7 Perkara Anda Wajib Tahu Sebelum Masuk Pelaburan Undercon

Sepanjang tahun 2019 ini, terdapat banyak kes sindiket dan penipuan yang berlaku di negara kita khususnya dalam urusan jual beli hartanah.

Sindiket penipuan dan penipuan dalam hartanah ini berlaku di seluruh Malaysia. Untuk rekod, di Melaka sahaja berlaku 628 kes pada tahun 2018 melibatkan angka kerugian sehingga RM52.6 juta.

Ada juga kes sindiket di mana pemilik hartanah dilaporkan ditipu ‘Sindiket Homestay Tipu’ dengan mengaut wang berjumlah RM10,000 sebagai kutipan deposit rumah.

Dan yang paling menggerunkan adalah kes pelabur hartanah yang dilaporkan di Klang pada November 2019 yang lalu, ditipu ejen hartanah untuk skim pelaburan hartanah yang melibatkan angka RM200,000!

Salah siapa?

Hari ini, mempunyai ilmu hartanah sahaja tidak mencukupi untuk anda benar – benar mantap dalam pelaburan hartanah lebih – lebih lagi dalam pasaran undercon yang terbukti lebih mencabar berbanding pasaran sekunder dan lelong.

Baca : 5 Jenis Rumah Yang Rugi Jika Dibeli Tahun 2019

Kebanyakan mereka yang tertipu dalam sindiket dan penipuan hartanah tidak mempunyai perancangan dan strategi yang jelas akan pelaburan hartanah mereka selain pengetahuan perundangan melibatkan hartanah.

Pelaburan hartanah bukan sekadar membeli rumah baru dan sewakan sahaja. Ianya lebih daripada itu!

Sifat tidak sabar untuk mendapat pulangan modal juga menjadi punca utama kebanyakan pelabur hartanah tewas sebelum masanya.

Baca : Jenis Pasaran Hartanah

Untuk itu, kami kongsikan 7 elemen penting yang perlu anda ketahui sebagai pelabur hartanah sebelum membeli hartanah undercon untuk pelaburan hartanah.

1. Median Harga Rumah Kawasan Tersebut

Perkara paling asas yang perlu anda lakukan adalah dengan melakukan kajian akan harga median hartanah yang bakal anda beli di kawasan tersebut.

Baca : Cara Nak Tahu Harga Rumah Tanpa Pergi Pejabat Tanah

Adakah harga rumah yang bakal anda beli berada dalam kurungan di bawah harga pasaran atau melebihi harga pasaran.

Hartanah yang dijual di bawah harga pasaran tidak semestinya menguntungkan untuk pelaburan dan hartanah yang dijual melebihi harga pasaran juga tidak semestinya merugikan anda.

Sekiranya harga hartanah adalah di bawah harga pasaran dengan potensi pelaburan jangka panjang yang baik, anda mungkin boleh mempertimbangkannya.

2. Median Harga Rumah Kawasan Setara

Sekiranya anda membeli hartanah di Georgetown, lakukan kajian terhadap median harga rumah di kawasan bandar lain seperti Johor Bahru, Kota Kinabalu dan Petaling Jaya.

Baca : Apa Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Hartanah 

Median harga rumah tersebut wajar mengikut kelas hartanah tersebut. Sekiranya anda membeli hartanah premium, maka lakukan kajian mengikut hartanah premium di kawasan setara.

Anda juga boleh melakukan semakan terhadap kemudahan pengangkutan awam, fasiliti dan lain – lain yang sama dengan hartanah yang bakal anda beli.

3. Margin Of Safety

Kebanyakan dari kita yang baru hendak berkecimpung dalam pelaburan hartanah undercon berkemungkinan sedang bekerja makan gaji dan tidak mempunyai tunai yang banyak.

Baca : Nak Jadi Macam Warren Buffet? Amalkan Margin Of Safety

Oleh itu, anda perlu merancang dengan bijak jumlah kos yang  selamat dan mampu anda keluarkan dan berpotensi untuk menjana keuntungan.

Berapa kos yang anda perlu keluarkan bagi hartanah tersebut perlu diambil kira dengan teliti supaya anda mampu mendapat aliran tunai positif dalam pelaburan hartanah anda. 

Adakah anda hendak tunggu sehingga harga rumah undercon tersebut turun selepas satu tempoh atau anda hendak membelinya sebelum projek tersebut siap sepenuhnya.

4. Kelebihan Kepelbagaian Sewa

Jenis sewaan sangat bergantung kepada pasaran semasa hartanah, jenis hartanah dan lokasi.

Akan tetapi, untuk hartanah undercon anda boleh merancang untuk melakukan jenis sewaan seperti :-

1. Sewaan Harian (Homestay, Guesthouse, Airbnb)

2. Sewaan Bulanan. (Penyewa Pekerja)

3. Sewaan Tahunan. (Penyewa Berkeluarga)

Baca : 7 Cara Mudah Nak Dapatkan Penyewa

Memandangkan kebanyakan projek undercon di bandar – bandar utama di Malaysia adalah dari jenis high rise, ada baiknya anda melihat undang – undang yang ditetapkan JMB projek tersebut.

Ada sesetengah JMB yang tidak membenarkan pemilik rumah menyewa kediaman mereka seperti Airbnb dan anda juga boleh dikenakan denda oleh mereka.

5. Aliran Tunai

Sebagai pelabur hartanah, anda juga harus mempunyai strategi bagi unjuran aliran tunai mengikut strategi sewaan anda dan bukan bergantung kepada peratus rental yield semata – mata.

Baca : 5 Sebab Hartanah Adalah Pelaburan Terbaik

Pastikan anda mengetahui jumlah pulangan keseluruhan (Total Return), pulangan purata tahunan (Average Annual Return) dan puangan terkompaun tahunan (Compund Annual Growth Rate).

Dengan cara ini, anda mampu melihat dengan lebih jelas potensi sesebuah rumah undercon tersebut untuk pelaburan hartanah.

6. Tempoh Matang Hartanah

Fasa ini ramai yang kecundang awal kerana mereka tidak sabar dalam menunggu tempoh hartanah yang dibeli cukup matang untuk dijual (flip).

Baca : Komersial vs Kediaman : Mana Lebih Ideal Untuk Pelaburan?

Ada yang jual semula selepas 2 tahun kerana rental yield yang diperoleh adalah rendah ataupun negatif berbulan – bulan lamanya gara- gara hartanah undercon yang dibeli belum cukup masak dan matang.

Tempoh yang sesuai untuk sesebuah hartanah undercon benar – benar matang adalah 7 tahun – 10 tahun. Tetapi, ada juga yang matang dalam tempoh 5 tahun sahaja bergantung kepada lokasi dan kelebihan projek itu sendiri.

Dalam tempoh ini jugalah anda berkemungkinan besar terpaksa ‘rugi’ dahulu sebelum untung di kemudian hari.

7. Pasaran 5 Tahun Mendatang

Perkara terakhir yang anda perlu ambil kira adalah, adakah pasaran hartanah undercon untuk 5 tahun akan mendatang akan membantu anda atau merugikan anda.

Apabila berlaku lebihan penawaran rumah, harga rumah pasti akan turun. Itu sememangnya lumrah dalam pasaran hartanah.

Baca : Kenapa Harga Rumah Semakin Mahal?

Begitu juga dengan hartanah anda di mana, sekiranya terdapat lambakan projek undercon untuk 5 tahun akan mendatang pasti sedikit sebanyak menurunkan harga rumah yang bakal anda beli.

Perkara ini boleh berlaku sebaliknya jika anda membeli hartanah undercon premium yang berintegrasi dengan pusat beli belah, MRT atau booster – booster hartanah lain yang pastinya meningkatkan harga hartanah anda untuk 5 tahun mendatang.

Baca : 12 Lokasi Hotspot Pelaburan Hartanah di Malaysia

Tidak kiralah apa jua hartanah undercon yang bakal anda beli untuk pelaburan hartanah, betul – betul boleh menjana pendapatan dan memberikan anda peluang untuk mencapai financial freedom.

Tetapi syaratnya adalah dengan melakukan kajian yang mendalam seperti yang dikongsikan di atas atau anda mungkin terkena scam hartanah.

Akhir kata, pelaburan undercon bukanlah untuk semua orang. Hanya orang yang mampu bersabar sahaja akan mampu menuai hasilnya di masa hadapan kelak.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Antara Freehold & Leasehold (Pegangan Bebas vs Pegangan Pajakan)

Di dalam usaha anda membeli hartanah, jangan lupa satu aspek penting iaitu status hartanah tersebut samada freehold atau leasehold.

Untuk memahami perbezaan kedua-duanya, jom kita tengok jadual di bawah:

Soalan-Soalan Cepu Emas Freehold vs Leasehold

1. Betul ke loan lebih senang lulus untuk hartanah freehold?

Kebanyakan bank kurang berminat untuk membiaya pembeli yang beli rumah berstatus leasehold, tambahan pula yang hampir tamat tempoh pajakan. Biasanya, bank hanya bagi pinjam dengan margin yang lebih rendah daripada 90 peratus.

2. Apa akan jadi kepada hartanah leasehold selepas tempoh pajakan tersebut tamat?

Tanah tersebut akan kembali menjadi hakmilik negeri. Walaubagaimanapun jangan risau, ini jarang berlaku kerana kebiasaannya pemilik tanah kediaman akan diberikan peluang untuk memperbaharui dan memanjangkan tempoh pajakan tersebut dengan membayar sejumlah premium mengikut kadaran nilai tanah semasa. Sebenarnya, kita tak perlu pun menunggu sehingga pajakan tersebut tamat tempoh untuk memohon tetapi boleh mula memohon apabila tempoh pajakan tersebut semakin pendek iaitu 30-50 tahun.

3. Hartanah freehold yang kita beli adalah hak selamanya, betul ke?

Semua hartanah freehold tertakluk kepada Akta Pengambilan Tanah 1960, di mana kerajaan kuasa untuk ambil semula hartanah tu kalau perlu. Tapi, jangan risau kita akan dapat pampasan mengikut harga pasaran semasa hartanah tu. 

4. Adakah rumah freehold lebih bernilai berbanding leasehold?

Terdapat banyak aspek-aspek lain yang mempengaruhi nilai hartanah seperti jenis rumah, lokasi dan kawasan sedang membangun. Kebiasaanya situasi ini yang selalu berlaku, misalnya ada dua hartanah, satu berstatus leasehold dan satu lagi freehold dan kedua-dua mempunyai kriteria yang sama, jadi nilai yang leasehold tu akan lebih rendah berbanding freehold. Selain itu, harga hartanah juga bergantung kepada demand and supply, jika permintaan tinggi menyebabkan nilai hartanah freehold juga akan tinggi.

Yang mana lebih untung sebenarnya?

Jangan rungsing kedua-duanya pun menguntungkan. Ikutkan hati nak sangat beli hartanah freehold, tapi cuba fikir-fikirkan dalam tempoh 99 tahun tu, entahkan hayat sampai ke tidak. Yang tinggal anak cucu kita je. Kalau kita tiada sekalipun, anak cucu la untung dapat pampasan. Tak ada apa yang kekal kat dunia ni, kalau mampu tu beli je la, jangan tunggu lama-lama.

Sumber Rujukan: FB Mahligai Idaman

Iklan

5 Punca Pelaburan Hartanah Gagal

Sedar tidak sedar, trend budaya memiliki hartanah semakin meningkat naik di kalangan rakyat Malaysia sejak beberapa tahun kebelakangan ini dengan kewujudan pelbagai portal hartanah online.

Bahkan pelaburan dalam hartanah telah menjadi begitu sinonim di kalangan rakyat Malaysia dan bilangan pelabur hartanah tempatan di Malaysia juga telah meningkat sejak dua dekad yang lalu.

Pelaburan hartanah boleh dikatakan sebagai pelaburan yang paling berisiko tinggi di antara semua pelaburan yang lain dan antara yang paling tinggi kadar keuntungannya.

Baca : 5 Sebab Pelaburan Hartanah Adalah Pelaburan Terbaik

Mungkin mereka mencari jalan untuk mencapai financial freedom atau mungkin juga mereka ingin mencapai nikmat kekayaan melalui pelaburan hartanah.

Ada yang senyap-senyap berjaya dan ada juga yang senyap – senyap diisytihar muflis. Ada yang melabur untuk mendapat hasil sewaan bulanan dan ada yang melabur untuk flip di masa hadapan.

Baca : Pelaburan Saham vs Hartanah. Ini 9 Perbandingannya

Pelaburan hartanah bukanlah jalan singkat untuk cepat kaya, dan hanya sesuai untuk orang yang berjiwa besar dan mempunyai kesabaran yang tinggi.

Untuk itu, bagi membantu lebih ramai rakyat Malaysia melabur dan berjaya dalam hartanah, kita perlu mengenal pasti punca pelaburan hartanah itu gagal supaya menjadi pedoman dan pengajaran di masa hadapan.

Jom kita sama-sama tengok 5 punca pelaburan hartanah gagal seperti berikut.

1. Tidak Ikut Harga Pasaran Semasa

Buat masa ini harga rumah di Malaysia mengalami penurunan yang sederhana dan trend ini dijangka berterusan sehingga tahun 2020.

Ramai pelabur hartanah menjangkakan trend harga rumah akan terus naik  sekurang-kurangnya 3% setahun dan tidak akan turun pada tahun 2014 dan kenyataan ini ternyata salah sama sekali.

Baca : 8 Saham Pelaburan Hartanah Di Malaysia

Trend harga rumah meningkat sepanjang 2009 sehingga 2014 menyebabkan ramai pelabur gagal mengkaji harga semasa menyebabkan ada di antara mereka menjual/ menyewa hartanah mereka pada kadar lepas yang lebih mahal dan tidak mengikut harga pasaran.

Jika harga rumah teres di Kota Damansara pada tahun 2014 adalah RM550,000, harganya mungkin berbeza pada tahun 2019.

Apabila kita menjual atau menyewakan hartanah di atas harga pasaran semasa, hartanah kita berisiko tinggi untuk tidak dijual atau disewakan kepada orang lain.

2. Kosong Tanpa Penyewa

Di antara risiko terbesar pelabur hartanah adalah apabila hartanah mereka gagal disewakan atau berlaku kekosongan penyewa untuk satu tempoh.

Kes ini kerap terjadi apabila kita menyewakan hartanah kepada pelajar di IPTA dan IPTS. Langkah yang lebih bijak adalah dengan mencari penyewa baru sebelum tamat kontrak sewaan.

Baca : Bukan Semuanya Indah Dalam Pelaburan Hartanah

Isu ini juga kerap terjadi kepada pelabur hartanah yang mempunyai homestay, chalet, resort dan hotel di kawasan peranginan.

Hartanah yang terlalu kerap kosong tanpa penyewa menganggu aliran wang tunai, sekaligus menjadi punca pelaburan hartanah kita gagal.

3. Modal

Sebahagian besar daripada pelabur hartanah yang mengalami masalah modal adalah kerana pengurusan kewangan yang lemah.

Baca : Jenis Pasaran Hartanah

Pelaburan hartanah memerlukan kita mempunyai aset mudah cair bagi menampung kos-kos lain seperti cukai pintu, cukai tanah, cukai pentaksiran hartanah, bayaran ansuran bulanan dan bayaran bil utiliti.

Kita perlu melihat pelaburan hartanah sebagai satu perniagaan, dan solusi terbaik adalah dengan menyediakan tabung atau dana kecemasan bagi menampung modal pusingan pelaburan hartanah anda.

4. Kerosakan Pada Hartanah

Terdapat pelbagai risiko kerosakan yang boleh berlaku kepada hartanah kita seperti kebakaran, kecurian, defect, vandalisme dan bencana alam.

Baca : Apa Itu Airbnb? Juga Ada Fakta Menarik Airbnb

Risiko lain adalah kerosakan yang dilakukan penyewa yang menyewa hartanah kita seperti kerosakan pada perabot, alat elektronik dan perkakas rumah.

Solusi yang terbaik adalah dengan melanggan polisi takaful dalam menguruskan sebarang kerosakan hartanah kita dan mewajibkan penyewa untuk membayar wang deposit bagi menampung sebarang kerosakan terhadap hartanah kita.

5. Pulangan Lambat

Ramai pelabur hartanah di luar sana yang bermula dengan aliran wang tunai negatif dan ada juga yang hanya mendapat keuntungan serendah RM50 sebulan selepas ditolak segala kos dan komitmen hartanah.

Baca : 12 Lokasi Hotspot Pelaburan Hartanah Di Malaysia

Dalam pelaburan hartanah, hasil pulangan kadangkala sememangnya lambat, dan berkemungkinan memakan masa bertahun-tahun lamanya untuk kita benar-benar untung daripada hartanah yang kita miliki.

Cepat atau lambat, pulangan hasil hartanah sangat dipengaruhi oleh :-

  • Jenis pelaburan hartanah yang diceburi
  • Lokasi hartanah
  • Jenis hartanah
  • Harga jualan atau kadar sewaan

Dalam dunia ini, tiada pelaburan yang tidak mempunyai sebarang risiko. Risiko terbesar adalah apabila kita tidak membuat sebarang kajian dan strategi untuk pelaburan hartanah.

Baca : 3 Sumber Pendapatan Melalui Pelaburan Hartanah

Dengan kajian dan strategi yang betul, tidak mustahil untuk kita mencapai financial freedom melalui pelaburan hartanah.

Merancanglah dengan baik dan teliti kerana masa depan itu dibeli oleh masa sekarang. Gagal merancang itu bermakna, kita merancang untuk gagal.

Iklan

Ketahui Jenis-Jenis Hak Milik Tanah Yang Berbeza Sebelum Beli Rumah

Akan timbul masalah terhadap rumah yang kita beli sekiranya kita tidak tahu jenis hak milik tanah tersebut. Bukan apa, ramai pemilik rumah tidak ambil peduli akan jenis hak milik tanah rumah yang ingin dibeli mereka.

Tahukah anda, sebenarnya jenis hak milik tanah ini akan mempengaruhi tempoh milikan, tempoh pindah milik dan juga kelayakan pinjaman?  Terdapat banyak jenis hak milik tanah yang perlu kita tahu, jom lihat dan semak satu persatu.

#1 Penggunaan Tanah

Pembinaan tanah kediaman atau komersial penting untuk kita tahu, kerana ia melibatkan kos yang perlu kita keluarkan. 

Sekiranya rumah dibina di atas tanah komersial, kos utiliti dan cukai yang perlu anda bayar adalah sedikit mahal kerana ia adalah lot komersial yang turut mempunyai kedai dan restoran.

Kalau tanah tersebut dibina di atas tanah kediaman, kadarnya adalah rendah berbanding tanah komersial.

#2 Hartanah Freehold Atau Leasehold

Kita perlu fahami konsep Freehold dan Leasehold terlebih dahulu, supaya kita faham status hartanah tersebut dan membuat perbandingan yang sewajarnya sebelum membuat pembelian.

Freehold adalah hartanah milikan tetap iaitu setelah anda membelinya, ia milik anda selamanya. Ia akan bertukar menjadi milik kerajaan jika kerajaan mendapatkan hartanah tersebut semula melalui akta tertentu. Proses pindah milik hartanah berstatus Freehold mengambil masa yang pendek (dalam 3 bulan) dan mudah.

Leasehold adalah hartanah yang dipajak untuk tempoh tertentu contohnya 99 tahun. Selepas tamat tempoh tersebut, kita perlu membayar premium untuk memperbaharuinya. Jika gagal berbuat demikian, akan menyebabkan hartanah kita akan diambil oleh kerajaan negeri semula. Proses pindah milik tanah leasehold mengambil masa yang lebih lama berbanding freehold. (setahun atau lebih)  

#3 Hartanah Lot Bumiputera Atau Rizab Melayu

Apabila pihak pemaju membina lot perumahan, pihak kerajaan akan menetapkan sebahagian daripadanya akan diperuntukkan sebagai lot bumiputera yang boleh dijual kepada kaum bumiputera sahaja.

Status rizab melayu pula adalah lot hartanah khas untuk dijual kepada kaum melayu sahaja. Walaupun tanah jenis freehold atau leasehold, ia mungkin berstatus rizab melayu.

#4 Jenis Hak Milik: Master Title, Strata Atau Individual

Master title adalah hartanah yang belum dipecahkan bahagiannya lagi di mana pemaju memiliki hartanah tersebut. Sekiranya kita membeli hartanah master title, agak sukar juga untuk pemaju memindah milik tanah tersebut. Kita terpaksa tunggu dan mengikuti prosedurnya. Ia adalah proses yang mengambil masa yang lama.

Sekiranya tanah master title telah dipecahkan dan dipindah milik kepada pemilik rumah, ia digelar hak milik strata. Sebagai contoh, pangsapuri, townhouse, kondominium dan beberapa jenis rumah atas tanah ada yang digelar sebagai hak milik strata.

Hak milik individu pula bagi rumah landed seperti teres, semi-D atau banglo, dan ianya boleh dijual dengan cepat.

Begitulah jenis hak milik tanah yang perlu kita ketahui sebelum membeli rumah. Buatlah pilihan yang bijak supaya tidak menyesal dan sukar di kemudian hari. 

Pilihlah tanah jenis freehold atau leasehold asalkan ia memudahkan urusan anda. Sekiranya sukar membuat keputusan, boleh dapatkan khidmat nasihat daripada ejen hartanah.

Sumber: Arif Hussin

Iklan

7 Sebab Mengapa Rumah Teres Dua Tingkat di Dahlia 2, Serene Heights, Bangi Adalah Lokasi Terhangat Hartanah

Bila kita sebut pasal hartanah, semakin ramai orang menunjukkan minat untuk memilikinya. Lebih-lebih lagi apabila pihak Bank Negara Malaysia (BNM) telah menurunkan Kadar Dasar Semalaman atau Overnight Policy Rate (OPR) pada bulan Mei yang lalu. Ini bagi menggalakkan lebih ramai orang membeli rumah dengan kadar instalment bulanan yang lebih murah.

Menurut statistik terkini, hanya 43% rakyat Malaysia yang memiliki rumah. Dan bila sebut pasal Bangi ni, siapa yang tak kenal kan?

Apa Itu Dahlia 2, Serene Heights?

Sebelum kita mulakan bicara, Serene Heights menawarkan tema “Simple Pleasures of Life”, yang merangkumi kira-kira 448 ekar tanah pegangan bebas. Dahlia 2 pula merupakan projek perumahan rumah teres dua tingkat di Serene Heights yang akan dibina di lot individu berukuran 24′ x 70′ dengan luas binaan daripada 2,165 hingga 2,480 kaki persegi.

Dengan bilangan 4+1 bilik, memang cukup luas untuk seisi keluarga. Siap ada ruang lebih untuk tetamu dari jauh lagi, tak perlu mereka sewa homestay apabila mereka turun ke Lembah Klang. Bukan itu saja, dengan adanya 4 bilik air; kini anda tak perlu lagi berebut-rebut untuk menggunakannya.

Bertemakan konsep Tropikal Moden Kontemporari dengan kawasan lapang yang luas, laman menghijau dan taman permainan untuk mengembalikan nostalgia zaman kanak-kanak terdahulu di kampung.

OK sekarang dah tahu serba sedikit pasal Serene Heights dan Dahlia 2 ni, inilah 7 sebab mengapa ianya merupakan lokasi terhangat buat masa sekarang.

1. Lokasi, Lokasi, Lokasi

Aspek lokasi adalah perkara utama yang harus dititikberatkan dalam pembelian mana-mana hartanah. Kalau tersilap pilih lokasi, memang boleh merana hidup kita nanti.

Dan lokasi bagi Dahlia 2, Serene Heights memang strategik iaitu di bandar Bangi. Pusat membeli-belah Bangi Gateway, Bangi Sentral, Giant Bangi, IOI City Mall, Ostia Bangi, Tesco Bandar Puteri Bangi dan Tesco Semenyih ada berdekatan. Kemudahan hospital seperti KPJ Kajang Specialist Hospital, Hospital Kajang, Hospital Serdang dan Hospital Puswari SMC Bangi pun dekat sangat.

Nak hantar anak ke sekolah swasta, di sini ada Greenview Islamic School Bangi, Rafflesia International & Private Schools, Tanarata dan Tenby International School. Universiti pula tak payah cakap lah, memang berhampiran dengan GMI (German Malaysian Institute), Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Nottingham University, UKM, UNITEN dan UPM.

Memang mantap area Bangi ni, kawasan yang dah well-established.

2. Kemudahan Akses Yang Meluas

Lokasi pun dah cantik, kemudahan untuk keluar masuk Dahlia 2, Serene Heights pun banyak. Bagi mereka yang menggunakan kenderaan sendiri, kita ada Lebuhraya Utara Selatan, Lebuhraya LEKAS dan Lebuhraya SILK. Masa perjalanan pastinya dipercepatkan dengan adanya jalan akses yang banyak.

Bagi mereka yang menggunakan pengangkutan awam pula, kita ada kemudahan komuter dengan adanya Stesen UKM dan perkhidmatan MRT yang terletak di Stesen Kajang. Memang mudah sangat nak ke mana-mana.

3. Dilengkapi Kemudahan Yang Mantap

Bila sebut pasal rumah moden, pasti kita impikan ia mempunyai pelbagai kemudahan yang boleh dimanfaatkan oleh orang ramai yang tinggal di situ.

Dahlia 2, Serene Heights ini bakal dilengkapi dengan Taman Permainan Bertema seperti Hopscotch Valley, Gasing Land, Congkak Place dan Takraw Park. Juga terdapat Taman Rekreasi seperti Wellness Garden dan Leisure Garden.

Kemudahan lain seperti Dewan Serbaguna, Surau dan Tadika turut disediakan. Sesuai sangat untuk mereka yang berkeluarga atau bersama-sama dengan ibubapa yang sudah tua; semuanya ada untuk mereka.

4. Eksklusif Untuk Anda

Kalau nak tahu, hanya 74 buat rumah akan dibangunkan di Dahlia 2, Serene Heights ni. Tersangatlah eksklusif dengan kawasan yang tak sesak dan dipenuhi rimbunan kehijauan yang menenangkan. Bilangan unit yang terhad ini pastinya mewujudkan keadaan yang mesra sesama jiran tetangga. Jarang sekali nak jumpa projek yang berkepadatan rendah sekarang ni. Ternyata Dahlia 2 sangat sesuai bagi mereka yang mementingkan privasi.

5. Harga Rumah Yang Berbaloi

Dengan harga permulaan serendah RM621,278, memang berbaloi sangat dengan lokasi, rumah teres dua tingkat dan kemudahan yang ditawarkan oleh Dahlia 2, Serene Heights ni. Sekali lagi kita kena ingat, mana nak dapat ruma teres dua tingkat dengan harga serendah ini? Dengan keluasan tanah 24’ x 70’, keluasan binaan 2,165 – 2,480 kaki persegi, dilengkapi dengan 4+1 bilik, 4+1 bilik air, 2 lot tempat letak kereta, dan rekabentuk moden untuk memenuhi citarasa terkini orang ramai.

Oh ya, rumah Freehold pula tu. Mana nak dapat dengan harga ni kan? Kalau ada pun lokasinya pasti lebih jauh, dan bukannya di Bangi.

Lokasi terbaik dan kemudahan terbaik, tempat pula sangat eksklusif dengan tak ramai penduduk. Cukup sesuai untuk mereka yang inginkan privasi, dan juga mudah untuk mesra dengan jiran tetangga yang aman damai.

6. Promosi Dan Diskaun Menarik Menanti Anda

Dengan hanya Booking Fee sebanyak RM5,000, anda dah boleh miliki rumah teres dua tingkat di Dahlia 2, Serene Heights ni. Yuran guaman dan duti setem semuanya percuma.

7% diskaun untuk Bumiputera dan rebat sehingga 17% sempena Kempen HOC yang sedang berjalan. Tak cukup dengan itu, tawaran langganan TM Unifi percuma selama 2 tahun menanti anda.

7. Dibangunkan Pemaju Yang Berkaliber

Terakhir sekali, siapa yang tak kenal dengan syarikat UEM Sunrise Berhad yang merupakan pemaju bagi projek ini? Ianya merupakan sebuah syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia dan salah sebuah daripada pemaju terbaik tanahair.

Orang kata nak tengok power tak power developer ni, tengok kepada projek-projek yang pernah mereka siapkan. Dan di antara projek-projek perumahan yang dibangunkan UEM Sunrise adalah:

  • Symphony Hills, Cyberjaya
  • Radia, Bukit Jelutong
  • Sefina Residences, Residensi22 Mont’ Kiara, Arcoris Mont’ Kiara, 28 Mont’ Kiara di Mont Kiara
  • Iskandar Puteri di Iskandar Malaysia, Johor
  • Singapura dan Australia pun ada

Rebut peluang untuk memiliki rumah di Dahlia 2, Serene Heights hari ini dengan harga permulaan serendah RM621,278. Layari https://uemsunrise.com/property/region/greater-kuala-lumpur/project/dahlia-2 untuk maklumat lanjut.

Siapa cepat dia dapat!

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!