8 Langkah Untuk Beli Rumah Pertama

Macam mana cara nak beli rumah pertama? Kali ini kami nak kongsikan beberapa tips penting untuk beli rumah pertama.

Kalau tak biasa memang nampak macam leceh, tetapi percayalah ianya tak susah pun. Asalkan ada kemahuan, teknik dan modal yang betul; ianya tidak sukar untuk dapatkan rumah pertama tahun ini juga.

Jom kita tengok langkah-langkah untuk berli rumah pertama seperti berikut:

1. Kumpul Modal

Sebelum pergi lebih jauh, kita perlu kumpul modal terlebih dahulu. Kerajaan memberikan banyak insentif kepada pembeli rumah pertama.

Insentif yang diberikan adalah dalam bentuk pengecualian cukai, pembiayaan 100% dan lain-lain lagi. Tetapi tetap disarankan untuk kita mempunyai modal sendiri.

Modal paling bagus adalah 10% daripada harga rumah dan kalau tidak pun, ada RM10,000 pun sudah memadai.

Kenapa kena ada modal juga walaupun boleh keluarkan duit daripada KWSP?

Kalau membeli rumah dengan ejen atau pun tuan rumah, biasanya mereka meminta booking sebagai tanda persetujuan untuk kita beli rumah tersebut. Kalau nak pinang anak orang pun mesti kena ada cincin tunang sebagai tanda, rumah pun sama.

Booking pula bergantung kepada keadaan dan kita sentiasa boleh cuba untuk berbincang. Ada keadaan, RM1000 pun sudah OK, ada sesetengah ejen minta 3% daripada harga rumah untuk booking ada juga yang minta 10%. Kita sebagai pembeli boleh cuba bincang jumlah booking.

Modal tersebut juga perlu untuk kos-kos yang berkaitan seperti yuran guaman dan kos junilai hartanah. Jadi, memang penting untuk kita mempunyai modal sendiri.

2. Tahu Matlamat – Pelaburan atau Duduk Sendiri

Rumah pertama tu nak beli atau nak duduk sendiri? Setiap orang mempunyai keperluan yang berbeza-beza, ada yang minat nak melabur dalam hartanah, terus rancang siap-siap untuk tujuan pelaburan.

Ada juga yang memang beli untuk duduk sendiri, contohnya baru lepas kahwin. Tahu matlamat kita, akan mudahlah perjalanan selepas itu.

3. Lokasi, Lokasi, Lokasi

Lokasi atau kawasan memainkan peranan yang penting dalam pemilihan rumah. Kenalpasti lokasi terbabit sama ada ianya kawasan yang bagus untuk pelaburan, dekat dengan kilang, dekat dengan sekolah dan booster hartanah yang lain.

Kalau anda nak beli untuk duduk, pastikan dekat dengan pelbagai kemudahan awam seperti sekolah, shopping mall, highway, taman permainan dan bukan kawasan yang sesak.

Kalau untuk tujuan pelaburan pula tidak semestinya dekat dengan kemudahan, ada sesetengah tempat yang sesak dan sentiasa ada banyak kereta, tapi mempunyai perminataan sewa yang tinggi.

Lokasi untuk duduk sendiri dan pelaburan adalah berbeza. Tahu keperluan dan kemudian cari rumah yang kita mahukan di kawasan tersebut.

4. Pilih Rumah

Saya ada kenal client yang tak boleh duduk rumah subsale, nak kena rumah baru. Kenapa macam tu? Sebab dia ada penyakit OCD.

Untuk mereka yang macam ni, memang kena pilih rumah 1st hand atau pun rumah baru. Rumah tu pula mesti teratur dan sentiasa kemas, kawasan kejiranan pun tak boleh terlalu sesak.

Untuk mereka yang seperti ini, memang digalakkan beli rumah baru.

Baca: Obsessive-Compulsive Disorder (OCD)

Kalau tak kisah rumah tu dah ada yang duduk, boleh pilih rumah subsale. Sebelum bayar apa-apa booking, boleh tengok keadaan rumah dahulu, kalau OK boleh teruskan membuat pembelian.

Pilih rumah betul-betul dan cuba masuk ke dalam rumah, kerana kalau ada kerosakan selepas dapat kunci, agak susah nak claim daripada tuan rumah.

Satu lagi pilihan adalah rumah lelong. Untuk lelong, kena ada modal yang besar, biasanya 10% daripada harga rumah dan juga kos-kos lain untuk bayar bil yang tertunggak.

Kalau nak beli rumah lelong pun ada banyak pilihan buat masa ini.

5. Tengok Rumah Dulu Baru Bayar Booking

Dah tengok pilihan rumah yang ada? Kawasan, jenis rumah dan lain-lain?

Kalau deal dengan tuan rumah atau ejen, boleh bayar booking. Booking boleh dibayar sama ada kepada peguam atau pun ke akaun agensi yang menguruskan jualan rumah tersebut.

Kalau dengan developer, boleh buat pembayaran terus ke akaun developer. Sekali lagi kita boleh cuba bincang jumlah booking yang perlu dikeluarkan.

6. Mohon Pembiayaan Rumah Dengan Bank

Dah bayar booking? Langkah seterusnya adalah sediakan dokumen untuk berurusan dengan bank bagi mendapatkan pembiayaan.

Biasanya ejen akan hantar ke beberapa kenalan pegawai bank yang dia dah biasa berurusan. Kita juga boleh cuba hantar sendiri permohonan ke bank-bank yang kita mahu dan rasa selesa untuk berurusan.

Kalau pembeli rumah pertama, ada pembiayaan 100% yang ditawarkan oleh pihak bank. Nak tahu bank mana yang tawarkan pembiayaan 100% ini, boleh ke laman web Skim Rumah Pertamaku.

Jangan lupa untuk ikuti syarat-syarat yang dikenakan untuk pembiayaan 100% ini. Kalau tak layak, pembiayaan 90% adalah pilihan lain yang berbaloi untuk kita cuba.

7. Urusan Dengan Peguam

Pembiayaan dah lulus, percepatkan proses tandatangan dokumen dengan peguam. Biasanya ia akan melibatkan dua jenis dokumen.

Dokumen pertama adalah sales purchase agreement (SPA) iaitu dokumen perjanjian jual beli antara penjual dan pembeli.

Dokumen kedua adalah financing agreement iaitu dokumen perjanjian dengan bank yang bagi kelulusan pembiayaan.

Lagi cepat kita tandatangan kedua-dua dokumen ini, lagi cepat proses akan selesai. Takut kalau lambat setel, nanti kita akan dikenakan penalti pula.

8. Tunggu Kunci

Dah selesai urusan dengan peguam, seterusnya kita boleh follow-up dengan peguam bagi memastikan urusan berjalan lancar. Boleh hubungi mereka seminggu sekali bagi memastikan semuanya OK.

Semoga semua urusan untuk beli rumah pertama dipermudahkan.

Artikel ini ditulis oleh Mohd Fais, seorang perunding hartanah di salah sebuah agensi hartanah di Malaysia. Meminati bidang hartanah dan pelaburan serta rajin berkongsi ilmu di blog Smartinvest101.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!