Kenapa Starbucks Gagal Bertapak Di Israel?

Sebelum ini, kami dah kongsikan bagaimana Starbucks berjaya merevolusi minuman kopi di peringkat antarabangsa. Minuman kopi yang dulunya hanya diminum di rumah dan kedai-kedai biasa, telah menjadi fenomena luar biasa kepada masyarakat yang gemarkan minuman kopi.

Baca: Starbucks Merevolusikan Minuman Kopi Sehingga Bernilai Berbilion Dolar

Starbucks telah berjaya mengubah pandangan rakyat Amerika Syarikat terhadap minuman kopi walaupun mereka terpaksa membayarnya dengan harga yang mahal untuk menikmatinya.

Kejayaan yang dibawa oleh Starbucks ini membuka mata banyak pihak bahawa jika sesuatu perniagaan dijalankan bersama dengan strategi yang betul, kemungkinan peluang untuk berjaya adalah sangat tinggi.

Pada pertengahan tahun 1990-an, Starbucks telah megembangkan perniagaan mereka ke luar Amerika Syarikat dan sambutan yang diterima amat menggalakkan sekali, termasuklah di rantau Asia dan Malaysia juga.

Walaupun begitu, tidak semua negara di dunia ini boleh menerima konsep perniagaan yang dibawa oleh Starbucks. Antara negara yang menolak kewujudan Starbucks di negara mereka adalah Israel.

Kredit Gambar: Politico

Memang kelihatan amat janggal apabila Israel merupakan negara yang menolak kehadiran Starbucks di negara mereka.

Mana taknya, orang yang bertanggungjawab mengembangkan syarikat tersebut adalah Howard Schultz. Beliau merupakan seorang Yahudi yang berasal dari Amerika Syarikat dan sering kali Starbucks dituduh sebagai syarikat yang membantu Israel daripada segi kewangan, walaupun perkara ini dinafikan oleh Howard Schultz sendiri.

Sejarah Starbucks Di Israel

Starbucks mula beroperasi di Israel pada tahun 2001. Starbucks telah menjalinkan kerjasama dengan sebuah syarikat konglomerat terkenal di Israel iaitu Delek.

Syarikat ini bertanggungjawab membuka cawangan Starbucks di Israel dan hasilnya, mereka telah berjaya membuka 6 buah cawangan di bandar Tel Aviv. Bandar tersebut dipilih disebabkan lokasinya yang strategik dan jauh daripada zon peperangan.

Pada ketika itu, intifada gelombang kedua telah bangkit di Palestin dengan banyak serangan berani mati giat dilancarkan oleh pejuang Palestin terhadap bandar-bandar di penempatan Yahudi.

This image has an empty alt attribute; its file name is Kenapa-Starbucks-Gagal-Bertapak-Di-Israel2.jpg
Kredit Gambar: News Max

Kenapa Starbucks Gagal Di Israel?

Starbucks hanya mampu bertahan dalam tempoh setahun lebih dari tarikh pembukaan cawangan restoran mereka. Sambutan yang diberikan oleh penduduk Israel terhadap minuman Starbucks di Israel sangat teruk dan cawangan mereka terpaksa ditutup.

Salah satu faktor utama kenapa penduduk Israel tidak menggemari konsep Starbucks adalah disebabkan harga kopi yang ditawarkan terlalu mahal.

Selain daripada itu, kopi Starbucks tidak memenuhi citarasa kopi kegemaran penduduk Israel. Mereka lebih gemar minuman kopi yang mempunyai citarasa Itali.

Kalau nak tahu, pada awal tahun 1990-an ramai usahawan Israel telah pergi ke Itali untuk mempelajari cara membuat kopi dengan betul dan sedap.

Disebabkan jarak penerbangan yang singkat, iatu mengambil masa tiga jam dari Israel untuk ke Itali, ramai usahawan telah berjaya membuka perniagaan kopi mereka di Israel menggunakan teknik pembuatan kopi dari Itali yang asli.

Oleh yang demikian, citarasa tersebut telah menjadi penanda aras untuk kopi di Israel. Malangnya kopi Starbucks tidak mampu memberi rasa dan aroma yang dikehendaki penduduk Israel.

Pada tahun 2003, Starbucks secara rasminya telah meninggalkan perniagaan kopi mereka di Israel.

Penganalisis percaya, pihak Starbucks tidak membuat kajian yang terperinci sebelum memasuki pasaran Israel yang telah membawa kepada kerugian besar.

Sumber Rujukan:

Previous ArticleNext Article

TTM Technologies Mahu Percepatkan Pelaburan Fasa Kedua Di Pulau Pinang

BUKIT MERTAJAM, 25 April (Bernama) — TTM Technologies Inc, sebuah syarikat tersenarai NASDAQ telah melancarkan fasiliti pembuatan pertamanya di Malaysia hari ini.

Pada masa yang sama, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif, Thomas Edman mendedahkan rancangan syarikatnya untuk mempercepatkan pelaksanaan pelaburan Fasa Kedua berikutan permintaan kukuh bagi teknologi canggih papan litar bercetak berbilang lapisan.

Syarikat itu pada asalnya menjadualkan pengembangan pada 2025, dengan peningkatan kapasiti fasiliti sebanyak 25 peratus.

“Jika dua tahun lepas, anda bertanya kepada saya tentang pelaburan Fasa Kedua ini, saya akan kata ia hanya akan berlaku menjelang 2025 tetapi sekarang, kami sedang merancang untuk bermula pada akhir tahun ini berikutan minat pelanggan yang kukuh,” katanya pada sidang media selepas majlis perasmian fasiliti itu di sini hari ini.

TTM telah memperuntukkan US$200 juta (kira-kira RM958 juta) bagi menubuhkan kemudahan itu yang terletak di atas tanah seluas 10.9 hektar di Taman Sains Pulau Pinang, dan ia dijangka mewujudkan sekitar 1,000 peluang pekerjaan dalam pelbagai kategori menjelang 2025.

Edman berkata kilang itu bertujuan untuk memberi perkhidmatan kepada pasaran komersial global, terutamanya dalam rangkaian, pengkomputeran pusat data, perubatan, instrumentasi serta sektor perindustrian.

Pelaburan untuk Fasa Kedua akan lebih rendah daripada Fasa Satu memandangkan fasiliti sedia ada sudah lengkap dan mampu menampung pengembangan fasa seterusnya.

Beliau turut memberitahu TTM Technologies pada masa ini sedang meningkatkan pengeluarannya, dengan kemudahan itu dijangka menjana hasil kadar larian penuh kira-kira RM855 juta menjelang 2025.

“Kami yakin pelan pengembangan strategik ini akan membolehkan kami mengukuhkan kehadiran kami selain memanfaatkan peluang pelanggan baharu, meluaskan jejak serta memacu pertumbuhan pasaran kami sambil memanfaatkan ekonomi rantau ini yang sedang berkembang pesat dan ekosistemnya yang bertenaga,” tambahnya.

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow, yang merasmikan pembukaan kemudahan itu, menjelaskan bahawa keputusan TTM Technologies untuk menubuhkan kilangnya di Pulau Pinang menandakan keyakinan pelabur asing terhadap negeri tersebut.

Beliau menekankan kedudukan Pulau Pinang sebagai hab pembuatan termaju, dengan lebih 350 syarikat multinasional serta 4,000 perusahaan kecil dan sederhana.

“Pelaburan dari Amerika Syarikat mempunyai kehadiran yang ketara di negeri ini, mencecah paras RM6.7 bilion pada 2023,” katanya.

–BERNAMA