10 Matlamat Kewangan Anak Muda Sebelum Capai Umur 30 Tahun

Sebaik saja tamat pengajian, pastinya kita impikan bekerja dalam syarikat yang elok dengan gaji permulaan yang berpatutan.

Tapi malangnya, ramai yang beli kereta sebaik saja mula bekerja. Tanpa disedari, ianya adalah permulaan yang tak sepatutnya dilakukan.

Jom kita dengarkan perkongsian Tuan Amir Syahir berkenaan matlamat kewangan anak muda yang perlu dicapai sebelum usia 30 tahun.

Usia muda kita sangat berharga. Apa yang kita buat di usia muda akan memberi kesan kepada kita di usia tua kelak. Orang hipster dan urban macam kau cakap:

“Alahh, rilek la, kita muda lagi. Enjoylah puas-puas.”

Enjoy biar berpada-pada ye. Jangan berhutang sakan. Masuk umur 40 tahun mula la nak menyesal. Baru nak kenal erti penyesalan.

10 perkara di bawah bolehlah dijadikan sebagai panduan matlamat kewangan sebelum kau berusia 30 tahun:

1. Mempunyai Sumber Pendapatan Sendiri

Tak kiralah apa pun pekerjaan, yang penting kerja yang halal dan sah di sisi undang-undang. Sudah ada kerja yang suka dibuat serta boleh hadapi tekanan kerja. Ada pendapatan yang baik dan tetap.

Apa yang penting adalah usaha. Usaha cari pendapatan dan stabilkan keadaan ekonomi. Bukan hanya berdiam diri tanpa berbuat apa-apa.

2. Mengurus Wang Dengan Baik

Tidak kiralah apa pun kerja, sama ada sebagai kejuruteraan pam minyak ataupun kejuruteraan cashier, mestilah sudah mahir menguruskan hal ehwal kewangan sendiri.

Dapat bezakan yang mana kehendak dan keperluan. Tahu aliran keluar masuk wang. Tidaklah bila dapat gaji, duit terus pupus tak tahu ke mana.

Buat bajet kewangan. Bila dah dapat gaji, rancang apa yang perlu dibayar, apa yang perlu dibeli dan sebagainya. Barulah kewangan akan lebih terurus.

3. Mempunyai Tabung Simpanan

Mempunyai beberapa tabungan. Buatlah tabung simpanan, tabung kecemasan, tabung pelaburan, tabung umrah, tabung percutian dan pelbagai tabung untuk kegunaan lain.

Tabung/dana kecemasan ini sangat penting di saat kita menghadapi ujian atau masalah. Sediakan tabung kecemasan sekurang kurangnya 3-6 bulan gaji.

Kalau tak dapat simpan banyak, cubalah simpan dengan nilai yang sedikit terlebih dahulu. Asalkan menyimpan.

4. Membeli Sekurang-kurangnya Sebuah Rumah Sebagai Aset

Membeli sekurang-kurangnya sebuah rumah sebagai aset. Ya. Rumah.

Sudah mula bekerja sila setkan minda membina tabung untuk membeli rumah. Jika kau membeli rumah sebelum umur 30 tahun, ansuran bulanan menjadi rendah disebabkan boleh ambil tempoh pembiayaan yang panjang.

Rumah mahal? Tak mampu simpan untuk deposit rumah? Teruskan menggali ilmu hartanah ni.

5. Mempunyai Pelan Pelaburan

Melaburlah dengan bijak. Jauhi skim cepat kaya, skim yang membawa keuntungan cepat. Realiti kekayaan tiada jalan pintas. Kalau berjaya kaya cepat pun, tak kekal lama.

Banyak pelaburan di Malaysia yang dijamin kerajaan contohnya ASB. Simpan di Tabung Haji pun boleh juga asalkan tetap dan berterusan dan lebih 10% gaji setiap bulan.

Keupayaan melabur sebenarnya bergantung kepada keupayaan kau mengawal kehendak diri sendiri. Jangan cakap tak mampu sebelum mencuba.

Tak mampu melabur banyak, melaburlah dalam nilai yang kecil terlebih dahulu. Jangan nak tunggu banyak duit baru nak mula melabur.

Kami cadangkan untuk baca juga:

1. SC Keluarkan Panduan Mengenai Penyediaan Nasihat Pelaburan
2. Pelaburan Aset Digital (Kripto) Sebagai Alternatif
3. 6 Pelaburan Yang Boleh Kita Mula Dengan Modal RM100
4. 7 Langkah Mudah Nak Melabur Dengan Wahed Invest Modal Serendah RM100, Guna Smartphone Saja
5. 3 Kelebihan Emas Sebagai Aset
6. Patut Ke Kumpul Hartanah Semasa Lockdown?

6. Mempunyai Perlindungan Takaful

Kesihatan adalah anugerah yang tidak ternilai. Jadi, sediakan tabung untuk membiayai masa sakit nanti atau pun ditimpa kemalangan.

Ambil takaful masa muda kerana takaful adalah sangat penting.

Kami cadangkan untuk baca juga:

1. Takaful Sebagai Simpanan?
2. 6 Sebab Orang Lari Daripada Ejen Takaful

7. Memiliki Kenderaan Bersesuaian Dengan Kemampuan Gaji

Beli kereta tak salah. Yang salah adalah membeli kereta tidak sepadan dengan gaji. Gaji ciput tapi beli Honda City susah lah.

Habis separuh gaji buat bayar ansuran kereta. Nak makan pun pinjam kawan. Makan maggi takpe, asalkan kunci kereta ada huruf H.

Ukur baju di badan sendiri. Beli kereta yang bersesuaian dengan pendapatan. Ini tidak, tak nak kalah dengan kawan yang pakai Honda City.

Tengok la dulu. Gaji dia berapa dan gaji kita pula berapa.

Baca juga Toyota Lancar Skim Langganan Kereta Patuh Shariah Pertama Dunia

8. Belanja Mengikut Kemampuan

Tak perlu bergaya hidup mewah sekadar nak menunjuk ke kawan-kawan. Padahal dalam bank kau simpanan tak sampai empat angka pun.

Just be yourself. Belanja dan bergaya ikut kemampuan sendiri.

9. Bebas Daripada Hutang Jahat

Perlu bijak memilih untuk berhutang. Semestinya jangan berhutang demi perkahwinan yang gilang-gemilang atau berhutang demi iPhone yang terbaru dalam pasaran.

Jauhi hutang peribadi untuk perkara-perkara yang tidak penting.

Baca juga Bersediakah Anda Memilki Kad Kredit?

10. Mula Membina Keluarga

Dengan adanya keluarga, kita sebenarnya mampu berubah daripada tak reti uruskan kewangan kepada seorang yang pandai nak uruskan kewangan.

Sebab kita dah ada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Kepada pasangan, anak-anak, mak dan ayah.

Carilah teman yang membuat kita bahagia. Senyuman dia menjadi kebahagiaan kita. Sesungguhnya perkahwinan itu membuka banyak pintu rezeki.

Tak cukup 10? Boleh tambah ikut matlamat dan azam masing-masing. Yang penting kena ada target dan matlamat yang jelas, barulah boleh merancang pelan tindakan.

Kredit: Amir Syahir 

Pada tahun 2020 yang lalu, kami telah pun menghasilkan buku sulung yang bertajuk ‘Malaysia Melabur: 10 Benda Kita Kena Tahu’. Sambutannya begitu menggalakkan sehingga buku ini terpilih sebagai Top 10 di MPH dalam kategori Malay Non-Fiction bagi tahun 2020.

Alhamdulillah, tahun 2021 ini kami terbitkan pula buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

Kenapa Perlu Baca Buku Ini?

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menambahkan pendapatan di pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Miliki Buku Ini?

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Buku Malaysia Melabur Saham ini juga boleh dibeli di Shopee!

Previous ArticleNext Article

Pelaksanaan Potongan Cukai 2% Terhadap Pembayaran Oleh Syarikat Pembayar Kepada Ejen, Pengedar Atau Pengagih Bajet 2022

Kerajaan melalui Pembentangan Bajet 2022 telah memperkenalkan seksyen 107D, Akta Cukai Pendapatan 1967 (ACP 1967) yang berkuat kuasa mulai 1 Januari 2022. Melalui pengenalan seksyen baharu ini, setiap syarikat pembayar perlu membuat potongan cukai dua peratus (2%) dan meremitkan amaun potongan tersebut kepada Ketua Pengarah Hasil Dalam Negeri (KPHDN) atas setiap bayaran tunai yang dibuat kepada ejen, pengedar atau pengagihnya.

Perincian pelaksanaaan potongan ini adalah seperti ketetapan yang berikut:

  1. Ejen, pengedar atau pengagih hendaklah merupakan individu pemastautin.
  2. Kelayakan dalam memastikan ejen, pengedar atau pengagih itu layak dibuat potongan dalam tahun 2022 adalah berdasarkan nilai ambang RM100,000 penerimaan bayaran (tunai dan bukan tunai) pada tahun sebelumnya (tahun 2021).
  3. Amaun potongan 2% berkenaan hendaklah diremitkan kepada KPHDN dalam tempoh 30 hari selepas pembayaran dibuat.
  4. Kegagalan syarikat pembayar meremitkan amaun potongan 2% tersebut dalam tempoh yang ditetapkan akan menyebabkan syarikat pembayar perlu membayar amaun diremit berserta 10% kenaikan.
  5. Sekiranya syarikat pembayar gagal untuk membuat potongan dan meremitkan amaun 2% tersebut kepada KPHDN, tuntutan perbelanjaaan berkaitan tidak boleh dibenarkan di bawah perenggan 39(1)(s) ACP 1967.

Penangguhan pelaksanaan peremitan potongan cukai di bawah seksyen 107D Akta Cukai Pendapatan 1967

Bagi memastikan semua syarikat pembayar dapat membuat persediaan dan pemakluman yang sewajarnya dapat diberikan kepada semua ejen, pengedar atau pengagihnya, Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (HASiL) bersetuju untuk menangguhkan pelaksanaan peremitan potongan cukai di bawah seksyen 107D ACP 1967 ini sehingga 31 Mac 2022.

Sehubungan dengan itu, syarikat pembayar dibenarkan untuk meremitkan potongan cukai 2% atas bayaran berbentuk tunai yang dibayar kepada ejen, pengedar atau pengagih bagi bulan Januari sehingga Mac 2022 mulai 1 April 2022 tanpa dikenakan apa-apa kenaikan.

Bagi memudahkan pemahaman yang lebih jelas, HASiL akan mengeluarkan Soalan Lazim berkaitan perkara ini yang boleh diakses melalui portal rasmi www.hasil.gov.my .

Sebarang pertanyaan berkaitan boleh diajukan kepada HASiL melalui:

Dikeluarkan Oleh:
Bahagian Komunikasi | Pejabat Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia