5 Cara Mudah Untuk Bebas Daripada Masalah Tunggu ‘Hari Gaji’

Ramai daripada kita pasti mengalami masalah kena tunggu hari gaji untuk settlekan bil-bil utiliti, sewa rumah, membeli barangan dapur dan sebagainya. Bila dan settle semua benda penting ini, gaji pula cukup-cukup sahaja untuk ‘survive’ sampai bulan depan.

Malah, ada juga yang terpaksa meminjam daripada keluarga dan rakan-rakan. Jadi, apakah cara terbaik untuk bebas daripada belenggu kewangan ini?

1. Sediakan Bajet

Masih ramai yang tidak memahami keperluan untuk menyediakan bajet bulanan. Bajet bulanan ini penting bagi memastikan kita tahu ke mana duit kita akan disalurkan bagi setiap bulan.

Jadi kita akan lebih bersedia serta mengetahui bahawa cukup atau pun tidak gaji pada bulan itu untuk cover perbelanjaan penting seperti bil, duit rumah dan sebagainya.

Jadi tak berlakulah masalah selepas shopping sakan, duit nak makan pun tak ada! Untuk kemudahan kita, sekarang terdapat banyak aplikasi mudah yang boleh kita muat turun bagi membantu dalam menyediakan bajet seperti Pocket Expense, Goodbudget dan Wally.

Boleh juga baca 5 Cara Untuk “HACK” Bajet Bulanan Bagi Yang Bujang.

2. Utamakan Hutang

Bila dah dapat gaji, jangan pula terus berbelanja besar dengan makan di tempat mewah, shopping dan sebagainya.

Langsaikan dahulu perkara penting seperti bayar bil-bil, sewa rumah, kereta, hutang PTPTN dan sebagainya. Kemudian, ambil sedikit daripada baki tadi untuk tujuan simpanan atau pelaburan jangka panjang.

Satu perkara harus diingatkan, jangan usik duit simpanan ini kecuali untuk perkara kecemasan sahaja! Selepas itu, lihatlah banyak mana lagi gaji kita yang tinggal.

Kalau masih ada lebihan untuk anda tengok wayang, makan di kafe atau sebagainya, silakan.

Bagi mereka yang nakkan tips yang lagi power, Nak Bebas Hutang? Ikut 7 Langkah Ini.

3. Belajar Berjimat

Bila kita dah buat senarai bajet tadi, tentu boleh nampak berapa banyak duit yang kita telah belanjakan dalam masa sebulan. Selepas itu, kita boleh belajar berjimat cermat dengan mengurangkan atau menghapuskan perbelanjaan yang tidak perlu.          

Sebagai contoh, jika kita melanggan pakej siaran televisyen berbayar, tetapi mungkin hanya menonton TV di hujung minggu sahaja. Itu pun selama beberapa jam. Jadi buat apa membazir? Hentikan sahaja langgan tersebut dan pilih cara lain yang lebih murah atau percuma seperti melanggan Iflix, Netflix atau pun tengok saja di Youtube.

Baca juga Bagaimana Membezakan Antara Keperluan Dan Kehendak?

4. Tambah Pendapatan

Zaman sekarang, melakukan dua, tiga jenis kerja bukanlah satu perkara asing lagi. Ini dilakukan untuk menampung kos sara hidup yang semakin meningkat. Ada yang menjadi pemandu Grab atau pun menjual burger setelah tamat waktu kerja.

Kalau kita jenis suka duduk di rumah, mungkin boleh melakukan pekerjaan secara freelance seperti menulis, menterjemah, buat laman web, dan sebagainya.

Kalau nak duit lebih, kenalah berpenat sikit kan? Boleh juga rujuk 10 Idea Menyeronokkan Untuk Menjana Pendapatan Mengikut Personaliti.

5. Ubah Mentaliti

Wang bukanlah segala-galanya, tapi tanpa wang sukar untuk kita mendapatkan apa yang kita impikan untuk diri dan keluarga. Jadi untuk dapatkan kebebasan kewangan, kita disarankan supaya berbelanja kurang daripada pendapatan bulanan anda.

Ini bagi memastikan ada duit lebihan untuk tujuan simpanan atau pelaburan bagi setiap bulan.

Kalau boleh, gunakan sedikit simpanan tersebut untuk pelaburan jangka masa panjang. Ini bagi memastikan kita masih lagi mempunyai pendapatan pasif walaupun telah bersara.

Nak senang tak susah sebenarnya. Yang susah adalah untuk merealisasikannya. Tak rugi untuk bersusah-payah sedikit untuk kesenangan di masa hadapan.

Sumber Rujukan:
https://www.comparehero.my/money-tips/articles/hindari-belenggu-hari-gaji

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

7 Topik Kewangan Yang Perlu Kita Bincang Dengan Pasangan

Viral drama bersiri Korea yang bertajuk ‘The World Of The Married’.

Ada beberapa episod dalam drama tersebut yang menunjukkan kepincangan kewangan dalam sesebuah keluarga. Di antaranya menggunakan kredit kad membeli barang yang tiada kena mengena dengan kegunaan keluarga, membuat pengeluaran dari insurans anak dan membuat pinjaman dengan menggunakan nama pasangan sebagai penjamin tanpa berbincang terlebih dahulu.

Ambil pengajaran daripada drama tersebut.

Berikut merupakan 7 topik kewangan yang perlu kita bincang dengan pasangan masing-masing:

1. Kesalahan Pengurusan Kewangan Yang Lalu

Berterus-terang dengan pasangan tentang kesilapan kewangan kita yang lalu, di mana ianya akan memudahkan pasangan untuk tahu segala risiko apabila terjadinya perkara tidak diingini berlaku. Lebih-lebih lagi apabila sudah menjadi pasangan hidup.

Ada hutang PTPTN ke, ada orang menggunakan nama kita untuk buat hutang ke, kita sebagai penjamin kepada sesiapa ke, hutang kad kredit, hutang dengan bank, hutang dengan orang lain dan sebagainya.

Lagi haru kalau kita ada buat hutang dengan Ah Long, tak aman hidup sekeluarga nanti.

2. Status Kewangan Terkini

Selepas bertunang atau berkahwin, mulakan langkah dengan bercerita hal kewangan secara serius. Ini kerana ia bakal memberi kesan kepada keluarga.

Ketika ini boleh rancang beberapa perkara seperti pembelian rumah, kenderaan, aset lain, percutian, perbelanjaan harian, barangan dalam rumah, bil dan lain-lain. Daripada sini kita dapat bersama-sama bina kekayaan dan tingkatkan Net Worth diri masing-masing.

Mungkin ada yang pro hartanah, pasangan pula pro saham. Jadi kita perlu sokong minat dan kemahiran masing-masing.

3. Matlamat Kewangan Bersama Untuk Masa Depan

Bincang matlamat jangka masa pendek dan juga jangka masa panjang. Ini termasuklah simpanan, perbelanjaan, persaraan, pelaburan, takaful, hibah dan juga penjagaan kesihatan.

Ini adalah masa terbaik untuk berbincang mengenai cahaya mata dan pengurusan kewangan berkaitan penjagaan harian anak dan juga pendidikan.

Ibu bapa kini kedua-duanya perlu bekerja untuk masa depan diri dan keluarga, jadi ramai yang perlukan khidmat orang ketiga seperti orang gaji atau ‘daycare’ bagi menjaga makan minum dan keselamatan anak sementara ibu bapa bekerja.

Selain daripada itu juga, perlu berbincang dengan pasangan sekiranya ada ahli keluarga yang memerlukan bantuan kewangan mahu pun tempat tinggal.

Tidak semua akan bersetuju kerana ianya melibatkan privasi dan serba sedikit menggangu keharmonian ahli keluarga kita. Seeloknya kita bersedia dengan slogan “kita jaga kita”. Dapat juga pahala.

4. Akaun Bank, Bersama atau Asing

Buat keputusan bagaimana ingin hidup bersama dalam menempuh hal kewangan. Cara tradisional adalah menggabungkan kedua pendapatan agar ianya masuk dalam satu akaun.

Bagi saya cara ini tidak begitu relevan untuk yang masing-masing ada pendapatan sendiri. Boleh juga masing-masing mempunyai satu akaun bank berasingan di mana gaji bulanan masuk di situ dan satu akaun bank bersama untuk perbelanjaan harian, percutian dan pendidikan anak-anak.

Apa jua cara yang dilakukan, perlu diingat bahawa akaun yang berasingan bukan bertujuan untuk kita menyembunyikan sesuatu, sebaliknya untuk hal-hal yang tidak terjangka pada masa hadapan.

5. Buat Bajet Kewangan

Tentukan bajet dalam segala perkara yang ingin dibeli atau dibelanjakan. Boleh adakan meeting bersama pasangan secara bulanan. Simpan semua resit perbelanjaan bulanan terutama apa yang dibeli untuk keperluan rumah.

Pada asasnya makan, minum, bil, tempat tinggal, yuran persekolahan adalah amanah ketua keluarga. Mungkin isteri boleh ambil alih perbelanjaan barangan lain seperti perabot, renovasi dan dekorasi, takaful, pelaburan, pakaian, perbelanjaan tambahan untuk anak seperti buku dan lain-lain.

Ini perlu dibuat sejak hari pertama selepas berkahwin.

Bajet adalah merupakan satu ‘tool’ yang hebat sebab ia bakal menentukan halatuju kita dalam mencapai matlamat kewangan keluarga.

6. Tentukan Siapa Yang Mengurus Dan Membayar

Tentukan siapa yang akan jadi ketua dalam membayar segala bil, yang akan membuat bajet jangka masa pendek dan jangka masa panjang. Cara yang terbaik adalah bergilir-gilir agar keduanya ambil tahu.

Ada juga suami yang biasanya lebih dominan cuba conquer seorang diri. Masalah terjadi apabila tiba-tiba si suami meninggal dunia, terkontang-kanting isteri untuk menyelesaikan satu per satu sehingga dokumen yang diletak pun isteri tidak tahu di mana.

Apa kata bagi salah seorang pasangan yang susun segala bil berbayar seperti bil elektrik, bil air, cukai pintu, bil internet dan sebagainya ke dalam sebuah fail, seorang lagi bayarkan.

Apabila terjadi sebarang kemungkinan, mudah cerita.

7. Komunikasi

Komunikasi di antara pasangan adalah sangat penting. Kita takdelah perlu mengadakan mesyuarat tergempar macam ingin berjumpa dengan bos untuk membentangkan bajet.

Kita bersama orang yang kita sayang, jadi beritahu saja apa yang kita beli, inginkan apa yang tak cukup yang boleh diusahakan bersama. Isu kewangan adalah isu yang perlu sama-sama kita atasi dan kuasai.

Akhir kata, kepercayaan adalah asas paling penting dalam perhubungan.

Pengurusan kewangan amat diperlukan untuk menjayakan sesuatu hubungan dan istitusi kekeluargaan, oleh itu pastikan kita berbincang dengan pasangan untuk mencapai kata sepakat.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu

Sumber Rujukan:

Iklan

Malaysia Berdepan Dengan Kegawatan Ekonomi Dalam Masa 6 Bulan

Ekonomi Malaysia bakal berdepan dengan kesan penuh daripada wabak Covid-19 yang sedang melanda seluruh dunia.

Selepas mencatatkan pertumbuhan yang paling perlahan sejak krisis kewangan global, kini ekonomi negara bakal memasuki fasa kegawatan ekonomi dalam tempoh empat ke enam bulan yang akan datang, kata pakar statistik negara.

“Dengan tertutupnya pintu sempadan kepada orang asing dan pertumbuhan perdagangan di seluruh dunia yang terhenti, kebanyakan industri seperti pelancongan dan penerbangan telah lumpuh; menambah kepada ketidaktentuan dalam perdagangan dalam suku pertama tahun ini”, kata YBhg. Dato’ Sri Dr. Mohd Uzir Mahidin, ketua ahli statistik Malaysia pada hari Jumaat yang lalu.

Sumber: Laman Web Jabatan Perangkaan Malaysia

Penurunan ini berdasarkan kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang tumbuh hanya 0.7% bagi tiga tahun pertama 2020, angka terendah yang dicatatkan sejak suku ketiga tahun 2009. Ianya jauh lebih rendah berbanding jangkaan pertumbuhan sebanyak 3.9%-4.2%, dan Malaysia dijangka kerugian RM22.8 bilion akibat daripada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksana di seluruh negara.

Bulan Mac ketikga dunia melalui fasa ‘The Great Lockdown’, petunjuk utama telah mencatatkan penurunan tertinggi sejak bulan Novembe 1991.

Dan petunjuk awal bagi bulan April dan Mei 2020, persekitaran ekonomi dilihat tidak memihak kepada perniagaan di seluruh negara. Dengan ‘lockdown’ global yang sedang berlaku, ianya telah mengakibatkan penguncupan ekonomi yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Kredit: Bloomberg

Daripada kita berserah kepada takdir dan menyerah kalah, apa kata kita ambil langkah yang sewajarnya bagi berdepan dengan situasi getir ini:

Kerana jika dilihat kepada sejarah kegawatan ekonomi sebelum-sebelum ini, ekonomi dijangka pulih 1-2 tahun selepas kegawatan berlaku. Oleh itu, bersabarlah dengan ujian yang melanda. Di sebalik kepayahan, pasti ada kesenangan.

Iklan

Ke Arah Belia Celik Kewangan, Elakkan Pelaburan Haram

Akhir-akhir ini, terpapar di dada berita mengenai beberapa individu iaitu anak muda yang mudah ditipu dengan skim kewangan yang juga dikenali sebagai “Skim Cepat Kaya”. Sudah menjadi lumrah bagi orang muda yang berhati panas untuk mendapatkan duit dengan cara mudah tanpa mengambil kira risiko yang bakal diterima.

Kononnya dengan buat pelaburan begini akan dapat begitu, duit pendahuluan akan bercanak-canak naiknya jika melabur di sini dan di situ, dan macam-macam lagi. Sudahnya, dengan senang-senang sahaja duit mereka ditipu sehingga kerugian beribu-ribu ringgit. Siapa yang susah? Mereka sendiri juga.

Sejak Disember 2015, lebih 500,000 orang di negara ini telah menjadi mangsa penipuan melibatkan pelaburan haram serta sindiket yang menawarkan pulangan tinggi. Kurangnya ilmu dalam pengurusan kewangan menyebabkan mereka mudah terpedaya dengan janji-janji palsu sindiket pelaburan haram. Jadi, membina keupayaan dan kecelikan kewangan dalam kalangan rakyat Malaysia, terutama anak muda adalah penting untuk mengelak lebih ramai menjadi mangsa penipuan melibatkan pelaburan haram.

Dan sepanjang tahun 2017 pula,Kerugian Dianggar RM3.8 bilion. PDRM Dedahkan 30 Syarikat Tawar Skim Tidak Sah dengan hampir sejuta rakyat Malaysia tertipu dengan pelaburan scam. Itu yang dilaporkan, yang tak dilaporkan pula?

Pelbagai usaha telah dibuat untuk mendidik golongan muda untuk menguruskan kewangan dengan baik. Bursa Malaysia antaranya, telah mengadakan program belia celik kewangan di kalangan belia, di samping mewuhudkan budaya melabur secara sihat, antaranya adalah Bull Hunt dan Fantasy Football, di bawah Bursa Marketplace untuk perniagaan dan menyebarkan lebih banyak maklumat mengenai kegiatan perniagaan di kalangan belia. Selain itu, Bursa Malaysia juga telah menganjurkan kelab pelabur di beberapa universiti yang mengetengahkan pemahaman yang mendalam mengenai aktiviti perniagaan dan pelaburan.

Selain daripada Bursa Malaysia, beberapa usaha juga telah dijalankan oleh organisasi kerajaan dan swasta untuk mendidik anak muda melabur untuk masa depan mereka. Antara program yang dijalankan termasuklan InvestSmart Fest, dan Kelab Pelabur Muda, dengan kerjasama Bank Negara Malaysia sendiri. Program-program seperti ini mampu memberi gambaran kepada masyarakat khususnya golongan belia untuk lebih bijak menguruskan kewangan dan membuat pelaburan di saluran yang betul.

Anak-anak muda perlulah bijak menguruskan kewangan sendiri dan bijak merebut peluang untuk belajar bagaiaman untuk melabur dan memilih produk pelaburan patuh Syariah.

Yang paling penting, laburlah di saluran yang betul. Belia celik kewangan dapat menjamin masa depan Negara.

Buat Semakan Sebelum Melabur

Sebelum nak melabur tu, buatlah due diligence atau kaji betul-betul latarbelakang syarikat dan skim pelaburan yang ditawarkan. Juga tengok senarai watchlist terbaru yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM) dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) seperti berikut:

Baca juga 4 Ciri-Ciri ‘Pelaburan’ Scam – Melayu Mudah Lupa. Bersama-sama kita ke arah belia celik kewangan dan elakkan daripada terjebak dengan pelaburan haram.

Dapatkan eBook 30 Tips Bijak Merancang Wang

TAJUK MENARIK DALAM EBOOK

Pelajari konsep-konsep teras dalam pengurusan kewangan dengan ebook ini.

Aliran Tunai Kewangan Cash Flow

Merupakan asas dalam perancangan kewangan yang meliputi aspek pendapatan dan perbelanjaan melalui formula I-E=S supaya perbelanjaan tidak melebihi pendapatan setiap bulan dan tahun.

Nilai Bersih Aset Nett Worth

Formula A>L supaya dapat menyediakan aset dan dana yang cukup untuk menghadapi masa hadapan serta hutang yang terkawal supaya ia tidak membebankan hari tua kelak.

Simpanan Kewangan Saving

Jika seseorang itu gagal untuk menguruskan simpanannya dengan baik, agak sukar untuk dia mengurus instrumen-instrumen kewangan yang lain.

Perlindungan Kewangan Protection

Dalam kita bekerja untuk memperoleh pendapatan, dan menghasilkan aset, kita seharusnya untuk memastikan kedua-duanya itu dilindungi. Di sinilah fungsi perlindungan melalui takaful.

Pelaburan Kewangan Investment

Inflasi akan menurunkan nilai aset kita. Jadi, di sini perlunya untuk seseorang itu untuk membuat pelaburan sekurang-kurangnya untuk melawan inflasi.

Banyak Lagi Others

Pelbagai lagi topik menarik yang bakal dikongsikan bersama anda di dalam ebook ini. Pelaburan yang paling utama adalah pelaburan ilmu.

Khusus untuk pembaca Majalah Labur, dapatkan diskaun sebanyak 40% untuk eBook ini.

Iklan

Kenapa Balu Sering Tertindas Dalam Proses Pentadbiran Harta Pusaka Suami?

Kita sering mendengar kisah-kisah tidak enak berkenaan pengurusan harta pusaka yang mana diakhiri dengan persengkataan antara ahli keluarga. Lebih-lebih lagi jika yang meninggal dunia itu meninggalkan balu yang masih muda dan anak-anak yang masih kecil.

Bahkan baru-baru ini, viral lagi kisah keluarga selebriti yang berkait rapat dengan masalah pentadbiran harta pusaka. Ditambah pula dengan komentar netizen, ianya mengeruhkan lagi keadaan.

Kebiasaannya apabila berlaku kematian, balu merupakan waris yang paling terkesan dan terjejas, lebih-lebih lagi daripada sudut emosi dan kewangan.

Manakan tidak, insan yang berkongsi hidup selama bertahun-tahun akhirnya terpaksa meninggalkan kita kerana masanya telah sampai.

Tetapi yang hidup tetap perlu meneruskan kehidupan. Balu dan anak yang ditinggalkan tetap perlu rumah untuk berteduh, makan dan minum serta duit untuk meneruskan kelangsungan kehidupan.

Malangnya, akibat tidak betul-betul faham tentang pentadbiran harta pusaka dan hukum faraid, akhirnya balu seolah-olah ditindas dan menjadi mangsa keadaan.

Terpaksa keluar rumah yang diduduki kerana waris lain mengatakan rumah tersebut merupakan pusaka yang perlu difaraidkan, maka balu tiada hak lagi untuk tinggal di situ.

Kebanyakan balu tidak tahu bahawa sebenarnya sebaik sahaja suami meninggal dunia, balu boleh terus tinggal di rumah arwah suami selama 4 bulan 10 hari (tempoh iddah). Tiada mana-mana waris si suami boleh menghalau balu keluar dari rumah itu dalam tempoh tersebut.

Begitu juga sekiranya si suami mempunyai rumah yang disewakan. Duit daripada sewa rumah tersebut juga boleh digunakan oleh balu untuk kelangsungan hidup mereka anak beranak sekiranya tiada sumber pendapatan yang lain, sepanjang tempoh iddah.

Walaubagaimanapun, si balu perlu mencatat berapa banyak yang telah digunakan oleh mereka anak-beranak dan untuk apa, kerana ini akan memudahkan proses agihan harta pusaka melalui hukum faraid agar semua waris jelas dan maklum ke mana duit tersebut digunakan.

Seterusnya, sebelum agihan faraid dibuat, balu juga boleh memfailkan tuntutan harta sepencarian terhadap harta pusaka yang ditinggalkan suami di Mahkamah Syariah.

Walaubagaimanapun, keputusannya terserah kepada Mahkamah Syariah untuk memutuskan berapakah bahagian yang layak dimiliki oleh balu tersebut bergantung kepada penilaian hakim syarie tentang tahap sumbangan balu ke atas pemilikan harta tersebut.

Daripada huraian ringkas ini, balu mempunyai hak-hak tertentu bagi melindungi kepentingan mereka dan anak-anak, tetapi mungkin kerana kurangnya ilmu, maka akhirnya mereka sering tertindas oleh keadaan.

Namun, para suami seharusnya lebih peka dengan keadaan ini. Menjadi tanggungjawab mereka untuk memastikan isteri dan anak-anak dapat meneruskan kehidupan walaupun selepas suami tiada lagi.

Banyak kaedah yang boleh suami lakukan untuk memastikan kebajikan isteri dan anak terpelihara. Di antara yang biasa kita dengar adalah hibah.

Sama ada hibah harta atau pun hibah takaful. Kedua-duanya saling melengkapi antara satu sama lain.

Sebagai contoh, suami boleh menghibahkan rumahnya kepada isteri. Apabila semua rukun dan syarat hibah ini terlaksana, maka hibah itu sah dan isteri itu memilikilah rumah itu. Tak perlulah rumah itu dibahagikan mengikut faraid. 

Begitu juga dengan hibah takaful. Sekiranya si suami masih belum memiliki perlindungan takaful, usahakanlah untuk memiliki sekurang-kurangnya perlindungan yang paling minimum, sesuai bajet bulanan.

Kesimpulannya, bagi yang masih hidup, rancanglah harta anda supaya harta yang ditinggalkan tidak menjadi punca perbalahan antara keluarga kelak.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, konsultan di sebuah firma runding perancangan harta dan urus pusaka.

Nak tahu lebih lanjut mengenai hibah dan takaful, klik Let’s Talk di sini.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!