5 Nasihat Kewangan Untuk Anak Muda Berumur 20-an

Sebelum kita menginjak masuk usia 30 tahun, kita sebenarnya sedang berada di dalam fasa baru nak membina kehidupan. Kita baru saja melalui fasa pendidikan formal dan selama ini banyak perkara yang diuruskan oleh ibu dan ayah.

Apabila kita mula melangkah masuk umur 20 tahun, kita kena pandai membuat keputusan sendiri dan belajar untuk mengurus kewangan peribadi.

Berikut merupakan beberapa nasihat supaya anda tidak tersilap langkah.

Nasihat 1: Mula Membuat Simpanan

Meskipun masih belajar, kita kena mula belajar menyimpan duit. Tiada istilah mula membuat simpanan apabila sudah bekerja.

Sebaik saja menjejakkan kaki ke universiti, kita dah boleh menyimpan duit walaupun RM5 seminggu. Berpeganglah kepada konsep sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

Ini penting untuk membiasakan diri dengan tabiat menyimpan sebelum melangkah masuk ke alam pekerjaan. Kalau tak dididik dari awal, kita mungkin akan tunduk dengan nafsu apabila duit gaji nanti bakal lesap begitu sahaja (percayalah, kami pernah lalui fasa ini).

Baca juga:

Nasihat 2: Tak Perlu Kaya Untuk Mula Melabur

Masyarakat kita mempunyai stigma bahawa pelaburan hanyalah untuk mereka yang kaya saja. Ini cerita tahyul, jangan percaya.

Sekarang ada banyak produk pelaburan yang boleh dimulakan dengan modal yang sangat minima, serendah 5 sen pun ada.

Tetapi kita kena ingat petua ini, melaburlah dengan duit lebihan dan pastikan kita dah ada simpanan kecemasan sebanyak 3-6 bulan gaji kita.

Baca:

Nasihat 3: Kad Kredit Adalah Hutang

Jangan sesekali percaya bahawa kad kredit adalah lambang kemewahan. Kad kredit sebenarnya adalah liabiliti di mana kita akan berhadapan risiko muflis jika tidak dapat membayar balik pada masa yang ditetapkan.

Faedah hutang kad kredit adalah sangat tinggi, sekiranya kita hanya bayar minimum saja setiap bulan – nescaya kita sedang menempah tiket ke neraka wang. Bertaubat sebelum terlambat!

Baca:

Nasihat 4: Jangan Memilih Kerja

Apabila sudah tamat belajar, jangan sesekali memilih kerja. Kebanyakan anak muda suka memilih kerja kononnya mahu yang bersesuaian dengan kelulusan.

Sekiranya kita mempunyai pemikiran seperti ini, inilah punca berlakunya lambakan graduan yang menganggur. Seeloknya kita rebut peluang yang ada dan bermulalah dari bawah.

Walaupun ianya di luar bidang, tidak mengapa asalkan kita dapat mengisi masa lapang dan menimba pengalaman bekerja.

Baca:

Nasihat 5: Jangan Beli Kereta Mewah

Jenama kereta import menjadi idaman ramai anak muda bagi membuktikan bahawa mereka telah berjaya menamatkan pelajaran dan mempunyai pekerjaan yang elok. Namun, ramai juga yang hanya mampu bayar instalment bulanan, tetapi tak mampu nak maintain kereta.

 “Tapi salesman tu kata gaji saya lepas, layak pakai kereta import yang baru”. Nama pun salesman, memang tugas dia meyakinkan bakal pelanggan.

Ingatlah bahawa ‘jenama’ kereta adalah kehendak dan bukan keperluan. Beli kereta tidak salah, tetapi ramai yang beli kereta yang salah.

Apa kata mula dengan menaiki motor atau menggunakan pengangkutan awam kerana banyak penjimatan wang boleh dibuat. Jauh lagi perjalanan hidup tu, janganlah membazir.

Baca:

Fikir-fikirkanlah nasihat ini. Betulkan hidup kita, jangan ikut apa yang ramai orang buat.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bayar Hutang Atau Buat Simpanan, Mana Lebih Penting?

Membayar hutang dan membuat simpanan sememangnya sangat penting bagi setiap individu. Mungkin ia boleh bergantung kepada situasi masing-masing, tetapi mana satu yang lebih penting? 

Mungkin kita akan menerima pelbagai jawapan yang berbeza dari pihak penasihat kewangan mengenai hutang dan simpanan.

Kebanyakan daripada kita akan melakukan kedua-duanya, bayar hutang dan menyimpan.  Tetapi terdapat beberapa faktor untuk dipertimbangkan apabila memutuskan yang mana lebih penting. 

Tidak dapat dinafikan bahawa ia merupakan salah satu cabaran yang besar untuk memilih antara membayar hutang dan membuat simpanan. Baiklah, dalam entri kali ini kami akan kongsikan mengenai bayar hutang atau buat simpanan, mana lebih penting?

1. Kebaikan Membayar Hutang

Sebelum kita masuk kepada topik utama, harus kita fahami kenapa perlu membayar hutang dan apa kebaikannya. Ia penting kerana dapat mengurangkan jumlah faedah yang dibayar dari masa ke semasa. Justeru dengan membayar hutang juga dapat membantu masalah kewangan yang besar seperti kad kredit dengan faedah tinggi. Selain itu, skor kredit kita juga akan meningkat.

Kebaikan membayar hutang yang kedua pula adalah ia dapat menghilangkan beban yang terpaksa ditanggung. Perlu diketahui, emosi juga akan menjadi lebih stabil kerana beban hutang sudah hilang. Selain itu, tahap kesihatan mental kita juga tidak akan terganggu.

Kebaikan terakhir dalam membayar hutang adalah anda boleh memberi tumpuan sepenuhnya kepada matlamat kewangan yang lain. Jadi, segala perancangan dan impian anda dapat direalisasikan dengan ketiadaan hutang.

2. Kebaikan Membuat Simpanan

Anda juga perlu ketahui tentang kebaikan membuat simpanan sebelum kita beralih kepada topik utama. Kebaikan yang diperoleh dalam membuat simpanan adalah dapat membantu menyelesaikan masalah kewangan jika terjadi situasi yang tidak dapat dijangka. 

Antara situasi yang tidak dapat dijangka adalah kemalangan, kerosakan harta benda dan juga masalah kesihatan. Apabila mempunyai wang simpanan, anda tak pening kepala fikirkan bagaimana cara mendapatkan wang lagi untuk tampung hal yang sepatutnya.

Selain itu, membuat simpanan juga dapat membawa anda berusaha dalam mencapai matlamat yang diingini. Jadi, matlamat ini dapat direalisasikan tanpa perlu berhutang ataupun membuat hutang yang baru. Perlu diingatkan juga, semakin banyak anda membuat simpanan, maka semakin baik kehidupan anda kelak.

Bayar Hutang Atau Buat Simpanan, Mana Lebih Penting?

Dalam memilih untuk membayar hutang atau membuat simpanan, boleh dikatakan kedua-duanya mempunyai kelebihan masing-masing dalam kehidupan kita. Mungkin ada dalam kalangan kita memerlukan untuk membayar hutang terlebih dahulu dan ada juga yang memerlukan untuk membuat simpanan terlebih dahulu.

Namun, untuk membantu anda dalam memilih yang mana lebih penting, cuba lihat beberapa point ini:

1. Fikir Mengenai Situasi Pekerjaan Yang Dilakukan

Jika pekerjaan anda tidak memberikan keselesaan kepada anda, anda harus mengutamakan simpanan kecemasan. Ini kerana jika anda membayar hutang secara agresif, kemudian kehilangan pekerjaan. Anda tidak akan mempunyai simpanan walaupun anda tidak mempunyai hutang. 

Sekiranya anda mempunyai simpanan, ia boleh membantu anda mengelakkan daripada terjerumus dalam hutang sekiranya berlaku penutupan tempat kerja atau jika diberhentikan kerja.

2. Tentukan Jumlah Simpanan Yang Perlu Dibuat

Bagi menentukan jumlah yang diperlukan dalam membuat simpanan, biasanya simpanan tersebut haruslah mampu menampung 6 bulan kehidupan anda tanpa gaji. Jika ia tidak dapat menampung 6 bulan kehidupan anda, maka teruskan lagi untuk membuat simpanan. Apabila cukup jumlahnya, barulah anda boleh membayar hutang yang ada secara agresif. 

3. Kenal Pasti Jenis Hutang Yang Ada

Sesetengah hutang mempunyai kadar faedah yang sangat tinggi. Bagi anda yang mempunyai hutang dengan faedah yang tinggi perlu mengutamakan membayarnya. Namun, sekiranya jumlah hutang tersebut agak kecil, maka anda boleh mempertimbangkan untuk tidak terlalu mendesak membayarnya jika simpanan bulanan anda rendah. Jadi, simpanan bulanan juga perlu diteruskan walaupun jumlahnya RM5 sebulan.

Akhir kata, mempunyai hutang dalam jangka masa yang panjang adalah tidak wajar, kerana ia boleh menghalang kemajuan anda ke arah matlamat kewangan. 

Pada masa yang sama, anda juga tidak perlu melengahkan masa untuk membuat simpanan. Fikir dengan bijak dalam menentukan mana satu lebih penting dalam meningkatkan tahap kewangan anda untuk lebih baik lagi.

Baca juga: