8 Langkah Untuk Beli Rumah Pertama

Macam mana cara nak beli rumah pertama? Kali ini kami nak kongsikan beberapa tips penting untuk beli rumah pertama.

Kalau tak biasa memang nampak macam leceh, tetapi percayalah ianya tak susah pun. Asalkan ada kemahuan, teknik dan modal yang betul; ianya tidak sukar untuk dapatkan rumah pertama tahun ini juga.

Jom kita tengok langkah-langkah untuk berli rumah pertama seperti berikut:

1. Kumpul Modal

Sebelum pergi lebih jauh, kita perlu kumpul modal terlebih dahulu. Kerajaan memberikan banyak insentif kepada pembeli rumah pertama.

Insentif yang diberikan adalah dalam bentuk pengecualian cukai, pembiayaan 100% dan lain-lain lagi. Tetapi tetap disarankan untuk kita mempunyai modal sendiri.

Modal paling bagus adalah 10% daripada harga rumah dan kalau tidak pun, ada RM10,000 pun sudah memadai.

Kenapa kena ada modal juga walaupun boleh keluarkan duit daripada KWSP?

Kalau membeli rumah dengan ejen atau pun tuan rumah, biasanya mereka meminta booking sebagai tanda persetujuan untuk kita beli rumah tersebut. Kalau nak pinang anak orang pun mesti kena ada cincin tunang sebagai tanda, rumah pun sama.

Booking pula bergantung kepada keadaan dan kita sentiasa boleh cuba untuk berbincang. Ada keadaan, RM1000 pun sudah OK, ada sesetengah ejen minta 3% daripada harga rumah untuk booking ada juga yang minta 10%. Kita sebagai pembeli boleh cuba bincang jumlah booking.

Modal tersebut juga perlu untuk kos-kos yang berkaitan seperti yuran guaman dan kos junilai hartanah. Jadi, memang penting untuk kita mempunyai modal sendiri.

2. Tahu Matlamat – Pelaburan atau Duduk Sendiri

Rumah pertama tu nak beli atau nak duduk sendiri? Setiap orang mempunyai keperluan yang berbeza-beza, ada yang minat nak melabur dalam hartanah, terus rancang siap-siap untuk tujuan pelaburan.

Ada juga yang memang beli untuk duduk sendiri, contohnya baru lepas kahwin. Tahu matlamat kita, akan mudahlah perjalanan selepas itu.

3. Lokasi, Lokasi, Lokasi

Lokasi atau kawasan memainkan peranan yang penting dalam pemilihan rumah. Kenalpasti lokasi terbabit sama ada ianya kawasan yang bagus untuk pelaburan, dekat dengan kilang, dekat dengan sekolah dan booster hartanah yang lain.

Kalau anda nak beli untuk duduk, pastikan dekat dengan pelbagai kemudahan awam seperti sekolah, shopping mall, highway, taman permainan dan bukan kawasan yang sesak.

Kalau untuk tujuan pelaburan pula tidak semestinya dekat dengan kemudahan, ada sesetengah tempat yang sesak dan sentiasa ada banyak kereta, tapi mempunyai perminataan sewa yang tinggi.

Lokasi untuk duduk sendiri dan pelaburan adalah berbeza. Tahu keperluan dan kemudian cari rumah yang kita mahukan di kawasan tersebut.

4. Pilih Rumah

Saya ada kenal client yang tak boleh duduk rumah subsale, nak kena rumah baru. Kenapa macam tu? Sebab dia ada penyakit OCD.

Untuk mereka yang macam ni, memang kena pilih rumah 1st hand atau pun rumah baru. Rumah tu pula mesti teratur dan sentiasa kemas, kawasan kejiranan pun tak boleh terlalu sesak.

Untuk mereka yang seperti ini, memang digalakkan beli rumah baru.

Baca: Obsessive-Compulsive Disorder (OCD)

Kalau tak kisah rumah tu dah ada yang duduk, boleh pilih rumah subsale. Sebelum bayar apa-apa booking, boleh tengok keadaan rumah dahulu, kalau OK boleh teruskan membuat pembelian.

Pilih rumah betul-betul dan cuba masuk ke dalam rumah, kerana kalau ada kerosakan selepas dapat kunci, agak susah nak claim daripada tuan rumah.

Satu lagi pilihan adalah rumah lelong. Untuk lelong, kena ada modal yang besar, biasanya 10% daripada harga rumah dan juga kos-kos lain untuk bayar bil yang tertunggak.

Kalau nak beli rumah lelong pun ada banyak pilihan buat masa ini.

5. Tengok Rumah Dulu Baru Bayar Booking

Dah tengok pilihan rumah yang ada? Kawasan, jenis rumah dan lain-lain?

Kalau deal dengan tuan rumah atau ejen, boleh bayar booking. Booking boleh dibayar sama ada kepada peguam atau pun ke akaun agensi yang menguruskan jualan rumah tersebut.

Kalau dengan developer, boleh buat pembayaran terus ke akaun developer. Sekali lagi kita boleh cuba bincang jumlah booking yang perlu dikeluarkan.

6. Mohon Pembiayaan Rumah Dengan Bank

Dah bayar booking? Langkah seterusnya adalah sediakan dokumen untuk berurusan dengan bank bagi mendapatkan pembiayaan.

Biasanya ejen akan hantar ke beberapa kenalan pegawai bank yang dia dah biasa berurusan. Kita juga boleh cuba hantar sendiri permohonan ke bank-bank yang kita mahu dan rasa selesa untuk berurusan.

Kalau pembeli rumah pertama, ada pembiayaan 100% yang ditawarkan oleh pihak bank. Nak tahu bank mana yang tawarkan pembiayaan 100% ini, boleh ke laman web Skim Rumah Pertamaku.

Jangan lupa untuk ikuti syarat-syarat yang dikenakan untuk pembiayaan 100% ini. Kalau tak layak, pembiayaan 90% adalah pilihan lain yang berbaloi untuk kita cuba.

7. Urusan Dengan Peguam

Pembiayaan dah lulus, percepatkan proses tandatangan dokumen dengan peguam. Biasanya ia akan melibatkan dua jenis dokumen.

Dokumen pertama adalah sales purchase agreement (SPA) iaitu dokumen perjanjian jual beli antara penjual dan pembeli.

Dokumen kedua adalah financing agreement iaitu dokumen perjanjian dengan bank yang bagi kelulusan pembiayaan.

Lagi cepat kita tandatangan kedua-dua dokumen ini, lagi cepat proses akan selesai. Takut kalau lambat setel, nanti kita akan dikenakan penalti pula.

8. Tunggu Kunci

Dah selesai urusan dengan peguam, seterusnya kita boleh follow-up dengan peguam bagi memastikan urusan berjalan lancar. Boleh hubungi mereka seminggu sekali bagi memastikan semuanya OK.

Semoga semua urusan untuk beli rumah pertama dipermudahkan.

Artikel ini ditulis oleh Mohd Fais, seorang perunding hartanah di salah sebuah agensi hartanah di Malaysia. Meminati bidang hartanah dan pelaburan serta rajin berkongsi ilmu di blog Smartinvest101.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

7 Cara Buat Duit Dengan Hartanah

Dalam skop pelaburan, hartanah adalah segmen yang sangat unik kerana siapa sangka di sebalik batu-bata dan konkrit ini, pelaburan hartanah mampu menjana kekayaan dan aliran tunai positif yang tinggi.

Akan tetapi, rupa-rupanya masih ramai lagi pemilik hartanah yang gagal buat duit dengan hartanah walaupun sudah bertahun-tahun memiliki sesebuah hartanah.

Baca:

Di manakah silapnya? Adakah lokasi? Adakah jenis rumah? Atau sasaran pasaran yang salah? Jika anda menghadapi masalah ini, bergembiralah kerana anda sedang membaca artikel yang tepat!

“Pelaburan hartanah adalah permainan jangka panjang dan kurang sesuai untuk mereka yang inginkan keuntungan dalam tempoh masa terdekat.”

Jom kita tengok 7 cara untuk buat duit dengan hartanah seperti berikut.

1. Homestay

Kaedah yang paling mudah dan universal untuk menjana pendapatan daripada hartanah adalah dengan menyewakan kediaman tersebut sebagai homestay.

Kita boleh sewakan kediaman secara harian, mingguan mahupun bulanan sebagai homestay menerusi pelbagai platform online.

Baca : Apa Itu Airbnb?

Cara yang paling efektif untuk menggalakkan lebih ramai orang untuk menyewa kediaman adalah dengan melengkapkan kediaman tersebut dengan kelengkapan rumah yang selesa seperti sofa, katil, mesin basuh, peti sejuk, internet, wifi, penapis air dan juga permainan video seperti PS4!

2. Sublet

Sublet bermaksud menyewakan sebuah kediaman mahu pun sebuah bilik mengikut jumlah individu.

Sublet mendatangkan keuntungan yang lebih tinggi berbanding sewaan sebuah kediaman kerana dua faktor iaitu, jumlah individu di dalam kediaman mampu dimaksimumkan (bergantung kepada saiz rumah) dan kedua kerana tempoh sewaan yang lebih panjang berbanding sewaan homestay.

Akan tetapi, kita perlu menyediakan kelengkapan asas yang cukup seperti katil bertingkat, mesin basuh dan peti sejuk; kerana golongan yang menyewa konsep sublet lumrahnya adalah pekerja-pekerja di kawasan industri dan juga pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi.

Baca: 7 Langkah Perlu Diambil Sebelum Memulakan Bisnes Sublet Hartanah

3. Pembiayaan Semula (Refinance)

Refinance bermaksud pembiayaan semula pinjaman rumah sedia ada dengan pinjaman baharu di bawah syarat dan juga terma yang berlainan daripada pinjaman pertama.

Kita mampu mendapatkan sejumlah wang sehingga 90% daripada harga semasa kediaman tersebut untuk pelbagai tujuan lain seperti renovasi rumah, menambah perabot dan utiliti dalaman rumah mahupun sebagai modal untuk pembelian hartanah baru.

Kelebihan refinance adalah kita mampu mengurangkan ansuran bulanan kediaman, dan juga mampu melanjutkan tempoh pinjaman atau memendekkan pinjaman rumah.

Baca:

4. Jual Kembali

Kebanyakan pelabur hartanah menggunakan teknik jual kembali atau flipping ini apabila mereka berjaya membeli sebuah hartanah di bawah harga pasaran.

Sebagai contoh, harga sebuah rumah teres dua tingkat di Wangsa Maju dijual pada harga RM350,000 yakni 30% di bawah harga pasaran. Maka kita secara automatik telah untung sebanyak RM150,000 apabila kita menjualnya pada harga pasaran!

Hari ini, terdapat lambakan kediaman yang dijual di bawah harga pasaran merangkumi pasaran baru (undercon), sekunder (subsale) dan juga lelong.

5. Lelong

Hartanah lelong merupakan pasaran yang paling sibuk di Malaysia dengan hampir 1,000 hartanah diiklankan untuk dilelong oleh pihak bank mahu pun pihak mahkamah.

Hartanah lelong secara amnya ialah rumah yang dijual oleh pihak bank secara lelongan termasuklah kediaman seperti flat, kondo, banglo dan lain-lain.

Apa yang menarik ialah hartanah lelong dijual sehingga 50% di bawah harga pasaran.

Sungguhpun begitu, pelabur hartanah yang berminat untuk membeli hartanah lelong dinasihatkan untuk membeli hartanah lelong yang dijual sekurang – kurangnya 30% – 40% di bawah harga pasaran sebagai modal untuk kos membaik pulih dan renovasi dalaman rumah yang berkemungkinan rosak.

Baca:

6. Capital Appreciation

Pelaburan jenis ini memerlukan seorang pelabur untuk mempunyai kesabaran yang tinggi dan juga modal yang tinggi.

Hal ini kerana, dalam konsep ini, seorang pelabur harus membeli harga rumah tersebut pada harga rendah dan menjualnya selepas lokasi kediaman tersebut matang.

Dalam proses menunggu sesebuah kawasan itu matang, pelabur tersebut berkemungkinan perlu menunggu bertahun-tahun lamanya.

7. Lot Tanah

Pelaburan jenis ini biasanya memerlukan pelabur berkelompok di mana para pelabur akan membeli sebuah lot tanah sebelum dipecahkan kepada beberapa lot untuk dijadikan kediaman, lot komersil dan sebagainya.

Sungguhpun begitu, pelaburan jenis ini memerlukan modal yang besar dan juga memerlukan kelulusan daripada pihak berkuasa seperti Majlis Perbandaran, Pejabat Tanah dan sebagainya.

Baca:

Bukan Semuanya Indah Dalam Hartanah 

Banyak Cara Untuk Jana Pendapatan Dengan Hartanah

Seperti yang kita dapat lihat, pelaburan hartanah tidak mempunyai jalan pintas untuk menjana pendapatan.

Kita bukan sahaja memerlukan kesabaran dan modal yang tinggi, bahkan juga wajib mengetahui potensi lokasi, booster hartanah dan juga polisi-polisi Kerajaan yang bakal memberi kesan dalam industri hartanah.

Akan tetapi, pelaburan hartanah akan senantiasa menjadi satu bentuk pelaburan yang unik, kerana di sebalik batu bata dan konkrit tersebut tersimpan rahsia untuk menjana pendapatan jika kena dengan caranya.

Takut-takut ianya kurang memuaskan, nanti nak apply pinjaman tak lepas pula.

  • Bagaimana pula dengan hutang kad kredit, bayar tepat pada masanya atau tidak?
  • Pernahkah anda terlibat dengan sebarang masalah undang-undang atau muflis?
  • Berapa pula Debt to service ratio (DSR) anda?

Dengan TechRevo, kini anda boleh dapatkan laporan kewangan dengan cepat dan mudah.

Bukan itu sahaja, semua pengiraan berkenaan dengan permohonan pinjaman akan dilakukan berdasarkan apa yang bank mahu.

Yang lagi bestnya, di penghujung laporan nanti ada pilihan bank dengan tawaran terbaik khusus untuk anda.

Dengan harga promosi RM14.90, anda akan dapat:

✅ Ketepatan 99% pengiraan DSR + kelayakan pinjaman perumahan
✅ Laporan CCRIS untuk 12 bulan
✅ Kes undang-undang, muflis

Dapatkan laporan TechRevo hari ini juga -> https://tinyurl.com/techrevo