Cara Nak Tahu Harga Rumah Tanpa Pergi Pejabat Tanah

Ada yang tengah survey rumah ke sekarang ni? Barangkali nak beli rumah semakin mencabar tahun 2018 ni, selepas Bank Negara Malaysia (BNM) mengumumkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) Naik pada bulan Januari tempoh hari.

Nak taknak, kita perlu buat homework yang lebih agar dapat mencari rumah idaman juga pada tahun ini. Orang kata, salah satu caranya adalah dengan mencari rumah di bawah harga pasaran? Tapi bagaimana nak check harga rumah tanpa perlu pergi ke pejabat tanah?

Brickz.my

Keunikan laman web Brickz ini, ia memaparkan hartanah yang telah bertukar milik – atau erti kata lain yang telah pun dijual. Jadi bolehlah tahu harga sebenar hartanah tersebut.

Bukan setakat tahu harga rumah saja, nak periksa harga hartanah komersial seperti lot kedai, pejabat dan sebagainya pun boleh. Kawasan perindustrian seperti kilang, plot tanah untuk pembangunan serta perladangan pun ada.

Bagaimana Brickz Mendapat Data?

Untuk makluman, Brickz mengambil data daripada Jabatan Penilaian Dan Perkhidmatan Harta, yang merupakan sebuah jabatan di bawah Kementerian Kewangan Malaysia. Ia merekodkan segala transaksi hartanah setelah duti setem bagi Sales and Purchase Agreement yang telah dibayar.

Cara-cara Nak Periksa Harga Rumah

Tak susah pun, cuma ikut langkah-langkah berikut:

1. Layari Laman Web Brickz

2. Masukkan Nama Kawasan  Atau Nama Projek Perumahan

Sebagai contoh, kita nak beli rumah di kawasan Bandar Kinrara, Puchong, Selangor. Rumah jenis apa, rumah teres ke, rumah semi-D ke, rumah banglo ke, kita tak pasti lagi.

Jadi klik pada ‘Bandar Kinrara, Selangor -> Area – Residential‘.

3. Perhalusi Nama Kawasan

Kemudian keluar pula semua jenis projek yang wujud di Bandar Kinrara. Untuk rekod, ada 41 jenis projek dan sejumlah 359 transaksi yang direkodkan untuk setahun kebelakangan ini. Juga terdapat harga median bagi setiap projek.

Kalau rasa sesuai dengan bajet, buatlah pilihan yang sewajarnya.

Katakan anda berminat nak tahu harga rumah landed di Bandar Kinrara yang mempunyai status freehold dengan median harga RM531 bagi sekaki dan harga seunit RM780,000. Klik pada ‘127 Transactions‘.

4. Senarai 10 Transaksi Terkini Kawasan

Kini akan dipaparkan 10 transaksi terkini mengikut pilihan anda. Sekarang kita boleh tahu perincian seperti tarikh Sales & Purchase Agreement, nama jalan, jenis rumah, berapa tingkat, berapa bilik dan sebagainya.

Bandar Kinrara tu besar, jadi kita semak pula menggunakan Google Map dengan klik pada ‘Map‘.

Iklan

4.1. Semak Guna Peta

Keluarlah kawasan Bandar Kinrara dan semua 127 transaksi kita dapat lihat di mana kawasan tumpuan. Sekali lagi, hanya boleh lihat 10 transaksi terakhir yang berlaku.

Nak lebih perincian lagi, klik ‘Charts & Graphs‘.

4.2 Semak Ikut Jenis Rumah & Perbandingan Kawasan dengan Negeri

Kini anda boleh buat perbandingan menggunakan carta dan graf pula, dan sekali lagi juga ianya terhad kepada 10 transaksi terakhir yang berlaku.

Di sini, kita boleh lihat bahawa:

  • 6 Rumah Teres Intermediate terjual dengan harga paling rendah iaitu RM390,000 dan paling mahal RM928,000. Tetapi tanpa alamat lengkap, nampak macam jauh sangat bezanya.
  • 2 Rumah Teres Corner Lot terjual dengan harga paling rendah iaitu RM1.43 juta dan paling mahal RM1.6 juta.
  • 2 Rumah Semi-D terjual dengan harga paling rendah iaitu RM2.08 juta dan paling mahal RM2.2 juta.

Juga melalui carta Median Price, anda boleh buat perbandingan di antara kawasan Bandar Kinrara dan juga negeri Selangor.

Pada bulan November 2017, kelihatan rumah di Bandar Kinrara dijual pada harga 3 kali ganda daripada harga hartanah di kawasan lain di negeri Selangor.

5. Nak Lebih Terperinci, Kenalah Bayar

Terakhir sekali, kalau dah tekad nak beli rumah dan nak tahu lebih lanjut mengenai sesebuah kawasan atau projek, beli saja laporan yang berharga RM30.

Daripada versi percuma anda dapat hanya 10 transaksi terakhir, bayar RM30 anda akan dapat:

  • Kesemua 127 transaksi rumah landed di Bandar Kinrara
  • Alamat rumah yang lengkap

Boleh juga tengok trend yang harga rumah yang lebih jelas, samada tengah menaik, mendatar atau semakin menurun.

Banyakkan Buat Kajian Dan Perbandingan, Baru Boleh Berjuang Dengan Ilmu

Bila dah ada banyak maklumat berkaitan rumah yang anda tengah survey, barulah bersemangat nak berjumpa dengan pemilik atau ejen.

Kini anda dah tahu serba sedikit mengenai berapa harga rumah yang dijual di kawasan tersebut, berapa julat di antara harga termurah dan harga termahal di kawasan tersebut; barulah nampak dah buat homework.

Kemudian senanglah nak deal atau nak nego bagi mendapatkan tawaran yang terbaik.

Kami di MajalahLabur ada sediakan banyak bahan bacaan berkaitan hartanah. Boleh juga baca:

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

4 Perkara Perlu Faham Sebelum Deal Dengan Ejen Hartanah

“Alah, ejen ni middle man je yang ambil untung atas angin. Bukan susah pun kerja mereka.”

Kebanyakan daripada kita mempunyai persepsi yang ejen hartanah hanya nak komisyen daripada kita, jadi mereka kenalah tolong buat semua benda dari A sampai Z. Disebabkan nak beli rumah lah, kita kena melalui ejen hartanah terutama sekali untuk rumah sub-sale atau second hand. Mereka inilah yang telah dilantik secara rasmi oleh tuan rumah.

Oleh itu, ada eloknya jika sebelum anda nak berurusan dengan ejen hartanah, anda perlu faham 4 perkara ini terlebih dahulu.

#1. Ejen Hartanah Bukan Pihak Yang Luluskan Pembiayaan

Masih ramai yang salah faham dan menggangap bahawa ejen hartanah adalah pihak yang dapat meluluskan pinjaman perumahan mereka. Tidak dinafikan, ada segelintir ejen hartanah yang bantu client untuk menghantar borang pinjaman mereka kepada pihak bank. Tetapi, ini bukan bermakna mereka adalah pihak yang akan meluluskan pinjaman tersebut.

Kelulusan pinjaman perumahan anda terletak di tangan pihak bank. Ejen hartanah hanya pemudahcara dan boleh menasihat tentang dokumen-dokumen sokongan yang perlu. Elok juga anda minta pendapat mereka untuk memastikan anda betul-betul layak baru meneruskan hasrat untuk membuat permohonan untuk membeli rumah tersebut.

#2. Ejen Hartanah Banyak Masa

Meskipun pekerjaan seorang ejen hartanah tidak terikat sama sekali dengan waktu pejabat, namun masa mereka juga amat bernilai. Mereka sanggup bergadai masa lepak dengan family di hujung minggu semata-mata nak bawa anda tengok rumah.

Jika anda tidak dapat menghadirkan diri untuk bertemu dengan ejen hartanah, sebaiknya anda memaklumkan kepada mereka lebih awal dengan cara menelefon atau WhatsApp. Gunakan kemudahan teknologi yang semakin maju dalam memudahkan komunikasi untuk berhubung.

Iklan

Jangan mendiamkan diri dan membiarkan ejen hartanah menunggu sampai berjanggut tanpa sebarang khabar berita.

Ingat, sebarang urusan anda untuk membeli rumah kena melalui mereka. Silap haribulan, anda yang hanya berjanji kosong sedangkan ada pihak lain yang sudah bersedia untuk membayar deposit untuk rumah tersebut; melepaslah jawabnya.

#3. Ejen Hartanah Tak Buat Keputusan Untuk Anda 

Pengurusan kewangan

Pastikan anda mempunyai bajet dan juga ciri-ciri rumah yang anda inginkan sebelum berjumpa dengan ejen hartanah. Jika anda berkongsi dengan mereka bajet yang anda mampu, pasti mereka dapat memberi nasihat rumah mana yang sesuai. Jangan tipu kelayakan gaji, ia membuang masa anda dan ejen nanti.

Jika anda ingin membeli rumah bertingkat yang low cost pula, anda perlu merendahkan jangkaan anda yang kawasan tersebut tidak mempunyai gym atau pun swimming pool. Ukurlah bajet mengikut kemampuan sendiri.

#4. Ejen Hartanah Tak Boleh Cepatkan Proses Tukar Nama 

Sekiranya anda telah bersetuju dengan dengan syarat–syarat yang ditetapkan dan telah menandatangani perjanjian jual beli (S&P), urusan seterusnya akan dikendalikan oleh pihak guaman yang telah dilantik pula.

Namun begitu, masih anda segelintir ejen hartanah yang baik budi bicaranya dengan selalu bantu follow-up segala urusan berkenaan rumah anda sehingga ianya selesai.

Harus diingat, jangan pula anda naik angin atau memaki hamun ejen hartanah yang telah banyak membantu anda jika proses pertukaran nama menjadi lambat. Segala urusan tukar nama adalah di luar skop kerja ejen hartanah dan ianya adalah di bawah tanggungjawab pihak peguam.

Iklan

Datum Jelatek, Transit Oriented Development (TOD) Terbaru Di Lembah Klang

Jelatek merupakan kawasan yang terletak di Taman Keramat di Hulu Kelang dengan majoriti kaum Melayu dan terletak 8KM dari pusat bandar Kuala Lumpur.

Anggaran populasi bagi kawasan ini adalah 400,000 orang berpendapatan RM7,000 – RM30,000 sebulan.

Mampu diakses dengan lebuhraya MRRII, Jalan Jelatek dan juga Putra LRT sama ada di Taman Setiawangsa atau Jelatek.

Baca : 4 Ramalan Industri Hartanah Selepas Moratorium Berakhir Pada September 2020 Nanti

Dari sudut pandang seorang pelabur hartanah, Jelatek merupakan kawasan yang strategik kerana lokasinya sebagai sebuah kawasan matang yang terletak kurang 10 minit dari pusat bandaraya Kuala Lumpur di samping mempunyai kepelbagaian booster hartanah.

Buat pengetahuan anda, terdapat sebuah projek Transit Oriented Development (TOD) yang dinamakan Datum Jelatek.

Adalah tidak keterlaluan untuk dikatakan projek ini merupakan projek paling kontroversi kerana melibatkan Menteri Besar Selangor dan masyarakat setempat.

Baca : 5 Sebab Hartanah Adalah Pelaburan Terbaik

Disebabkan projek tersebut merupakan projek mewah yang merangkumi unit kediaman pada harga RM700,000 hingga RM11.6 juta, pusat beli belah dan ruang pejabat, majoriti masyarakat Melayu setempat risau akan kebanjiran kaum Cina di kawasan majoriti Melayu.

Keadaan menjadi lebih parah apabila berlaku vandalisme pada tapak projek tersebut dan isu ini telah dipolitikkan ke satu tahap yang serius.

Baca : 8 Perkara Yang Perlu Diberi Perhatian Sebelum Membeli Unit Kediaman Tinggi

Setakat April 2019 yang lalu, 70% unit kediaman dan komersial telah dijual dan 60% lot komersial telah disewa menurut pemaju hartanah

Datum Jelatek merupakan satu projek dengan nilai pembangunan kasar RM1.2 bilion yang merangkumi 712 unit kediaman dan empat tingkat pusat membeli belah seluas 13,400 kaki persegi.

Baca : 4 Sebab Kenapa Langsaikan Hutang Rumah Lebih Awal Bukanlah Idea Yang Baik

Iklan

50% pembeli adalah dari golongan Bumiputera dan 17% daripadanya adalah pembeli yang berasal dari Keramat.

Apa yang mengejutkan adalah, Datum Jelatek menerima senarai 1,097 pembeli Bumiputera berbanding tawaran 674 unit kediaman yang disediakan setakat 14 Januari 2019 yang lalu.

Fasiliti Datum Jelatek

Tingkat 11

  • Laman Rehat
  • Ruang Pejalan Kaki
  • Kolam Renang
  • Air Pancut
  • Stim & Sauna
  • Wading Pool
  • Gymnasium
  • Ruang BBQ
  • Surau
  • Dewan Serbaguna
  • Taman Bunga
  • Bilik Multimedia
  • Wall Climbing

Tingkat 27

  • Teater Suite
  • Studio Aerobik
  • Gymnasium
  • Air Pancut
  • Perpustakaan
  • Ruang Rehat

Rooftop

  • Cabana
  • Ruang BBQ

Booster Hartanah Sekitar Datum Jelatek

  • Hospital Swasta – Gleneagles Kuala Lumpur
  • Pusat Beli Belah – Great Eastern Mall, Ampang Walk, Ampang Point, AEON
  • Sekolah Antarabangsa – Sayfol International School, KL International School,
  • Pengangkutan Awam – Putra LRT (Stesen Jelatek)
  • Lebuhraya – DUKE, AKLEH,
  • Masjid – Masjid Muadz Bin Jabal
  • Pasaraya – Rosyam Mart

Info Projek Datum Jelatek

  • Unit : 708 unit
  • Geran : Tanah Pajakan
  • Tingkat & Blok : 45 Tingkat & 4 Blok
  • Pemaju : DatumCorp International Sdn Bhd
  • Jenis Hartanah : Lot Komersial Servis Residen
  • Keluasan : 550 kaki persegi – 1,645 kaki persegi
  • Lokasi : Kampung Datuk Keramat, 54000, Kuala Lumpur
  • Tawaran Unit : Studio, 1 Bilik, 2 Biik, Suites 3 Bilik
  • Tawaran Pemaju : Setiap unit didatangkan dengan perabot

Sebagai seorang pelabur hartanah, Datum Jelatek boleh diklasifikasikan sebagai projek hartanah idaman kerana sifat projek itu sendiri dan lokasinya dijangka mendapat permintaan yang tinggi.

Datum Jelatek juga dijangka bakal meningkatkan lagi nilai hartanah di sekitar Datuk Keramat.

Baca : 5 Fakta Industri Hartanah Anda Wajib Tahu Bagi Tahun 2020

Dijangka, Datum Jelatek bakal menjadi kediaman golongan elitis Melayu dan lokasi pilihan warga asing profesional gara-gara faktor lokasinya yang strategik dan booster hartanah yang telah tersedia di kawasan matang ini.

Baca : 7 Cara Mudah Nak Dapatkan Penyewa

Permintaan sewaan juga dijangka tinggi dan ini menjadikan projek milik Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) ini menjadi projek ikonik di Kuala Lumpur.

Sumber Rujukan:

Iklan

Harga Dan Transaksi Hartanah Malaysia 2008 – 2018

Harga rumah di Malaysia telah mengalami peningkatan dan penurunan yang unik sepanjang tahun 2008 sehingga tahun 2018.

Nilai transaksi hartanah dan permohonan pembiayaan hartanah yang diluluskan juga menunjukkan sedang berlakunya trend peningkatan harga hartanah di Malaysia yang drastik.

Selain daripada faktor permintaan dan penawaran pasaran, antara faktor lain yang mempengaruhi turun naik harga rumah di Malaysia adalah kos pembinaan hartanah, kadar inflasi, polisi kerajaan, keadaan sosial dan politik semasa, serta spekulasi dalam hartanah.

Baca: Kenapa Harga Rumah Semakin Mahal?

Dalam artikel kali ini, harga dan transaksi hartanah di Malaysia akan diterangkan berdasarkan data analisis yang dikeluarkan oleh REHDA Institute.

Jumlah transaksi hartanah kediaman pada tahun bermula 2008 adalah pada angka 200,000 unit dengan nilai transaksi RM40 juta sehingga RM50 juta.

Trend ini terus meningkat tahun demi tahun sehingga tahun 2011 dan 2012 apabila jumlah transaksi hartanah mencatatkan rekod tertinggi masing – masing melebihi 250,000 unit dengan nilai transaksi pada angka RM60 juta sehingga RM70 juta.

Menjelang tahun 2014, berlaku satu perubahan yang unik di mana jumlah transaksi hartanah adalah kurang daripada tahun 2011 dan 2012 iaitu sekitar 250,000 unit tetapi dengan nilai transaksi pada angka RM80 juta.

Tahun 2015 menyaksikan bermulanya penyusutan jumlah transaksi hartanah dan nilai hartanah sehingga tahun 2018.

Jumlah transaksi hartanah dan nilai hartanah telah menunjukkan menunjukkan peningkatan sekitar 1.4% dan 0.4% tahun demi tahun secara purata.

Di antara tahun 2008 sehingga 2018, tahun bermulanya peningkatan nilai transaksi hartanah adalah pada tahun 2009.

Hal ini kerana, harga lantai untuk penjualan hartanah bagi warga asing telah meningkat daripada RM500,000 kepada RM1 juta seunit.

Selain itu, Developer Interest Bearing Scheme (DIBS) atau Skim Pemaju Tanggung Faedah telah dimansuhkan.

Trend ini mula menurun selepas tahun 2014 dan kembali meningkat secara perlahan bermula tahun 2017 apabila nilai transaksi hartanah mencecah hampir RM350 juta.

Tahun 2017 juga menyaksikan pemaju hartanah mula membina lebih banyak rumah mampu milik anjuran Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri.

Baca: 5 Rumah Yang Rugi Jika Dibeli Tahun 2019

Iklan

Perkembangan harga hartanah di Malaysia juga menjadi lembap semenjak tahun 2001 namun pada suku keempat 2012, harga hartanah telah meningkat kepada 14.3%.

Manakala pada suku pertama 2015, harga hartanah di Malaysia telah menunjukkan peningkatan sebanyak 9.2%, 6.1% pada suku keempat 2017 dan 1.1% pada suku ketiga 2018.

Peningkatan harga rumah yang drastik telah menyebabkan permintaan hartanah pada harga yang lebih tinggi telah menurun.

Polisi kerajaan yang menggalakkan pemaju hartanah untuk membina lebih banyak rumah mampu milik juga menyebabkan kadar peningkatan harga hartanah secara relatifnya  lebih terkawal.

Baca: Rumah Mampu Milik Pun Tidak Mampu Dimiliki

Pada tahun 2008, permohonan untuk pembiayaan pinjaman hartanah yang diluluskan adalah pada kadar 59% dengan nilai mencecah RM57,954.300.

Akan tetapi, permohonan yang diluluskan untuk pembiayaan pinjaman hartanah yang diluluskan pada tahun 2013 adalah pada kadar 49.2% dengan nilai mencecah RM121,000,600 yakni RM63,046,300 lebih tinggi berbanding tahun 2008!

Manakala pada tahun 2018 pula, 42.9% permohonan pembiayaan pinjaman hartanah diluluskan dengan nilai RM102,752,300.

Trend ini juga menunjukkan permintaan terhadap hartanah jenis kediaman semakin tinggi dan permohonan pembiayaan pinjaman dari bank juga telah menjadi semakin sukar menyebabkan purata permohonan yang diluluskan menurun. 

Apa yang pasti, trend harga hartanah kediaman telah meningkat dengan mendadak menyebabkan nilai permohonan telah meningkat sehingga 78%.

Kesimpulannya, pasaran hartanah berdepan dengan cabaran yang memerlukan solusi holistik dari sudut pembeli dan pemaju hartanah sendiri.

Apa yang jelas pada hari ini adalah permintaan semasa untuk rumah mampu milik menjadi semakin progresif dan telah menjadi agenda utama kerajaan dalam menangani isu pemilikan hartanah bukan sahaja di kalangan Bumiputera tetapi juga bukan Bumiputera.

Baca: Belanjawan 2020 Industri Hartanah Bakal Terima Impak Positif

Menurut Bank Negara Malaysia, 70% daripada permohonan pembiayaan pinjaman hartanah yang diluluskan adalah dari pembeli rumah pertama dengan nilai hartanah di bawah RM500,000.

Dengan keadaan pasaran hartanah semasa, pemaju hartanah wajar fokus kepada segmen rumah mampu milik sehingga pasaran benar-benar pulih untuk menjual semula lambakan hartanah tidak terjual.

Iklan

12 Shopping Mall Yang Bakal Dibuka Di Kuala Lumpur

Kuala Lumpur dengan keluasan 248km² persegi mempunyai populasi anggaran 1.78 juta orang pada tahun 2019 dengan pecahan kaum adalah Melayu (50.59%), Cina (29.03%), India (11.62%), kaum lain (0.72%) dan bukan warganegara (8.04%).

Pusat membeli-belah atau shopping mall cukup sinonim dengan penduduk di Kuala Lumpur yang menjadikannya lokasi melakukan pelbagai aktiviti hiburan, makan dan shopping secara bersendirian atau bersama keluarga dan teman-teman.

Dengan kesejukan penghawa dingin pusat membeli-belah ini, penduduk Kuala Lumpur lebih gemar bersantai dan bersiar-siar di sini berbanding ke taman rekreasi. Ini ada kena mengena dengan cuaca panas lembap yang dialami Malaysia sepanjang tahun.

Data dari Rahim & Co. menunjukkan penawaran ruang runcit pusat membeli-belah setakat tahun 2019 telah meningkat sebanyak 2.4% dari tahun ke tahun dengan penawaran terakhir adalah 33.68 juta kaki persegi.

Manakala ruang runcit yang terisi secara purata di seluruh Kuala Lumpur adalah 83.4% dan kadar sewa ditentukan oleh kawasan tumpuan. Untuk kawasan tumpuan utama, harganya bermula RM20/kaki persegi – RM95/kaki persegi!

Data ini sebenarnya bukanlah satu benda yang kita boleh banggakan kerana sesetengah kawasan di Kuala Lumpur mempunyai terlalu banyak pusat membeli-belah sedangkan ruang runcit belum disewakan sepenuhnya.

“Tahukah anda, Kuala Lumpur mempunyai lebih banyak pusat membeli-belah berbanding bandar di Eropah dan Amerika Syarikat.”

Kenapa Terlalu Banyak Pusat Belah Di Kuala Lumpur?

Hal ini kerana, sebuah pusat membeli-belah dengan keluasan sewaan runcit 1 juta kaki persegi mampu menghasilkan keuntungan sewaan kasar RM100 juta setahun.

Jumlah keuntungan ini adalah jauh lebih banyak berbanding jualan unit kediaman!

Untuk rekod, NAPIC mencatatkan jumlah pusat membeli-belah meningkat daripada 105.4 juta kaki persegi pada tahun 2008 kepada 167.1 juta kaki persegi pada tahun 2018.

Hari ini, pemaju hartanah telah mula membina pusat membeli-belah dengan konsep Transit Oriented Development (TOD) dan bukan sekadar pusat membeli-belah semata-mata bagi mengelakkan kerugian besar akibat kegagalan untuk memenuhkan ruang runcit sedia ada.

“TOD merupakan sebuah projek pelbagai yang merangkumi unit kediaman, pusat membeli-belah, ruang pejabat dan pusat rekreasi.”

Realiti hari ini menyaksikan pusat membeli-belah dilihat semakin tidak relevan dengan niat asal pembinaannya yaqni sebagai pusat menghubungkan pelbagai jenama untuk pembeli membeli produk atau mendapatkan servis.

Peningkatan trend pembelian secara digital juga telah menyaksikan Parkson sebagai penyewa terawal Suria KLCC telah menghentikan operasinya selepas 2 dekad menjadi jenama utama di Suria KLCC.

Di samping itu, Ali Baba selaku syarikat gergasi e-Commerce dunia telah membuka hub fizikal di MyTown, Cheras.

Contoh pusat membeli-belah yang terbaik dengan penawaran produk/servis mewah di Kuala Lumpur adalah Suria KLCC dan Pavilion.

Pusat membeli-belah seperti 1Utama, Paradigm Mall, Sunway Pyramid, Midvalley Megamall, MyTown dan IOI City Mall mempunyai paling ramai pengunjung setiap tahun.

Jom kita tengok pula 12 shopping mall yang bakal dibuka di Kuala Lumpur tak lama lagi.

1. Datum Jelatek Mall

Lokasi : Taman Datok Keramat, Kuala Lumpur

Keluasan : 491,484 kaki persegi

Tahun Siap : 2020

Pemaju : DatumCorp International Sdn Bhd

2. The Era Duta North

Lokasi : Segambut, Kuala Lumpur

Keluasan : 277,000 kaki persegi

Tahun Siap : 2020

Pemaju : JKG Land

3. MET 1 (Lifestyle Mall)

Lokasi : Kompleks Kerajaan, Kuala Lumpur

Keluasan : 81,000 kaki persegi

Tahun Siap : 2020

Pemaju : Naza TTDI

4. Lifestyle Quarter Mall @ TRX Tun Razak Exchange

Lokasi : Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur

Keluasan : 1.3 juta kaki persegi

Tahun Siap : 2021

Pemaju : Mulia Group

5. The Quartz

Lokasi : Wangsa Maju, Kuala Lumpur

Iklan

Keluasan : N/A

Tahun Siap : 2021

Pemaju : Beverly Group Sdn Bhd

6. KL118

Lokasi : Jalan Hang Jebat, Kuala Lumpur

Keluasan : 900,000 kaki persegi

Tahun Siap : 2021

Pemaju : PNB Merdeka Ventures Sdn Bhd

7. [email protected] SkyWheel

Lokasi : Jalan Raja Muda Abd Aziz

Keluasan : 200,000 kaki persegi

Tahun Siap : 2021

Pemaju : M101 Group

8. Lalaport [email protected]

Lokasi : Bukit Bintang

Keluasan : 1.4 juta kaki persegi

Tahun Siap : 2021

Pemaju : BBCC Development Sdn Bhd

9. Bukit Bintang Plaza (Pembangunan Semula)

Lokasi : Bukit Bintang

Keluasan : 300,000 kaki persegi

Tahun Siap : 2021

Pemaju : UDA Holding Berhad

10. 8 Conlay

Lokasi : Jalan Conlay, Kuala Lumpur

Keluasan : 200,000 kaki persegi

Tahun Siap : 2021

Pemaju : KSK Group Berhad

11. Pavilion Damansara Heights

Lokasi : Damansara Heights

Keluasan : 1 juta kaki persegi

Tahun Siap : 2022

Pemaju : Pavilion Group

12. Oxley Tower

Lokasi : Jalan Ampang, Kuala Lumpur

Keluasan : 257,801 kaki persegi

Tahun Siap : 2024

Pemaju : Oxley Holdings

Supply Lebih Daripada Demand?

Adalah tidak salah untuk pemaju hartanah membangunkan projek-projek komersial mewah. Akan tetapi, biarlah projek komersial tersebut setanding dengan permintaan semasa pasaran.

Memandangkan pemilikan hartanah di kalangan B40 dan M40 masih lagi menjadi isu nasional, ada baiknya pemaju hartanah swasta membangunkan lebih banyak projek kediaman di bawah RM300,000 dengan fasiliti seperti gelanggang futsal dan tempat riadah.

Apabila pusat membeli-belah yang dibina gagal disewakan, bukan sahaja pemaju hartanah yang rugi, bahkan institusi kewangan yang menawarkan bridging loan dan end financing turut rugi!

Sumber Rujukan:

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!