Golongan Milenial Akan Beli Rumah Apabila 3 Perkara Ini Berlaku

Golongan milenial merupakan mereka yang lahir di antara tahun 1980 dan 1994. Golongan yang turut dikenali sebagai Gen Y ini pada hari ini berada dalam lingkungan umur 26 tahun hingga 40 tahun.

Milenial adalah golongan yang unik kerana banyak peristiwa penting dunia berlaku pada zaman mereka. Di antaranya adalah Insiden 9/11, Perang Teluk, Perang Afghanistan dan Perang Iraq.

Baca : Isu Moratorium 6 Bulan: Berapa Yang Perlu Dibayar Dan Patutkah Kita Masih Ambil?

Hampir separuh daripada golongan milenial memasuki alam pekerjaan dalam keadaan kelembapan ekonomi pada zaman krisis kewangan Asia 1997-1998 dan krisis ekonomi 2008.

Baca : Tak Pasti Nak Beli Atau Sewa Rumah? Boleh Ikut Panduan Ini

Ini memberi kesan yang mendalam dalam pilihan kehidupan mereka seperti membeli rumah, kereta, berkahwin dan sebagainya golongan ini berbanding golongan generasi Z yang lahir pada tahun 1995 dan ke atas.

Bercakap soal pemilikan hartanah, golongan yang diklasifikasikan sebagai anak muda ini mempunyai kelebihan dalam pemilikan hartanah kerana tempoh pinjaman mereka adalah 20-30 tahun.

Baca : Kajian Menunjukkan Harga Rumah Bakal Turun Sampai Tahun 2021

Akan tetapi, bukan semua anak muda berjaya memiliki rumah sendiri dan mengambil tindakan menyewa gara-gara kos belanja bulanan yang tinggi, lebih-lebih lagi di kawasan bandar utama seperti Lembah Klang, Johor Bahru, Georgetown, Miri dan Kota Kinabalu.

Gaya hidup mewah, berbelanja melebihi kapasiti gaji bulanan, pembelian barang berjenama dan hiburan menjadi faktor utama kegagalan majoriti besar anak muda ‘hancur’ dalam pengurusan kewangan peribadi.

Baca : Zuhud Yang Diajar Saidina Umar Abdul Aziz

Tapi, kita tidak boleh pukul rata dan menyalahkan mereka bulat-bulat.

Ada ramai anak muda di luar sana yang gagal membeli rumah kerana faktor luaran seperti:

  • Majikan yang tidak membayar caruman KWSP dan menyukarkan pinjaman hartanah
  • Pendapatan bulanan yang tidak selari dengan kos sara hidup
  • Komitmen yang tinggi / Menanggung ahli keluarga lain
  • Harga rumah yang tidak mampu milik

Menurut Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), kebanyakan harga rumah di Lembah Klang adalah terlalu tinggi untuk dimiliki sungguhpun pembeli bergaji sekitar RM7,000.

Baca : Tabung Simpanan Untuk Anak Berganda 326% – DJ Fuzz

“Rata – rata harga rumah di Kuala Lumpur adalah RM786,800 dan di Selangor pula RM479,894.”

Implikasi daripada masalah ini menyebabkan perubahan ketara dalam pemikiran golongan professional muda.

Pada pengamatan mereka, adalah lebih logik untuk menyewa di kawasan primer (elit) yang hampir dengan tempat kerja berbanding membeli rumah di pinggir bandar dan perlu menempuh perjalanan pergi dan balik yang menyesakkan.

Dan golongan milenial akan beli rumah apabila 3 perkara ini berlaku.

1. Harga Rumah Seiring Dengan Gaji

Isu terbesar dalam pemilikan hartanah adalah masalah ketidakmampuan anak muda membeli rumah dengan kadar gaji semasa mereka.

Pada tahun 2008, gaji permulaan seorang graduan jurutera adalah sekitar RM2,500 dan pada tahun 2018, tangga gajinya adalah tetap sama sungguhpun selepas tempoh 10 tahun.

Baca : Anak Muda, Jangan Tunggu Harga Rumah Turun

Peningkatan kadar gaji di Malaysia adalah sangat perlahan dan tidak selari dengan peningkatan harga rumah 3% – 6.5% di Malaysia.

Manakala harga rumah mampu milik yang baru di seluruh Malaysia hadir dengan tanda harga RM417,262 seunit.

Baca : Benarkah Harga Rumah Naik Setiap Dekad?

Sedangkan menurut Jabatan Pemantauan dan Pengawasan Kewangan Bank Negara Malaysia (BNM), harga rumah mampu milik di Malaysia perlu ditawarkan pada harga maksimum RM282,000 seunit untuk golongan kelas pertengahan di Malaysia (M40).

2. Kewangan Telah Kukuh

Setakat artikel ini ditulis, gaji minimum yang ditetapkan Kerajaan adalah pada angka RM1,200 di kawasan bandar dan RM1,100 di luar bandar.

Amaun ini jika dilihat dengan kadar inflasi tahunan pada angka 1% – 3% setahun adalah tidak mencukupi dan membeli rumah hanyalah imaginasi meliar di fikiran mereka.

Baca : Anak Muda, Jangan Pernah Putus Asa Untuk Beli Rumah Dan Buatlah 5 Perkara Ini

Hal ini kerana, untuk rumah yang berharga RM100,000 pun bayaran ansuran bulanan pinjaman hartanah dari bank adalah RM500 (kadar selesa).

Ini bermaksud, hampir 50% dari pendapatan golongan B40 disalurkan untuk membeli rumah.

“Mana mungkin RM700 – RM600 mencukupi untuk keluarga yang tinggal di pusat bandar!”

Untuk rekod, B40 dibahagikan kepada tiga subkumpulan, iaitu :-

  • Berpendapatan rendah (RM900 atau kurang)
  • Berpendapatan sederhana (RM901 hingga RM1,500)
  • Berpendapatan tinggi (RM1,501 hingga RM3,000).

Pada masa ini, isi rumah B40 dikategorikan berpendapatan bawah RM4,346.

3. Ingin Melabur

Hartanah adalah merupakan di antara instrumen pelaburan yang paling tinggi kadar keuntungan dan tidak memerlukan ilmu teknikal yang kompleks seperti pelaburan-pelaburan lain.

Baca : Pelaburan Saham vs Hartanah. Ini 9 Perbandingannya

Kesedaran untuk melabur dalam hartanah di kalangan golongan milenial mungkin diperolehi daripada ibu bapa, rakan-rakan, orang sekeliling dan pembacaan melalui portal online pelaburan.

Baca : 3 Dokumen Penting Yang Membuatkan Ramai Terjerat Dalam Hartanah

Hari ini, golongan milenial perlu bersyukur kerana terdapat ramai ikon pelaburan hartanah seperti Faizul Ridzuan, Ahyat Ishak dan Azizul Azli Ahmad yang konsisten dalam membantu anak muda memiliki rumah pertama mereka.

“Pelaburan hartanah bukan untuk semua orang khususnya anak muda yang kurang ilmu hartanah dan hanya mengikut – ikut orang lain.”

Dengan memiliki hartanah, kita memiliki aset yang mampu menjana aliran tunai bulanan dan sekiranya beruntung, capital gain untuk rumah kita selepas satu tempoh yang mampu menjadikan kita jutawan segera!

Hanya individu tertentu yang mempunyai dedikasi dan kesabaran tinggi sahaja berminat untuk mempelbagaikan portfolio kewangan mereka akan menceburkan diri dalam pelaburan hartanah.

Tanda harga dan pendapatan bulanan kekal menjadi isu utama ramai anak muda khususnya golongan profesional memilih untuk terus menyewa.

Ada juga segelintir yang mengelak untuk melakukan komitmen jangka panjang kerana tidak mahu terbeban daripada sudut kewangan.

Sebenarnya, dengan pendedahan dan ilmu yang tepat, kita mampu membuang stigma negatif tersebut.

Memiliki profil kewangan yang baik adalah kunci utama dalam pemilikan hartanah dan peningkatan gaji sehingga 6 angka sekalipun tidak mampu membolehkan golongan milenial memiliki rumah sekiranya pengurusan kewangan adalah ‘ke laut’.

Baca : 8 Langkah Untuk Beli Rumah Pertama

Penulis juga berharap satu hari nanti, Kerajaan mampu meningkatkan tangga gaji rakyat Malaysia khususnya graduan muda ke satu paras yang lebih realistik.

Baca : Dah Bersedia Nak Beli Rumah? Pastikan Buat 9 Senarai Semak Ini Terlebih Dahulu

Dari sudut bekalan rumah mampu milik pula, diharapkan pemaju hartanah swasta mampu membina lebih banyak rumah mampu milik supaya setiap rakyat Malaysia tidak lagi perlu menyewa!

Sumber Rujukan :

Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Benarkah Harga Rumah Naik Setiap Dekad?

Ada orang kata harga rumah akan sentiasa naik dan tidak turun. Ada juga yang kata dalam tempoh 1 dekad atau 10 tahun, harga rumah akan sentiasa naik.

Persoalannya, kenapa ada pelabur hartanah yang gagal membuat keuntungan dari jualan hartanah jika harga rumah sentiasa naik?

Baca : Ramai Kata Tak Mampu Beli Rumah. Bukan Tak Mampu Tapi ‘Tak Tahu’.

Untuk menjawab persoalan ini, kita wajar menyingkap semula harga rumah berdasarkan 30 tahun yang lalu dengan melihat data dan statistik indeks harga rumah di Malaysia mengikut jenis rumah.

Data Indeks Harga Rumah 1988-1999

Jika kita merujuk kepada data Indeks Harga Rumah Mengikut Jenis Rumah yang dikeluarkan JPPH pada tahun 1988 hingga tahun 1999, kita akan dapati bahawa wujud turun naik harga rumah sepanjang satu dekad tersebut.

Pada tahun 1991, harga rumah di Malaysia meningkat sebanyak 25.5% berbanding hanya 4.1% pada tahun 1990.

Rumah jenis teres dan Semi D masing-masing menerima kenaikan harga sebanyak 13.5% dan 10%.

Akan tetapi, lain pula yang berlaku pada tahun 1998 dan 1999 apabila harga rumah menjunam sehingga -9.5% dan -2.4%.

Rumah berkembar paling menerima kesannya apabila harga turun sehingga -13.7%, diikuti Semi D dengan kadar -8.2%.

Data Indeks Harga Rumah 2009 – 2018

Data terbaru Indeks Harga Rumah sepanjang tahun 2009 hingga tahun 2018 juga menunjukkan perkara yang sama.

Pelabur hartanah bergembira dan mendabik dada dengan kenaikan indeks harga rumah dengan kadar 13.4% pada tahun 2012.

Baca : Kenapa Harga Rumah Semakin Mahal?

Kediaman jenis high-rise menikmati kenaikan yang sangat memberansangkan pada tahun 2012 iaitu dengan kadar 16% diikuti dengan rumah teres pada kadar 13.1%.

Dan pada tahun 2018, harga rumah di Malaysia hanya mengalami 3% kenaikan di mana hartanah jenis berkembar mengalami penurunan indeks harga pada kadar -1.4% diikuti hartanah jenis high-rise pada kadar -0.9%.

Pasaran Bullish

Pasaran Bullish bermaksud trend ekonomi semasa yang menaik. Sebelum penularan wabak Covid-19 yang melanda satu dunia, ekonomi berada di dalam keadaan yang sangat baik dengan kadar pengangguran yang rendah, Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menaik, dan kebanyakan harga saham meningkat.

Namun, kita semua tahu satu dunia sedang berdepan dengan kegawatan ekonomi disebabkan wabak yang belum ada penawar atau vaksinnya.

Baca : Apa Kaitan Kerbau dan Beruang Dalam Pasaran Saham?

Dalam hartanah, kitaran ini secara teorinya akan berlaku setiap 5 tahun dengan banyak jenis hartanah meningkat berlipat kali ganda.

Tetapi, pasaran bullish ini boleh berlaku sehingga 7 tahun seperti apa yang berlaku sepanjang tahun 1991 hingga tahun 1997.

Akan tetapi, untuk menjangkakan pasaran akan menjadi bullish atau bearish adalah sesuatu yang sukar kerana hartanah merupakan industri yang kompleks dan bergantung kepada pelbagai faktor dalam peningkatan dan penurunan harga hartanah.

Bergantung Kepada Hartanah

Bukan semua jenis hartanah menerima peningkatan harga sepanjang 10 tahun. Sebagai contoh, hartanah jenis high-rise dan Semi D masing-masing mengalami penurunan harga sebanyak -5.9% dan -06%.

Baca: 5 Jenis Rumah Yang Rugi Jika Dibeli Tahun 2019

Anda bernasib baik sekiranya mampu membeli hartanah yang bagus untuk pelaburan saat pasaran sedang berada dalam keadaan baik.

Berdasarkan rekod, tahun yang terbaik dalam pembelian hartanah untuk pelaburan adalah pada tahun 1998 hingga 1990 dan tahun 2007 hingga tahun 2010.

Begitu juga dengan hartanah jenis berkembar yang mengalami penyusutan nilai sebanyak -2.3% pada tahun 2009.

Untuk rekod dari tahun 1988 hingga tahun 2018, tiada hartanah yang kalis daripada penurunan nilai.

Sungguhpun begitu, hartanah jenis teres dilihat sebagai jenis hartanah paling stabil dalam semua jenis hartanah kediaman yang lain.

Polisi Kerajaan

Polisi kerajaan sangat mempengaruhi turun naik indeks harga rumah di Malaysia.

Di atara polisi kerajaan yang paling mempengaruhi kenaikan indeks harga rumah adalah sepanjang tahun 1990 hingga tahun 1995 yang menggalakkan pemaju hartanah swasta membina lebih banyak bekalan hartanah ke dalam pasaran.

Baca : Apa Itu Kadar Overnight Policy Rate (OPR)

Selain daripada itu, polisi kerajaan yang mempengaruhi turun naik indeks harga rumah adalah Overnight Policy Rate (OPR), Skim Malaysia My Second Home (MM2H) dan skim perumahan mampu milik.

Skim hartanah yang diperkenalkan Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri dengan kerjasama pihak bank dan pemaju hartanah juga sedikit sebanyak memberi kesan kepada kenaikan dan penurunan indeks harga rumah di Malaysia.

Jelas sekali harga rumah tidak naik setiap 10 tahun. Sebaliknya berlaku turun naik harga rumah yang dinamik tahun demi tahun dan sangat berlainan mengikut jenis rumah.

Kita juga perlu faham bahawa terdapat sains di sebalik turun naik indeks harga rumah yang berlaku dalam kitaran ekonomi di Malaysia.

Keadaan ekonomi yang bullish juga belum tentu menjanjikan pelaburan hartanah kita untung dan keadaan ekonomi yang bearish juga belum tentu menyebabkan pelaburan hartanah kita gagal.

Iklan

Tips Selesaikan Pembiayaan Rumah 10 Tahun Lebih Awal

Adakah anda sudah memiliki rumah idaman? Atau pun mungkin juga ada di antara anda yang sedang berkira-kira untuk membeli rumah pertama? Saya yakin anda sudah sedia maklum bahawa rata-rata pembiayaan rumah mempunyai tempoh pembayaran yang panjang, iaitu selama 30 atau pun 35 tahun.

Seandainya anda berusia 35 tahun, tempoh pembayaran pembiayaan rumah pula sehingga 30 tahun, ini bermakna anda hanya akan selesai membayar hutang rumah tersebut pada usia 65 tahun!

Sebagai rakyat marhaen yang kebiasaannya bekerja sehingga usia 55 tahun atau mungkin sehingga 60 tahun, apakah perancangan anda untuk menyelesaikan pembiayaan rumah ini lebih awal? Jika tiada perancangan, adakah anda bercadang untuk terus membayar hutang tersebut sehingga ke usia emas walaupun tiada lagi pendapatan bulanan disebabkan anda telah bersara?

Kalau sebelum ini kita ada kupas berkenaan Beza Panjangkan Tempoh Bayaran Dengan Bayar RM100 Lebih Sebulan, tapi jom tengok dengan lebih mendalam beserta dengan 3 pilihan yang boleh kita guna untuk setelkan pembiayaan rumah 10 tahun lebih awal daripada tempohnya.

Sebelum melangkah lebih jauh, eloklah kiranya kita buat sedikit kira-kira mengenai baki jumlah yang perlu diselesaikan.

Berikut adalah senario untuk contoh hari ini

  • Jumlah Rumah:RM350,000 (deposit telah ditolak untuk memudahkan kiraan)
  • Tempoh Pembiayaan: 30 tahun
  • Kadar Keuntungan: 4.3%
  • Usia Peminjam: 35 tahun

Sumber: Home Loan Calculator

Pembiayaan akan tamat dalam masa 30 tahun dengan jumlah keseluruhan yang dibayar adalah RM623,538.02.

Pada permulaan bayaran, lebih 70% daripada bayaran bulanan adalah untuk membayar kadar keuntungan.

Sekiranya si peminjam yang berusia 35 tahun ini berhasrat untuk menyelesaikan pembiayaan 10 tahun lebih awal, jumlah baki pembiayaan yang perlu dilangsaikan pada tahun ke-20, ketika peminjam berusia 55 tahun adalah sebanyak RM168,689.14.

Berikut adalah pilihan-pilihan yang boleh anda pertimbangkan

1. Gunakan Wang KWSP

Ini adalah cara yang paling mudah. Pada usia 55 tahun anda boleh mengeluarkan kesemua wang simpanan KWSP, seandainya cukup, anda boleh selesaikan baki RM168,689.14 dan tidak lagi perlu berkongsi pemilikan rumah tersebut dengan bank.

Kelebihan untuk pilihan ini adalah, anda tidak memerlukan kos tambahan. Kekurangan untuk pilihan ini pula adalah, sebahagian besar daripada simpanan KSWP habis untuk sebuah rumah semata-mata.

Hasil simpanan selama 30 tahun berkhidmat sebagai pekerja yang baik jujur dan amanah tidak dapat dinikmati untuk melalui hari-hari persaraan dengan lebih indah.

2. Bayar Pembiayaan Lebih Dari Sepatutnya (Dalam kes ini bayar RM400++ setiap bulan)

Dengan cara ini, anda boleh menyelesaikan pembiayaan (ketika usia 55 tahun) tanpa perlu mengeluarkan satu sen pun wang KWSP. Cara ini lebih bijak. Namun memerlukan peminjam membayar sekitar RM400 lebih banyak daripada bayaran sepatutnya (RM1,732). Konsep ini adalah bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.

3. Sertai Plan Takaful Khas Untuk Mendapat Keuntungan Berganda

Ini adalah cara yang paling bijak. Jumlah bayaran tambahan yang diperlukan lebih kurang sama dengan pilihan nombor 2 di atas. Dalam kes peminjam yang berusia 35 tahun ini, bayaran tambahan diperlukan juga sekitar RM400 sebulan. Kelebihan pilihan ini berbanding pilihan #2 tadi adalah

  • Anggaran simpanan pada tahun 2037 cukup untuk menyelesaikan baki pembiayaan rumah
  • Seandainya umur peminjam tidak panjang, waris akan mendapat hibah minimum RM500,000
  • Seandainya peminjam meninggal dunia disebabkan kemalangan, waris akan menerima hibah minimum RM1,000,000 (1 juta)
  • Seandainya peminjam meninggal dunia disebabkan kemalangan ketika menaiki pengangkutan awam, waris akan menerima hibah minimum RM1,500,000 (1.5 juta)

Sumber: Duit Aku Hal Aku

Ditulis oleh Suddin Salleh, beliau merupakan jurulatih saham di iSaham Sdn. Bhd. dan perunding Takaful di AIA Public Takaful Berhad.

Tenang dengan Takaful, Untung dengan Saham.

Layari http://duitakuhalaku.blogspot.my untuk maklumat lanjut.

Iklan

4 Cara Jana Pendapatan Tanpa Memiliki Hartanah Sendiri Guna Teknik Sublet

Pasti ramai di luar sana yang berminat untuk membuat duit cara mudah dengan menyewakan hartanah mereka. Tetapi tidak ramai yang bernasib baik untuk memiliki hartanah sendiri. Maklumlah, harga rumah bukannya murah dan bukan semua orang mampu nak bayar deposit serta instalment bulanan kepada pihak bank.

Tetapi, tahukah anda? Ada cara yang mudah untuk anda membuat duit tanpa perlu memiliki rumah sendiri. Macam mana caranya?

Guna Teknik Sublet

Pernah dengar tentang rumah sublet tak? Kalau nak tahu, sublet atau pun sub-sewa ini adalah istilah yang digunakan apabila kita menyewa sebuah rumah daripada tuan rumah. Seterusnya, kita pula jadi penyewa yang menyewakan rumah tersebut kepada pihak ketiga (sublet).

Ada beberapa teknik yang boleh kita lakukan untuk menjana keuntungan melalui cara sublet ini. 4 cara paling popular menggunakan teknik sublet bagi menjana pendapatan adalah:

1. Sewakan Sebuah Rumah

Kita menyewakan keseluruhan rumah tersebut. Kita boleh meletakkan harga yang lebih tinggi daripada kadar yang disewa daripada pemilik.

2. Sewakan Per Bilik

Bermaksud kita sewakan setiap bilik kepada individu berbeza. Kadar sewa setiap bilik juga mungkin berbeza berdasarkan kepada saiz bilik tersebut.

3. Sewakan Per Kepala (Individu)

Sewakan mengikut harga sekepala. Maknanya lebih ramai orang di dalam rumah itu, lebih banyak duit yang anda dapat. Mungkin juga kita perlu ubahsuai rumah agar dapat lebih banyak bilik, dan lebih ramai penyewa yang kita dapat.

4. Homestay

Sewaan secara harian. Pendapatan yang diterima adalah tidak tetap, tetapi masih mampu untuk berikan pulangan yang lumayan.

Lain Cara Lain Usaha Yang Diperlukan, Lain Pula Pendapatan

Kalau kita perhatikan, sewaan secara sekepala lebih menguntungkan berbanding kaedah lain. Tetapi janganlah terlalu tamak sehingga menyebabkan keadaan rumah tersebut seperti tin sardin pula. Hadkan jumlah penghuni di dalam rumah tersebut agar keadaan lebih selesa.

Rumah Sublet ini merupakan salah satu cara yang paling mudah untuk kita jana pendapatan tanpa perlu bersusah-payah mengeluarkan duit untuk membeli hartanah terlebih dahulu. Tetapi, sebelum mengambil keputusan untuk menyewakan hartanah tersebut kepada pihak ketiga, kita perlu berbincang terlebih dahulu dengan pemlik rumah tersebut bagi mendapatkan persetujuannya.

Sumber Rujukan:

Nampak macam mudah, tapi nak melayan kerenah ramai penyewa tu yang kita perlu hadap. Kalau sewa rumah kepada seorang penyewa, mungkin lebih mudah tetapi hasilnya tak berapa lumayan. Kadang-kadang tak mampu pun nak cover instalment bulanan, menyebabkan kita mempunyai negatif cashflow.

Tapi kalau nak pulangan yang lebih, maka perlu bertabah dalam melayan kehendak penyewa yang ramai. Nak seribu daya, orang kata…

Iklan

Ini Kuota Pemilikan Hartanah Bumiputera Di Setiap Negeri

Perkara pertama yang kita perlu tahu tentang kuota pemilikan Bumiputera adalah ianya tidak sama dengan konsep Lot Bumiputera.

Sungguhpun 49 tahun telah berlalu sejak pengenalan Dasar Ekonomi Baru (DEB) oleh Tun Abdul Razak, masih ramai lagi rakyat Malaysia khususnya golongan Bumiputera sendiri yang tidak faham akan perbezaan kuota Bumiputera dan lot Bumiputera.

Baca : Ada Beza Ke Lot Bumi Dan Rezab Melayu?

Ya, bunyi macam sama tapi sebenarnya tak sama.

Buat pengetahuan kita, kuota Bumiputera adalah satu undang-undang dalam hartanah yang diperkenalkan dengan objektif meningkatkan pemilikan hartanah di kalangan Bumiputera kepada sekurang-kurangnya 30%.

Ini bermakna, pemaju hartanah swasta yang membangunkan sebarang projek kediaman mahupun komersial WAJIB menyediakan 30% daripada keseluruhan unit kepada golongan Bumiputera untuk dimiliki.

Baca : 8 Saham Pelaburan Hartanah Di Malaysia

Perkara ini terus menjadi agenda utama Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dalam pembangunan rumah mampu milik yang trendnya bermula seawal tahun 2011 lagi.

Kenapa Kuota Bumiputera Ini Penting?

Kuota Bumiputera merupakan satu-satunya sekatan yang dikenakan kerajaan kepada pemaju hartanah supaya pemilikan hartanah di kalangan rakyat Malaysia yang berbilang bangsa dan kaum adalah lebih majmuk dan tidak dimonopoli oleh satu bangsa atau kaum sahaja.

Baca : Nak Tingkatkan Pemilikan Hartanah Bumiputera? Ini Caranya

“Kalau Sime Darby Properties membangunkan sebuah kawasan perumahan dengan 100 unit kediaman dan 10 unit lot komersial, 30 unit kediaman dan 3 unit lot komersial diwajibkan diletakkan di bawah kuota Bumiputera.”

Kuota Bumiputera setiap negeri adalah berbeza. Lain negeri lain peratus kuota Bumiputeranya. Kuasa menentukan kuota Bumiputera dalam hartanah jatuh kepada Kerajaan Negeri tersebut.

Jom kita lihat berapa kuota Bumiputera bagi negeri-negeri di seluruh Malaysia.

Kuala Lumpur

Hartanah Kediaman : 30%

Hartanah Komersial : 30%

Selangor

Hartanah Kediaman : Lembaga Perumahan Hartanah Selangor.

Hartanah Komersial Bawah RM 120,000 : 60%

Hartanah Industri Kos Rendah RM 150,000 Melebihi 10 Ekar : 50%

Hartanah Industri Lain : 40% 

Negeri Sembilan

Pembangunan Melebihi 5 Ekar : 30%

Pembangunan Kurang 5 Ekar : 10%

Pulau Pinang

Semua Jenis Hartanah : 30%

Johor

Hartanah Kediaman & Komersial :

i) Di Bawah Harga Jualan RM 200,000 : 40%

ii) Harga Jualan Melebihi RM 200,000 : 30%

iii) Harga Jualan Melebihi RM 300,000 : 20%

Perak

Tanah Pindah milik Dari Kerajaan Negeri : 30%

Tanah Persendirian : 20%

Pahang

Hartanah Kediaman & Komersial : Minimum 30%

Hartanah Pembangunan Melebihi 2 Ekar : Minimum 30%

Melaka

Hartanah Kediaman :

i) Kawasan Kesidang, Kota Laksamana dan Bandar Hilir : 40%

ii) Kawasan Lain : 60%

Terengganu

Tanah Persendirian : 30%

Tanah Serahan Semula/Pindah Milik :  50%

Perlis

Kediaman & Komersial :

 i) Dalam Tanah Lingkungan Bebas : 70%

Kelantan

Tanah Rizab Melayu : 100% Anak Kelantan

Kedah

Hartanah Kediaman : 30% – 50%

Hartanah Komersial : 30%

Perlu kita ketahui bahawa kuota Bumiputera ini boleh ditukar oleh pemaju hartanah dengan cara membuat permohonan pelepasan kuota Bumiputera selepas gagal menjual hartanah tersebut.

Biasanya, tempoh bagi permohonan ini adalah dua tahun selepas pelancaran penjualan hartanah tersebut,

Akan tetapi, terdapat negeri yang telah mengurangkan tempoh masa dua tahun kepada kurang dari satu tahun sahaja.

Sebagai contoh, di Perak apabila Dasar Perumahan Negeri Perak (DPNP) pada April 2019 yang lalu membenarkan pemaju membuat permohonan pelepasan kuota Bumiputera dalam tempoh 6 bulan berbanding 2 tahun.

Dan kerana itulah pengurusan kewangan dan ilmu hartanah adalah dua ilmu yang perlu dikuasai Bumiputera supaya tidak wujud lagi pemaju hartanah yang membuat permohonan sedemikian rupa.

Sekiranya kita tak puas hati dengan angka pemilikan hartanah Bumiputera, usahalah untuk tingkatkan angka tersebut. Bantulah Bumiputera lain dalam menyebarluaskan ilmu kewangan dan hartanah. Boleh mulakan dengan share artikel ini.

Sumber Rujukan:

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!