Misi Pelaburan MITI Ke Singapura Raih FDI Komited RM2.8 Bilion

KUALA LUMPUR, 12 Jan (Bernama) — Misi pelaburan sehari Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) ke Singapura meraih pelaburan langsung asing (FDI) komited bernilai RM2.8 bilion daripada dua syarikat.

Dalam kenyataan hari ini, menterinya, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata Equinix Inc membantu organisasi mempercepatkan kelebihan daya saing dalam pemboleh ubah digital termasuk awan, rangkaian, storan, pengkomputeran dan perisian.

Syarikat infrastruktur digital global itu mempunyai 52 pusat data di 13 bandar di rantau Asia Pasifik, termasuk Australia, China, Hong Kong, India, Jepun, Korea Selatan dan Singapura. 

Equinix merancang untuk membuka pusat data di Johor dan Kuala Lumpur untuk menyediakan platform yang saling berkaitan untuk menawarkan akses kepada rangkaian antarabangsa dan serantau yang menghubungkan Asia Pasifik, katanya.

Tengku Zafrul turut bertemu wakil daripada syarikat pengeluar makanan global yang mempunyai operasi di Malaysia. 

Syarikat itu merancang untuk mengembangkan dan mempelbagaikan portfolio produknya dan akan mewujudkan kemudahan dengan barisan pembuatan termaju, dijana oleh pemboleh ubah Industri 4.0 seperti Internet of Things (IoT) dan robotik untuk pengeluaran bahan makanan bersepadunya.

“Syarikat ini telah memilih Malaysia sama ada untuk menubuhkan atau mengembangkan perniagaan mereka.

“FDI komited bernilai RM2.8 bilion itu menjadi satu lagi pengesahan usaha Malaysia dalam memudahkan perjalanan pelabur dan merealisasikan pelaburan mereka.

“MITI, bersama agensinya, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), akan menjadi lebih strategik dalam menarik pelaburan yang sesuai daripada aliran masuk yang meningkat ke ASEAN.

“Pelaburan ini bukan sahaja perlu mengembangkan ekonomi kita tetapi juga perlu membangunkan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) kita dan mewujudkan pekerjaan untuk rakyat,” katanya.

Menurut MITI, Singapura melihat Malaysia sebagai destinasi pelaburan yang berdaya maju atas pelbagai faktor, termasuk kedaulatan undang-undangnya, lokasi serantau yang strategik, tenaga kerja yang boleh dilatih dan kedudukan penting dalam banyak rantaian bekalan serantau dan global.

Katanya antara Januari dan September 2023, projek pelaburan dari Singapura bernilai RM20.4 bilion telah diluluskan, menjadikannya sumber FDI kedua terbesar.

Misi pelaburan itu merupakan pencapaian penting untuk merealisasikan matlamat Malaysia menjadi hab inovasi global berteknologi tinggi dengan ekosistem pelaburan yang berdaya tahan dan mampan, katanya.

— BERNAMA

Previous ArticleNext Article

TTM Technologies Mahu Percepatkan Pelaburan Fasa Kedua Di Pulau Pinang

BUKIT MERTAJAM, 25 April (Bernama) — TTM Technologies Inc, sebuah syarikat tersenarai NASDAQ telah melancarkan fasiliti pembuatan pertamanya di Malaysia hari ini.

Pada masa yang sama, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif, Thomas Edman mendedahkan rancangan syarikatnya untuk mempercepatkan pelaksanaan pelaburan Fasa Kedua berikutan permintaan kukuh bagi teknologi canggih papan litar bercetak berbilang lapisan.

Syarikat itu pada asalnya menjadualkan pengembangan pada 2025, dengan peningkatan kapasiti fasiliti sebanyak 25 peratus.

“Jika dua tahun lepas, anda bertanya kepada saya tentang pelaburan Fasa Kedua ini, saya akan kata ia hanya akan berlaku menjelang 2025 tetapi sekarang, kami sedang merancang untuk bermula pada akhir tahun ini berikutan minat pelanggan yang kukuh,” katanya pada sidang media selepas majlis perasmian fasiliti itu di sini hari ini.

TTM telah memperuntukkan US$200 juta (kira-kira RM958 juta) bagi menubuhkan kemudahan itu yang terletak di atas tanah seluas 10.9 hektar di Taman Sains Pulau Pinang, dan ia dijangka mewujudkan sekitar 1,000 peluang pekerjaan dalam pelbagai kategori menjelang 2025.

Edman berkata kilang itu bertujuan untuk memberi perkhidmatan kepada pasaran komersial global, terutamanya dalam rangkaian, pengkomputeran pusat data, perubatan, instrumentasi serta sektor perindustrian.

Pelaburan untuk Fasa Kedua akan lebih rendah daripada Fasa Satu memandangkan fasiliti sedia ada sudah lengkap dan mampu menampung pengembangan fasa seterusnya.

Beliau turut memberitahu TTM Technologies pada masa ini sedang meningkatkan pengeluarannya, dengan kemudahan itu dijangka menjana hasil kadar larian penuh kira-kira RM855 juta menjelang 2025.

“Kami yakin pelan pengembangan strategik ini akan membolehkan kami mengukuhkan kehadiran kami selain memanfaatkan peluang pelanggan baharu, meluaskan jejak serta memacu pertumbuhan pasaran kami sambil memanfaatkan ekonomi rantau ini yang sedang berkembang pesat dan ekosistemnya yang bertenaga,” tambahnya.

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow, yang merasmikan pembukaan kemudahan itu, menjelaskan bahawa keputusan TTM Technologies untuk menubuhkan kilangnya di Pulau Pinang menandakan keyakinan pelabur asing terhadap negeri tersebut.

Beliau menekankan kedudukan Pulau Pinang sebagai hab pembuatan termaju, dengan lebih 350 syarikat multinasional serta 4,000 perusahaan kecil dan sederhana.

“Pelaburan dari Amerika Syarikat mempunyai kehadiran yang ketara di negeri ini, mencecah paras RM6.7 bilion pada 2023,” katanya.

–BERNAMA