Kadar Pinjaman Rendah Sepanjang 2020, Apa Dah Jadi?

Hampir semua industri utama di Malaysia khususnya automotif, hartanah dan pelancongan menerima impak yang besar ekoran daripada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada Mac 2020 yang lalu.

Di sana dan di sini kita mendengar ramai keluarga dan sahabat handai kita ‘direhatkan’ tanpa gaji, di berhentikan serta merta dan ada juga yang dibiarkan tergantung tidak bertali oleh majikan mereka.

Hampir seluruh rakyat Malaysia merasai derita akibat pandemik COVID-19 ini. Berita baiknya adalah kes COVID-19 di Malaysia adalah antara yang paling terkawal di dunia.

Baca : 6 Perkara Dalam Dunia Pekerjaan Yang Telah Berubah Disebabkan Covid-19

Dan berita buruknya, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) jatuh 17.1% pada suku kedua 2020 menjangkaui Krisis Kewangan Asia 1997.

Yang paling menyesakkan dada adalah hampir 1 juta rakyat Malaysia menganggur dan melibatkan 500,000 golongan belia dan 350,000 graduan muda setakat September 2020.

Angka ini meningkat begitu cepat berbanding bulan Mei 2020 yang mencatatkan 826,100 orang rakyat Malaysia menganggur ekoran pandemik COVID-19.

Golongan yang bernasib baik dan masih mempunyai pekerjaan pula terpaksa hidup dengan gaji yang dipotong sehingga 50%.

Berdasarkan pemerhatian kasar penulis, orang ramai sedang menyusun semula kewangan mereka kerana tidak tahu berapa lama pandemik ini bakal berakhir dan merosakkan ekonomi tempatan.

Ada yang galak menyimpan duit, ada yang galak melabur duit. Masing – masing memilih jalan yang berbeza, tetapi objektifnya tetap satu.

Di sudut lain pula, kebanyakan syarikat dan aktiviti perniagaan merangkumi jualan domestik dan eksport bagi enam bulan akan datang dijangka rendah kerana mereka masih meneruskan pemulihan semula perniagaan.

Situasi yang dialami hari ini sememangnya sukar untuk Malaysia yang melihat tahun 2020 sebagai tahun ‘buat duit’ seiring dengan pelancaran ‘Visit Malaysia 2020’.

1 daripada 10 rakyat Malaysia bekerja di bahagian perhotelan, pelancongan, perkhidmatan dan apa sahaja yang berkaitan dengan pelancongan.

1. Sektor Automotif Sakit

Ramai vendor pengeluar kenderaan tempatan dan import merungut akan tindakan institusi perbankan yang mengambil masa lama untuk meluluskan pinjaman berjumlah RM1 juta.

Alasannya adalah gara-gara pihak institusi kewangan masih lagi menggunakan cara pemprosesan konvensional sehingga lambat memberi kelulusan itu menjejaskan operasi vendor.

Baca : Ulasan Mengenai Kesan COVID-19 Kepada Ekonomi Malaysia

Kesannya, kebanyakan vendor sudah kehabisan rizab kewangan memandangkan gaji dan upah pekerja perlu dilangsaikan.

Buat pengetahuan anda,  industri automotif menjadi antara sektor kritikal dengan menyumbang 4.5 hingga 5.0 peratus kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK).

Lebih daripada 750,000 rakyat Malaysia yang bekerja dalam sektor automotif terkesan secara langsung dengan masalah ini.

Iklan

April 2020 yang lalu menjadi saksi kesuraman dan kesakitan yang dialami vendor pengeluar kenderaan di Malaysia. Berdasarkan data dari Paultan.org,  hanya 141 kenderaan terjual di seluruh Malaysia disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Mujurlah bulan Mei 2020 memberikan sinar baru kepada semua jenama dan syarikat dengan jualan keseluruhan pada bulan Mei 2020 adalah pada angka 22,960 unit.

2. Sektor Hartanah Paling Rugi

Pandemik COVID-19 telah merugikan sektor hartanah khususnya hartanah komersial merangkumi ruang pejabat, lot komersial dan pusat beli belah ekoran Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Sebenarnya, pengecualian duti setem untuk hartanah bernilai RM300,000 – RM2.5 juta dan pengecualian Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) tidaklah memberi impak yang besar.

Baca : Harga Rumah Turun Kerana Covid-19? Realiti Atau Spekulasi?

Industri hartanah semenjak sekian lamanya dipenuhi dengan sentimen dan spekulasi. Ditambah dengan krisis ekonomi ini, orang ramai dilihat menangguhkan niat untuk membuat permohonan hartanah.

Pusat beli belah sepi tanpa pengunjung, kedai – kedai kosong tidak dibuka dan ruang pejabat sepi tanpa pekerja kerana semua orang bekerja dari rumah.

Pelabur yang melabur dalam REIT dijangka terpaksa berpuas hati dengan kadar dividen yang rendah berbanding tiada dividen langsung yang diberikan.

Baca : Pasca Covid – Persediaan Yang Perlu Dibuat Demi Kelangsungan Hidup

Selain itu, pemilik hartanah dari pasaran kediaman turut menerima impak langsung apabila mereka terpaksa mengurangkan kadar sewaan kerana ramai penyewa terpaksa pulang ke kampung halaman (pelajar) atau dibuang kerja dan tidak mampu membayar kadar sewa.

Paling parah adalah unit kediaman yang telah sedia berdarah sekian lamanya tanpa sebarang keuntungan. Bak kata pepatah, sudah jatuh ditimpa tangga pula.

Faktor positif yang paling memberi kesan kepada pemilik hartanah adalah penurunan Kadar Dasar Semalaman (OPR) dan juga moratorium kepada pemilik hartanah.

Namun begitu, sejauh mana pelabur hartanah mampu terus bertahan selepas tempoh moratorium yang bakal berakhir September ini masih kabur.

Suka atau tidak, kita terpaksa menerima hakikat bahawa pintu sempadan negara harus dibuka untuk merancakkan kembali aktiviti ekonomi tempatan.

Setakat Ogos 2020 yang lalu, lebihan eksport Malaysia telah pun mencapai angka melebihi 55% dan angka ini dijangka terus meningkat.

Baca : 4 Bentuk Pemulihan Ekonomi Yang Bakal Berlaku Apabila Krisis Covid-19 Ini Berakhir

Pakar ekonomi menjangkakan Malaysia mengambil masa sekurang – kurangnya 6 bulan ke 2 tahun untuk benar-benar pulih. Hal ini kerana, ini merupakan pengalaman pertama dunia menghadapi krisis kesihatan dan ekonomi serentak.

Sama-sama kita tunggu dan lihat bagaimana pengakhirannya kelak.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

4 Kategori Bilionaire Yang Ada Di Dunia

Terlalu banyak media massa yang menghuraikan kejayaan para Billionaire, tetapi agak sukar untuk mencari maklumat mengenai pengelasan setiap ketegori bilionaire. Sebelum kita membincangkan ketegori Billionaire dengan lebih mendalam, mari kita fahami, secara ringkas mengenai Billionaire.

Menurut Wikipedia, untuk bergelar sebagai Bilionaire seseorang perlulah mempunyai nilai aset sekurang-kurangnya satu bilion (1,000,000,000 atau bersamaan seribu juta), biasanya mata wang utama yang selalu di gunakan bagi menentukan nilai aset tersebut ialah US Dolar ($), Euro (€), dan Pound Sterling (£).

Selain daripada itu, jika net worth peribadi seseorang individu mencapai tahap seratus bilion (100,000,000,000), individu tersebut disenaraikan sebagai Centibilionaire (atau Centi-Bilionaire). Contoh tokoh yang telah mencapai status tersebut adalah Jeff Bezos.

Percayakah anda, sehingga tahun 2018, terdapat lebih daripada 2,200 orang bilionaire di seluruh dunia. Jika nilai aset mereka di kumpul, ia bersamaan lebih kurang $9.1 trilion, telah meningkat naik berbanding $7.67 trillion pada tahun sebelumnya.

Menurut Oxfam report pada tahun 2017, nilai jumlah kekayaan 8 individu bilionaire terkaya di dunia, telah melebihi atau mengatasi jumlah pendapatan separuh daripada penduduk bumi.

Tanpa melengahkan masa, berikut adalah di antara beberapa asas kategori seorang Bilionaire:

1. Dictator Bilionaire

Kami sengaja meletakkan kategori ini pada kategori pertama, kerana dalam semua ketegori bilionaire, kategori inilah paling bahaya dan perlu dielakkan serta dijadikan sempadan dan tauladan bagi kita semua.

Menurut kajian, kategori ini berdasarkan pemerintahan kuku besi, penindasan kepada rakyat dan menyebabkan kemudaratan kepada negara dan orang lain.

Contoh yang paling jelas adalah Muammar Mohammed Abu Minyar Gaddafi atau pun di lebih dikenali sebagai Colonel Gaddafi. Di antara jenayah yang beliau lakukan ialah, melakukan hijack atau pemusnahan terhadap Pan Am Flight 103, pada 21 Disember 1988. Ini telah mengakibatkan 259 nyawa penumpang dan crew penerbangan terkorban.

Tahukah anda, beliau merupakan individu terkaya dalam ketegori ini, jumlah kekayaan yang beliau miliki, melebihi nilai gabungan kekayaan Warren Buffett dan Bill Gates, iaitu lebih daripada $200 bilion. Mungkin beliau merupakan seorang Bilionaire yang kurang popular disebabkan cara beliau untuk mengaut kekayaan berdasarkan keganasan dan penindasan.

Iklan

Seorang dictator bilionaire berkelakuan seperti chaotic evil, lebih teruk daripada golongan penjahat yang tidak baik. Selain daripada Colonel Gaddafi, individu lain yang tersenarai sebagai Bilionaire dalam kategori ini ialah Joseph-Désiré Mobutu atau dikenali sebagai General Mobutu. Jangkaan nilai kekayaan beliau semasa melaksanakan pemerintahan kuku besi di negara Congo adalah bersamaan dengan $5 bilion.

2. Royalty Billionaire

Ketegori yang kedua ialah Royalty Bilionaire. Di antara contoh dalam kategori ini ialah Elizabeth Alexandra Mary Windsor atau pun lebih di kenali sebagai Queen Elizabeth 2.

Purata pendapatan tahunan beliau bergelar sebagai seorang ratu adalah sebanyak £13 juta setahun, dan jangkaan nilai kekayaan beliau mencecah £5 bilion.

Contoh seterusnya tokoh yang merupakan royalty bilionaire adalah Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar ‘Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien, atau pun lebih dikenali sebagai Sultan Brunei (Sultan Negara Brunei) dengan nilai kekayaan sekitar $20 bilion.

Kebiasaannya mereka yang tergolong dalam kategori ini adalah mereka yang membantu dalam membangunkan negara dengan aman serta meningkatkan ekonomi negara.

3. Inheritance Bilionaire

Dalam ketegori ini, John Hancock merupakan salah seorang contoh terbaik. Sehingga ke hari ini, nama beliau masih lagi terpahat sebagai salah seorang tokoh yang popular.

Di Boston, terdapat bangunan pencakar langit yang di gelar sebagai John Hancock Tower. Pada tahun 1776, beliau merupakan tokoh yang terkaya di Amerika Syarikat.

4. Self-Made Bilionaire

Kategori terakhir ini merupakan yang paling ramai yang tersenarai. Terlalu banyak tokoh yang kita boleh petik dan dijadikan sebagai contoh kerana mereka cukup popular dan menjadi sumber inspirasi bagi kebanyakan orang.

Siapa yang tak kenal dengan Warren Buffett, Bill Gates, Jeff Bezos, Jack Ma? Mereka ini bermula dari bawah dan kini mereka berada di puncak kejayaan.

Jangan lupa baca:

Iklan

5 Pekerjaan “Designer” Yang Anda Boleh Lakukan Dengan Minat Melukis

Setiap orang mempunyai cita-cita dan impian yang ingin dilakukan. Dan setiap orang mempunyai hobi dan minat masing-masing. Mesti best kan kalau kita dapat merealisasikan cita-cita atau pekerjaan yang mempunyai kaitan dengan hobi dan minat kita? Kerja pun tak rasa macam kerja, rasa best bila melakukannya.

Anda ada bakat melukis? Jom tengok lima pekerjaan yang bersesuaian dengan anda yang minat melukis atau mempunyai daya kreativiti yang tinggi.

Pekerjaan 1: Pereka Dalaman

Kepada anda yang minat melukis, menjadi pereka dalaman atau lebih tepat dikenali sebagai “interior designer” dapat mengembangkan minat anda dan dalam pada masa yang sama anda boleh mereka kedudukan perabot yang bersesuaian dengan keluasan ruang.

Pereka dalaman memerlukan kreativiti yang tinggi untuk anda lakarkan kedudukan perabot sambil mengutamakan kekemasan ruang tersebut. Ruang yang kecil dan sempit mampu kelihatan luas, dengan sentuhan pereka dalaman yang hebat.

Pekerjaan 2: Pereka Fesyen

Pereka fesyen atau pakaian juga memerlukan seni minat melukis yang mendalam. Ini kerana, apabila anda boleh melukis anda sebenarnya merangsang kreativiti anda untuk mereka sesuatu fesyen yang sesuai dengan budaya dan kesopanan.

Bahkan anda juga boleh mereka corak atau motif yang sesuai dengan fesyen, musim dan sebagainya.

Pekerjaan 3: Kraftangan

Kraftangan juga memerlukan kesenian yang tinggi bersama dengan bakat melukis. Misalnya, seni mencatan batik memerlukan daya kreativiti yang tinggi. Mala melukis di atas kasut kosong merupakan budaya terkini di kalangan anak muda mahupun mereka yang meminati benda yang unik.

Iklan

Ada orang yang menawarkan khidmat melukis atas kasut kosong dan mereka akan melukis dan mewarna mengikut motif dan corak yang dikehendaki oleh pelanggan. Bila keluar berjalan-jalan tu, memang nampak lain daripada orang lain.

Pekerjaan 4: Pelukis

Ini boleh dijadikan sebagai pekerjaan sampingan atau pekerjaan nombor dua anda. Tukarkan minat dan hobi anda kepada pekerjaan dan percayalah anda akan mendapat kepuasan berganda kerana anda melakukan pekerjaan yang bersesuai dengan minat anda.

Bahkan, anda boleh menjadikan lukisan anda sebagai satu bahan untuk dipamerkan di muzium peribadi atau di Galeri Seksyen 7, Shah Alam.

Pekerjaan 5: Pereka Grafik

Untuk introvert yang sangat kreatif dan visual, reka bentuk grafik bebas boleh menjadi cara yang baik untuk menjana pendapatan. Pereka grafik bekerja dengan perniagaan dan individu untuk membuat logo, laman web dan bahan pemasaran. Kerja ini memerlukan kita memahami prinsip reka bentuk, serta mengetahui cara menggunakan perisian (seperti Adobe Photoshop, Illustrator dan InDesign) untuk melakukan kerja tersebut.

Pereka grafik sering bekerja dengan agensi pengiklanan, syarikat penerbitan, majalah, syarikat, pengeluar produk dan individu. Atau nak jadi pereka grafik freelance pun boleh.

Jangan Takut Untuk Berubah Dan Mengikut Cita-Cita

Bagi yang merasakan kerjaya sekarang membosankan, mungkin sudah tiba masanya untuk anda berani untuk berubah. Jemput baca:

Iklan

Apakah Skim Amalan Pertanian Baik Malaysia (myGAP) dan Bagaimana Untuk Mendapatkannya?

Ada yang pernah dengar akan Skim Amalan Pertanian Baik Malaysia ni tak? Atau kenal mana-mana saudara atau kenalan yang terlibat dalam industri pertanian?

myGAP adalah salah satu pensijilan yang direka oleh jabatan pertanian untuk memberi pengiktirafan kepada ladang-ladang yang melaksanakan amalan pertanian yang baik (Good Agricultural Practice) di mana konsepnya adalah mesra alam, menjaga kebajikan dan keselamatan pekerja supaya mereka boleh menghasilkan produk yang berkualiti, selamat dan boleh dimakan.

Amalan Pertanian yang Baik mengintegrasikan sistem pertanian di mana tujuannya adalah untuk menguruskan semua sumber pengeluaran tanaman dengan selamat. Dengan menggunakan sistem ini, diharapkan produktiviti ladang akan meningkat dan proses pengeluaran selamat. Pada masa yang sama, ia perlu menyediakan makanan yang berkualiti dan masih mengambil kira kebajikan, keselamatan dan kesihatan pekerja serta perlindungan alam sekitar. Oleh itu, GAP diguna pakai sebagai amalan oleh pengeluar dalam menjalankan aktiviti perladangan mereka.

Kalau ikut kepada definisi yang diberikan oleh Jabatan Pertanian pula,

Amalan Pertanian Baik adalah satu sistem pengurusan sumber di dalam pengeluaran pertanian secara baik dan lestari. Sistem ini dapat meningkatkan produktiviti ladang serta menghasilkan makanan yang selamat dan berkualiti dengan mengambilkira kebajikan, keselamatan dan kesihatan pekerja serta memelihara alam sekitar.

Malaysian Good Agricultural Practice (myGAP) adalah satu skim pensijilan yang dirangka oleh Jabatan Pertanian pada tahun 2002 untuk memberi pengiktirafan kepada ladang-ladang yang mengamalkan APB berkonsepkan mesra alam sekitar, menjaga kebajikan dan keselamatan pekerja bagi menghasilkan produk yang berkualiti, selamat dan sesuai dimakan. myGAP merupakan penjenamaan semula bagi menggantikan Skim Amalan Ladang Baik Malaysia (SALM). Skim ini dibangun berpandukan Malaysian Standard MS 1784:2005 Crop Commodities – Good Agricultural Practice (GAP)

Bagaimana Nak Dapat Sijil myGAP?

Pertama, anda mesti menghantar permohonan syarikat anda yang boleh diperolehi daripada laman web rasmi Jabatan Pertanian. Kemudian, anda akan diaudit oleh mereka yang bertanggungjawab, dan seterusnya mereka akan menilai amalan pertanian anda untuk memastikan bahawa ia adalah bersandarkan kepada syarat-syarat yang dinyatakan dalam garis panduan dan peraturan yang telah ditetapkan.

Iklan

Apabila ladang anda telah lulus penilaian, anda akan menerima sijil pengiktirafan rasmi. Ini akan membolehkan anda sebagai pengeluar untuk membuat perjanjian yang menandakan kualiti dan menjadikan produk anda selamat untuk dijual di pasaran Malaysia atau antarabangsa.

Sebelum membuat permohonan untuk memohon pensijilan SALM pastikan ladang itu adalah entiti undang-undang dan bahawa semua pekerja adalah sah di usia 16 tahun ke atas. Ladang ini juga memerlukan kawasan penyimpanan yang sesuai untuk racun perosak dan baja serta pelan pelupusan sisa yang sesuai dan pekerja mempunyai pakaian pelindung yang sesuai ketika mengendalikan racun perosak. Di samping itu, racun perosak yang digunakan mesti didaftarkan oleh Lembaga Racun Perosak dan bahawa residunya adalah kurang daripada Had Residu Maksimum (MRL) Jadual 16 Akta Makanan 1983.

Dan di antara unsur-unsur yang terkandung di dalam myGAP termasuklah:

  1. Kebolehpercayaan
  2. Penyimpanan Rekod dan Audit Dalaman
  3. Menanam Bahan dan Stok Akar
  4. Sejarah Tapak dan Pengurusan Tapak
  5. Pengurusan Tanah dan Substrat
  6. Pengurusan Baja (Organik dan Organik)
  7. Pengairan dan Fertigasi
  8. Perlindungan Tanaman
  9. Penuaian
  10. Pengendalian Pasca Panen
  11. Analisis Residu Pestisida Hasil
  12. Pengurusan Sisa dan Pencemaran, Kitar Semula dan Penggunaan Semula
  13. Kesihatan, Keselamatan dan Kebajikan Pekerja
  14. Isu Persekitaran
  15. Rekod Aduan
  16. Keperluan Undang-Undang

Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut, boleh hubungi:

Urusetia
Seksyen Pensijilan Ladang
Bahagian Kawalan Kualiti Tanaman
Jabatan Pertanian,
Aras 7, No. 30, Persiaran Perdana,
Presint 4, 62624 Putrajaya.

No. Tel : 03-8870 3597 / 3570 / 3566 / 3193 / 3580 / 3587 / 3450 / 3569 / 3446 / 3454
No. Faks : 03-8888 7639
Emel : [email protected]

Iklan

Kebaikan Wasiat Dan Tiga Perbandingan Adanya Wasiat Berbanding Tiada Wasiat

Bila cakap pasal wasiat, kebanyakan daripada kita akan memandang remeh berkenaan perkara ini. Berdasarkan rekod Bahagian Pembahagian Pusaka, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan, setakat tahun 2016, kira-kira RM60 billion jumlah harta yang tidak dituntut oleh waris si mati.

Aset berkenaan merangkumi rumah, wang, dan tanah yang tidak dituntut. Proses pengagihan harta akan menjadi rumit jika berlaku sebarang pertikaian, pertindihan, dan penipuan di kalangan waris.

Faraid Kan Ada?

Ramai di kalangan umat Islam menganggap tiada kepentingan menulis wasiat kerana kita sudah ada sistem faraid yang akan membahagikan bahagian untuk setiap waris. Maka tidak hairanlah, kesedaran dalam penulisan wasiat masih rendah di kalangan umat Islam.

Wasiat pula bukan hanya semata-mata untuk pembahagian harta, ia juga untuk penyelesaian hutang si mati dengan meninggalkan pesanan kepada waris. Pengurusan harta pusaka perlu dibuat dengan berhemah, bagi mengelakkan sebarang pergeseran di kalangan ahli keluarga yang seterusnya dapat memutuskan hubungan silaturrahim.

Selain daripada itu, ada waris yang tidak menuntut harta pusaka kerana tidak tahu berkenaan status harta tersebut. Inilah sebab pentingnya penulisan wasiat kerana si mati akan memperincikan harta kepunyaannya untuk pengetahuan semua waris. Ada juga di kalangan kita yang tidak menulis wasiat kerana tidak tahu prosedur penulisan wasiat dan dekat mana ianya perlu dirujuk.

Untuk makluman, wasiat perlu dibuat dengan wasi atau pentadbir bagi membolehkan penulisan wasiat dibuat dengan sistematik. Amanah Raya Berhad dan as-Salihin Trustee Berhad adalah contoh wasi yang boleh dilantik untuk penulisan wasiat.

Iklan

3 Perbandingan Wasiat Versus Tanpa Wasiat

Ada Wasiat Tiada Wasiat
Selepas menolak hutang, 1/3 daripada harta boleh disumbangkan kepada bukan waris, baki akan diberi kepada waris mengikut sistem faraid Harta akan diagihkan mengikut sistem faraid sepenuhnya
Kebajikan waris terjamin terutamanya jika mempunyai anak yang masih kecil Bagi kes muallaf, ahli keluarga bukan Islam tidak berhak terhadap harta pusaka. Begitu juga dengan anak angkat dan anak tiri
Mengelakkan konflik keluarga Proses pengagihan harta menjadi sedikit rumit

Kesimpulannya, mengurus dan merancang pengagihan harta kepada waris adalah sangat digalakkan dalam Islam. Dalam kes tertentu, ianya menjadi sesuatu yang wajib dan bukan lagi satu pilihan; terutamanya di kalangan keluarga besar yang mempunyai adik-beradik angkat atau adik-beradik tiri.

Islam menggalakkan penulisan wasiat untuk mengelakkan konflik keluarga dan juga supaya waris dapat menyelesaikan segala hutang-piutang si mati. Selain daripada itu, ia juga dapat menjamin kelangsungan hidup waris yang bakal ditinggalkan, terutamanya jika waris masih kecil dan belum cukup umur.

Akhir kata, ambil beratlah berkenaan wasiat jika tidak mahu harta anda diambil oleh kerajaan atau dibekukan akibat tiada waris yang membuat tuntutan.

Wallahu’alam bisshawab.

Ditulis oleh :
Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Lulusan Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam, UiTM dan masih bekerja di Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit
Penulisan adalah atas kapasiti individu dan tidak mewakili mana-mana pihak

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!