Sistem AP Perlu Dikekalkan Untuk Sokong Industri Tempatan – Tengku Zafrul

KUALA LUMPUR, 19 Okt (Bernama) — Sistem permit import (AP) terhadap kenderaan bermotor perlu dikekalkan bagi memastikan keutamaan diberikan kepada industri tempatan dan pembangunan industri automotif yang inklusif seiring aspirasi Dasar Automotif Nasional 2020.

Ia juga bagi mengekang lambakan kenderaan import sepenuhnya (CBU) termasuk kenderaan elektrik (EV) yang tidak mematuhi piawaian keselamatan dan berbahaya kepada pengguna jalan raya, kata Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

Justeru, langkah mengenakan AP ke atas CBU masih relevan dan perlu dikekalkan berdasarkan justifikasi tambahan, katanya sesi Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau menjawab persoalan dibangkitkan Lim Lip Eng (DAP-Kepong) berhubung langkah kerajaan untuk tidak memansuhkan sistem AP, mengecualikan cukai termasuk duti eksais dan import terhadap semua jenis EV termasuk kenderaan komersial dan motosikal.

Tengku Zafrul berkata sistem AP merupakan satu mekanisme pengumpulan data dan maklumat bagi tujuan pengawalseliaan, penambahbaikan dasar dan garis panduan semasa bagi pembangunan sektor automotif di Malaysia.

Pada masa, ia juga memastikan syarat kenderaan kenderaan CBU baharu atau terpakai mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan MITI.

Seperti diumumkan dalam Belanjawan 2023, pengecualian duti import dan duti eksais disediakan oleh kerajaan adalah terpakai kepada semua jenis EV termasuk komersial dan motosikal. 

EV yang diimport dalam bentuk CBU, insentif ini terpakai sehingga 2025 dan bagi kenderaan pemasangan tempatan (CKD) jenis EV pula ia adalah sehingga tahun 2027. 

Selain itu, pengecualian cukai jualan sepenuhnya diberikan kepada EV CKD sehingga 2027. 

Bilangan EV berdaftar di Malaysia sejak 2011 sehingga September 2023 secara khususnya jenis kenderaan elektrik bateri (BEV) termasuk semua jenis kenderaan komersial dan motosikal mencecah 12,000 unit. 

EV berdaftar berjumlah 3,000 unit pada 2022 dan 7,500 unit sehingga September 2023 berbanding purata 300 unit bagi tahun-tahun sebelumnya.

— BERNAMA

Previous ArticleNext Article

TotalEnergies Nyatakan Komitmen, Setuju Tingkatkan Pelaburan Di Malaysia – PM Anwar

KUALA LUMPUR, 29 April (Bernama) — TotalEnergies, syarikat pembekal tenaga global yang berpangkalan di Perancis menyatakan komitmen dan bersetuju untuk meningkatkan pelaburan dalam sektor huluan minyak dan gas di Malaysia. 

Selain itu, syarikat berkenaan juga akan terus meneroka peluang dalam bidang penyimpanan karbon di Malaysia, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam hantaran di platform X, di sini, hari ini.

Terdahulu, beliau memenuhi jemputan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif TotalEnergies, Patrick Pouyanne untuk bertemu di sela Mesyuarat Khas Forum Ekonomi Sedunia (WEF). 

“TotalEnergies telah bertapak sejak 1984 di Malaysia dan memiliki pelaburan dalam pelbagai sektor di Malaysia, antaranya tenaga boleh baharu, elektrik, minyak dan penyimpanan karbon.

“Semoga pelaburan ini dapat direalisasikan sesegera mungkin dan mencetus limpahan kemakmuran buat rakyat Malaysia, khususnya dalam mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dan perkongsian pengetahuan,” kata Anwar, yang juga Menteri Kewangan.

Perdana Menteri kini berada di Riyadh, Arab Saudi dalam rangka lawatan tiga hari bagi menghadiri Mesyuarat Khas Forum Ekonomi Sedunia (WEF).

Baru-baru ini, TotalEnergies menandatangani perjanjian dengan Sapura Upstream Assets Sdn Bhd (SUA) untuk mengambil alih 50 peratus kepentingannya dalam pengeluar dan pengendali gas bebas di Malaysia SapuraOMV Upstream Sdn (SapuraOMV) dengan nilai US$530 juta, tertakluk kepada pelarasan yang dimuktamadkan.

Aset utama SapuraOMV adalah 40 peratus kepentingan kendaliannya dalam blok SK408 dan 30 peratus kepentingan kendalian dalam blok SK310, kedua-duanya terletak di luar pesisir Sarawak.

SapuraOMV juga memegang kepentingan dalam lesen penerokaan di Malaysia, Australia, New Zealand dan Mexico, serta penemuan dibuat pada 2023 di blok 30.

TotalEnergies memiliki kepentingan dalam dua kontrak perkongsian pengeluaran (PSC) dalam fasa penerokaan dan menandatangani perjanjian pada Jun 2023 dengan Petronas dan Mitsui untuk membangunkan projek penyimpanan karbon di Asia Tenggara dan menilai beberapa tapak penyimpanan CO2 di Malay Basin.

Sementara itu, Anwar berkata beliau dan delegasi Malaysia turut mengadakan mesyuarat meja bulat bersama lebih 50 pemimpin industri dan perniagaan pelbagai sektor dari seluruh pelusuk dunia di Mesyuarat Khas WEF.

Turut hadir dalam mesyuarat tersebut ialah Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan serta Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Antara syarikat yang menyertai sesi ini termasuklah Samsung, Chevron, BrainBox AI, Cisco Systems, http://OmniBot.ai, TotalEnergies, Lulu Group International, Deutsche Bank dan Saudi Industrial Development Fund.

“Ruang ini saya gunakan untuk memaparkan keutamaan, inisiatif strategik serta kadar pertumbuhan ekonomi dan fiskal negara, selain kewujudan peluang-peluang perdagangan dan pelaburan.

“Sesi ini penting untuk saya dan rakan-rakan meyakinkan pemimpin industri untuk melabur di Malaysia, sekali gus melonjak pertumbuhan ekonomi negara serta mencipta peluang pekerjaan berkemahiran tinggi buat rakyat Malaysia,” katanya.

Menurut Perdana Menteri, ramai pemimpin industri dan perniagaan yang hadir menunjukkan keyakinan terhadap prospek pertumbuhan ekonomi dan kestabilan politik negara dengan menyatakan minat untuk melabur di Malaysia dalam pelbagai bidang.

“Saya memberi jaminan urusan pelaburan mereka akan dipermudah dan disegerakan, terutama selepas kerajaan berjaya menangani isu kerenah birokrasi yang berlanjutan sejak sekian lama sebelum ini.

“Saya percaya lebih ramai pelabur bernilai tinggi akan memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburan, mengikut jejak langkah syarikat-syarikat gergasi seperti Tesla, AWS, Infineon dan NVIDIA,” kata beliau.

— BERNAMA