Gaji Atau Rezeki Bertambah, Pastikan Upgrade Benda Ini

Ramai yang merungut dengan mengatakan gaji tak naik-naik, dan kos sara hidup pula semakin meningkat. Tetapi apa yang kita buat apabila diberi kenaikan gaji? Lagi best apabila dapat bonus 2-3 bulan gaji.

Mesti Belanja Sakan Kan?

Akibat terlalu seronok dapat rezeki, kita pun belanja tak ingat dunia. Beli telefon baru, beli baju baru, beli tudung baru, malah ada juga yang beli kereta baru. Bila duit tersebut dah habis, kita pun kembali merungut dan komplen tak sudah-sudah.

Ayuh kita ubah mentaliti berbelanja sakan ini, sebaliknya kita upgrade level atau memperbanyakkan bersedekah.

Rezeki Semakin Bertambah

Sebut sahaja sedekah, pasti ramai yang sedia maklum mengenainya terutama di kalangan orang beragama Islam. Juga dikenali sebagai infaq, ia bermaksud kita memberi atau menghadiahkan sesuatu kepada orang lain.

“Perumpamaan orang-orang yang mendermakan (sedekah) harta bendanya di jalan Allah, seperti (orang yang menanam) sebutir biji yang menumbuhkan tujuh untai dan tiap-tiap untai terdapat seratus biji dan Allah melipat gandakan (balasan) kepada orang yang dikehendaki, dan Allah Maha Luas (anugerahNya) lagi Maha Mengetahui.” – Surah al-Baqarah Ayat 261

Takkan Miskin Disebabkan Sedekah

Ini satu konsep yang masyarakat kita masih kurang faham. Ingatkan kalau keluar duit RM10 untuk bersedekah, maka akan kurang wang dalam dompet.

Nabi SAW bersabda: “Tidak akan pernah berkurang harta yang disedekahkan kecuali ia bertambah… bertambah… bertambah” (HR. At-Tirmidzi)

Banyak lagi sebenarnya kelebihan bersedekah, di antaranya:
1. Allah anggap sebagai satu bisnes yang tidak merugikan
2. Malaikat mendoakan gantian semula bagi harta yang dibelanjakan
3. Menjadi aset akhirat sewaktu tiada bisnes dan bantuan lain di sana
4. Dianggap amalan yang paling utama di sisi Allah
5. Memberi kemenangan dalam usaha melawan Syaitan
6. Memelihara kemuliaan dan maruah diri
7. Mengelakkan kemurkaan Allah
8. Mengelakkan mati dalam keadaan buruk (su’ul khatimah)
9. Menjadi pelindung daripada azab neraka
10. Menghapuskan dosa 
11. Mengelakkan daripada bahaya dan musibah
12. Menyelesaikan pelbagai beban dan masalah hidup
13. Menambahkan harta yang sedia ada dan keberkatannya
14. Dilindungi bayangan Allah di mahsyar daripada kepanasan 
15. Memberi pahala berterusan walaupun selepas meninggal dunia
16. Tersedia pintu khas di Syurga untuk ahli sedekah
17. Melembutkan hati yang keras
18. Mengelakkan daripada kepanasan azab kubur
19. Menjadi kunci pembuka kepada amalan-amalan baik yang lain
20. Menghubungkan silaturahim antara hata-hati manusia
21. Ganjaran pahala amalan orang lain turut diterima oleh penderma
22. Menjadi bukti kepada keutuhan iman kepada Allah Tuhan Yang Maha Kaya
23. Menyembuhkan pelbagai penyakit

Sumber: FB Muamalat.my

Pastikan Kita Bersyukur Dengan Menambah Sedekah Apabila Rezeki Bertambah

Bila rezeki kita semakin bertambah, pastikan juga sedekah kita semakin bertambah. Semoga kita peroleh kebaikan di dunia dan akhirat dengan sedekah yang kita lakukan. InsyaAllah….

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Risiko Yang Akan Dihadapi Sebagai Penjamin

Pak Teh nak tanya satu soalan, anda pernah jadi penjamin untuk sesiapa tak? Biasanya, kita akan jadi penjamin untuk ahli keluarga atau rakan yang rapat dengan kita sahaja. Kalau kenalan yang tidak rapat mungkin sukar untuk kita jadi penjamin. Takut perkara yang tak diingini berlaku, akan menjadi risiko buat diri kita.

Kenapa berisiko? Teka siapa yang perlu tanggung untuk bayar hutang jika peminjam tidak boleh nak jelaskan?  Sudah tentulah penjamin yang perlu tanggung segala hutang peminjam. Sebab itu pentingnya anda untuk baca artikel ni dahulu sebelum bersetuju untuk menjadi penjamin sesiapa sekali pun.

Apa Syarat Nak Jadi Penjamin?

  • Berumur 18 tahun ke atas
  • Tidak diisytihar bankrap
  • Waras dan berupaya untuk faham segala dokumen jaminan yang berkaitan
  • Sanggup menjadi penjamin tanpa ada tekanan daripada keluarga atau rakan

Ada 2 jenis penjamin yang anda perlu tahu iaitu penjamin sosial dan bukan sosial. Untuk makluman, sosial di sini apabila anda menjadi penjamin untuk tujuan pendidikan, perumahan dan kenderaan. Sebab-sebab lain seperti pinjaman perniagaan itu dikira penjamin bukan sosial.

Hak Sebagai Penjamin

Antara hak penjamin sebelum dan selepas tandatangan perjanjian adalah:

  1. Sebelum menandatangan perjanjian:
  • Dapatkan khidmat guaman sebelum anda menandatangan kontrak
  • Minta salinan dan fahamkan segala dokumen yang berkaitan termasuklah surat atau kontrak jaminan

2. Selepas menandatangan perjanjian:

  • Tanya maklumat terkini seperti baki tertunggak akaun peminjam
  • Boleh minta peminjam selesaikan bayaran cepat jadi anda tidak perlu menjadi penjamin dalam satu masa yang lama
  • Minta peminjam untuk bayar balik apa yang anda sudah bayar ke institusi kewangan, jika peminjam tidak dapat selesaikan hutang yang dipinjam

Betul Ke Jika Peminjam Tidak Bayar, Kita Kena Bayarkan?

Ya, betul. Namun tidak semudah yang disangka. Jika diikutkan Akta Kebankrapan 1967, ramai penjamin diserang jika peminjam buat masalah. Tapi, cara ini timbulkan masalah lain pula. Dari tahun 2007 sehingga 2014, hampir 7000 penjamin sosial bankrap sebab mereka tidak mampu bayar semula.

Sebab itu, kerajaan mengemaskini akta tersebut. Jadi tidaklah hanya penjamin perlu tanggung, sedangkan bukan salah penjamin. Sekarang ini, bank akan mencari peminjam dahulu sebelum penjamin. Contohnya seperti sita aset peminjam atau apa sahaja untuk selesaikan hutang sebelum menyita penjamin. 

Jika pihak bank mengenakan tindakan kepada penjamin, perlu ada dan tunjuk bukti bahawa pihak bank sudah buat tuntutan yang sama pada peminjam tetapi tak berjaya. 

Dengan pindaan akta ini juga, bank tidak boleh bankrapkan penjamin sosial. Untuk penjamin bukan sosial, masih boleh dijatuhkan bankrap bergantung pada keputusan mahkamah. Maksudnya, mahkamah perlu rasa puas hati dulu dengan segala tindakan yang pihak bank sudah ambil.

Apa Lagi Risiko Jadi Penjamin?

  1. Skor kredit rosak

Lagi satu, rekod kredit anda juga akan terjejas. Tak kisahlah peminjam bayar tepat pada masa atau lewat. Jika lambat, lagi teruk. Bila rekod kredit tidak cantik, akan menjadi susah kepada anda nak mohon pinjaman atau pelaburan.

2. Aset boleh disita

Bukan itu sahajea, aset anda juga akan disita dan dikawal oleh Jabatan Insolvensi untuk bayar semua hutang tersebut.

3. Boleh muflis (penjamin bukan sosial)

Tak dinafikan yang risiko paling besar apabila menjadi penjamin ini adalah bankrap. Bila kedua-dua pihak tidak mampu untuk bayar semula, jadi itu sajalah caranya. Cuma, bank perlu tunggu 6 tahun selepas tarikh hantar tuntutan pertama ke penjamin sebelum ambil tindakan undang-undang. Kalau nilai hutang sama atau lebih daripada RM50,000(Akta Kebankrapan 1967). 

Antara Soalan Yang Biasa Ditanya

Soalan: Penjamin kena tanggung tak kalau ada perubahan dengan jumlah kena bayar (peminjam mintak ekstra loan)?

Jawapan: Tidak. Nilai yang ditambahkan itu kena ada penjamin yang lain. Jumlah pinjaman sudah lain, jadi perlu ada jaminan yang baru. Anda boleh tolak permintaan peminjam jika diminta untuk menjadi penjamin.

Soalan: Macam mana jika penjamin tiba-tiba nak tarik diri daripada kontrak?

Jawapan: Boleh, tiada masalah. Perlu mendapat pengesahan dahulu daripada institusi kewangan. Mereka boleh bersetuju tanpa syarat atau perlu ganti dengan penjamin baru. Mereka juga boleh untuk tidak bersetuju melainkan peminjam sudah bayar separuh atau dah selesaikan hutang pokok.

Soalan: Kalau ada di antara penjamin meninggal dunia, macam mana? Apa akan berlaku?

Jawapan: Kena tengok semula jenis jaminan. Sama ada jaminan bersama atau jaminan bersama dan berasingan. Jika jaminan bersama, tanggungjawab itu akan disambung oleh penjamin-penjamin yang lain. Tapi, jika jenis jaminan bersama dan berasingan, waris penjamin yang meninggal dunia itu akan selesaikan hutang peminjam.

Faham Dan Semak Kontrak Jaminan Terlebih Dahulu

Selagi tidak 100% faham, jangan tandatangan walaupun satu dokumen. Kalau ada sesiapa yang paksa ada untuk tandatangan, jangan layan. Lagi-lagi jika anda rasa tak sedap hati dari awal. Mungkin anda tahu yang peminjam ini memang tidak mampu untuk bayar semula atau jenis susah nak dibawa berbincang.

Jangan pula anda jadi penjamin tanpa rela kemudian buat tidak tahu. Anda perlu tahu jumlah maksimum yang boleh dijamin, terma dan syarat, dan paling penting sekali perlu tahu siapa penjamin yang lain.

Artikel asal adalah daripada Loanstreet

Baca juga: