Tolong Jangan Hibahkan Semua Harta Kita Kepada Waris

Biasanya bila nak buat perancangan harta, di antara perkara pertama yang selalu orang nak buat adalah hibahkan harta untuk pasangan dan anak-anak. Nak pastikan isteri/suami dan anak-anak dapat manfaat harta peninggalan kita.

Terutamanya bagi pasangan suami isteri yang tidak mempunyai anak, atau tiada anak lelaki; waris faraid mereka akan melibatkan ibubapa dan adik beradik masing-masing.

Jadi pembahagian harta pusaka nanti akan jadi rumit, ditambah pula jika waris-waris tidak bermuafakat.

Akhirnya pasangan dan anak-anak kita yang terzalimi.

Oleh itu, merancang harta pusaka melalui medium hibah untuk waris adalah sangat bagus dan dituntut untuk menjamin kesejahteraan pasangan dan anak-anak selepas kita tiada nanti.

Walaubagaimanapun, janganlah dihibahkan SEMUA harta kita untuk isteri/suami dan anak-anak sahaja.

Adalah satu kerugian apabila harta yang kita kumpul di dunia ini hanya dapat memanfaatkan waris kita, tetapi tidak dapat memberi manfaat kepada kita selepas kita meninggal dunia.

Merancang Harta Bukanlah Semata-Mata Hibah Sahaja

Apabila hendak merancang pusaka, sebelum nak hadiahkan (hibahkan) harta-harta kita kepada waris, pastikan dulu DUA perkara ini diutamakan. 

1) Perancangan untuk melunaskan hutang

2) Wasiat sedekah

Hidup kat dunia ni cuma satu fasa dalam banyak lagi kehidupan yang akan datang yang lebih panjang tempohnya.

Selepas alam dunia, kita akan melalui alam kubur, hari kiamat, padang Mahsyar dan seterusnya hinggalah ditentukan tempat kita sama ada ke syurga atau ke neraka.

Semua amal kita di dunia akan ditimbang dan dinilai di hadapan Allah.

Jadi sebelum kita meninggal dunia dan berpindah ke alam satu lagi, adalah lebih baik jika kita dapat selesaikan semua urusan kita di dunia sekarang.

Jika masih berhutang rancanglah pelan untuk melunaskan hutang tersebut secepat mungkin.

Atau paling kurang, pastikan jika kita mati dan masih berhutang sekalipun; kita sudah tinggalkan duit untuk waris selesaikan hutang tersebut.

Biasanya kita akan sarankan supaya ambil takaful hayat yang nilainya paling kurang sama banyak dengan jumlah hutang semasa. Lebih tinggi lebih bagus.

Ingatlah sabda Sabda Rasulullah salallahu ‘alaihi wasallam:

“Jiwa seorang mukmin tergantung dengan hutangnya sehingga dilunaskan hutang baginya.”

[Hadith riwayat Tarmidzi: 1079]

Tentu kita tidak mahu roh kita tergantung selama mana waris kita tidak melunaskan hutang-hutang kita. Maka pastikan mereka ada duit yang cukup untuk lunaskan hutang.

Seterusnya, buatlah satu wasiat khusus untuk kita sedekah atau wakafkan sebahagian harta kita (tak lebih 1/3) untuk manfaat umum.

Banyak tempat yang boleh kita sedekahkan.

  1. Institusi pendidikan seperti sekolah dan pusat tahfiz. (Pastikan pusat tahfiz yang berdaftar)
  2. Masjid dan surau kawasan perumahan kita
  3. Badan bukan kerajaan (NGO) yang menjalankan kerja-kerja kebajikan sama ada di dalam atau luar negara

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda:

“Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah,atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.”

Mudah-mudahan, sebahagian harta yang kita sedekahkan kepada mereka yang memerlukan akan memberatkan lagi timbangan amal kita di akhirat kelak, seterusnya membantu kita untuk masuk ke syurga Allah yang penuh dengan nikmat itu.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang perunding harta pusaka di bawah Syarikat Pusaka KUDS Sdn Bhd. Selain aktif menulis perkongsian mengenai urus pusaka di Facebook, beliau kadangkala menerima jemputan untuk memberikan ceramah umum berkaitan urus harta pusaka.

Iklan

Previous ArticleNext Article

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tiga Waktu Terbaik Untuk Ambil Takaful

Hari ini, secara umumnya masyarakat kita telah memahami pentingnya mempunyai perlindungan Takaful. Walaupun tidak dapat dinafikan masih terdapat segelintir yang skeptikal dengan syarikat-syarikat takaful dan produk-produk yang ditawarkan.

Mereka yang prejudis ini kebiasaannya mungkin pernah membaca atau terdengar cerita tentang syarikat takaful yang tidak menunaikan janji melindungi peserta takaful.

Cerita-cerita tentang syarikat takaful yang tidak membayar kos perubatan di hospital swasta sangat mudah tular.

Walhal perihal sebenar di sebalik setiap kes tersebut jarang diceritakan kenapa hal tersebut berlaku.

Cerita-cerita sebeginilah yang membuatkan sebahagian daripada masyarakat masih tidak yakin adakah patut mereka mengambil pelan takaful.

Bahkan ada yang teragak-agak dan menunggu masa yang sesuai untuk mengambil pelan perlindungan takaful.

Jadi di sini saya akan kongsikan 3 waktu terbaik untuk kita mengambil pelan takaful.

1. 2 tahun Sebelum Menghidap Penyakit Kritikal

Hampir semua syarikat takaful meletakkan tempoh 2 tahun sebagai incostestable period.

Apakah maksud tempoh 2 tahun ini?

Maksudnya, dalam tempoh 2 tahun pertama menyumbang takaful, sekiranya mereka ditimpa salah satu daripada penyakit kritikal seperti sakit jantung dan kanser, syarikat takaful berhak untuk membuat siasatan terhadap penyakit tersebut.

Kebiasaannya proses siasatan mengambil masa yang agak lama dan rumit.

Selepas siasatan dijalankan oleh pihak syarikat, sekiranya didapati penyumbang telah pun menghidapi salah satu daripada penyakit tersebut semasa penyumbang mula-mula mengambil takaful, maka syarikat takaful berhak untuk tidak memberikan pampasan atau membayar kos perubatan penyakit tersebut.

Keputusan sebegini adalah supaya mengelakkan berlakunya penipuan oleh penyumbang yang mengambil takaful apabila telah mengetahui mereka menghidapi penyakit kritikal.

Ini bagi melindungi dana takaful yang disumbang oleh orang lain daripada digunakan oleh penyumbang yang telah sedia sakit semasa mula-mula menyumbang.

Penyumbang yang menyertai takaful selepas mengetahui meraka telah pun mempunyai penyakit, sebenarnya telah menipu syarikat takaful dan semua peserta takaful yang lain untuk manfaat peribadi.

Bayangkan duit yang kita sumbangkan setiap bulan, digunakan untuk mereka yang sengaja sembunyikan penyakit mereka ketika mengambil takaful.

Takkan nak bagi penipu mengambil hak kita dan orang lain yang tolong bayarkan?

Jadi, pastikan sekurang-kurangnya 2 tahun sebelum kita mendapat sakit kritikal, kita ambil takaful.

2. 6 Bulan Sebelum Masuk Hospital

Untuk kad perubatan, secara umumnya syarikat meletakkan tempoh 6 bulan (paling lama) untuk membolehkan penyumbang menggunakannya (kecuali untuk sakit kritikal)

Jadi dalam tempoh 6 bulan pertama setelah mengambil takaful, masih ada risiko untuk penyumbang tidak dapat menggunakan medical card.

Tetapi banyak juga kes yang terjadi, baru beberapa bulan mengambil takaful medical card (sebelum 6 bulan) tapi terpaksa masuk wad kerana sakit, kemudian syarikat takaful masih membiayai kos perubatan penyumbang tersebut.

Cuma masih ada kemungkinan syarikat tidak menyumbang kerana perlukan siasatan dan sebagainya. Jadi risiko tidak dilindungi syarikat takaful itu ada.

Jadi 6 bulan sebelum nak masuk hospital, pastikan kita telah dilindungi dengan takaful.

3. Sehari Sebelum Meninggal Dunia

Jika hari ini kita ambil takaful, esok ditakdirkan kita meninggal dunia maka jangan risau sebab keluarga kita sudah pun dilindungi. Jadi keluarga kita tidak akan ditinggalkan dengan beban perlu meneruskan kehidupan.

Walaubagaimanapun, sekiranya kita meninggal dunia disebabkan penyak-penyakit tertentu, ia berbalik kepada situasi pertama tadi.

Pihak syarikat takaful berhak membuat siasatan dan memutuskan sama ada keluarga kita layak untuk menerima pampasan kematian atau tidak.

Boleh agak tak bila kita akan mati?

Kesimpulan

Takaful adalah sebuah konsep tolong menolong di antara satu sama lain. Konsep yang sama seperti menyertai khairat kematian.

Duit yang kita sumbang setiap bulan itu, bertujuan untuk membantu penyumbang lain yang ditimpa musibah. Beruntung mereka yang menyumbang setiap bulan ke dalam takaful dan berniat untuk sedekah.

Pahalanya berjalan terus!

Dalam pada masa yang sama, syarikat takaful adalah badan yang menguruskan dana sumbangan yang dikumpulkan dan bertanggungjawab mengagihkan duit tersebut secara amanah kepada peserta yang menyumbang.

Sebab itu, terdapat syarat yang dikenakan untuk menyertai takaful; iaitu sihat.

Bila kita sudah sakit, syarikat takaful tidak dapat benarkan kita sertai kerana kita akan mengambil hak penyumbang lain secara salah.

Ada orang yang sanggup keluarkan sumbangan bulanan yang tinggi semata-mata untuk sertai takaful, tapi malangnya tak boleh sebab beliau sudah pun menghidap penyakit.

Dalam masa yang sama ramai yang masih sihat dan mempunyai duit, tetapi sayangnya masih belum ada kesedaran untuk mengambil takaful.

Begitulah fitrah manusia, sudah terhantuk baru tengadah.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, konsultan di sebuah firma runding perancangan harta dan urus pusaka.

Iklan

3 Tempoh Penting Dalam Perlindungan Takaful Yang Perlu Anda Tahu

Kesedaran terhadap Kad Perubatan (Medical Card) perlu diberikan penekanan kepada masyarakat. Ia bukan sahaja menjadi pelan perlindungan, tetapi ia juga memberikan keselesaan tempat apabila kita ditimpa sakit. Bukan untuk menyangkal keselesaan yang diberikan oleh hospital kerajaan, namun tiada salahnya jika kita memilih untuk mendapatkan rawatan yang lebih eksklusif dan selesa.

Namun apakan daya, Hanya 15% Rakyat Malaysia Ada Takaful. Nampak sangat tahap kesedaran mengenai Takaful masih terlalu rendah.

Tahniah bagi yang telah menjadi pemegang kad perubatan Takaful, namun anda perlu lalui beberapa fasa atau tempoh yang ditetapkan oleh syarikat Takaful. Ini adalah prosedur yang perlu dipatuhi. Jangan pula baru sahaja memegang kad perubatan, anda jadi tidak sabar untuk terus menggunakannya.

Jom kita tengok 3 tempoh pentin dalam perlindungan Takaful seperti berikut:

1. Tempoh Bertenang

Tempoh bertenang ini adalah selama 15 hari atau lebih. Ia bermula sebaik sahaja permohonan Takaful anda telah diluluskan. Sepanjang tempoh ini, anda perlu memahami setiap item dalam pelan Takaful yang anda ambil. Item ini boleh anda baca di dalam buku polisi yang anda dapat, dan pastikan ejen Takaful anda menjelaskannya.

Sekiranya terdapat ketidakpuasan dalam pelan Takaful yang anda ambil atau rasa tertipu dengan ejen, anda boleh mengambil tindakan dengan membuat aduan kepada syarikat Takaful tersebut. Anda juga boleh meminta refund terhadap bayaran yang telah dibuat jika berasa tidak berpuas hati.

2. Tempoh Menunggu

Ini adalah tempoh di mana anda perlu menunggu sebelum tiba masa yang membolehkan anda menggunakan Kad Perubatan tersebut di hospital-hospital panel. Tempoh menunggu ini ada yang 90 hari dan ada juga selama 120 hari. Ia adalah bertujuan untuk memastikan sepanjang tempoh ini, anda berada dalam keadaan yang sihat tanpa sebarang penyakit-penyakit kritikal.

Namun apabila polisi anda telah lulus, perlindungan terhadap kes kemalangan telah berkuatkuasa serta-merta. Tak perlu tempoh menunggu, kerana kemalangan boleh berlaku pada bila-bila masa saja.

3. Tempoh Siasatan

Tempoh ini biasanya mengambil masa 2 tahun setelah polisi anda diluluskan. Syarikat Takaful anda berhak untuk membuat semakan atau pun membuat kaji selidik berkenaan latar belakang kesihatan diri anda.

Jika didapati dalam tempoh 2 tahun ini anda telah membuat tuntutan penyakit kritikal seperti kanser, kemungkinan tinggi tuntutan anda akan ditolak. Ini kerana, penyakit kritikal tersebut berkemungkinan telah hadir sebelum sejak dari awal lagi, sebelum anda menandatangani polisi Takaful.

This image has an empty alt attribute; its file name is etiqa-motor-takaful.jpg

Iklan

Nak Ambil Takaful Tapi Tak Mampu? Ada Caranya, Jangan Bimbang

Ada di antara kita yang mula sedar akan kepentingan memilki Takaful, namun ada beberapa kekangan terutamanya bayaran bulanan Takaful. Belum termasuk lagi nak bincang dengan suami atau isteri sebelum nak ambil Takaful ni.

Tidak dinafikan, jumlah bayaran bulanan Takaful menjadi satu bebanan kepada mereka yang berpendapatan rendah. Bagi mereka yang berpendapatan tinggi sedikit, duit ada nak bayar caruman Takaful, tetapi seringkali berlengah untuk memulakannya.

Pembayaran caruman Takful ini pula perlu konsisten setiap bulan, agar pelan perlindungannya tidak terbatal. Sebab itulah, anda kena betul-betul bersedia dengan mengamalkan tips berikut:

1. Tetapkan Bajet

Sama ada kita sedar atau tak, perlindungan adalah perkara yang paling penting dalam perancangan kewangan. Dah ada perlindungan, baru fikir nak buat simpanan dan kemudiannya pelaburan.

Ini kerana, kalau kita ada banyak simpanan sekalipun – ianya boleh hangus dalam sekelip mata kalau kita ditimpa musibah. Sama juga halnya dengan pelaburan, kalau silap tempat melabur – boleh lebur semua pelaburan kita. Bertambah malang lagi bila takde simpanan. Lepas itu ditimpa musibah lagi, memang kena dengan pepatah “Sudah jatuh ditimpa tangga”.

Senaraikan perbelanjaan bulanan sedia ada, dan potong mana yang tak berkenaan. Kalau anda perlukan bantuan, sila rujuk Bagaimana Membezakan Antara Keperluan Dan Kehendak?

Kalau dah tak boleh sangat nak kurangkan perbelanjaan tu – tinggal satu lagi cara iaitu dengan meningkatkan pendapatan. Cuba baca 3 Pekerjaan Freelance Ini Mampu Menjana Pendapatan Yang Tinggi Kepada Anda.

Bawa berbincang dengan ejen Takaful, bahawa anda hanya ada bajet sekian-sekian buat masa ini. Kalau mampu hanya RM100 sebulan, jangan pergi sign perlindungan Takaful dengan komitmen RM200 sebulan. Nanti tak sampai setahun, tak mampu nak bayar, polisi jadi lapse pula.

Tapi kalau ditakdirkan polisi lapse, boleh rujuk Apa Boleh Buat Jika Polisi Takaful Dah Lapse (Luput).

Dah jumpa pelan Takaful yang dalam bajet kita, pastikan anda setkan bayaran secara autodebit. Tiap-tiap bulan akan tolak daripada akaun bank kita. Dengan ini, anda tidak perlu risau dan bimbang jika terlupa nak bayar.

This image has an empty alt attribute; its file name is etiqa-motor-takaful.jpg

2. Pastikan Perlindungan Kena Dengan Bajet

Bila dah buat bajet dan hanya mampu nak bayar RM100 sebulan, mungkin anda terpaksa mengurangkan jumlah perlindungan. Atau ada rider yang perlu dikeluarkan. Cara terbaik adalah dengan berbincang dengan ejen Takaful anda untuk cari pelan yang terbaik, sesuai dengan bajet anda.

Kalau terpaksa tukar daripada kerja yang berisiko tinggi kepada yang berisiko rendah, mungkin terpaksa ambil tindakan ini. Bagi yang merokok pula, cuba berhenti merokok kerana ianya akan menyebabkan bayaran bulanan jadi tinggi.

Begitu juga halnya dengan yang mempunyai berat badan berlebihan atau obes, dengan mengurangkan berat badan dapat juga merendahkan premium yang perlu dibayar setiap bulan.

3. Bermula Seawal Yang Mungkin

Bila dah ada kesedaran tu, cepat-cepatlah ambil Takaful. Ini kerana semakin tua anda mula, semakin mahal pula bayaran bulanan. Sebab itu anda perlu mula segera, sementara ianya masih murah; ditambah lagi dengan keadaan kesihatan yang baik.

Jangan pula tunggu sampai tua dan dah mempunyai penyakit, baru nak ambil Takaful. Sebab nanti pihak Takaful tak cover pula penyakit sedia ada.

Usah Jadikan Bajet Ciput Sebagai Halangan

Dengan adanya tips-tips di atas, ditambah dengan kesedaran yang baru ada dalam diri; maka percepatkanlah proses nak ambil Takaful. Hendak seribu daya, tak hendak satu alasan pun dah cukup.

Dan kalau nak tahu, Hanya 15% Rakyat Malaysia Ada Takaful. Satu fakta yang sedih lagi merisaukan bukan? Kalau ada apa-apa jadi nanti, bagaimana?

Iklan

5 Sebab Kenapa Kita Perlu Ambil Hibah Takaful

Hibah takaful? Apa itu? Kita selalu dengar tapi tak berapa faham maksudnya.

Hibah takaful adalah hibah bersyarat di mana waris akan mendapat pampasan apabila penyumbang telah meninggal dunia. Hibah takaful boleh dikatakan aset mudah cair yang boleh digunakan untuk pelbagai keperluan seperti melangsaikan hutang si mati, menyara anak-anak yang masih kecil, atau suri rumah yang tidak bekerja.

Pampasan hibah takaful boleh diperolehi dalam tempoh sebulan berbanding proses pengurusan harta pusaka yang memakan masa sekurang-kurangnya 3 bulan. Pengendali takaful juga semakin mempelbagaikan produk yang berkaitan dengan hibah takaful bagi menarik minat masyarakat memilih produk mereka.

Berikut disenaraikan 5 sebab kenapa kita perlu mengambil hibah takaful:

1. Penggantian Pendapatan

Dalam era yang mencabar dengan peningkatan kos sara hidup, jika kita membuat simpanan RM50 sebulan, simpanan setahun akan berjumlah RM600. Dalam tempoh 5 tahun, simpanan terkumpul berjumlah RM3,000.

Apa jadi jika kita meninggal dunia dalam tempoh 5 tahun tersebut? Kita hanya akan dapat meninggalkan waris kita iaitu anak dan isteri sebanyak RM3,000.

Dengan hibah takaful, sumbangan RM80 membolehkan kita meninggalkan waris sehingga RM200,000. Banyak perbezaannya bukan?

Walaubagaimanapun, nilai sumbangan masih bergantung kepada umur, keadaan kesihatan, dan produk yang ditawarkan oleh pengendali takaful masing-masing.

2. Penyelesaian Hutang

Apabila seseorang meninggal dunia, segala hutang piutang perlu dijelaskan oleh waris. Dengan hibah takaful, waris dapat menggunakan sumber tersebut untuk menjelaskan hutang si mati.

Sekurang-kurangnya, kita tidak membebankan waris untuk menyelesaikan hutang apabila telah meninggal dunia nanti. Jika hutang RM100 mungkin boleh dilangsaikan, tetapi bagaimana kalau hutang RM10,000 atau RM100,000?

Pening juga waris nak melangsaikannya.

3. Penerima Mutlak

Hibah takaful ini adalah hadiah kita kepada waris atau orang tersayang. Jadi tiada siapa boleh pertikaikannya. Penerima hibah adalah pemilik mutlak hibah tersebut.

Jika buat hibah takaful, amat digalakkan memberitahu penerima hibah supaya penerima tersebut tahu apa nak buat apabila berlakunya kematian.

4. Tiada Kos

Dengan hibah takaful, tiada kos guaman yang terlibat. Waris tidak perlu mengupah peguam atau pihak ketiga untuk menguruskannya. Nilai hibah tersebut juga akan diberikan seratus peratus kepada penerima.

Jika hibah RM200,000, nilai tersebut yang akan waris akan dapat tanpa sebarang penolakan. Ada juga sesetengah pengendali takaful yang memberikan tambahan khairat kematian.

5. Tuntutan Pantas

Seperti yang telah dinyatakan di atas, proses tuntutan hibah takaful boleh dibuat dalam tempoh sebulan sahaja. Bayangkan seorang suri rumah yang kehilangan suami secara tiba-tiba, mana nak cari duit untuk menyara hidup?

Anak-anak kecil memerlukan lampin, susu dan yuran sekolah. Di sinilah bergunanya hibah takaful. Jika waris ingin mencari pekerjaan pun, sudah tentu akan mengambil sedikit masa.

Sekurang-kurangnya dengan hibah takaful tersebut, bolehlah waris menyara keluarga tanpa sebarang tekanan.

Kesimpulannya, hibah takaful adalah berperanan untuk melindungi waris kita apabila kehilangan orang utama dalam keluarga. Tapi awas apabila membuat hibah takaful, pastikan penerima adalah penerima mutlak bukannya wasi.

Jika hanya wasi, pampasan masih perlu diagihkan mengikut faraid. Sebelum mengambil apa-apa jenis takaful, pastikan aliran tunai kita positif dan sumbangan yang dibuat adalah mengikut kemampuan masing-masing.

Sentiasa ingat takaful adalah komitmen jangka panjang. Bukan untuk setahun atau dua tahun. Tak guna ambil takaful yang mahal, tetapi akhirnya sumbangan tidak dibuat dan polisi dibatalkan.

Bagi yang mempunyai bajet, amat digalakkan mengambil hibah takaful. Lindungi diri sendiri dan keluarga seperti mana kita melindungi kereta dan motosikal kita.

Ditulis Oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Boleh Dihubungi Melalui Emel [email protected]

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!