4 Sebab Kenapa Perjanjian Sewa Rumah Sangat Penting

Rata-rata dari kalangan anda pasti pernah mendengar tentang kontrak perjanjian sewa rumah bukan? Mesti ada yang menganggap benda ni melecehkan. Iyalah, nak kena sediakan kontrak bagai. Tapi tahukah anda? Perjanjian ini sangat penting untuk pihak penyewa dan juga pemilik hartanah tersebut.

1. Menjamin Kadar Sewa

Dengan adanya perjanjian ini, pemilik tidak dapat menaikkan kadar sewa sesuka hati kepada pengguna. Ini sekaligus melindungi penyewa daripada ketidaktentuan harga sewa yang sepatutnya. Kalau penyewa menyewa dengan perjanjian mulut sahaja, bila-bila masa sahaja tuan rumah boleh menaikkan kadar sewanya. Kalau anda tak mampu bayar, tentu anda terpaksa keluar mencari rumah lain pula. Kan lagi susah?

2. Melindungi Deposit Penyewa

Katakanlah anda dah pun masuk menyewa di rumah terbabit. Kemudian berlaku sesuatu yang menyebabkan anda terpaksa berpindah keluar dari unit tersebut. Tanpa perjanjian sewaan, pemilik boleh buat-buat tak tahu untuk membayar balik deposit tersebut. Ini kerana tidak ada bukti hitam putih yang menyatakan anda telah membayar deposit kepada beliau sebelum ini.

3. Tingkatkan Kuasa Meminjam Pemilik

Antara kriteria penting dalam memohon pinjaman adalah pendapatan pemohon. Pemilik unit boleh mengemukakan surat perjanjian sewaan sebagai bukti bahawa beliau mempunyai pendapatan sampingan. Ini sekaligus membantu pemilik dalam meningkatkan peluang  untuk mendapatkan pinjaman.

4. Perlindungan Kepada Pemilik

Jika berlaku sebarang pertikaian antara pemilik dan juga penyewa, surat perjanjian sewaan ini akan digunakan sebagai rujukan untuk menyelesaikan konflik tersebut. Katakanlah penyewa gagal membayar sewa selama beberapa bulan, tetapi masih berdegil untuk tinggal di unit tersebut, pemilik boleh mengambil tindakan mahkamah dengan memfailkan saman pengusiran.

Berkaitan dengan deposit pula, pemilik boleh sahaja menyimpan deposit tersebut sekiranya penyewa melakukan kerosakkan harta benda di unit tersebut atau berpindah keluar tanpa sebarang notis.

Pendek kata, Perjanjian Sewaan ini amat penting bagi melindungi kedua-dua belah pihak. Bukannya anda tak tahu, manusia ini mempunyai pelbagai ragam, termasuklah pemilik rumah dan juga penyewa. Jadi bagi mengelakkan masalah di masa hadapan,  lebih baik anda menyediakan surat perjanjian sewaan tersebut.

Sumber Rujukan:

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Elak Ditipu Broker Haram

Rakyat Malaysia semakin mendapat kesedaran terhadap hartanah. Dapat kta lihat, sana sini projek perumahan sedang giat dijalankan. Ini menunjukkan satu tanda positif kepada rakyat Malaysia sendiri.

Walaupun begitu, masih ada pihak-pihak yang mengambil kesempatan terhadap individu-inividu yang benar-benar ingin membeli rumah. Penipuan ini kerap dilakukan oleh broker haram di mana mereka ini adalah individu yang tidak berdaftar.

Apakah cara yang boleh anda lakukan bagi mengelakkan diri daripada ditipu hidup-hidup oleh broker-broker yang sama sekali tidak bertanggungjawab ini.

Berikut adalah beberapa cara yang boleh anda lakukan bagi memastikan individu yang anda berurusan itu adalah merupakan ejen atau peruding hartanah yang sah berdaftar dan boleh dipercayai perkhidmatan mereka untuk membuat sebarang urusan hartanah.

Contoh REN Tag

1. Nama REN

Setiap ejen atau perunding hartanah yang sah berdaftar akan memilki dua nama pada kad ahli masing-masing. Jika anda lihat, cetakan yang besar adalah nama panggilan mereka sendiri yang akan digunakan mereka untuk menjalankan sebarang kerja sebagai seorang ejen hartanah.

Manakala, nama yang lebih kecil pula adalah merupakan nama penuh mereka mengikut kepada kad pengenalan ejen hartanah terbabit.

2. Nombor Pendaftaran

Setiap ejen atau perunding hartanah yang berdaftar akan mempunyai nombor pendaftaran mereka yang tersendiri. Dengan adanya nombor REN ini, membolehkan anda sebagai pelanggan untuk membuat semakan pengesahan terhadap mereka sama ada mereka ini adalah ejen yang sah ataupun sebaliknya.

Justeru, ejen hartanah perlu memaparkan nombor REN mereka ketika membuat sebarang urusan perundingan ataupun pemasaran.

3. Agensi

Lihat terlebih dahulu di manakah ajen perunding hartanah ini berdaftar. Dengan mengetahui di manakah ejen ini bernaung, memudahkan anda sebagai pelanggan untuk memuat soal selidik latar belakang agensi. Sekiranya, rekod agensi adalah mencurigakan, anda perlu mengambil langkah berhati-hati supaya tidak ditipu oleh mereka.

4. QR Code

QR code ejen ini boleh disemak melaui telefon bimbit anda. untuk pengetahuan anda, setiap ejen perunding hartanah yang sah berdaftar akan mempunyai QR code mereka sendiri yang unik. Dan QR code ini tiada duanya.

5. Warna Kad

Lihat sahaja kepada warna kad ejen perunding hartanah anda. Terdapat 2 warna untuk ejen perunding hartanah yang sah berdaftar.

Pertamanya, adalah warna biru dan yang kedua adalah warna merah. Untuk kad yang berwarna merah, ia menunjukkan bahawa individu tersebut merupakan perunding hartanah sementara mereka yang memilki kad berwarna biru adalah seorang ejen hartanah yang berdaftar.

Dah tahu macam mana nak kenal ejen atau perunding hartanah yang berdaftar, baru lah anda boleh meneruskan urusan jual beli hartanah dengan mereka.



Anda Nak Beli Rumah, Skor Kewangan OK atau KO?

Takut-takut skor kita kurang memuaskan, nanti nak apply pembiayaan (loan) tak lepas pula.

Bagaimana pula dengan hutang kad kredit sekarang, bayar tepat pada masanya atau tidak?
Pernah terlibat dengan sebarang masalah undang-undang atau muflis?

Berapa pula Debt to service ratio (DSR)?

Jangan risau sangat. Dengan TechRevo, kini anda boleh dapatkan laporan kewangan dengan cepat dan mudah.

Bukan itu sahaja, semua pengiraan berkenaan dengan permohonan pinjaman / pembiayaan akan dilakukan berdasarkan apa yang bank mahu.

Yang lagi bestnya, di penghujung laporan nanti ada pilihan bank dengan tawaran terbaik khusus untuk anda.

Dengan harga promosi RM14.90, anda akan dapat:

✅ Ketepatan 99% pengiraan DSR + kelayakan pinjaman perumahan
✅ Laporan CCRIS untuk 12 bulan
✅ Kes undang-undang, muflis

Dapatkan laporan TechRevo hari ini juga -> https://tinyurl.com/techrevo