
  4. AmBank Islamic Berhad
  5. MBSB Bank Berhad
  6. Bank Islam Malaysia
  7. Bank Muamalat Malaysia
  8. CIMB Islamic Bank Berhad
  9. Hong Leong Islamic Banking Berhad
  10. HSBC Amanah Malaysia Berhad
  11. Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad
  12. Maybank Islamic Berhad
  13. OCBC Al-Amin Bank Berhad
  14. Public Islamic Bank Berhad
  15. RHB Islamic Bank Berhad
  16. Standard Chartered Saadiq Berhad

Bank Perbankan Islam Antarabangsa

1.  Alkhair International Islamic Bank Bhd
2.  PT. Bank Muamalat Indonesia, Tbk

Bank Pelaburan

Bank perbankan pelaburan adalah bank yang menguruskan dan terlibat dalam pelaburan, saham, simpanan dan sebagainya.  Mereka juga adalah broker bagi pelaburan saham serta pihak yang terlibat dalam menguruskan transaksi jual beli saham. Jom lihat Bank Pelaburan menurut Bank Negara Malaysia.

  1. Alliance Investment Bank Berhad
  2.  Affin Hwang Capital
  3. AmInvestment Bank Berhad
  4. CIMB Investment Bank Berhad
  5. Hong Leong Investment Bank Berhad
  6. Public Investment Bank Berhad
  7. RHB Investment Bank Berhad
  8. KAF Investment Bank Berhad
  9. Kenanga Investment Bank Berhad
  10. Maybank Investment Bank
  11. MIDF Investment Bank Berhad
  12. MIMB Investment Bank Berhad
  13. OSK Investment Bank Berhad
  14. ECM Libra Investment Bank Berhad

Itulah dia 58 senarai bank yang wujud di Malaysia sehingga hari ini yang masih membantu menguruskan hal-hal kewangan masyarakat dan negara.  Biarpun ia terdiri daripada local dan foreigner, ia tetap menjalankan tanggungjawab dengan baik di Malaysia dan telah membantu ramai orang.

Sumber Rujukan: 

  1. Wikipedia
  2. Infosantai

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Bajet Lain Yang Perlu Disediakan Apabila Membeli Kereta – Bukan Sekadar Bayar Instalment Bulanan

Apabila habis belajar dan mendapat kerja pertama, apa yang selalu bermain di minda anak muda sekarang adalah membeli kereta. Syarikat automotif pula berlumba-lumba mengeluarkan kereta baru dengan rekabentuk yang terkini, mana tak terliur dibuatnya. Honda atau Mazda memang menarik, orang kata ada standard!

Nak beli kereta memang best, tetapi kita perlu tahu kos-kos lain selain ansuran bulanan yang perlu dibayar kepada bank. Di sini saya senaraikan 5 perkara yang kita perlu tahu dan perlu sediakan bajet apabila memiliki sebuah kereta:

1. Takaful atau Insurans

Kau perlu ‘renew’ Takaful atau insurans setiap tahun. Bayaran pula bergantung kepada nilai kereta di pasaran. Makin mahal kereta, makin banyak la bajet yang perlu disediakan untuk Takaful atau insurans.

This image has an empty alt attribute; its file name is motor-takaful.jpg

2. Cukai Jalan

Untuk ‘renew’ cukai jalan, kau perlu ada takaful atau insurans dulu. Harga pula bergantung kepada enjin (cc) kereta. Makin besar enjin (cc), makin mahal la cukai jalan. Ini pun kena ‘renew’ setiap tahun atau minimum 6 bulan.

3. Kos Petrol (Minyak)

Nak bawa kereta baru memang best. Tapi nak bergerak, jangan lupa kereta perlukan petrol.

Seminggu paling kurang RM50. Sebulan dah RM200 lebih. Kalau installment kereta RM800 sebulan campur RM200 dah RM1,000.

Kebiasaannya, makin besar enjin (cc), atau makin jem jalan maka makin banyak penggunaan minyak, dan makin banyak la kos petrol.

4. Penyelenggaraan

Untuk pastikan kereta sentiasa dalam keadaan baik, kereta perlu diservis mengikut jadual yang ditetapkan. Kebiasaannya dari 3 bulan ke 6 bulan sekali. Kos servis pula bergantung pada jenis servis, kalau servis ‘minor’ murahlah sikit dari ‘major’. Itu pun mencecah ratusan ringgit juga.

Jangan nanti kereta rosak sebab tidak dibuat penyelenggaraan berkala disebabkan tiada bajet. Kesudahannya nanti, duit habis untuk membaiki kerosakan kereta.

5. Duit Kecemasan

Jangan lupa komponen ‘wear and tear’ seperti tayar dan bateri. Komponen ini tidak dilindungi oleh ‘warranty’ daripada pihak pengeluar. Harga bateri dan tayar pun dah mencecah ratusan ringgit.

Sebagai contoh, harga bateri kering jenama Century berharga lebih kurang RM 350. Tayar jenama GoodYear pula dalam RM 200 sebiji, kalau 4 biji dah RM 800.

Fikir Masak-Masak Terlebih Dahulu Sebelum Nak Beli Kereta

Percayalah, kereta ni kawan-kawan kau puji masa hari pertama je. Esok lusa orang tak peduli dah.

Kesimpulannya, untuk anak-anak muda yang tengah merancang untuk membeli kereta, jangan lupa bajet lain yang perlu disediakan selain ansuran bulanan. Jangan nanti, kereta tak bergerak sebab takde bajet nak isi petrol, atau takde bajet nak ‘renew’ Takaful/insurans atau cukai jalan. Paling haru, bajet duit tol pun takde (Nota : Tol di Malaysia masih belum dihapuskan semasa artikel ini ditulis) .

Penyudahnya, kereta hanya diletakkan bawah ‘parking’ dan kau naik motor atau LRT saja.

Ansuran bulanan masih perlu dibayar walaupun kereta tak bergerak. Yang paling penting, kita perlu mengukur baju di badan sendiri sama ada mampu atau tidak untuk memiliki sebuah kereta. Kita pilih nak hidup sempit atau nak hidup lapang?

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Berkelulusan Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam
Masih bekerja di Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]

Iklan

PTPTN – Nak Buat Loan Sangkut, Nak Beli Kereta Sangkut. Semua “Pity Pity End” Punya Pasal

Hari ini saya akan mengupas mengenai PTPTN.

PTPTN atau Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional diwujudkan bagi membantu memberi pinjaman pendidikan kepada pelajar yang mengikuti pengajian di Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) tempatan. Ini akan membolehkan pelajar membiayai sepenuh atau sebahagian yuran pengajian dan juga kos sara hidup sepanjang tempoh pengajian.

Apa yang saya perhatikan bila mana kita menyebut mengenai PTPTN, ramai menarik muka masam mengatakan PTPTN ini kejam.

Allahuakbar.

Bersyukurlah agensi kerajaan ini telah bantu merealisasikan impian anda untuk melanjutkan pelajaran.


Bagaimana pembayaran balik PTPTN diambil kira?

1. Berdasarkan syarat dikenakan, pembayaran balik akan berkuatkuasa 6 bulan secara automatik selepas tamat penggajian TANPA perlu menunggu surat pembayaran balik dari PTPTN.

2. Kos upah (ujrah) akan mula berkuatkuasa pada bulan ke-7.

3. Sekiranya anda masih lagi menggunakan sistem konvensional, saya sarankan anda bertukar ke kos ujrah, dengan syarat bayaran PTPTN anda memang tiada tunggakan.

4. Secara automatik juga, semua peminjam setelah 6 bulan tamat pengajian akan disenaraikan di dalam CCRIS.

5. CCRIS merupakan rekod pembayaran balik pinjaman-pinjaman berlesen seseorang individu.

6. Peminjam perlu membuat bayaran secara konsisten mengikut jadual bayaran balik yang ditetapkan oleh PTPTN bagi mengelakkan tunggakan demi memastikan rekod CCRIS berada dalam keadaan baik.

 

Bagaimana menangani tunggakan dalam PTPTN?

1. Sentiasa membuat bayaran awal, sebaik-baiknya sebelum 15hb setiap bulan

2. Sentiasa mengikut jadual bayaran balik yang diberi.

Contoh – Sekiranya bayaran balik adalah RM 200 sebulan, jangan sesekali bayar kurang dari RM 200 kerana sebarang shortfall akan direkod sebagai tunggakan di dalam CCRIS.

Sebarang rekod buruk dalam CCRIS akan menyusahkan anda mendapat fasiliti bank untuk pembiayaan kereta, rumah dan sebagainya.

Apa saya perlu buat sekiranya ada tunggakan?

Sekiranya anda rasa atau anda agak ada tunggakan, perkara terbaik adalah rujuk terus ke kaunter PTPTN.

Anda ada beberapa pilihan:

  • (A) Sekiranya anda ADA cash yang banyak, sila buat jumlah bayaran penuh untuk tunggakan tersebut.
  • (B) Sekiranya anda TIADA cash, boleh apply untuk pengeluaran Akaun II KWSP untuk menyelesaikan jumlah tunggakan. Baca di sini cara-caranya.

Baca juga Cara Keluarkan Duit KWSP Akaun II Untuk Bayar Hutang PTPTN

Sayang nak keluar duit Akaun II KWSP sebab nak reserve duit buat deposit beli rumah?
Percayalah, kalau anda tak settlekan tunggakan PTPTN tersebut, tiada bank nak bagi pinjaman perumahan.

* Key point – Selepas tunggakan diselesaikan, sila ke kaunter PTPTN untuk membuat penstrukturan semula pinjaman PTPTN (Perkara ini akan mengurangkan komitmen bulanan anda)

Sekiranya anda merupakan peminjam bawah skim konvensional, sila selesaikan 50% dari bagi tunggakan serta kos-kos pentadbiran dan sebagainya untuk anda memohon pertukaran kepada skim ujrah. Skim ujrah akan menjimatkan banyak wang anda.

Sekiranya pilihan (A) & (B) diatas tidak boleh dibuat, buatlah pembayaran lebih setiap bulan.

Contoh, sekiranya anda tertunggak selama 24 bulan dan bayaran balik bulanan adalan RM 200 sebulan, usahakan untuk bayar RM 500 sebulan.

Maka, tunggakan anda akan clear dalam masa 2 tahun.

Saya seorang surirumah, bagaimana nak bayar pinjaman?

Jika sudah berhenti kerja atau kini menjadi surirumah sepenuh masa, sila baca Pengalaman Seorang Surirumah Membayar Hutang PTPTN

3 Langkah Mudah Selesaikan PTPTN dengan segera (Di samping mengikut Jadual Bayaran Balik dengan displin)

1. Duit Bonus

Ada duit bonus? Gunakan 50% dari duit bonus setiap tahun untuk bayar PTPTN. Nescaya, baki PTPTN anda akan cepat berkurang

2. Potong perbelanjaan tak perlu dan buat bayaran lebih PTPTN setiap bulan

Sekiranya anda masih lagi seronok tengok ASTROI tetapi baki pinjaman PTPTN anda masih banyak, sila insaf cepat. Kerana duit bayaran ASTROI boleh dibuat sebagai bayaran lebihan pada PTPTN. Nak seronok memang best, tapi ada tempatnya dan ada masanya. Berkorbanlah sikit.

Ini hanya contoh, banyak lagi belanja tak perlu yang boleh dikurangkan seperti percutian yang melebihi kemampuan, tukar sport rim kereta dan sebagainya.

3. Cari pendapatan sampingan

Cari pendapatan sampingan untuk menampung komitmen sedia ada dan membuat bayaran extra kepada PTPTN setiap bulan. Nescaya, anda akan lihat baki pinjaman akan turun dengan cepatnya.

Baca juga artikel Ikuti Kisah Ieza Yusof, Dari Gaji RM1,200 Sebulan ke Multi-Millionaire

Insentif Bajet 2017

1. Untuk dapatkan rebate 10% ke atas pinjaman PTPTN, anda hanya perlu

  • buat bayaran sekurang-kurang 50% daripada baki hutang dalam sekali bayaran ATAU
  • buat bayaran balik melalui potongan gaji atau Direct Debit mengikut Jadual Bayaran Balik (JBB) ditetapkan.

2. Diskaun 15% untuk penyelesaian penuh keseluruhan baki hutang pinjaman.

 

Rasulullah SAW bersabda:
يُغْفَرُ لِلشَّهِيدِ كُلُّ ذَنْبٍ إِلاَّ الدَّيْنَ
“Akan diampuni orang yang mati syahid semua dosanya, kecuali hutangnya.” (HR. Muslim III/1502 no.1886, dari Abdullah bin Amr bin Ash).

 

p/s: Pagi tadi terdengar di radio mengenai misi PTPTN untuk mendapat kembali sejumlah RM4 bilion pinjaman bayaran balik pada tahun ini, lantas saya mengambil keputusan untuk menulis tajuk ini demi membantu pelajar lain di luar sana. Sekiranya anda mendapati tulisan ini membantu, boleh klik SHARE dan saya mohon doa anda supaya urusan dunia dan akhirat saya dipermudahkan.

Ditulis oleh : Khodijah Fatonah

Iklan

Kalau Gaji RM2,500, Belilah Kereta Bernilai RM30,000

Pakai Kereta Sekadar Berharga Setahun Gaji

Sebelum ini kami ada berkongsi mengenai Nak Melabur atau Bayar Hutang dulu? Ternyata lebih baik untuk melangsaikan ‘hutang-hutang tidak baik’ terlebih dahulu sebelum gatal membuat sebarang pelaburan. Dan hutang kereta merupakan hutang tidak baik kerena kita meminjam wang dan ianya memberikan kita pulangan yang lebih rendah serta menyusut nilai.

Jom kita baca perkongsian menarik di bawah:

Gaji Dan Kereta Viva Pertama

  1. Saya masih beranggapan kenderaan bukannya keperluan bagi anak muda.
  2. Bagi yang telah berkeluarga ya, ia sebuah keperluan yang perlu ada.
  3. Jika anda masih hidup bersendirian dan belum dapat Neelofa idaman, memadailah naik skuter sebagai teman.
  4. Ibu bapa JANGAN terlalu ghairah untuk lihat anak beli kenderaan.
  5. Jangan terus senyum dan bangga menawan. Mereka sebenarnya sedang melangkah ke belakang.
  6. Apa salahnya mula kerja setahun dua dengan modenas impian atau Honda Lenjenan. Lupakan dulu Honda City, Vios dan Almera idaman.
  7. Kadar gaji dan kemampuan beli kenderaan dihitung berdasarkan pendapatan tahunan.
  8. Jika anak anda bergaji RM2,500 sebulan, didarabkan dengan 12 bulan maka setahun dananya menjadi RM30,000. (Nilai harga kereta yang anda mampu)
  9. Ia menjadikan mereka layak membeli Proton Saga BLM atau VIVA Forevor’.
  10. Jika gaji anak anda RM5,500 sebulan, setahun RM66,000 menjadikan dia layak membeli Almera baru.

GAJI X 12 (BULAN)= HARGA KERETA ANDA

  1. Jika gaji kurang daripada itu,mulakan dengan kapcai warna emas lampu biru.
  2. Jika kenderaan anda melebihi nilai tahunan pendapatan. Anda telah mula berbelanja berlebihan untuk kereta idaman. Atau tertawan dengan helah jurujual kenderaan.
  3. Tanam azam untuk beli kediaman dulu sebelum beli kenderaan.
  4. Hutang kenderaan melambatkan simpanan tabung anda. Mulakan dengan kapcai lampu bulat.

Lebih baik kapcai tanpa hutang daripada Honda Jazz hutang keliling pinggang.

Gegadis tak suka naik motor, angin kuat, buat bulu mata mereka hancur.

Sumber asal: Dr. Azizul Azli Ahmad, penulis buku Mudahnya Beli Rumah

*Jika diberi pilihan, anda nak beli kereta dulu ke, beli rumah dulu ke, setelkan hutang tidak baik dulu ke atau kahwin dulu? Kongsikan bersama kami.

Iklan

Betulkah Bitcoin Itu Scam? Cuba Hadam 10 Fakta Ini

Ramai yang kata Bitcoin itu bagus, kerana ianya desentralisasi; iaitu tiada kuasa/kerajaan yang mengawal Bitcoin. Oleh itu ianya merupakan sebuah pelaburan yang berdasarkan kepada penawaran dan permintaan semata-mata.

Sumber: XE

Lihat sajalah harga Bitcoin untuk tahun 2017.

Dengan permintaan yang meningkat saban hari, maka harga Bitcoin pun naik dengan mendadak. Jika anda memegang 1 Bitcoin pada 1 Januari 2017 sampai sekarang, anda telah pun untung 800%.

Dengan pelaburan $1,000 US Dolar, naik sehingga $8,000 US Dolar pada hari ini. Itu cerita yang sedap-sedap saja, namun begitu, anda perlu lihat 10 perkara ini sebelum terlibat dalam Bitcoin.

1. Bitcoin Bukanlah Sebuah Syarikat

Anda tidak boleh menyaman sesiapa sekiranya pelaburan anda dalam Bitcoin menyebabkan anda kerugian. Baru-baru ini juga, syarikat bernama Tether yang terlibat dalam perkhidmatan Mobile Wallet telah kena hack yang menyebabkan hampir $31 juta US Dolar ‘lesap’ begitu sahaja.

Sumber: Tether

2. Bitcoin Tiada Pendapatan, Keuntungan Atau Nisbah P/E (P/E Ratio)

Saham syarikat terkemuka seperti Apple dan Facebook di Amerika Syarikat, malah Nestle, Top Glove, Tenaga Nasional dan Telekom di Malaysia; mempunyai asas penilaian tersendiri. Mereka menjual produk, memberikan perkhidmatan, mempunyai aset dan sebagainya.

Bitcoin tiada satu pun perkara di atas. Tiada pendapatan, tiada aset, tiada laporan kewangan dan sebagainya. Namun Bitcoin mempunyai ramai pesaing, dan siapa tahu permintaan terhadap Bitcoin bakal berkurangan menyebabkan harganya jatuh mendadak dan tidak bernilai lagi.

3. Dagangan Bitcoin Tidak Dikawal Selia Sesiapa

Dengan erti kata lain, tiada siapa yang memantau Bitcoin dan jika ada sebarang masalah – tiada badan untuk menyelesaikannya. Kalau ditakdirkan anda kena hack seperti #1 tadi, habislah…

4. Sekiranya Tiada Internet, Tiadalah Bitcoin

Memang tak boleh dibayangkan, tetapi sekiranya suatu hari nanti tiada lagi Internet; maka tiadalah Bitcoin. Segala-galanya akan lenyap begitu sahaja.

Tidak seperti emas, anda masih boleh bawa emas yang anda ada ke kedai emas untuk dijual atau dipajak. Sama juga halnya dengan pelaburan saham, apabila anda beli saham sesebuah syarikat; nama anda akan tersenarai sebagai pemegang saham – walaupun dalam bentuk sehelai kertas.

5. Penerimaan Bitcoin Sebagai Bayaran Belum Meluas

Buat masa sekarang, belum banyak lagi perniagaan yang boleh menerima Bitcoin sebagai bayaran untuk produk/servis mereka. Ini kerana harga Bitcoin yang boleh turun sehingga 10% dalam masa sehari, mana mungkin seorang peniaga mahu rugi sebanyak itu.

6. Kos Transaksi Bitcoin Bukanlah Percuma

Kos atau yuran untuk sebarang transaksi adalah $23.66 US Dolar buat masa ini. Dan ia juga mengambil masa beberapa hari untuk melengkapkan transaksi Bitcoin tersebut. Tidaklah semurah dan secepat yang disangka.

7. Disebabkan Bitcoin Tiada Pemantau, Promoter Bitcoin Menjanjikan Bulan & Bintang

Menurut mereka yang mempromosikan Bitcoin, harganya dijangka naik dan naik lagi. Beli sekarang dan esok lusa akan naik. Tiada etika untuk menceritakan perihal sebenar, kerana Bitcoin tidak mempunyai badan berautoriti yang memantau.

8. Tiada Sebarang Perlindungan

Disebabkan tiada badan yang bertanggungjawab, maka simpanan anda dalam Bitcoin tidak dijamin oleh sesiapa.

Contoh mudah kita ambil: Malaysia ada PIDM (Perbadanan Insurans Deposit Malaysia), dan deposit anda dilindungi sekiranya syarikat kewangan tersebut ‘bungkus’. Sekurang-kurangnya anda dapat balik duit yang telah anda simpan atau labur tadi.

9. Konflik Kepentingan

Hampir semua orang yang suruh anda untuk beli Bitcoin, masing-masing ada Bitcoin. Dan semakin ramai orang beli Bitcoin, ini dapat melonjakkan harga Bitcoin ke paras lebih tinggi. Conflict of interest inilah yang menyebabkan orang membeli Bitcoin, tanpa ada sebarang analisa dilakukan.

10. Nak ‘Cairkan’ Bitcoin Bukanlah Sekejap

Kebanyakan orang yang membeli Bitcoin, tak pernah melalui proses menjual Bitcoin tersebut. Jadi mereka ingat untuk menjualnya, adalah semudah menjual di pasaran saham. Dan proses penjualan Bitcoin akan menjadi lebih rumit, terutama sekali apabila harga tengah merudum.

Oleh itu, kemungkinan pemegang Bitcoin akan terperangkap dengannya, tanpa dapat menjualnya sedangkan harga semakin jatuh setiap minit.

Ketahui Risiko Bitcoin

Anda kena tahu bahawa Bitcoin bukanlah seperti mana-mana bentuk pelaburan lain. Ianya bukanlah berdasarkan komoditi seperti emas atau minyak, tetapi hanya berdasarkan spekulasi semata-mata.

Lagi ramai orang beli, permintaan semakin tinggi, harga Bitcoin pun semakin naik.

  • Tiada sebarang jaminan daripada mana-mana pihak yang menyatakan pelaburan anda dalam Bitcoin selamat. Kalau anda kena ‘hack’ dan Bitcoin anda hilang, nak tuntut dekat siapa? PPIM pun tak boleh nak tolong. Gone with the wind lah jawabnya.
  • Di Malaysia, sehingga ke hari ini Bitcoin belum mendapat kelulusan daripada Bank Negara Malaysia.
  • Malah status halal juga belum ada, kerana Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan sebelum ini menyatakan bahawa Bitcoin mengandungi unsur gharar dan syubhah.

Jadi, jika ada yang berkata Bitcoin adalah sejenis scam alaf baru, semoga pencerahan ini dapat membantu anda membuat keputusan sebelum terlibat dalam pelaburan Bitcoin.

Sumber rujukan: World Truth

Baca juga Bitcoin – Matawang Digital Yang Semakin Popular, Boleh Ke Kita Join?

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!