Hukum Majlis Agama Berkaitan Aset Digital (Mata Wang Kripto) Seperti Bitcoin

Banyak soalan yang sering ditanya tentang apakah dia hukum melabur dalam Bitcoin atau aset digital, yang juga dikenali sebagai mata wang kripto (cryptocurrency) secara umum?

Berdasarkan pembacaan saya terhadap perbincangan ulama dan pakar-pakar bidang ini, saya dapat simpulkan secara ringkas bahawa terdapat dua jenis perbincangan. Pertama adalah sama ada Bitcoin atau mata wang kripto ini adalah mata wang dan hukum berkaitan transaksi mata wang atau al-Sarf (jualbeli mata wang) dalam Shariah perlu diaplikasikan.

Kedua, sama ada Bitcoin atau mata wang kripto ini dikategorikan sebagai aset digital dan seperti aset-aset lain dalam pasaran wang, maka ia boleh dilaburkan atau tidak.

Di bawah adalah beberapa ketetapan yang dibuat oleh Majlis Agama di Malaysia untuk rujukan bersama.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

Di peringkat JAKIM, telah ditubuhkan Panel Pakar Muamalat bagi membincangkan isu-isu berkaitan Muamalat dan mereka sejak 2018 masih berbincang tentang fatwa-fatwa berkaitan Bitcoin. Sehingga hari ini masih belum mengeluarkan fatwa atau hukum berkaitan.

Mesyuarat Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan

Di peringkat Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan melalui Mesyuarat Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan pada November 2018 telah memutuskan bahawa Bitcoin yang terdapat pada masa sekarang tidak menepati ciri-ciri mata wang yang telah ditetapkan oleh Islam, diputuskan bahawa Bitcoin mampu mengundang pelbagai kemudaratan terhadap sistem kewangan sesebuah negara. Oleh kerana itu, penggunaan Bitcoin yang ada pada masakini sebagai satu mata wang adalah dilarang bagi memelihara kemaslahatan umum.

Adapun begitu, mereka menyebut bahawa Bitcoin lebih dilihat sebagai satu aset pelaburan. Maka dapat kita fahami bahawa ketetapan mereka adalah Bitcoin bukan matawang dari sudut Shariah tetapi tidak menafikan keharusan Bitcoin sebagai aset pelaburan, dalam kata lain harus melabur dengan Bitcoin.

Baca penuh: BAYAN LINNAS SIRI KE-153: HUKUM PENGGUNAAN MATA WANG BITCOIN

Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis

Mesyuarat Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis yang bersidang pada 6 Disember 2018 telah menetapkan beberapa ketetapan antaranya:

Pertama:

Pemilikan Bitcoin adalah sah dan boleh diiktiraf sebagai mempunyai nilai harta berdasarkan sifat ‘multi-function and benefit’ yang diperolehi oleh pemilik Bitcoin.

Justeru itu, Bitcoin boleh disifatkan sebagai aset digital dalam bentuk yang unik serta mempunyai pelbagai manfaat tersendiri yang harus (mubah) khususnya bagi komuniti yang tahu mengguna dan memanfaatkannya.

Kedua:

Seperti ketetapan Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan, Bitcoin juga dianggap tidak mencukupi syarat bagi klasifikasi mata wang, maka ia tidak boleh dianggap sebagai mata wang serta tidak terpakai ke atasnya garis panduan hukum Sarf.

Ketiga:

Harus bertransaksi dengan Bitcoin sebagai perantara pembayaran, pemindahan wang, aset simpanan dan berdagang dengannya.

Keempat:

Bitcoin diiktiraf sebagai aset bernilai, maka setiap pemilikan yang melebihi nilai 85 gram emas (Nisab) serta cukup tempoh pemilikan selama satu tahun (Haul), wajib ke atas pemilik Bitcoin untuk membayar zakat harta sebanyak 2.5 % dari nilai semasa Bitcoin tersebut.

Kelima:

Mereka yang ingin menggunakan Bitcoin juga wajib memahami selok belok penggunaan Bitcoin. Ini penting bagi mengelakkan elemen Gharar (ketidakpastian) sewaktu menggunakannya. Selain itu, pihak terbabit juga mesti terlebih dahulu memahami tahap tinggi risiko-risiko yang berkait dengan transaksi Bitcoin.

Majlis juga mengingatkan orang ramai supaya tidak terlibat dalam SKIM Bitcoin melalui skim cepat kaya anjuran orang tengah atau syarikat pengantara yang menjanjikan keuntungan tetap atau lumayan. Ini adalah HARAM dari sudut syariah dan juga undang-undang setempat. Inilah yang menyebabkan ada yang membeli Bitcoin melalui akaun yang dimiliki syarikat seperti itu lalu berlakunya penipuan.

Akhir sekali:

Hukum penggunaan Bitcoin boleh berubah menjadi HARAM atau ditegah disebabkan beberapa faktor luaran seperti : Apabila diharamkan penggunaannya oleh kerajaan ketika itu ia juga menjadi haram daripada segi hukum Shariah atas dasar menjaga kebaikan awam dan mengelakkan mudarat.

Baca: https://mufti.perlis.gov.my/index.php/himpunan-fatwa-negeri/95-fatwa-bitcoin

Secara ringkas dapat kita simpulkan bahawa Bitcoin dan ‘mata wang’ Kripto adalah aset pelaburan, boleh bertransaksi dengannya tetapi ia bukanlah mata wang daripada sudut Shariah yang tertakluk hukum al-Sarf.

Baca juga Hukum Bitcoin Oleh Para Ulama Kewangan Islam

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus kepada pengurusan kewangan, pembasmian kemiskinan, dan pembinaan masyarakat madani. Beliau boleh dihubungi di [email protected].

Boleh rujuk di sini bagaimana untuk Mulakan Pelaburan Aset Digital Yang Sah Dan Patuh Syariah Hari Ini Dengan Luno.

Bagi mereka yang telah siap akaun Luno dan belum claim bonus RM25 dalam bentuk Bitcoin secara percuma, masukkan kod FVSKG5. Klik di bahagian Rewards dan masukkan kod FVSKG5.

Bila kita deposit dan beli aset digital kita yang pertama bernilai RM250 (tak termasuk fees Luno), nanti dapat RM25 dalam bentuk Bitcoin secara percuma.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Apa Itu ‘Spread’ Atau Susut Nilai Emas?

Ramai yang terlibat dalam pelaburan emas, ada yang menjadikannya instrumen pelaburan dan ada juga yang memilihnya sebagai instrumen kalis inflasi.

Tapi tak ramai yang tahu apa yang dimaksudkan dengan susut nilai emas atau ‘spread’.

Bagi membantu anda menjawab persoalan ini, mari kami kongsikan apa itu ‘spread’ atau susut nilai emas yang sebenar.

Apa Itu Susut Nilai Emas?

Susut nilai emas atau pun dikenali sebagai ‘spread’ adalah perbezaan di antara harga belian dan juga harga jualan emas. Susut nilai emas ini boleh dijadikan kayu ukur bagi mendapat keuntungan berdasarkan berat emas yang dibeli.

Susut nilai emas biasanya boleh dianggarkan dalam peratus dan sekiranya harga emas melebihi nilai tersebut, maka kita sudah boleh menjual emas tersebut untuk mendapatkan keuntungan.

Bagi mengira peratus susut nilai emas, formula susut nilai emas adalah seperti berikut :

Harga jualan – Harga belian = Jumlah susut nilai emas tersebut

Sebagai contoh:

Pada tahun 2010, harga jualan emas adalah RM300 dan harga beliannya adalah RM290, maka nilai susut emas tersebut adalah RM10. Peratusan untuk susut nilai emas tersebut adalah sebanyak 3.33%.

Untuk pengetahuan anda, tiada pihak tertentu yang mengawal atau meletakkan had susut nilai emas ini. Susut nilai emas ini biasanya ditentukan oleh tukang emas itu sendiri dan terserah kepada mereka untuk meletakkan susut nilai tersebut kepada pelanggan mereka.

Adakah Rugi Sekiranya Beli Dan Terus Jual Emas?

Boleh dikatakan amat rugi jika anda terus menjual emas tersebut selepas membelinya.

Emas adalah pelaburan jangka masa panjang dan sebab itulah ianya diturunkan dari satu generasi ke generasi yang lain.

Kesimpulannya, sebelum membeli emas kena pastikan anda mencari susut nilai emas yang paling rendah. Susut nilai emas biasanya akan membolehkan kita membuat keuntungan dalam pelaburan emas dengan lebih cepat.

Sumber Rujukan:

Iklan

Majalah Labur